Ligt er aan wat voor een EV je hebt, maar dat was niet het puntquote:Op vrijdag 29 april 2022 11:28 schreef fathank het volgende:
[..]
Met 300 kilometer op een dag red je het nog steeds zonder tussentijds bijladen.
Dat ze 32 keer langer stil staan moet je niet naar kijken, je moet naar het deel kilometers kijken wat daadwerkelijk achterelkaar afgelegd wordt. Dat rekenen met gemiddelden heb je niks aan want ook de bejaarden die maar 2500km per jaar maken worden daar in meegenomen.quote:Op vrijdag 29 april 2022 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nee, maar dan is een EV misschien ook nog niet zo'n goed idee voor je en ben je voorlopig beter af met een hybride.
Of je moet gewoon accepteren dat je die dagen een kwartiertje bij een snellader staat.
In de praktijk staan auto's gemiddeld 32x langer stil dan dat ze rijden.
Onzin. Want wat weet jij van de piekbelasting in die wijk?quote:En aangezien het in dit topic voer het stroomnet gaat, is dat precies het stukje dat relevant is.
Individueel heb je auto's die 400km rijden of 0km rijden op een dag maar voor het stroomnet in een wijk weet je dat je gemiddeld 36km, ofwel 7kWh per dag moet bijladen en daarvoor capaciteit moet hebben.
Dan zit je al in het segment 35.000+ euro...quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:28 schreef fathank het volgende:
Met 300 kilometer op een dag red je het nog steeds zonder tussentijds bijladen.
Hoe hoog is het percentage ritten langer dan 300 km?quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ligt er aan wat voor een EV je hebt, maar dat was niet het punt
Dat doet een Golf met een optiepakketje ook.quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan zit je al in het segment 35.000+ euro...
Mijn collega denkt daar echt anders over met zijn EV Golf... Maar goed, dit is allemaal N=1 natuurlijk.quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:54 schreef fathank het volgende:
Dat doet een Golf met een optiepakketje ook.
Hier gaat wat mis.quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Mijn collega denkt daar echt anders over met zijn EV Golf... Maar goed, dit is allemaal N=1 natuurlijk.
Anyway, rekenen met gemiddelden gaat gewoon niet in dit geval.
Hoe is dat relevant? Als maar 5% van mijn ritten langer dan 300KM zijn heb ik nog steeds niet aan een EV met een bereik van 150quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:50 schreef fathank het volgende:
[..]
Hoe hoog is het percentage ritten langer dan 300 km?
Ze moeten die doelpalen toch eens beter vast zetten.quote:Op vrijdag 29 april 2022 12:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe is dat relevant? Als maar 5% van mijn ritten langer dan 300KM zijn heb ik nog steeds niet aan een EV met een bereik van 150
Oh op die manier, maar dan haal je wel pak hem beet 800km op een tank. En je tankt hem binnen 2 minuten weer vol met 800km...quote:Op vrijdag 29 april 2022 11:59 schreef fathank het volgende:
Hier gaat wat mis.
Ik bedoelde dat een simpele instapGolf op benzine al 35k kost. Niet dat een e-Golf 300 km haalt. Dat ding is een gedrocht.
Sterker nog, je krijgt geld toe, op dat moment pompen landen als Oostenrijk en Zwitserland hun stuwmeren vol en verkopen het weer duur als de prijs hoog is.quote:Op vrijdag 29 april 2022 13:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
Qua marktwerking lijkt het simpel: in de zomer rond de middag is de energie op de beurs gratis, dus dan moet je de accu's opladen en de grootverbruikers aanzetten.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)mp-laadpaal-tekortenquote:Tekort aan stroommeters voor laadpalen en warmtepompen vertraagt energietransitie
Netbeheerder Liander kampt met een tekort aan elektriciteitsmeters die nodig zijn voor het verzwaren van aansluitingen, cruciaal voor het plaatsen van warmtepompen, laadpalen en inductiekookplaten. De twee andere grote netbeheerders, Stedin en Enexis, zien nu nog geen tekorten, maar Liander verwacht op termijn landelijk deze problemen.
Liander is de grootste netbeheerder van Nederland, gevolgd door Stedin en Enexis. Deze nutsbedrijven zorgen er onder meer voor dat nieuwe en bestaande woningen aangesloten worden op het stroomnet, met voldoende capaciteit voor hun stroomvraag. De energietransitie zorgt voor grotere drukte, maar een tekort aan materialen gooit roet in het eten. Liander kampt met zulke grote tekorten dat klanten afgebeld moeten worden, zonder zicht op een nieuwe afspraak.
Vooral slimme elektriciteitsmeters geschikt voor 3-fase-aansluitingen zijn schaars. Volgens Liander komt dat door een optelsom van corona, chiptekorten en leveringen die niet aankomen. Ook de oorlog in Oekraïne speelt een rol: klanten willen graag van het gas af, maar aansluitingen in het Liander-gebied kunnen momenteel niet worden omgebouwd om warmtepompen en elektrische kookplaten te ondersteunen. Dat geldt ook voor laadpalen voor elektrische auto's.
Hulp andere netbeheerders beperkt
Bij nieuwbouwprojecten plaats Liander nu noodgedwongen traditionele 1-fasemeters, maar die zijn dus niet geschikt voor zaken als warmtepompen en inductiekookplaten. Onhandig, want sinds een aantal jaar mogen nieuwbouwhuizen niet meer op het gasnet worden aangesloten; een alternatief is er dus niet.
Netbeheerders Stedin en Enexis zeggen vooralsnog geen tekorten in meters hebben. "Het is erg lastig om te voorspellen of dat zo blijft, maar vooralsnog zien we geen problemen aankomen", zegt een woordvoerder van Enexis. Bij Stedin zegt men "sneller dan voorzien" door de voorraad heen te gaan. "Maar vooralsnog kunnen we alle aanvragen van klanten om de elektriciteitsaansluiting te verzwaren honoreren", aldus een woordvoerder. Wel is het volgens Stedin schipperen, en is besloten "om het reguliere vervangen van meters tijdelijk op een lager pitje te zetten".
De twee netbeheerders bekijken of zij ruimte zien om Liander tegemoet te komen in de tekorten. "Ja, we helpen elkaar als netbeheerders. Dat hebben we in het verleden gedaan en dat blijven we doen. Daarbij houden we uiteraard wel een eigen minimale voorraad aan", stelt Stedin. "Bovendien hebben we niet altijd dezelfde apparatuur." Dat voorbehoud geldt ook voor Enexis.
Materiaal- en personeelstekort
Liander heroverweegt nu energiemeters te bestellen bij leveranciers die eerder afvielen, en bestaande contracten open te breken om aan meer meters te komen. "We hebben altijd gewerkt met kleine voorraden, omdat leveringen nooit een probleem waren en de vraag voorspelbaar was. Dat is nu niet meer zo, en dat zal waarschijnlijk ook niet meer zo worden", zegt een woordvoerder van Liander.
De problemen beperken zich niet alleen tot energiemeters. Er zijn ook tekorten aan materiaal zoals transformators en de energiekabels die nodig zijn om klanten op het stroomnet aan te sluiten. Ook personeel wordt schaarser: de aanwas van nieuwe installateurs is bij Liander kleiner dan het aantal werknemers dat met pensioen gaat. "We proberen dat op te vangen met versnelde opleidingen, van vier naar twee jaar, maar ook dat blijft behelpen", aldus Liander.
Landelijke problemen verwacht
"Het ergste vinden we dat we niet weten wanneer het opgelost is", zegt de Liander over de tekorten. "Voor klanten is het ook nieuw om hier rekening mee te moeten houden, want vroeger was een afspraak op korte termijn gewoon mogelijk. Nu kan dit verbouwingen vertragen en dat betreuren wij." Het bedrijf verwacht dat de problemen niet beperkt zullen blijven tot zijn gebied.
De netbeheerders trokken vorig jaar ook al aan de bel over de capaciteit van het stroomnet: los van apparatuur bij consumenten en bedrijven is het netwerk zelf ook niet berekend op de enorme groei.
Dingen zoals een inductiekookplaat krijg je daar waarschijnlijk wel aan, maar met apparatuur die 3-fasen verwacht is dan een probleem. Bijvoorbeeld voor het opladen van de auto zou het theoretisch prima werken, maar dan heb je wel een heel ongebruikelijke omvormer nodig. Alhoewel je met wat dikke draden, een zwaardere gelijkrichter en een soldeerbout waarschijnlijk een heel eind komt. De ingangsspanning is dan waarschijnlijk wel lager, afhankelijk van de bedrading.quote:Op vrijdag 29 april 2022 21:05 schreef ACT-F het volgende:
Je zou dit probleem kunnen tackelen door de enkele fase te verzwaren mits de kabeldikte voldoende is. De meters zijn geschikt tot 80A. Maar die hele energietransitie is wel popcornmateriaal
Mooi voorbeeld inderdaad, dat geld eigenlijk voor heel veel zaken, dat je niet met een gemiddelde kunt rekenen, maar dat je van een soort maximum belasting moet gaan en daar ook rekening mee houden.quote:Op vrijdag 29 april 2022 17:19 schreef AchJa het volgende:
Dit voorbeeld wat @:ACT-F al eens heeft gepost is aardig verhelderend:
ACT-F in NWS / Nederland wil in 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto
Er zijn inmiddels al een aantal thuisladers die je aansluit op de P1 meter van je slimme meter.quote:Op zaterdag 30 april 2022 08:40 schreef Fer het volgende:
Was van de week in een all electric huisje, vond dat ook wel spannend. We komen thuis, ir panelen aan, badkamer radiator aan. Iemand stapt gelijk onder de douche met e-geiser en de ander gaat koken op inductie.
En dan hebben we nog geen eens een auto op de lader.
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het neemt niet weg dat netbeheerders alsnog grote investeringen moeten doen maar met spreiden kan je aardig wat piekbelasting voorkomen. Je zou het laden van de auto vanaf 23:00 fors goedkoper kunnen maken om mensen te "motiveren".
Ik noem ook maar een oplossing.quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Net nadat we nachtstroom hebben afgeschaft? Iedereen wil net zo snel mogelijk het markttarief (met opslag) gaan doorberekenen aan de consumenten. Minimaal risico. Want het varieert tegenwoordig veel te veel om vooruit te kunnen plannen.
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?quote:Op zaterdag 30 april 2022 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ook daar zijn oplossingen voor: "smart grid laders" die met elkaar overleggen hoeveel laadstroom er naar de auto's in een wijk gaat, waarbij auto's met een lege accu voorrang (een hogere laadstroom) krijgen t.o.v. auto's met een bijna volle accu. Op die manier zijn ze wel allemaal 's ochtends weer vol. Je kan overigens wel "priority" instellen als je al eerder weer op pad moet.
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?
Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.
De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
Als je dat aan kunt zetten, dan gaan veel mensen dat ook doen. Het is gewoon een extra knopje waar je op moet drukken, want anders krijg je geen waar voor je geld.quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je had door dat ik het onderscheid maakte tussen publieke en private laadpalen?
Je kan een deel van de reactie weglaten in de quote maar daardoor mis je ook net de nuance die ik er aan geef.
De keuzevrijheid hou je, "priority charging". Als je dat niet nodig hebt, dan bepalen de laadpalen onderling hoe er geladen wordt en staat je auto om 6 of 7 uur 's ochtends weer volgeladen.
De prijs denk ik?quote:Op zaterdag 30 april 2022 11:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, technisch kan er veel, daar hebben we het ook al over gehad. Want wie gaat er bepalen of en wanneer jouw apparaten aan gaan en hoeveel ze verbruiken? Jij? Jouw buren? De energieleverancier? De netwerkbeheerder? De overheid?
Een app waarmee je dat zelf kunt doen is leuk, maar veel mensen (jij ook) verbreken de verbinding als iemand anders dat voor hun gaat beslissen. Hoe hoog jou thermostaat staat, wanneer en hoeveel je auto oplaad, enzovoorts. En daar kan ik me ook zeker wat bij voorstellen: misschien moet je over een uur weer weg, kun je slecht tegen kou of hitte, of verlicht een heet bad je reuma. Als eerst de regering regels gaat opstellen, daarna de netwerkbeheerder en de leverancier en je dan ook nog eens afhankelijk bent van je buren en of de zon schijnt, heb je zelf niet veel keuzevrijheid meer.
De app is er al, de rest zie ik niet gebeuren. Misschien in instellingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |