abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200011661
Het is met 24 teams en 4 van de 6 nummers drie wel erg makkelijk geworden om de poulefase door te komen. Ik zie ook niet echt in wat we in de achtste finales straks aan landen als Zwitserland of Oekraïne hebben. Of kijk naar poule B; het is al erg genoeg dat Denemarken met slechts één overwinning (wel een mooie, dat moet gezegd) op de tweede plaats eindigt. Maar als straks Finland ook nog in de volgende rond zou belanden, met slechts één magere overwinning op een in shock verkerend Denemarken ... daar heb je dus echt helemaal niets aan.

De EK-kwalificatie is ook zeer "ruim" opgezet. Landen zitten in 10 poules van 5 of 6 en moeten dus 8 of 10 wedstrijden spelen. Van die poules (met veel kleine landen) gaan telkens 2 landen door en de 8 beste nummers 3 spelen om 4 plekken op het EK.

Wat we dus zien is dat er enorm veel wedstrijden gespeeld moeten worden en dat de meeste grotere landen relatief makkelijk zowel de kwalificatie als de poulefase op het EK doorkomen. Ik zou dus, zeker ook gezien de drukke internationale kalender en de nieuwe Nations League, tot een nieuw format willen komen voor het EK en de kwalificatie.

Voorbeelden:
1. De 16 beste landen kwalificeren zich direct voor het EK. (Op basis van de FIFA-ranking zijn de beste 16 UEFA-teams er trouwens ook allemaal bij zo te zien). De overige 39 landen worden ingedeeld in bijv. 7 poules van 5 en 1 poule van 4. De twee beste teams uit de poule kwalificeren zich direct voor het EK. Op het EK zijn dan 8 poules van 4 landen, zoals bij het WK. De nummer 1 en 2 uit de poule gaan telkens door naar de achtste finales.

2. De 55 UEFA-landen worden ingedeeld in 11 poules van 5. Alle landen spelen maar één keer tegen elkaar (4 wedstrijden in totaal dus). Geen uit-en-thuiswedstrijden meer. Bij dit EK lijkt dat immers ook geen bal uit te maken of een ploeg in zijn thuisland speelt of niet. Eventueel geef je de betere landen meer thuisvoordeel. Je kunt op twee verschillende momenten in een tijdsbestek van 3 dagen telkens twee wedstrijden spelen. De beste 2 landen uit elke poule gaan door naar het EK. De beste vier nummers 3 spelen om de 2 overige plekken.

Je kunt hier variaties op bedenken en die hoor ik ook graag van jullie! Uitgangspunt voor mij is dat er minder kwalificatiewedstrijden zijn, zeker voor de betere landen, en dat er best wat meer wedstrijden op het EK mogen zijn.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 18:30:37 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_200012449
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 17:35 schreef JohnDDD het volgende:
Het is met 24 teams en 4 van de 6 nummers drie wel erg makkelijk geworden om de poulefase door te komen. Ik zie ook niet echt in wat we in de achtste finales straks aan landen als Zwitserland of Oekraïne hebben.
Boude uitspraak wanneer je ziet dat Zwitserland 13e, Nederland 16e en Oekraïne 24e staan op de wereldranglijst. Waarmee Oekraïne Europees gezien overigens 16e staat.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_200012624
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:30 schreef Dven het volgende:

[..]

Boude uitspraak wanneer je ziet dat Zwitserland 13e, Nederland 16e en Oekraïne 24e staan op de wereldranglijst. Waarmee Oekraïne Europees gezien overigens 16e staat.
Geen idee hoe ze die ranking berekenen en waar Zwitserland dat aan te danken heeft, maar ik baseerde me meer op de prestaties op dit EK tot nu toe. Die beide landen hebben nu geen prestaties neergezet waarvan ik denk dat we er iets aan gaan hebben in de volgende ronde of dat ze misschien het EK nog kunnen winnen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 22 juni 2021 @ 18:47:39 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_200012657
Alle landen in één bak en open loting. Direct KO.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 22 juni 2021 @ 18:52:03 #5
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_200012723
Sorry maar hebben de toplanden dan al zoveel laten zien?

Duitsland was onmachtig tegen tijdrekkend Frankrijk, Portugal en Frankrijk beiden (bijna) choken tegen Hongarije, België bijna choken tegen Denemarken zonder Eriksen en de andere landen die in aanmerking komen voor de eindwinst zoals NL of Italië hebben nog geen uitdagende pot moeten spelen. Spanje heeft een redelijk makkelijke poule maar kon al 2x niets inbrengen tegen een defensieve tegenstander.

Ik zou zelfs zeggen dat de topfavoriet zijnde Frankrijk een van de grote teleurstellingen is, niet alleen door hun kinderlijk gedrag op het veld, maar ook qua spelniveau. Die gasten van Finland kunnen er misschien niet heel veel van in vergelijking maar leggen wel hun kop voor elke bal. En dat bekijk ik liever dan een stel overbetaalde pseudovedetten die ondanks hun talent puur resultaatvoetbal op de mat leggen.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_200013075
Geld. Daarom zo.
pi_200013681
Het concept van het WK in 1982 spreekt me wel aan. In plaats van beste derdes schit, gewoon een volgende ronde spelen met 12 teams, ingedeeld in 4 groepen. Daarna de Halve finale, en dan de finale.
pi_200015191
Top 16 FIFA Ranking, geen kwalificatie meer nodig.

1 België
8 Duitsland
9 Zwitserland
16 Oekraïne

4 Portugal
5 Spanje
12 Wales
13 Zweden

3 Engeland
6 Italië
11 Nederland
14 Polen

2 Frankrijk
7 Denemarken
10 Kroatië
15 Oostenrijk
pi_200020839
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:47 schreef borisz het volgende:
Alle landen in één bak en open loting. Direct KO.
Dat is ook wel een mooi idee. In het snooker doen ze dat bijvoorbeeld bij sommige toernooien met alle 128 spelers van de snookertour. Ze hebben wel een totale open draw gedaan geloof ik, waarbij iedereen tegen iedereen uit kon komen, maar voornamelijk een draw waarbij de nummers 1 t/m 16 tegen de nummers 113 t/m 128 uitkomen, en de nummers 17 t/m 32 tegen de nummers 97 t/m 112. etc.

Bij een EK wordt dat wel lastig, omdat er 55 UEFA-landen zijn; een KO-formaat moet altijd 64 of 32 landen hebben.

Wat je wel kunt doen is 31 landen laten spelen om 8 plekken en de eerste 24 vrijstellen van die ronde. De eerste 24 gaan dan meteen naar de zestiende finales. Landen 25 t/m 55 spelen om 8 plekken. Landen 26 t/m 55 spelen in de eerste ronde tegen elkaar. Daarvan blijven er 15 over. Land 25 voegt zich daarbij in de tweede ronde, waarin wordt gespeeld om 8 plekken in de zestiende finales. Landen 1 t/m 8 spelen daar tegen de 8 kwalifiers, terwijl 9 t/m 16 spelen tegen 17 t/m 24.

Zo spelen alle toplanden 5 wedstrijden om het EK te winnen; 2 minder dan nu. De slechtere landen spelen er dan 2 meer.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200020860
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 18:52 schreef Lothiriel het volgende:
Sorry maar hebben de toplanden dan al zoveel laten zien?

Duitsland was onmachtig tegen tijdrekkend Frankrijk, Portugal en Frankrijk beiden (bijna) choken tegen Hongarije, België bijna choken tegen Denemarken zonder Eriksen en de andere landen die in aanmerking komen voor de eindwinst zoals NL of Italië hebben nog geen uitdagende pot moeten spelen. Spanje heeft een redelijk makkelijke poule maar kon al 2x niets inbrengen tegen een defensieve tegenstander.

Ik zou zelfs zeggen dat de topfavoriet zijnde Frankrijk een van de grote teleurstellingen is, niet alleen door hun kinderlijk gedrag op het veld, maar ook qua spelniveau. Die gasten van Finland kunnen er misschien niet heel veel van in vergelijking maar leggen wel hun kop voor elke bal. En dat bekijk ik liever dan een stel overbetaalde pseudovedetten die ondanks hun talent puur resultaatvoetbal op de mat leggen.
Frankrijk was inderdaad triest bezig tegen Duitsland; maar ik zie dat meer als een algemeen probleem in het voetbal. Daarom ben ik ook voor de stop clock. 30 minuten per helft en de tijd stopt als het spel stopt. Dan is dat tijdrekken ook zinloos.

Je kunt van toplanden natuurlijk niet altijd verwachten dat ze in de poulefase al briljant spelen. En andersom; soms spelen ze briljant en dan zijn ze in de knockout-fase plotseling ruk.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200020880
Volgens mij snappen mensen niet dat het er niet om gaat wat ‘wij’ willen of leuk vinden maar vooral dat de uefa flink kan verdienen en extra matches heeft voor de tv plus inkomsten uit de extra landen die meedoen waardoor ze daar ook meer kijken/spenderen. Leuk dat je Zwitserland of Oekraïne er niet bij wil maar qua rechten reuze interessant.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_200020915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 19:51 schreef capuchon_jongen het volgende:
Het concept van het WK in 1982 spreekt me wel aan. In plaats van beste derdes schit, gewoon een volgende ronde spelen met 12 teams, ingedeeld in 4 groepen. Daarna de Halve finale, en dan de finale.
Dat is ook wel een mooi concept. Het probleem is dan wel dat van de 4 groepen er 2 zijn met 2 poulewinnaars, terwijl er ook 2 zijn met maar 1 poulewinnaar. Uit die laatste twee zou het wel makkelijker zijn om je te kwalificeren voor de halve finale. (Hoewel ik zie dat op het WK 1982 in die 2 groepen met maar 1 poulewinnaar telkens een niet-poulewinnaar zich kwalificeerde voor de halve finale; Italië en Frankrijk, dus op zich wel toplanden). Maar dat wordt natuurlijk ook makkelijker met maar 1 poulewinnaar dan met 2.

Tsja, eerlijk wordt het nooit, zeker niet met 24 teams.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200020987
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 09:57 schreef RipCity het volgende:
Volgens mij snappen mensen niet dat het er niet om gaat wat ‘wij’ willen of leuk vinden maar vooral dat de uefa flink kan verdienen en extra matches heeft voor de tv plus inkomsten uit de extra landen die meedoen waardoor ze daar ook meer kijken/spenderen. Leuk dat je Zwitserland of Oekraïne er niet bij wil maar qua rechten reuze interessant.
Het moet echter wel te doen blijven voor de spelers natuurlijk! En alsof er zoveel mensen naar Nederland-Montenegro of Nederland-Luxemburg kijken...
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_200021023
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:05 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Het moet echter wel te doen blijven voor de spelers natuurlijk! En alsof er zoveel mensen naar Nederland-Montenegro of Nederland-Luxemburg kijken...
5.5 miljoen naar nl noord Macedonië…

Laat staan in alle andere Europese landen.

https://www.mediacourant.(...)nederland-luxemburg/

50% van tv kijkend Nederland keek nl Luxemburg in 2017. Weet je wat dat oplevert aan ad-inkomsten.
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_200021272
Ik vind het huidige EK-concept wel prima, hoor. En ook dat nummers drie een kans moeten houden. Ik heb er geen moeite mee dat Zwitserland en Tsjechië een ronde verder komen. Was Nederland in een andere poule ingedeeld, dan zaten wij in diezelfde positie.

Heel wat anders vind ik de ellenlange kwalificaties tussendoor. Dat mag wel gelijk in een KO-ronde, met een herkansing voor de verliezers in een verliezers-KO-ronde. En landen als San Marino en Gibraltar, Andorra moeten eerst kwalificaties spelen.

Een EK van vier weken is prima, maar om de competitie straks vanaf begin september na elke vier weken weken weer stil te leggen, vind ik 'too much'. Beter kunnen we afspreken dat we na een EK en WK negen maanden lang geen enkel interlandvoetbal meer doen.
pi_200023444
Je kunt de Nations League gebruiken als kwalificatietoernooi. Afhankelijk van het aantal EK-deelnemers bepaal je wie er doorgaan. Bijvoorbeeld alle niet degraderende A-landen, alle B-groepswinnaars, de winnaar van een playoff tussen alle C-groepswinnaars en de winnaar van een playoff tussenn alle D-groepswinnaars.

Minder kwalificatiewedstrijden, degene die je wel speelt zijn op je eigen niveau en dus interessant. Doordat een C- en een D-land zich ook kan kwalificeren kan ook een team, dat uit een traditioneel zwak voetballand komt maar een gouden generatie heeft, naar het EK.

Wat het EK zelf betreft: vier poules van vier landen. 16 landen is perfect voor Europa: minder en je mist sterke teams, meer en er zitten zwakke broeders tussen. Een leuk toernooi van drie weken. Eerste twee van de groepen door naar de knock-outfase, veel eerlijker.
Of, inderdaad, gelijk een knock-outfase, maar ik snap dat dat financieel minder aantrekkelijk is (en een opwarmwedstrijd vind ik ook wel leuk hoor).
pi_200023491
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 10:28 schreef Idisrom het volgende:
Ik vind het huidige EK-concept wel prima, hoor. En ook dat nummers drie een kans moeten houden. Ik heb er geen moeite mee dat Zwitserland en Tsjechië een ronde verder komen. Was Nederland in een andere poule ingedeeld, dan zaten wij in diezelfde positie.

Heel wat anders vind ik de ellenlange kwalificaties tussendoor. Dat mag wel gelijk in een KO-ronde, met een herkansing voor de verliezers in een verliezers-KO-ronde. En landen als San Marino en Gibraltar, Andorra moeten eerst kwalificaties spelen.

Een EK van vier weken is prima, maar om de competitie straks vanaf begin september na elke vier weken weken weer stil te leggen, vind ik 'too much'. Beter kunnen we afspreken dat we na een EK en WK negen maanden lang geen enkel interlandvoetbal meer doen.
Eens. Die kwalificatiereeks is echt gruwelijk.
pi_200023528
Ik heb dan nog liever gewoon 32 ploegen zodat je 8 poules kunt maken. Prima dat ze extra ploegen de kans willen geven, maar dit hele beste nummers 3 systeem is gewoon kut.
pi_200024769
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:58 schreef Simmertje het volgende:
Ik heb dan nog liever gewoon 32 ploegen zodat je 8 poules kunt maken. Prima dat ze extra ploegen de kans willen geven, maar dit hele beste nummers 3 systeem is gewoon kut.
Men doet nu in Nederland even moeilijk, omdat Nederland als enige land na twee wedstrijden groepswinnaar was.
Maar dit EK is nog maar anderhalve week oud, en vier ploegen liggen er al uit, en vanavond gaan weer vier ploegen er uit. Het afvalsysteem gaat relatief snel.

Straks vanaf september wordt de competitie maandelijks voor een dezelfde periode steeds stilgelegd. Dat vind ik pas erg.
pi_200045736
De groepsfase moet je gewoon skippen.
Voor mij begint het EK zaterdag pas echt.
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 juni 2021 @ 18:18:52 #21
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200045775
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 21:14 schreef Nober het volgende:
Top 16 FIFA Ranking, geen kwalificatie meer nodig.

1 België
8 Duitsland
9 Zwitserland
16 Oekraïne

4 Portugal
5 Spanje
12 Wales
13 Zweden

3 Engeland
6 Italië
11 Nederland
14 Polen

2 Frankrijk
7 Denemarken
10 Kroatië
15 Oostenrijk
In deze lijst zit dan ook echt maar één fout tov de werkelijkheid :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200047480
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 18:18 schreef Nattekat het volgende:

[..]

In deze lijst zit dan ook echt maar één fout tov de werkelijkheid :')
(1) België v Portugal (4)
(6) Italië v Oostenrijk (15)
(2) Frankrijk v Zwitserland (9)
(10) Kroatië v Spanje (5)

(13) Zweden v Oekraïne (16)
(3) Engeland v Duitsland (8)
(11) Nederland v Tsjechië (40)
(12) Wales v Denemarken (7)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')