abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 16 juni 2021 @ 18:51:03 #1
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_199914504
De titel zegt het al. Op de basisschool en middelbare school ben ik lang gepest. Nu ben ik bezig om mijn verleden een plekje te geven, en merk ik dat ik me schuldig voel omdat ik gepest ben.

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.

Kent iemand deze gevoelens en zo ja, hoe ga je er mee om? Ik loop ook al bij een psycholoog, maar zou graag met lotgenoten van ervaring willen wisselen.
Ignorance is bliss
  woensdag 16 juni 2021 @ 18:57:41 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199914611
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef duracellkonijntje het volgende:

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.
Waarom ben je gepest als ik vragen mag? Ik kan me namelijk geen enkele reden indenken die pesten zou rechtvaardigen.
  woensdag 16 juni 2021 @ 21:10:32 #3
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_199917204
No
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Waarom ben je gepest als ik vragen mag? Ik kan me namelijk geen enkele reden indenken die pesten zou rechtvaardigen.
Nouja niet zozeer dat ik het rechtvaardig, maar wel snap. Ik was een timide jongen, door ouders geknipt kapsel met goedkope kleren (weinig geld) en een beetje mollig. Dat is in een klas vol blonde voetballertjes met een grote bek vaak toch een recept voor de lul zijn.
Ignorance is bliss
  woensdag 16 juni 2021 @ 21:14:21 #4
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199917315
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:10 schreef duracellkonijntje het volgende:
No
[..]

Nouja niet zozeer dat ik het rechtvaardig, maar wel snap. Ik was een timide jongen, door ouders geknipt kapsel met goedkope kleren (weinig geld) en een beetje mollig. Dat is in een klas vol blonde voetballertjes met een grote bek vaak toch een recept voor de lul zijn.
Je geeft zelf al aan dat je er weinig aan kon doen. Ik noem dit het-kort-rokje-syndroom. Jij bent niet de dader hè?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Vis een optie? woensdag 16 juni 2021 @ 21:16:39 #5
70532 loveli
N
pi_199917383
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:57 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Waarom ben je gepest als ik vragen mag? Ik kan me namelijk geen enkele reden indenken die pesten zou rechtvaardigen.
Anders dan gemiddeld, geen bloemkool/gehaktbal/jus, bril, slimmer/minder slim, langer/korter. Degene die het minst op de rest lijkt is af. Goed voor het saamhorigheidsgevoel van de rest.

Anti-pest campagnes tot je een ons weegt, maar onder de streep gebeurt het op school/werk/tweede kamer/scouting/overal.
crap in = crap out
  Vis een optie? woensdag 16 juni 2021 @ 21:23:01 #6
70532 loveli
N
pi_199917605
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef duracellkonijntje het volgende:
De titel zegt het al. Op de basisschool en middelbare school ben ik lang gepest. Nu ben ik bezig om mijn verleden een plekje te geven, en merk ik dat ik me schuldig voel omdat ik gepest ben.

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.

Kent iemand deze gevoelens en zo ja, hoe ga je er mee om? Ik loop ook al bij een psycholoog, maar zou graag met lotgenoten van ervaring willen wisselen.
Je kunt niet terug naar vroeger om het allemaal te fixen. Wat ga je doen met de tijd die voor je ligt? Terugdenken aan vroeger en slechte herinneringen opgraven/scenario's bedenken die je toch niet meer in het verleden kunt toepassen?

Of je gaat het in het heden en de toekomst leuk hebben, met de krasjes en deukjes die je hebt. Slechte herinneringen uit het verleden opgraven garandeert 1 ding: dat die herinneringen niet vervagen door het goede leven dat je nu hebt.
crap in = crap out
  woensdag 16 juni 2021 @ 21:28:17 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199917767
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef duracellkonijntje het volgende:
De titel zegt het al. Op de basisschool en middelbare school ben ik lang gepest. Nu ben ik bezig om mijn verleden een plekje te geven, en merk ik dat ik me schuldig voel omdat ik gepest ben.

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.

Kent iemand deze gevoelens en zo ja, hoe ga je er mee om? Ik loop ook al bij een psycholoog, maar zou graag met lotgenoten van ervaring willen wisselen.
Ik herken het. Dat gevoel heb ik ook en ik ben ook gepest.

Maar dat gevoel klopt niet, je bent een slachtoffer. Pesten is nooit jouw eigen schuld. Je hebt het niet verdiend om gepest te worden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_199918363
pesten tast je eigenwaarde aan. je gaat leterlijk denken; wat kan ik doen zodat het stopt.
daar zit je nu nog mee. het gevoel dat het jouw schuld was, dat je meer had moeten doen.

lastig te doorbreken, maar daar moet je dus vanaf. door je te gaan realiseren dat er een verschil is tussen snappen waaarom, en verantwoordelijk zijn. je snapt waarom, maar het was niet jouw schuld. de schuld ligt bij de pesters, punt. en jij moet 100% jezelf kunnen zijn, de rest van je leven, zonder angst of terughoudendheid.

dat is vast een heel proces, maar realiseer je dus wel dat deze schuldgevoelens niet kloppen, en resultaat zijn van trauma.
pi_199918565
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik herken het. Dat gevoel heb ik ook en ik ben ook gepest.

Maar dat gevoel klopt niet, je bent een slachtoffer. Pesten is nooit jouw eigen schuld. Je hebt het niet verdiend om gepest te worden.
Elk gevoel klopt en komt terecht op. Het is alleen de vraag hoe je ermee omgaat. Kan je het gevoel (h)erkennen, niet veroordelen, genoeg aandacht geven, het respecteren dat het is opgekomen, accepteren, vergeven, ... geef je het genoeg tijd en aandacht en respect die het verdient, dan kan je 'achter' dat gevoel kijken en zal het je een eigen verhaal vertellen van wanneer en waarom het is opgekomen, waarna het oplost en je het kan loslaten.
pi_199918703
Misschien kan je in deze iets met zelfvergeving doen?
pi_199918853
Ook vroeger gepest, je moet daar jezelf niet de schuld van geven, je hebt daar niet om gevraagd, het is nu een trauma geworden misschien en tast je gevoel van eigenwaarde aan( zo is het bij mij wel in ieder geval)
  woensdag 16 juni 2021 @ 22:16:45 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199918971
De enige twee dingen waar ik oprecht op tegen ben zijn pedofilie en pesten.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199919173
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 22:16 schreef Id_do_her het volgende:
De enige twee dingen waar ik oprecht op tegen ben zijn pedofilie en pesten.
Dus niet tegen moord en verkrachting of Nicolas Cage?
pi_199920529
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 22:16 schreef Id_do_her het volgende:
De enige twee dingen waar ik oprecht op tegen ben zijn pedofilie en pesten.
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 22:24 schreef Invrijheidstelling het volgende:

[..]

Dus niet tegen moord en verkrachting of Nicolas Cage?
Of oorlog, genocide, martelen, extremisme, fascisme, racisme, dictatuur, ontvoering, diefstal, aanranding ect?
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199921555
Ik werd vroeger ook erg gepest en ik snap dat schuldgevoel wel. Ik denk dat het ook iets positiefs heeft.

Los van dat het onrechtvaardig is en dat je jezelf niet de schuld zou moeten geven; er is wel iets geweest waardoor het jou niet lukte om geaccepteerd te worden. Wellicht merkten jouw leeftijdgenoten op dat je moeilijk voor jezelf kon opkomen en dat je makkelijk te provoceren was. En dan ontstaat dat gedrag vanzelf. Zelfs volwassenen worden vaker gepest dan je je zou realiseren. En als ze niet gepest worden, worden ze buitengesloten, wat eigenlijk net zo erg is.

De belangrijkste vragen die jij jezelf zou kunnen stellen, zijn denk ik:
- Wat was het gedrag wat de anderen triggerden om uitgerekend jou als slachtoffer uit te kiezen?
- Waarom gedroeg jij je zo?

Die tweede vraag is dan denk ik het meest belangrijk, want daarmee kom je dichterbij de roots van jouw problemen, want pesten is vaak het gevolg van iets anders.

Het schuldgevoel waar jij last van hebt, geeft denk ik ook aan dat jij geen slachtoffer meer wilt zijn en beseft dat jij aan jezelf moet werken. Het verradelijke daarvan is echter dat het zelfdestructief is. Jij wilt daardoor anderen pleasen om maar geaccepteerd te worden, maar in de praktijk is dit juist niet de manier om respect te kunnen afdwingen bij mensen. Pleasen zien mensen als een signaal dat je zwak bent. Als je juist laat zien dat je authentiek bent en schijt hebt aan wat anderen van jou vinden, dan straal je iets heel anders uit. Ook dan zou je gepest kunnen worden, maar de reden waarom is dan heel anders. Dan zou bijvoorbeeld jaloezie bij hen de aanleiding kunnen zijn en proberen ze jou te provoceren om te kunnen achterhalen of jij toch een zwakke plek hebt. Als dat jou helemaal niks zou doen omdat je jezelf accepteert zoals je bent, dan hebben de pesters zichzelf belachelijk gemaakt.
pi_199922788
Dat is wel erg!
Ik zou zeggen laat het verleden achter je. Ik zou zelf zeker geen lotgenoten opzoeken en ook niet in het verleden blijven zitten. Wat gebeurd is is gebeurd. Je kan het verleden niet veranderen. Ik zou mij focussen op nu en de toekomst en opnieuw beginnen. En voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
Sterkte!
  donderdag 17 juni 2021 @ 10:25:02 #17
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199923005
Op de basisschool pestte ik zelf veel. Ik herinner me dat ik het eigenlijk niet wilde doen maar omdat ik telkens een reactie terug kreeg bleef ik door gaan, dat gaf mij een goed gevoel op dat moment en zag het als een spel hoe ver ik kon gaan totdat ik straf kreeg.

Paar jaar terug een vrouwelijk slachtoffer tegen gekomen waarvan ik niet eens wist dat ik haar pestte. Ik heb veel splijt dat ik zo was. Sommige mensen zijn nou eenmaal gevoeliger om gepest te worden en daar kan je vrij weinig aan doen behalve accepteren. Soms heb ik de gedachte om de personen een bericht te sturen maar dat voelt ook weer niet goed om een of andere reden, dat is in het verleden gebeurd.

Ik ben zelf ook gepest toen ik was dikker was op een voetbalkamp. De enige reden dat ik mij toen gepest voelde was omdat het mij raakte, daarom ging die jongen ook door. Maar voel mij niet schuldig dat ik gepest ben en ik hou er vrede mee, het is gebeurd en klaar. Dat 'gebrek aan jezelf' zul je ook moeten accepteren om door te gaan denk ik. Alles begint met de situatie accepteren, vanuit daar kan je verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door airconditioning op 17-06-2021 11:03:48 ]
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199923243
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 08:28 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik werd vroeger ook erg gepest en ik snap dat schuldgevoel wel. Ik denk dat het ook iets positiefs heeft.

Los van dat het onrechtvaardig is en dat je jezelf niet de schuld zou moeten geven; er is wel iets geweest waardoor het jou niet lukte om geaccepteerd te worden. Wellicht merkten jouw leeftijdgenoten op dat je moeilijk voor jezelf kon opkomen en dat je makkelijk te provoceren was. En dan ontstaat dat gedrag vanzelf. Zelfs volwassenen worden vaker gepest dan je je zou realiseren. En als ze niet gepest worden, worden ze buitengesloten, wat eigenlijk net zo erg is.

De belangrijkste vragen die jij jezelf zou kunnen stellen, zijn denk ik:
- Wat was het gedrag wat de anderen triggerden om uitgerekend jou als slachtoffer uit te kiezen?
- Waarom gedroeg jij je zo?

Die tweede vraag is dan denk ik het meest belangrijk, want daarmee kom je dichterbij de roots van jouw problemen, want pesten is vaak het gevolg van iets anders.

Het schuldgevoel waar jij last van hebt, geeft denk ik ook aan dat jij geen slachtoffer meer wilt zijn en beseft dat jij aan jezelf moet werken. Het verradelijke daarvan is echter dat het zelfdestructief is. Jij wilt daardoor anderen pleasen om maar geaccepteerd te worden, maar in de praktijk is dit juist niet de manier om respect te kunnen afdwingen bij mensen. Pleasen zien mensen als een signaal dat je zwak bent. Als je juist laat zien dat je authentiek bent en schijt hebt aan wat anderen van jou vinden, dan straal je iets heel anders uit. Ook dan zou je gepest kunnen worden, maar de reden waarom is dan heel anders. Dan zou bijvoorbeeld jaloezie bij hen de aanleiding kunnen zijn en proberen ze jou te provoceren om te kunnen achterhalen of jij toch een zwakke plek hebt. Als dat jou helemaal niks zou doen omdat je jezelf accepteert zoals je bent, dan hebben de pesters zichzelf belachelijk gemaakt.
Goede post. En vooral de vraag wat het gedrag was en of je daar dan ook zelf iets aan wil en kan doen of niet is heel belangrijk.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 10:54:34 #19
74056 crew  ToT
pi_199923410
Ben zelf enorm veel gepest. Natuurlijk had ik achteraf dingen anders kunnen doen met de kennis en ervaring die ik nu inmiddels heb, maar met achteraf gelul schiet je niks op.
Als je anders / armer / zwakker / whatever bent, ben je een magneet voor pestkoppen en zeker als je timide bent, is het erg moeilijk om daar wat tegen te doen.
Waarom je dan schuldig voelen?

Ja, je had aan de bel kunnen trekken.
Ja, je had kunnen proberen voor jezelf op te komen.
Ja, je had kunnen proberen je er niks van aan te trekken zodat de lol voor de pestkoppen er snel van af is.

Erg volwassen manier van redeneren, maar verplaats je eens in hoe je toen was. Had je die dingen oprecht van jezelf kunnen verwachten? Waarom deed je het niet?

Je hebt geen zin in standaard "Trek het je niet zo aan, schelden doet geen pijn, het gaat het ene oor in en het andere oor uit", of represailles van de pestkoppen. Of dat de leraar zegt dat je moet leren voor jezelf op te komen en juist weer gezeik als je een keertje terug mept.
pi_199923644
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 10:43 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Goede post. En vooral de vraag wat het gedrag was en of je daar dan ook zelf iets aan wil en kan doen of niet is heel belangrijk.
Heel vaak als mensen zeggen nog te worstelen met een pestverleden, reageren mensen erop met: "Joh, laat het los! Er is niks mis met jou. Het zijn juist de pesters die fout hebben gedaan."

Allemaal waar. Maar als ik voor mezelf spreek, dan overheerste vooral het gevoel dat ik gefaald had om ten eerste aansluiting te kunnen vinden bij anderen en ten tweede dat ik te zwak was om voor mezelf op te komen.

Aan zelfveroordeling heb je niks. Aan veroordeling van de daders evenmin. Belangrijker is door te bedenken wat je kan doen als het de volgende keer gebeurt.

Nu als volwassene wordt TS niet meer gepest waarschijnlijk. Maar misschien zijn er wel problemen die hij ondervindt in de sociale contacten. Bijvoorbeeld dat hij zich er niet bij voelt horen. Of dat hij zich vaak genegeerd voelt. Dat zijn allemaal aanwijzingen naar een dieper liggend probleem.
pi_199927464
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Heel vaak als mensen zeggen nog te worstelen met een pestverleden, reageren mensen erop met: "Joh, laat het los! Er is niks mis met jou. Het zijn juist de pesters die fout hebben gedaan."

Allemaal waar. Maar als ik voor mezelf spreek, dan overheerste vooral het gevoel dat ik gefaald had om ten eerste aansluiting te kunnen vinden bij anderen en ten tweede dat ik te zwak was om voor mezelf op te komen.

Aan zelfveroordeling heb je niks. Aan veroordeling van de daders evenmin. Belangrijker is door te bedenken wat je kan doen als het de volgende keer gebeurt.

Nu als volwassene wordt TS niet meer gepest waarschijnlijk. Maar misschien zijn er wel problemen die hij ondervindt in de sociale contacten. Bijvoorbeeld dat hij zich er niet bij voelt horen. Of dat hij zich vaak genegeerd voelt. Dat zijn allemaal aanwijzingen naar een dieper liggend probleem.
Ja, precies.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 17-06-2021 15:15:51 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  donderdag 17 juni 2021 @ 18:23:38 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199931147
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 22:24 schreef Invrijheidstelling het volgende:

[..]

Dus niet tegen moord en verkrachting of Nicolas Cage?
Natuurlijk wel. Maar ik wilde die twee dingen even extra benadrukken.

En tegen Nicolas Cage zijn? Dat kan natuurlijk niet.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 17 juni 2021 @ 18:25:12 #23
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_199931172
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 23:32 schreef HSG het volgende:

[..]


[..]

Of oorlog, genocide, martelen, extremisme, fascisme, racisme, dictatuur, ontvoering, diefstal, aanranding ect?
Dat ook natuurlijk. Noem nog maar eens een paar dozijn dingen op en dan zeg ik wel of ik er tegen ben.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_199931263
Wees niet te hard voor jezelf. De enige reden dat jij gepest bent is omdat die pesters een stelletje kankerlijers zijn
pi_199932231
Inbrekers zijn ook een stel kankerlijers dat ze huisvredebreuk plegen en kostbare of dierbare spullen stelen. Als ik een keer vergeet mijn huis goed af te sluiten en als ik weer thuiskom, dan is het niet mijn schuld dat er ingebroken is.

Maar wat schiet ik ermee op? Wat heeft het voor zin dat de inbrekers de schuld krijgen, maar ze hebben daar schijt aan en verpatsen mijn spullen en ik zie die spullen nooit meer terug?

Als je geen slachtoffer wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat je weerbaarder wordt.

Zo is het ook met gepest worden. Hoe mensen op jou reageren, zegt iets over hoe jij naar anderen communiceert. Als je in jouw communicatie laat merken dat je een outsider bent die niet voldoende weerbaar is, dan heb je kans dat de rest van de groep jou buitensluit.

Hoe zwaar het pesten ook is, je kan er wel wat van leren.
pi_199933905
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 19:16 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Inbrekers zijn ook een stel kankerlijers dat ze huisvredebreuk plegen en kostbare of dierbare spullen stelen. Als ik een keer vergeet mijn huis goed af te sluiten en als ik weer thuiskom, dan is het niet mijn schuld dat er ingebroken is.

Maar wat schiet ik ermee op? Wat heeft het voor zin dat de inbrekers de schuld krijgen, maar ze hebben daar schijt aan en verpatsen mijn spullen en ik zie die spullen nooit meer terug?

Als je geen slachtoffer wilt zijn, moet je ervoor zorgen dat je weerbaarder wordt.

Zo is het ook met gepest worden. Hoe mensen op jou reageren, zegt iets over hoe jij naar anderen communiceert. Als je in jouw communicatie laat merken dat je een outsider bent die niet voldoende weerbaar is, dan heb je kans dat de rest van de groep jou buitensluit.

Hoe zwaar het pesten ook is, je kan er wel wat van leren.
Mee eens, maar als je het niet eens bent met de reden van het buitensluiten kan het ook een conclusie zijn dat hun normen en waarden en die van jou niet genoeg matchen om de aanpassing vanuit jouw kant de moeite waard te maken.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199935625
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 20:46 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mee eens, maar als je het niet eens bent met de reden van het buitensluiten kan het ook een conclusie zijn dat hun normen en waarden en die van jou niet genoeg matchen om de aanpassing vanuit jouw kant de moeite waard te maken.
Dat hangt ervan af. Ik denk dat het eerst belangrijk is dat je begrijpt waarom je wordt buitengesloten. En bij pesten kan dat moeilijk zijn, omdat de daders je dan in de zeik nemen. Slachtoffers worden bijvoorbeeld uitgescholden dat ze een te grote neus hebben of kleding dragen die de groep niet accepteert. Maar dat zijn aanleidingen die ze erbij slepen om de slachtoffers te vernederen. Ze zullen altijd wel iets in het slachtoffer zien om hem of haar belachelijk te maken.

Het is puur machtsmisbruik. En daarom is het voor slachtoffers zo traumatisch. Makkelijk is het helaas niet. Als je eenmaal in die slachtofferrol zit, dan proberen de pesters jou daarin te houden. Dan is het bijvoorbeeld 30 tegen 1.
pi_199936430
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 21:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Dat hangt ervan af. Ik denk dat het eerst belangrijk is dat je begrijpt waarom je wordt buitengesloten. En bij pesten kan dat moeilijk zijn, omdat de daders je dan in de zeik nemen. Slachtoffers worden bijvoorbeeld uitgescholden dat ze een te grote neus hebben of kleding dragen die de groep niet accepteert. Maar dat zijn aanleidingen die ze erbij slepen om de slachtoffers te vernederen. Ze zullen altijd wel iets in het slachtoffer zien om hem of haar belachelijk te maken.

Het is puur machtsmisbruik. En daarom is het voor slachtoffers zo traumatisch. Makkelijk is het helaas niet. Als je eenmaal in die slachtofferrol zit, dan proberen de pesters jou daarin te houden. Dan is het bijvoorbeeld 30 tegen 1.
Nou ja, ik kan me traumatischer machtsmisbruik indenken. Ik ben zooooo blij dat ik niet geboren ben in 1 of ander land waarin vrouwen op heel jonge leeftijd prostituee worden en anders vermoord worden ofzo. Maar een mildere vorm daarvan is het wel ja. Alleen wanneer het jou als gepeste niks interesseert ben je dan ook een slachtoffer?
Natuurlijk zal niemand het echt koud laten, maar als je het idee erachter inziet van enkelen gefrustreerde of verwende en verveelde sterke mensen willen wat leedvermaak en de rest durft er niet tegenin te gaan of doet mee omdat ze om 1 of andere persoonlijke reden aanstoot nemen aan gedrag gepeste terwijl jij dat gedrag zelf prima vindt dan lijkt het me makkelijker om het allemaal niet zo serieus te nemen en de gebeurtenissen uit je jeugd of pesten op het werk enz. los te laten. Bijvoorbeeld een grote neus of andere kleding, wat moet iemand daar aan veranderen? Plastische chirurgie nemen en de eigen voorkeur onderdrukken om anderen een plezier te doen? Of bedoel je dat dit niet de echte reden is maar een excuus?

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 17-06-2021 22:19:51 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199943053
Koop betere kleren en ga naar een betere kapper (geen autochtoon). Of juist opzettelijk slechtere. Je hoeft met die mensen niet om te gaan, en als je een paar keer je poot stijf houdt is er voor hen ook geen kip meer aan om je te pesten. Doe wat je zelf goed vindt en waarschijnlijk komt het ook goed. Of niet, maar dan heb je tenminste gedaan waar je zelf zin in had.

Wat geweest is, is geweest. Verdiep je niet heel erg in de beweegredenen van anderen, want dat doen ze bij jou ook niet. Ga door met leven, hoor.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 13:03:27 #30
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_199943437
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:28 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik herken het. Dat gevoel heb ik ook en ik ben ook gepest.

Maar dat gevoel klopt niet, je bent een slachtoffer. Pesten is nooit jouw eigen schuld. Je hebt het niet verdiend om gepest te worden.
Pesten is nooit jouw schuld, nee maar je kan er wel wat tegen doen.
Zodra je gepest word voor je zelf opkomen, helemaal als kind zijnde. Zodra de pesters het deksel op de neus krijgen stoppen ze ook is mijn ervaring uit het verleden.

Mijn broer zei vroeger al, zodra je de hoofdpester aanpakt, ook al is het verbaal dan is het ook vaak snel klaar.

Op de middelbare kwam ik na 2 jaar in een nieuwe klas met allemaal nieuwe mensen die al bij elkaar zaten dus ik werd gelijk aangepakt natuurlijk. Vanaf het begin een grote bek terug gegeven en ze verbaal gewoon de baas geweest en toen was het snel klaar en ben ik zelfs met de hoofdpester jarenlang goede vrienden geweest.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 21:16 schreef loveli het volgende:

[..]

Anders dan gemiddeld, geen bloemkool/gehaktbal/jus, bril, slimmer/minder slim, langer/korter. Degene die het minst op de rest lijkt is af. Goed voor het saamhorigheidsgevoel van de rest.

Anti-pest campagnes tot je een ons weegt, maar onder de streep gebeurt het op school/werk/tweede kamer/scouting/overal.
Dit dus. Gaat ook nooit veranderen. Zit in de mens, in kinderen.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 13:17:37 #31
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199943613
Gepest zijn in je jeugd is iets wat je je hele leven meedraagt, naast diverse andere negatieve ervaringen die je in je jeugd beleeft. Zomaar even 'loslaten' O-) of niet meer aan denken, zoals vooral de niet ervaringsdeskundigen roepen, gaat no way werken.

Pesten is een zeer agressief en hardnekkig fenomeen. Naast het feit dat je voortdurend gedevalueerd wordt, ga je op een zeker moment ook jezelf devalueren. Hun gedachten worden jouw gedachten en dat maakt dat ze via hun zieke manipulatieve spelletjes op een zeker moment macht over jouw geest krijgen.

Deze vervorming in je geest draag je ook de rest van je leven (vaak onbewust) met je mee. Onderdeel daarvan kan dan inderdaad zijn dat jij dan gaat denken dat het aan jou ligt, maar wat dus een mindfuck van de pesters is. Zoiets is bijvoorbeeld een resultante van de peststatements als: Ja, dan had je maar.... Of moet je maar niet... Boodschap van de pester: het ligt altijd aan jou; jij bent niet ok.

Die verborgen wonden (trauma's) kunnen in bepaalde situaties die vergelijkbaar lijken, dus ineens getriggerd worden en dan voel jij je ineens weer dat kwetsbare machteloze gepeste kind, ook als je 20, 30, 40 jaar bent of nog ouder.

Om hier 'van af' te komen, of beter gezegd, verbetering in te brengen zijn grofweg twee dingen nodig.

1 Inzicht in wat er nou precies gebeurde. Wat deden deze kinderen en waarom? Wat was dat voor dynamiek waar je in zat en waar je waarschijnlijk van tijd tot tijd nog steeds in zit. Die kennis heb je nodig om te zien wie jij bent en hoe de wereld om je heen functioneert, en nog steeds op jou reageert, met name door wat je toen hebt meegemaakt.

2 Heling van de wonden en trauma's die je destijds hebt opgelopen. Wellicht kun je daar hulp bij krijgen, maar het meeste zul je echt zelf moeten doen. En ook hiervoor geldt net als voor punt 1, vind info en ervaringsdeskundigen en deskundigheid op internet of boeken. Je bent niet de enige en de eerste die hier mee aan de slag moet.

En ik kan het niet mooier maken, maar het is een lang en tijdrovend proces, maar het leert je wel jezelf beter kennen, een beter contact met jezelf te verkrijgen, meer zelfliefde en je zult je uiteindelijk ook waardevoller voelen. Uiteindelijk dus de moeite waard en eigenijk zo goed als onvermijdelijk omdat door het leven moeten gaan als een verwonde ziel is alles behalve wenselijk.

Ik wens je heel heel veel goeds, inzicht en wijsheid die je onderweg vindt toe en weet dat er licht :) is aan het eind van de tunnel.

My best tip: Keep moving forward ^O^

O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 18-06-2021 13:30:07 ]
pi_199943806
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:17 schreef Tengano het volgende:

Deze vervorming in je geest draag je ook de rest van je leven (vaak onbewust) met je mee. Onderdeel daarvan kan dan inderdaad zijn dat jij dan gaat denken dat het aan jou ligt, maar wat dus een mindfuck van de pesters is. Zoiets is bijvoorbeeld een resultante van de peststatements als: Ja, dan had je maar.... Of moet je maar niet... Boodschap van de pester: het ligt altijd aan jou; jij bent niet ok.

Het is maar wat je toelaat. Deze situaties zullen keer op keer optreden totdat je je lesje leert. Probeer dat nu te doen.
pi_199943945
Ik heb vroeger ook geen makkelijke tijd gehad want zoontje van de bovenmeester :')
Maar ik heb een knop gevonden, ik vind die pesters nu zulke ongelooflijke stumpers.
Je kan er in blijven hangen maar daar schiet je niets mee op. Je pesters slapen er echt niet slechter van, jij wel.
pi_199944700
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 13:17 schreef Tengano het volgende:
Gepest zijn in je jeugd is iets wat je je hele leven meedraagt, naast diverse andere negatieve ervaringen die je in je jeugd beleeft. Zomaar even 'loslaten' O-) of niet meer aan denken, zoals vooral de niet ervaringsdeskundigen roepen, gaat no way werken.

Pesten is een zeer agressief en hardnekkig fenomeen. Naast het feit dat je voortdurend gedevalueerd wordt, ga je op een zeker moment ook jezelf devalueren. Hun gedachten worden jouw gedachten en dat maakt dat ze via hun zieke manipulatieve spelletjes op een zeker moment macht over jouw geest krijgen.

Deze vervorming in je geest draag je ook de rest van je leven (vaak onbewust) met je mee. Onderdeel daarvan kan dan inderdaad zijn dat jij dan gaat denken dat het aan jou ligt, maar wat dus een mindfuck van de pesters is. Zoiets is bijvoorbeeld een resultante van de peststatements als: Ja, dan had je maar.... Of moet je maar niet... Boodschap van de pester: het ligt altijd aan jou; jij bent niet ok.

Die verborgen wonden (trauma's) kunnen in bepaalde situaties die vergelijkbaar lijken, dus ineens getriggerd worden en dan voel jij je ineens weer dat kwetsbare machteloze gepeste kind, ook als je 20, 30, 40 jaar bent of nog ouder.

Om hier 'van af' te komen, of beter gezegd, verbetering in te brengen zijn grofweg twee dingen nodig.

1 Inzicht in wat er nou precies gebeurde. Wat deden deze kinderen en waarom? Wat was dat voor dynamiek waar je in zat en waar je waarschijnlijk van tijd tot tijd nog steeds in zit. Die kennis heb je nodig om te zien wie jij bent en hoe de wereld om je heen functioneert, en nog steeds op jou reageert, met name door wat je toen hebt meegemaakt.

2 Heling van de wonden en trauma's die je destijds hebt opgelopen. Wellicht kun je daar hulp bij krijgen, maar het meeste zul je echt zelf moeten doen. En ook hiervoor geldt net als voor punt 1, vind info en ervaringsdeskundigen en deskundigheid op internet of boeken. Je bent niet de enige en de eerste die hier mee aan de slag moet.

En ik kan het niet mooier maken, maar het is een lang en tijdrovend proces, maar het leert je wel jezelf beter kennen, een beter contact met jezelf te verkrijgen, meer zelfliefde en je zult je uiteindelijk ook waardevoller voelen. Uiteindelijk dus de moeite waard en eigenijk zo goed als onvermijdelijk omdat door het leven moeten gaan als een verwonde ziel is alles behalve wenselijk.

Ik wens je heel heel veel goeds, inzicht en wijsheid die je onderweg vindt toe en weet dat er licht :) is aan het eind van de tunnel.

My best tip: Keep moving forward ^O^

O+
Mooie post, maar aan de andere kant vind ik het wel apart dat je de gevolgen aan de ene kant dramatiseert en aan de andere kant het wel als gegeven beschouwt dat iemand deze “verwondingen” en “trauma’s” maar bijna helemaal zelf moet oplossen omdat het vrijblijvend mag zijn of psychische hulpverleners er hulp voor kunnen bieden of niet als je hiermee bij ze aanklopt. Dat is nogal tegenstrijdig.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 18 juni 2021 @ 22:23:11 #35
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_199952241
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef duracellkonijntje het volgende:
De titel zegt het al. Op de basisschool en middelbare school ben ik lang gepest. Nu ben ik bezig om mijn verleden een plekje te geven, en merk ik dat ik me schuldig voel omdat ik gepest ben.

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.

Kent iemand deze gevoelens en zo ja, hoe ga je er mee om? Ik loop ook al bij een psycholoog, maar zou graag met lotgenoten van ervaring willen wisselen.
Ik snap dat je dingen in het verleden anders had willen aanpakken, maar er zijn vast zat redenen waarom je je toendertijd niet kon verweren tegen het pesten. Zie het zo, op dat moment in de tijd dat je gepest werd had jij nog niet de tools om voor jezelf op te komen. Nu je bij een psycholoog loopt ben je vast bezig met diep graven in je verleden en probeer je te verklaren wat het pesten veroorzaakt heeft. Met deze zelfreflectie kom je tot nieuwe inzichten waardoor je anders naar jezelf gaat kijken. Minder als een schuldige en meer als een persoon die om verschillende redenen het slachtoffer van pesten werd. Op geen enkele manier is het jouw schuld dat je gepest werd. Pesten is gewoon een kut iets dat je overkomt en het kan nooit gerechtvaardigd worden.
Omdat het kan
pi_199952307
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:49 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mooie post, maar aan de andere kant vind ik het wel apart dat je de gevolgen aan de ene kant dramatiseert en aan de andere kant het wel als gegeven beschouwt dat iemand deze “verwondingen” en “trauma’s” maar bijna helemaal zelf moet oplossen omdat het vrijblijvend mag zijn of psychische hulpverleners er hulp voor kunnen bieden of niet als je hiermee bij ze aanklopt. Dat is nogal tegenstrijdig.
Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt, want hij zegt weliswaar bij punt 2 dat je het meeste zelf moet doen, maar verstaat daar onder ook dat je er zelf hulp bij zoekt. Vergeet ook niet dat hulpverleners vaak een keer per week een uur voor je zitten, hebben tig cliënten, terwijl jij de details van je leven kent en je hele leven lang 24/7 met jezelf zit. Als er iemand is die jou echt kan helpen dan ben je het zelf wel, als je daar hulp of info bij zoekt, moet dat uiteindelijk ook vanuit jezelf komen. Je kan dag en nacht praten met een hulpverlener dan nog zijn ze niet in staat om alles over je (innerlijke en uiterlijke belevingswereld) te kunnen weten.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 22:31:42 #37
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_199952406
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 22:26 schreef Invrijheidstelling het volgende:

[..]

Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt, want hij zegt weliswaar bij punt 2 dat je het meeste zelf moet doen, maar verstaat daar onder ook dat je er zelf hulp bij zoekt. Vergeet ook niet dat hulpverleners vaak een keer per week een uur voor je zitten, hebben tig cliënten, terwijl jij de details van je leven kent en je hele leven lang 24/7 met jezelf zit. Als er iemand is die jou echt kan helpen dan ben je het zelf wel, als je daar hulp of info bij zoekt, moet dat uiteindelijk ook vanuit jezelf komen. Je kan dag en nacht praten met een hulpverlener dan nog zijn ze niet in staat om alles over je (innerlijke en uiterlijke belevingswereld) te kunnen weten.
Ik wilde ook precies jouw antwoord posten, maar je was me dus al voor. Inderdaad, zo'n hulpverlener kan wel ondersteuning bieden, maar hij/zij kan hoogstwaarschijnlijk niet je problemen oplossen. Uiteindelijk maak je de meeste progressie met je eigen inzet. Al kan een psycholoog dus wel een katalysator vormen voor het proces.
Omdat het kan
pi_199953107
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 22:26 schreef Invrijheidstelling het volgende:
Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt, want hij zegt weliswaar bij punt 2 dat je het meeste zelf moet doen, maar verstaat daar onder ook dat je er zelf hulp bij zoekt. Vergeet ook niet dat hulpverleners vaak een keer per week een uur voor je zitten, hebben tig cliënten, terwijl jij de details van je leven kent en je hele leven lang 24/7 met jezelf zit. Als er iemand is die jou echt kan helpen dan ben je het zelf wel, als je daar hulp of info bij zoekt, moet dat uiteindelijk ook vanuit jezelf komen. Je kan dag en nacht praten met een hulpverlener dan nog zijn ze niet in staat om alles over je (innerlijke en uiterlijke belevingswereld) te kunnen weten.
Waarom zou je dan nog hulp zoeken als je toch alles zelf moet doen en zelf de meeste kennis hebt over jezelf?

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 22:31 schreef 12 het volgende:
Ik wilde ook precies jouw antwoord posten, maar je was me dus al voor. Inderdaad, zo'n hulpverlener kan wel ondersteuning bieden, maar hij/zij kan hoogstwaarschijnlijk niet je problemen oplossen. Uiteindelijk maak je de meeste progressie met je eigen inzet. Al kan een psycholoog dus wel een katalysator vormen voor het proces.
Kun je in concrete details aangeven hoe precies de psycholoog dan een katalysator vormt voor het proces? En als het alleen maar door middel van praten is, wat dan het verschil is tussen praten met een psycholoog en bij wijze van spreken een willekeurige van de kerk om bij te biechten of een vreemde van internet? En als het uiteindelijk allemaal niet zoveel uitmaakt (wat ik hier ook vaak lees) , waar deze mensen dan zo’n uitgebreide opleiding voor hebben gevolgd?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  vrijdag 18 juni 2021 @ 23:03:14 #39
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199953222
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 14:49 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mooie post, maar aan de andere kant vind ik het wel apart dat je de gevolgen aan de ene kant dramatiseert en aan de andere kant het wel als gegeven beschouwt dat iemand deze “verwondingen” en “trauma’s” maar bijna helemaal zelf moet oplossen omdat het vrijblijvend mag zijn of psychische hulpverleners er hulp voor kunnen bieden of niet als je hiermee bij ze aanklopt. Dat is nogal tegenstrijdig.
Dankjewel voor je compliment :) en ja zoals deze users zeggen moet je sowieso het meeste inderdaad zelf doen. Niemand kan trauma's bij je weg toveren jammergenoeg :{ de meeste effort moet vanuit de 'initiatiefnemer' :7 zelf komen.

Anderzijds het inprinten van die trauma's bij pesten bijvoorbeeld, duurt jaren en dat meestal dag in dag uit. Het is niet zo dat pesters dat zoals een psycholoog maar 1 uurtje per week doen. Het idee dat je met een uurtje per week aan psychotherapie dus jaren van deze shit even snel kan processen is daardoor niet zo aannemelijk :X

Mensen die jarenlange trajecten doen, hebben in een dergelijke tijdspanne ook nog vaak meerdere hulpverleners omdat er vaak wordt gewisseld. En allemaal brengen ze hun specifieke eigenheid mee wat ook wel weer mee kan helpen. Het is ook wel eens goed om het weer eens van iemand anders te horen. Want iedereen komt toch vaak met zijn eigen oplossingen en een eigen manier van brengen wat je toch weer even kan wakker schudden. Maar dan nog is het in het gunstigste geval maar 1 uurtje in de week.

Een ander punt is dat niet alle hulpverleners even vaardig, bekwaam of ervaren zijn. Ook dat telt door in de effectiviteit van je behandeling. Maar zoals de voorgaande users al zeggen moet je het meeste zelf doen. Dingen uitwerken; hoe dat zat in je verleden; liefst op papier. Zelf patronen ontdekken en inzichten verkrijgen. Jezelf geven wat je nodig hebt en zo het kind in jou nu aan de hand meenemen, troosten, vertrouwd laten worden, en opnieuw laten groot worden met jouw volwassen zelf die de overview en de inzichten heeft die je toen nog niet had.

Alleen maar gesprekken met een psycholoog voeren en een een uurtje over je verleden ventileren doet dan eigenlijk minder dan dat je zelf keihard aan de slag gaat. En dat bedoelde ik ook met punt 1. Als je leert in wat voor dynamiek je toen zat, dan kun je het nu in je huidige situaties ook zien en beter herkennen met wat voor soort mensen je dat hebt. Wat hun problemen zijn, dat die dat destructieve gedrag vertonen, waarom ze juist bij jou iets te zoeken hebben en hoe je dat nu eindelijk een halt toe kunt roepen :{w

En met dat 'zelf'-ontwikkelen komt een hoop bij kijken maar het is tegelijkertijd ook heel rewarding omdat je op die manier ook successen boekt wat je motivatie weer voedt. Het bijhouden van die successen in een soort dagboek kan dan ook weer helpend zijn als je (weer) een moment beleefd waarin je het idee hebt dat het allemaal toch geen zin meer heeft :( :'( :P

Het is gewoon vallen en opstaan en een psycholoog of psychotherapeut is daarin iemand die je als vraagbaak kunt gebruiken. En als klankbord om jouw up's en downs en je voortgang mee te bespreken. Iemand die je 1 keer in de week of 2 weken coacht en steunt in jouw proces wat niemand anders voor jou kan doen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 18-06-2021 23:12:17 ]
pi_199954085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 10:09 schreef Twintig het volgende:
Dat is wel erg!
Ik zou zeggen laat het verleden achter je. Ik zou zelf zeker geen lotgenoten opzoeken en ook niet in het verleden blijven zitten. Wat gebeurd is is gebeurd. Je kan het verleden niet veranderen. Ik zou mij focussen op nu en de toekomst en opnieuw beginnen. En voorkomen dat het nog een keer gebeurt.
Sterkte!
Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan om het verleden achter je te laten. Het verhaal van TS herken ik ook, al ging het bij mij niet om voetbal of niet voetballen.
In mijn geval was het spitsroeden lopen, als slimme en wat nederige brugklasser met bril en beugel. Regelmatig door leerlingen uit oudere klassen opgewacht worden, om te worden geknepen, opgejaagd, geschopt en zelfs een keer bestolen (had nog maar een kwartje in mijn portemonnee, maar toch).
Genoeg mensen in je omgeving die daarna ijskoud zeggen dat je het er dan wel naar gemaakt zou hebben. Dan nog ga je niet met zes man om een twaalfjarig mannetje heen staan om er 25 guldencent rijker van te worden. Een greep uit de inhoud van de natrappen van volwassenen die dan hun verantwoordelijkheid verzaken: ‘ik ben er niet bij geweest’, ‘typisch toch dat jou dat wel overkomt en een ander niet’, ‘ga eens bij jezelf te rade’.
Bij pestslachtoffers is vaak een vreemde dynamiek te zien, dat het slachtoffer niet kijkt naar de mensen bij wie hij/zij veilig is, maar zich spiegelt aan de pestkoppen. Als de pesterij geen terugpesten is, is jouw gedrag een (niet verwijtbare) aanleiding geweest, maar niet een (verwijtbare) oorzaak. De TS kan niets doen aan de thuissituatie, en het zou vreselijk zijn als we normaal vonden dat iedereen zijn interesses maar moest aanpassen aan het alfamannetje of de queenbee van de klas.
Mijn advies: werk eraan om het gebeurde een plaatsje te geven. Het is gebeurd en jouw schuld is het zeer waarschijnlijk niet geweest. Vergeet niet dat er genoeg mensen op de wereld zijn die jou wel normaal vinden en die het niet in hun hoofd halen om je kapot te maken. Zoek die mensen op en wees jezelf.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 23:59:13 #41
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_199954191
Oh boy! Met de kennis van nu kunnen we alles wel beredeneren tot zelfs weg beredeneren aan toe!
Maar die kennis van nu telt niet. Want die kennis had je toen nog niet. En die kennis heeft ook niemand jouw gegeven.
Waarschijnlijk had je daar toen zelfs niet de mogelijk qua taal (voor een discussie) voor.

Zelf had ik het "geluk" dat ik zelden (regelmatig) gepest werd tot rond mijn 16e/ 17e Daardoor heb ik een van die pesters nog bij zijn strot kunnen pakken toen hij me weer eens wilde treiteren voor de ogen van een prachtige jongevrouw. Ik was toen 19 denk ik. Toen knapte er iets bij mij, ik greep hem bij zijn strot en heb hem verteld hoe het en 'nu' voorstond. En dat ik zijn poten zou breken, als hij nog een keer iets zou wagen.

Dat bleek indruk gemaakt te hebben, ja ik had hem al 2 jaar niet gezien... Hij had weliswaar een hele gure kop met wrede lippen etc. Maar lichamelijk bleek hij niets voor te stellen.

En natuurlijk heb ik net als jij gedachten gehad, dat ik eerder meer had kunnen doen. Maar dat was niet zo. Als je het zelfvertrouwen niet hebt, de kennis nog niet hebt en de juiste woorden nog niet kunt vinden.... dan sta je bijna nergens! Neem dat van mij aan.

En ja ik noemde het "mijn geluk" dat ik pas later stelselmatig gepest werd.... niet omdat ik blij was gepest te worden... maar omdat hij nog niet veranderd was, toen ik hem aanvloog en hem vernederde voor de ogen van zijn vriendin, in plaats van andersom.

Kinderen en pubers worden volwassen en voor je het weet heb je niet meer de kans om revanche te nemen (anders dan later heel succesvol te worden). Ik kon het ijzer nog smeden toen het heet was. En daar ben ik achteraf heel erg blij mee! :Y

Dus man up, waarde duracellkonijntje. Er was niets op dat moment van gepest worden, dat jij toen anders had kunnen doen. Vergeet de kennis van nu. Want een tijdmachine bouwen gaat er niet inzitten. ;)
  zaterdag 19 juni 2021 @ 11:13:07 #42
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_199957254
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 22:57 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Kun je in concrete details aangeven hoe precies de psycholoog dan een katalysator vormt voor het proces? En als het alleen maar door middel van praten is, wat dan het verschil is tussen praten met een psycholoog en bij wijze van spreken een willekeurige van de kerk om bij te biechten of een vreemde van internet? En als het uiteindelijk allemaal niet zoveel uitmaakt (wat ik hier ook vaak lees) , waar deze mensen dan zo’n uitgebreide opleiding voor hebben gevolgd?
Het verschil is dat een psycholoog je een gestructureerd traject kan bieden, met psychometrische testjes e.d. om je voortgang te toetsen. Je genoemde voorbeelden zijn meer praatpalen dan 'echte' hulpverleners (haalt niet weg dat praatpalen rete handig zijn en je mogelijk ook een ander perspectief kunnen bieden op hetgeen waar je mee zit!) Een psycholoog biedt handvatten voor het omgaan met je problemen op een wijze die wetenschappelijk gevalideerd is. Er is daarom wel een aantal jaren studie voor nodig om van een breed spectrum van psychische stoornissen kennis te kunnen nemen.
Omdat het kan
pi_199957337
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 23:03 schreef Tengano het volgende:
Dankjewel voor je compliment :) en ja zoals deze users zeggen moet je sowieso het meeste inderdaad zelf doen. Niemand kan trauma's bij je weg toveren jammergenoeg :{ de meeste effort moet vanuit de 'initiatiefnemer' :7 zelf komen.

Anderzijds het inprinten van die trauma's bij pesten bijvoorbeeld, duurt jaren en dat meestal dag in dag uit. Het is niet zo dat pesters dat zoals een psycholoog maar 1 uurtje per week doen. Het idee dat je met een uurtje per week aan psychotherapie dus jaren van deze shit even snel kan processen is daardoor niet zo aannemelijk :X

Mensen die jarenlange trajecten doen, hebben in een dergelijke tijdspanne ook nog vaak meerdere hulpverleners omdat er vaak wordt gewisseld. En allemaal brengen ze hun specifieke eigenheid mee wat ook wel weer mee kan helpen. Het is ook wel eens goed om het weer eens van iemand anders te horen. Want iedereen komt toch vaak met zijn eigen oplossingen en een eigen manier van brengen wat je toch weer even kan wakker schudden. Maar dan nog is het in het gunstigste geval maar 1 uurtje in de week.
Wat voor oplossingen/manier van brengen is dat dan? Waarin kan het van elkaar verschillen? Wat je aankaart klinkt logisch, maar dat zeggen psychologen zelf dus ook letterlijk? Dat hun hulp heel lang gaat duren? Gaven ze ook een indicatie van hoe lang?

quote:
Een ander punt is dat niet alle hulpverleners even vaardig, bekwaam of ervaren zijn. Ook dat telt door in de effectiviteit van je behandeling. Maar zoals de voorgaande users al zeggen moet je het meeste zelf doen. Dingen uitwerken; hoe dat zat in je verleden; liefst op papier. Zelf patronen ontdekken en inzichten verkrijgen. Jezelf geven wat je nodig hebt en zo het kind in jou nu aan de hand meenemen, troosten, vertrouwd laten worden, en opnieuw laten groot worden met jouw volwassen zelf die de overview en de inzichten heeft die je toen nog niet had.
Nu ik dit topic lees, begin ik misschien ook meer te beseffen waar mijn weerzin voor dit soort trajecten vandaan komt. Het feit dat hulpverleners niet altijd even vaardig of bekwaam zijn (omdat ze bijvoorbeeld heel veel vooroordelen hebben en die niet willen onderbouwen met feiten) wordt namelijk volledig afgewenteld op hun clienten. “Had je maar meer je best moeten doen”, “dan is er gewoon geen match, je kunt in de slachtofferrrol gaan zitten of een andere zoeken”. Dat doet me denken aan wat Magister_Artium schrijft over de reacties van volwassenen op pesten in de zin van dat er maar 1 partij is waar voor op wordt gekomen en de ander een schuldgevoel aangepraat en geminacht.
Dat wat jij aangeeft over opschrijven en patronen ontdekken enz.is denk ik het enige dat nog een klein beetje kan helpen weet ik uit ervaring. Want anderen lijken daarin niet geinteresseerd.

quote:
Alleen maar gesprekken met een psycholoog voeren en een een uurtje over je verleden ventileren doet dan eigenlijk minder dan dat je zelf keihard aan de slag gaat. En dat bedoelde ik ook met punt 1. Als je leert in wat voor dynamiek je toen zat, dan kun je het nu in je huidige situaties ook zien en beter herkennen met wat voor soort mensen je dat hebt. Wat hun problemen zijn, dat die dat destructieve gedrag vertonen, waarom ze juist bij jou iets te zoeken hebben en hoe je dat nu eindelijk een halt toe kunt roepen :{w

En met dat 'zelf'-ontwikkelen komt een hoop bij kijken maar het is tegelijkertijd ook heel rewarding omdat je op die manier ook successen boekt wat je motivatie weer voedt. Het bijhouden van die successen in een soort dagboek kan dan ook weer helpend zijn als je (weer) een moment beleefd waarin je het idee hebt dat het allemaal toch geen zin meer heeft :( :'( :P
Fijn dat jij in ieder geval successen hebt. Ik zie pesten als een soort van natuurlijke selectie: vaak worden mensen gepest omdat ze. minder goed zijn bedeeld dan de rest op gebied van uiterlijk, sociaal gebied, intelligentie , handigheid, humor , sterkte,etc. Als dat zo is, zal de rest van het leven eerder een bevestiging zijn van wat de pesters zeiden dan een ontkrachting. Dat ervaar ik zelf iig. Na een hoop falen ben ik tot de conclusie gekomen dat veel van wat ze zeiden gewoon. Waar was, ook al was de manier waarop niet zo leuk. En de ggz mensen zijn wanneer ze gemakzuchtig zijn de personifiicatie van mensen die beter bedeeld zijn qua goede eigenschappen, behalve het feit dat ze gemakzuchtig zijn tegenover mij als client en toch alle sympathie en erkenning krijgen. Dat maakt het extra zuur, het voelt als een trap na, maar het is nou eenmaal zo. Er zijn. dingen die nog erger zijn en ik concentreer me daarom idd maar op het positieve.

quote:
Het is gewoon vallen en opstaan en een psycholoog of psychotherapeut is daarin iemand die je als vraagbaak kunt gebruiken.
Huh? Vraagbaak voor wat? De client was toch de expert over diens eigen leven?

quote:
En als klankbord om jouw up's en downs en je voortgang mee te bespreken. Iemand die je 1 keer in de week of 2 weken coacht en steunt in jouw proces wat niemand anders voor jou kan doen.
Ik geloof ook echt wel dat dit heel waardevol kan zijn, maar niet in de zin van dat dit aan hun opleiding of functie als psycholoog ligt. Want het probleem van pesten is naar mijn mening in de eerste plaats genetisch en daar leren ze op hun opleiding weinig over. En ik heb zelf naar mijn gevoel veel te weinig gemerkt van de theorie die ze hadden geleerd. Vaak vroeg ik ernaar , bijvoorbeeld of ze ergens verklaringen of statistieken van hadden en gaven ze gewoon vaag ontwijkend antwoord en dat maakte me boos, want ik dacht, jij hebt een betere opleiding, je verdient meer dan ik, en je wil niet eens de moeite doen om fatsoenlijk antwoord geven op dingen die ik vraag,

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 11:13 schreef 12 het volgende:
Het verschil is dat een psycholoog je een gestructureerd traject kan bieden, met psychometrische testjes e.d. om je voortgang te toetsen. Je genoemde voorbeelden zijn meer praatpalen dan 'echte' hulpverleners (haalt niet weg dat praatpalen rete handig zijn en je mogelijk ook een ander perspectief kunnen bieden op hetgeen waar je mee zit!) Een psycholoog biedt handvatten voor het omgaan met je problemen op een wijze die wetenschappelijk gevalideerd is. Er is daarom wel een aantal jaren studie voor nodig om van een breed spectrum van psychische stoornissen kennis te kunnen nemen.
Die psychometrische testen dienen vaak vooral voor… ik heb geen idee. Administratie en hun eigen vooroordelen ofzo. Het zijn maar momentopnames die erg mager worden toegelicht en waarvan nog maar de vraag is in hoeverre ze representatief zijn voor het dagelijks leven. Sorry maar een niet bevooroordeelde praatpaal vind ik vaak beter. Het zal best dat het allemaal wetenschappelijk gevalideerd is, maar voor groepen mensen. Niet voor een individu. Mensen zijn geen klonen van elkaar, juist dit soort problemen zijn heel persoonlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 19-06-2021 11:29:29 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  zaterdag 19 juni 2021 @ 12:34:23 #44
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_199958061
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 11:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Fijn dat jij in ieder geval successen hebt. Ik zie pesten als een soort van natuurlijke selectie: vaak worden mensen gepest omdat ze. minder goed zijn bedeeld dan de rest op gebied van uiterlijk, sociaal gebied, intelligentie , handigheid, humor , sterkte,etc. Als dat zo is, zal de rest van het leven eerder een bevestiging zijn van wat de pesters zeiden dan een ontkrachting. Dat ervaar ik zelf iig. Na een hoop falen ben ik tot de conclusie gekomen dat veel van wat ze zeiden gewoon. Waar was, ook al was de manier waarop niet zo leuk. En de ggz mensen zijn wanneer ze gemakzuchtig zijn de personifiicatie van mensen die beter bedeeld zijn qua goede eigenschappen, behalve het feit dat ze gemakzuchtig zijn tegenover mij als client en toch alle sympathie en erkenning krijgen. Dat maakt het extra zuur, het voelt als een trap na, maar het is nou eenmaal zo. Er zijn. dingen die nog erger zijn en ik concentreer me daarom idd maar op het positieve.
Want het klaslokaal van een middelbare / basisschool is een goede weerspiegeling van de rest van het leven? :') Als je daarin wil geloven, prima, maar weet dat je een grove overgeneralisatie maakt. Ik wil niet zeggen dat jouw ervaring met ggz-mensen niet waar is, maar in mijn ervaring zitten er ook mensen tussen die wel degelijk het verschil willen maken met de tijd die ze hebben. Vervelend dat je zo veel gemakzuchtige ggz-medewerkers hebt gehad.

quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 11:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Die psychometrische testen dienen vaak vooral voor… ik heb geen idee. Administratie en hun eigen vooroordelen ofzo. Het zijn maar momentopnames die erg mager worden toegelicht en waarvan nog maar de vraag is in hoeverre ze representatief zijn voor het dagelijks leven. Sorry maar een niet bevooroordeelde praatpaal vind ik vaak beter. Het zal best dat het allemaal wetenschappelijk gevalideerd is, maar voor groepen mensen. Niet voor een individu. Mensen zijn geen klonen van elkaar, juist dit soort problemen zijn heel persoonlijk.
Die psychometrische testen vormen voor de gemakzuchtige ggz-medewerker vast het eindoordeel, maar zo'n test is zeker niet het hele verhaal. Problemen zijn inderdaad heel persoonlijk dus verder dan de test kunnen kijken en emphatie toepassen is een pré als psycholoog. Hoezo is een psycholoog bevooroordeeld? Die kent jou als het goed is niet, dus je kan van de grond af aan je verhaal bij diegene kwijt. Nee, zo'n behandelmethode dient significant te werken voor mensen met een specifieke diagnose. Als het niet werkt voor jou is dat misschien een indicatie dat er iets anders speelt (of dat de methode gewoon flut is, ook een mogelijkheid :') ).
Omdat het kan
pi_199972984
quote:
1s.gif Op donderdag 17 juni 2021 22:13 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Nou ja, ik kan me traumatischer machtsmisbruik indenken. Ik ben zooooo blij dat ik niet geboren ben in 1 of ander land waarin vrouwen op heel jonge leeftijd prostituee worden en anders vermoord worden ofzo. Maar een mildere vorm daarvan is het wel ja. Alleen wanneer het jou als gepeste niks interesseert ben je dan ook een slachtoffer?
Dat is precies het verradelijke aan pesten. Het is een vorm van intimidatie: de ander het gevoel geven dat hij machteloos is en dat zijn lot in jouw handen ligt.

Iemand kan zich al behoorlijk geintimideerd voelen bij bijvoorbeeld opmerkingen die voor anderen heel onschuldig lijken.

Stel je voor dat je mij in vertrouwen neemt en je vertelt mij dat je behandeld wordt voor kanker. Je hebt een chemokuur ondergaan en omdat jouw haar is uitgevallen, draag jij een pruik. Je wilt pertinent dat niemand anders te weten komt dat je kanker hebt en dat je een pruik draagt.

Een paar dagen later roep ik tegen jou waar allemaal andere mensen bij zijn: "Goh, wat zit jouw haar leuk zeg! Ben je naar een andere kapper gegaan ofzo? Heb je het geverfd ofzo? Het lijkt anders dan normaal. Maar ik kan niet zo goed zien wat..."

Dat is pesten. Ik ben mij met die opmerkingen ervan bewust dat ik jou daarmee in verlegenheid breng. Ik weet dan dat jij je waarschijnlijk heel erg opgelaten gaat voelen, omdat je bang bent dat iedereen naar jouw haar gaat kijken en gaat ontdekken dat je een pruik draagt. En je kan je niet verdedigen, want dan verraad je jezelf.

Als je zoiets gaat vergelijken met prostituees die worden vermoord, lijkt het niks voor te stellen. Dus ga jij je nog zwakker voelen dat je om zoiets 'kleins' je al zo aangedaan voelt.

Maar in beide gevallen wordt iemand iets aangedaan die zich er niet tegen kan verdedigen
pi_199986800
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juni 2021 12:34 schreef 12 het volgende:
Want het klaslokaal van een middelbare / basisschool is een goede weerspiegeling van de rest van het leven? :') Als je daarin wil geloven, prima, maar weet dat je een grove overgeneralisatie maakt. Ik wil niet zeggen dat jouw ervaring met ggz-mensen niet waar is, maar in mijn ervaring zitten er ook mensen tussen die wel degelijk het verschil willen maken met de tijd die ze hebben. Vervelend dat je zo veel gemakzuchtige ggz-medewerkers hebt gehad.
Huh? Meestal in ieder geval wel gedeeltelijk anders hadden mensen net zo goed niet naar school gehoeven? Dan kun je die ook wel sluiten. Ik zeg in het geval dat mensen gepest worden vanwege genetische “gebreken”. Dat is dan per definitie niet iets dat zomaar in de loop van het leven kan veranderen. Of dat ook het geval is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik generaliseer helemaal niets voor anderen. Ja, het is inderdaad vervelend dat ik zoveel gemakzuchtige ggz medewerkers heb gehad. Natuurlijk zullen ze allemaal zeggen dat ze hun best doen en misschien geloven ze dat zelf ook, misschien is het voor hen ook zo, maar ik ervaarde het in ieder geval als gemakzuchtig. Bedankt dat je dat in ieder geval niet voor 100% ontkent.
Natuurlijk waren er ook momenten waarop ze wel hun best deden… en waardoor ik er wel wat mee opschoot.. maar op de 1 of andere manier niet genoeg ofzo.
Maar goed, ik heb mezelf hier allang aangepraat gekregen dat alles mijn eigen schuld is en ben te moe om daar in gedachten nog tegenin te gaan. Het zal allemaal wel.

quote:
Die psychometrische testen vormen voor de gemakzuchtige ggz-medewerker vast het eindoordeel, maar zo'n test is zeker niet het hele verhaal. Problemen zijn inderdaad heel persoonlijk dus verder dan de test kunnen kijken en emphatie toepassen is een pré als psycholoog. Hoezo is een psycholoog bevooroordeeld? Die kent jou als het goed is niet, dus je kan van de grond af aan je verhaal bij diegene kwijt. Nee, zo'n behandelmethode dient significant te werken voor mensen met een specifieke diagnose. Als het niet werkt voor jou is dat misschien een indicatie dat er iets anders speelt (of dat de methode gewoon flut is, ook een mogelijkheid :') ).
Natuurlijk maar het jammere is dat empathie van een behandeling niet echt objectief zichtbaar is. Dus ze zullen altijd van zichzelf zeggen dat ze empathisch zijn en als ze het niet zijn heeft het ook geen enkele consequentie.
Bevooroordeeld omdat ze van tevoren hun diagnose al klaar hadden los van de onderzoeksuitslag.
Hoe weet je precies welke van de twee het is, of er iets anders speelt of dat de methode flut is?

quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 11:54 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Dat is precies het verradelijke aan pesten. Het is een vorm van intimidatie: de ander het gevoel geven dat hij machteloos is en dat zijn lot in jouw handen ligt.

Iemand kan zich al behoorlijk geintimideerd voelen bij bijvoorbeeld opmerkingen die voor anderen heel onschuldig lijken.

Stel je voor dat je mij in vertrouwen neemt en je vertelt mij dat je behandeld wordt voor kanker. Je hebt een chemokuur ondergaan en omdat jouw haar is uitgevallen, draag jij een pruik. Je wilt pertinent dat niemand anders te weten komt dat je kanker hebt en dat je een pruik draagt.

Een paar dagen later roep ik tegen jou waar allemaal andere mensen bij zijn: "Goh, wat zit jouw haar leuk zeg! Ben je naar een andere kapper gegaan ofzo? Heb je het geverfd ofzo? Het lijkt anders dan normaal. Maar ik kan niet zo goed zien wat..."

Dat is pesten. Ik ben mij met die opmerkingen ervan bewust dat ik jou daarmee in verlegenheid breng. Ik weet dan dat jij je waarschijnlijk heel erg opgelaten gaat voelen, omdat je bang bent dat iedereen naar jouw haar gaat kijken en gaat ontdekken dat je een pruik draagt. En je kan je niet verdedigen, want dan verraad je jezelf.

Als je zoiets gaat vergelijken met prostituees die worden vermoord, lijkt het niks voor te stellen. Dus ga jij je nog zwakker voelen dat je om zoiets 'kleins' je al zo aangedaan voelt.

Maar in beide gevallen wordt iemand iets aangedaan die zich er niet tegen kan verdedigen
Goed omschreven maar om eerlijk te zijn voelde ik me nog meer machteloos en alsof mijn lot in hun handen lag bij psychologen dan op school.
Wat jij omschrijft is inderdaad misbruik maken van vertrouwen dat ook vaak voorkomt en inderdaad gemeen is.
De reden dat mensen zich schamen is ook omdat gevoelens altijd goed moeten zijn en zo niet dan wordt het als de eigen schuld/verantwoordelijkheid gezien en niet iets in de categorie van dingen waar iemand niks aan kan doen die medelijden opwekken ofzo. dat is niet de normale gang van zaken aangezien gevoelens niet zichtbaar zijn em ze daarom in de “te negeren” categorie worden geplaatst alsof het helemaal niet bestaat. Je kunt ook niet echt bewijzen of het echt een probleem is hoe je je voelt ten opzichte van anderen. Je kan toch de “intensiteit” niet bewijzen. Dan voelt het bijna ook per definitie als aanstelleritus om uberhaupt een negatief gevoel te hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 21-06-2021 12:01:20 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  User die het meest klaagt 2022 maandag 21 juni 2021 @ 14:27:32 #47
414785 sirdanilot
pi_199990003
We kunnen je nog 100 keer zeggen dat het niet jouw schuld is dat je gepest werd, maar dit is een heel erg lang proces van heling waar je nog wel een tijdje zoet mee zal zijn. Het beste is om terug te deknen aan momenten uit je jeugd die misschien wél leuk waren, en om op positieve wijze vooruit te kijken.

Zelf vraag ik me wel eens af of ik ben gepest. Ik ben wel eens doelwit geweest van treiterijen (broek omlaag trekken midden op het schoolplein, harde sneeuwbal tegen mn hoofd aangegooid met een rotvaart, etc.) , maar ik bedoel meer of ik langere tijd stelselmatig ben gepest. Dat denk ik niet. In de middelbare school heeft mijn vriendengroep mij wel verlaten en dat was wel moeilijk, om opeens je vaste vriendengroep kwijt te zijn. Dat komt wellicht het meest in de buurt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199992333
Wat lost het voor TS op als hij meer gaat geloven dat het niet zijn schuld is?

Het schuldgevoel lijkt mij eerder een gevolg van wat hij meer voor zichzelf helder moet krijgen.
pi_200025223
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 11:54 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Stel je voor dat je mij in vertrouwen neemt en je vertelt mij dat je behandeld wordt voor kanker. Je hebt een chemokuur ondergaan en omdat jouw haar is uitgevallen, draag jij een pruik. Je wilt pertinent dat niemand anders te weten komt dat je kanker hebt en dat je een pruik draagt.

Een paar dagen later roep ik tegen jou waar allemaal andere mensen bij zijn: "Goh, wat zit jouw haar leuk zeg! Ben je naar een andere kapper gegaan ofzo? Heb je het geverfd ofzo? Het lijkt anders dan normaal. Maar ik kan niet zo goed zien wat..."

Deze afschuwelijk schijnheilige manier van pesten vind ik persooniljk tien keer erger dan een klap voor je kop krijgen. Dan kun je tenminste terugslaan.
pi_200025417
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 14:54 schreef Avienda01 het volgende:

[..]

Deze afschuwelijk schijnheilige manier van pesten vind ik persooniljk tien keer erger dan een klap voor je kop krijgen. Dan kun je tenminste terugslaan.
Pesten is daarom ook laf.

En die 'afschuwelijke schijnheilige manier' komt zo ontzettend vaak voor in de samenleving. Ik denk dat we ons er allemaal weleens schuldig aan hebben gemaakt om mensen zo te behandelen, zonder ons te realiseren wat we nou eigenlijk deden. Ik ben zelf ook beslist geen heilige boon.

Als ik iemand die gepest is wil helpen, dan wil ik die persoon helpen sterker en weerbaarder te worden. Ik begrijp de anderen ook wel dat ze zo'n persoon willen meegeven dat het niet zijn schuld is, want dat schuldgevoel en zelfdevaluatie houdt zo'n iemand juist in de slachtoffer-positie. Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk: dat schuldgevoel blijft helaas. Misschien wordt het wel minder als je mij op zijn minst 1000x gezegd hebt dat het niet mijn schuld is, maar ondertussen gaat het leven gewoon door en blijf ik elke keer weer dingen ervaren die het tegendeel bevestigen.

Hoe mooi gevoel is het als je bij jezelf merkt dat je geestelijk gegroeid bent en dat je veel weerbaarder bent geworden? Dat als je zoiets weer zou meemaken, het je niet meer persoonlijk raakt, maar ziet dat de ander juist zwak is, omdat hij op die manier zijn eigen gebrek aan eigenwaarde wilt compenseren.
pi_200025437
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 18:51 schreef duracellkonijntje het volgende:
De titel zegt het al. Op de basisschool en middelbare school ben ik lang gepest. Nu ben ik bezig om mijn verleden een plekje te geven, en merk ik dat ik me schuldig voel omdat ik gepest ben.

Waarom? Het voelt alsof ik meer had kunnen doen. Ik voel dat ik beter had moeten weten en destijds meer had moeten doen om mijn situatie te verbeteren. Het voelt als een gebrek aan mezelf, omdat ik nu toch duidelijk snap waarom ik destijds gepest ben.

Kent iemand deze gevoelens en zo ja, hoe ga je er mee om? Ik loop ook al bij een psycholoog, maar zou graag met lotgenoten van ervaring willen wisselen.
Heel simpel.
Het lag niet aan jou en de gasten die jou gepest hebben zijn gewoon stronthopen.
Jij niet.
pi_200025711
Pesten kan van grote invloed zijn, tenminste bij mij wel, ik ben nu inmiddels 52 en ik heb er nog last van dat ik in mijn kinder en tienerjaren gepest ben, het heeft mijn karakter gevormd.
Het is zo gegroeid dat ik mezelf ben gaan aanpassen aan anderen om geaccepteerd te worden, heel erg hard ben gaan werken om goed gevonden te worden en waardering te krijgen
Er zat wel het een en ander mis, er werd borderline bij me geconstateerd maar door kon ik met uitschieters toch aardig doorheen schieten tot mijn 27e , toen ging er van alles mis, drugsgebruik etc.
Na jaren van flinke uitschieters in gebeurtenisen die met geen pen te beschrijven zijn ben ik nu in een periode beland waarin mijn trauma's behandeld worden, ook mijn pestverleden gaat aangepakt worden, ga ik waarschijnlijk schema therapie voor krijgen.

Of het je eigen schuld is, ja ik had misschien wat weerbaarder moeten zijn, maar het was een meerderheid tegen 1, en tegen meisjes durfde ik helemaal niks, ik verwijt mezelf eerlijk gezegd niks
Ik ben in een relatie ook wel "gepest: die vrouw deed met me wat ze wou, dat heb ik laten gebeuren, dat heb ik wel laten gaan, daar had ik wel kunnen ingrijpen maar ik was te verliefd, nu achteraf vind ik dat ik die relatie had moeten afbreken
pi_200026303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 15:13 schreef Werkman het volgende:

[..]

Heel simpel.
Het lag niet aan jou en de gasten die jou gepest hebben zijn gewoon stronthopen.
Jij niet.
Ik vrees dat het niet zo makkelijk is.

Jij zal waarschijnlijk wel goed voor jezelf kunnen opkomen. Maar wat als je je in een situatie bevindt waarbij anderen macht over jou hebben? Stel dat je bijvoorbeeld een ex-vriendin hebt die beweert dat jij haar minderjarige dochter hebt misbruikt en ze weet het zo slim te spelen dat iedereen haar gelooft inclusief jouw familie en al jouw collega's op de betoncentrale. Werkelijk iedereen in jouw omgeving is ervan overtuigd dat ze zich in jou vergist hebben, dat je helemaal geen aardige kerel bent maar een figuur zoals Harvey Weinstein. Jouw collega's op de betoncentrale vinden jou een vies schijnheilig mannetje en ze laten jou met pesterijen weten dat ze geen respect opbrengen voor volwassen mannen die aan minderjarige meisjes zitten. Je bent weliswaar onschuldig, maar niemand gelooft jou, want jouw ex heeft het zo geraffineerd voor elkaar gekregen dat er zoveel aanwijzingen zijn die haar verhaal geloofwaardig maken. En jij realiseert je dat je geen poot hebt om op te staan om jouw onschuld te bewijzen.
pi_200026337
Ik heb ook iemand gepest op school, dat hield pas op toen leraren mij apart namen en vertelden wat voor een schade ik daar thuis aan richtte. Toen heb ik dat nooit meer zo gedaan. En als ze nog steeds boos is, is dat terecht.
pi_200050992
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:16 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb ook iemand gepest op school, dat hield pas op toen leraren mij apart namen en vertelden wat voor een schade ik daar thuis aan richtte. Toen heb ik dat nooit meer zo gedaan. En als ze nog steeds boos is, is dat terecht.
Wat zou je er van denken als ze een soort wraak probeerde te krijgen?
2.
pi_200051011
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juni 2021 23:51 schreef XXMLGBR4SHOTSNIPEPOWNAGEx het volgende:

[..]

Wat zou je er van denken als ze een soort wraak probeerde te krijgen?
Wraak is Wraak, dat zal haar wel fijn doen voelen.
pi_200051027


[ Bericht 100% gewijzigd door christmastsunami op 25-06-2021 00:01:14 ]
pi_200051049


[ Bericht 100% gewijzigd door christmastsunami op 25-06-2021 00:01:32 ]
pi_200051086


[ Bericht 100% gewijzigd door christmastsunami op 25-06-2021 00:02:36 ]
pi_200052053
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 16:14 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik vrees dat het niet zo makkelijk is.

Jij zal waarschijnlijk wel goed voor jezelf kunnen opkomen. Maar wat als je je in een situatie bevindt waarbij anderen macht over jou hebben? Stel dat je bijvoorbeeld een ex-vriendin hebt die beweert dat jij haar minderjarige dochter hebt misbruikt en ze weet het zo slim te spelen dat iedereen haar gelooft inclusief jouw familie en al jouw collega's op de betoncentrale. Werkelijk iedereen in jouw omgeving is ervan overtuigd dat ze zich in jou vergist hebben, dat je helemaal geen aardige kerel bent maar een figuur zoals Harvey Weinstein. Jouw collega's op de betoncentrale vinden jou een vies schijnheilig mannetje en ze laten jou met pesterijen weten dat ze geen respect opbrengen voor volwassen mannen die aan minderjarige meisjes zitten. Je bent weliswaar onschuldig, maar niemand gelooft jou, want jouw ex heeft het zo geraffineerd voor elkaar gekregen dat er zoveel aanwijzingen zijn die haar verhaal geloofwaardig maken. En jij realiseert je dat je geen poot hebt om op te staan om jouw onschuld te bewijzen.
Dan heb je de verkeerde familie en waardeloze vrienden... en een erbarmelijke smaak in vrouwen.

Als je een labiello lipstick vrouw als partner neemt, zet je de deur open voor dit soort rampen..
pi_200180757
Ik ben zelf heel erg gepest van begin basisschool tot het einde middelbare school. Wij waren verhuisd naar een ander dorp en ze hadden het niet op nieuwe kinderen in de klas. Zowel alle kinderen als alle ouders sloten mij buiten. Geen enkele juf of docent die voor mij opkwam. Ik heb erg gezeten met mijn gevoelens en die zijn er soms nog. Ook heb ik een lage zelfverzekerdheid. Ik kom niet voor me zelf op en heb moeite met nieuwe mensen te leren kennen.

Daarintegen probeer ik wel het beste er tegenwoordig van te maken. Want heel eerlijk. Hun hebben dan wel mijn verleden verneukt maar de toekomst is van mij.
(^_^)
pi_200184038
Helpt het je als je je realiseert dat het voortkomt uit een gebrek aan karakter en zelfvertrouwen bij de pester? Niet uit wat jij wel of niet was? Dat moet wel - waarom zou je namelijk zoiets doen, iemand structureel naar beneden halen en daarvan genieten? Alleen omdat je anders zelf niks hebt om je goed over te voelen, erbij wil horen... lijkt mij. Ik denk niet dat je jezelf daar iets in moet verwijten.

Ik kan me ook wel mensen herinneren die raar waren, of stonken of dik waren ofzo waar anderen dan om lachten maar gelukkig zag ik als kind ook geen aanleiding om daarover mee te lachen of roddelen. Vond het eerder ongemakkelijk, wist niet goed hoe mezelf een houding te geven als ik met ze praatte want ik wou ze niet kwetsen.

Het enige wat ik misschien begrijp in je denkbeeld is dat je wellicht de aanleiding weg had kunnen nemen en dat het dan misschien anders gelopen. Ik was ook best een nerd, vaak zonder vrienden, en dacht wel eens "Waarom zijn er allemaal groepjes, en pas ik er nooit bij?". Want ik had meestal wel lieve mensen in de klas, maar niemand leek vrienden met mij te willen zijn. Achteraf denk ik "Hmm ik kleedde me best wel raar, en ik was erg stil en ik had puisten... misschien vonden ze dat raar of ongemakkelijk." Dus nu kleed ik me leuker en probeer ik wat vaker hardop te zeggen wat ik denk, en zoek die sociale settings op waar ik het best tot mijn recht kom, dus bijv. niet clubben met 200 anderen maar wel dansles in een zaaltje voor 20. Als je dat nou voor jezelf probeert uit te vinden, en het verleden maar laat voor wat het is?
'I always hear ''Punch me in the face'' when you're speaking, but it's usually subtext'
  zaterdag 3 juli 2021 @ 19:48:53 #63
489099 skidzor
Reality is one big joke
pi_200189723
Ik was vroeger gepest in de basisschool, en ik denk vooral dat ik toen niet zo'n grote belevingswereld had (vooral in mijn eigen wereld zitten), en dat ik niet paste bij de groep. Ik stelde me zwak op, en was makkelijk manipuleerbaar. Misschien zei ik ook wat ongepaste dingen, zonder dat ik het wist, en dat is ook mijn fout.

In de middelbare ben ik gelukkig niet gepest, en naarmate ik ouder werd zag ik wel waarom ik gepest was. Het beste is om vooral weg te lopen en er niks aan te trekken, want ze zoeken specifiek een zwakke plek van je, en als ze dat vinden, be prepared.

Waarom mensen pesten? Er is dan iemand die het triggert, en er zijn nog meelopers die er bij willen horen.
Meestal heeft de leider van de groep ook een kutverleden gehad of is er iets onplezant gebeurd.

Heb jammer genoeg wel een laag zelfbeeld & laag zelfrespect. Angst voor falen, angst dat ik niet intelligent gezien word. Fatale mindset, catastrofaal denken etc. etc. En komen die gedachte weer terug als ik een specifiek iets doe. (Vooral negatieve gedachten). Op het punt dat ik mezelf kan snijden, zodat het weer weggaat.

En daar ben ik me wel mee bezig om mijn eigen demonen te vechten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')