abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:21:30 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199925627
quote:
https://nos.nl/artikel/23(...)ffen-hondenbelasting
'Kamermeerderheid voor afschaffen hondenbelasting'

De Tweede Kamer wil af van de hondenbelasting, meldt RTL Nieuws na een rondgang langs Kamerleden. De Kamer praat vandaag over een burgerinitiatief om de belasting af te schaffen. Initiatiefnemer Gary Yanover pleit er al jaren voor om met deze gemeentelijke belasting te stoppen. Hij vindt de heffing onrechtvaardig en willekeurig.

Volgens hem gebruiken veel gemeenten de hondenbelasting om gaten in hun begroting te dichten en is het een misverstand dat het geld wordt gebruikt om bijvoorbeeld hondenpoep op te ruimen.

Verschillen tussen gemeenten
Bovendien zijn de verschillen tussen gemeenten groot. De bedragen variëren en volgens het CBS zijn er steeds minder gemeenten die de belasting heffen. Vorig jaar ging het om 54 procent van alle gemeenten.

VVD-Kamerlid De Kort noemt tegenover RTL Nieuws de hondenbelasting niet eerlijk en raar, ook vanwege de grote verschillen tussen gemeenten: "Er zijn gemeenten waar je niets betaalt, maar in bijvoorbeeld Groningen betaal je 130 euro."

Volgens RTL willen ook PVV, SP, Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie, JA21, de groep-Van Haga en Bij1 op termijn dat de belasting wordt opgeheven. Die partijen vormen samen een Kamermeerderheid.
quote:
https://www.taxlive.nl/nl(...)rst-nog-onderzoeken/
Kamer wil afschaffing hondenbelasting eerst nog onderzoeken

De hondenbelasting die gemeenten mogen heffen, gaat nog niet verdwijnen. De Tweede Kamer stemde dinsdag tegen een motie van Groep-Van Haga, Partij voor de Dieren, PVV en SP om deze belasting uit de wet te halen.

Wel verzoekt de Kamer het kabinet om met de gemeenten te onderzoeken of de hondenbelasting kan worden afgeschaft en wat de financiële gevolgen daarvan zouden zijn. Mogelijk kan deze belasting op het bezit van een hond na een overgangstermijn alsnog verdwijnen. Een VVD-motie hiertoe kreeg ruime steun.

Het debat over de hondenbelasting werd onlangs gehouden naar aanleiding van een burgerinitiatief, dat door 60.000 mensen werd ondertekend. De voorstanders van de afschaffing van de hondenbelasting wezen erop dat veel gemeenten deze belasting al niet meer innen. De gemeenten die dat wel doen, voegen het geld vaak toe aan de algemene middelen. Dat is in hun ogen een oneigenlijk gebruik van deze belasting.
Pfff wat is dit ineens voor populistische sinterklazerij. Ik vind het juist prima als hondenbezitters mogen betalen. Honden zorgen immers voor kosten, gezien ze ons land met hun uitwerpselen opschepen. Bovendien belasten ze het milieu. Dus hopelijk gaat dit niet door.
pi_199925782
Hondenbelasting moet niet afgeschaft worden. Dan zou de overlast van hondenstront nog veel erger worden dan nu al het geval is. Het is merkwaardig dat in een beschaafd land waarin al meer dan honderd jaar een rioolstelsel is gerealiseerd, honden nog steeds op straten en stoepen mogen schijten.

Eigenaren van honden moeten hun hond gewoon op een bak laten schijten, zoals een kat. Veel mensen weten niet dat dit mogelijk is, maar elke hond kan je leren op een bak te schijten. En de eigenaren die dat niet willen, moeten de hond maar in eigen tuin laten poepen of binnenshuis.

Een overtreding van het hondenschijtverbod zou wat zwaarder bestraft moeten worden. Bijvoorbeeld een boete van ¤5000 per drol.

Hoe triest moet je zijn om een ander zoogdier als een soort slaaf in huis te houden, buiten zijn natuurlijke omgeving en buiten de roedel waarin een hond normaal behoort te leven?
pi_199925789
Inderdaad. Als ze de hondenbelasting afschaffen, moeten ze vervolgens wel veel strenger gaan handhaven op het niet opruimen van poep. En nee, ook in een bosje naast de speeltuin of grasveld mag je de poep niet laten liggen.

Aangezien dat erg lastig is, is hondenbelasting een prima systeem. Zou alleen landelijk gestandaardiseerd moeten worden.

Ik snap de rol van PvdD in dezen ook niet echt, het houden van huisdieren gaat eigenlijk tegen alles waar ze normaal voor staan. Maar toch komen ze steeds voor de huisdierenbezitters op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:40:50 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199925925
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef Hanca het volgende:

Ik snap de rol van PvdD in dezen ook niet echt, het houden van huisdieren gaat eigenlijk tegen alles waar ze normaal voor staan. Maar toch komen ze steeds voor de huisdierenbezitters op.
Ik denk dat hun stemmers voor een groot deel wel dierenbezitters zijn.
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:41:03 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199925930
verkeerd
pi_199926140
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat hun stemmers voor een groot deel wel dierenbezitters zijn.
Dat zal wel, maar ik snap dat nooit. Hoe kun je nou zo boos zijn op de bio-industrie en wel een konijn in een hok stoppen of een goudvis in een kom. Of boos zijn op doorgefokte plofkippen, maar wel doorgefokte honden houden (er is praktisch geen enkele hondensoort die geen enorme gezondheidsproblemen heeft door het fokken). En inderdaad, een hond hoort ook nog in een roedel. Niet voor niets dat wordt gezegd dat het houden van 1 hond straks eigenlijk tegen de nieuwe Wet Dieren in gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:54:46 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199926193
Hondenbelasting wordt A niet gebruikt om hondenstront op te ruimen en B is een overblijfsel uit een tijd dat honden gebruikt werden als werkdier. In die hoedanigheid heeft hondenbelasting dus geen enkele functie behalve het spekken van de kas van een aantal gemeenten. Jij gaat er echt niet meer of minder door in de stront trappen.

Afschaffen die hap, en snel.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:56:22 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199926216
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zal wel, maar ik snap dat nooit. Hoe kun je nou zo boos zijn op de bio-industrie en wel een konijn in een hok stoppen of een goudvis in een kom. Of boos zijn op doorgefokte plofkippen, maar wel doorgefokte honden houden (er is praktisch geen enkele hondensoort die geen enorme gezondheidsproblemen heeft door het fokken). En inderdaad, een hond hoort ook nog in een roedel. Niet voor niets dat wordt gezegd dat het houden van 1 hond straks eigenlijk tegen de nieuwe Wet Dieren in gaat.
Hond is een gedomesticeerd dier dat in het wild in de meeste gevallen niet overleeft. Letterlijk gemaakt door de mens, om door mensen gehouden te worden. Heeft de mens nodig om te overleven.

Popiejopie praat over de nieuwe wetgeving is echt volstrekte flauweklul.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_199926223
quote:
10s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:54 schreef Dven het volgende:
Hondenbelasting wordt A niet gebruikt om hondenstront op te ruimen en B is een overblijfsel uit een tijd dat honden gebruikt werden als werkdier. In die hoedanigheid heeft hondenbelasting dus geen enkele functie behalve het spekken van de kas van een aantal gemeenten. Jij gaat er echt niet meer of minder door in de stront trappen.

Afschaffen die hap, en snel.
En sommige mensen vinden het betalen van hondenbelasting een excuus om de stront niet op te ruimen, want daar betalen ze de gemeente al voor.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:57:18 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199926230
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat zal wel, maar ik snap dat nooit. Hoe kun je nou zo boos zijn op de bio-industrie en wel een konijn in een hok stoppen of een goudvis in een kom. Of boos zijn op doorgefokte plofkippen, maar wel doorgefokte honden houden (er is praktisch geen enkele hondensoort die geen enorme gezondheidsproblemen heeft door het fokken). En inderdaad, een hond hoort ook nog in een roedel. Niet voor niets dat wordt gezegd dat het houden van 1 hond straks eigenlijk tegen de nieuwe Wet Dieren in gaat.
Ik denk dat je opkomen voor huisdierbezitters wel los moet zien van hoe er met huisdieren om wordt gegaan door sommige huisdierbezitters. De PvdD komt natuurlijk niet op voor iedereen die een konijn in een hok wil stoppen, maar als je op een goede manier een huisdier (of meerdere) wil hebben, dan steunen ze dat wel.
Het lijkt natuurlijk ook een goede manier om juist de kloof tussen mens en dier te verkleinen, als je op een liefhebbende manier met je huisdier omgaat ben je wellicht ook geneigd om meer compassie te tonen voor de andere dieren, zoals die in de vee-industrie.

Verder over dit onderwerp: Ik weet niet zoveel van hondenbelasting. Het zal voor- en nadelen hebben. Laat ze maar doen wat het beste is.
  donderdag 17 juni 2021 @ 13:58:30 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199926252
quote:
9s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

En sommige mensen vinden het betalen van hondenbelasting een excuus om de stront niet op te ruimen, want daar betalen ze de gemeente al voor.
Ik vrees dat dit soort tokkies inderdaad bestaat ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_199926311
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Hondenbelasting moet niet afgeschaft worden. Dan zou de overlast van hondenstront nog veel erger worden dan nu al het geval is. Het is merkwaardig dat in een beschaafd land waarin al meer dan honderd jaar een rioolstelsel is gerealiseerd, honden nog steeds op straten en stoepen mogen schijten.

Eigenaren van honden moeten hun hond gewoon op een bak laten schijten, zoals een kat. Veel mensen weten niet dat dit mogelijk is, maar elke hond kan je leren op een bak te schijten. En de eigenaren die dat niet willen, moeten de hond maar in eigen tuin laten poepen of binnenshuis.

Een overtreding van het hondenschijtverbod zou wat zwaarder bestraft moeten worden. Bijvoorbeeld een boete van ¤5000 per drol.

Hoe triest moet je zijn om een ander zoogdier als een soort slaaf in huis te houden, buiten zijn natuurlijke omgeving en buiten de roedel waarin een hond normaal behoort te leven?
Als je te beroerd bent de stront van je hont op te ruimen moet je er geen nemen. En katten die niet louter op eigen terrein worden gehouden schijten ook niet alleen netjes thuis op de kattenbak, maar ook lekker in andermans tuin.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199926453
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:57 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik denk dat je opkomen voor huisdierbezitters wel los moet zien van hoe er met huisdieren om wordt gegaan door sommige huisdierbezitters. De PvdD komt natuurlijk niet op voor iedereen die een konijn in een hok wil stoppen, maar als je op een goede manier een huisdier (of meerdere) wil hebben, dan steunen ze dat wel.
Het lijkt natuurlijk ook een goede manier om juist de kloof tussen mens en dier te verkleinen, als je op een liefhebbende manier met je huisdier omgaat ben je wellicht ook geneigd om meer compassie te tonen voor de andere dieren, zoals die in de vee-industrie.
Natuurlijk zijn er ook wel mensen die goed met hun dieren om gaan. Maar je ziet zo vaak volledig verwaarloosde honden lopen (veel te lange haren voor de soort, veel te dikke dieren), dat het eigenlijk vreemd is dat ze daar niet wat aan willen doen. En dat zijn de zichtbare dieren, de honden die uit worden gelaten. Zat honden komen nooit uit de krappe tuin. En konijnen in een hok of vissen in een krappe kom of vogels in een klein kooitje natuurlijk helemaal niet.

Maar goed, dat is hier natuurlijk offtopic. Maar het is waar ik me over verbaas en ik denk dat dat nooit over zal gaan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 juni 2021 @ 14:07:46 #14
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_199926456
Afschaffen is wel zo eerlijk. Nu betaald iedereen die een hond heeft, ook degene die hun hond altijd binnen houdt.

Boete voor niet opruimen zou genoeg moeten zijn. En dan ook voor katten die buiten poepen.
  donderdag 17 juni 2021 @ 14:09:08 #15
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199926480
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:07 schreef butz0rs het volgende:
Afschaffen is wel zo eerlijk. Nu betaald iedereen die een hond heeft, ook degene die hun hond altijd binnen houdt.

Ok, maar als je je hond altijd binnen wil houden moet je geen hond hebben.
  donderdag 17 juni 2021 @ 14:18:10 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199926611
quote:
10s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:54 schreef Dven het volgende:
Hondenbelasting wordt A niet gebruikt om hondenstront op te ruimen en B is een overblijfsel uit een tijd dat honden gebruikt werden als werkdier. In die hoedanigheid heeft hondenbelasting dus geen enkele functie behalve het spekken van de kas van een aantal gemeenten. Jij gaat er echt niet meer of minder door in de stront trappen.

Afschaffen die hap, en snel.
De gemeente ruimt hier de stront op en leg hondenveldjes aan en de gemeente int het geld

Het gaat door dezelfde begroting heen
  donderdag 17 juni 2021 @ 14:19:07 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199926628
quote:
9s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

En sommige mensen vinden het betalen van hondenbelasting een excuus om de stront niet op te ruimen, want daar betalen ze de gemeente al voor.
Dat blijven die tokkies toch wel doen dus daarom maar aan de voorkant regelen met een belasting.
pi_199926641
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De gemeente ruimt hier de stront op en leg hondenveldjes aan en de gemeente int het geld

Het gaat door dezelfde begroting heen
Dat is dus niet in alle gemeenten het geval, vandaar dat het als geldklopperij wordt gezien.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199926661
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat blijven die tokkies toch wel doen dus daarom maar aan de voorkant regelen met een belasting.
Ook maar een puberbelasting omdat tokkiepubers zwerfafval wegtyfen in het leven roepen?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199926709
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:21 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Ook maar een puberbelasting omdat tokkiepubers zwerfafval wegtyfen in het leven roepen?
Er komt statiegeld op petflesjes en blikjes (die vormen het gros van het zwerfafval), dat is in praktijk natuurlijk een zwerfafvalbelasting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199926739
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er komt statiegeld op petflesjes en blikjes (die vormen het gros van het zwerfafval), dat is in praktijk natuurlijk een zwerfafvalbelasting.
Maar die belasting wordt dus niet betaald door mensen die überhaupt geen petflesjes en blikjes aanschaffen.

In mijn voorbeeld gaat het om belasting betalen omdat je behoort tot een groep die potentieel vervuilend is zonder dat je gedrag daar een factor in is geweest.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199926850
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Hondenbelasting moet niet afgeschaft worden. Dan zou de overlast van hondenstront nog veel erger worden dan nu al het geval is.
Op 1 of andere manier denk jij dat als je hondenbelasting afschaft dat dan iedereen ineens een hond neemt?

In mijn gemeente (en vele anderen) bestaat hondenbelasting niet eens en er is geen overlast van honden of hondenstront.
pi_199926933
Ik heb een hekel aan honden dus wat mij betreft mag ie blijven, maar er is natuurlijk geen gegronde reden voor en het standpunt van willekeur ga ik wel in mee. Kattenbezitters mogen hun kat ook los laten lopen en die doen evengoed schade aan de natuur.

Dus vooruit, als ik mijn eigen haat jegens die kutbeesten opzij zet, schaf maar af. Gaarna wel stevig beboeten bij het laten liggen van stront. Óveral.

En waar ook gigantische boetes op mogen komen te staan is het laten loslopen van een hond waar dat niet is toegestaan. Zéker in het broedseizoen van (water)vogels. Evengoed moeten kattenhouders hun katten binnenhouden in deze periode.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:03:46 #24
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927478
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]

[..]

Pfff wat is dit ineens voor populistische sinterklazerij. Ik vind het juist prima als hondenbezitters mogen betalen. Honden zorgen immers voor kosten, gezien ze ons land met hun uitwerpselen opschepen. Bovendien belasten ze het milieu. Dus hopelijk gaat dit niet door.
Maar laten we het dan eerlijk doen en ook de kattenbezitters belasten, die vervuilen het milieu ook fors tenslotte.

Maar ik dacht trouwens dat hondenbelasting een gemeentelijke aangelegenheid was?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:05:08 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927509
quote:
9s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

En sommige mensen vinden het betalen van hondenbelasting een excuus om de stront niet op te ruimen, want daar betalen ze de gemeente al voor.
Maar daar hebben ze dan toch een punt? Als je specifiek belasting betaald om iets wat overlast geeft dan is het toch redelijk om te veronderstellen dat je daarmee de overlast afgekocht hebt?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 17 juni 2021 @ 15:07:51 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199927557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar laten we het dan eerlijk doen en ook de kattenbezitters belasten, die vervuilen het milieu ook fors tenslotte.

Maar ik dacht trouwens dat hondenbelasting een gemeentelijke aangelegenheid was?
De tweede kamer wil het gemeenten onmogelijk gaan maken als dit doorgaat

Verder voeren ze voor mijn part ook een kattenbelasting in
pi_199927569
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze dan toch een punt? Als je specifiek belasting betaald om iets wat overlast geeft dan is het toch redelijk om te veronderstellen dat je daarmee de overlast afgekocht hebt?
Hondenbelasting is nooit in het leven geroepen zodat er iets gedaan kon worden aan overlast in de vorm van hondenpoep, dus nee.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:11:01 #28
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927613
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:08 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Hondenbelasting is nooit in het leven geroepen zodat er iets gedaan kon worden aan overlast in de vorm van hondenpoep, dus nee.
Puur uit interesse, waarom dan wel?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199927650
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:11 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Puur uit interesse, waarom dan wel?
Om het aantal zwerfhonden te verminderen ivm hondsdolheid, dacht ik. Het is in elk geval ook al ver voor 1900 ontstaan, toen maakten ze zich niet zo druk over hondenpoep.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199927653
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Maar daar hebben ze dan toch een punt? Als je specifiek belasting betaald om iets wat overlast geeft dan is het toch redelijk om te veronderstellen dat je daarmee de overlast afgekocht hebt?
Zo gaat het natuurlijk vaak, maar ik vind dat helemaal niet zo redelijk.

Als ik in de stront stap heb ik er vrij weinig aan dat iemand die maand netjes z'n hondenbelasting heeft overgemaakt naar de gemeente.

Als ik een feestje geef waar de hele buurt van wakker ligt en ik krijg daarvoor een boete zullen de buren er ook geen genoeg mee nemen als ik vrolijk doorga, want ja afgekocht he.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:14:20 #31
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927673
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Zo gaat het natuurlijk vaak, maar ik vind dat helemaal niet zo redelijk.

Als ik in de stront stap heb ik er vrij weinig aan dat iemand die maand netjes z'n hondenbelasting heeft overgemaakt naar de gemeente.

Alsik een feestje geef waar de hele buurt van wakker ligt en ik krijg geen boete zullen de buren er ook geen genoeg mee nemen als ik vrolijk doorga, want ja afgekocht he.
Je bedoelt als je wel een boete krijgt want anders heb je niks afgekocht :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199927684
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je bedoelt als je wel een boete krijgt want anders heb je niks afgekocht :)
Sneller dan het licht jij.

Als ik de politieagent een vijftigje in de handen druk en we het er verder niet meer over hebben gaat mijn punt nog steeds op :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:16:25 #33
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927712
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Om het aantal zwerfhonden te verminderen ivm hondsdolheid, dacht ik. Het is in elk geval ook al ver voor 1900 ontstaan, toen maakten ze zich niet zo druk over hondenpoep.
Ik heb er zelf weinig moeite mee, overigens, ik heb 2 middelgrote honden, maar er is wel sprake van willekeur, in Rotterdam betaalde ik 350 euro per jaar, in mijn huidige gemeente niets.

En in 2018 was het ineens nul in Rotterdam omdat het afgeschaft was, tja...
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199927748
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb er zelf weinig moeite mee, overigens, ik heb 2 middelgrote honden, maar er is wel sprake van willekeur, in Rotterdam betaalde ik 350 euro per jaar, in mijn huidige gemeente niets.
Ja, dat zei ik al. Standaardiseren zou ik me heel goed kunnen voorstellen.
Veel gemeenten hebben hondenveldjes die eens in de zoveel tijd opgeruimd worden, ik vind het niet onredelijk om daar specifiek belasting voor te heffen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator donderdag 17 juni 2021 @ 15:20:04 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199927780
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik al. Standaardiseren zou ik me heel goed kunnen voorstellen.
Veel gemeenten hebben hondenveldjes die eens in de zoveel tijd opgeruimd worden, ik vind het niet onredelijk om daar specifiek belasting voor te heffen.
Ik had altijd het idee dat de belasting daarvoor was, persoonlijk maar ik had mij er nooit in verdiept ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199927812
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Om het aantal zwerfhonden te verminderen ivm hondsdolheid, dacht ik. Het is in elk geval ook al ver voor 1900 ontstaan, toen maakten ze zich niet zo druk over hondenpoep.
Dat zegt Wikipedia ook inderdaad + vorm van wegenbelasting.
quote:
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.[1][2] Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199927902
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik al. Standaardiseren zou ik me heel goed kunnen voorstellen.
Veel gemeenten hebben hondenveldjes die eens in de zoveel tijd opgeruimd worden, ik vind het niet onredelijk om daar specifiek belasting voor te heffen.
Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een bepaalde leefbaarheid van de openbare ruimte en is het ieders eigen verantwoordelijkheid om die niet te vervuilen.

Belasting om speeltuinen aan te leggen en te onderhouden hoeft van mij ook niet alleen aan ouders van jonge kinderen gerekend te worden.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199928051
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 15:26 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een bepaalde leefbaarheid van de openbare ruimte en is het ieders eigen verantwoordelijkheid om die niet te vervuilen.

Belasting om speeltuinen aan te leggen en te onderhouden hoeft van mij ook niet alleen aan ouders van jonge kinderen gerekend te worden.
Kinderen en honden zijn natuurlijk wel een verschil. En sowieso: niet iedereen heeft een hond, iedereen is wel kind geweest en heeft dus geprofiteerd van dingen voor kinderen. Maar sowieso zijn er ook gemeentebelastingen waar je betaalt per bewoner, daar worden kinderen gewoon meegerekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199928112
Dat is nou juist iets wat prima aan de gemeenten overgelaten kan worden.

Gemeenten waar snel overlast ontstaat doordat er geen goede mogelijkheden zijn om de honden uit te laten wel belasting, waar honden geen hinder veroorzaken geen of een lage hondenbelasting.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_199928203
Afschaffen lijkt me inderdaad goed. Wel handhaven op het niet opruimen van hondenpoep.
O en als er niet wordt afgeschaft dan mogen kattenbezitters m.i. ook betalen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_199932094
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Op 1 of andere manier denk jij dat als je hondenbelasting afschaft dat dan iedereen ineens een hond neemt?

In mijn gemeente (en vele anderen) bestaat hondenbelasting niet eens en er is geen overlast van honden of hondenstront.
Er is zeker een effect. In het dorp ik vroeger woonde, werd op enig moment de hondenbelasting afgeschaft. De overlast nam zichtbaar toe. Natuurlijk neemt niet iedereen dan een hond, dat is overdreven, maar voor een behoorlijk aantal mensen was het wegnemen van deze financiële drempel blijkbaar toch een reden om tot aanschaf over te gaan. Ook zag ik bestaande hondenbezitters opeens een tweede, derde of zelfs vierde hond erbij nemen.
pi_199932225
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:11 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Er is zeker een effect. In het dorp ik vroeger woonde, werd op enig moment de hondenbelasting afgeschaft. De overlast nam zichtbaar toe. Natuurlijk neemt niet iedereen dan een hond, dat is overdreven, maar voor een behoorlijk aantal mensen was het wegnemen van deze financiële drempel blijkbaar toch een reden om tot aanschaf over te gaan. Ook zag ik bestaande hondenbezitters opeens een tweede, derde of zelfs vierde hond erbij nemen.
Prima anekdote.

Echter:

quote:
Conclusie
Op dit moment leidt de hondenbelasting vaak tot meer hondenpoepoverlast. Dit komt doordat hondenliefhebbers zich bij de
huidige tarieven niet snel van de koop van een hond laten afbrengen en extra opbrengsten van een hoger tarief niet vaak opzij worden gezet voor bestrijding van hondenpoepoverlast. Deze twee
overlastverlagende krachten zijn in de meeste gemeenten dus
gering. Gevolg is dat het demotiverende effect op het opruimgedrag van het baasje vaak domineert.

bron: https://pkbergen.nl/Stati(...)-hondenbelasting.pdf
pi_199933712
Sinds wanneer mag een demissionair kabinet nog beslissingen nemen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199933863
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 20:35 schreef halfway het volgende:
Sinds wanneer mag een demissionair kabinet nog beslissingen nemen?
Dit zijn beslissingen van de Kamer, die is gewoon missionair.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199955451
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 14:34 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb een hekel aan honden dus wat mij betreft mag ie blijven, maar er is natuurlijk geen gegronde reden voor en het standpunt van willekeur ga ik wel in mee. Kattenbezitters mogen hun kat ook los laten lopen en die doen evengoed schade aan de natuur.

Dus vooruit, als ik mijn eigen haat jegens die kutbeesten opzij zet, schaf maar af. Gaarna wel stevig beboeten bij het laten liggen van stront. Óveral.

En waar ook gigantische boetes op mogen komen te staan is het laten loslopen van een hond waar dat niet is toegestaan. Zéker in het broedseizoen van (water)vogels. Evengoed moeten kattenhouders hun katten binnenhouden in deze periode.
Dieren doen geen schade aan de nutuur.
Dat doet de mens namelijk.
En doen het 100x erger dan een kat die schijt in de tuin.
pi_199955903
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 06:41 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Dieren doen geen schade aan de nutuur.
Dat doet de mens namelijk.
En doen het 100x erger dan een kat die schijt in de tuin.
Dat doet de mens ja. Op zeer veel uiteenlopende manieren. Bijvoorbeeld door enorme populaties van dier X te fokken en die te houden op een plek waar ze niet horen in die aantallen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_199955912
Ik had laatst nog een inspecteur aan de deur om te checken of ik echt geen hond heb.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zaterdag 19 juni 2021 @ 09:28:09 #48
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_199955968
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 13:31 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het is merkwaardig dat in een beschaafd land waarin al meer dan honderd jaar een rioolstelsel is gerealiseerd, honden nog steeds op straten en stoepen mogen schijten.
  Moderator zaterdag 19 juni 2021 @ 11:30:54 #49
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199957432
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 09:28 schreef Kopiko het volgende:

[..]

Dat mag dan ook niet. Beetje een vreemd argument.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 19 juni 2021 @ 11:34:14 #50
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_199957460
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 11:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat mag dan ook niet. Beetje een vreemd argument.
Argument? Het is een constatering.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')