abonnement Unibet Coolblue
pi_199910079
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

In de praktijk blijkt dat zonneparken juist leven aantrekken, zoals insecten. Insecten trekken weer vogels aan.
Alles valt of staat met de uitvoering.

En doe nu niet net alsof een weiland met kort gemaaid gras zo'n verrijking is voor de natuur.
Bij jou zijn wel gedegen onderzoeken naar Nederlandse zonneparken bekend? Ben wel benieuwd naar de bron, want volgens mij zijn er nog helemaal niet zulke eenduidige conclusies te trekken.

Al is het maar omdat er tal van verschillen zijn tussen zonneparken onderling.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910083
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:15 schreef probeer het volgende:

[..]

En heb je daar ook fatsoenlijke bronnen voor? Zegmaar, die niet komen van adviseurs van zonneparken?
Uit dezelfde krant een recenter artikel dan die die in de OP:

https://www.trouw.nl/nieuws/van-een-veld-vol-zonnepanelen-worden-insecten-heel-blij~bae8bd18/

En dit is ook wel goed nieuws:

https://www.parool.nl/nieuws/gedragscode-een-zonnepark-is-straks-natuurvriendelijk~beab519d/
pi_199910090
D66-stemmer: wij moeten maximaal inzetten op duurzame energie, want weg met die olie! De natuur heeft eronder te lijden.
Gemeente: nou, dat natuurgebied rondom uw huis is uitermate geschikt voor zonnepanelen. Die plek zetten we alvast op onze kaart!
D66-stemmer: wat?! Weg met die rommel, anders stappen we met de hele buurt naar de rechter!

Althans, zo verloopt het bij ons in de buurt :')
pi_199910094
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Uit dezelfde krant een recenter artikel dan die die in de OP:

https://www.trouw.nl/nieuws/van-een-veld-vol-zonnepanelen-worden-insecten-heel-blij~bae8bd18/
Dat is één zonnepark.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:18:27 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199910103
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Kijk, dat is dus gewoon argumenteren onder de gordel.
Je kan beter dan dit, kom op.
Heb je de verhalen van de datacenters goed gevolgd? Wat dat kost aan energie? Dat ze vervolgens de rest van de omgeving inrichten met windmolens om zo milieuvriendelijk bezig te zijn en dat al die energie vervolgens weer door die datacentres verbruikt wordt. Resultaat: landschap naar de klote en ergens een goed gevulde portemonaie.
pi_199910115
quote:
9s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:17 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dat is één zonnepark.
Ja, klopt.

Maar dat geeft dus al aan dat je niet kan stellen dat een zonnepark bij voorbaat hel en verdoemenis is, zoals DarkwingDuck stelt in zijn nogal biased OP.

https://www.parool.nl/nieuws/gedragscode-een-zonnepark-is-straks-natuurvriendelijk~beab519d/
pi_199910128
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:19 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, klopt.

Maar dat geeft dus al aan dat je niet kan stellen dat een zonnepark bij voorbaat hel en verdoemenis is, zoals DarkwingDuck stelt in zijn nogal biased OP.

https://www.parool.nl/nieuws/gedragscode-een-zonnepark-is-straks-natuurvriendelijk~beab519d/
Dat klopt, maar het tegendeel stellen, zoals jij doet, kan ook niet.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910130
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:18 schreef Tengano het volgende:

[..]

Heb je de verhalen van de datacenters goed gevolgd? Wat dat kost aan energie? Dat ze vervolgens de rest van de omgeving inrichten met windmolens om zo milieuvriendelijk bezig te zijn en dat al die energie vervolgens weer door die datacentres verbruikt wordt. Resultaat: landschap naar de klote en ergens een gevulde portemonaie.
Huh? Hoe is dat relevant voor de biodiversiteit in zonneparken? Waarom begin je over een ander onderwerp?
pi_199910145
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:18 schreef Tengano het volgende:

[..]

Heb je de verhalen van de datacenters goed gevolgd? Wat dat kost aan energie? Dat ze vervolgens de rest van de omgeving inrichten met windmolens om zo milieuvriendelijk bezig te zijn en dat al die energie vervolgens weer door die datacentres verbruikt wordt. Resultaat: landschap naar de klote en ergens een gevulde portemonaie.
Iemand vraag je om beter te argumenteren en dan kom je met een whataboutism? Gast.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910155
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:20 schreef Stepperoller het volgende:

[..]

Dat klopt, maar het tegendeel stellen, zoals jij doet, kan ook niet.
Ik stel niet het tegendeel. Ik stel dat het niet bij voorbaat hel en verdoemenis is.
Deels omdat ik met eigen ogen gezien heb dat zo'n park niet "dood" is, deels omdat er artikelen zijn waaruit blijkt dat er wel degelijk insecten op af komen, deels omdat er een gedragscode is afgesproken tussen natuurorganisaties en projectontwikkelaars om meer rekening te houden met de natuur.

En voorlopig ben ik 1 van de weinigen hier die moeite doet om bronnen en plaatjes te zoeken ;)

https://www.parool.nl/nieuws/gedragscode-een-zonnepark-is-straks-natuurvriendelijk~beab519d/
pi_199910231
quote:
Ok, dat is zeker mooi nieuws. Moet er dus wel actief gezaaid worden.

Weet je toevallig ook bij hoeveel % dat gebeurt?
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:30:28 #62
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910262
quote:
Zonneparken doen weinig voor biodiversiteit

26 mei 2021

In de meeste zonneparken worden de kansen om de biodiversiteit te verbeteren niet benut. Dat schrijft landbouwminister Carola Schouten aan de Tweede Kamer. Ze meldt ook dat het aantal geregistreerde zonneparken het afgelopen jaar bijna is verdubbeld.

Wageningen UR heeft op verzoek van de minister een verkennend onderzoek gedaan naar de biodiversiteit in zonneparken. Uit het onderzoek blijkt dat de biodiversiteit en de bedekking van de vegetaties hoger is tussen de zonnepanelen dan onder de panelen vanwege het verschil in lichtinval. Vooral bij oost/west-opstellingen is de hoeveelheid licht onder de panelen erg laag.

Tussen de zonnepanelen is vanaf een onderlinge afstand van 2 meter een hogere biodiversiteit te behalen, mits het zonnepark goed wordt beheerd. De hoogste biodiversiteit wordt dan ook aangetroffen in parken met een beheer van maaien en afvoeren.

Kansen niet benut

Theoretisch liggen er op zonneparken veel mogelijkheden voor verhoging van de biodiversiteit, omdat de meeste parken op intensief gebruikte landbouwgrond worden aangelegd. Daar is de biodiversiteit laag. In de meeste onderzochte parken worden deze kansen echter (nog) niet benut, schrijft de minister. Voor een hogere biodiversiteit wordt zeker vijf jaar verschralend beheer nodig geacht.

Over de gevolgen voor de bodem en de relatie met toekomstig landbouwkundig gebruik is volgens de onderzoekers nog weinig met zekerheid te zeggen. De meeste onderzochte parken zijn met twee tot drie jaar nog relatief jong. Wel wordt op basis van literatuuronderzoek een kansrijke ontwikkeling gezien met dubbel landgebruik. Daarin worden zonnepanelen gecombineerd met voedselproductie, de zogeheten 'agrivoltaics'.

Sterke groei zonneparken

De aanleiding om de verkenning te doen naar de bodem en vegetatie in zonneparken is de snelle ontwikkeling van zonneparken op landbouwgronden. De minister meldt dat uit de geraadpleegde satellietbeelden blijkt dat er op 22 september 2020 229 zonneparken in Nederland waren. Dat zijn er 99 meer dan er in juni 2020 geregistreerd stonden bij het Kadaster.

Het Rijk geeft de voorkeur aan zonnepanelen op daken boven zonnepanelen op landbouwgrond. Tegelijk constateert Schouten dat het aantal zonneparken op land flink toeneemt. Daarom pleit ze ervoor om, als deze zonneparken toch worden aangelegd, deze natuurinclusief in te richten en te beheren.
Nieuwe Oogst

Kortom, het kan wel maar dan gaat het weer fors meer geld kosten want meer land en beheer nodig en is het stukken minder efficient...
pi_199910284
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik stel niet het tegendeel. Ik stel dat het niet bij voorbaat hel en verdoemenis is.
Deels omdat ik met eigen ogen gezien heb dat zo'n park niet "dood" is, deels omdat er artikelen zijn waaruit blijkt dat er wel degelijk insecten op af komen, deels omdat er een gedragscode is afgesproken tussen natuurorganisaties en projectontwikkelaars om meer rekening te houden met de natuur.

https://www.parool.nl/nieuws/gedragscode-een-zonnepark-is-straks-natuurvriendelijk~beab519d/
Je stelt wel in zijn algemeenheid dingen over zonneparken zoals dat ze insecten aantrekken. Op basis van het bezoeken van een paar zonneparken is dat niet te stellen.

Ook die gedragscode gaat er niet voor zorgen dat jouw stelling in zijn algemeenheid waarheid wordt voor Nederlandse zonneparken.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:27 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, dat is zeker mooi nieuws. Moet er dus wel actief gezaaid worden.
Daar zitten ook nog de nodige haken en ogen aan las ik net: https://twitter.com/mahieu/status/1404895949235920899

quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nieuwe Oogst

Kortom, het kan wel maar dan gaat het weer fors meer geld kosten want meer land en beheer nodig en is het stukken minder efficient...
Wilde de brief er even bij pakken om te kijken op welke onderzoeken minister Schouten zich baseert omdat er voor zover ik weet nog helemaal geen onderzoeken liggen waaruit zulke conclusies ten aanzien van Nederlandse zonneparken getrokken kunnen worden.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910287
Een artikel van maart dit jaar; meer onderzoek is nodig; https://www.gelderlander.(...)hard-nodig~ac7cf29e/
pi_199910292
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:33 schreef DarkwingDuck het volgende:
meer onderzoek is nodig;
Dat zei ik al in #39 :)
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910294
Binnenkort investeer ik zelf in een zonnepark:

https://www.zonnepanelendelen.nl/project/lungendonk_tpsolar/

quote:
LANDSCHAPPELIJKE INRICHTING
Het beleid van gemeente Someren vraagt om minimaal 10% van het perceel in te zetten voor landschappelijke inpassing. In dit zonnepark wordt ruim 23% van het totale perceel groen ingericht. Daarbij ligt de focus op de westzijde, waar een brede, natuurlijke groenbuffer wordt ingericht tussen de straat en de woningen aan de overzijde en het zonnepark. Daarnaast komt er een bloemrijke strook die midden over het terrein loopt van oost naar west, en bloemrijk grasland rondom. In die stroken worden meerdere grote bijenhotels geplaatst. In totaal is de groenoppervlakte bijna 2,5 hectare.

Ter illustratie, een bijenhotel bij een ander project van TP Solar, Zonnepark Transberg:


Tot nu toe heb ik 2x geïnvesteerd in zonnepanelen op een bedrijfspand.
pi_199910303
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Binnenkort investeer ik zelf in een zonnepark:

https://www.zonnepanelendelen.nl/project/lungendonk_tpsolar/
[..]


Dat verklaart. Je hebt er economische belangen bij.
pi_199910311
Het is toch al lang bekend dat zonne- en windparken nooit de gehele energiebehoefte kunnen dekken. Iets dat iedereen met een zakrekenmachine of afgeronde opleiding basisschool eenvoudig kan narekenen.

Die parken hebben slechts één doel: het leegkloppen van de zakken van de belastingbetaler. Dat tevens de natuur wordt vernietigd, is voor deze zwendelaars gewoon bijzaak.
pi_199910319
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:35 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat verklaart. Je hebt er economische belangen bij.
Nou, dit project vond ik net bij toeval in de zoektocht.

Zoals gezegd heb ik nog geen aandeel in een zonnepark, alleen in panelen op bedrijfsgebouwen.
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:38:47 #70
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de praktijk blijkt dat zonneparken juist leven aantrekken, zoals insecten. Insecten trekken weer vogels aan.
Alles valt of staat met de uitvoering.

En doe nu niet net alsof een weiland met kort gemaaid gras zo'n verrijking is voor de natuur.
Omdat jij dat vindt ofzo?

quote:
Impact zonnevelden op weidevogels

Opgaande elementen in het landschap zoals bomen, heggen, huizen en hoogspanningsmasten vormen ideale broed- en uitkijkposten en sluiproutes voor predatoren. Het broedsucces van weidevogels in de nabijheid van opgaande elementen in het landschap is lager. Weidevogels mijden daarom deze opgaande elementen.

Het vogelonderzoeksinstituut Sovon Vogelonderzoek Nederland geeft aan dat diverse soorten weidevogels dan ook niet zullen broeden in een zone van 200 à 300 meter van opgaande elementen in het landschap zoals zonnepanelen. Anderen durven er wel te broeden maar zullen daar minder succesvol in zijn.

De gemeente houdt daarom rekening met de locatie van zonnevelden in relatie tot bekende plaatsen waar weidevogels broeden. Voor initiatiefnemers geldt een onderzoeksplicht in diverse gebieden.
quote:
Velden vol zonnepanelen bedreigen belangrijke weidevogelgebieden Schijndel

,,Je kunt er lang en breed over praten. Maar de aanleg heeft zeer grote gevolgen voor de verstoring van de biotoop van de kievit en de nog meer kritische populaties van de grutto en de wulp. We hadden graag vanaf 2018, toen de plannen gesmeed werden, al aan tafel willen zitten met de gemeente Meierijstad. Nu lijkt het twee voor twaalf en lukt dat bijna niet meer.”
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:42:12 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910404
quote:
9s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:33 schreef Stepperoller het volgende:
Wilde de brief er even bij pakken om te kijken op welke onderzoeken minister Schouten zich baseert omdat er voor zover ik weet nog helemaal geen onderzoeken liggen waaruit zulke conclusies ten aanzien van Nederlandse zonneparken getrokken kunnen worden.
quote:
Wageningen UR heeft op verzoek van de minister een verkennend onderzoek gedaan naar de biodiversiteit in zonneparken.
We mogen er vanuit gaan dat ze in Wageningen wel een beetje snappen waar ze het over hebben toch?
pi_199910415
Wat zit iedereen elkaar nu tegenwerpingen te doen terwijl er nog onvoldoende onderzoek is gedaan :')
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199910478
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:38 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat jij dat vindt ofzo?
[..]

[..]

Oh, het gaat al heel lang slecht met weidevogels.
Deels ook omdat boeren de kuikens vermoorden door te maaien maar dat kan niet de enige verklaring zijn.



Al met al lijkt me dat niet veroorzaakt door de recente zonneparken, al lijkt het me niet verstandig om die te plaatsen op bekend broedgebied.
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:49:27 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910485
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:43 schreef Stepperoller het volgende:
Wat zit iedereen elkaar nu tegenwerpingen te doen terwijl er nog onvoldoende onderzoek is gedaan :')
Meer onderzoek is nodig maar de eerste verkenningen wijzen al een bepaalde richting uit. Maar natuurlijk gaan we stug door op de ingeslagen weg...
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:49:35 #75
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199910488
Het zou mooi zijn als we wat gaan investeren in het bijstellen van onze gedrachtsgewoonten om wat minder te verbruiken en te consumeren. Dan hadden we al deze flauwekul niet zo nodig en zouden we over 10 jaar in Nederland nog wat fraaie vergezichten hebben.

Ik word zelf een beetje misselijk van dat meer, meer en meer en dat we zo nodig moeten groeien. En als we daar weer een prijs voor moeten betalen zijn er altijd 'onpartijdige mensen' die roepen dat dat allemaal wel meevalt. Als je een foto neemt van hoe Nederland er nu in zijn totaal uit ziet en je vergelijkt dat met 25 jaar terug, dan kun je een beetje nagaan hoe we er over 25 jaar bij zitten. En ik denk dat je daar niet enthousiast over kunt worden.

pi_199910518
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Meer onderzoek is nodig maar de eerste verkenningen wijzen al een bepaalde richting uit. Maar natuurlijk gaan we stug door op de ingeslagen weg...
Doet deze site https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken het bij jou wel trouwens? Ik wil graag die brief zien waar dat Nieuwe Oogst artikel over ging.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:56:08 #77
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199910580
Er zijn trouwens plekken die veel geschikter zijn om zonnepanelen tegenaan te plakken. Maar gelukkig denken mensen niet overal vanuit hun portemonaie.

pi_199910592
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:56 schreef Tengano het volgende:
Er zijn trouwens plekken die veel geschikter zijn om zonnepanelen tegenaan te plakken. Maar gelukkig denken mensen niet overal vanuit hun portemonaie.

[ afbeelding ]
Enige punt is dat je er dan nog wel stroomkabels naar toe moet trekken ;)
  woensdag 16 juni 2021 @ 13:59:40 #79
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910618
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Oh, het gaat al heel lang slecht met weidevogels.
Deels ook omdat boeren de kuikens vermoorden door te maaien maar dat kan niet de enige verklaring zijn.

[ afbeelding ]

Al met al lijkt me dat niet veroorzaakt door de recente zonneparken, al lijkt het me niet verstandig om die te plaatsen op bekend broedgebied.
"Vermoorden door maaien"... Je staat nogal onder invloed van @michaelmoore is het niet? _O-

En anders vertel je mij iets nieuws. Vwb die weidevogels heb ik ondertussen al ettelijke keren het volgende bericht gepost:

quote:
Mestinjectie negatief voor weidevogel

Vogelliefhebbers en boeren roepen het al jaren, maar het is nu ook wetenschappelijk vastgesteld: mestinjectie schaadt de weidevogel.

Volgens onderzoeker Jeroen Onrust van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) bevatten weilanden met geinjecteerde drijfmest minder rode wormen dan weilanden met ruige stalmest, een mengsel van stro en vaste mest. ,,Mestinjectie leidt dus tot minder voedsel voor weidevogels”, stelt Onrust die zijn bevindingen heeft gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Applied Ecology .

Minder wormen op te peuzelen

Hoe dit komt? Onrust geeft twee verklaringen. Door mestinjectie wordt de grasmat opengesneden, verschraalt de bodemstructuur en wordt de toplaag gevoeliger voor droogte. Regenworm hebben hier weinig meer te zoeken Er is daardoor minder op te peuzelen voor kievit, grutto en scholekster.

Kleinere wormen

De worm die wel zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, is bovendien kleiner, omdat grond met drijfmest minder voeding bevat dan ruige stalmest. Een vijf maanden durend experiment met jonge wormen op een dieet van drijfmest, ruige stalmest en stro heeft dit uitgewezen.

De RUG-onderzoeker publiceert zijn onderzoek op een moment dat de overheid juist meer inzet op mestinjectie. Naast de veehouders op het zand, zijn sinds begin dit jaar ook de veehouders op klei en veen verplicht om de drijfmest te injecteren. Ze mogen alleen nog de sleepvoet inzetten - die de drijfmest in strookjes tussen de graszoden legt - als ze de drijfmest met een derde deel water mengen.

Ammoniak

De overheid heeft de regels aangescherpt, omdat de veehouderij de uitstoot van ammoniak verder moet beperken vanwege de nadelen voor de natuur. Door mest te injecteren in de grond komt er minder ammoniak vrij. Dit stikstofrijke gas ontstaat bij de vorming en het uitrijden van drijfmest.

Om worm en weidevogel tegemoet te komen, wordt nu vaak het waterpeil verhoogd. Maar dat zet amper zoden aan de dijk, stelt Onrust. ,,Als de toplaag eenmaal verdroogd is, heeft het weinig zin. Een hogere grondwaterstand moet gecombineerd worden met een andere manier van bemesten.”

Bokaskhi

Onrust roept de overheid en de boeren op om af te zien van mestinjectie. Zijn advies: zet in op ruige stalmest. Als dat niet lukt, scheidt dan de drijfmest in een dikke en een dunne fractie of maak bokashi door de drijfmest te mengen en te fermenteren met plantmateriaal. ,,Dan hoef je niet te injecteren, neemt toch de ammoniakuitstoot af en het is veel beter voor de weidevogels.”
Uit dat Trouw artikel van je, de afname loopt wel mooi gelijk op met de invoering van de mestinjectie in de jaren '90...



[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 16-06-2021 14:06:49 ]
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:02:36 #80
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199910649
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Enige punt is dat je er dan nog wel stroomkabels naar toe moet trekken ;)
Daar had de briljante Nikola Tesla O+ al heel lang geleden een oplossing voor bedacht die we heden ten dage nog steeds gebruiken; high voltage AC waarmee de verliezen van transport dus minimaal zijn. Dat is dus geen valide argument.

Maar mensen in een land als Zwitserland bijvoorbeeld hebben heel andere dingen die ze daar belangrijk vinden dan wij hier in Nederland. Daarom zetten wij hier wel rustig overal windmolens neer of plakken we straks ons kleine landje vol met deze meuk. Allemaal omdat we er dan op 'vooruit gaan'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 16-06-2021 15:24:41 ]
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:02:55 #81
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:05:45 #82
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_199910701
Elke parkeerterrein een dak van zonnepanelen! *O* Kan je a) lekker in de schaduw parkeren en b) het wekt energie op en c) de flora en fauna hebben er geen last van, die zijn er daar toch niet. Het is toch al een grote asfaltplaat.

Zie je in (oa.) Frankrijk ook al regelmatig. :Y
***
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:06:01 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199910706
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:02 schreef Tengano het volgende:
Daar had de briljante Nikola Tesla O+ al heel lang geleden een oplossing voor bedacht die we heden ten dage nog steeds gebruiken; high voltage ACDC waarmee de verliezen van transport dus minimaal zijn. Dat is dus geen valide argument.
Wat bedoel je precies?
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:09:56 #84
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199910761
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Enige punt is dat je er dan nog wel stroomkabels naar toe moet trekken ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies?
Deze user dacht dat het een probleem zou zijn om zonne-energie vanaf een berg te moeten transporteren naar een plek waar je die energie verbruikt. Zonne-energie levert low voltage high current. Om dat te transporteren zet je dat in zo'n situatie om naar high voltage low current, zodat je met dunne kabels veel energie kunt transporteren. Nikola Testla had daarbij de wisselstroom uitgevonden wat destijds de wereld schokte en zorgde dat Edison in zijn hemd stond met zijn direct current.

Kun je trouwens overal terugvinden op internet.

https://www.energy.gov/articles/war-currents-ac-vs-dc-power


Nikola Tesla O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 16-06-2021 14:21:10 ]
pi_199910950
Joh..... het zonlicht opvangen en alles wat eronder ligt in een kale dorre vlakte veranderen is slecht voor de biodiversiteit. Dat zag je niet aankomen zeg.

Jammergenoeg leven we in een land waar het niet meer om ratio gaat maar om wie de meeste lobbyisten in kan zetten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_199911021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Enige punt is dat je er dan nog wel stroomkabels naar toe moet trekken ;)
En je bent totaal afhankelijk van dat land waarmee ze geweldig kunnen chanteren...
Net zoals panelen in de woestijn... Geweldig voor die landen, die dulden dan geen enkele tegenspraak op hun beleid, anders gaat voor straf de knop om.

Zie saudi arabie en de vs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 16 juni 2021 @ 14:54:16 #87
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199911302
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

En je bent totaal afhankelijk van dat land waarmee ze geweldig kunnen chanteren...
Net zoals panelen in de woestijn... Geweldig voor die landen, die dulden dan geen enkele tegenspraak op hun beleid, anders gaat voor straf de knop om.

Zie saudi arabie en de vs.
Ik had een plaatje gebruikt van een land waar ze op een andere manier kijken naar hun leefomgeving en niet zomaar vanuit winstgevendheid hun omgeving willen volplakken met dit soort panelen (of omgeving verziekende windmolens). Ook niet als die heuvel perfect op het zuiden ligt en ideaal zou zijn voor zonnepanelen en er toch niemand woont of verder nauwelijks iets groeit.

Een land waar ze wel respect hebben voor hun woonomgeving dus.



[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 16-06-2021 14:59:59 ]
pi_199911322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:54 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik had een plaatje gebruikt van een land waar ze op een andere manier kijken naar hun leefomgeving en niet zomaar vanuit winstgevendheid hun omgeving willen volplakken met dit soort panelen. Ook niet als die heuvel perfect op het zuiden ligt en ideaal zou zijn voor zonnepanelen en er toch niemand woont of verder nauwelijks iets groeit.

[ afbeelding ]
Ah je bedoelt het rascistische zwitserland die hun geld kreeg uit het bankgeheim aka crimineel geld?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199911355
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah je bedoelt het rascistische zwitserland die hun geld kreeg uit het bankgeheim aka crimineel geld?
Sure mate. En jij hebt de illusie dat het in Nederland ook maar een haar beter is? Lol. Over racisme gesproken, is er niet onlangs nog een regering gevallen vanwege institutioneel racisme bij de Belastingdienst?
Daar kennen ze in ieder geval nog directe democratie door middel van veelvuldig gehouden referenda.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-06-2021 14:58:13 ]
  woensdag 16 juni 2021 @ 15:22:00 #90
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199911776
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:09 schreef Tengano het volgende:

Deze user dacht dat het een probleem zou zijn om zonne-energie vanaf een berg te moeten transporteren naar een plek waar je die energie verbruikt. Zonne-energie levert low voltage high current. Om dat te transporteren zet je dat in zo'n situatie om naar high voltage low current, zodat je met dunne kabels veel energie kunt transporteren. Nikola Testla had daarbij de wisselstroom uitgevonden wat destijds de wereld schokte en zorgde dat Edison in zijn hemd stond met zijn direct current.

Kun je trouwens overal terugvinden op internet.
Oh dat, "the current war" is mij bekend hoor. Is overigens ook een prima film van: The Current War.

Het ging mij even om je "high voltage ACDC" opmerking icm Tesla. Want "the Current War" ging tussen Edison en Westinghouse en "high voltage ACDC" is voor mij een onbekend soort electriciteit.
pi_199911820
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:54 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik had een plaatje gebruikt van een land waar ze op een andere manier kijken naar hun leefomgeving en niet zomaar vanuit winstgevendheid hun omgeving willen volplakken met dit soort panelen (of omgeving verziekende windmolens). Ook niet als die heuvel perfect op het zuiden ligt en ideaal zou zijn voor zonnepanelen en er toch niemand woont of verder nauwelijks iets groeit.

Een land waar ze wel respect hebben voor hun woonomgeving dus.

[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Zwitserland haalt 60% van z’n stroom uit waterkrachtcentrales.

Niet zo moeilijk met bergen en dalen…



  woensdag 16 juni 2021 @ 15:33:17 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199911955
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:54 schreef Tengano het volgende:

Ik had een plaatje gebruikt van een land waar ze op een andere manier kijken naar hun leefomgeving en niet zomaar vanuit winstgevendheid hun omgeving willen volplakken met dit soort panelen (of omgeving verziekende windmolens). Ook niet als die heuvel perfect op het zuiden ligt en ideaal zou zijn voor zonnepanelen en er toch niemand woont of verder nauwelijks iets groeit.

Een land waar ze wel respect hebben voor hun woonomgeving dus.
Toevallig een paar dagen geleden in het nieuws:
quote:
Swiss reject law to help country meet Paris carbon emissions goal

ZURICH, June 13 (Reuters) - Swiss voters rejected a trio of environmental proposals on Sunday, including a new law intended to help the country meet its goal for cutting carbon emissions under the Paris Agreement on Climate Change.

A new CO2 law was narrowly rejected, with 51.6% of voters opposing it in a nationwide referendum conducted under the country's system of direct democracy.

The result was a defeat for the Swiss government which supported the new law that included measures such as increasing a surcharge on car fuel and imposing a levy on flight tickets.

The rejection meant it would now be "very difficult" for Switzerland to reach its 2030 goal of cutting carbon emissions to half of their 1990 levels and to be become net neutral on emissions by 2050, Environment Minister Simonetta Sommaruga said.

"Today's no is not a no to climate protection, it is a no to the law on which we have voted," Sommaruga told a news conference.

"Debates in the last few weeks have shown that many people want to strengthen the climate protection but not with this law," she said.

The government would now seek to extend uncontroversial measures like a duty for fuel importers to invest in climate protection projects, and attempt to forge a new consensus with the population on climate policies, she added.

Also rejected was a proposal which would have made Switzerland only the second country in the world to ban artificial pesticides outright, and another proposal to reduce their use by redirecting subsidies to farmers who no longer used the chemicals.

Supporters had argued that pesticides were linked to health risks, while opponents had claimed a ban on pesticides would have led to more expensive food, job losses for the Swiss food processing industry, and greater dependence on imports.

Antoinette Gilson, one of the authors of the artificial pesticides initiative, said the results did not mean the Swiss were unconcerned about the environment, but were more worried about immediate problems at present.

"People find it very hard to think about problems in the future, and don't see the urgency of these problems," she said. "When they are having a difficult time during the COVID-19 pandemic they are thinking about immediate concerns more."

Agrochemicals makers Syngenta and Bayer (BAYGn.DE) both welcomed the result.

"It is a clear vote for a productive, resource-efficient agriculture," Bayer said.

Separate referendums to support a temporary law providing financial support for businesses during the COVID-19 pandemic and a law to give police extra powers to tackle terrorism were both approved by 60% and 57% of voters respectively.
pi_199912033
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 14:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Sure mate. En jij hebt de illusie dat het in Nederland ook maar een haar beter is? Lol. Over racisme gesproken, is er niet onlangs nog een regering gevallen vanwege institutioneel racisme bij de Belastingdienst?
Daar kennen ze in ieder geval nog directe democratie door middel van veelvuldig gehouden referenda.
Nee en ja.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 16 juni 2021 @ 15:39:34 #94
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199912048
Nou dan laten we wat slimme jongens een oplossing bedenken voor dat probleem. Dat is ten slotte nog altijd gelukt in de ontwikkeling van duurzame energie.

Dat is de spirit in plaat van zoals de TS meteen alles gaan afkraken bij ieder hobbeltje op de weg.
pi_199912865
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 15:39 schreef Hexagon het volgende:
Nou dan laten we wat slimme jongens een oplossing bedenken voor dat probleem. Dat is ten slotte nog altijd gelukt in de ontwikkeling van duurzame energie.

Dat is de spirit in plaat van zoals de TS meteen alles gaan afkraken bij ieder hobbeltje op de weg.
Dit is toch wel wat meer dan een hobbeltje lijkt mij. Een hobbel die je natuurlijk van mijlen ver zag aankomen, dat wel. Maar stappen we niet juist over op zonnepanelen vanwege de natuur? Dat is hetzelfde als een kankerpatient medicijnen geven waarvan hij niet langer blijft leven maar juist eerder sterft.

Dit is wat mij betreft illustratief hoe er met dit dossier wordt omgegaan. Niet doordenken, een halve oplossing volledig uitrollen, negatieve signalen negeren, politieke spelletjes met lobbyisten en vergunningen, het biomassa schandaal all over again.

Het lijkt wel de standaard modus operandi.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 16 juni 2021 @ 17:03:29 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199913027
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 16:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dit is toch wel wat meer dan een hobbeltje lijkt mij. Een hobbel die je natuurlijk van mijlen ver zag aankomen, dat wel. Maar stappen we niet juist over op zonnepanelen vanwege de natuur? Dat is hetzelfde als een kankerpatient medicijnen geven waarvan hij niet langer blijft leven maar juist eerder sterft.

Dit is wat mij betreft illustratief hoe er met dit dossier wordt omgegaan. Niet doordenken, een halve oplossing volledig uitrollen, negatieve signalen negeren, politieke spelletjes met lobbyisten en vergunningen, het biomassa schandaal all over again.

Het lijkt wel de standaard modus operandi.
Waarom zou dit niet op te lossen zijn dan? En waarom zou het enkel in deze vorm kunnen? Ik hoorde laatst dat ze in Drente die panelen strak langs willen neerzetten. Toch al geen plek met waardevolle natuur. Of wellicht zijn er technieken te bedenken die dit probleem weer counteren. Duurzame energie is een kwestie van een positieve grondhouding en probleemoplossend denken.

Maar dit soort loopgraven-geklaag is illustratief voor mensen die niet mee willen met een verandering en een negatieve houding hebben. Gaan bij ieder hobbeltje weer roepen dat niks kan en alles kut is. En denken nooit constructief mee.
  woensdag 16 juni 2021 @ 17:11:40 #97
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_199913104
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 12:25 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

En allemaal zonder gasaansluiting. Dus er zullen nogal wat zonneparken en windmolenparken de grond uit gestampt moeten worden.
Daarom ga ik als Limburger volgend jaar een huis kopen In Duitsland. Daar zijn de woningen een stuk goedkoper, ze gaan massaal aan het gas, wegbelasting wordt berekend op milieu klasse ipv gewichtskasse, etc.

Tot ziens Waanzinland! :W
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_199913373
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 12:46 schreef DarkwingDuck het volgende:
https://www.trouw.nl/duur(...)-nu-de-zon~b9eb0a9e/

Artikel van vandaag met mooie plaatjes van een modern zonnepark. Zie ook de mooi verharde weg tussen de panelen. Echt een oase van gezonde natuur zo te zien.
Waarom zou men een dergelijk duur zwevend pad door een weiland maken. Ik heb heel erg het idee dat deze foto boven op een dak is gemaakt.
pi_199913430
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 12:16 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Vind je?
Vind je wat?
  woensdag 16 juni 2021 @ 17:50:48 #100
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199913466
Ook wel bijzonder hoe sommigen zich druk maken om vogeltjes en tegelijkertijd vinden dat varkensboeren de vrije hand moeten hebben om de vogestand kapot te maken met hun stikstof-emissie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')