FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Dieselprijs voor schepen en 'bootjes'
sjoebalkamaandag 21 juni 2021 @ 16:33
Het is het sub forum 'trains planes and automobiles', maar ik stop de boot vragen er maar gewoon bij in. :-)

Na wat varen op een kruiser (50pk,lekker pruttelen en water verplaatsen) had ik een heel schappelijke diesel rekening. Met zo'n 2 a 3 liter per uur erg economisch, maar wel gewoon voor 1,50¤/l zoals aan de pomp.

Wat ik mij afvraag; is dat de enige diesel die gebruikt kan worden voor de niet beroepsvaart? Ik zie ook voldoende (semi) planerende kajuitboten. Die staan voor een schappelijke prijs te koop en hebben vaak een dubbele motor met elk enkele honderden pk's per motor. Daar is het verbruik schrikbarend, met enkele tientallen liters per uur.

Tanken die bij dezelfde pomp, ook voor 1,50¤/l? Of rode diesel? Of zelfs gasolie zoals voor de binnenvaart? Of kunnen die dat alleen afnemen als het schip bedrijfsmatig gebruikt wordt (watertaxi, toeristen)?

Ik ben al bang voor de antwoorden : zo'n boot zal toch gewoon een rijkeluishobby zijn
NoCommentwoensdag 23 juni 2021 @ 14:45
Ik vrees een rijkeluishobby inderdaad _O-

Wel eens een middagje mee gaan varen met een vriend van me die zo'n Bayliner achtig apparaat heeft. Dan ben je na een paar uurtjes zonder probleem 200 euro aan bezine verder.. :{
ACT-Fzondag 11 juli 2021 @ 18:31
quote:
1s.gif Op maandag 21 juni 2021 16:33 schreef sjoebalka het volgende:
Het is het sub forum 'trains planes and automobiles', maar ik stop de boot vragen er maar gewoon bij in. :-)

Na wat varen op een kruiser (50pk,lekker pruttelen en water verplaatsen) had ik een heel schappelijke diesel rekening. Met zo'n 2 a 3 liter per uur erg economisch, maar wel gewoon voor 1,50¤/l zoals aan de pomp.

Wat ik mij afvraag; is dat de enige diesel die gebruikt kan worden voor de niet beroepsvaart? Ik zie ook voldoende (semi) planerende kajuitboten. Die staan voor een schappelijke prijs te koop en hebben vaak een dubbele motor met elk enkele honderden pk's per motor. Daar is het verbruik schrikbarend, met enkele tientallen liters per uur.

Tanken die bij dezelfde pomp, ook voor 1,50¤/l? Of rode diesel? Of zelfs gasolie zoals voor de binnenvaart? Of kunnen die dat alleen afnemen als het schip bedrijfsmatig gebruikt wordt (watertaxi, toeristen)?

Ik ben al bang voor de antwoorden : zo'n boot zal toch gewoon een rijkeluishobby zijn
Rode diesel is al jaren verboden in Nederland. Je enige optie is zware stookolie, mits de motor en brandstofsysteem hiervoor geschikt of aangepast is.
Lord_Vetinarizondag 11 juli 2021 @ 18:32
Wat zei Rijkswaterstaat toen je ze belde? Of de ANWB? Of een vereniging van binnenvaarthobbyisten?
suijkerbuijkmaandag 12 juli 2021 @ 01:35
Diesel of gls .
Meer is er niet.

Rode diesel bestaat niet meer in nederland.
Het bestaat nog wel in belgie.

Verder je kan je motor om laten bouwen naar hybride .
Past gewoon op de bestaande motor alleen word de koppel omvormer veranderd.

Je kan ook helemaal electrisch gaan .
Vaak is dat 48 motor en kan je met zonnepanelen laden.
T42woensdag 21 juli 2021 @ 20:42
ik laat mijn diesels op lijnzaad olie lopen.
mijn boot doet 2,5liter PER 12 uur. (EN JA PTA ZIJN VOERTUIGEN DIE NIET OP DE WEG KOMEN!!)
mijn buggy (LANDBOUWVOERTUIG op kenteken) lijnzaad olie
mijn miniloader met chineese diesel loopt op frituur olie.
lijnzaad pers ik zelf met zonnen energie kost mij ongeveer 30 tot 50 cent de liter. kan er bij temperatuur onder 15 graden niet mee rijden/varen dan zou ik die moeten voor verwarmen.
waterstof generator komt er ook nog.
frituur olie is afval en gratis. maar dik en vuil dus niet voor meeste diesel motoren geschikt.

mijn 2 LT bussen lopen gewoon op diesel.
TR08woensdag 21 juli 2021 @ 23:01
Kan LPG niet met boten dan?

Diesel ombouw naar volledig LPG zal wel niet lukken maar de techniek voor benzine naar LPG is niet nieuw.

Alleen LPG tanken is in de haven vast niet mogelijk maar tanks wisselen op je boot die je bij een gewone pomp vult misschien wel?
T42donderdag 22 juli 2021 @ 01:08
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 23:01 schreef TR08 het volgende:
Kan LPG niet met boten dan?

Diesel ombouw naar volledig LPG zal wel niet lukken maar de techniek voor benzine naar LPG is niet nieuw.

Alleen LPG tanken is in de haven vast niet mogelijk maar tanks wisselen op je boot die je bij een gewone pomp vult misschien wel?
V8 speedboten zijn vaak lpg. Alleen flessen vullen vinden ze bij pompen wat minder.
Maar dan moet motor dus benzine zijn.
fathankdonderdag 22 juli 2021 @ 11:37
Snel varen is vooral een hele dure hobby

Of een goede manier om je zwarte geld uit te geven :D
derLudolfzondag 25 juli 2021 @ 22:23
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 01:08 schreef T42 het volgende:

[..]

Alleen flessen vullen vinden ze bij pompen wat minder.

Da's net zo goed een economisch delict als op mazout of Heizöl varen. Ik weet niet wat mazout EN590 is, Heizöl sowieso niet, maar voor een oude diesel boeit dat niet.

Als je dan toch stiekem bezig bent is "rode diesel" veiliger als gasflessen vullen bij de pomp.
oldfordmaandag 26 juli 2021 @ 08:49
Mazout (of te wel diesel) die voldoet an EN590 is goedgekeurde diesel voor personen/bestel auto's.
Dat is diesel die je bij elk tankstation kunt tanken.
TR08maandag 26 juli 2021 @ 09:20
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 01:08 schreef T42 het volgende:

[..]

V8 speedboten zijn vaak lpg. Alleen flessen vullen vinden ze bij pompen wat minder.
Maar dan moet motor dus benzine zijn.
Hoe tanken ze die boten? Op de trailer bij de pomp of hebben de havens ook LPG?
TR08maandag 26 juli 2021 @ 09:21
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 22:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Da's net zo goed een economisch delict als op mazout of Heizöl varen.
Dat wist ik niet. Ging er vanuit dat als je LPG bij een tankstation haalt je gewoon keurig belasting betaalt.
Hoe zit dit precies?
derLudolfmaandag 26 juli 2021 @ 09:22
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 08:49 schreef oldford het volgende:
Mazout (of te wel diesel) die voldoet an EN590 is goedgekeurde diesel voor personen/bestel auto's.
Dat is diesel die je bij elk tankstation kunt tanken.
Oh, ik dacht dat dat specifiek de naam voor de accijnsvrije/rode variant was ;)
derLudolfmaandag 26 juli 2021 @ 09:24
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:21 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat wist ik niet. Ging er vanuit dat als je LPG bij een tankstation haalt je gewoon keurig belasting betaalt.
Hoe zit dit precies?
Heeft niets met accijns te maken. Een overbeladen vrachtauto is ook een economisch delict = hogere boete.


https://benegas.com/blog/zelf-gasflessen-vullen/
TR08maandag 26 juli 2021 @ 09:28
quote:
1s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heeft niets met accijns te maken. Een overbeladen vrachtauto is ook een economisch delict = hogere boete.


https://benegas.com/blog/zelf-gasflessen-vullen/
Die site heeft het over een veiligheidsrisico. Ook een goede reden om niet zelf een domme fles te vullen maar geen delict in economische zin.

Reactie op mijn post was dat flessen zelf vullen en economisch delict was maar dat zit dus net even anders.

Maar als die grote boten op LPG varen zal er links of rechtsom wel een mogelijkheid zijn om je boot op LPG te laten varen de vraag is alleen hoe en wat waar dat kan
T42woensdag 28 juli 2021 @ 10:03
quote:
0s.gif Op maandag 26 juli 2021 09:20 schreef TR08 het volgende:

[..]

Hoe tanken ze die boten? Op de trailer bij de pomp of hebben de havens ook LPG?
Tank loskoppelen en naar de pomp rijden net als heftruck
TR08woensdag 28 juli 2021 @ 10:46
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 10:03 schreef T42 het volgende:

[..]

Tank loskoppelen en naar de pomp rijden net als heftruck
Dat was ook mijn idee bij mijn eerste post over flessen vullen maar zie nu dat de kreet fles niet handig was ipv tank in deze context😅
derLudolfwoensdag 28 juli 2021 @ 10:58
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 10:03 schreef T42 het volgende:

[..]

Tank loskoppelen en naar de pomp rijden net als heftruck
En dat mag dus niet ;)
R-woud93woensdag 28 juli 2021 @ 19:08
quote:
1s.gif Op woensdag 28 juli 2021 10:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En dat mag dus niet ;)
Wij krijgen er ook altijd commentaar op, we zetten de bus er altijd naast en vullen 'm bij in de bus via de zijdeur zodat het niet opvalt :')
ACT-Fwoensdag 28 juli 2021 @ 19:19
quote:
2s.gif Op woensdag 28 juli 2021 19:08 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Wij krijgen er ook altijd commentaar op, we zetten de bus er altijd naast en vullen 'm bij in de bus via de zijdeur zodat het niet opvalt :')
Totdat het misgaat en de verzekering heel moeilijk gaat doen:

https://www.destentor.nl/(...)nstallatie~a1463e2b/

Tot enkele jaren geleden was dit nog toegestaan met hervulbare flessen die een beveiliging hebben om af te slaan bij een vulling boven de 80%. Maar ook dat mag niet meer bij de 'gewone' tankstations voor voertuigen. Je zult naar een gashandelaar moeten die voor jou de fles gaat vullen.