abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 21 juni 2021 @ 18:14:14 #1
414785 sirdanilot
pi_199993682
Qua bieren proef ik alle smaaknuances en daar weet ik ook veel vanaf. Maar Wijn? Bleh.

Ik drink wel eens wijn hoor. Gewoon de goedkoopste fles rood of wit voor bij het eten. Wit gaat met vis en kip en zo, rood gaat meer met rund of lamsvlees. Maar vaak koop ik het niet.

Ik heb zelfs een volledige wijnproeverij gedaan een keertje. Echt heel veel wijnen uitgebreid beschreven, met echte vinoloog en alles erop en eraan. Wat bleek nou achteraf? Ik vond eigenlijk alleen de zoete witte wijnen lekker, en tegen de tijd dat ik bij rood was aangekomen was ik al ladderzat. Ja uitspugen ja, het zal wel, maar ik was toen nog gewoon student dus dat zat er niet in.

Volgens mij vind ik meestal gewoon zoete lekkerder dan droge. Maar ook weer niet superzoet ik ga geen lambrusco drinken of zo. En qua rood heb ik ooit ergens opgevangen dat Malbec beter is dan andere wijn. Dus ik haal steeds malbec, maar ik zal je eerlijk zeggen proef ik een verschil met cabernet sauvignon? Echt niet.

Men zegt ook wel dat je van goedkope wijn hoofdpijn krijgt, nou daar heb ik geen last van. En ik heb echt wel eens betere wijn gehad hoor, allicht lokaal in Griekenland of portugal en zo van een lokale wijngaard, maar proef ik verschil met normale supermarktwijn? Neen.

Ben ik de enige hier die wel veel weet van eten en andere dranken maar een complete wijnbarbaar is?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 21 juni 2021 @ 18:34:04 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199994311
Wijn moet je leren drinken en waarderen door veel verschillende soorten uit te proberen en op die manier er achter te komen wat jij lekker vindt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  User die het meest klaagt 2022 maandag 21 juni 2021 @ 18:43:56 #3
414785 sirdanilot
pi_199994537
quote:
14s.gif Op maandag 21 juni 2021 18:34 schreef golfer het volgende:
Wijn moet je leren drinken en waarderen door veel verschillende soorten uit te proberen en op die manier er achter te komen wat jij lekker vindt.
Nou qua kwantiteit laat de hoeveelheid wijn die ik heb gedronken niets te wensen over hoor. Maar zo'n echte complete proeverij met vinoloog heb ik inderdaad maar 1x gedaan.

Misschien nog maar eens een keertje een vinoloog optrommelen, misschien voor een verjaadagsfeestje of zo.

Mijn wijn barbarisme is zelfs zo erg dat ik niet eens naar de wijnkaart kijk in een restaurant. Ik vraag gewoon om rode of witte huiswijn. Wat kan mij het immers verrotten ik proef het verschil toch niet, of het nu bocht van 3 euro de fles is of een Petrus.

Ik heb één keer een wijn gehad tijdens een studentengala die ik superlekker vond. Maar toen kon ik niet vragen welke het was, want het was studentengala. Een rode wijn met een heel zachte smaak bijna boter achtig maar toch complex. Nou als ik had kunnen vragen welke díe was, was ik misschien wel een wijnkenner geworden. Maar helaas, ik kan het nou niet meer achterhalen dus vooralsnog ben ik een absolute wijnbarbaar :( Ik weet alleen dat het een rode wijn was en niet eens welke druivensoort of waarvandaan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 21 juni 2021 @ 18:59:20 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199994897
Je hebt je er dus eigenlijk nog maar heel weinig in verdiept, dus logisch dat je een ‘barbaar’ bent. Wat niet is kan nog altijd komen. Of niet. Maakt verder ook niet uit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200005345
Je hoeft het niet met en vinoloog aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld ook drie verschillende Malbecs (bijvoorbeeld dure en goedkope of uit verschillende landen) kopen en die naast elkaar proeven en de verschillen proberen te benoemen. De keer daarna een Bordeaux, een Merlot en een Cabernet Sauvignon naast elkaar. Daarna een keer Amerikaanse chardonnay, Chablis en een Cabernet Sauvignon naast elkaar open trekken. Al doende doe je kennis op en leer je het waarderen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 22 juni 2021 @ 16:17:09 #6
414785 sirdanilot
pi_200010362
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 10:11 schreef stavromulabeta het volgende:
Je hoeft het niet met en vinoloog aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld ook drie verschillende Malbecs (bijvoorbeeld dure en goedkope of uit verschillende landen) kopen en die naast elkaar proeven en de verschillen proberen te benoemen. De keer daarna een Bordeaux, een Merlot en een Cabernet Sauvignon naast elkaar. Daarna een keer Amerikaanse chardonnay, Chablis en een Cabernet Sauvignon naast elkaar open trekken. Al doende doe je kennis op en leer je het waarderen.
Misschien van de zomer toch maar eens wat meer wijn kopen want ik ben dan nog wel even aan het doorzuipen denk ik zo, wel goed idee ja.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200019376
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 18:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Nou qua kwantiteit laat de hoeveelheid wijn die ik heb gedronken niets te wensen over hoor. Maar zo'n echte complete proeverij met vinoloog heb ik inderdaad maar 1x gedaan.

Misschien nog maar eens een keertje een vinoloog optrommelen, misschien voor een verjaadagsfeestje of zo.

Mijn wijn barbarisme is zelfs zo erg dat ik niet eens naar de wijnkaart kijk in een restaurant. Ik vraag gewoon om rode of witte huiswijn. Wat kan mij het immers verrotten ik proef het verschil toch niet, of het nu bocht van 3 euro de fles is of een Petrus.

Ik heb één keer een wijn gehad tijdens een studentengala die ik superlekker vond. Maar toen kon ik niet vragen welke het was, want het was studentengala. Een rode wijn met een heel zachte smaak bijna boter achtig maar toch complex. Nou als ik had kunnen vragen welke díe was, was ik misschien wel een wijnkenner geworden. Maar helaas, ik kan het nou niet meer achterhalen dus vooralsnog ben ik een absolute wijnbarbaar :( Ik weet alleen dat het een rode wijn was en niet eens welke druivensoort of waarvandaan.
Dus eigenlijk heb je zo veel wijn gedronken dat je compleet ongevoelig ervoor bent geworden. De eerste keer dat ik wijn dronk had ik al hoofdpijn van een paar slokjes. Van een verkeerde wijn (waarschijnlijk een zware Italiaanse wijn) word ik vrij duizelig na 1 glas. Maar ik ben het ook niet echt gewend om alcohol te drinken, ik drink bijna nooit.

quote:
14s.gif Op maandag 21 juni 2021 18:34 schreef golfer het volgende:
Wijn moet je leren drinken en waarderen door veel verschillende soorten uit te proberen en op die manier er achter te komen wat jij lekker vindt.
Waarom moet je wijn leren drinken? Alsof wijn drinken zo belangrijk is :')
pi_200024238
Er zijn genoeg blinde tests geweest waar uit blijkt dat de grootste wijnsnobs het verschil tussen een supermarktwijn van 3 euro en de duurste flessen niet kunnen proeven. Dus doe gewoon net als de rest en schat in hoe duur de wijn is voor je begint te brallen of ie goed of slecht is (afhankelijk je van je stemming en je mening over de persoon die hem serveert).

[ Bericht 0% gewijzigd door No239SquadronRAF op 23-06-2021 13:54:09 ]
pi_200024368
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:48 schreef No239SquadronRAF het volgende:
Zijn genoeg blinde tests geweest waar uit blijkt dat de grootste wijnsnobs het verschil tussen een supermarktwijn van 3 euro en de duurste flessen niet kunnen proeven. Dus doe gewoon net als de rest en schat in hoe duur de wijn is voor je begint te brallen of ie goed of slecht is (afhankelijk je van je stemming en je mening over de persoon die hem serveert).
Tussen een fles van 3 euro en een fles van >10 euro proef je het verschil echt wel als je weet waar je op moet letten. Tussen een fles van 15 euro en een fles van 50 euro heb je denk ik gelijk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 23 juni 2021 @ 14:13:05 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200024677
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 04:51 schreef LangeJanSancties het volgende:

Waarom moet je wijn leren drinken? Alsof wijn drinken zo belangrijk is :')
Wat Golfer bedoeld is dat het niet direct bij de eerste keer drinken duidelijk is, dat als je wijnen drinkt je een leerproces doorgaat. Dat is bedoeld met dat je het moet leren.
Niet dat het een verplichting is dat je het moet leren. Zo moet je ook leren commentaren te lezen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 15:38:33 #11
414785 sirdanilot
pi_200025781
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 13:54 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Tussen een fles van 3 euro en een fles van >10 euro proef je het verschil echt wel als je weet waar je op moet letten. Tussen een fles van 15 euro en een fles van 50 euro heb je denk ik gelijk.
Dus wijnproeven heeft weinig zin voor een fles onder de pakembeet 20 euro dan? (ik woon in ierland en alcohol is hier veel duurder, dus een fles van 15 euro in NL zou hier rond de 20 zijn).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200026537
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dus wijnproeven heeft weinig zin voor een fles onder de pakembeet 20 euro dan? (ik woon in ierland en alcohol is hier veel duurder, dus een fles van 15 euro in NL zou hier rond de 20 zijn).
Tuurlijk wel. Er zit wel een kwaliteitsverschil in. Wat niet wil zeggen dat een fles van 3 of 4 euro per sé slecht is. Er zijn genoeg correcte wijnen van 3 - 5 euro te vinden. Het verschil met een duurdere fles zit hem met name in de lengte van de afdronk (en in de complexiteit maar die is wat minder objectief waarneembaar). De primaire verschillen tussen verschillende druiven of regio's haal je ook uit goedkopere flessen.

Zeker als je begint met proeven kun je best wat wijnen van rond de 5 euro pakken om het met een vrij simpele wijn te leren. Duurdere wijnen hebben toegevoegde waarde als je enigszins weet waar je op moet letten en de nuances er uit kunt halen.

[ Bericht 2% gewijzigd door stavromulabeta op 23-06-2021 16:34:46 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200027062
Oefening baart kunst :+ Als je me voorheen vroeg wat voor wijn ik lekker vond, was het antwoord 'met alcohol'. Inmiddels trekken we voor een wijnavondje meerdere flessen direct open, en dan haal ik er ondertussen prima uit wat ik een goede volgorde zou vinden, wat ik lekker vind, welk fruit ik proef, enz. Is nog zat te leren voor me, maar de vooruitgang is duidelijk :P
  woensdag 23 juni 2021 @ 16:58:21 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200027090
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dus wijnproeven heeft weinig zin voor een fles onder de pakembeet 20 euro dan? (ik woon in ierland en alcohol is hier veel duurder, dus een fles van 15 euro in NL zou hier rond de 20 zijn).
Denk dat je er niet veel naast zit, wat niet betekend dat wijnen onder 15/20 euro allemaal bagger en vies zijn, in tegendeel, er zit veel lekkers tussen, maar vrijwel niets echt bijzonders.
Als je kijkt naar de kosten van verpakken, distributie, marge tussenhandel,
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 23 juni 2021 @ 17:10:37 #15
39237 crew  H_T
2733
pi_200027305
Mijn wijnsmaak is ook niet heel verfijnd :P Maar dat vind ik helemaal niet erg :)

Ik heb een keer een wijn gehad uit iemands kerstpakket die meer dan 50 euro per fles kostte. De slobberwijn van 5 euro die ook op tafel stond vond ik in elk geval lekkerder, en volgens mij nog wel wat meer mensen die er toen waren. Als jij meer geniet van goedkopere zoete wijn dan van dure droge, waarom zou je dan voor de dure droge gaan?

Neemt niet weg dat er wel een kern van waarheid zit in sommige combinaties. Droge champagne smaakt voor geen meter als je vlak daarvoor een oliebol met een berg poedersuiker naar binnen hebt gehapt, en zeer zoete witte dessertwijn smaakt niet bij veel gerechten.

Wat betreft huiswijn bestellen in een restaurant: ik heb een wijnboek van kenner Oz Clarke, en die raadt het juist aan om voor een glas huiswijn te gaan. Is die wijn naar je smaak dan zit je meteen goed, anders kan je tijdens dat glas nog rustig nadenken over wat je dan wel wilt hebben.

Koop gewoon lekker wijn die je zelf lekker vindt, maar ik zou wel aanraden af en toe wat anders (en misschien ook duurders) te proberen. Misschien kom je dan een andere wijn tegen die je ook lekker of juist nog lekkerder vindt, of je weet dat je een bepaalde wijn juist niet meer hoeft te kopen.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_200031904
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]

Wat Golfer bedoeld is dat het niet direct bij de eerste keer drinken duidelijk is, dat als je wijnen drinkt je een leerproces doorgaat. Dat is bedoeld met dat je het moet leren.
Niet dat het een verplichting is dat je het moet leren. Zo moet je ook leren commentaren te lezen.
Is wijn wel een mannendrank? Ik zou eerder bier drinken
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:04:06 #17
338319 ZarB
Piña colada
pi_200032038
De afgelopen 13 jaar heb ik talloze wijnproeverijen gehad, van Z-Afrika tot Amerika tot Duitsland. Ik heb met sommeliers geborreld en uitvoerige (informele) cursussen van ze gehad. Erg leuk, en ik kon het ook best waarderen al die verschillende tonen en smaakpaletten en weet ik veel, maar ik beoordeel nog steeds elke wijn als "lekker" of "niet lekker". Ik vraag niet speciaal naar wijn x als ik gerecht y eet. Meestal vraag ik de ober (of sommelier) om maar gewoon iets bijpassends te doen. En ik moet zeggen dat het me prima bevalt op deze manier. Drinken wat je het lekkerst vindt is volgens mij het belangrijkst :Y
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:04:21 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_200032041
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 20:58 schreef LangeJanSancties het volgende:


Is wijn wel een mannendrank? Ik zou eerder bier drinken
Bier is voor puberende studentjes.
Vrijwel alle boeken over wijn zijn geschreven door mannen. Misschien dat dat wel iets zegt. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:08:54 #19
338319 ZarB
Piña colada
pi_200032150
En hoofdpijn door wijn heeft niets te maken met de prijs.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_200032881
quote:
81s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:04 schreef golfer het volgende:

[..]

Bier is voor puberende studentjes.
Vrijwel alle boeken over wijn zijn geschreven door mannen. Misschien dat dat wel iets zegt. :+
Ja maar ik kan hoofdpijn krijgen door wijn. Ik ga echt geen wijn drinken. Bier is gewoon gezonder dan wijn en sterke drank is rotzooi.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:37:56 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_200033083
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:31 schreef LangeJanSancties het volgende:


Ja maar ik kan hoofdpijn krijgen door wijn. Ik ga echt geen wijn drinken. Bier is gewoon gezonder dan wijn en sterke drank is rotzooi.
Keep on dreaming... :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_200033193
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:37 schreef golfer het volgende:

[..]

Keep on dreaming... :')
Van rode wijn krijg je rode vlekjes op je huid en het maakt acne erger. In bier zit vitamine B.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:15:42 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_200034294
:D
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 juni 2021 @ 00:12:15 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_200036866
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:41 schreef LangeJanSancties het volgende:

[..]

Van rode wijn krijg je rode vlekjes op je huid en het maakt acne erger. In bier zit vitamine B.
en bierdrinkers zijn veel betrouwbaarder dan wijndrinkers....

De filosoof vond Aristoteles bierdrinkers betrouwbaar. Het viel hem op dat mensen door andere roesmiddelen alle kanten op vielen, maar door bier altijd achterover.
Tot nooit .......
  donderdag 24 juni 2021 @ 15:39:39 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_200043602
quote:
81s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:04 schreef golfer het volgende:

[..]

Bier is voor puberende studentjes.
Vrijwel alle boeken over wijn zijn geschreven door mannen. Misschien dat dat wel iets zegt. :+
Bier is voor mensen met een hoog arbeidsethos. Kijk waar het geld verdient wordt in Europa. Bierdrinkende landen vooral.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 17:09:22 #26
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_200187494
Vandaag in de Volkskrant het cijfer 9 van wijnschrijver Onno Kleyn voor een wijn uitprobeerbox met halve flesjes:
https://www.neleman.org/g(...)7-5cl/?number=100461
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 30 juli 2021 @ 17:16:24 #27
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_200640788
quote:
81s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:04 schreef golfer het volgende:

[..]

Bier is voor puberende studentjes.
Vrijwel alle boeken over wijn zijn geschreven door mannen. Misschien dat dat wel iets zegt. :+
_O-
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_200644241
Voor mij liever zoet dan droog, het liefst gezoet met lood ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')