abonnement Unibet Coolblue
pi_200854202
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 22:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Is men tevreden met de Tesla auto verder?
Tesla heeft 2 kanten:
- prachtige techniek als je kijkt naar hoever ze zijn, meest efficiënte EV's, meeste kW's vermogen, etc
- afwerking en betrouwbaarheid is nog relatief klote, al lees ik dat het beter wordt

Ik zou zelf eerder voor een Hyundai of Toyota gaan (zodra Toyota dit op de rails heeft) maar ik geloof zeker dat Tesla met al z'n plannen (die verder gaan dan die van een "autofabrikant") gigantisch gaat worden.

Volkswagen heb ik nooit gehad, zal ik ook nooit kopen (tenzij een oude Kever of T2 / T3 bus).

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:09:55 ]
pi_200854356
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
- afwerking en betrouwbaarheid is nog relatief klote, al lees ik dat het beter wordt
Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriek
pi_200854734
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:12 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik las dat er een wereld van verschil zit tussen de Chinese en de Californische fabriek
Dat zou me niet verbazen.
Ben benieuwd hoe hun nieuwe gigafactory bij Berlijn het gaat doen.

[ Bericht 42% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-08-2021 23:45:14 ]
pi_200854801
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat zou me niet verbazen.
Ben benieuwd hoe hun nieuwe gigafactory bij Berlijn het gaat doen.
Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel :D (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)
pi_200854852
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Denk ook wel goed. Maar dat is vooral omdat ik echt totaal geen hoge pet op heb van Amerikaans fabricage. Via vorig werk best wat mee te maken gehad en "Made in USA" is imho geen kwaliteitslabel :D (ok, wat gechargeerd uiteraard, zullen ongetwijfeld best mooie dingen gemaakt worden)
Nee, het is wat dubbel.
Op zich heb ik best trek in zo'n Tesla Model Y maar ik vermoed dat ik nog maar even wacht op wat Toyota doet.
Die lanceren nu het Bz (Beyond Zero) platform en daar komen wss ook interessante modellen uit.
En Hyundai is ook goed bezig met z'n Ioniq 5, misschien wel de enige EV die momenteel in de buurt komt van wat Tesla doet.
pi_200854913
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, het is wat dubbel.
Op zich heb ik best trek in zo'n Tesla Model Y maar ik vermoed dat ik nog maar even wacht op wat Toyota doet.
Die lanceren nu het Bz (Beyond Zero) platform en daar komen wss ook interessante modellen uit.
En Hyundai is ook goed bezig met z'n Ioniq 5, misschien wel de enige EV die momenteel in de buurt komt van wat Tesla doet.
EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.
pi_200854930
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:51 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

EV is typische een markt wat nu in de eindfase van early adopter zit en richting early majority gaat. Ik wil wel heel graag electrisch rijden maar ik wacht nog een jaar of 5 denk ik, dan is het allemaal iets volwassener met lagere prijzen en meer keuze.
Osborne effect? ;)
pi_200854963
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Osborne effect? ;)
Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.
pi_200855053
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 23:55 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Haha, mja dat was ook gewoon niet handig. Maar iedereen weet dat bij ieder product er vooruitgang in zit maar dat weerhoudt ze niet nu al iets te kopen (PC's, telefoon, tv's noem maar op). Zo'n EV is nu al best te verantwoorden maar ik vind de instap van toch wel iets van ¤60k momenteel gewoon nog te hoog. Ook omdat ik maar iets van 10k per jaar rijd en lang met auto's doe.
Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.
M'n huidige Corolla is net 2 jaar oud dus die hoeft nog lang niet weg.
pi_200855070
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is voor mij vooral ook kijken wat er op de markt verschijnt, geen haast. Een jaar of 2 tot 3 vanaf nu denk ik.
M'n huidige Corolla is net 2 jaar oud dus die hoeft nog lang niet weg.
¤20k en 400km echte range, dan ga ik er eens naar kijken :P

Nu maar weer terug naar de beurs :)
pi_200855102
Over batterijen gesproken; ik ga morgen nog wat IE00BKLF1R75 WisdomTree Battery Solutions bijkopen (of in ieder geval een order zetten).
Deze ETF had wat een stroeve start in m'n portfolio maar ziet er nu wel goed uit.

M'n portfolio staat nu ongeveer 6% in de plus sinds half april toen ik ben begonnen met beleggen, dus geen klachten.

edit: m'n ASN rekening doet het nog beter:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-08-2021 00:24:31 ]
pi_200857663
ABN-AMRO gaat ook lekker vandaag.
Sta gemiddeld nog net op verlies maar heb er niet zoveel en het trekt wel weer bij.
pi_200859358
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 00:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over batterijen gesproken; ik ga morgen nog wat IE00BKLF1R75 WisdomTree Battery Solutions bijkopen (of in ieder geval een order zetten).
Deze ETF had wat een stroeve start in m'n portfolio maar ziet er nu wel goed uit.

Update:

In plaats van 1 ETF heb ik het wat gespreid over 3 ETF's en in totaal wat meer geïnvesteerd:

IE00BKLF1R75 - WisdomTree Battery Solutions UCITS ETF
IE00BF0M2Z96 - L&G Battery Value-Chain UCITS ETF
IE00BGL86Z12 - iShares Electric Vehicles and DrivngTech UCITS ETF

Het nadeel van deze ETF's is dat niet alles direct met EV's, self driving of batterijtechniek heeft te maken.
Er zit bijvoorbeeld NVIDIA in, dat natuurlijk apparatuur maakt voor autonome voertuigen maar ook videokaarten voor consumenten en professionals.

Er is daardoor ook wat overlap met bijvoorbeeld een S&P500 of NASDAQ ETF.

Evengoed zien het koersverloop er wel prima uit. We gaan het zien. De 3 ETF's zijn in totaal zo'n 4,5% van m'n portfolio dus het zal er geen groot gat in slaan.
pi_200862103
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
  woensdag 11 augustus 2021 @ 15:15:18 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200862217
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
TINA. There Is No Alternative.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 19:26:04 #291
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200865535
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik lees wel vaak in dit topic dat er mensen zijn die denken dat de markt overgewaardeerd is, dat we een forse correctie gaan krijgen.

Hoe vaak is dit eigenlijk gebeurd zonder dat er een crisis / (handels)oorlog aan te pas kwam?
En historisch gezien kan je dan sowieso stellen dat de markt daar altijd weer van hersteld is, gezien de records die we breken?

Vind het wel interessant, wat is het plafond en waarom zou er na een plafond een correctie moeten zijn?

Daarnaast vraag ik me af hoe toenemende populariteit van ETF's de markt beïnvloedt.
Omdat je ETF's niet verkoopt als 1 aandeel in zo'n ETF het slecht doet, dempt het de markt.

En omdat er inflatie is, lage rente en mensen geen idee hebben waar ze anders hun geld moeten stallen (inclusief ik zelf) zal dat waarschijnlijk nog wel even voor een stijging zorgen?

Of zie ik de toekomst te rooskleurig?
De krach van 1929 was veroorzaakt door enerzijds de opkomst van Hitler , daarnaast de echt toren- en torenhoge beurs , de koppeling van dollar en derg aan goud , zodat de koers van de dollar ten onrechte steeg midden en na de crash

door die koppeling een tekort aan fysieke valuta tijdens de bankrun,
de gegarandeerde omwisseling van valuta in goud faalde volledig
De tripple wich hour die de lont in het kruidvat was
-=====================================

rente is nu niet meer een marktrente , dus gaat / KAN niet meer omhoog

Gevaar is nu oververhitting van de economy ,
aflossingsvrije schulden die naar de 1 miljoen per burger gaan oplopen , dus nog hogere inflatie
Leve de inflatie

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2021 19:49:07 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:10:27 #292
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200867492
De vraag is: komt de crash voor of na dat één van de techreuzen een market cap bereikt van 10 biljoen? En wie wordt het? Apple, Amazon, Google, NVIDIA of toch Tesla?
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 12 augustus 2021 @ 00:03:58 #293
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200870326
quote:
10s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 21:10 schreef JimmyJames het volgende:
De vraag is: komt de crash voor of na dat één van de techreuzen een market cap bereikt van 10 biljoen? En wie wordt het? Apple, Amazon, Google, NVIDIA of toch Tesla?
Als er een crash komt dan is het een klimaat crash
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200870472
M'n plan is om komend jaar toch wat Tesla aandelen te gaan kopen.
Deels van dividend, deels door dat wat aan te vullen.
Op die manier "DCA" ik het aandeel.

Het idee is dat dan halverwege volgend jaar op zo'n 2,5% tot 3% van m'n portfolio uit Tesla aandelen bestaat (deels afhankelijk van wat de koers doet). Dat lijkt me wel te verantwoorden.

Mocht m'n verwachting uitkomen dat Tesla in 2030 het grootste bedrijf (qua marketcap) van de USA is, dan kan dat leuke winst betekenen.

En anders kom ik me hier beklagen. Deal? :+
pi_200873184
Ik zie Ford onder Farley straks als de grotere winnaar uit de EV-strijd komen, zowel qua leiderschap als modellering als qua businessmodel in combinatie met recurring omzet vanuit Ford Pro.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  donderdag 12 augustus 2021 @ 10:33:02 #296
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_200873436
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 00:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n plan is om komend jaar toch wat Tesla aandelen te gaan kopen.
Deels van dividend, deels door dat wat aan te vullen.
Op die manier "DCA" ik het aandeel.

Het idee is dat dan halverwege volgend jaar op zo'n 2,5% tot 3% van m'n portfolio uit Tesla aandelen bestaat (deels afhankelijk van wat de koers doet). Dat lijkt me wel te verantwoorden.

Mocht m'n verwachting uitkomen dat Tesla in 2030 het grootste bedrijf (qua marketcap) van de USA is, dan kan dat leuke winst betekenen.

En anders kom ik me hier beklagen. Deal? :+
goed plan

mijn idee is dat er wereldwijd veel te grote productie capaciteit is in auto's en dat de auto die nu gebouwd worden wel 30 jaar meegaan

Zeker garages daarvan zal 50 % failliet gaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_200874170
quote:
7s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 10:08 schreef nostra het volgende:
Ik zie Ford onder Farley straks als de grotere winnaar uit de EV-strijd komen, zowel qua leiderschap als modellering als qua businessmodel in combinatie met recurring omzet vanuit Ford Pro.
Het grote probleem van klassieke autobedrijven is denk ik wel dat ze voor iedere EV die ze verkopen een ICE minder verkopen. Dat geeft een versnelde afschrijving van investeringen die al gedaan zijn.
Tesla heeft nooit ICE's geproduceerd en heeft dat probleem dus sowieso niet.

De vraag is ook hoe de marges van een EV zijn t.o.v. een ICE, zeker omdat er in de EV's nog veel research en opstartkosten zitten. Je moet aardig wat aantallen verkopen voor je dat eruit hebt.

Verder is het duurste onderdeel van een EV de accu. Fabrikanten die het goedkoopst een grote hoeveelheid accu's kunnen produceren (en/of grondstoffen veilig stellen) zullen een relatief hogere marge hebben (of in ieder geval kunnen concurreren).

Als ik nu m'n geld er op in zou moeten zetten (aandelen) dan zou ik gaan voor Tesla, Toyota, Hyundai (/Kia).
- Tesla omdat ze veruit de goedkoopste accu's kunnen produceren, die positie wss wel 10 jaar vasthouden en de hoogste range uit een gelijke capaciteit accupakket krijgen.
- Toyota omdat ze naar verwachting als eerste merk beschikken over solid state accu's en vanwege hun ruime ervaring met hybride (en dus elektrische motoren en accu's) en waterstofauto's (die ook elektrisch zijn). Hun grootschaligheid kan ook voordelen hebben bij het inkopen van grondstoffen / materialen.
- Hyundai (/Kia) omdat ze razendsnel weten te schakelen binnen deze markt en ook echt al 3 modellen hebben die ik nu zou durven kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-08-2021 11:31:10 ]
  donderdag 12 augustus 2021 @ 11:43:59 #298
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200874479
Ben benieuwd wanneer klimaatactivisten RDS gaan smeken om hun olie en gas assets vooral niet te verkopen aan grote buitenlandse nationale oliemaatschappijen
:')
https://finance.yahoo.com(...)t-bhp-070330955.html
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200875525
AEGON _O_ 8k erin zitten hehehee!!
pi_200879126
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 11:43 schreef JimmyJames het volgende:
Ben benieuwd wanneer klimaatactivisten RDS gaan smeken om hun olie en gas assets vooral niet te verkopen aan grote buitenlandse nationale oliemaatschappijen
:')
https://finance.yahoo.com(...)t-bhp-070330955.html
Volgens mij zit ik gebakken met Gazprom.

Met zulke vijanden heb je geen vrienden meer nodig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')