sjoebalka | maandag 21 juni 2021 @ 16:33 |
Het is het sub forum 'trains planes and automobiles', maar ik stop de boot vragen er maar gewoon bij in. :-) Na wat varen op een kruiser (50pk,lekker pruttelen en water verplaatsen) had ik een heel schappelijke diesel rekening. Met zo'n 2 a 3 liter per uur erg economisch, maar wel gewoon voor 1,50¤/l zoals aan de pomp. Wat ik mij afvraag; is dat de enige diesel die gebruikt kan worden voor de niet beroepsvaart? Ik zie ook voldoende (semi) planerende kajuitboten. Die staan voor een schappelijke prijs te koop en hebben vaak een dubbele motor met elk enkele honderden pk's per motor. Daar is het verbruik schrikbarend, met enkele tientallen liters per uur. Tanken die bij dezelfde pomp, ook voor 1,50¤/l? Of rode diesel? Of zelfs gasolie zoals voor de binnenvaart? Of kunnen die dat alleen afnemen als het schip bedrijfsmatig gebruikt wordt (watertaxi, toeristen)? Ik ben al bang voor de antwoorden : zo'n boot zal toch gewoon een rijkeluishobby zijn | |
NoComment | woensdag 23 juni 2021 @ 14:45 |
Ik vrees een rijkeluishobby inderdaad Wel eens een middagje mee gaan varen met een vriend van me die zo'n Bayliner achtig apparaat heeft. Dan ben je na een paar uurtjes zonder probleem 200 euro aan bezine verder.. | |
ACT-F | zondag 11 juli 2021 @ 18:31 |
Rode diesel is al jaren verboden in Nederland. Je enige optie is zware stookolie, mits de motor en brandstofsysteem hiervoor geschikt of aangepast is. | |
Lord_Vetinari | zondag 11 juli 2021 @ 18:32 |
Wat zei Rijkswaterstaat toen je ze belde? Of de ANWB? Of een vereniging van binnenvaarthobbyisten? | |
suijkerbuijk | maandag 12 juli 2021 @ 01:35 |
Diesel of gls . Meer is er niet. Rode diesel bestaat niet meer in nederland. Het bestaat nog wel in belgie. Verder je kan je motor om laten bouwen naar hybride . Past gewoon op de bestaande motor alleen word de koppel omvormer veranderd. Je kan ook helemaal electrisch gaan . Vaak is dat 48 motor en kan je met zonnepanelen laden. | |
T42 | woensdag 21 juli 2021 @ 20:42 |
ik laat mijn diesels op lijnzaad olie lopen. mijn boot doet 2,5liter PER 12 uur. (EN JA PTA ZIJN VOERTUIGEN DIE NIET OP DE WEG KOMEN!!) mijn buggy (LANDBOUWVOERTUIG op kenteken) lijnzaad olie mijn miniloader met chineese diesel loopt op frituur olie. lijnzaad pers ik zelf met zonnen energie kost mij ongeveer 30 tot 50 cent de liter. kan er bij temperatuur onder 15 graden niet mee rijden/varen dan zou ik die moeten voor verwarmen. waterstof generator komt er ook nog. frituur olie is afval en gratis. maar dik en vuil dus niet voor meeste diesel motoren geschikt. mijn 2 LT bussen lopen gewoon op diesel. | |
TR08 | woensdag 21 juli 2021 @ 23:01 |
Kan LPG niet met boten dan? Diesel ombouw naar volledig LPG zal wel niet lukken maar de techniek voor benzine naar LPG is niet nieuw. Alleen LPG tanken is in de haven vast niet mogelijk maar tanks wisselen op je boot die je bij een gewone pomp vult misschien wel? | |
T42 | donderdag 22 juli 2021 @ 01:08 |
V8 speedboten zijn vaak lpg. Alleen flessen vullen vinden ze bij pompen wat minder. Maar dan moet motor dus benzine zijn. | |
fathank | donderdag 22 juli 2021 @ 11:37 |
Snel varen is vooral een hele dure hobby Of een goede manier om je zwarte geld uit te geven | |
derLudolf | zondag 25 juli 2021 @ 22:23 |
Da's net zo goed een economisch delict als op mazout of Heizöl varen. Ik weet niet wat mazout EN590 is, Heizöl sowieso niet, maar voor een oude diesel boeit dat niet. Als je dan toch stiekem bezig bent is "rode diesel" veiliger als gasflessen vullen bij de pomp. | |
oldford | maandag 26 juli 2021 @ 08:49 |
Mazout (of te wel diesel) die voldoet an EN590 is goedgekeurde diesel voor personen/bestel auto's. Dat is diesel die je bij elk tankstation kunt tanken. | |
TR08 | maandag 26 juli 2021 @ 09:20 |
Hoe tanken ze die boten? Op de trailer bij de pomp of hebben de havens ook LPG? | |
TR08 | maandag 26 juli 2021 @ 09:21 |
Dat wist ik niet. Ging er vanuit dat als je LPG bij een tankstation haalt je gewoon keurig belasting betaalt. Hoe zit dit precies? | |
derLudolf | maandag 26 juli 2021 @ 09:22 |
Oh, ik dacht dat dat specifiek de naam voor de accijnsvrije/rode variant was | |
derLudolf | maandag 26 juli 2021 @ 09:24 |
Heeft niets met accijns te maken. Een overbeladen vrachtauto is ook een economisch delict = hogere boete. https://benegas.com/blog/zelf-gasflessen-vullen/ | |
TR08 | maandag 26 juli 2021 @ 09:28 |
Die site heeft het over een veiligheidsrisico. Ook een goede reden om niet zelf een domme fles te vullen maar geen delict in economische zin. Reactie op mijn post was dat flessen zelf vullen en economisch delict was maar dat zit dus net even anders. Maar als die grote boten op LPG varen zal er links of rechtsom wel een mogelijkheid zijn om je boot op LPG te laten varen de vraag is alleen hoe en wat waar dat kan | |
T42 | woensdag 28 juli 2021 @ 10:03 |
Tank loskoppelen en naar de pomp rijden net als heftruck | |
TR08 | woensdag 28 juli 2021 @ 10:46 |
Dat was ook mijn idee bij mijn eerste post over flessen vullen maar zie nu dat de kreet fles niet handig was ipv tank in deze context😅 | |
derLudolf | woensdag 28 juli 2021 @ 10:58 |
En dat mag dus niet | |
R-woud93 | woensdag 28 juli 2021 @ 19:08 |
Wij krijgen er ook altijd commentaar op, we zetten de bus er altijd naast en vullen 'm bij in de bus via de zijdeur zodat het niet opvalt | |
ACT-F | woensdag 28 juli 2021 @ 19:19 |
Totdat het misgaat en de verzekering heel moeilijk gaat doen: https://www.destentor.nl/(...)nstallatie~a1463e2b/ Tot enkele jaren geleden was dit nog toegestaan met hervulbare flessen die een beveiliging hebben om af te slaan bij een vulling boven de 80%. Maar ook dat mag niet meer bij de 'gewone' tankstations voor voertuigen. Je zult naar een gashandelaar moeten die voor jou de fles gaat vullen. |