abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 oktober 2021 @ 22:53:44 #201
248825 Sl33pw4lk3r
Just plain crazy
pi_201627145
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
De weidevogel en de bij zijn wel massaal doodgegaan, dankzij de boeren. Dat kun je gewoon niet ontkennen.

En ik heb ogen en ben vogelspotter. Ik zie nooit, helemaal nooit, meer bloemen en vogels anders dan meeuwen en ganzen in een weiland. Dat was wel standaard. En die boer in het artikel dat ik link zegt dat zelf ook. Er waren geen insecten meer op zijn land en nu wel. Als een boer dat al zegt over zijn eigen land, is dat gewoon genoeg bewijs. Iedere voer moet gewoon vol gaan veranderen, allemaal moeten ze aan het PlanetProof keurmerk voldoen.

Dat jij denkt het beter te weten dan boeren zelf is wel stuitend. Daarbij gebruik je je ogen dus zelf ook gewoon niet. Gelukkig weet de minister beter, voor 2030 gaat er heel veel veranderen in de landbouw.
De weidevogel achteruitgang heeft meer redenen. De grutto is een exoot welke zich hier in de jaren 30 heeft genesteld door intensivering landbouw (verrijking grond en later via kunstmest nog meer), echter zich hier niet meer thuisvoelt en vverder trekt, niets mis mee; Darwin adept or die.
Ook de andere redenen zoals predatie worden vaak wegemoffeld, echter zijn er nu meer rovers van dassen, vossen, reigers/ooievaars etc. Dat is de keerzijde van het succes. Daarnaast zijn weidevogels ook weidsheid nodig. Nederland = vol met vanalles van wandel en fietspaden tot wegen en bebouwingen.
Er is niet 1 oorzaak alleen!

Dat geld ook voor de bijen, er is niet 1 oorzaak, hoeveel heb je er in de stad geteld? Daarnaast zijn de meesten honingbijen welke we juist niet willen. Zij verdringen de wilde bij. Hier in de luzerne waren ze wel, dus ogen open houden en blijven rondkijken (de meesten zitten met de neus in de telefoon of hebben oogkleppen op op de fiets; gelukkig zijn er kennelijk uitzonderingen, heb hier weer een paar nesten met sperwers en buizerds groot zien worden. Machtig mooi)

Dit was een slecht jaar voor de zwaluwen ze waren later en met minder, ook hebben ze minder nesten grootgebracht. Niet omdat er geen insecten meer zijn, die zijn er zat als je maar kijkt (en in het land loopt). Iedereen boert anders en er is niet 1 perfecte manier, allles is afhankelijk van de omgeving (grond/middelen/etc) door iedereen over 1 kam te scheren doe je geen goed. Ja er moet en zal het eea veranderen, maar niet omdat de minister het wil. Uiteindelijk is het de consument die beslist. PlanetProof is ook slechts 1 poging daartoe, maar er zijn er meer. Qua consument invloed is Zwiterland is daar een goed voorbeeld van met de recente moties over landbouw.

Ik boer, met bijbaan, nog wel even door ;)

Edit reden, dubbelpost maar gebruikt om nogmaals te reageren.

[ Bericht 67% gewijzigd door Sl33pw4lk3r op 03-10-2021 23:05:24 ]
pi_201627408
Deze boer is gewoon duidelijk:

quote:
Na een paar jaar ziet de boer uit Almkerk het effect: in de bodem krioelt het van de wormen en hij ziet meer insecten en vogels rondvliegen. ,,Het is best wat extra werk. Maar hoe langer je het doet, hoe makkelijker én leuker het wordt."
Kun je het allemaal bronloos gaan lopen ontkennen en af doen als onzin van NGO's (de NGO's zijn heel wat betrouwbaarder dan een LTO, anders). We hebben een enorm biodiversiteitsprobleem sinds we met intensieve landbouw zijn begonnen en dat is gewoon 1 op 1 te koppelen.

Het land met dat raaigras is voor volgels (anders dan ganzen) en insecten gewoon gelijk aan een lap asfalt, daar kunnen ze helemaal niks mee. In een wei horen bloemen te staan. Zelfs de paardenbloem is aan het uitsterven: https://radio1.be/de-teloorgang-van-de-paardenbloem
En dat klopt precies met wat je ziet. Waar 20 jaar geleden een wei nog regelmatig vol bloemen en met name paardenbloemen stond, staan er nu bijna altijd precies 0.

Dat is echt de enige oorzaak van het sterven van de bij en andere insecten. En die massale insectensterfte is weer de enige oorzaak van het sterven van de weidevogels.

Boeren beheren het land niet meer voor de rest, maar boeren gebruiken het als pure productiegrondstof. Boeren moeten goed weten dat ze het land te leen hebben van alle nageslachten na ons. Wees er dus zuinig op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 4 oktober 2021 @ 00:12:06 #203
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201627733
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 22:53 schreef Sl33pw4lk3r het volgende:

Landbouw is 3.000.000 euro investeren (lene) om 300.000 omzet te halen en 30.000 euro (bruto) over te houden. Toch doen ze het want het is ook het mooiste beroep ter wereld :)
Boer zijn is een slecht betaald en zeer eenzaam bestaan , daarom plegen zoveel boeren zelfmoord
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201628216
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 23:15 schreef Hanca het volgende:
Deze boer is gewoon duidelijk:
[..]

En die boer spreekt zeker weer namens de meeste boeren. Daarnaast negeer jij net zo goed recent onderzoek naar (bodem)leven.
pi_201628285
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 07:12 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En die boer spreekt zeker weer namens de meeste boeren. Daarnaast negeer jij net zo goed recent onderzoek naar (bodem)leven.
Dat zeg ik niet.

En het gaat mij niet om bodemleven (daar heb ik het nooit over gehad), maar om bloemen en dus de vliegende insecten. Bijen e.d. eten geen wormen, oid hoor. De bloemen die hun voedsel zijn worden gewoon vakkundig uitgeroeid door boeren met weilanden. Vroeger stond elk weiland vol paardenbloemen en andere voor insecten zeer nuttige bloemen. Hoeveel bloemen zie jij tegenwoordig nog in een gemiddeld weiland staan?
En voor de weidevogel gaat het met name om het feit dat ze geen veilig plekje kunnen vinden op die enorm kale vlaktes die weilanden tegenwoordig zijn. En het feit dat er nog steeds boeren zo gek zijn om landbouwgif te gebruiken, natuurlijk.


https://www.ad.nl/woerden(...)-te-redden~a7432a86/

quote:
De achteruitgang van de grutto heeft volgens Van Schie alles te maken met het verdwijnen van drassige, woeste weilanden met een grote biodiversiteit. Om de productie te verhogen is de waterstand verlaagd, worden weilanden ingezaaid met louter een soort hoogproductief gras (Engels raaigras), dat wordt volop voorzien van mest en kunstmest gebruikt, vaak in de grond geïnjecteerd met loodzware machines. En boeren zijn steeds vroeger in het seizoen gaan maaien.
Vroeger waren de weilanden enorm soortenrijk, tegenwoordig is dat helemaal weg. Tegenwoordig is alles 1 soort en dan ook nog overbemest en met een veel te lage waterstand. En die ene soort, productiegras, is er dan één waar op ganzen na geen enkele vogel of vliegend insect wat aan heeft.

[ Bericht 15% gewijzigd door Hanca op 04-10-2021 07:46:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628319
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet.

En het gaat mij niet om bodemleven (daar heb ik het nooit over gehad), maar om bloemen en dus de vliegende insecten. Bijen e.d. eten geen wormen, oid hoor. De bloemen die hun voedsel zijn worden gewoon vakkundig uitgeroeid door boeren met weilanden. Vroeger stond elk weiland vol paardenbloemen en andere voor insecten zeer nuttige bloemen. Hoeveel bloemen zie jij tegenwoordig nog in een gemiddeld weiland staan?
En voor de weidevogel gaat het met name om het feit dat ze geen veilig plekje kunnen vinden op die enorm kale vlaktes die weilanden tegenwoordig zijn. En het feit dat er nog steeds boeren zo gek zijn om landbouwgif te gebruiken, natuurlijk.
Langs de weilanden zie ik ontzettend veel bloemen staan. Het weiland zelf is optimaal ingericht voor de dieren die erop moeten lopen. De randen worden de laatste jaren steeds meer ingezaaid met biodivers zaad om insecten terug te krijgen.

Vroeger zag ik bossen waar nu wegen lopen, woonwijken en industrieterreinen staan, hoeveel bloemen zie je daar staan tussen al het beton? En ik zie steeds meer weilanden veranderen in zonneweiden vol met zonnepanelen waar geen weidevogel meer plaats heeft, nog minder groen, duizenden kilo's beton onder de grond en helemaal geen bloemen meer ook niet aan de randen omdat de energiebedrijven helemaal geen trek hebben aan onderhoud.

Vroeger komt niet meer terug.
pi_201628378
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 07:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Langs de weilanden zie ik ontzettend veel bloemen staan. Het weiland zelf is optimaal ingericht voor de dieren die erop moeten lopen. De randen worden de laatste jaren steeds meer ingezaaid met biodivers zaad om insecten terug te krijgen.
Een aantal boeren doet dat inderdaad, een mooi initiatief. Helaas nog geen standaard, de randen van weilanden en akkerlanden vol bloemen zetten is een minimum dat gewoon wettelijk verplicht zou moeten zijn.
Dat de rest van het land zo optimaal moet worden imgericht voor productiegras ben ik het gewoon niet mee eens. De waterstand moet omhoog, de mest moet er uit.

quote:
Vroeger zag ik bossen waar nu wegen lopen, woonwijken en industrieterreinen staan, hoeveel bloemen zie je daar staan tussen al het beton? En ik zie steeds meer weilanden veranderen in zonneweiden vol met zonnepanelen waar geen weidevogel meer plaats heeft, nog minder groen, duizenden kilo's beton onder de grond en helemaal geen bloemen meer ook niet aan de randen omdat de energiebedrijven helemaal geen trek hebben aan onderhoud.

Vroeger komt niet meer terug.
Zo veel meer bebouwd gebied is er helemaal niet tov de jaren 70/80. Dus dat valt mee. En bebouwing moet nou eenmaal hier, productie van melk en vlees kan ook op een andere plek in de wereld.
En die zonneweides kunnen juist wel eens de redding voor de bij en andere diersoorten zijn:
https://www.asnbank.nl/zo(...)ijen-en-kikkers.html
https://www.uu.nl/nieuws/(...)inder-biodiversiteit
Een goede zonneweide is voor biodiversen dan welk boerengebied ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hanca op 04-10-2021 08:11:06 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628389
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een aantal boeren doet dat inderdaad, een mooi initiatief. Helaas nog geen standaard, de randen van weilanden en akkerlanden vol bloemen zetten is een minimum dat gewoon wettelijk verplicht zou moeten zijn.
Ja, net zoals de tuinen van mensen. Gewoon wettelijk afdwingen dat slechts 20% van de tuin uit tegels mag bestaan. En keihard controleren natuurlijk. Als het nodig is uit huis zetting.
pi_201628493
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:04 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ja, net zoals de tuinen van mensen. Gewoon wettelijk afdwingen dat slechts 20% van de tuin uit tegels mag bestaan. En keihard controleren natuurlijk. Als het nodig is uit huis zetting.
Want bedrijven eisen opleggen en controleren is vergelijkbaar daarmee?

Jij vindt ook dat we hotels geen eisen moetem opleggen die niet bij mensen thuis afdwingbaar zijn? Jij vindt dat mensen met kinderen aan dezelfde eis moeten voldoen als de BSO?

Nog los van het feit dat het aantal vierkante kilometer tuin in het niet valt tot het aantal vierkante kilometer landbouwgrond, natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628554
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want bedrijven eisen opleggen en controleren is vergelijkbaar daarmee?
Zonder meer. Als je gaat eisen hoe mensen hun eigen grond moeten inrichten dan gaat dat ook op voor particulier bezit. Twee vliegen in 1 klap, figuurlijk dan want we willen meer insecten, meer biodiversiteit.

quote:
Jij vindt ook dat we hotels geen eisen moetem opleggen die niet bij mensen thuis afdwingbaar zijn? Jij vindt dat mensen met kinderen aan dezelfde eis moeten voldoen als de BSO?
Het lijkt mij heel goed als jeugdzorg wat vaker kijkt bij ouders of hun huis wel aangepast is aan de opvoeding van een kind. En dat andere instanties kijken of huizen wel voldoen aan een minimum aantal voorwaarden. Dat scheelt redelijk wat huis, tuin en keuken doden per jaar. En ontlast de zorg natuurlijk. Win/win.
quote:
Nog los van het feit dat het aantal vierkante kilometer tuin in het niet valt tot het aantal vierkante kilometer landbouwgrond, natuurlijk.
Dat maakt natuurlijk niets uit. Alle beetjes helpen voor biodiversiteit en de kleine beestjes. Als ik zie hoe troosteloos sommige nieuwbouwwijken eruit zien met tuintjes die meer op luchtplaats en van een gevangenis lijken. Ook voor het geestelijke welzijn van de mens zou het goed zijn om maximaal 20% tegels in te voeren. Zeker gezien het feit dat er regelmatig wateroverlast is in die wijken omdat het regenwater de grond niet in kan trekken.

Maar je verzint dus allemaal excuses om de boeren wel wat te laten doen en zelf niets te hoeven doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik heb een mooie biodiverse tuin.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2021 08:40:59 ]
pi_201628592
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:39 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Maar je verzint dus allemaal excuses om de boeren wel wat te laten doen en zelf niets te hoeven doen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Ik heb een mooie biodiverse tuin.
Ik ook. Maar mijn keuken voldoet niet aan de eisen van een restaurant. Dat jij bedrijven en privébezit gaat vergelijken slaat echt helemaal nergens op.

En dan gelijk ook over "nog maar 20% tegel". Dan doen we nog maar 20% productiegrond voor boerenbedrijven, oké? Dat is jouw voorstel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628631
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ook. Maar mijn keuken voldoet niet aan de eisen van een restaurant. Dat jij bedrijven en privébezit gaat vergelijken slaat echt helemaal nergens op.

En dan gelijk ook over "nog maar 20% tegel". Dan doen we nog maar 20% productiegrond voor boerenbedrijven, oké? Dat is jouw voorstel.
Ik zeg niet dat de eisen gelijk hoeven te liggen tussen particulieren en bedrijven.

Jouw keuken met zeker wel geaarde stopcontacten hebben bijvoorbeeld. Dat staat ook gewoon in een NEN. De overheid heeft nu dus al wat te zeggen over jouw keuken. Waarom doe je dan zo moeilijk? En waarom heb je de illusie dat bedrijven en particulieren geen andere eisen kunnen hebben. Dat is al decennia de praktijk namelijk.
pi_201628670
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat de eisen gelijk hoeven te liggen tussen particulieren en bedrijven.

Jouw keuken met zeker wel geaarde stopcontacten hebben bijvoorbeeld. Dat staat ook gewoon in een NEN. De overheid heeft nu dus al wat te zeggen over jouw keuken. Waarom doe je dan zo moeilijk? En waarom heb je de illusie dat bedrijven en particulieren geen andere eisen kunnen hebben. Dat is al decennia de praktijk namelijk.
Die NEN geldt alleen voor bedrijven, als ik zelf een keuken aan leg hoeft het niet. Maar goed, we gaan enorm offtopic. Eisen stellen aan bedrijven is prima mogelijk. En gelukkig gaan er ook steeds meer eisen worden gesteld aan boeren. Want de afgelopen 50 jaar zijn boeren steeds slechter geworden in hun hoofdtaak: het beheren van het land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628698
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die NEN geldt alleen voor bedrijven, als ik zelf een keuken aan leg hoeft het niet.
Een nieuwbouwhuis met ongeaarde stopcontacten in de keuken of badkamer wordt gewoon keihard afgekeurd als er inspectie komt. Je stelling klopt niet.
quote:
Maar goed, we gaan enorm offtopic. Eisen stellen aan bedrijven is prima mogelijk. En gelukkig gaan er ook steeds meer eisen worden gesteld aan boeren. Want de afgelopen 50 jaar zijn boeren steeds slechter geworden in hun hoofdtaak: het beheren van het land.
Kortom, vanuit je klimaatreligie en je boerenfobie eis je van alles van anderen maar wil jezelf helemaal niets.

Zoals Wilders met zijn islamofobie van alles eist van moslims maar zijn ogen sluit voor de gereformeerde achterban uit Urk die gelijkend is inclusief ontspoorde jeugd. Wellicht heeft hij daarvoor ook wel een lachwekkend excuus als schaalgrootte.
pi_201628807
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:00 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Kortom, vanuit je klimaatreligie en je boerenfobie eis je van alles van anderen maar wil jezelf helemaal niets.

Ik heb net anderhakf jaar een nieuw huis. Week 2 dat ik het huis had gingen de tegels in de voortuin er uit (het laminaat lag nog niet eens overal), afgelopen voorjaar die in de achtertuin. Ik ben vegetarisch. En verder voor klimaat: ik koop in principe nooit kleding, speelgoed oid nieuw, dat is allemaal tweedehands. En ik ben momenteel aan het sparen voor zonnepanelen. Er is een behoorlijke kans dat we worden aangesloten op het warmtenet, daarom nog geen warmtepomp. Maar wel na 5 weken al de CV uit 1996 er uit en vervangen door een zo zuinig mogelijke HR ketel.

Je hebt echt geen flauw benul, he?

Maar boeren zijn heilig bij jou. Dat ze met hun grondwaterstand, hun mest, hun landbouwgif, hun productiegras en hun verschrikkelijke hoeveelheid maaien het hele land om zeep helpen, vind jij echt onbelangrijk. Want het zijn boeren, heiligen dus.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628848
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb net anderhakf jaar een nieuw huis. Week 2 dat ik het huis had gingen de tegels in de voortuin er uit (het laminaat lag nog niet eens overal), afgelopen voorjaar die in de achtertuin. Ik ben vegetarisch. En verder voor klimaat: ik koop in principe nooit kleding, speelgoed oid nieuw, dat is allemaal tweedehands. En ik ben momenteel aan het sparen voor zonnepanelen.

Je hebt echt geen flauw benul, he?

Maar boeren zijn heilig bij jou. Dat ze met hun grondwaterstand, hun mest, hun landbouwgif, hun productiegras en hun verschrikkelijke hoeveelheid maaien het hele land om zeep helpen, vind jij echt onbelangrijk. Want het zijn boeren, heiligen dus.
Leuk dat je goed bezig bent. Dat eis je van boeren ook maar van je particuliere medemens eis je dus helemaal niets. Die mogen hun hectare tuin van jou gewoon volstorten met zoab. Ik vind daar wat van. Ik kan daar hartelijk om lachen.

En dat boeren de randen van hun weilanden moeten bezaaien voor biodiversiteit waren we het al lang over eens zoals je in de eerste reactie kan lezen. Maar voor mensen zoals jou is het nooit genoeg, je geeft ze een vinger en ze eisen de hele hand. Religieus fanatisme is het welhaast.
pi_201628892
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

En dat boeren de randen van hun weilanden moeten bezaaien voor biodiversiteit waren we het al lang over eens zoals je in de eerste reactie kan lezen. Maar voor mensen zoals jou is het nooit genoeg, je geeft ze een vinger en ze eisen de hele hand. Religieus fanatisme is het welhaast.
Jij ging tekeer tegen het feit dat je dat wettelijk moet vastleggen en nu ben je het plots wel daarmee eens...

En nee, het is idd niet genoeg, wel een mooie eerste stap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201628994
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij ging tekeer tegen het feit dat je dat wettelijk moet vastleggen en nu ben je het plots wel daarmee eens...

En nee, het is idd niet genoeg, wel een mooie eerste stap.
"Ja, net zoals de tuinen van mensen."

Wat begrijp je niet aan "Ja"?
pi_201629010
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:27 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
"Ja, net zoals de tuinen van mensen."

Wat begrijp je niet aan "Ja"?
Ik ging er vanuit dat dat een cynische opmerking was, omdat toch niemand serieus kan menen dat de politie achter de voordeur moet gaan controleren op hoe mensen hun tuin inrichten. Zelfs de ergste dictatuur gaat nog niet zo ver.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201629091
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ging er vanuit dat dat een cynische opmerking was, omdat toch niemand serieus kan menen dat de politie achter de voordeur moet gaan controleren op hoe mensen hun tuin inrichten. Zelfs de ergste dictatuur gaat nog niet zo ver.
Lol, het is al serieus voorgesteld door GroenLinks in diverse gemeenten.
pi_201629120
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:35 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Lol, het is al serieus voorgesteld door GroenLinks in diverse gemeenten.
Heb je een link? Dat GL voor heeft gesteld dit te verplichten en af te dwingen met controles?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201629161
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 09:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je een link? Dat GL voor heeft gesteld dit te verplichten en af te dwingen met controles?
Zoek op tegeltaks en je zal genoeg (zowel voor al tegen) tegenkomen.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:06:27 #223
248825 Sl33pw4lk3r
Just plain crazy
pi_201652035
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 08:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een aantal boeren doet dat inderdaad, een mooi initiatief. Helaas nog geen standaard, de randen van weilanden en akkerlanden vol bloemen zetten is een minimum dat gewoon wettelijk verplicht zou moeten zijn.
Dat de rest van het land zo optimaal moet worden imgericht voor productiegras ben ik het gewoon niet mee eens. De waterstand moet omhoog, de mest moet er uit.
[..]
Zo veel meer bebouwd gebied is er helemaal niet tov de jaren 70/80. Dus dat valt mee. En bebouwing moet nou eenmaal hier, productie van melk en vlees kan ook op een andere plek in de wereld.
En die zonneweides kunnen juist wel eens de redding voor de bij en andere diersoorten zijn:
https://www.asnbank.nl/zo(...)ijen-en-kikkers.html
https://www.uu.nl/nieuws/(...)inder-biodiversiteit
Een goede zonneweide is voor biodiversen dan welk boerengebied ook.
Eisen dat zaken anders gaan mag, maar wees ook bereid om ervoor te betalen. Velen doen dat, maar de meesten nog niet. Dan kun je het niet terug verdienen en de inkomens staan al onder druk.
Grasfalt lijkt dat maar te zijn als je in de wiede loopt zie je al meer staan en vele insecten. Het is inderdaad afhankelijk hoe de boer werkt, maar hier kom ik echt niet van de paardebloemen af.

Ja het kan elders, maar wonen en werken kan dat ook. Waarom zou de boer moeten verdwijnen die hier al generaties woont? Een dubbele standaard, de burger kan ook emigreren, waardoor er ruimte komt. Minder auto's, vliegtuigen en industrie is ook zeer welkom.
Waarom dan toch op die boer afgeven? LEg me dat eens uit.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:33:22 #224
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201652422
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:06 schreef Sl33pw4lk3r het volgende:

Waarom dan toch op die boer afgeven? LEg me dat eens uit.
De megastallen gaan verdwijnen

en we gaan over op kringloop boeren met recreatie en bosbouw
koeien terug in de wei met dezelfde subsidie

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 05-10-2021 22:58:52 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201652626
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 21:06 schreef Sl33pw4lk3r het volgende:

[..]
Eisen dat zaken anders gaan mag, maar wees ook bereid om ervoor te betalen. Velen doen dat, maar de meesten nog niet. Dan kun je het niet terug verdienen en de inkomens staan al onder druk.
Grasfalt lijkt dat maar te zijn als je in de wiede loopt zie je al meer staan en vele insecten. Het is inderdaad afhankelijk hoe de boer werkt, maar hier kom ik echt niet van de paardebloemen af.

Ja het kan elders, maar wonen en werken kan dat ook. Waarom zou de boer moeten verdwijnen die hier al generaties woont? Een dubbele standaard, de burger kan ook emigreren, waardoor er ruimte komt. Minder auto's, vliegtuigen en industrie is ook zeer welkom.
Waarom dan toch op die boer afgeven? LEg me dat eens uit.
De boeren zijn al sinds de jaren 90 of begin 2000 bewust het stikstofprobleem voor zich uit aan het schuiven. Niet de individuele boer misschien, maar wel organisaties als LTO.

Neem bijvoorbeeld de bewuste vertraagtactiek met de Programmatische Aanpak Stikstof. Elke expert en een speciaal opgetuigde commissie zei toen al dat dat hem niet ging worden. https://www.trouw.nl/nieu(...)ereld-kwam~be56db7b/

Dat heeft in elk boerenmagazine gestaan, elke website voor boeren. Boeren hadden toen een werkende aanpak kunnen eisen, maar doken hier massaal op en gingen uitbreiden. Elke boer die op basis van PAS nog investeringen heeft gedaan, wist dat hij investeerde in een zinkend schip. Dan moet je niet gek op kijken als die investeringen als een boemerang terug komen en dat er nu extra hard moet worden gesneden. De beroepsgroep als geheel is 15 jaar geleden gestopt met hun best doen, de natuur deed er niet meer toe: https://eenvandaag.avrotr(...)ral-15-jaar-geleden/

Dus waarom zo hard tegen boeren: omdat natuur mij enorm aan het hart gaat. Omdat ik niks heerlijker vind dan genieten van natuur. En ja, ik kies er dan ook voor om als ik eieren, melk, kaas of groenten koop, die producten dan het planetproof logo (of een vergelijkbaar logo) hebben.

En ja, ik heb heel veel respect voor hardwerkende boeren die hun best doen om aan die eisen te voldoen. Dat zijn er gelukkig steeds meer, vooral bijna alle jonge boeren doen dat. Ik heb 0 respect voor de boeren die die boeren frustreren door vol in te zetten op massaproductie zonder rekening te houden met de natuur en zonder rekening te houden met medeboeren die wel verantwoord willen ondernemen. Die rotte appels zouden wat mij betreft inderdaad een beroepsverbod moeten kunnen krijgen, zoals dat met rotte appels in meer beroepsgroepen gebeurt. Het beroep boer hoeft daar echt geen uitzondering op te zijn.

En ja, je kunt het over andere dingen hebben. Maar landbouw is 85% van de ammoniak en bij stikstofoxiden ook nummer 2 qua uitstoot: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)femissies-naar-lucht
Verreweg het grootste deel komt dus van de landbouw: https://www.milieucentraa(...)n-de-lucht-en-bodem/
Ja, dan kun je de kleine beetjes van de rest aanpakken, maar zolang de boeren (en dan vooral die paar malloten die het grootste probleem zijn) hun problemen weigeren op te lossen heeft dat geen zin.


En dat is dan alleen stikstof. Te bedenken dat er nog steeds boeren zijn die hun gras dood spuiten met landbouwgif. Dan ben je echt ergens in de jaren 60 blijven hangen, alle wetenschappers geven al heel lang aan dat je daar ziek van wordt. Parkinson wordt in Frankrijk zelfs een beroepsziekte voor boeren genoemd, omdat boeren massaal neurologische ziektes krijgen van landbouwgif. Al het gif moet gewoon de landbouw uit, landbouwgif is gewoon totaal onnodig. Zeker Glyfosaat is gewoon een bewezen giftige stof voor mens en dier. En niet alleen boeren die er mee werken worden er ziek van, ook mensen die producten eten die er mee in aanraking zijn gekomen bijvoorbeeld. En insecten als de bij sterven massaal dankzij landbouwgif. Ook in vogels wordt gif gevonden: https://www.ad.nl/binnenl(...)els-fataal~ad49c161/

En dan hebben we ook nog de waterstand, voor boeren wordt de grondwaterstand steeds naar beneden gebracht. Dat zorgt voor verzakkende huizen: https://www.parool.nl/ned(...)20verlaagd.%E2%80%9D
Ook gaat de natuur er aan door die lage grondwaterstand: https://www.trouw.nl/duur(...)an-te-doen~bc8a4a88/

En dan heb je nog het maaien. Dat zou pas na 1 juli moeten: https://www.boerderij.nl/rug-later-maaien-om-grutto-te-redden
Dat is inmiddels 6 jaar bekend, maar nog steeds maaien boeren eerder.


Nou snap je een beetje "waarom op de boer afgeven". Nou, omdat de boeren er helaas redelijk massaal een puinhoop van hebben gemaakt. Waardoor we met ziekte, overbemesting, verzakkingen, bijensterfte, door bramen overwoekerde natuur en bijna uitgestorven vogelsoorten zitten.


Edit voor wat typefoutjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 05-10-2021 22:16:28 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')