abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 juni 2021 @ 22:20:59 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_199919076
Woord vooraf m.b.t. dit topic: 'kwaliteit' is uiteraard subjectief, dus ik beweer niet dat het een vaststaand feit is dat Hollywoodproducties van een hogere kwaliteit zijn dan van de rest van de wereld.

Dan nu de kern van dit topic: door Netflix e.d. kom je tegenwoordig sneller uit op films/series uit allerlei delen van de wereld. Wat mij hierin opvalt, is dat de productiekwaliteit tegenwoordig allemaal van hoog niveau is. Ik doel dan voornamelijk op het technische vlak: special effects, geluid, camerawerk e.d. Of het je stilistisch aanspreekt is een andere discussie.

Om een beetje te schetsen wat ik bedoel: als ik vroeger Nederlandse films uit de jaren '70, '80 en '90 bekeek, zag dat er naar mijn mening overduidelijk zwaar inferieur uit t.o.v. Amerikaanse films. De nagesynchroniseerde dialogen klonken kut, camerawerk/editing/beeldkwaliteit lager, actiescenes zagen er niet zo best uit (met bijvoorbeeld overduidelijk versneld beeld), etc. Het was mij duidelijk dat je naar een Nederlandse film zat te kijken en niet naar een Hollywood-productie. Niet dat het daarom minder vermakelijk kon zijn, maar je merkte gewoon het verschil.

Ik snap dat er destijds een verschil van vele miljoenen dollars aan budget zat tussen Hollywood- en Nederlandse films, dus daarin zou je al een hele logische verklaring kunnen vinden. Echter vind ik tegenwoordig het kwaliteitsverschil steeds kleiner of zelfs minimaal worden (wel afhankelijk van het type film natuurlijk, geen grote 'blockbuster' actiefilms). Terwijl ik denk dat het budgetverschil nog steeds gigantisch is.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Is de technologie veel betaalbaarder geworden, zodat het veel toegankelijker is om met kleinere budgetten ook deze kwaliteit af te leveren? Draagt CGI hier aan bij?

Wellicht zijn mensen dit volledig met me oneens, dat kan ook. :)
pi_199919205
Ja omdat je met een iPhone 11 al een goede film opneemt :)
Vakman pur sang
  woensdag 16 juni 2021 @ 23:33:11 #3
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_199920539
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 22:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja omdat je met een iPhone 11 al een goede film opneemt :)
Maar dan komt het alsnog aan op zaken als belichting, geluid, cameraposities, editing, etc. De Duitse filmindustrie van de jaren '20 werd als een van de meest vooruitstevende van die tijd beschouwd. Een film als Metropolis had ongekende special effects en was tot dan toe de duurste film ooit gemaakt (1927).

Echter lijkt het (in mijn ogen) in de tweede helft van de twintigste eeuw toch vooral Hollywood te zijn geweest dat de meest vooruitstrevende films maakte op productioneel niveau. De kwaliteit is echter nu in veel landen erg hoog.
  woensdag 16 juni 2021 @ 23:39:56 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_199920600
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 23:33 schreef Repentless het volgende:

[..]

Maar dan komt het alsnog aan op zaken als belichting, geluid, cameraposities, editing, etc. De Duitse filmindustrie van de jaren '20 werd als een van de meest vooruitstevende van die tijd beschouwd. Een film als Metropolis had ongekende special effects en was tot dan toe de duurste film ooit gemaakt (1927).

Echter lijkt het (in mijn ogen) in de tweede helft van de twintigste eeuw toch vooral Hollywood te zijn geweest dat de meest vooruitstrevende films maakte op productioneel niveau. De kwaliteit is echter nu in veel landen erg hoog.
Ja, maar wat hij zei was een beetje versimpeld, of niet helemaal volledig.

Je komt er niet met alleen een iPhone, maar dingen als videobewerking, editting etc zijn tegenwoordig allemaal voor iedereen met een redelijk goedkope computer bereikbaar.

Als je op bijv Youtube kijkt naar fan made Star Trek ofzo is het echt enorm indrukwekkend wat een paar amateurs met een Macbook kunnen produceren, ook qua special effects.

Voorheen kon je met een Amiga wel wat leuke dingen doen, maar niet te vergelijken met wat je nu met een huis tuin en keuken machine en wat tijd kan maken.

Nou ja, anderen dan, ik kom niet verder dan paint, matig paint :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')