abonnement Unibet Coolblue
pi_199943784
Eerder deze week bij tandarts geweest. Hij heeft een vulling gezet, maar geeft aan dat dat niet oneindig zal houden, en adviseert een kroon.

Net "offerte" gehad. Bijna 700 euro, de tandjes. :o

Heeft iemand hier ervaring met een kroon? Ik vind het nogal veel geld, en vraag me af of het wel echt nodig is. Kan ook gewoon aankijken, en als het mis gaat alsnog fixen.

En hebben jullie wel eens last van kraan? Is daar onderhoud aan nodig?

In bijvoorbeeld Turkije zou dit een stuk goedkoper kunnen, maar ik houd het graag bij mijn vaste tandarts.
  roze vrijdag 18 juni 2021 @ 13:42:22 #2
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_199943934
Goeie vraag. Ik mag in augustus omdat vulling van mijn kies kapot aan het gaan is en ze het niet meer gewoon wil vullen. Ik denk zelf dat dat het wel waard is. 700 is wel veel trouwens, mijn tandarts heeft 600 gerekend en ze zei dat dat nog heel ruim geschat was en dat het eerder op 450 zal uitkomen.
Your beauty never ever scared me.
pi_199944050
Zou rustig wachten tot het echt nodig is.

Ik heb een aantal kiezen die voor een groot deel uit vullingen bestaan en die gaan al flink wat jaren mee. En ik heb een kroon en die staat er ondertussen ook alweer iets van 10 jaar in. Die is op de aanhechting met de resten van de oude kies eronder er slechter aan toe en moet waarschijnlijk eerder vervangen worden dan de kiezen met de vullingen.
pi_199944123
T alternatief is een prothese op termijn. Die kost je 700,- per 5 jaar 😂.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_199944174
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:57 schreef Chinless het volgende:
T alternatief is een prothese op termijn. Die kost je 700,- per 5 jaar 😂.
Ik zie het verband tussen één kroon en een prothese echt totaal niet.
pi_199944280
De vraag is natuurlijk meer hoeveel je gebit je waard is. Turkije zou ik niet doen, ken teveel verhalen waar dat helemaal mis is gegaan.
pi_199944302
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 14:13:56 #8
74056 crew  ToT
pi_199944305
Ik moet binnenkort weer een kroon er bij hebben. Heb er al 2, bevallen prima.
Offerte gekregen: ¤447.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 18 juni 2021 @ 14:14:23 #9
74056 crew  ToT
pi_199944886
Ik verzamel al een kleine dertig jaar kronen en bruggen. Hoewel mij altijd verteld wordt dat het geen oneindige garantie heeft zit alles er nog wel. Kronen hebben ook geen scherpe randjes of zo zoals je met vullingen soms wel hebt.

Dat ik ff twintig was een zgn. etsbrug (wordt alleen aan de achterkant geplakt) hield het de eerste keer ruim tien jaar uit en daarna steeds korter totdat ik het heb laten vervangen door een echte brug die er nu meer dan twintig jaar in zit.

Samenvattend: Een kroon voelt niet anders aan dan een echte gave kies en gaat erg lang mee. Helaas zijn ze niet goedkoop en betaald de verzekering hooguit de helft. Bij mij geen twijfel, altijd doen als je het geld hebt.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 15:11:40 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199944923
Dit moet je natuurlijk gewoon lekker in het buitenland doen waardoor je er een gratis vakantie aan overhoudt.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_199945029
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik zie het verband tussen één kroon en een prothese echt totaal niet.
Als er geen fatsoenlijk materiaal meer zit om die kroon op vast te maken, dan heb je de keuze uit een losse prothese of een implantaat (ga maar sparen)
pi_199945683
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Als er geen fatsoenlijk materiaal meer zit om die kroon op vast te maken, dan heb je de keuze uit een losse prothese of een implantaat (ga maar sparen)
Het gaat maar om één kies hè.
Desnoods trekken ze die, zelfs dan hoef je nog geen prothese.


quote:
10s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:11 schreef Dven het volgende:
Dit moet je natuurlijk gewoon lekker in het buitenland doen waardoor je er een gratis vakantie aan overhoudt.
I know, maar wat als er na een paar weken dan iets mis blijkt? Zomaar even terugvliegen is dan ook niet makkelijk.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 16:01:48 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199945702
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Als er geen fatsoenlijk materiaal meer zit om die kroon op vast te maken, dan heb je de keuze uit een losse prothese of een implantaat (ga maar sparen)
Ja, dat is inderdaad het punt.

@Hamzoef Zolang de kies nog voldoende houvast geeft, kan er een kroon op. Daarna heb je er heel erg lang geen omkijken naar.

Gaat je kies echt naar de klote en moet de kies eruit, dan moet je wat. Met een implantaat voorkom je dan dat je kaak gaat slinken (dat wil je echt niet). Vergeleken met een implantaat is een kroon op een bestaande kies een makkie en een koopje.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199945722
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 15:18 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Als er geen fatsoenlijk materiaal meer zit om die kroon op vast te maken, dan heb je de keuze uit een losse prothese of een implantaat (ga maar sparen)
Ooit een plaatje gehad, ik wil dat echt nooit meer.

Behalve implantaat kan je ook een brug nemen natuurlijk. Dat zijn feitelijk twee kronen met een overspanning voor het element wat er tussen had moeten zitten.
pi_199946630
Je kan kiezen uit 3 dingen gok ik...

*een kroon zetten ter versteviging op een bestaande kies.
Dat kan alleen als je kies nog niet gebroken is.

*je hele kies verwijderen en een gat houden

*je hele kies verwijderen en een implantaat zetten (kost je wel wat meer dan een kroon 😅)


Maar 700 voor alleen een kroon is wel aan de prijs.
pi_199948069
Ik heb er 7.
Ik vind het geweldig want vroeger voordat ik ze had brak er nog weleens een stukje kies af.
700 is erg veel ja... Bij mij waren ze 350ps inclusief alles
  vrijdag 18 juni 2021 @ 20:17:11 #18
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199949490
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 16:00 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het gaat maar om één kies hè.
Desnoods trekken ze die, zelfs dan hoef je nog geen prothese.
[..]

I know, maar wat als er na een paar weken dan iets mis blijkt? Zomaar even terugvliegen is dan ook niet makkelijk.
Weten waar je moet gaan en als er iets mis blijkt met een kroon dan openbaart zich dat vrij snel.

Heb hier overigens ook al zovaak mensen probleemloos een kroon zien laten zetten voor weinig geld. Alleen je moet inderdaad wel goed weten waar.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_199953165
Prima dingen die kronen. Vraag wel aan de tandarts of hij eerst een wortelkanaalbehandeling doet voordat hij de kroon erop plaats. Als hij dat niet doet en je krijg een ontsteking onder je kroon moeten ze heel die brug los wrikken.
Een wortelkanaalbehandeling doet normaal gezien geen pijn als er geen ontsteking zit.

Bij mij was laatst mijn kroon losgekomen en ontdekte de tandarts dat de vorige geen wortelkanaalbehandeling had gedaan. Dus voor het terugplaatsen even laten doen, geen centje pijn gehad.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 18:54:52 #20
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_199963860
Hangt ook een beetje van je leeftijd af.
Het stompje en wortel waarop dat ding gezet wordt wordt ook steeds brakker met het klimmen der jaren.
Een implantaat kost wat, maar is duurzamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')