abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 19 juni 2021 @ 13:21:41 #26
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_199958690
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:50 schreef SamCooke het volgende:

[..]

Onderling resultaat is kut, dat klopt.

Maar het is toch gewoon wenselijk dat een ploeg die 2x wint (en 1x verliest) boven een ploeg eindigt die 2x gelijk speelt en 1x wint. Of wil je dat iedereen weer gaat spelen om niet te verliezen?
En dat is nou het mooie...aangezien in mijn voorbeeld alleen de groepswinnaar automatisch doorgaat naar de kwartfinale is er geen ruimte voor verdedigend voetbal(misschien afgezien van de eerste wedstrijden die elk land speelt). Een ploeg die zijn eerste wedstrijd verliest of gelijk speelt staat meteen met de rug tegen de muur en zal zijn resterende 2 wedstrijden moeten winnen. En zelfs dan is groepswinst niet zeker.

Nu is het zo: Italie en Nederland winnen de 1e wedstrijden in hun relatief zwakke poules en staan na ronde 1 dus al op 3 punten. 4 punten(en in veel gevallen zelfs 3) zijn genoeg voor plaatsing voor de volgende ronde. In de resterende 2 wedstrijden hebben Italie en Nederland dus aan 1 punt genoeg, wat ze waarschijnlijk al in wedstrijd 2 zullen halen. Weg spanning voor de 3e wedstrijd...
pi_199958834
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 13:21 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

En dat is nou het mooie...aangezien in mijn voorbeeld alleen de groepswinnaar automatisch doorgaat naar de kwartfinale is er geen ruimte voor verdedigend voetbal(misschien afgezien van de eerste wedstrijden die elk land speelt). Een ploeg die zijn eerste wedstrijd verliest of gelijk speelt staat meteen met de rug tegen de muur en zal zijn resterende 2 wedstrijden moeten winnen. En zelfs dan is groepswinst niet zeker.

Nu is het zo: Italie en Nederland winnen de 1e wedstrijden in hun relatief zwakke poules en staan na ronde 1 dus al op 3 punten. 4 punten(en in veel gevallen zelfs 3) zijn genoeg voor plaatsing voor de volgende ronde. In de resterende 2 wedstrijden hebben Italie en Nederland dus aan 1 punt genoeg, wat ze waarschijnlijk al in wedstrijd 2 zullen halen. Weg spanning voor de 3e wedstrijd...
Maar de spanning zit toch juist niet alleen bij de bovenste ploegen?

En loten voor plaatsing tussen de nummers 2 is sowieso mokerdom en heeft met sport niets meer te maken.
"The best thing about the internet is that you can just say anything, put it in quotes, and attribute it to anyone you like." -Abraham Lincoln.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 13:40:59 #28
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_199959004
Ik mis de optie "hou het maar zoals het is".
  zaterdag 19 juni 2021 @ 14:25:09 #29
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_199959468
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 13:31 schreef SamCooke het volgende:

[..]

Maar de spanning zit toch juist niet alleen bij de bovenste ploegen?

En loten voor plaatsing tussen de nummers 2 is sowieso mokerdom en heeft met sport niets meer te maken.
Loting is niet ideaal, maar zeker geen mindere optie vergeleken met hoe het nu is. De nrs. 3 worden bepaald door een ranglijst waar niet eens een ranglijst voor opgemaakt zou mogen worden, aangezien alle 6 de nrs, 3 in een andere poule spelen en dus ook niet tegen elkaar hebben gespeeld.

Stel dat Hongarije zijn 2 volgende wedstrijden gelijk speelt tegen Frankrijk en Duitsland. Dan zouden ze in zo'n zware poule 3e kunnen worden met 2 punten, op zich best een goede prestatie. Maar omdat Rusland in een andere poule een lullig wedstrijdje tegen Finland met 1-0 wint en daar 3 punten voor krijgt en ook 3e wordt, worden ze in de ranglijst bij het opmaken van de nrs.3 boven Hongarije geplaatst. 2 verschillende poules, verschillende tegenstanders dus en niet tegen elkaar gespeeld. Volkomen belachelijk.
pi_199960023
Terug naar 16. Nu heeft een faalland als Turkije alsnog kans om door te gaan.

Of direct knock out system. Wedstrijd verliezen is meteen klaar, zoals een toernooi behoort te zijn in mijn ogen.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_199960464
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 14:25 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Loting is niet ideaal, maar zeker geen mindere optie vergeleken met hoe het nu is. De nrs. 3 worden bepaald door een ranglijst waar niet eens een ranglijst voor opgemaakt zou mogen worden, aangezien alle 6 de nrs, 3 in een andere poule spelen en dus ook niet tegen elkaar hebben gespeeld.

Stel dat Hongarije zijn 2 volgende wedstrijden gelijk speelt tegen Frankrijk en Duitsland. Dan zouden ze in zo'n zware poule 3e kunnen worden met 2 punten, op zich best een goede prestatie. Maar omdat Rusland in een andere poule een lullig wedstrijdje tegen Finland met 1-0 wint en daar 3 punten voor krijgt en ook 3e wordt, worden ze in de ranglijst bij het opmaken van de nrs.3 boven Hongarije geplaatst. 2 verschillende poules, verschillende tegenstanders dus en niet tegen elkaar gespeeld. Volkomen belachelijk.
Loting is echt het meest belachelijke systeem en nog veel slechter dan het huidige systeem. Dan ga je dus ploegen niet meer op sportieve gronden door laten gaan. Dit is geen pokertoernooi zeg. En bovendien werkt dat (beschuldigingen van) corruptie in de hand.

En helemaal eerlijk zal het nooit worden. Met jouw voorstel zijn de ploegen in een poule des doods helemaal genaaid. Leuk voor Frankrijk, Duitsland en Portugal. Eentje gaat toch al niet door, een tweede heeft 33% kans via loting. Hoe is dat fair in vergelijking met (bijvoorbeeld) Nederland?

16 - of desnoods 32 - landen is gewoon veel beter.
"The best thing about the internet is that you can just say anything, put it in quotes, and attribute it to anyone you like." -Abraham Lincoln.
pi_199961013
Bijna, de knock-outfase met 16 landen start 26 juni.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_199961466
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 15:03 schreef Aiciu het volgende:
Of direct knock out system. Wedstrijd verliezen is meteen klaar, zoals een toernooi behoort te zijn in mijn ogen.
Dit mag ook van mij zoals een Grand Slam tennistoernooi. 128 landen zodat de winnaar zeven wedstrijden heeft gespeeld.
pi_199961540
spreek voor jezelf, ik vind het leuk, maandje EK
pi_199986782
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:46 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

Jazeker wel, een ploeg die nu 2 keer wint heeft 6 punten tegenover 2 voor een ploeg die 2 keer gelijk speelt. Verschil is 4, niet meer in te halen dus. Bij 2 punten voor een overwinning zal dit nog wel te overbruggen zijn.

Bovendien: Stel dat in het huidige systeem waar onderling resultaat voorgaat land A gewonnen heeft van land B. Na 2 wedstrijden heeft land A 4 punten en land B 1 punt. Land B kan land A dus niet meer inhalen. Als het doelsaldo voorgaat kan dit wel, en dus komt het de spanning ten goede.
Echter bij 2 punten bij winst is de motivatie voor winst kleiner. Teams zullen dus minder risico's gaan nemen om te winnen. Je krijgt dus minder aantrekkelijke wedstrijden.
pi_199987230
16 teams absoluut. 24 teams is waardeloos, dat 2/3 van alle deelnemers doorgaan naar de volgende ronde slaat nergens op. 32 teams zorgt voor een nog verdere devaluatie van het toernooi.
Met 16 teams had je verreweg het kwalitatief sterkste toernooi van alle bonden. Toen stond de poulefase al vol met topwedstrijden en tussendoor kon je ook genieten van wedstrijden tussen mindere landen. Nu zit het EK vol met dat laatste.
Maar helaas levert dit format meer geld op, dus is er geen reden om terug te gaan. Het WK wordt ook al de nek omgedraaid met 48 deelnemers. Het lijkt er om dat de echte charme van het EK of WK verleden tijd is.
  Redactie Sport maandag 21 juni 2021 @ 11:45:42 #37
274204 crew  Mexicanobakker
pi_199987834
Het beste systeem voor 24 is de tweede ronde zoals op het WK 1982, waarbij elke wedstrijd een winnaar dient op te leveren (dus na 90 minuten gelijk: verlengen en penalties)

Enige probleem wat kan is dat elke wedstrijd door een andere ploeg gewonnen kan worden met exact hetzelfde doelsaldo. Maar goed, dat heb je in een poulefase bij gelijke standen ook. In dat geval gewoon Fair Play en daarna loten. En eventueel is een derde wedstrijd nutteloos, dan zou die eventueel geschrapt kunnen worden. Het aantal wedstrijden blijft ook gelijk.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_199988271
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 11:45 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het beste systeem voor 24 is de tweede ronde zoals op het WK 1982, waarbij elke wedstrijd een winnaar dient op te leveren (dus na 90 minuten gelijk: verlengen en penalties)

Enige probleem wat kan is dat elke wedstrijd door een andere ploeg gewonnen kan worden met exact hetzelfde doelsaldo. Maar goed, dat heb je in een poulefase bij gelijke standen ook. In dat geval gewoon Fair Play en daarna loten. En eventueel is een derde wedstrijd nutteloos, dan zou die eventueel geschrapt kunnen worden. Het aantal wedstrijden blijft ook gelijk.
De tweede ronde van dat WK 1982 bleek om de een of andere manier niet te werken, want dat werd losgelaten in 1986, 1990 en 1994, waar het huidige EK-systeem werd ingevoerd.
Ik denk dat de kans van 1 op 3 niet werkt, omdat de verliezer van de eerste partij eigenlijk gelijk al kansloos is, terwijl die nog wel een wedstrijd moet spelen.

Ik vind het huidige systeem van 24 wel werken. Ik heb liever een eindtoernooi wat even wat langer duurt, dan al die (te) vele tussentijdse kwalificatiewedstrijden tijdens de competities. Om de vier weken de competitie weer onderbreken voor interlands, stoort mij veel meer.
  Redactie Sport maandag 21 juni 2021 @ 12:22:20 #39
274204 crew  Mexicanobakker
pi_199988305
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:20 schreef Idisrom het volgende:

[..]

De tweede ronde van dat WK 1982 bleek om de een of andere manier niet te werken, want dat werd losgelaten in 1986, 1990 en 1994, waar het huidige EK-systeem werd ingevoerd.
Ik denk dat de kans van 1 op 3 niet werkt, omdat de verliezer van de eerste partij eigenlijk gelijk al kansloos is, terwijl die nog wel een wedstrijd moet spelen.

Ik vind het huidige systeem van 24 wel werken. Ik heb liever een eindtoernooi wat even wat langer duurt, dan al die (te) vele tussentijdse kwalificatiewedstrijden tijdens de competities. Om de vier weken de competitie weer onderbreken voor interlands, stoort mij veel meer.
Je zou 2 van de 3 landen door kunnen laten gaan, heb je wel een extra wedstrijd.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_199988359
Poules van 3 allen. _O_
pi_199988401
Zo'n domme sport met zoveel regels, maar het gewoon simpel en overzichtelijk, dat er een of ander wiskundig model gebruikt wordt om de plaatsen in de volgende ronde toe te wijzen :') Ik weet zeker dat Dumfries echt geen idee heeft
pi_199988418
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 12:29 schreef byah het volgende:
Zo'n domme sport met zoveel regels, maar het gewoon simpel en overzichtelijk, dat er een of ander wiskundig model gebruikt wordt om de plaatsen in de volgende ronde toe te wijzen :') Ik weet zeker dat Dumfries echt geen idee heeft
Je kan ook gewoon voor de tweede ronde loten, dan ben je ook van het probleem verlost dat sommige landen geen moeite meer doen in de derde wedstrijd om een eventuele sterke tegenstander te ontlopen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_199989012
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:33 schreef SamCooke het volgende:

[..]

Nederland - Noord Macedonië gaat nergens meer over omdat onderlinge resultaten tellen voor doelsaldo, niet vanwege 3 punten voor een overwinning.

Ook bij 2 punten voor een overwinning was Oranje al groepswinnaar.
Als neutrale voetballiefhebber ga je straks naar Oekraïne - Oostenrijk kijken. Dat is het voordeel van de laatste ronde in de poulefase, je kiest de wedstrijd er uit wat ergens over gaat. Dus 24 landen op een eindtoernooi kan best zo.
pi_199989907
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 13:13 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Als neutrale voetballiefhebber ga je straks naar Oekraïne - Oostenrijk kijken. Dat is het voordeel van de laatste ronde in de poulefase, je kiest de wedstrijd er uit wat ergens over gaat. Dus 24 landen op een eindtoernooi kan best zo.
Dat wordt waarschijnlijk een salonremise, dus ook niet heel interessant.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_199990169
Er kleven veel nadelen aan poules van drie ploegen, en het maakt het vaak niet eens spannender.

Wat je dan veel gaat zien is de volgende situatie:

A wint van B

C wint van B

A en C spelen alleen nog maar om groepswinst. Poeh, poeh, wat spannend. Zeker als je dan ook nog eventueel een sterker land kan ontlopen door als tweede te eindigen.

En het verschil in rustdagen gaat ook voor rare situaties zorgen. Team A zou met het inzetten van hun reserves 12+ dagen rust tussen de eerste twee wedstrijden voor de basisspelers kunnen creëren. En heeft over het gehele toernooi misschien wel meer dan een week meer rust dan sommige andere teams.

Ik denk overigens ook niet dat de UEFA/FIFA enig interesse hebben in een formaat waarbij het minimum aantal wedstrijden voor deelnemende landen wordt teruggebracht naar twee.
"The best thing about the internet is that you can just say anything, put it in quotes, and attribute it to anyone you like." -Abraham Lincoln.
  maandag 21 juni 2021 @ 17:15:39 #46
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_199992614
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 14:37 schreef SamCooke het volgende:
Er kleven veel nadelen aan poules van drie ploegen, en het maakt het vaak niet eens spannender.

Wat je dan veel gaat zien is de volgende situatie:

A wint van B

C wint van B

A en C spelen alleen nog maar om groepswinst. Poeh, poeh, wat spannend. Zeker als je dan ook nog eventueel een sterker land kan ontlopen door als tweede te eindigen.

En het verschil in rustdagen gaat ook voor rare situaties zorgen. Team A zou met het inzetten van hun reserves 12+ dagen rust tussen de eerste twee wedstrijden voor de basisspelers kunnen creëren. En heeft over het gehele toernooi misschien wel meer dan een week meer rust dan sommige andere teams.

Ik denk overigens ook niet dat de UEFA/FIFA enig interesse hebben in een formaat waarbij het minimum aantal wedstrijden voor deelnemende landen wordt teruggebracht naar twee.
FIFA wel, vanaf WK 2026 groepen van 3.
pi_200003597
quote:
0s.gif Op maandag 21 juni 2021 17:15 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]

FIFA wel, vanaf WK 2026 groepen van 3.
Dat WK wordt verschrikkelijk. Eerst veel te veel stadions om 48 ploegen te hebben, en daarna wordt het WK in een recordtempo afgeraffeld.
pi_200004410
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:00 schreef spinazieruiker het volgende:
Het systeem van Jan Beuving is wat we nodig hebben:

https://sportnieuws.nl/ge(...)esysteem-uefa-beter/

8 poules van 3 landen
Dat slaat helemaal nergens op. Dan valt er niemand af na de poule
pi_200005394
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 08:40 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

Dat slaat helemaal nergens op. Dan valt er niemand af na de poule
Hij stapelt verschillende opties waardoor het voorstel wat wazig wordt.

Ik zou pleiten voor zijn basisgedachte om de nummer 3 te laten afvallen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')