Bruno Armirail werd op 11 april 1994 geboren in het Franse Bagnères-de-Bigorre, helemaal in het zuiden van Frankrijk tegen de Pyreneeën aan. In deze Occitanische plaats wordt meer dan genoeg aan wielrennen gedaan, en diverse groten der aarde wonnen al eens een rit die hier startte of finishte, zoals Coppi, Anquetil, Riis,
Armstrong en Ricco. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Armirail besloot om profwielrenner te worden. Zijn naam betekent overigens geen admiraal, dat leek me wel geinig om even te checken maar op Translate krijg ik geen resultaat als ik dat probeer. Geen idee wat het wel betekent dus.
In 2013 werd hij, als lid van een amateurclub, tweede achter Yoann Paillot bij het beloftenkampioenschap tijdrijden in Frankrijk. Hier kwam voor het eerst zijn talent echt naar boven. In de jaren daarna combineerde Bruno zijn koersliefhebberij met vechten voor het vaderland. In 2014 werd hij namelijk deel van de ploeg Armée de Terre, die uitsluitend bestond uit militairen. Deze ploeg werd na het verkrijgen van een continentale licentie in 2015 veelal voor de kleine en middelgrote Franse koersen uitgenodigd, maar hield in 2017 op te bestaan. Armirail was toen inmiddels 23, en zijn talent werd opgemerkt door FDJ, waarmee hij een reuzensprong kon maken naar de World Tour. Een prachtige ervaring voor deze nog jonge coureur.
Bij FDJ kreeg men geen spijt van het contracteren van Armirail, te oordelen naar het feit dat de beste man nog steeds voor deze ploeg rijdt. Hij behaalde verschillende top 10-noteringen met name in tijdritten, zoals in de Tour de la Provence, het Frans kampioenschap (meermaals) en zelfs de Vuelta. Ook bewees hij te kunnen klimmen met ereplaatsen in de welbekende etappe naar Willunga Hill in Australië en, recenter, een derde plek in de Mercan'Tour Classic Alpes-Maritimes, achter Guillaume Martin en Aurelien Paret-Peintre. Helemaal niet gek. Profzeges blijven tot nu toe uit, maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Na een 28e plek in de afgelopen Vuelta vond FDJ het hoog tijd om Armirail te laten debuteren op het allerhoogste niveau, en dus mag hij voor het eerst starten in de Tour dit jaar. Yes!
Ruim een jaar geleden kwam Armirail overigens nog in de nesten omdat hij verkouden bleek te zijn geworden op een moment dat de wereld daarvan nogal in paniek begon te raken. Ondanks diverse negatieve coronatests bleef hij dagenlang opgesloten zitten in een verlaten ziekenhuis in de Emiraten. Maar gelukkig lieten ze hem uiteindelijk vrij. Niet echt een van de leukste ervaringen om mee te maken. Nee, dan kun je beter op hoogtestage gaan en genieten van het uitzicht (zie foto hierboven).
In deze Tour zal Armirail ondersteuning bieden aan David Gaudu, met wie hij goed bevriend is. De twee trainen vaak samen, zowel formeel als informeel. Hij zal dus hier en daar wellicht wat moeten knechten, maar Gaudu is ook weer geen vedette van zo'n grote orde dat hij nooit voor eigen kans zal mogen rijden. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat we Armirail terug gaan zien in ontsnappingen, vooral als het wegdek een stukje omhoog loopt. De doelstelling: minimaal eenmaal top-10 in een bergrit en top-20 in een tijdrit.