abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 22 juni 2021 @ 09:11:52 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_200004738
Zo frustrerend is dat. Op mijn werk wil ik constant iedereen tevreden houden. Ik heb geen ruggengraat.

Net kwam ik iemand tegen waar ik vroeger mee heb samengewerkt. Toen hij weer weg wilde gaan wilde hij een boks geven, en ik deed autamatisch een 'corona elleboog'. Nu baal ik dus dat zoiets ongemakkelijk was gegaan en wat hij naar aanleiding daarvan over mij denkt. :')
pi_200004797
Pleaser of overthinker? Kan van bovenstaande situaties ook nachten wakker liggen. Niet zozeer wat diegene nu van mij denkt maar dat komt dan zomaar telkens weer boven. :') Niet bij stilstaan en ergens anders op focussen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200004872
Ik had een andere op verwacht😊
  dinsdag 22 juni 2021 @ 09:33:03 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200004944
Het is niet erg als andere mensen je een beetje raar vinden. Jij vindt hun toch ook allemaal fakking weird.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200005065
Denk eens terug en schrijf een aantal van die momenten voor jezelf op. Bedenk je dan wat je eigenlijk had willen doen in die situatie. En probeer ook na te denken hoe je in het vervolg zo'n situatie zou kunnen herkennen. Het zal nog vaak genoeg misgaan, maar je kunt het wel oefenen.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 10:14:27 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200005376
Het voorbeeld in de OP vind ik meer een voorbeeld van je ‘awkward’ voelen dan van te veel willen ‘pleasen’, als ik eerlijk ben.

Het helpt bij situaties waarin je je onhandig voelt om jezelf niet te serieus te nemen. Lach erom, maak er een grapje van. En pieker er achteraf niet te veel over. Als die ander net zo met zichzelf bezig is als de meeste mensen, is hij het alweer vergeten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200005523
Je bent pas echt raar als je normaal bent.
gr gr
pi_200005530
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:14 schreef Lienekien het volgende:
Het voorbeeld in de OP vind ik meer een voorbeeld van je ‘awkward’ voelen dan van te veel willen ‘pleasen’, als ik eerlijk ben.

Het helpt bij situaties waarin je je onhandig voelt om jezelf niet te serieus te nemen. Lach erom, maak er een grapje van. En pieker er achteraf niet te veel over. Als die ander net zo met zichzelf bezig is als de meeste mensen, is hij het alweer vergeten.
Iedereen heeft dat soort moment wel eens inderdaad.
pi_200005609
Iedereen tevreden houden is toch aardig van je? Mooie eigenschap. Ik had een collega die haalde af en toe smorgens voor iedereen koffie bij een tankstation omdat onze koffie niet te zuipen was. Super lief.

Wat die elleboog ermee te maken heeft snap ik niet, zoiets overkomt ons allemaal, zelfs de minister president.
What's the name of the game?
pi_200005644
Er is niks mis mee om mensen tevreden te houden. Ik maak zelf ook liever vrienden dan vijanden. Alleen soms kan je niet iedereen tevreden houden en dat is niet erg.

Maar het is alleen maar positief als je een goede persoonlijkheid hebt waar iedereen goed mee overweg kan.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 14:55:01 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200008962
Dit is echt een gevalletje van je bedenken dat mensen een stuk minder over je denken dan jij denkt.
Jij maakt je druk om iets waar de ander naar alle waarschijnlijkheid niet eens over nagedacht heeft verder.

Als je veel last hebt van dit soort dingen, je zo druk maken om wat anderen bv zouden kunnen denken raad ik ‘the work’ van Byron Katie aan. 4 vragen die je leven veranderen.
Lees het boek, pas het toe, problem solved en nog op een prettige manier ook.
Je blijft een aardig mens die graag wat over heeft voor een ander, maar je zit jezelf niet zo in de weg met je druk maken om dingen die waarschijnlijk compleet onnodig zijn, maar waar je ook gewoon niets mee kan verder.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_200009072
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 09:24 schreef hoechst het volgende:
Ik had een andere op verwacht😊
Ik moest gelijk aan Keep_Walking denken.
pi_200009172
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 14:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dit is echt een gevalletje van je bedenken dat mensen een stuk minder over je denken dan jij denkt.
Inderdaad, ook wel het spotlighteffect genoemd:

"Mensen overschatten de mate waarin andere mensen op hen letten. Als je bijvoorbeeld iets stoms doet, ben je daar zelf vaak nog lang over aan het piekeren. Je staat er dan niet bij stil dat andere mensen er helemaal niet mee bezig zijn en het veel eerder vergeten. Ook als je er slecht uitziet (bijv. als je een grote puist hebt, of als je een 'slechte haar-dag' hebt), ben je geneigd te denken dat iedereen dat ziet, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Al die andere mensen zijn immers ook met zichzelf bezig en letten helemaal niet op jou. Mensen hebben het idee dat ze in het spotlicht staan en dat iedereen hen de hele tijd ziet, terwijl dat helemaal niet zo is.

Niet alleen denken mensen dat anderen op hen letten, ze denken ook dat het opvalt als ze er niet zijn. Als je bijvoorbeeld een college of werkgroep mist, of een vergadering, ben je geneigd om te overschatten hoe opvallend dat is voor anderen.

Het is misschien jammer dat de wereld niet om ons draait, zoals we vaak aannemen, maar de resultaten van het spotlight-onderzoek laten zien dat het ook heel geruststellend is dit te beseffen: stommiteiten die we uithalen, gemiste vergaderingen, kapsels die niet willen zitten: wat het ook is, andere mensen merken het vaak helemaal niet op."
pi_200009232
Pro-tip, iedereen gaat je uiteindelijk teleurstellen...

Nobody cares, jij ook niet, iedereen wil iets van iemand anders. Als je dat kunt loslaten en inzien dat jij hetzelfde doet, geeft rust. Laat je eigenbelang los en doe iets waar jij gelukkig van wordt. En als je daar een ander voor nodig hebt dan ben je al verloren, want de ander heeft dan de macht, en dat weet men...

Iedereen is hetzelfde.
pi_200009267
quote:
81s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:29 schreef Quyxz_ het volgende:
Je bent pas echt raar als je normaal bent.
O+
pi_200009297
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 15:07 schreef Socios het volgende:

[..]

Inderdaad, ook wel het spotlighteffect genoemd:

"Mensen overschatten de mate waarin andere mensen op hen letten. Als je bijvoorbeeld iets stoms doet, ben je daar zelf vaak nog lang over aan het piekeren. Je staat er dan niet bij stil dat andere mensen er helemaal niet mee bezig zijn en het veel eerder vergeten. Ook als je er slecht uitziet (bijv. als je een grote puist hebt, of als je een 'slechte haar-dag' hebt), ben je geneigd te denken dat iedereen dat ziet, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Al die andere mensen zijn immers ook met zichzelf bezig en letten helemaal niet op jou. Mensen hebben het idee dat ze in het spotlicht staan en dat iedereen hen de hele tijd ziet, terwijl dat helemaal niet zo is.

Niet alleen denken mensen dat anderen op hen letten, ze denken ook dat het opvalt als ze er niet zijn. Als je bijvoorbeeld een college of werkgroep mist, of een vergadering, ben je geneigd om te overschatten hoe opvallend dat is voor anderen.

Het is misschien jammer dat de wereld niet om ons draait, zoals we vaak aannemen, maar de resultaten van het spotlight-onderzoek laten zien dat het ook heel geruststellend is dit te beseffen: stommiteiten die we uithalen, gemiste vergaderingen, kapsels die niet willen zitten: wat het ook is, andere mensen merken het vaak helemaal niet op."

Dit inzicht kreeg zo'n beetje op mijn 55e.
Echt waar :(
Al dat onnodige gepieker van de mensheid, echt :|W :{w
  dinsdag 22 juni 2021 @ 15:38:42 #17
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200009662
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 15:14 schreef Blues het volgende:

[..]

Dit inzicht kreeg zo'n beetje op mijn 55e.
Echt waar :(
Al dat onnodige gepieker van de mensheid, echt :|W :{w
Ik denk dat het gros van de mensen dat wel heeft. We zijn sociale beestjes en geprogrammeerd om ons druk te maken over wat anderen misschien wel zouden kunnen denken.

Dat is op zichzelf niet slecht, maar gaat weleens fout.

Ik had graag als vroege tiener les gehad in sociaal contact. Je minder druk maken over hoe anderen denken over je. Over jezelf, vriendelijk en behulpzaam, maar zonder onnodige stress.
Maar dat leren we amper tot niet op school en ook thuis te weinig.

Ik pleit ervoor dat we kinderen meer hierover gaan leren. Dat het vak maatschappijleer voor een deel wordt gevuld met hoe ga je om met dit normale gedoe rondom sociaal contact.
Het is al beter, tegenwoordig wordt peer pressure ed al behandeld, maar het is te weinig, niet compleet.
Voor teveel mensen geld dat ze ergens rond de 40+ pas beginnen te begrijpen dat het anders kan en dat voor zichzelf en ook voor die anderen prettiger is.
Hoe ga je om met sociaal contact, hoe weet je wat belangrijk is voor je, hoe zet je doelen (en kom je daar), hoe ontspan je, hoe richt je op een gelukkig en sociaal leven? Er is te weinig aandacht voor de innerlijke mens. Dat moet je zelf maar uitzoeken en dat kost jaren en jaren. Dat is zonde, we zouden er veel vroeger mee kunnen beginnen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 22 juni 2021 @ 15:44:05 #18
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_200009745
Ach. Ik ben gewoon hartstikke raar en als mensen problemen daarmee hebben dan passen ze niet in mijn leven.
Probleem wat zichzelf oplost. Gelukkig ben ik heel goed geworden om mensen sociaal op ''armlengte of verder'' te houden.
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
pi_200013105
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:14 schreef Lienekien het volgende:
Het voorbeeld in de OP vind ik meer een voorbeeld van je ‘awkward’ voelen dan van te veel willen ‘pleasen’, als ik eerlijk ben.

Het helpt bij situaties waarin je je onhandig voelt om jezelf niet te serieus te nemen. Lach erom, maak er een grapje van. En pieker er achteraf niet te veel over. Als die ander net zo met zichzelf bezig is als de meeste mensen, is hij het alweer vergeten.
Dit.
Plus dat het ook weinig zin heeft om er achteraf over te piekeren: je kunt er toch niets meer aan veranderen & door te piekeren maak je het groter dan het in werkelijkheid was.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_200022410
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 09:11 schreef Ypmaha het volgende:
Zo frustrerend is dat. Op mijn werk wil ik constant iedereen tevreden houden. Ik heb geen ruggengraat.
Je hebt wel een ruggengraat nodig als je zo een onrealistisch streven achterna wil blijven jagen. Tenzij werkelijk iedereen hetzelfde wil en nodig heeft en het elkaar niet bijt, is het namelijk niet mogelijk.
Het is ook niet gezond, dus ik ben reuze benieuwd wat jouw gedachtegang is hierover. Waarom moet iedereen altijd maar tevreden zijn? Voel jij verantwoordelijk voor hen en denk je dat dat het beste is voor hen ofzo? Of gaat dit, zoals bij zoveel vermeende pleasers, eigenlijk vooral over jezelf en wat jij nodig hebt?
  woensdag 23 juni 2021 @ 11:55:44 #21
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_200022550
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 09:11 schreef Ypmaha het volgende:
Zo frustrerend is dat. Op mijn werk wil ik constant iedereen tevreden houden. Ik heb geen ruggengraat.

Net kwam ik iemand tegen waar ik vroeger mee heb samengewerkt. Toen hij weer weg wilde gaan wilde hij een boks geven, en ik deed autamatisch een 'corona elleboog'. Nu baal ik dus dat zoiets ongemakkelijk was gegaan en wat hij naar aanleiding daarvan over mij denkt. :')
Waarom heb je hem ook niet gewoon een boks gegeven?
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:01:39 #22
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_200022657
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 15:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik denk dat het gros van de mensen dat wel heeft. We zijn sociale beestjes en geprogrammeerd om ons druk te maken over wat anderen misschien wel zouden kunnen denken.

Dat is op zichzelf niet slecht, maar gaat weleens fout.

Ik had graag als vroege tiener les gehad in sociaal contact. Je minder druk maken over hoe anderen denken over je. Over jezelf, vriendelijk en behulpzaam, maar zonder onnodige stress.
Maar dat leren we amper tot niet op school en ook thuis te weinig.

Ik pleit ervoor dat we kinderen meer hierover gaan leren. Dat het vak maatschappijleer voor een deel wordt gevuld met hoe ga je om met dit normale gedoe rondom sociaal contact.
Het is al beter, tegenwoordig wordt peer pressure ed al behandeld, maar het is te weinig, niet compleet.
Voor teveel mensen geld dat ze ergens rond de 40+ pas beginnen te begrijpen dat het anders kan en dat voor zichzelf en ook voor die anderen prettiger is.
Hoe ga je om met sociaal contact, hoe weet je wat belangrijk is voor je, hoe zet je doelen (en kom je daar), hoe ontspan je, hoe richt je op een gelukkig en sociaal leven? Er is te weinig aandacht voor de innerlijke mens. Dat moet je zelf maar uitzoeken en dat kost jaren en jaren. Dat is zonde, we zouden er veel vroeger mee kunnen beginnen.
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
pi_200022678
Heel erg herkenbaar.

Door mensen te pleasen denk jij misschien dat je het mensen naar de zin maakt en dat zo iedereen je aardig vind, maar wat je in essentie aan het doen bent is dat je ze leert dat je fungeert als een deurmat. En dat ze ook zo met jou om mogen gaan.

Vraag jezelf af of de prijs die je betaalt zodat mensen je aardig vinden het waard is. Want het is leuk als mensen je mogen, maar moet je dan zelf maar continu over je heen laten lopen, je onzeker voelen of zelfs opgebrand raken?

Persoonlijk vind ik het heel erg leuk om mensen het naar de zin te maken, en daar is ook niks mis mee. Zolang je daarmee maar niet over je eigen grenzen gaat, of de verhouding onevenredig is, en je er zelf ook energie van krijgt i.p.v. dat je het alleen maar weggeeft.

Als je je druk maakt over wat mensen wel niet over je denken: mensen denken niet eens aan je. Ze zijn veel te druk met zichzelf, en nadenken over wat anderen wel niet van hen vinden. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2021 12:03:42 ]
pi_200022866
@Naardegallemiezen: Heel goed geantwoord.
Mensen pleasen is net als geld uitdelen op straat.
Mensen zijn blij met het geld, komen ook steeds weer terug.
Maar dankbaar zijn ze niet maar ze verklaren je alleen voor gek.
En dan heb je ook afgedaan als het geld op is.
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:46:02 #25
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_200023350
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:15 schreef Werkman het volgende:
@:naardegallemiezen: Heel goed geantwoord.
Mensen pleasen is net als geld uitdelen op straat.
Mensen zijn blij met het geld, komen ook steeds weer terug.
Maar dankbaar zijn ze niet maar ze verklaren je alleen voor gek.
En dan heb je ook afgedaan als het geld op is.
Niet alle mensen zitten zo in elkaar hoor. Maar misschien dat jij je vaak in zulke kringen bevind? :')
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
pi_200023487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:03 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Heel erg herkenbaar.

Door mensen te pleasen denk jij misschien dat je het mensen naar de zin maakt en dat zo iedereen je aardig vind, maar wat je in essentie aan het doen bent is dat je ze leert dat je fungeert als een deurmat. En dat ze ook zo met jou om mogen gaan.
Goede post, maar wil toch wat aanvullen. Men hoeft je niet per se als deurmat te zien. Wat ts beschrijft als mensen tevreden willen zien, kan omgekeerd natuurlijk net zo. Dat ts als tevreden gezien wordt als hij zo kan doen, dus laat men hem ook precies dat doen. Niet alleen maar gemakzucht of misbruik, het kan ook vanuit het idee dat je als volwassene ook de vrijheid hebt om te mogen solliciteren naar wat je wil. En dat je daar zelf ook je grenzen bij bewaakt. Ook als die grenzen dus inhouden dat je kennelijk niet verder ontwikkelt en ietwat eenzijdig blijft. Dit kan versterkt worden als je omgekeerd anderen ook niet uitnodigt tot meer ontwikkeling die verder gaat, kom ik zo op terug.

quote:
Vraag jezelf af of de prijs die je betaalt zodat mensen je aardig vinden het waard is. Want het is leuk als mensen je mogen, maar moet je dan zelf maar continu over je heen laten lopen, je onzeker voelen of zelfs opgebrand raken?
Een beetje te kort door de bocht dit m.i. Het klinkt allemaal zo nobel als je jezelf wijsmaakt dat je het vooral voor de ander doet, maar stiekem ben je dus ook manipulatief bezig is als je doel is dat de ander je vooral of zelfs uitsluitend aardig moet vinden en maar tevreden moet zijn. Dan geef je misschien ook weinig ruimte voor andere meningen en emoties dan dat, waarmee je eigenhandig de grenzen zo strak afstelt dat verdieping niet wenselijk of mogelijk lijkt.
In dat opzicht kun je als "pleaser" dus net zo goed een gebruiker zijn, die over andermans grenzen heen gaat en schijt heeft aan hun onzekerheid en/of andere emoties zolang je daar zelf maar geen last van hebt en als een junk je bevestiging kan blijven scoren dat je een aardige boy/meid bent. Of the knight in shining armor (m/v/o) kan blijven spelen, waarmee je de ander zelfs klein kan houden zodat die afhankelijk blijft van jouw hulp en zich dus net als jullie contact niet verder ontwikkelt tot meer. De niet zo gezonde kant van het reddersyndroom..
pi_200023495
quote:
9s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:46 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]

Niet alle mensen zitten zo in elkaar hoor. Maar misschien dat jij je vaak in zulke kringen bevind? :')
Profiteren ligt in de menselijke natuur.
Net als neuken en adem halen.
pi_200023520
Tering als je je daarover al druk maakt...dan geef je hem toch als nog een box..wat een zwaar leven moet jij hebben
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 23 juni 2021 @ 12:58:13 #29
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_200023529
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:56 schreef Werkman het volgende:

[..]

Profiteren ligt in de menselijke natuur.
Net als neuken en adem halen.
Uiteraard maar het maakt natuurlijk wel uit in welke kringen je je bevind.
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
pi_200024113
quote:
te0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 12:58 schreef Bart.Messen het volgende:
Uiteraard maar het maakt natuurlijk wel uit in welke kringen je je bevind.
Je hebt gelijk.
Als je in je ééntje over een begraafplaats loopt zal je er weinig van merken inderdaad.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')