abonnement Unibet Coolblue
pi_199907757
Ik heb deze week van die zogenaamde ‘slimme’ lampen gekocht van het merk: Wiz. Is de goedkopere variant (<50%) van Philips Hue. Ze werken uitstekend en zien er mooi uit, maar heb toch twee vragen:

1. Mijn lampenkappen (=4) geven aan dat er maximaal 40w lampje ingedraaid kan worden. Echter zijn de Wiz lampen 60w. Is dit een groot probleem? Bij Philips Hue staat 9w per lamp en dan in de omschrijving staat aangegeven dat het vergelijkbaar is met een 60w gloeilamp. Dus dan kom ik ook die max van 40w uit? Of moet ik rekenen met 9w?

2. Je kan in de app ook de lampen afsluiten, maar begreep dat er nog steeds spanning op de lampen staat. Verbruikt dit veel energie?

Ik hoor graag van jullie!
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199907793
quote:
1s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:01 schreef Gibraltar70 het volgende:
Ik heb deze week van die zogenaamde ‘slimme’ lampen gekocht van het merk: Wiz. Is de goedkopere variant (<50%) van Philips Hue. Ze werken uitstekend en zien er mooi uit, maar heb toch twee vragen:

1. Mijn lampenkappen (=4) geven aan dat er maximaal 40w lampje ingedraaid kan worden. Echter zijn de Wiz lampen 60w. Is dit een groot probleem? Bij Philips Hue staat 9w per lamp en dan in de omschrijving staat aangegeven dat het vergelijkbaar is met een 60w gloeilamp. Dus dan kom ik ook die max van 40w uit? Of moet ik rekenen met 9w?
Je moet rekenen met 9 Watt en dat kan dus makkelijk.
Gloei- en halogeenlampen worden veel en veel warmer dan LED, daarom bereik je met gloeilampen eerder het maximum.

Het "vergelijkbaar met" is de lichtopbrengst, handige indicatie als je een oude gloeilamp wil vervangen door een LED met ongeveer dezelfde lichtopbrengst.

quote:
2. Je kan in de app ook de lampen afsluiten, maar begreep dat er nog steeds spanning op de lampen staat. Verbruikt dit veel energie?

Ik hoor graag van jullie!
Het zal niet veel energie zijn. Het is nodig om de lampen te kunnen blijven bedienen.
Maar je kan natuurlijk prima de schakelaar 's nachts omzetten als je op bed gaat.
pi_199907815
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je moet rekenen met 9 Watt en dat kan dus makkelijk.
Gloei- en halogeenlampen worden veel en veel warmer dan LED, daarom bereik je met gloeilampen eerder het maximum.

Het "vergelijkbaar met" is de lichtopbrengst, handige indicatie als je een oude gloeilamp wil vervangen door een LED met ongeveer dezelfde lichtopbrengst.
[..]

Het zal niet veel energie zijn. Het is nodig om de lampen te kunnen blijven bedienen.
Maar je kan natuurlijk prima de schakelaar 's nachts omzetten als je op bed gaat.
Vraag mij af waarom de Wiz lampen dan wel rekenen met 60w, terwijl het ook led lampen zijn.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199907953
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:08 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Vraag mij af waarom de Wiz lampen dan wel rekenen met 60w, terwijl het ook led lampen zijn.
Misschien was m'n uitleg niet duidelijk.

Een 9 tot 11 Watt LED-lamp heeft een lichtopbrengst die vergelijkbaar is met die van een ouderwetse 60Watt gloeilamp.

Daarom staat die 60Watt op de verpakking van zo'n LED-lamp zodat je weet hoeveel licht je kan verwachten.

Dat betekent niet dat het een 60Watt lamp is, het is een 9 Watt lamp en zo moet je hem ook behandelen als het om de lampenfitting gaat.

Het rendement van een gloeilamp is zo'n 5 tot 10%, de rest wordt omgezet in warmte en daarom is het belangrijk dat je niet een te zware gloeilamp in een fitting draait, anders heb je kans op schade of brand.

Het rendement van een LED-lamp is zo'n 45 tot 50% dus je hebt veel minder vermogen nodig om dezelfde hoeveelheid licht op te wekken. Voordeel is dat je dan ook minder warmteafgifte hebt.
pi_199912763
Het sluipverbruik van een lamp die uit staat hangt af van het merk. De EU heeft het sluipverbruik aan banden gelegd dus het zal heel erg meevallen. Het is niet anders dan een TV, computer, waterkoker, vaatwasser of wat je dan ook semi-permanent aan de 230VAC hebt hangen. Het sluipverbruik is alleen hoog bij sommige Chinese prullaria van Ali die niet aan de wet- en regelgeving voldoet, of héél oude apparaten.

Het probleem van fysiek uitschakelen door de spanning eraf te halen, betekent wel dat hij ook niet meer automatisch of via de app aan kan. Dus dan kun je niet instellen: ga om 07:45 aan, of ga aan als de zon onder aan het gaan is, want als er geen spanning op staat dan gaat er natuurlijk niks gebeuren.

Ik heb in heel mijn huis Hue en ik heb juist om bovenstaande reden de schakeldraad kortgesloten met de fasedraad, zodat er áltijd spanning op de lamp staat.
pi_199913223
Ik heb ook Wiz, ben er best tevreden over. Het sluipverbruik viel onder het meetbereik van mijn metertje dus zal dat wel meevallen.

Uit en aanzetten met de schakelaar is een optie om vlot veel licht te krijgen. Bij mij gebruikt de schoonmaakdame die optie want ik ga haar geen ap geven van mijn huis. Werkt prima maar daarna moet je wel weer even je eigen voorkeur instellen.

Wat ik mis in de Wiz ap is die zonsondergang optie. Je kan wel zonsondergang simuleren maar laten schakelen op die tijd ben ik nog niet tegen gekomen. Zou wel handig zijn.
pi_199913380
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 17:24 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb ook Wiz, ben er best tevreden over. Het sluipverbruik viel onder het meetbereik van mijn metertje dus zal dat wel meevallen.

Uit en aanzetten met de schakelaar is een optie om vlot veel licht te krijgen. Bij mij gebruikt de schoonmaakdame die optie want ik ga haar geen ap geven van mijn huis. Werkt prima maar daarna moet je wel weer even je eigen voorkeur instellen.

Wat ik mis in de Wiz ap is die zonsondergang optie. Je kan wel zonsondergang simuleren maar laten schakelen op die tijd ben ik nog niet tegen gekomen. Zou wel handig zijn.
Zoemen ze ook bij zo erg? Ik hoor de lampen echt branden. Vraag me af hoe dat komt.
The best among you is the one who doesn’t harm others with his tongue and hands. - Prophet Muhammad (PBUH)
pi_199913395
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 17:44 schreef Gibraltar70 het volgende:

[..]

Zoemen ze ook bij zo erg? Ik hoor de lampen echt branden. Vraag me af hoe dat komt.
Nooit horen zoemen maar mijn gehoor is niet geweldig goed.
  donderdag 17 juni 2021 @ 08:30:26 #9
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199921577
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

Het zal niet veel energie zijn. Het is nodig om de lampen te kunnen blijven bedienen.
Maar je kan natuurlijk prima de schakelaar 's nachts omzetten als je op bed gaat.
Dit kan, maar bedenk dan wel dat de meeste lampen hun 'geheugen' dan verliezen (dus als je hem dan weer aanzet brandt ie op z'n felst) en dat je hem op dat moment ook niet meer met de app kan bedienen (hij bestaat immers niet meer, want geen stroom).

Volgens Anandtech verbruiken de Hue varianten ongeveer 0.4 Watt als ze uit staan, zal bij Wiz dus ongeveer gelijk zijn: https://www.anandtech.com(...)ting-gets-colorful/6
  donderdag 17 juni 2021 @ 22:47:12 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199937614
Er staat letterlijk:
Vermogensequivalent 60 W
Vermogen 8 W

https://www.wizconnected.(...)ucten/8718699787059/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199940595
De meeste nieuwe generatie slimme lampen gebruiken allemaal de ESP32 module. :)

https://lastminuteenginee(...)s-power-consumption/

Afhankelijk hoe dit is geprogrammeerd heeft het een verbruik van 160mA / 260mA maak daar 0.26Ah van x 24 = maximaal 6.24 A = 1.373 Watt zit je ongeveer op ¤ 0.28p/d of ¤ 2 p/w. LED aan verbruik niet meegerekend uiteraard. Daar moet het verbruik van de PSU ook nog bij, maar die zou je nog kunnen verwaarlozen met naar boven afronden. :)

Oudere generatie zonder Bluetooth gebruikt de ESP8266 module met een gemiddelde standby consumptie van 70mA. Iets zuiniger heeft dan ook alleen maar WIFI.

Nu kun je die dingen simpel met een DeepSleep mode programmeren, w.w.z. dat het verbruik drastisch mindert wanneer het geen commando's ontvangt. Dat werkt zo ongeveer als slapen en met intervallen even checken of er iets moet gebeuren, zo nee terug slapen. Er is eigenlijk geen reden waarom deze functie er niet in geprogrammeerd zou zijn. Kost de fabrikant geen drol extra is slechts stukje kant en klare code.

Maar hoe dan ook, heb je een aantal van die dingen hangen maar eigenlijk overbodige luxe om 24/7 standby te staan s de schakelaar bedienen toch weer goed idee. Ze hebben allemaal een Eprom waar de laatste bekende configuratie/schema wordt opgeslagen en behouden.

Heb je meerdere lichtpunten in de ruimte is het beetje over de top om op elk lichtpunt een smart bulb te plaatsen. Dan kun je beter 1 smart module plaatsen die alle lichtpunten tegelijk bediend. Ook die modulles zijn verkrijgbaar.
Of zelfs DIY te maken met Arduino, bv de NodeMCU op Relais bordje zetten en zelf programeren. Dat wiel hoef je niet zelf opnieuw uit te vinden. GitHub staat er vol mee. Zoek maar eens youtube af op ESP32 Bluetooth Home Automation, je wordt er mee dood gegooid. Achter een relais mis je natuurlijk wel je sunrise sunset speeltje.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 18-06-2021 09:30:11 ]
  Knikkerking vrijdag 18 juni 2021 @ 10:02:05 #12
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_199941201
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 09:10 schreef Watuntrik het volgende:
De meeste nieuwe generatie slimme lampen gebruiken allemaal de ESP32 module. :)

https://lastminuteenginee(...)s-power-consumption/

Afhankelijk hoe dit is geprogrammeerd heeft het een verbruik van 160mA / 260mA maak daar 0.26Ah van x 24 = maximaal 6.24 A = 1.373 Watt zit je ongeveer op ¤ 0.28p/d of ¤ 2 p/w. LED aan verbruik niet meegerekend uiteraard. Daar moet het verbruik van de PSU ook nog bij, maar die zou je nog kunnen verwaarlozen met naar boven afronden. :)

:X 8)7

Hier klopt iets (HEEEEEEL ERG) niet... :P
pi_199941371
quote:
14s.gif Op donderdag 17 juni 2021 08:30 schreef Mallerd01 het volgende:
Dit kan, maar bedenk dan wel dat de meeste lampen hun 'geheugen' dan verliezen (dus als je hem dan weer aanzet brandt ie op z'n felst) en dat je hem op dat moment ook niet meer met de app kan bedienen (hij bestaat immers niet meer, want geen stroom).
Philips gaat wel in de laatst gekozen stand wanneer je ze handmatig uit zet.

Maarja met de schakelaar uit doen als je naar bed gaat is ook vervelend. Ja in de woonkamer kan het nog wel, maar het is ideaal dat ik de lampen op de gang en in de badkamer pas uit kan doen als ik in bed lig.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 10:27:19 #14
495114 Mallerd01
Roept ook maar wat.
pi_199941445
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:18 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Philips gaat wel in de laatst gekozen stand wanneer je ze handmatig uit zet.

Maarja met de schakelaar uit doen als je naar bed gaat is ook vervelend. Ja in de woonkamer kan het nog wel, maar het is ideaal dat ik de lampen op de gang en in de badkamer pas uit kan doen als ik in bed lig.
Weet je dat zeker? Als je lampen met schakelaar (dus niet pulsdrukker+dimmer) omzet, dan haal je de stroom er vanaf en is er dus geen geheugen beschikbaar voor de lamp (en kan hij ook niets wegschrijven, want geen stroom). Ik heb geen ervaring met de hue/wiz lampen maar wel met bijvoorbeeld de Tradfri's en die resetten ook volledig. Ook bijvoorbeeld Fibaro dimmers, als je die van de stroom afhaalt (stop die springt of zo) en dan weer erop zet, reset volledig. Enige wat blijft bestaan is de 'bestaande' connectie, je hoeft ze dus niet opnieuw aan je WiFi/Zigbee/Zwave stick te koppelen omdat dat vanuit de host gebeurt.
  vrijdag 18 juni 2021 @ 10:30:07 #15
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199941483
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:02 schreef Atmoz het volgende:

[..]

:X 8)7

Hier klopt iets (HEEEEEEL ERG) niet... :P
Ach, hoe je van een half watt per uur naar dik 1 kw per dag gaat is wel intrigerend natuurlijk :D .
Moet zeggen dat ik mij een splitsecond wel zorgen ging maken met 60 slimme lampen in huis. Tering jantje, 120 euro per week om die meuk op stand-by te houden :X
pi_199941569
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:27 schreef Mallerd01 het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Als je lampen met schakelaar (dus niet pulsdrukker+dimmer) omzet, dan haal je de stroom er vanaf en is er dus geen geheugen beschikbaar voor de lamp (en kan hij ook niets wegschrijven, want geen stroom). Ik heb geen ervaring met de hue/wiz lampen maar wel met bijvoorbeeld de Tradfri's en die resetten ook volledig. Ook bijvoorbeeld Fibaro dimmers, als je die van de stroom afhaalt (stop die springt of zo) en dan weer erop zet, reset volledig. Enige wat blijft bestaan is de 'bestaande' connectie, je hoeft ze dus niet opnieuw aan je WiFi/Zigbee/Zwave stick te koppelen omdat dat vanuit de host gebeurt.
Zal allicht per merk verschillen inderdaad, maar hue blijft de verbinding en kun je zelfs kiezen wat er gebeurt als je de lamp met een klassieke lichtschakelaar aan/uit zet:



Wat ik begreep is dit wel later pas ingevoerd, nadat mensen hadden geklaagd dat het standaard fel witte licht vervelend was als de stroom er bijvoorbeeld af ging.
  Knikkerking vrijdag 18 juni 2021 @ 10:39:13 #17
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_199941590
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:30 schreef bleiblei het volgende:

Ach, hoe je van een half watt per uur naar dik 1 kw per dag gaat is wel intrigerend natuurlijk :D .
Dat er een rekenfout wordt gemaakt ok... Maar dat er vervolgens bij het schrijven van "of ¤ 2 p/w." geen lampje ( :P ) gaat branden vind ik veel erger O-)

quote:
Moet zeggen dat ik mij een splitsecond wel zorgen ging maken met 60 slimme lampen in huis. Tering jantje, 120 euro per week om die meuk op stand-by te houden :X
Lol _O-
pi_199941615
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ach, hoe je van een half watt per uur naar dik 1 kw per dag gaat is wel intrigerend natuurlijk :D .
Moet zeggen dat ik mij een splitsecond wel zorgen ging maken met 60 slimme lampen in huis. Tering jantje, 120 euro per week om die meuk op stand-by te houden :X
Was je snel genoeg opgevallen denk ik, als je een energierekening van 500+ euro zou krijgen. Heb er slechts 10, maar met 80 euro zou m'n verbruik dan ook ineens al verdubbeld zijn.
pi_199941673
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:02 schreef Atmoz het volgende:

[..]

:X 8)7

Hier klopt iets (HEEEEEEL ERG) niet... :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ach, hoe je van een half watt per uur naar dik 1 kw per dag gaat is wel intrigerend natuurlijk :D .
Moet zeggen dat ik mij een splitsecond wel zorgen ging maken met 60 slimme lampen in huis. Tering jantje, 120 euro per week om die meuk op stand-by te houden :X
:@ :+ Idd even snel op de vroege ochtend telfoutje gemaakt en mezelf niet gecheckt... :?
Het zou met 0.26A maximaal iets meer dan 6 watt p/d moeten zijn. Of ik ben helemaal in de bonen en moet even terug naar .... Alzheimer light?
  Knikkerking vrijdag 18 juni 2021 @ 10:54:18 #20
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_199941751
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

[..]

:@ :+ Idd even snel op de vroege ochtend telfoutje gemaakt en mezelf niet gecheckt... :?
Het zou met 0.26A maximaal iets meer dan 6 watt p/d moeten zijn. Of ik ben helemaal in de bonen en moet even terug naar .... Alzheimer light?
Een ESP32 werkt op 3.3v en bij 0,26A verbruik is dat dus 0,858W ^O^
pi_199941808
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:54 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Een ESP32 werkt op 3.3v en bij 0,26A verbruik is dat dus 0,858W ^O^
Dus toch alzheimer light!?.. Inderdaad W/V en de V ergeten... :') :@ Bedankt voor de correctie BTW... ^O^
  vrijdag 18 juni 2021 @ 11:03:14 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_199941823
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juni 2021 10:41 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Was je snel genoeg opgevallen denk ik, als je een energierekening van 500+ euro zou krijgen. Heb er slechts 10, maar met 80 euro zou m'n verbruik dan ook ineens al verdubbeld zijn.
Ja klopt, dat besef kwam icm. een snelle berekening na die splitsecond :P .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')