abonnement Unibet Coolblue
pi_200019886
Onderzoek: vertrouwen in nieuws in afgelopen coronajaar toegenomen

quote:
Het vertrouwen in het nieuws is onder de meeste Nederlanders het afgelopen jaar verder toegenomen. Dat schrijft het Commissariaat voor de Media in het Digital News Report Nederland 2020, dat het samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism opstelde. Enkel in de jongste doelgroep (18 tot 24 jaar) is het vertrouwen gedaald, meldt het commissariaat.

Los van het vertrouwen in het nieuws namen de zorgen over wat echt of nep is op internet dit jaar aanzienlijk toe. Volgens het onderzoek is daar een duidelijk effect van de pandemie te zien. 40 procent van de respondenten zegt dat ze in de afgelopen week foutieve of misleidende informatie over het virus zijn tegengekomen.

De bronnen waar de respondenten zich de meeste zorgen om maken zijn activisten en actiegroepen (37 procent). Journalisten en nieuwsorganisaties worden maar door 7 procent van de ondervraagden genoemd als onbetrouwbaar.

Online steeds belangrijker
Verder blijkt uit het rapport, waar begin dit jaar ruim 2000 mensen voor zijn bevraagd, dat de interesse in nieuws en politiek gedurende de coronacrisis is toegenomen. "De vraag is of de interesse ook na covid-19 hoog blijft en burgers sterker betrokken blijven bij nieuws en politiek dan voor covid-19", zo werpen de onderzoekers op.

Twee derde van de jongeren tot 24 jaar noemt online nieuws en sociale media als voornaamste bron van nieuws. Onder 55-plussers is dat ruim 20 procent. Als het om gebruik van televisienieuws en print als voornaamste nieuwsmedia gaat, zijn de verhoudingen juist andersom.

Nieuwsconsumenten blijken ook vaker bereid om te betalen voor digitaal nieuws. In twee jaar tijd is het deel van de mensen dat een betaalde online nieuwsdienst heeft geraadpleegd gestegen van 11 naar 17 procent.

Merken met groot bereik
Het NOS Journaal is met rapportcijfer 7,4 nog steeds het nieuwsmerk met het grootste bereik en hoogste vertrouwen. Daaronder volgen RTL Nieuws en nu.nl met een 6,8. Kranten De Volkskrant, Trouw, AD, NRC en Het Financieele Dagblad schommelen tussen de 6,6 en 6,7. LINDAnieuws en GeenStijl staan onderaan het lijstje met een 5,3 en 4,8 als rapportcijfer voor het gemiddelde vertrouwen.

Omdat veel mensen tijdens de coronacrisis veel tijd thuis hebben doorgebracht, worden ook lokaal nieuws en lokale media belangrijk geacht. Dat geldt wel meer voor ouderen dan voor jongeren. Een vijfde van de mensen onder de 35 jaar volgt het lokale nieuws. Bij 55-plussers is dat twee maal zoveel. Vooral berichten over lokale politiek en bestuur en economische verhalen worden goed gelezen.

Podcasts populair, maar niet bij iedereen
Van de onlinediensten worden ook podcasts vaker beluisterd, vooral door jongeren. Die zitten vaak toch al op Spotify en beluisteren daar ook podcasts, is de verklaring van het commissariaat. Oudere Nederlanders maken gebruik van NPO Luister of van een podcast aangeboden door een uitgever of een commerciėle omroep.

Toch is nog niet iedereen bekend met dat medium. 18 procent van de mensen van 45 jaar of ouder beluistert geen podcasts of heeft er zelfs nooit van gehoord.

https://nos.nl/artikel/23(...)oronajaar-toegenomen
Fantastisch nieuws.
pi_200019891
Alleen jammer dat ze wappies in verhouding teveel zendtijd geven.
pi_200019925
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:28 schreef Nober het volgende:
Onderzoek: vertrouwen in nieuws in afgelopen coronajaar toegenomen
[..]

Fantastisch nieuws.
Ik vertrouw het helemaal. Omgekeerd evenredig aan de dalende geletterdheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_200019946
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:29 schreef Document1 het volgende:
Alleen jammer dat ze wappies in verhouding teveel zendtijd geven.
Je moet niet met maar over ze praten inderdaad.
  woensdag 23 juni 2021 @ 08:45:30 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200019987
Ik vertrouw dit nieuws niet helemaal.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_200019996
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:39 schreef Nober het volgende:

[..]

Je moet niet met maar over ze praten inderdaad.
Klopt, want zij winnen toch elke discussie omdat ze meer ervaring hebben in dom zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 juni 2021 @ 08:58:06 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200020080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:39 schreef Nober het volgende:

[..]

Je moet niet met maar over ze praten inderdaad.
Inderdaad, wappies dienen geen enkele aandacht of podium te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 23-06-2021 09:12:44 ]
pi_200020106
Dus een vraag aan 2000 mensen is een goede weerspiegeling van 17 miljoen mensen. Daarnaast hoe kan je de media cijfers geven op vertrouwen. Buiten Geenstijl brengen ze allemaal hetzelfde nieuws met dezelfde copy paste teksten, alleen de NOS is wel in kwaliteit gezakt. Zelfs met mijn waardeloze Nederlands kan ik daar aan de slag.

Het zal de NOS meer gaan om het getal 7,4 en mensen vinden ons geweldig stukje _O_
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 09:03:02 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200020117
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:29 schreef Document1 het volgende:
Alleen jammer dat ze wappies in verhouding teveel zendtijd geven.
Ja. Willem Engel, Baudet, Van Hage en bijvoorbeeld Nazi Freek zijn veel te vaak op TV geweest. Walgelijk dat ze dit soort nare mensen een podium geven.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200020121
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:01 schreef hunterrnl het volgende:
Dus een vraag aan 2000 mensen is een goede weerspiegeling van 17 miljoen mensen. Daarnaast hoe kan je de media cijfers geven op vertrouwen. Buiten Geenstijl brengen ze allemaal hetzelfde nieuws met dezelfde copy paste teksten, alleen de NOS is wel in kwaliteit gezakt. Zelfs met mijn waardeloze Nederlands kan ik daar aan de slag.

Het zal de NOS meer gaan om het getal 7,4 en mensen vinden ons geweldig stukje _O_
Mij is niets gevraagd dus dit onderzoek klopt sws niet!!!!!1!
pi_200021248
Tja het nieuws zal ongetwijfeld wel de waarheid zijn maar ik heb soms wel het idee dat het wel erg gekleurd is. Het is maar net hoe je het brengt.
pi_200022185
Jeetje, uit een door de media uitgegeven rapport constateert meer vertrouwen in de media. Eentje uit de categorie "je verwacht het niet"

Temeer omdat het haaks staat op het rapport van de trustbarometer:

twitter
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200024297
quote:
40 procent van de respondenten zegt dat ze in de afgelopen week foutieve of misleidende informatie over het virus zijn tegengekomen.
Kijken er maar zo weinig mensen naar de persconferenties van Mark en Hugo?
pi_200024426
De ontwikkeling bij de kranten is nogal komisch. Steeds meer abonnees haken af omdat ze de eenzijdige linkse berichtgeving zat zijn. Als reactie op de dalende belangstelling en inkomsten worden de kranten steeds linkser.
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:01:35 #15
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200024501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 08:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Inderdaad, wappies dienen geen enkele aandacht of podium te krijgen.
Idd, politiek tegenstanders moet je, zoals je al zovaak hebt verteld, monddood gemaakt worden! Naar de Goelag!

Nee zegt heks dan, alleen wappies hoor! En achter je rug schuift de definitie van wappie op van "5g, gates, magneten!!" naar "Ik moet even nadenken of ik een vaccinatie wil hoor"

-12 voorspelbaarder dan regen in Nederland :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:02:16 #16
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_200024510
En dit wij van WC-eend "nieuws" is niet serieus te nemen natuurlijk :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_200024558
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:01 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Idd, politiek tegenstanders moet je, zoals je al zovaak hebt verteld, monddood gemaakt worden! Naar de Goelag!

Nee zegt heks dan, alleen wappies hoor! En achter je rug schuift de definitie van wappie op van "5g, gates, magneten!!" naar "Ik moet even nadenken of ik een vaccinatie wil hoor"

-12 voorspelbaarder dan regen in Nederland :').
Wappie gespot... Alleen die kunnen er in 1x politieke tegenstanders bijtoveren...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200024561
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
De ontwikkeling bij de kranten is nogal komisch. Steeds meer abonnees haken af omdat ze de eenzijdige linkse berichtgeving zat zijn. Als reactie op de dalende belangstelling en inkomsten worden de kranten steeds linkser.
Bron?
pi_200024573
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:02 schreef HeatWave het volgende:
En dit wij van WC-eend "nieuws" is niet serieus te nemen natuurlijk :').
O nee, nieuws wat je niet aan staat. Snel roepen dat het niet waar is! (uiteraard ongefundeerd)
pi_200024850
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:06 schreef The_End het volgende:

[..]

O nee, nieuws wat je niet aan staat. Snel roepen dat het niet waar is! (uiteraard ongefundeerd)
Nou ja.zoals ik al aangaf is dit rapport over de media opgesteld door diezelfde media. Dat zou al een signaal kunnen zijn de uitslag niet klakkeloos over te nemen.

Bijkomend is dat de uitkomst haaks staat op het rapport van trustbarometer, die natuurlijk geen belang hebben bij welke uitkomst dan ook.

Genoeg fundatie om dit door de media geschreven rapport over de media met een korrel zout te nemen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200025110
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou ja.zoals ik al aangaf is dit rapport over de media opgesteld door diezelfde media. Dat zou al een signaal kunnen zijn de uitslag niet klakkeloos over te nemen.
'de media' is niet een ding. Daarnaast is het sowieso een goed idee om niet iets klakkeloos aan/over te nemen.
quote:
Bijkomend is dat de uitkomst haaks staat op het rapport van trustbarometer, die natuurlijk geen belang hebben bij welke uitkomst dan ook.
Dat geldt dus ook voor het rapport van trustbarometer. Hoe is dat tot stand gekomen?
quote:
Genoeg fundatie om dit door de media geschreven rapport over de media met een korrel zout te nemen.
Waarom geldt voor jou niet diezelfde 'kritische blik' voor trustbarometer?
pi_200025146
Ik ben dit jaar meer afgehaakt van het nieuws dan de jaren daarvoor. Lees het nieuws nu alleen nog maar af en toe, terwijl ik daarvoor best een nieuwsjunkie was.
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:49:29 #23
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_200025166
quote:
10s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:02 schreef HeatWave het volgende:
En dit wij van WC-eend "nieuws" is niet serieus te nemen natuurlijk :').
Dus toch aversie tegen media?
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:51:20 #24
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_200025185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:57 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
De ontwikkeling bij de kranten is nogal komisch. Steeds meer abonnees haken af omdat ze de eenzijdige linkse berichtgeving zat zijn. Als reactie op de dalende belangstelling en inkomsten worden de kranten steeds linkser.
There are dozens of us! DOZENS!
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_200025284
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:44 schreef The_End het volgende:

[..]

'de media' is niet een ding. Daarnaast is het sowieso een goed idee om niet iets klakkeloos aan/over te nemen.
[]

Dat geldt dus ook voor het rapport van trustbarometer. Hoe is dat tot stand gekomen?
geen idee. Ik pleit er dan ook nergens voor om zaken klakkeloos over te nemen maar als de uitkomst van een onderzoek van een belangengroep haaks staat op de uitkomsten van een onderzoek door een onafhankelijke partij die als core business dit soort onderzoek doet is dat op zijn minst reden tot vragen.
quote:
Waarom geldt voor jou niet diezelfde 'kritische blik' voor trustbarometer?
Omdat ik meer te doen heb dan dit soort zaken uitzoeken en Omdat ik doorgaans geneigd ben onafhankelijke onderzoeken hoger te waarderen dan een slager die zijn eigen vlees keurt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200025341
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
geen idee. Ik pleit er dan ook nergens voor om zaken klakkeloos over te nemen maar als de uitkomst van een onderzoek van een belangengroep haaks staat op de uitkomsten van een onderzoek door een onafhankelijke partij die als core business dit soort onderzoek doet is dat op zijn minst reden tot vragen.
Waarom is de ene partij onafhankelijk en de andere niet?

Heb je gezien wat een dubieuze titel het twitter bericht had?
quote:
Omdat ik meer te doen heb dan dit soort zaken uitzoeken en Omdat ik doorgaans geneigd ben onafhankelijke onderzoeken hoger te waarderen dan een slager die zijn eigen vlees keurt.
Nogmaals; hoezo onafhankelijk? Daarnaast scoort de media in het Trustbarometer onderzoek ook vrij hoog. Het is wat lager dan de afgelopen drie jaar, maar redelijk hetzelfde de afgelopen tien jaar.

Daarnaast: als je geen tijd hebt om dit soort zaken 'uit te zoeken', wat doe je dan in deze discussie behalve een beetje ongefundeerd roepen?
pi_200025528
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:06 schreef The_End het volgende:

[..]

Waarom is de ene partij onafhankelijk en de andere niet?
Ik weet niet of deze discussie zin heeft als ik uit moet leggen waarom het commissariaat van de media geen objectieve partij is als het om de media gaat.
quote:
Heb je gezien wat een dubieuze titel het twitter bericht had?
[..]
Een kernzin die de uitkomst samenvat:"trust in information sources near all time lows"

Wat is daar dubieus aan?
quote:
Nogmaals; hoezo onafhankelijk? Daarnaast scoort de media in het Trustbarometer onderzoek ook vrij hoog. Het is wat lager dan de afgelopen drie jaar, maar redelijk hetzelfde de afgelopen tien jaar.
Omdat trustpilot geen connectie, banden, belangen etc heeft in de Nederlandse media.
quote:
Daarnaast: als je geen tijd hebt om dit soort zaken 'uit te zoeken', wat doe je dan in deze discussie behalve een beetje ongefundeerd roepen?
Het is niet ongefundeerd. Het is een feitelijke constatering: de conclusie van media lobbygroep het commissariaat van de media staat haaks op de uitkomst van het onafhankelijke trust pilot.

Maar aangezien jij hier kennelijk heel gefundeerd dingen roept en wel tijd hebt om dingen uit te zoeken zou ik graag een feitelijke opsomming zien van wat er niet deugt aan het onderzoek van trustpilot en waarom ze niet onafhankelijk zouden zijn.

Ben erg benieuwd naar je gefundeerde antwoord maar weet nu al dat ik dat niet ga krijgen l, dat je er omheen gaat draaien en rookgordijnen op gaat werpen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200025730
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik weet niet of deze discussie zin heeft als ik uit moet leggen waarom het commissariaat van de media geen objectieve partij is als het om de media gaat.
Misschien moet je het even wat beter lezen allemaal. Wat wordt er verstaan onder de media denk jij?
quote:
Een kernzin die de uitkomst samenvat:"trust in information sources near all time lows"

Wat is daar dubieus aan?
Wat is het all time low?
quote:
Omdat trustpilot geen connectie, banden, belangen etc heeft in de Nederlandse media.
_O- truspilot is voor een review van je favoriete webshopje. Trustbarometer heeft wel degelijk een belang, omdat zij zich onder andere bezig houden met advertenties en zij zitten in Nederland.
quote:
Het is niet ongefundeerd. Het is een feitelijke constatering: de conclusie van media lobbygroep het commissariaat van de media staat haaks op de uitkomst van het onafhankelijke trust pilot.
Het heet geen trustpilot, de uitkomsten staan niet haaks op elkaar en ze zijn niet onafhankelijk. Daarnaast is 'de media' niet een organisatie.
quote:
Maar aangezien jij hier kennelijk heel gefundeerd dingen roept en wel tijd hebt om dingen uit te zoeken zou ik graag een feitelijke opsomming zien van wat er niet deugt aan het onderzoek van trustpilot en waarom ze niet onafhankelijk zouden zijn.

Ben erg benieuwd naar je gefundeerde antwoord maar weet nu al dat ik dat niet ga krijgen l, dat je er omheen gaat draaien en rookgordijnen op gaat werpen.
Klets maar lekker verder uit je nek. :W
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')