abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199923081
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 20:36 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Dat was het in principe ook. Hij was daar afgebroken, maar aan de andere kant van wat op de foto staat. Lijkt me eigenlijk wel kut. Heb je een goed onderhouden auto, gaat hij kapot op een stom t-stukje van 2 euro.
Ja, dat is enorm balen -O- Ik heb al genoeg heel dure reparaties gezien vanwege kleine dingetjes van nog geen 10 euro. Soms maar een o-ringetje of rubbertje van een paar euro.

Maar ik ben het wel eens met wat spectrumanalyser zegt: laat de garage eerst maar even uitleggen waarom ze gelijk er een nieuwe motor in willen hangen. Een raar geluid en gebrek aan vermogen kan duiden op een turbo die het begeven heeft; in principe kunnen fragmenten dan het inlaattraject ingezogen worden en zo in de motor schade veroorzaken. Maar dat moet je wel even hard kunnen maken voordat je een klant voor een compleet nieuw blok laat opdraaien...

Zoals aangegeven wordt de turbo bij deze blokjes wel met koelwater gekoeld, en turbo's worden heel snel heel heet. Dus op het moment dat de auto zelf een oververhittingsmelding krijgt, kan het voor de turbo wel al te laat zijn. Er is zelfs rond 2014 nog een modificatie geweest dat er een extra elektrische koelpomp voor de turbo is gemonteerd. Dus Ford kan op zich gelijk hebben, en uit 'ervaring' meteen zeggen 'daar beginnen we niet aan, we plaatsen een nieuwe motor en turbo zodat we zeker weten dat alles vrij is van eventuele fragmenten van de turbo zodat je straks niet weer hier staat met motorschade'.
pi_199923622
Ben zelf geen voorstander van het wisselen van een motor. In dit geval is de losse motor met turbo al een enorme kostenpost. Bij een gebruikte motor weet niemand de geschiedenis van zo'n motor, de garantie is beperkt.

Men denkt dat bij het wisselen van de motor 'het probleem' opgelost is en je er geen zorgen meer over hoeft te maken. Wat is dan de toegevoegde waarde aan het einde van de dag. Alle andere onderdelen zijn gelijk gebleven.

bovendien; ik wil altijd een oorzaak weten. en ik wil weten of er vervolgschade is ontstaan.
is er ooit onzorgvuldig gesleuteld? is er sprake van een misser tijdens onderhoud? is er sprake van een productfout?
korter; is er een kans dat je met de andere motor het probleem niet nog eens krijgt.

7 jaar geleden was dit een fonkelnieuwe auto. Deze motor heeft jaar op jaar de 'Engine of the year' award gekregen.

[ Bericht 10% gewijzigd door spectrumanalyser op 17-06-2021 11:15:55 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199924377
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ben zelf geen voorstander van het wisselen van een motor. In dit geval is de losse motor met turbo al een enorme kostenpost. Bij een gebruikte motor weet niemand de geschiedenis van zo'n motor, de garantie is beperkt.

Men denkt dat bij het wisselen van de motor 'het probleem' opgelost is en je er geen zorgen meer over hoeft te maken. Wat is dan de toegevoegde waarde aan het einde van de dag. Alle andere onderdelen zijn gelijk gebleven.

bovendien; ik wil altijd een oorzaak weten. en ik wil weten of er vervolgschade is ontstaan.
is er ooit onzorgvuldig gesleuteld? is er sprake van een misser tijdens onderhoud? is er sprake van een productfout?
korter; is er een kans dat je met de andere motor het probleem niet nog eens krijgt.

7 jaar geleden was dit een fonkelnieuwe auto. Deze motor heeft jaar op jaar de 'Engine of the year' award gekregen.
Ik was er tot op gisteren ook zeer tevreden over. Hij rijdt superzuinig. Het probleem is overigens in dit geval wel duidelijk. Een stom t-stukje dat kapot is gegaan.
pi_199924918
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:08 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Ik was er tot op gisteren ook zeer tevreden over. Hij rijdt superzuinig. Het probleem is overigens in dit geval wel duidelijk. Een stom t-stukje dat kapot is gegaan.
vraag maar na of het probleem nu de koppakking is, die nu lek kan zijn. het zwakke punt bij deze motor is de retoursslang van het koelsysteem. die zal het bij jouw auto begeven hebben, dan heb je meteen geen koelvloeistof meer.

het was niet de motor waar je jouw hand op had gelegd. dat was slechts het isolatie-deksel bovenop de motor. die zorgt ervoor dat de motor zijn warmte vasthoud, zodat de motor minder snel afkoelt. als een motor sneller op bedrijfstemperatuur komt dan is dat voor de verbranding efficiënter en dus zuiniger.

de motor bestaat (ruw geschetst) uit drie delen. de bovenzijde is de cilinderkop, in het midden het onderblok en aan de onderzijde het carter. tussen de cilinderkop en het onderblok zit een millimeterdikke plaat; de koppakking. dit onderdeel moet ervoor zorgen dat de verbrandingskamer netjes afgesloten blijft en de olie- en koelkanalen daar niet bij komen. het koelsysteem is immers een gescheiden afgesloten systeem.

bij oververhitting van de motor krijg je het probleem dat de cilinderkop krom kan gaan trekken, waardoor er uitlaatgassen in het koelsysteem kunnen komen. daardoor loopt de druk in het koelsysteem te hoog op en zal de
koelvloeistof eruit geperst worden. ook komt er koelvloeistof in de motor terecht.

het kan ook zijn dat de koelvloeistof zwart gaat worden. dan komt er olie bij het koelsysteem.

-als- het de koppakking nu is, dan is het onverstandig om te gaan rijden. alle koelslangen staan op springen, je verwarming zal het niet doen en de motor krijgt telkens een slok koelvloeistof binnen. niet fijn.

ik vermoed (weet niet 100% zeker) dat je te maken hebt met een probleem ontstaan door een ontwerpfout van Ford. de retoursslang is te zwak uitgevoerd. er is een nieuwe versie van deze retoursslang met verstevigde bovenzijde. echter heeft Ford geen terugroepactie voor de zwakke retoursslang, maar ze vervangen dit onderdeel wel! dat is op z'n minst merkwaardig. het is namelijk een bekend probleem waar veel Ford-rijders mee te maken krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 17-06-2021 12:52:38 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199938537
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 12:46 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

vraag maar na of het probleem nu de koppakking is, die nu lek kan zijn. het zwakke punt bij deze motor is de retoursslang van het koelsysteem. die zal het bij jouw auto begeven hebben, dan heb je meteen geen koelvloeistof meer.

het was niet de motor waar je jouw hand op had gelegd. dat was slechts het isolatie-deksel bovenop de motor. die zorgt ervoor dat de motor zijn warmte vasthoud, zodat de motor minder snel afkoelt. als een motor sneller op bedrijfstemperatuur komt dan is dat voor de verbranding efficiënter en dus zuiniger.

de motor bestaat (ruw geschetst) uit drie delen. de bovenzijde is de cilinderkop, in het midden het onderblok en aan de onderzijde het carter. tussen de cilinderkop en het onderblok zit een millimeterdikke plaat; de koppakking. dit onderdeel moet ervoor zorgen dat de verbrandingskamer netjes afgesloten blijft en de olie- en koelkanalen daar niet bij komen. het koelsysteem is immers een gescheiden afgesloten systeem.

bij oververhitting van de motor krijg je het probleem dat de cilinderkop krom kan gaan trekken, waardoor er uitlaatgassen in het koelsysteem kunnen komen. daardoor loopt de druk in het koelsysteem te hoog op en zal de
koelvloeistof eruit geperst worden. ook komt er koelvloeistof in de motor terecht.

het kan ook zijn dat de koelvloeistof zwart gaat worden. dan komt er olie bij het koelsysteem.

-als- het de koppakking nu is, dan is het onverstandig om te gaan rijden. alle koelslangen staan op springen, je verwarming zal het niet doen en de motor krijgt telkens een slok koelvloeistof binnen. niet fijn.

ik vermoed (weet niet 100% zeker) dat je te maken hebt met een probleem ontstaan door een ontwerpfout van Ford. de retoursslang is te zwak uitgevoerd. er is een nieuwe versie van deze retoursslang met verstevigde bovenzijde. echter heeft Ford geen terugroepactie voor de zwakke retoursslang, maar ze vervangen dit onderdeel wel! dat is op z'n minst merkwaardig. het is namelijk een bekend probleem waar veel Ford-rijders mee te maken krijgen.
Volgens mij heb je helemaal gelijk. Wat dat betreft ben ik hier niet heel blij mee. Ik heb die auto vanaf zijn eerste jaar bij Ford in onderhoud gehad en na 123,000km en 6 beurten zat er dus nog steeds de originele retourslang op. De man van de berging zei ook dat hij nog nooit zo'n slechte slang gezien had. Enige minpunt als ik hier nog wat aan zou gaan doen is dat de laatste grote beurt (aug 2020) niet door Ford is uitgevoerd. De garage zit ver weg en ik zou dan met het OV terug moeten gaan. Dat leek me in die tijd niets. Daardoor is de laatste officiele beurt wel van 2019. Maar toen speelde dit allang.
pi_199941009
Oei, dat is iets wat tegen je kan werken. Maar gezien covid is het niet gek dat een auto amper ingezet is.

Het hele verhaal netjes en beleefd uittypen, per brief en eventueel per mail naar Ford sturen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik lees wisselende verhalen over coulance. het initiatief komt amper van de monteur.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')