abonnement Unibet Coolblue
pi_200016071
Vrienden,

Ik ben bezig om zelf een bureautafel te maken. Ik heb een mooi stuk hout voor het tafelblad gehaald, prima weten te zagen en nu is het tijd om de lak aan te brengen. Ik heb dit echter nog niet eerder gedaan dus behandel me ajb als een noob hierin.

Van wat ik heb begrepen is dit het proces:

• Hout ontvetten/afnemen
• Het hout met korrel 120 opschuren met mijn strijkijzer schuurmachine. Niet drukken op de schuurmachine, met de nerf meeschuren.
• Goed stof afnemen an het schuren
• Grondlak (grijs) aanbrengen met lakroller en 6 uur laten drogen
• Grondlak licht opschuren (is korrel 120 fijn genoeg?) (doe ik dit ook met de schuurmachine?)
• Eerste laag kleurlak aanbrengen met lakroller en wederom 6u laten drogen
• Licht opschuren van eerste laag kleurlak (is korrel 120 fijn genoeg?) (doe ik dit ook met de schuurmachine?)
• Tweede laag kleurlak aanbrengen met lakroller en wederom 6u laten drogen

Ik heb op een afgezaagd stuk hout getest met het opschuren van de grondlak, maar de schuurmachine (120 grit) maakte een 10-tal zichtbare schuurlijnen in de lak. Er vervolgens overheen verven liet deze sporen nog goed zichtbaar. Vandaar, fok! topic. :)
graag verwijderen
pi_200016272
120 is nog vrij grof. Met 180 of 240 heb je veel minder last van krassen.

Overigens laat ik zelf tussentijds schuren bij lakverf vaak achterwege als ik de lagen kort na elkaar aanbreng (uiteraard met respect voor minimale droogtijden op de pot). Nog nooit problemen mee gehad.

Mijn ervaring is dat de hechting bevorderen het belangrijkst is bij de eerste laag, wanneer je de volgende lagen z.s.m. aanbrengt. Hooguit bij ongelakt MDF wil ik er tussentijds nog wel eens een fijn schuurpapiertje overheen halen om opgezwollen vezels glad te krijgen.
pi_200016353
Tussendoor schuren doe ik sowieso niet met een machine. Het gaat er alleen om de voorgaande laat een beetje open te schuren, niet om deze er deels af te schuren. Als je tussentijds opschuurt is lichtjes schuren met een fijne korrel (bijvoorbeeld 240) voldoende.
pi_200016401
Thanks! Dit is goede info :)
graag verwijderen
pi_200016489
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 22:09 schreef fyah het volgende:
Thanks! Dit is goede info :)
Geen dank!

Als collega-amateurklusser lees ik ook graag even mee wat anderen hier van vinden.
  Moderator dinsdag 22 juni 2021 @ 23:18:54 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200017935
Gewoon even heel licht met een korrel 240 papiertje er over. Hoeft niet met een machine.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200019982
Zoals hierboven al staat maar extra bevestiging. Tussenlagen niet met de machine maar met de hand eventueel met schuurblok (maar ook dat is niet nodig met een lichte korrel).
Weinig druk zetten en ~ korrel 240 nemen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_200020013
Van korrel 120 in stappen overgaan tot korrel 600
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200020832
Ik gebruik een schuurmatje (scotchbright) tussen de lagen. Vet fijn om met gevoel over de te lakken oppervlakte te gaan. En is ook een stuk sneller als je grote klussen doet.

Dit wordt door sigma ook aangeraden bij de S2U lakken.
pi_200022132
Bedankt voor alle reacties! Ik kan aan de slag.
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')