abonnement Unibet Coolblue
pi_199914506
Ik kwam er gisteren achter dat een kabeltje gebroken was. Motor maakte ineens geluid en daarna viel een groot deel van de kracht van de motor weg en verscheen er een lampje motor storing in beeld die daarna meteen weer uitging. Het bleek uiteindelijk om een klein waterkabeltje te gaan (volgens mij niet de hoofdkabel). Echter was wel ongeveer al het water weg. Ik heb hem meteen langs de kant geparkeerd en de berging gebeld. Auto versleept naar garage. Bergingsbedrijf vertelde me nog dat hij er zeker van was dat er geen motorschade was. Echter garage (Ford dealer) zegt dat het geen enkele zin meer heeft om de motor te repareren. Kosten opgaaf is 4000 euro voor een Focus uit 2014 met 123.000km op de teller. Mijn vermoeden is dat hij total loss is. De Ford garage dacht dat dit op het nippertje wellicht niet het geval is. Vervelende is dat het mijn 2e auto is en ik wilde hem al een tijdje van de hand doen ivm hoge maandelijkse kosten (valt natuurlijk wel mee maar er waren maanden dat ik nog geen 100 km met dat ding reed).

Mijn vraag is of het nog zin heeft om voor een second opinion te gaan. Waarschijnlijk is het niet slim om nog met zo'n auto te gaan rijden (hoewel meer kapot kan er niet meer gaan en de kabel is nu wel weer gerepareerd) en om een waarschijnlijk total loss auto te gaan verslepen voor veel geld is waarschijnlijk ook niet echt slim.
pi_199915117
In principe kan een verlies van koelwater er niet voor zorgen dat je geen vermogen meer hebt, tenminste niet direct. Dus het is aannemelijk, dat er of:

A: motorschade is ontstaan door overhitting, omdat er geen koelvloeistof meer is en door de schade er geen vermogen meer was.

B: of de koppakking is geklapt en uitlaatgassen in het koelsysteem gekomen, waardoor de slang is lek geblazen.

In beide gevallen vermoed ik dat de kop oververhit is geworden en de dealer hem wil vervangen.

Wellicht dat een onafhankelijke garage het goedkoper kan met een gereviseerde kop of het aandurft de kop alleen de vlakken. Dus ja second opinion kan kosten schelen.
.
pi_199915147
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef Manolo_Rojas het volgende:

om een waarschijnlijk total loss auto te gaan verslepen voor veel geld is waarschijnlijk ook niet echt slim.
Veel geld?
Even een familielid, vriend of vage kennis in bezit van auto regelen (en een sleepkabel).
pi_199915167
Oh wacht 2014? Is het een ecoboost? Dan kan ook weleens de turbo het begeven hebben, die hebben continue koeling nodig….
.
pi_199915183
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Veel geld?
Even een familielid, vriend of vage kennis in bezit van auto regelen (en een sleepkabel).
Ik ben expat die altijd werkt. Ik heb geen familielid, vriend of vage kennis op een afstand van minder dan 2000km.
pi_199915191
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:31 schreef Fer het volgende:
Oh wacht 2014? Is het een ecoboost? Dan kan ook weleens de turbo het begeven hebben, die hebben continue koeling nodig….
Ja.
pi_199915236
Naja, klinkt als een mooi moment om een Toyota te kopen.
pi_199915240
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:31 schreef Fer het volgende:
Oh wacht 2014? Is het een ecoboost? Dan kan ook weleens de turbo het begeven hebben, die hebben continue koeling nodig….
Vreemd overigens. Een paar jaar geleden heb ik eens een paar weken gereden met een kapotte waterpomp. Toen zat er ook geen druppel water meer in het reservoir. Zo erg dat de kachel niet meer werkte.
pi_199915247
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Naja, klinkt als een mooi moment om een Toyota te kopen.
Die heb ik al :). Yaris 2016.
pi_199915277
Het is wel een enorm bedrag, maar voor 4k is die auto toch nog niet total loss? Als hij uit 2004 was geweest wel, maar 2014 moet nog wel te doen zijn. Zo'n Focus van die leeftijd en met die motor is normaal nog wel rond de 8k waard, beetje afhankelijk van de uitvoering/opties. Zeker als de rest van de auto nog wel netjes is.

Als je de auto weg wilt doen is het wel zuur, ja. Of je doet hem weg met schade en al, en dan krijg je er inderdaad niet veel voor, of je lapt en verkoopt het voor marktwaarde. Maar dan nog verlies je veel.

Ik denk dat de garage pas de omvang van de schade kan beoordelen als ze de boel uit elkaar gaan halen, pas dan weet je zeker of het mee- of tegenzit. Overigens zal het prijskaartje nog wat kunnen dalen als je een universele garage neemt (die al dan niet in staat is de auto voor je op te halen).
pi_199915436
Oh, ik heb trouwens wel begrepen dat een gescheurde kop nog wel eens bij de 1.0 ecoboost blokjes voor kan komen. Als er een nieuwe kop op zou moeten, dan tikt het ook wel snel aan ja.

Er staat mij ook iets bij dat er een terugroepactie is geweest voor deze blokjes ivm een koelslang of verbindingstukje die het kon begeven, maar ik dacht dat dat voor de modellen van '11 t/m '13 was.
Edit: dit soort gevallen dus, klinkt wel redelijk hetzelfde: https://www.fordownersclub.com/forums/topic/94213-ecoboost-sudden-death-at-40k-miles-degas-hose/
pi_199915486
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:39 schreef Dingest het volgende:
Het is wel een enorm bedrag, maar voor 4k is die auto toch nog niet total loss? Als hij uit 2004 was geweest wel, maar 2014 moet nog wel te doen zijn. Zo'n Focus van die leeftijd en met die motor is normaal nog wel rond de 8k waard, beetje afhankelijk van de uitvoering/opties. Zeker als de rest van de auto nog wel netjes is.

Als je de auto weg wilt doen is het wel zuur, ja. Of je doet hem weg met schade en al, en dan krijg je er inderdaad niet veel voor, of je lapt en verkoopt het voor marktwaarde. Maar dan nog verlies je veel.

Ik denk dat de garage pas de omvang van de schade kan beoordelen als ze de boel uit elkaar gaan halen, pas dan weet je zeker of het mee- of tegenzit. Overigens zal het prijskaartje nog wat kunnen dalen als je een universele garage neemt (die al dan niet in staat is de auto voor je op te halen).
De garage wil er niet eens aan beginnen om de motor uit elkaar te halen. Ze vervangen hem meteen. Ze raadde me eerst aan om voor een nieuwe motor te gaan, maar daarna vertelde ze me dat ze het voor een 10 jaar oude motor wel voor 4000 konden doen. Kosten van een mechanicien liggen hier helaas wat hoger.
pi_199915603
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:51 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

De garage wil er niet eens aan beginnen om de motor uit elkaar te halen. Ze vervangen hem meteen. Ze raadde me eerst aan om voor een nieuwe motor te gaan, maar daarna vertelde ze me dat ze het voor een 10 jaar oude motor wel voor 4000 konden doen. Kosten van een mechanicien liggen hier helaas wat hoger.
Ja, als ze er gewoon een nieuw blok inhangen verklaart dat de kosten ook wel... ;)

Een second opinion bij een universele garage kan dan echt nog wel lonen - misschien dat die het willen doen met een gebruikt blok en nieuwe/gereviseerde turbo. Kleeft ook wel wat risico aan dan natuurlijk, maar het kan ook flink wat geld schelen.
pi_199915645
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:48 schreef Dingest het volgende:
Oh, ik heb trouwens wel begrepen dat een gescheurde kop nog wel eens bij de 1.0 ecoboost blokjes voor kan komen. Als er een nieuwe kop op zou moeten, dan tikt het ook wel snel aan ja.

Er staat mij ook iets bij dat er een terugroepactie is geweest voor deze blokjes ivm een koelslang of verbindingstukje die het kon begeven, maar ik dacht dat dat voor de modellen van '11 t/m '13 was.
Edit: dit soort gevallen dus, klinkt wel redelijk hetzelfde: https://www.fordownersclub.com/forums/topic/94213-ecoboost-sudden-death-at-40k-miles-degas-hose/
Het is een 2013 model bedenk ik me nu. Eerste datum van inschrijving is van 2014 -- bouwdatum is officeel dec 2013.

Inderdaad hetzelfde. Het lijkt me dat ze het vervangen zouden moeten hebben als het om een terugroeping ging.
pi_199915929
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 19:55 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

Het is een 2013 model bedenk ik me nu. Eerste datum van inschrijving is van 2014 -- bouwdatum is officeel dec 2013.

Inderdaad hetzelfde. Het lijkt me dat ze het vervangen zouden moeten hebben als het om een terugroeping ging.
In principe wel, zeker als hij bij de dealer in onderhoud was. Maar ik weet het fijne van de terugroepactie niet hoor, dus ik kan je niet vertellen of jouw auto daar nog onder viel.

En je kunt natuurlijk ook pech hebben gehad dat een andere slang het heeft begeven. Er schijnt ook een plastic T-stukje te zijn dat ook voor lekkage kan zorgen.
pi_199916197
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 20:10 schreef Dingest het volgende:

[..]

In principe wel, zeker als hij bij de dealer in onderhoud was. Maar ik weet het fijne van de terugroepactie niet hoor, dus ik kan je niet vertellen of jouw auto daar nog onder viel.

En je kunt natuurlijk ook pech hebben gehad dat een andere slang het heeft begeven. Er schijnt ook een plastic T-stukje te zijn dat ook voor lekkage kan zorgen.
OK. Dank je. Ik vraag me nog steeds af wat ik ga doen. Over 5 weken emigreer ik terug naar Nederland. Zit nu zonder inkomsten en wilde de verkoop gebruiken ter overbrugging tot augustus. Ik heb er niet zoveel zin in om een hoop te investeren en dan nog maar te zien of ik hem kan verkopen/naar NL geimporteerd krijg. Wellicht vinden ze die zware reparatie nog een probleem bij import zelfs al heb ik de auto sinds 2015.

Verder voel ik me nog wel zwaar kut over hetvolgende. Ik heb de motorkap 2 weken geleden open gehad, een beetje schoongemaakt en toen zag ik al dat dit slangetje wel erg los zat. In al mijn naiviteit heb ik toen me maar bedacht dat het verder geen probleem was en dat ik hem toch zo ging verkopen (of eventueel nog een beurt zou geven). Ik had dus met een klein beetje geld alle problemen kunnen voorkomen.
pi_199916408
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 20:10 schreef Dingest het volgende:

[..]

En je kunt natuurlijk ook pech hebben gehad dat een andere slang het heeft begeven. Er schijnt ook een plastic T-stukje te zijn dat ook voor lekkage kan zorgen.
Dat was het in principe ook. Hij was daar afgebroken, maar aan de andere kant van wat op de foto staat. Lijkt me eigenlijk wel kut. Heb je een goed onderhouden auto, gaat hij kapot op een stom t-stukje van 2 euro.
pi_199916599
Tja ik zou hem laten ophalen door een handelaar/opknapper of exporteur. Die kunnen hem dan zo goedkoop mogelijk repareren en verkopen.

Heb jij wat geld en ben je er vanaf.
.
pi_199916927
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 20:44 schreef Fer het volgende:
Tja ik zou hem laten ophalen door een handelaar/opknapper of exporteur. Die kunnen hem dan zo goedkoop mogelijk repareren en verkopen.

Heb jij wat geld en ben je er vanaf.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik kan wel janken.
pi_199917040
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 20:44 schreef Fer het volgende:
Tja ik zou hem laten ophalen door een handelaar/opknapper of exporteur. Die kunnen hem dan zo goedkoop mogelijk repareren en verkopen.

Heb jij wat geld en ben je er vanaf.
Wat lijkt je een redelijk bedrag? Ford wilde eventueel wel 100 euro van de onderzoekskosten en het vervangen van de slang afhalen als ik hem daar laat staan.
pi_199917041
Warrig verhaal zo.
Het bergingsbedrijf zegt zeker te weten dat er geen motorschade is. En Ford wilt een ruilmotor plaatsen?

Het is alleen maar gissen zo wat er loos is.
Helemaal vreemd is dat je zegt dat het gaat om een 'kabel' die gerepareerd is. je zal wellicht een koelslang bedoelen. als die slang vervangen is, en de auto rijd weer, wat is dan het probleem.

Neem nog eens contact op met Ford en vraag nogmaals wat er precies stuk is.
In de basis is het uurloon van een monteur erg duur. denk aan vanaf 50 euro per uur.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199917086
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Warrig verhaal zo.
Het bergingsbedrijf zegt zeker te weten dat er geen motorschade is. En Ford wilt een ruilmotor plaatsen?

Het is alleen maar gissen zo wat er loos is.
Helemaal vreemd is dat je zegt dat het gaat om een 'kabel' die gerepareerd is. je zal wellicht een koelslang bedoelen. als die slang vervangen is, en de auto rijd weer, wat is dan het probleem.

Neem nog eens contact op met Ford en vraag nogmaals wat er precies stuk is.
In de basis is het uurloon van een monteur erg duur. denk aan vanaf 50 euro per uur.
:) ze kunnen mij alles wijs maken. Van auto's heb ik absoluut geen verstand.
pi_199917740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:05 schreef Manolo_Rojas het volgende:

[..]

:) ze kunnen mij alles wijs maken. Van auto's heb ik absoluut geen verstand.
je gaf aan dat het motorstoringslampje ging branden, toen heb je de auto meteen op de vluchtstrook gezet en de motor afgezet. dat doe je goed.
het is niet normaal dat je zomaar een motor moet afschrijven als er iets losgesprongen is. daar is meer voor nodig. je bent meteen gestopt toen je het rare geluid hoorde, de motor is afgezet toen er geen koelvloeistof meer was. correct?

ik neem aan dat je de auto elk jaar voor een inspectie bij een garage brengt. dan bedoel ik niet de A.P.K.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_199917947
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:27 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

je gaf aan dat het motorstoringslampje ging branden, toen heb je de auto meteen op de vluchtstrook gezet en de motor afgezet. dat doe je goed.
het is niet normaal dat je zomaar een motor moet afschrijven als er iets losgesprongen is. daar is meer voor nodig. je bent meteen gestopt toen je het rare geluid hoorde, de motor is afgezet toen er geen koelvloeistof meer was. correct?

ik neem aan dat je de auto elk jaar voor een inspectie bij een garage brengt. dan bedoel ik niet de A.P.K.
Ik ga helemaal met je mee. Ik kan het ook niet geloven. Het was ook niet zo dat de motor enorm heet was met rook en alles. Ik kon er zelfs na openen van de motorklep mijn hand op leggen.
pi_199919746
Ik zou bij een universele garage een ruilmotor laten plaatsen, dan ben je voor veel minder geld klaar
My dials are pupillated.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')