De onderstroom – Benjamin Myers![521x840.jpg]()
In samenwerking met uitgeverij
Nieuw-Amsterdam , Recensie geschreven door
@Adrian4 - waarvoor dank!
“Laat poëzie en muziek en wijn en romantiek ons de weg tonen. Laat de vrijheid zegevieren.”
De Tweede Wereldoorlog is net voorbij en Robert, een 16 jarige dromerige jongen die in de oorlog opgegroeid is in een mijnwerkersstadje in Noord-Engeland, gaat eindelijk de wijde wereld in. Hij trekt te voet door een beschadigd Engeland en slaapt onder heggen in de buitenlucht. Bij de zee aangekomen ontmoet hij Dulcie Piper: een oudere vrouw zoals Robert nog nooit ontmoet heeft. Het klikt meteen tussen de twee en Robert leert veel over poëzie, kunst en lekker eten.
Geef mij maar een goed verhaal. Een verhaal waar je helemaal in op gaat, met een groot aantal spanningsbogen. Zo’n verhaal waar je op het werk zit overdag en alleen maar naar huis wilt om weer terug naar je verhaal te gaan. Is de Onderstroom van Benjamin Myers zo’n boek? Nee. Is het een verschrikkelijk boek? Helemaal niet! Het boek is heel melancholiek, waardoor ik persoonlijk er niet zo goed in kom. Alles wordt in detail beschreven: hoe het landschap er uit ziet en hoe het ruikt en welke geluiden er allemaal zijn. Ook het eten en het drinken wordt volledig beschreven. “Ik proefde een scherpe smaak en daarna kreeg ik een warm gevoel dat zich verspreidde door mijn slokdarm en borst tot helemaal in mijn maag. Het was het eerste vocht dat ik dronk dat droog leek, hoewel het gevoel niet uitsluitend onaangenaam was Ik nam nog een teug en voelde de wijn in mijn aderen als een prettige pijn”. De zinnen zijn echt prachtig en sommige heb ik hardop gelezen. Toch zorgen de hoeveelheid details er voor dat het mij heel snel verveelt, al kan ik mij ook voorstellen dat het andere mensen juist kalmeert. Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn liefde voor het Engelse landschap mij door de eerste 80 pagina’s heeft getrokken.
Na 80 pagina’s werd de hoofdpersoon Dulcie Piper geïntroduceerd en dat zorgde er voor dat ik in het verhaal kwam. Dulcie is een geweldige vrouw. Dulcie draagt een broek, is een echte bourgondier en is van de harde grappen. En ze heeft goed wat minachting voor regels, religie en gezag, maar heeft wel echt een interressant en liberaal wereldbeeld. Wat dat betreft is ze haar tijd ver vooruit. En ze heeft nog fijne humor ook! Ik zou zo een vriendin van haar kunnen zijn. Doordat alles zo melancholisch beschreven wordt in het verhaal, wordt de vriendschap en de gevoelens tussen Dolcie en Robert echt heel mooi neergezet. Voor mij is Dulcie de reden waarom ik het boek heb uitgelezen.
De Onderstroom is het eerste werk van Benjamin Myers dat in het Nederlands is vertaald. Hij heeft toch al veel boeken (romans en poëzie) op zijn naam staan en ook al veel prijzen gewonnen. Ik snap dat zeker en ik weet zeker dat er liefhebbers zijn voor deze vorm van boeken. Het is een speciaal boek met in prachtige zinnen een ode aan het Engelse landschap. Het is met veel liefde en passie geschreven. In zekere zin is het boek ook erg rustgevend. Mijn ding is het alleen niet helemaal.
Het boek is hier te koop:
Hardcover |
e-book[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2021 10:47:43 ]