abonnement Unibet Coolblue
pi_199978843
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 15:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Vraag dat even aan het cda. Die zij de desastreuze coalitie van 2010 nog steeds niet te boven. En de PvdA 2013 ook niet.

Wel of niet regeren en met wie heeft gewoon veel invloed op je partij.
Ligt ook een beetje aan jezelf als partij denk ik, D66 kwam er deze keer prima uit en de CU heeft ook nauwelijks last gehad. Het punt is dat je niet je Kamerfractie moet vastbinden en alle profileringsruimte moet ontnemen: D66 kwam bijvoorbeeld met een initiatief betreffende de donorwet, een eigen verhaal op voltooid leven, klimaat, stikstof etc. De CU had ook eigen thema's. De PvdA had dat niet.

Dan schuurt soms in de coalitie maar dan blijf je wel zichtbaar met een eigen profiel.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 juni 2021 @ 17:38:54 #227
408813 crew  trein2000
pi_199978881
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 17:36 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Ligt ook een beetje aan jezelf als partij denk ik, D66 kwam er deze keer prima uit en de CU heeft ook nauwelijks last gehad. Het punt is dat je niet je Kamerfractie moet vastbinden en alle profileringsruimte moet ontnemen: D66 kwam bijvoorbeeld met een initiatief betreffende de donorwet, een eigen verhaal op voltooid leven, klimaat, stikstof etc. De CU had ook eigen thema's. De PvdA had dat niet.

Dan schuurt soms in de coalitie maar dan blijf je wel zichtbaar met een eigen profiel.
Dat is natuurlijk deels zo. Maar risicovrij is het zeker niet, zeker in het huidige klimaat met drie enquêtes. Met een impopulaire Rutte. Met veel concurrentie.
Ik snap best dat je als partij je huid duur verkoopt wat dat betreft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199981782
Ik ben benieuwd welke optie de heren en dames morgen kiezen. Ik heb het gevoel dat de meeste partijen onderhandelingen met 6 partijen willen starten.
pi_199981895
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 20:19 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben benieuwd welke optie de heren en dames morgen kiezen. Ik heb het gevoel dat de meeste partijen onderhandelingen met 6 partijen willen starten.
Lijkt mij ook. CDA wil vast wel nu, kunnen ze misschien gelijk ook wat resultaten of zelfs het eindresultaat meenemen in september in het congres, verschuift Omtzigt naar de achtergrond. Alleen CU vraag ik me af, maar die zeggen niet snel nee tegen verantwoordelijkheid nemen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 20 juni 2021 @ 21:18:18 #230
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199982699
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 15:43 schreef Japepk het volgende:
Ik vind het ook wel kwalijk dat ze sinds dat lek van Ollongren dus echt op elke slak zout leggen. Voor die tijd had het er alle schijn van dat er even in de handen getufd ging worden en er rapido een nieuwe kabinet in elkaar zou worden getimmerd. Hard nodig, want corona, economie en klimaat. Nu is er niemand meer die even klare taal spreekt en zegt; kappen met dat gezeik, aan de bak. Zet je partijbelang eens even aan de kant, wat maakt het feitelijk uit of je nu regeert en dan de volgende keer oppositie voert. Voel eens aan wat het land nodig heeft, man.
Het land heeft nodig dat de angel eruit gehaald wordt. Dat de verantwoordelijken voor de Ruttes afbraakpolitiek opstappen. Het ligt er zo dicht bovenop, maar niemand handelt ernaar. Daarom zitten we met dit gehannes. En dit gehannes blijft terugkomen en terugkomen omdat deze mensen een mijnenveld aan leugens en gekonkel gecreëerd hebben waardoor dit nooit een werkbaar kabinet gaat opleveren. Rutte, Kaag, Hoekstra, ze geven geen reet om Nederland. Ze zien dit als een spelletje. Het doet me denken aan Afrikaanse dictaturen waarin de machthebbers zich boven de politiek stellen, alsof zij de continuïteit zijn. Alsof Nederland ophoudt te bestaan wanneer Rutte niet meer aan de macht is. We worden echt geregeerd door angst en het is dus blijkbaar binnen de regels van de democratie prima mogelijk zulke spelletjes te spelen.
pi_199982965
Een kabinet VVD+ D66+ cda+pvda+ gl heeft alleen voordelen voor de vvd. Het CDA is nu gemakkelijk chanteerbaar en moeten in alles meegaan met de andere coalitiepartners in zo'n kabinet omdat als dit nieuwe kabinet vroeger of later uiteen spat, zal het CDA zowat weggevaagd worden door de nieuwe lijst Omzigt. Voor de PVDA en GL zal het ook slecht aflopen als ze in de valkuil van een nieuw kabinet Rutte 4 stappen. Al lang is gebleken dat ze niet assertief genoeg naar de VVD zijn.
Maar OK als de PVDA en GL (machtsbelust) wel samen in zo'n kabinet Rutte 4 gaan stappen, zou het verstandig zijn als Mark Rutte nog een extra voor hem acceptabele partij zoals Ja21 erbij eist, dus voor een zeven partijen kabinet gaat:
1. Dat versterkt zijn onderhandelingspositie. ( Voor wat hoort wat)
2. Doet recht aan de verkiezingsuitslag( Er zijn nu veel rechts stemmende kiezers, die nooit gehoord worden want de PVV en FvD komen nooit in een kabinet om begrijpelijke redenen. Dus ter compensatie zou Ja21 kunnen meedoen als er twee verliezende linkse partijen ter opvulling in het kabinet komen.

Hoe denken jullie over dit scenario?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_199983263
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 21:33 schreef paulgo het volgende:
Een kabinet VVD+ D66+ cda+pvda+ gl heeft alleen voordelen voor de vvd. Het CDA is nu gemakkelijk chanteerbaar en moeten in alles meegaan met de andere coalitiepartners in zo'n kabinet omdat als dit nieuwe kabinet vroeger of later uiteen spat, zal het CDA zowat weggevaagd worden door de nieuwe lijst Omzigt. Voor de PVDA en GL zal het ook slecht aflopen als ze in de valkuil van een nieuw kabinet Rutte 4 stappen. Al lang is gebleken dat ze niet assertief genoeg naar de VVD zijn.
Maar OK als de PVDA en GL (machtsbelust) wel samen in zo'n kabinet Rutte 4 gaan stappen, zou het verstandig zijn als Mark Rutte nog een extra voor hem acceptabele partij zoals Ja21 erbij eist, dus voor een zeven partijen kabinet gaat:
1. Dat versterkt zijn onderhandelingspositie. ( Voor wat hoort wat)
2. Doet recht aan de verkiezingsuitslag( Er zijn nu veel rechts stemmende kiezers, die nooit gehoord worden want de PVV en FvD komen nooit in een kabinet om begrijpelijke redenen. Dus ter compensatie zou Ja21 kunnen meedoen als er twee verliezende linkse partijen ter opvulling in het kabinet komen.

Hoe denken jullie over dit scenario?
De kans dat JA21 gaat meeregeren is wat mij betreft 0% en ook nooit groter geweest, ook niet toen Rutte en Hoekstra puur als onderhandelingsstrategie riepen dat JA21 er bij moest.

Daarbij moet je het woord 'verliezende' schrappen, formatie gaat niet over winnende of verliezende partijen, maar over tot 76 zetels tellen (en het liefst ook 38 in de Eerste Kamer).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199983335
Het is niet echt democratisch als alle partijen waar rechtse kiezers op gestemd hebben, altijd uitgesloten blijven van regeringsdeelname. Bij PVV en FVD kan ik mij het wel voorstellen, maar een cordon sanitaire ver4groot alleen maar de polarisatie en onvrede in onze samenleving
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_199983761
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 21:59 schreef paulgo het volgende:
Het is niet echt democratisch als alle partijen waar rechtse kiezers op gestemd hebben, altijd uitgesloten blijven van regeringsdeelname. Bij PVV en FVD kan ik mij het wel voorstellen, maar een cordon sanitaire ver4groot alleen maar de polarisatie en onvrede in onze samenleving
Er is geen cordon sanitaire, er worden gewoon wel moties van PVV en ik denk zelfs FvD (al kan ik me even geen motie voor de geest halen) aangenomen, soms ook met steun van linkse partijen.

Maar bij JA21 gaat het om het feit dat ze net uit een partij zijn gestapt die anti-semitisch was en verder ook totaal ontspoord en dat ze nog niet hebben bewezen dat ze een betrouwbare partner zijn om mee te regeren. Je wil niet met ze in zee gaan en dat ze vervolgens weer in stukken uiteen vallen. Bewijs eerst maar eens dat je een normale partij bent die inderdaad definitief afstand neemt van alles wat fout is aan FvD en dat je constructief kunt zijn. Als dat deze periode bewezen is, worden ze een kandidaat om mee te onderhandelen.

Zelfde geldt trouwens voor Volt, ook die moeten eerst bewijzen constructief te zijn voor ze een kans maken op regeren. Al hoeven die niet eerst afstand te nemen van verwerpelijke standpunten die ze jaren minstens gedoogd hebben.


Edit: hier een FvD motie die met algemene stemmen is aangenomen: https://www.eerstekamer.n(...)van_pareren_fvd_over
Bewijs dat er geen sprake is van een cordon sanitaire, door geen enkele partij.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199983809
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar bij JA21 gaat het om het feit dat ze net uit een partij zijn gestapt die anti-semitisch was en verder ook totaal ontspoord en dat ze nog niet hebben bewezen dat ze een betrouwbare partner zijn om mee te regeren. Je wil niet met ze in zee gaan en dat ze vervolgens weer in stukken uiteen vallen. Bewijs eerst maar eens dat je een normale partij bent die inderdaad definitief afstand neemt van alles wat fout is aan FvD en dat je constructief kunt zijn.
Joost Eerdmans is samen met enkele anderen juist wegens die antisemitische uitlatingen van mede FvDers uit het Forum voor Democratie gestapt en deed ook afstand van al die andere complottheorien van Thierry Baudet. Hij heeft met Leefbaar Rotterdam ook jarenlang goed samen gewerkt met D66
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_199983822
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 17:36 schreef tizitl2 het volgende:

[..]

Ligt ook een beetje aan jezelf als partij denk ik, D66 kwam er deze keer prima uit en de CU heeft ook nauwelijks last gehad. Het punt is dat je niet je Kamerfractie moet vastbinden en alle profileringsruimte moet ontnemen: D66 kwam bijvoorbeeld met een initiatief betreffende de donorwet , een eigen verhaal op voltooid leven, klimaat, stikstof etc. De CU had ook eigen thema's. De PvdA had dat niet.

Dan schuurt soms in de coalitie maar dan blijf je wel zichtbaar met een eigen profiel.
Is dat niet nu precies de reden waarom de CU niet meer met D66 samen wilt?
"Pools are perfect for holding water"
pi_199983855
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 21:18 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Het land heeft nodig dat de angel eruit gehaald wordt. Dat de verantwoordelijken voor de Ruttes afbraakpolitiek opstappen. Het ligt er zo dicht bovenop, maar niemand handelt ernaar. Daarom zitten we met dit gehannes. En dit gehannes blijft terugkomen en terugkomen omdat deze mensen een mijnenveld aan leugens en gekonkel gecreëerd hebben waardoor dit nooit een werkbaar kabinet gaat opleveren. Rutte, Kaag, Hoekstra, ze geven geen reet om Nederland. Ze zien dit als een spelletje. Het doet me denken aan Afrikaanse dictaturen waarin de machthebbers zich boven de politiek stellen, alsof zij de continuïteit zijn. Alsof Nederland ophoudt te bestaan wanneer Rutte niet meer aan de macht is. We worden echt geregeerd door angst en het is dus blijkbaar binnen de regels van de democratie prima mogelijk zulke spelletjes te spelen.
Er hebben mensen uit wanhoop door de toeslagenmisdrijven zelfmoord gepleegd, maar Rutte heeft er geen seconde over nagedacht om af te treden. Dat is zo enorm tekenend.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199983909
quote:
1s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er is geen cordon sanitaire, er worden gewoon wel moties van PVV en ik denk zelfs FvD (al kan ik me even geen motie voor de geest halen) aangenomen, soms ook met steun van linkse partijen.

Edit: hier een FvD motie die met algemene stemmen is aangenomen: https://www.eerstekamer.n(...)van_pareren_fvd_over
Bewijs dat er geen sprake is van een cordon sanitaire, door geen enkele partij.
Onjuist D66, PVDA GL en veel andere oartijen weigeren in één kabnet te gaan zitten met de PVV en FvD. Dit wegens de Marokkanen uitspraken van Geert Wilders en de antisemitische uitlatingen in de FvD.

En ze hebben nog gelijk ook om met die partijen geen kabinet te vormen. Dit is dus wel degelijk een cordon sanitaire. Mark Rutte zegt heel slim en diplomatiek dat Geert Wilders eerst zich moet verontschuldigen voor zijn minder Marokkanen uitspraak, wil de VVD nog samen met hem in een kabinet gaan zitten
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_199983911
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:35 schreef paulgo het volgende:

[..]

Joost Eerdmans is samen met enkele anderen juist wegens die antisemitische uitlatingen van mede FvDers uit het Forum voor Democratie gestapt en deed ook afstand van al die andere complottheorien van Thierry Baudet. Hij heeft met Leefbaar Rotterdam ook jarenlang goed samen gewerkt met D66
Maar hij ging eerst wel vrolijk op de lijst zijn, terwijl iedereen toch sinds Otten wel heel zeker kon weten dat het niet fris was binnen FvD.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199983929
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:42 schreef paulgo het volgende:

[..]

Onjuist D66, PVDA GL en veel andere oartijen weigeren in één kabnet te gaan zitten met de PVV en FvD. Dit wegens de Marokkanen uitspraken van Geert Wilders en de antisemitische uitlatingen in de FvD.

En ze hebben nog gelijk ook om met die partijen geen kabinet te vormen. Dit is dus wel degelijk een cordon sanitaire. Mark Rutte zegt heel slim en diplomatiek dat Geert Wilders eerst zich moet verontschuldigen voor zijn minder Marokkanen uitspraak, wil de VVD nog samen met hem in een kabinet gaan zitten
Jij kent de definitie van een cordon sanitaire niet. Dan steun je nooit enig plan van die partij, dan praat je er niet mee. Nu worden er regelmatig zelfs moties door PVV en andere partijen samen ondertekend, met name van Graus. Die werken gewoon samen. Niks cordon sanitaire.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 20 juni 2021 @ 22:44:55 #241
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199983932
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Er hebben mensen uit wanhoop door de toeslagenmisdrijven zelfmoord gepleegd, maar Rutte heeft er geen seconde over nagedacht om af te treden. Dat is zo enorm tekenend.
Dat komt omdat de VVD actief bezig is de macht in Nederland over te nemen, dat is hun beleid, daar hebben ze een plan voor gemaakt. En dat is niet eens een geheim. De VVD is actief bezig op alle belangrijke posities in Nederland VVD'ers neer te zetten. Dat is hun doel en daarom zijn ze blind voor al het andere dat speelt. Het doel heiligt alle middelen.

Mensen zullen zeggen dat ik doordraaf, maar het is beter nu zoiets te constateren dan wanneer het te laat is.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 juni 2021 @ 22:45:51 #242
408813 crew  trein2000
pi_199983943
Die sterke onderhandelingspositie van Rutte zie ik trouwens totaal niet. Ik verwacht juist dat hij op de inhoud uitgekleed gaat worden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 juni 2021 @ 22:46:34 #243
408813 crew  trein2000
pi_199983955
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat komt omdat de VVD actief bezig is de macht in Nederland over te nemen, dat is hun beleid, daar hebben ze een plan voor gemaakt. En dat is niet eens een geheim. De VVD is actief bezig op alle belangrijke posities in Nederland VVD'ers neer te zetten. Dat is hun doel en daarom zijn ze blind voor al het andere dat speelt. Het doel heiligt alle middelen.

Mensen zullen zeggen dat ik doordraaf, maar het is beter nu zoiets te constateren dan wanneer het te laat is.
Als dat niet geheim is heb je vast de link naar het betreffende beleidsplan voor me…
Je draaft namelijk door…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199983967
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als dat niet geheim is heb je vast de link naar het betreffende beleidsplan voor me…
Je draaft namelijk door…
Deed Trump ook met het hooggerechtshof.
  zondag 20 juni 2021 @ 22:47:41 #245
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199983970
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als dat niet geheim is heb je vast de link naar het betreffende beleidsplan voor me…
Je draaft namelijk door…
Dit heeft letterlijk in een landelijke krant gestaan. Ik ga even zoeken.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 juni 2021 @ 22:48:21 #246
408813 crew  trein2000
pi_199983976
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:47 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dit heeft letterlijk in een landelijke krant gestaan. Ik ga even zoeken.
We wachten in spanning af!
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 juni 2021 @ 22:49:21 #247
408813 crew  trein2000
pi_199983985
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:47 schreef Sywert het volgende:

[..]

Deed Trump ook met het hooggerechtshof.
Ja. Het lijkt wat op gerrymanderen maar dan anders. Ik ken dat soort tactieken wel, maar ik vind het wel erg on-nederlands.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_199983994
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat komt omdat de VVD actief bezig is de macht in Nederland over te nemen, dat is hun beleid, daar hebben ze een plan voor gemaakt. En dat is niet eens een geheim. De VVD is actief bezig op alle belangrijke posities in Nederland VVD'ers neer te zetten. Dat is hun doel en daarom zijn ze blind voor al het andere dat speelt. Het doel heiligt alle middelen.

Mensen zullen zeggen dat ik doordraaf, maar het is beter nu zoiets te constateren dan wanneer het te laat is.
Voor de duidelijkheid: je draaft door. Voorbeeld de Raad van State, 1 van de hoogste posities in Nederland, is naar D66 gegaan. De Europese Commissie had VVD kunnen opeisen, maar ging naar PvdA. En zo is er een enorme waslijst te maken. Neem de meest recent vrij gekomen grote burgemeesterspost, die ging naar de PvdA met Sharon Dijksma.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199984092
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jij kent de definitie van een cordon sanitaire niet. Dan steun je nooit enig plan van die partij, dan praat je er niet mee. Nu worden er regelmatig zelfs moties door PVV en andere partijen samen ondertekend, met name van Graus. Die werken gewoon samen. Niks cordon sanitaire.
Gewoon een verschil in definitie:
Cordon sanitaire= “Een stelselmatige afwijzing van elke politieke samenwerking met een bepaalde partij.”
Maar wat is samenwerking? Samen in een kabinet/nooit samen in een kabinet maar wel acceptable moties van zo'n partij steunen/ nooit samen in één kabinet + alle dus ook de eerlijke en sociale moties tegen stemmen. Dat laatste heeft die klote PVDA trouwens jarenlang gedaan.

Tot voor een paar jaar gelden was er sprake bij veel linkse partijen van een strikt cordon sanitaire tov de PVV: Tegen stemmen van elke door de PVV ingediende motie. Zo zijn zelfs een paar burgervriendelijke moties van Fleur Agema op gebied van de Volksgezondheid voortijdig gesneuveld. Doordat dit zoveel maatschappelijke schade opleverde zijn deze linkse partijen later met dit strikte cordon sanitaire gestopt:

https://www.parool.nl/nieuws/pvda-stap-dichter-bij-cordon-sanitaire-voortaan-tegen-elk-pvv-voorstel~b9ccd6f6/
https://dr2.nl/weetje-van-de-week-een-cordon-sanitaire-rond-de-pvv/
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_199984131
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:57 schreef paulgo het volgende:

[..]

Tot voor een paar jaar gelden was er sprake bij veel linkse partijen van een strikt cordon sanitaire tov de PVV: Tegen stemmen van elke door de PVV ingediende motie. Zo zijn zelfs een paar burgervriendelijke moties van Fleur Agema op gebied van de Volksgezondheid voortijdig gesneuveld. Doordat dit zoveel maatschappelijke schade opleverde zijn deze linkse partijen later met dit strikte cordon sanitaire gestopt:
Alleen PvdA heeft dat echt een tijdje gedaan, inderdaad. Daar hebben ze inmiddels hun excuses voor aangeboden.

En nee, er zijn geen verschillende definities voor cordon sanitaire. Niet samenwerken is niet samenwerken, ook niet voor een motie of een amendement.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')