abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:23:02 #1
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200024779
https://www.energie-verge(...)arief-in-vlaanderen/

In Belgie gaat er het een en ander veranderen. Je gaat betalen naar je piekverbruiken.
Vanaf 2022 al, dus lekker de tijd om je er op voor te bereiden.

Ik vond het een ingewikkeld verhaal terwijl ik meestal wel snel kan beredeneren wat dit in mijn situatie zou betekenen. (in dit geval niets, ben geen Belg).

Maar ik zie wel dat veel ideen uit Belgie ook naar Nederland doorsijpelen.

Ik lees dat je je piekverbruik onder de 3.1kWh moet houden om niet meer te betalen. Dat is zeg maar 16Ampere, daar zit je wel heel snel aan.

Als ik dus een kwartier per jaar mijjn kookplaat, magnetron en theekoker tegelijk aan heb ben ik de sjaak voor het hele jaar. Dat lees ik verkeerd hoop ik.

Ik heb nu een 3x25A aansluiting maar deze 17kWh (ruim 5x de norm) ooit gebruiken is dus financieel ophaalbaar als ik dit lees.

Kan iemand dit artikel duiden?
Tot nooit .......
pi_200024867
Apart dat ze denken dat het goedkoper kan worden, dat is namelijk nooit zo bij dergelijke wijzigingen.
Ik zou ook de sjaak met mijn 9kw 1x per week voor mijn anti-legionella run.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:38:16 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200025020
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Apart dat ze denken dat het goedkoper kan worden, dat is namelijk nooit zo bij dergelijke wijzigingen.
Ik zou ook de sjaak met mijn 9kw 1x per week voor mijn anti-legionella run.
Dit inderdaad. Wel handig om te weten dat je dan pas bij je andere aparaten iets kan besparen als je meer dan 9kWh verbruikt.

Gek genoeg promoten ze dan weer niet om die 9kWh in de rustige uren te gebruiken.
Tot nooit .......
pi_200025265
Willen ze nou dat iedereen elektrisch gaat rijden? Duur grapje zo!
pi_200025388
Weer een manier om de bevolking te laten betalen. Goed gezien!
Cindy De Vuyst
pi_200025537
Ik denk dat de maatregel effectiever zou zijn als je eens [er week of per maand er op afgerekend zou worden. Een jaar is gewoon te lang om er rekening mee te kunnen houden.
  woensdag 23 juni 2021 @ 15:34:24 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200025724
Ik zou eerder een flexibel net-tarief voorstellen.

Op het moment dat er nauwelijks stroom wordt gebruikt een laag tarief en andersom.
Er zijn zelfs momenten dat er overschotten zijn. Dan zou je je elektrische auto willen opladen op volle kracht, je legionella programma draaien en het liefst al je eten voor de hele week koken.

Nu maken ze dat onmogelijk.
Tot nooit .......
  woensdag 23 juni 2021 @ 15:37:48 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200025763
Oplossing is een accu om je piekverbruik op te vangen :) .

Ik zag ergens anders een voorstel om de prijs variabel te maken op basis van elektriciteit-aanbod. Dus als er veel opgewekt wordt met zonnepanelen dan gaat prijs per kw omlaag. Is er weinig aanbod gaat prijs per kw omhoog. Vond ik ook wel een slimme eigenlijk.

Dus bij zon of harde wind betaal je weinig. Is het bewolkt en windstil betaal je veel.
  woensdag 23 juni 2021 @ 15:44:39 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200025858
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:37 schreef bleiblei het volgende:
Ik zag ergens anders een voorstel om de prijs variabel te maken op basis van elektriciteit-aanbod. Dus als er veel opgewekt wordt met zonnepanelen dan gaat prijs per kw omlaag. Is er weinig aanbod gaat prijs per kw omhoog. Vond ik ook wel een slimme eigenlijk.
Nu zijn er tarieven per uur op basis van overschot en tekort (easyenergy). Dan zie je inderdaad negatieve prijzen af en toe. Echter, die prijzen komt nog de belasting overheen. En aangezien de nederlands stroomprijzen 80% belasting zijn heeft een negatieve prijs nauwelijks effect. Netbeheerskosten mee laten bewegen zou een eerste stap zijn.

Gebruiken van overschotten zijn in Nederland dus zinloos met het huidige platte belastingstelsel.
Tot nooit .......
pi_200026354
In dat artikel wordt gesproken over kWh waar ik sterk vermoed dat ze kW bedoelen, dus erg betrouwbaar komt het al niet over. Maar er verandert wel iets :P
  woensdag 23 juni 2021 @ 16:19:12 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200026373
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:37 schreef bleiblei het volgende:
Oplossing is een accu om je piekverbruik op te vangen :) .

Ik zag ergens anders een voorstel om de prijs variabel te maken op basis van elektriciteit-aanbod. Dus als er veel opgewekt wordt met zonnepanelen dan gaat prijs per kw omlaag. Is er weinig aanbod gaat prijs per kw omhoog. Vond ik ook wel een slimme eigenlijk.

Dus bij zon of harde wind betaal je weinig. Is het bewolkt en windstil betaal je veel.
En dan kan ik de hele dag gaan kijken of ik wel of niet de was kan doen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200026449
Met een elektrische auto ben je in dat geval dus echt wel fucked in België.

64kWh laden in 8 uren betekent een laadstroom van zo'n 8kW en in de praktijk zal dat tot zo'n 11kW gaan met 3-fase @ 16A.
pi_200026597
Ik zie wel een handel in supercondensatoren die je in de meterkast installeert en die je pieken kunnen opvangen :D

Daarnaast een alarmsysteem dat af gaat zodra je bijna boven die piek zit :+
pi_200026634
quote:
Wist je dit al? De VREG beveelt aan je hoogste kwartiervermogens onder het gemiddelde van 3,15 kWh te houden. Als je daar boven zit, is er een kans dat je factuur stijgt. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn als je tegelijkertijd je elektrische oven, je vaatwasser en je strijkijzer gebruikt terwijl je elektrische wagen staat te herladen.
Lol, als je elektrische auto staat te laden zit je al dik over die piek, daar hoef je echt je strijkijzer en oven niet meer voor in te schakelen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 16:38:56 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200026678
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

En dan kan ik de hele dag gaan kijken of ik wel of niet de was kan doen?
Daar heb je toch home automation voor? If zon buiten is x lux then vaatwasser, oven en wasmachine aan zetten 8-)
  woensdag 23 juni 2021 @ 16:41:12 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200026728
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Daar heb je toch home automation voor? If zon buiten is x lux then vaatwasser, oven en wasmachine aan zetten 8-)
Dat zit niet in mijn huis ingebouwd hoor.

En als iedereen de was doet op dat moment is er ook opeens weer een tekort stroom waardoor het duurder wordt zeker.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 23 juni 2021 @ 17:00:43 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_200027133
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:41 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat zit niet in mijn huis ingebouwd hoor.

En als iedereen de was doet op dat moment is er ook opeens weer een tekort stroom waardoor het duurder wordt zeker.
Wordt tijd om in te bouwen dan ;) .
Maareh, uiteindelijk is het de truc om zoveel mogelijk te verbruiken op momenten dat er veel aanbod is. En ja, prijzen zullen dan wel weer gaan middelen maar voor iedereen is dat wel het beste.

Je zal mogelijk ook gaan zien dat het met terugleveren effect heeft. Terugleveren op piekmomenten gaat minder opleveren dan terugleveren op andere momenten. Met als gevolg dat het interessanter wordt om panelen op Oosten en Westen te leggen. Resultaat, spreiding in elektriciteit aanbod.
En op ten duur wordt het zelfs misschien wel interessant om commerciele batterij parken te beginnen.
Of dat recreatieparken in het midden een dam leggen en dan op piek momenten de boel naar rechts pompen en op dal momenten het naar links laten lopen. Alles om de boel te spreiden :) .
  woensdag 23 juni 2021 @ 17:08:34 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200027273
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wordt tijd om in te bouwen dan ;) .
Maareh, uiteindelijk is het de truc om zoveel mogelijk te verbruiken op momenten dat er veel aanbod is. En ja, prijzen zullen dan wel weer gaan middelen maar voor iedereen is dat wel het beste.

Je zal mogelijk ook gaan zien dat het met terugleveren effect heeft. Terugleveren op piekmomenten gaat minder opleveren dan terugleveren op andere momenten. Met als gevolg dat het interessanter wordt om panelen op Oosten en Westen te leggen. Resultaat, spreiding in elektriciteit aanbod.
En op ten duur wordt het zelfs misschien wel interessant om commerciele batterij parken te beginnen.
Of dat recreatieparken in het midden een dam leggen en dan op piek momenten de boel naar rechts pompen en op dal momenten het naar links laten lopen. Alles om de boel te spreiden :) .
Of gewoon wat consuminderen. We moeten altijd maar meer meer meer. Ja, elektrisch rijden is wellicht beter, maar moet die auto dan zo groot zijn? Etc etc

Dan zijn er ook minder panelen nodig!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200027387
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
In dat artikel wordt gesproken over kWh waar ik sterk vermoed dat ze kW bedoelen, dus erg betrouwbaar komt het al niet over. Maar er verandert wel iets :P
Dat is zo'n standaard fout, daar lees ik overheen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200027447
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zie wel een handel in supercondensatoren die je in de meterkast installeert en die je pieken kunnen opvangen :D

Daarnaast een alarmsysteem dat af gaat zodra je bijna boven die piek zit :+
Of je accepteert dat je wat duurder uit bent en accepteert dit gewoon. Dan kan je weer leven zoals je deed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:07:02 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200028108
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 17:08 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Of gewoon wat consuminderen. We moeten altijd maar meer meer meer. Ja, elektrisch rijden is wellicht beter, maar moet die auto dan zo groot zijn? Etc etc

Dan zijn er ook minder panelen nodig!
als je tijdens het laden van je elektrische auto je huishouden onder de 3kw wil houden hebbje het over een mini-autotje hoor.
Tot nooit .......
  woensdag 23 juni 2021 @ 18:33:10 #22
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200028712
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:07 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

als je tijdens het laden van je elektrische auto je huishouden onder de 3kw wil houden hebbje het over een mini-autotje hoor.
Zo bedoel ik het ook weer niet, maar meer dat je dan met 7 uur laden ipv 8 klaar bent. Of met 2.8 ipv 3 kw laad.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200028923
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Zo bedoel ik het ook weer niet, maar meer dat je dan met 7 uur laden ipv 8 klaar bent. Of met 2.8 ipv 3 kw laad.
Een beetje EV heeft een accu van 64kWh.
Dan ben je met een laadstroom van 2.8kW in het slechtste geval 23 uren aan het laden, wat niet de bedoeling is als je de dag erop weer naar je werk moet.

En naast die 2,8kW kan je dan in de winter ook niet 's nachts je huis verwarmen of geen warm water maken als je een warmtepomp hebt.

Je zit er nu eenmaal zo overheen, zeker in de koudere maanden.
Mijn huishouden piekt volgens Domoticz op zo'n 8kW op een koude winteravond als ik aan het koken ben en de warmtepomp ook draait. Per fase is dat "maar" 2,8kW dus wat dat betreft gaat het niet zo Spaans.

Je kan niet als doel hebben om een land gasvrij te maken, brandstofauto's uit te faseren en tegelijk stroomverbruik aan banden leggen, het is het één of het ander. Er moet geïnvesteerd worden en aangezien alles elektrisch wordt, is dat een prima investering.

Maar goed, dan heb ik het wat betreft die 3kW grens over een fictieve situatie voor Nederland.
In België zie je ook een opkomst van warmtepompen maar deels ook een opkomst van gas omdat men daar van de stookolie (mazout) af wil.
pi_200031560
Gaan ze dan Verplicht een “slimme” meter installeren? Het lijkt me dat ze het niet kunnen meten als je nog een gewone dubbele meter hebt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:30:36 #25
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200032847
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:42 schreef valentijn101 het volgende:
Gaan ze dan Verplicht een “slimme” meter installeren? Het lijkt me dat ze het niet kunnen meten als je nog een gewone dubbele meter hebt.
vast niet, alleen zullen ze dan gewoon uitgaan van de 17kW capaciteit van je 3*25A aansluiting.
Tot nooit .......
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:39 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200032928
Ind
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:37 schreef bleiblei het volgende:
Oplossing is een accu om je piekverbruik op te vangen :) .

Ik zag ergens anders een voorstel om de prijs variabel te maken op basis van elektriciteit-aanbod. Dus als er veel opgewekt wordt met zonnepanelen dan gaat prijs per kw omlaag. Is er weinig aanbod gaat prijs per kw omhoog. Vond ik ook wel een slimme eigenlijk.

Dus bij zon of harde wind betaal je weinig. Is het bewolkt en windstil betaal je veel.
Industrie heeft dat al... groot verbruikers hebben elke paar minuten een nieuwe stroom prijs.
Grote opwekkers ook
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:37:04 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200033056
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:32 schreef TR08 het volgende:
Ind
[..]

Industrie heeft dat al... groot verbruikers hebben elke paar minuten een nieuwe stroom prijs.
Grote opwekkers ook
ik elk uur... kan het de dag vooraf zien op de site van EasyEnergy.
Tot nooit .......
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:19:51 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_200034390
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik elk uur... kan het de dag vooraf zien op de site van EasyEnergy.
Kun jij ook negatieve prijzen krijgen? Dus dat je betaald krijgt om stroom te gebruiken?
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:40:24 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200035088
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Kun jij ook negatieve prijzen krijgen? Dus dat je betaald krijgt om stroom te gebruiken?
ja, alleen als de prijs bijvoorbeeld -5 cent is betaal je nog steeds belasting en kom je op +10 cent.

het gaat hier om een aparte aansluiting in een garagebox. ik ga deze info gebruiken om mijn auto op te laden.

Bij een huisaansluiting kan je perfect je kegionella programma timen, thuisaccu laden. Je huis wat warmer stoken voordat de piektarieven beginnen. Helaas zijn die meestal tussen 16 en 20u. laagste tarieven tussen 03 en 05u.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 23-06-2021 22:51:08 ]
Tot nooit .......
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:41:05 #30
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200035112
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Een beetje EV heeft een accu van 64kWh.
Dan ben je met een laadstroom van 2.8kW in het slechtste geval 23 uren aan het laden, wat niet de bedoeling is als je de dag erop weer naar je werk moet.

En naast die 2,8kW kan je dan in de winter ook niet 's nachts je huis verwarmen of geen warm water maken als je een warmtepomp hebt.

Je zit er nu eenmaal zo overheen, zeker in de koudere maanden.
Mijn huishouden piekt volgens Domoticz op zo'n 8kW op een koude winteravond als ik aan het koken ben en de warmtepomp ook draait. Per fase is dat "maar" 2,8kW dus wat dat betreft gaat het niet zo Spaans.

Je kan niet als doel hebben om een land gasvrij te maken, brandstofauto's uit te faseren en tegelijk stroomverbruik aan banden leggen, het is het één of het ander. Er moet geïnvesteerd worden en aangezien alles elektrisch wordt, is dat een prima investering.

Maar goed, dan heb ik het wat betreft die 3kW grens over een fictieve situatie voor Nederland.
In België zie je ook een opkomst van warmtepompen maar deels ook een opkomst van gas omdat men daar van de stookolie (mazout) af wil.
Dan 7.8 kw tov 8. En verder ben ik het met je eens.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')