abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_204587497
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 12:21 schreef Fer het volgende:

[..]
De prijs denk ik?

Je kan die toch ook hoger maken als het netwerk belast wordt? Dan kun je zelf de keuze maken of je de hogere prijs betaalt of wacht tot het lager wordt.

Je kan zelfs een timer instellen, dat je om 6.00 weer een volle accu wil en dat er desnoods met een hogere prijs geladen mag worden, als de tijd in de knoop komt.
Zeker. Maar dan zijn alle laders bezet totdat de prijs omlaag gaat, waardoor het netwerk weer belast wordt en de prijs omhoog gaat. Dan duurt het laden altijd de maximale tijd, want dat is dan het goedkoopste. En dan heb je dus veel meer laders nodig.
pi_204588478
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zeker. Maar dan zijn alle laders bezet totdat de prijs omlaag gaat, waardoor het netwerk weer belast wordt en de prijs omhoog gaat. Dan duurt het laden altijd de maximale tijd, want dat is dan het goedkoopste. En dan heb je dus veel meer laders nodig.
Volgens mij heb jij al enige openbare laders in gedachten en heeft de rest het over privť laders op de oprit thuis als het gaat over gedifferentieerde tarieven.
  zaterdag 30 april 2022 @ 17:52:08 #253
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_204589434
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 08:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
met apparatuur die 3-fasen verwacht is dan een probleem. Bijvoorbeeld voor het opladen van de auto zou het theoretisch prima werken, maar dan heb je wel een heel ongebruikelijke omvormer nodig.
Als je een 3-fasengelijkrichter met 3 gelijke fasen voedt heb je een grotere rimpel. Voor het opladen van de accu zelf is dat geen probleem. Misschien wel voor de interne voeding van de elektronica die het laadproces moet aansturen. Je hebt grotere elco's nodig om de spanning voldoende af te kunnen vlakken. Je zou toch verwachten dat ze voldoende overdimensioneren om rimpels zoveel mogelijk op te vangen. 3-fasenmotoren en apparatuur die 400V verwacht gaat natuurlijk niet werken. Ook met 3-fasenomvormers zou je problemen kunnen verwachten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_204592186
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 12:20 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je dat aan kunt zetten, dan gaan veel mensen dat ook doen. Het is gewoon een extra knopje waar je op moet drukken, want anders krijg je geen waar voor je geld.

Je lost dat ook niet op door de marktprijs per kWh te berekenen en mensen te bekeuren als hun auto nog bij de lader staat als hun accu is opgeladen. Dan kun je in no-time appjes kopen die de oplaadsnelheid koppelen aan die marktprijs. Dan staan alle laders de hele dag vol, dus dan moet je zo'n paal bij iedere parkeerplaats zetten. Nog meer kabels die in de grond moeten en nog veel meer plaatsen waar piekbelasting op kan treden.

Nogmaals, technisch kan er veel, maar je moet altijd rekening houden met het menselijke element en dat er spontaan ergens piekbelasting kan ontstaan. Met elektrische auto's en veel oplaadpalen: overal waar er wat te doen is. Denk aan Koningsdag in Amsterdam. Je moet dan het elektriciteitsnetwerk zodanig uit gaan breiden, dat je overal de piekbelasting kunt leveren. Dan moet je ook al gaan denken aan nucleaire wijkcentrales, want het is dan niet alleen de laatste kilometer die het niet meer trekt.
Je maakt het verhaal veel gecompliceerder en anders dan hoe ik het voorstel:

- je sluit je auto aan op de openbare lader
- je auto begint om ~22:00 met laden, met aangepaste laadstroom op wat er beschikbaar is en wat je nodig hebt (smart grid) en 's ochtends is je auto vol
- wil je hoge prioritiet omdat je om 3:00 weer op pad wil kunnen, dan betaal je extra

Er is verder niets magisch aan, dit is hoe men zo'n "smart grid" voor zich ziet.

Voor thuisladers is zoiets ook te implementeren maar iets lastiger omdat het de hardware duurder maakt en veel mensen al prima tevreden zijn met een Zappi. Je zou dan stroom rond 23:00 goedkoper kunnen maken om een vergelijkbaar effect te krijgen of toch ook daar inzetten op "smart grid".
  zaterdag 30 april 2022 @ 21:47:59 #255
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_204592280
Teslas kun je vanuit de auto plannen hoelaat ie vol moet zijn en ook de laadstroom beperken met 1 swipe in de app.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_204592326
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 april 2022 21:47 schreef fathank het volgende:
Teslas kun je vanuit de auto plannen hoelaat ie vol moet zijn en ook de laadstroom beperken met 1 swipe in de app.
Klopt, er zijn meer EV's die een vergelijkbare implementatie hebben.

En uiteindelijk kan iemand die toch 's avonds nog weg moet prima nog even bij een Supercharger aanwippen.

Je leest ook wel vaak reacties van "ik kan hier nergens laden in de straat" of "opladers zijn altijd bezet" maar de meeste mensen hebben nu ook geen tankstation in de straat. Uiteindelijk zal je in stedelijk gebied soms moeten accepteren dat het stroomnet er nog niet klaar voor is. Wil je dan een EV, dan zal je af en toe bij een snellader staan.
pi_204592560
300.000 bezoekers in Amsterdam op Koningsdag

Laten we zeggen, dat er daardoor 100.000 extra auto's in de stad staan, die in 2050 allemaal opgeladen moeten worden. Dat ze gemiddeld 50 kWh nodig hebben om weer thuis te komen en dat ze binnen 5 uur opgeladen moeten zijn. Dat is dus 100.000 x 10 kWh voor 5 uur, oftewel 1 GW. Dat zijn ongeveer 3 aardgascentrales.

Ok, in de praktijk wordt dan meer uitgesmeerd. Het mag ook duidelijk zijn, dat het transport van die energie een groter struikelblok is dan de opwekking.
pi_204592640
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
300.000 bezoekers in Amsterdam op Koningsdag

Laten we zeggen, dat er daardoor 100.000 extra auto's in de stad staan, die in 2050 allemaal opgeladen moeten worden. Dat ze gemiddeld 50 kWh nodig hebben om weer thuis te komen en dat ze binnen 5 uur opgeladen moeten zijn. Dat is dus 100.000 x 10 kWh voor 5 uur, oftewel 1 GW. Dat zijn ongeveer 3 aardgascentrales.

Ok, in de praktijk wordt dan meer uitgesmeerd. Het mag ook duidelijk zijn, dat het transport van die energie een groter struikelblok is dan de opwekking.
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km gemiddeld EV bereik, lijkt me wat extreem.

Zelfs vanuit Dokkum is het maar 180km of 213 vanuit Maastricht naar Amsterdam en vast niet alle bezoekers komen uit Dokkum of Maastricht ;)

Amsterdam heeft overigens nu maar zo'n 5.000 openbare laadpalen dus er moet nog wel wat gebeuren voor die 100.000 EV's daar opgeladen kunnen worden ;)
pi_204592750
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
50kWh om weer thuis te komen? Dat is ongeveer 250km bereik, lijkt me wat extreem.

Zelfs vanuit Dokkum is het maar 180km naar Amsterdam en vast niet alle bezoekers komen uit Dokkum ;)
Dat hangt van het gewicht van je auto af. Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement. :)

Kortom, je hebt veel en dikke kabels nodig, over de hele linie. Als je nu al leest, dat het elektriciteitsnet van Amsterdam al zodanig overbelast is dat op veel plaatsen uitbreiding er niet meer in zit en er zelfs wetsvoorstellen gemaakt worden om het te rantsoeneren, dan hebben we nog een lange weg te gaan.
pi_204592943
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat hangt van het gewicht van je auto af.
5km op 1kWh is heel gemiddeld voor EV's. Het lijkt me dat als je uitgaat van 100.000 EV's dat je wel met een gemiddelde mag rekenen? Of krijg ik dan ook weer een cursus statistiek en demografie van een user hier? ;)

quote:
Maar het was maar om een indicatie te geven. Als je het uitsmeert en er van uitgaat dat ze maar de helft nodig hebben is het maar 1 centrale. Maar die dingen verplaats je niet even naar de locatie van het evenement. :)

Kortom, je hebt veel en dikke kabels nodig, over de hele linie. Als je nu al leest, dat het elektriciteitsnet van Amsterdam al zodanig overbelast is dat op veel plaatsen uitbreiding er niet meer in zit en er zelfs wetsvoorstellen gemaakt worden om het te rantsoeneren, dan hebben we nog een lange weg te gaan.
Amsterdam is op dat vlak ook een ramp, zeker het oude centrum. Ik vraag me af of je het moet willen om daar grootschalig parkeerplaatsen met laadpalen aan te leggen.

Aan de andere kant wil Amsterdam wel van de verbrandingsmotor af in de stad maar dan zullen ze toch eerst eens een reality check moeten doen.
pi_204594758
Gewoon graven, alles ligt hier toch regelmatig open. Gelijk warmtenet doortrekken, zijn we
zo gas en verbrandingsmotorvrij.

Want die oude gevels vol warmtepompen is ook niks. Ben je van de herrie van automotoren verlost, heb je straks het gedreun van die warmtepomp op de oude gevel.
.
pi_204594807
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 01:13 schreef Fer het volgende:
Gewoon graven, alles ligt hier toch regelmatig open. Gelijk warmtenet doortrekken, zijn we
zo gas en verbrandingsmotorvrij.
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?

Ook heb je dan geen inbreng meer over hoeveel je voor je warmte betaalt.

Kortom, zolang de regering er niet voor gaat zorgen dat iedereen voor dezelfde prijs warmte krijgt en het overgelaten wordt aan de vrije markt, streeft die markt naar monopolies, zoals warmtenetten, waardoor ze steeds meer kunnen vragen voor steeds minder. Want het is heel prijzig om er weer van af te komen.
pi_204595361
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 01:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Waar komt die warmte vandaan? Hoe ver weg? Want hoe goed je die buizen ook isoleert, je verwarmt voornamelijk de Aarde. En dat doen we dan om te voorkomen dat de Aarde opwarmt?

Ook heb je dan geen inbreng meer over hoeveel je voor je warmte betaalt.

Kortom, zolang de regering er niet voor gaat zorgen dat iedereen voor dezelfde prijs warmte krijgt en het overgelaten wordt aan de vrije markt, streeft die markt naar monopolies, zoals warmtenetten, waardoor ze steeds meer kunnen vragen voor steeds minder. Want het is heel prijzig om er weer van af te komen.
Warmte uit de aarde :P diepe aardwarmte en seizoensopslag van overtollige warmte in de zomer.

Ik zie warmteopslag als de enige praktisch uitvoerde vorm van opslag op de lange termijn.

Zon of wind electriciteit in accu’s opslaan is leuk voor een paar dagen, maar niet voor een half jaar

Waar wil je al die stroom anders vandaan halen in de winter. Zonder gas?
.
pi_204595520
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:14 schreef Fer het volgende:
Ik zie warmteopslag als de enige praktisch uitvoerde vorm van opslag op de lange termijn.
Dat ben ik helemaal met je eens.
pi_204595801
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 09:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens.
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiŽnt en veel warmte van gas of biomassa.
.
pi_204595883
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:25 schreef Fer het volgende:

[..]
Omgekeerd deel ik je mening ook wel, dat hoe het nu allemaal geregeld is met warmtenetten echt kut is. Te duur, inefficiŽnt en veel warmte van gas of biomassa.
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiŽnt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.

Ok, dat doet niets voor elektrische auto's, maar dat kun je beter bij het bedrijfsleven neerleggen, omdat die auto's overdag bij je werk staan, als je tenminste niet thuiswerkt. En als je thuiswerkt, hoef je ze ook niet op te laden.
pi_204596744
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 10:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, je moet zoiets per wijk doen. Per blokje huizen, met een VVE. Ook niet optimaal, maar dan heb je wel inspraak. En dan om te beginnen de elektriciteit van de zonnepanelen gebruiken om die warmte op te slaan. Dan heb je ook geen accu's nodig. Bijverwarmen aan het eind van de winter is waarschijnlijk onontkoombaar, maar dan is het over het hele jaar toch maximaal efficiŽnt en heb je de minste elektriciteitskabels nodig.

Ok, dat doet niets voor elektrische auto's, maar dat kun je beter bij het bedrijfsleven neerleggen, omdat die auto's overdag bij je werk staan, als je tenminste niet thuiswerkt. En als je thuiswerkt, hoef je ze ook niet op te laden.
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
.
pi_204597070
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:

[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
Je moet toch al twee of drie (eventueel ook voor heet water) pijpen aanleggen naar ieder adres, met liefst ook een aansluiting voor een verbruiksmeter, dus dan kun je er net zo goed een elektriciteitskabel bij doen waarmee bewoners de elektriciteit van hun zonnepanelen terug kunnen leveren.
pi_204598172
quote:
1s.gif Op zondag 1 mei 2022 12:19 schreef Fer het volgende:

[..]
Dacht liever aan een open netwerk, waar iedereen vrij is om te leveren of af te nemen. Een commerciŽle partij kan de opslag op zich nemen.
Het probleem is dat je in ieder geval moet meebetalen aan heel dure infra structuur. (zoals Frank al zegt) Een warmte net is van een andere orde dan een elektra net en daar doen de leveranciers al moeilijk over om te upgraden.

Als het een open net is dan zit je voor je energie niet aan een enkele leverancier vast maar wat betreft die dure infra wel. En dan kan er dus weer gevraagd worden wat ze willen. Goedkoop starten en na tien jaar gaan de prijzen omhoog want onderhoud.

Een open elektriciteitsnet zoals we nu hebben kan omdat het landelijk werkt, voor warmtenetten zal je altijd blijven steken op stads of dorpsniveau. Ik zie niet zo snel gebeuren dan je warmte gaat transporteren over meer dan vijf of tien kilometer. Hoeveel leveranciers zal je dan hebben?

Ik hoop dat ik ongelijk heb.
pi_204601244
quote:
Die transitie is eind vorige eeuw al aangekondigd. De reden dat er zoveel Gronings gas werd opgepompt was dat het voor 2030 de grond uit moest anders hadden we minder inkomsten dan mogelijk.

Wie al die stomme planning fouten heeft gemaakt weet ik niet maar het is natuurlijk niet slim om je net niet uit te breiden als je al vijfentwintig jaar weet dat dit er aan komt.

Waarschijnlijk is de oorzaak privatisering, die rechtse hobby die ons nu dus heel veel gaat kosten.
pi_204622885
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:07 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
en hoe precies heb je de accu vol als je vanuit je werk naar huis bent gereden, of als je de hele dag op de weg hebt gezeten?
Niet iedereen zit de hele dag op de weg anders hadden wij de hele dag files.
Voor die uitzonderingen kan het prima wanneer je wil opladen.

En niet iedereen rijdt dagelijks van Groningen naar Den-Haag, de tank is echt niet leeg savonds.
  maandag 13 juni 2022 @ 22:07:33 #273
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205044258
quote:
Klimaatdoel nůg lastiger dan gedacht: elektriciteitsprobleem haast onoplosbaar

Het wordt een "enorme uitdaging" om het aangescherpte klimaatdoel van het kabinet te halen, omdat de vraag naar elektriciteit in 2030 veel groter zal zijn dan eerder werd verwacht. Er moet dan veel meer groene energie zijn, terwijl het elektriciteitsnet nu al overbelast raakt. Dat staat in een reeks adviezen die minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het is niet mogelijk om de klimaatdoelen te halen en tegelijkertijd de woningbouw te versnellen en de economie te laten groeien, schrijft branchevereniging Netbeheer Nederland in een van de rapporten. Alleen al om de klimaatdoelen te halen, zijn "krachtige publieke ingrepen" nodig die verder gaan dan in het regeerakkoord is afgesproken.

Toen in 2019 het Klimaatakkoord werd gesloten, werd uitgegaan van een elektriciteitsverbruik van 120 terawattuur (TWh) in 2030. Dat is een beperkte stijging ten opzichte van het huidige verbruik.

Maar als Nederland het nieuwe klimaatdoel van 55 ŗ 60 procent CO2-reductie wil halen, zullen we in 2030 mogelijk meer dan 200 TWh nodig hebben, berekende onderzoeksinstituut TNO. De gigantische investeringen die nu al worden gepland om het aantal windparken op zee uit te breiden en meer groene energie op land op te wekken, zijn onvoldoende om dat te halen.

Bovendien mag de elektriciteitssector onder de nieuwe klimaatdoelen van het kabinet in 2030 minder CO2 uitstoten dan eerder werd voorzien. De kolencentrales moeten dan helemaal gesloten zijn en gascentrales mogen minder vaak draaien. Daardoor is er onvoldoende aanbod van elektriciteit op momenten dat er geen zonne- en windenergie wordt opgewekt, waarschuwen twee werkgroepen in adviezen aan Jetten.

Ingrijpende maatregelen nodig

Om dat probleem op te lossen, moeten op allerlei vlakken snelle en ingrijpende maatregelen worden doorgevoerd. Er is nůg meer zonne- en windenergie nodig - op zee en op land - en er moet nog meer waterstof worden geproduceerd en geÔmporteerd dan nu is voorzien. Dat terwijl de waterstofindustrie nog in de kinderschoenen staat: de eerste grootschalige waterstoffabrieken moeten nog worden gebouwd.

Gas- en biomassacentrales zouden ook kunnen worden voorzien van systemen om CO2 af te vangen en onder de Noordzee op te slaan, zodat ze kunnen blijven draaien met minder uitstoot. Ook is elektriciteitsopslag in batterijen noodzakelijk en moet de industrie financieel worden gestimuleerd om elektriciteit te verbruiken als er veel groene stroom beschikbaar is.

"Vergaande aanvullende acties op korte termijn zijn nodig", schrijft een van de adviesgroepen. Omdat het lang duurt voordat het energiesysteem is aangepast, "is 2030 voor veel opties al 'morgen'".

"Dit besef van urgentie, dat we alles op alles moeten zetten, deel ik", laat minister Jetten in een reactie aan de Kamer weten.

Elektriciteitsnet kraakt en piept

Als we zo snel zo veel meer elektriciteit gaan gebruiken, is het nog maar zeer de vraag of alle benodigde stroom vervoerd kan worden via het elektriciteitsnet. Dat barst nu al uit zijn voegen.

Vorige week maakte Jetten bekend dat vanwege een capaciteitstekort in Noord-Brabant en Limburg voorlopig geen nieuwe bedrijven kunnen worden aangesloten. Netbeheerders verwachten dat zulke tekorten in ieder geval tot 2030 een probleem blijven, ook al investeren ze miljarden euro's per jaar in verzwaring van het net.

Daarom moet er een "nieuw tijdperk van sterkere publieke sturing en energieplanologie" aanbreken, aldus Netbeheer Nederland. De overheid moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat wind- en zonneparken daar worden neergezet waar ook veel elektriciteit wordt verbruikt. Laadpalen en warmtepompen moeten slim worden, zodat ze vooral actief zijn als er veel groene elektriciteit beschikbaar is, aldus de netbeheerders.
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html

Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barriŤre, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.

Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiŽn B:)B
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Beste debater 2022 maandag 13 juni 2022 @ 22:08:53 #274
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205044279
Mooi, iig geen nieuwe bedrijvenpanden in mijn mooie Brabant.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 13 juni 2022 @ 22:13:14 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_205044339
quote:
10s.gif Op maandag 13 juni 2022 22:07 schreef ACT-F het volgende:
https://www.nu.nl/klimaat(...)ast-onoplosbaar.html

Daar zit je dan met je lege weilanden waar je 25 miljard tegenaan gegooid hebt om ze 'leeg te trekken'. Stikstofruimte is niet je belangrijkste barriŤre, maar de energievoorziening. Nu zijn het nog bedrijven die niet aangesloten kunnen worden maar straks ook nieuwe woonwijken. Daarna zijn bestaande woonwijken aan de beurt omdat ze steeds meer moeite hebben om opgewekte stroom terug te leveren. In dichtbevolkte gebieden met veel hoogbouw wordt de levering een probleem door warmtepompen en elektrische auto's.

Dus binnenkort lekker in het donker zitten bij kaarslicht en wat spiritualiŽn B:)B
Maar natuurkundige wetmatige grenzen bestaan toch helemaal niet bij Rob "hoe verwarm je een huis met kernenergie?" Jetten cum suis?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')