abonnement Unibet Coolblue
pi_199894913
Ik ben eens benieuwd of iemand ervaring heeft met het volgende:

Situatie:

Annuiteitenhypotheek (1 leningsdeel) 900 per maand. Extra aflossen is zinloos, aangezien ik 40-50K extra zou moeten aflossen en dat net 100 euro per maand zal gaan schelen. HRA ius 60 euro per maand, niet boeiend.

Nu bedacht ik mij het volgende:

Stel ik pak een klein deel aflossingsvrij erbij, dus het leningsdeel zet men om in 80% annuiteit en 20% aflossingsvrij (of welk percentage dan ook). Nu belde ik zojuist met de bank en die wist mij te vertellen dat men zeker gaat kijken naar de mogelijkheden, maar dat deze vraag eigenlijk zelden voorbij komt. Vaker is het dat men aflossingsvrij heeft en wilt gaan aflossen etc etc.

Is er iemand bekend met hetgeen ik zou willen? Eventuele kosten die erbij zouden komen zou ik ook graag horen. Ik zat zelf te denken aan 20% aflossingsvrij (scheelt al 200 per maand, als het niet meer is). Dit huis hebben wij voor de waarde kunnen kopen, dus de verwachting is geen verlies. Eigenlijk verwachten we zelfs winst over een paar jaar, gezien de ligging, grootte etc etc.
pi_199894956
Waarom maar 20%?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199894972
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom maar 20%?
Omdat wij toch willen aflossen en waarschijnlijk binnen x-jaren verder gaan kijken. Ondertussen wat kleine aanpassingen aan het huis etc. Wil zo rond de 600-700 euro uitkomen denk ik.
pi_199895007
Wij zitten trouwens - niet onbelangrijk - op 20 jaar met 1,3%.
pi_199895022
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:32 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Omdat wij toch willen aflossen en waarschijnlijk binnen x-jaren verder gaan kijken. Ondertussen wat kleine aanpassingen aan het huis etc. Wil zo rond de 600-700 euro uitkomen denk ik.
Ok het klinkt zo weinig tov de kosten die je moet maken.
Zelf zou ik niet meer aflossen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199895087
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ok het klinkt zo weinig tov de kosten die je moet maken.
Zelf zou ik niet meer aflossen.
De ''kosten'' dat is dus de vraag, want ik lees nergens iets over het omzetten/opsplitsen van een annuiteiten naar een deel aflossingsvrij. Daarbij dan de vraag; Blijft je rente hetzelfde? Mag hopen van wel etc.
pi_199895117
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:39 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

De ''kosten'' dat is dus de vraag, want ik lees nergens iets over het omzetten/opsplitsen van een annuiteiten naar een deel aflossingsvrij. Daarbij dan de vraag; Blijft je rente hetzelfde? Mag hopen van wel etc.
Meestal kent aflossingsvrij een iets hogere rente dan ern afloshypotheek vanwege het risico
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199895136
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Meestal kent aflossingsvrij een iets hogere rente dan ern afloshypotheek vanwege het risico
I know, maar hoe zit dat bij het opsplitsen snap je. Heb de vraag per email gesteld, ben benieuwd. Misschien heeft iemand hier ervaring met dit verhaal.
pi_199895144
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Meestal kent aflossingsvrij een iets hogere rente dan ern afloshypotheek vanwege het risico
Ik heb hier ook nog een stuk aflossingsvrij en die is qua rente gelijk aan het annuiteiten gedeelte. De rente werd bij ons puur bepaald door de LTV-waarde.

Maar geen idee hoe dat bij nieuwe hypotheken zit.
pi_199895193
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:28 schreef Poepz0r het volgende:
Dit huis hebben wij voor de waarde kunnen kopen, dus de verwachting is geen verlies. Eigenlijk verwachten we zelfs winst over een paar jaar, gezien de ligging, grootte etc etc.
Dit is overigens een gevaarlijke redenering, want die verwachting is op weinig gebaseerd. Wie weet wat de huizenmarkt gaat doen als de rente gaat stijgen?

Met aflossingsvrij verhoog je het risico om onder water te komen te staan, dat lijkt me het belangrijkste minpunt eigenlijk. Al zal dat met 20% aflossingsvrij nog wel meevallen.
pi_199895196
wat is het doel dat je wilt bereiken? lagere maandlasten? je moet alsnog aflossen aan het einde van de dag.
pi_199895244
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:46 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit is overigens een gevaarlijke redenering, want die verwachting is op weinig gebaseerd. Wie weet wat de huizenmarkt gaat doen als de rente gaat stijgen?

Met aflossingsvrij verhoog je het risico om onder water te komen te staan, dat lijkt me het belangrijkste minpunt eigenlijk. Al zal dat met 20% aflossingsvrij nog wel meevallen.
Wijk waarin wij wonen stijgt al een kleine 25 jaar, vrij constant. Voorbeeld dit huis was eerst 150.000 en nu 270.000. Ik verwacht dat het blijft stijgen over de lange termijn en op de korte termijn misschien wat naar beneden, maar op de lange termijn stijgen huizen altijd. Al honderd jaar ofzo. Vrij simpel; Vraag en aanbod. Steeds meer mensen > minder woonruimte etc. Daar maak ik mij totaal niet druk om in ieder geval.

@athlonkmf Iets lagere maandlasten inderdaad zodat ik wat extra kan doen aan het huis. Wat weer voor waardevermeerdering gaat zorgen en vice versa. Ik verwacht niet dat ik langer dan 10 jaar in een huis woon, dus binnen 7-8 jaar zijn we weer pleite gok ik.
pi_199895253
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:46 schreef athlonkmf het volgende:
wat is het doel dat je wilt bereiken? lagere maandlasten? je moet alsnog aflossen aan het einde van de dag.
Nee hoor dat hoeft niet. Na afloop kan je een nieuwe hypotheek afsluiten om de oude af te lossen, of je kan verhuizen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199895302
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:28 schreef Poepz0r het volgende:
Extra aflossen is zinloos, aangezien ik 40-50K extra zou moeten aflossen en dat net 100 euro per maand zal gaan schelen. HRA ius 60 euro per maand, niet boeiend.
Bij een annuiteitem hypotheek ben je sowieso aan het aflossen. Hoe sneller je dat doet, hoe minder rente je uiteindelijk hebt betaald.
Ook al heb je een lage rente, sneller aflossen is altijd gunstig (los van eventuele risicovollere bellegingen b.v.). Afhankelijk van je situatie, kan dit ook in de vermogensrendementsheffing aanzienlijk schelen.
Het wordt misschien wel anders als je verwacht dat de spaarrente boven de 1,3% gaat stijgen.

Aflossingsvrij kan een optie zijn, maar als de bank van jou verlangt dat je na de looptijd de lening volledig aflost, had je alsnog beter de annuiteit kunnen laten bestaan.

Het is niet voor niets dat HRA sinds 2013 alleen voor annuiteiten en lineair is toegestaan. De bank loopt nou eenmaal meer risico als niet wordt afgelost.

Als je nog jong bent, zeg 35-, en je bent er toe in staat, zou ik in jouw geval z.s.m. aflossen.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
pi_199895338
Elke 100 euro aflossing scheelt je bruto 1,30 per jaar.
Op zich wel een goede rente, echter dit geld is extreem lastig weer terug te krijgen mocht je het weer nodig hebben in tegenstelling tot een spaarrekening of belegging.

Voor mij is het een nobrainer, aflossen kost je alleen maar geld.

Daarom vind ik die 20% wel laag in verband met de oversluitkosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199895482
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Elke 100 euro aflossing scheelt je bruto 1,30 per jaar.
Op zich wel een goede rente, echter dit geld is extreem lastig weer terug te krijgen mocht je het weer nodig hebben in tegenstelling tot een spaarrekening of belegging.

Voor mij is het een nobrainer, aflossen kost je alleen maar geld.

Dat is onzin. Die 100 euro los je anders ook af, maar dan verspreid. Het levert gewoon geld op. 100 euro scheelt bruto 1,30 rente per jaar, maar je aflossingsbedrag gaat ook naar beneden. Namelijk 100 euro gedeeld door de resterende looptijd.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
pi_199895516
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Elke 100 euro aflossing scheelt je bruto 1,30 per jaar.
Op zich wel een goede rente, echter dit geld is extreem lastig weer terug te krijgen mocht je het weer nodig hebben in tegenstelling tot een spaarrekening of belegging.

Voor mij is het een nobrainer, aflossen kost je alleen maar geld.

Daarom vind ik die 20% wel laag in verband met de oversluitkosten.
Daar is dus niks over bekend in dit verhaal. Vaak heeft men aflossingsvrij en wilt men oversluiten naar aflossen, maar dit is een heel ander verhaal. Ik los af en wil een stukje aflossingsvrij ERBIJ.
pi_199895532
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:06 schreef tsagld het volgende:

[..]

Dat is onzin. Die 100 euro los je anders ook af, maar dan verspreid. Het levert gewoon geld op. 100 euro scheelt bruto 1,30 rente per jaar, maar je aflossingsbedrag gaat ook naar beneden. Namelijk 100 euro gedeeld door de resterende looptijd.
Je bedrag gaat zo traag naar beneden als je extra aflost. In ons geval 27K scheelt 50 euro per maand. Zet geen zoden aan de dijk. Dan pak ik die 27K liever voor een uitbouw, kozijnen etc etc.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 13:11:06 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199895555
Je krijgt geen HRA over het deel dat aflossingsvrij wordt. Ook iets om mee te nemen in je rekensommen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199895564
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:11 schreef Lienekien het volgende:
Je krijgt geen HRA over het deel dat aflossingsvrij wordt. Ook iets om mee te nemen in je rekensommen.
Is niet boeiend. Is toch maar 60 euro.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 13:15:56 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199895613
Wat ik niet zo goed snap: dat deel aflossingsvrij levert je minder kosten per maand op. Dat snap ik.

Maar het duurt toch wel even voordat je met dat voordeel de financiële ruimte hebt opgebouwd om een verbouwing mee te bekostigen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199895615
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Je bedrag gaat zo traag naar beneden als je extra aflost. In ons geval 27K scheelt 50 euro per maand. Zet geen zoden aan de dijk. Dan pak ik die 27K liever voor een uitbouw, kozijnen etc etc.
Als je hypotheek nog 30 jaar loopt, scheelt je dat 351 aan rente en 750 aan aflossing per jaar.
Oftewel gemiddeld zo'n ¤ 92,- per maand.
Aan rente scheelt het ruim 10.000 over de hele looptijd. Bruto, maar het netto stuk is pure winst.
<a href="https://initiativeq.com/invite/Bz7c4Q0iQ" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" > InitiativeQ, de nieuwe crypto, maar net even anders.</a>
pi_199895624
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:15 schreef Lienekien het volgende:
Wat ik niet zo goed snap: dat deel aflossingsvrij levert je minder kosten per maand op. Dat snap ik.

Maar het duurt toch wel even voordat je met dat voordeel de financiële ruimte hebt opgebouwd om een verbouwing mee te bekostigen.
Verbouwing? :D Nee joh wat kleine dingen en er komt een baby aan etc. Wil gewoon wat besparen. Niet dat we slecht verdienen, integendeel, maar hekel aan veel betalen ;)

Voorbeeld: Nu kan ik - als ik dat wil - 5 kozijnen zetten. Bespaar ik er 200 per maand, dan heb ik er al 6. Des te sneller is alles geregeld, dat is de gedachte zeg maar.
pi_199895643
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:16 schreef tsagld het volgende:

[..]

Als je hypotheek nog 30 jaar loopt, scheelt je dat 351 aan rente en 750 aan aflossing per jaar.
Oftewel gemiddeld zo'n ¤ 92,- per maand.
Aan rente scheelt het ruim 10.000 over de hele looptijd. Bruto, maar het netto stuk is pure winst.
Klopt is een keuze, maar je bent wel je 27K kwijt in de portemonnee. Dan stop ik het liever in waardevermeerdering als je begrijpt wat ik bedoel. Een nieuwe deur, schuifpuitje, dat soort dingen.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 13:19:51 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199895650
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:17 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Verbouwing? :D Nee joh wat kleine dingen en er komt een baby aan etc. Wil gewoon wat besparen. Niet dat we slecht verdienen, integendeel, maar hekel aan veel betalen ;)

Voorbeeld: Nu kan ik - als ik dat wil - 5 kozijnen zetten. Bespaar ik er 200 per maand, dan heb ik er al 6. Des te sneller is alles geregeld, dat is de gedachte zeg maar.
Oh, dan las ik dit verkeerd.

quote:
9s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 13:09 schreef Poepz0r het volgende:

[..]

Je bedrag gaat zo traag naar beneden als je extra aflost. In ons geval 27K scheelt 50 euro per maand. Zet geen zoden aan de dijk. Dan pak ik die 27K liever voor een uitbouw, kozijnen etc etc.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')