abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 14 juni 2021 @ 22:47:34 #1
493737 Forumtijger
RROOAAARRRR!!
pi_199889909
Vroeg of laat komt iedereen er ooit voor te staan:1 van je ouders komt te overlijden. Dan is het wel prettig als je nog broers en zussen hebt, zodat je elkaar kunt helpen bij alles wat komt kijken bij het regelen van de uitvaart en al het overige wat er afgehandeld moet worden, zoals een (huur)huis leeghalen, maar ook alle financiele zaken die geregeld moeten worden, zoals met de bank en de erfbelasting, en al het overige waar je mogelijk dan mee te maken krijgt.

Niet iedereen zit echter in die positie dat hij of zij broers en/of zussen heeft, en staat er mogelijk alleen voor. Als je dan ook nog nooit te maken hebt gehad met het regelen van alles wat er komt kijken bij het overlijden van (1) van je ouders, dan komt er ineens wel heel veel op je af, zeker ook omdat je in een moeilijke emotionele periode zit.

Vandaar dit topic, dat je dan als een handig soort naslagwerk kunt gebruiken mocht je plotseling voor zo'n overlijden komen te staan. Sla dit topic op in je favorieten, mocht je ooit denken het nodig te hebben.

Dus heb je handige tips of informatie hoe je het beste bepaalde situaties aan kunt pakken met bv de bank of de erfbelasting, weet je handige bedrijven of instanties die mensen kunnen helpen die bv. emotioneel in de knoop zitten, instanties die helpen bij het regelen van een uitvaart of het leeghalen van een huis, het afhandelen van alle financiele zaken, heb je links naar zulke instanties of handige sites voor informatie hierover, deel dat alles dan hier, zodat anderen daar ook iets aan hebben, die anders die instanties mogelijk nooit gevonden zouden hebben. Alles mag m.b.t. dit onderwerp, zolang het maar echt bruikbaar is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Forumtijger op 14-06-2021 22:55:57 ]
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.
  roze maandag 14 juni 2021 @ 22:50:36 #2
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_199889978
Ik heb geen tips eigenlijk. Alles ging beetje op automatische piloot ofzo. :')
Your beauty never ever scared me.
  maandag 14 juni 2021 @ 23:50:20 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_199890845
Er zijn heel veel instanties die je in zo'n situatie kunnen helpen en van tips kunnen voorzien, dus ik zie niet in wat zo'n algemeen topic zou kunnen toevoegen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_199891285
quote:
81s.gif Op maandag 14 juni 2021 23:50 schreef golfer het volgende:
Er zijn heel veel instanties die je in zo'n situatie kunnen helpen en van tips kunnen voorzien, dus ik zie niet in wat zo'n algemeen topic zou kunnen toevoegen.
Nou, misschien kun je hier dan aangeven bij welke instanties je in die situatie kunt aankloppen voor welke hulp.
pi_199891310
https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl/polissen-van-overledenen/

een zoekservice voor levensverzekeringen, is vast niet de heilige graal maar kan handig zijn als er niet bekend is of er een (extra) levensverzekering is afgesloten
  dinsdag 15 juni 2021 @ 01:48:38 #6
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_199891311
Dan nog is er geen handleiding voor rouwverwerking. De ene is maanden van slag af en een ander lijkt het van buitenaf niets te doen.

Niets mis met wat aanwijzingen en tips hoor, maar er is geen universele manier of een goeie of slechte manier.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_199891312
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 01:36 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Nou, misschien kun je hier dan aangeven bij welke instanties je in die situatie kunt aankloppen voor welke hulp.
duik in de documenten van je ouder(s) en kijk of je daar iets van verzekeringspapieren tussen ziet, misschien wel een tussenpersoon. die tussenpersoon heeft misschien ook wel meer verzekeringen lopen en kan evt verder zoeken
pi_199891324
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 01:48 schreef HeatWave het volgende:
Dan nog is er geen handleiding voor rouwverwerking. De ene is maanden van slag af en een ander lijkt het van buitenaf niets te doen.

Niets mis met wat aanwijzingen en tips hoor, maar er is geen universele manier of een goeie of slechte manier.
voor de emotionele kant is geen handleiding..
echter is het zo dat de wereld gewoon door draait: huis moet leeg, instanties moet benaderd worden om rekeningen te stoppen e.d., en helaas kan je daar in de meeste gevallen niet op wachten tot je er klaar voor bent.. die moeten geregeld worden puur alleen al ivm bv de kosten.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 02:02:05 #9
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_199891325
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 02:00 schreef mschol het volgende:

[..]

voor de emotionele kant is geen handleiding..
echter is het zo dat de wereld gewoon door draait: huis moet leeg, instanties moet benaderd worden om rekeningen te stoppen e.d., en helaas kan je daar in de meeste gevallen niet op wachten tot je er klaar voor bent.. die moeten geregeld worden puur alleen al ivm bv de kosten.
OK, goed punt wel.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 15 juni 2021 @ 06:20:04 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199891541
Mijn moeder was heel goed voorbereid en dat heeft ons heel erg geholpen. Ze had het testament, uitvaartverzekeringspapieren, en alle andere belangrijke documenten in één ordner zitten waarvan alle directe familieleden wisten waar die stond. Zat zelfs een lijst met namen en adressen in i.v.m. versturen van rouwkaartjes. Het beste is eigenlijk om je ouders op tijd te vragen om alles alvast zo goed mogelijk te organiseren.

Verder heeft Dela, waar ze verzekerd was, ons ook heel goed geholpen. Een uitvaartverzekering is alleen al handig voor de nabestaanden om alles makkelijk te kunnen regelen. Eén telefoontje en 2u later stond er al iemand op de stoep die ons stap voor stap overal doorheen loodste. En als je ouders te oud zijn om nog voor een redelijke prijs een verzekering af te kunnen sluiten, kunnen ze daar als ik me niet vergis ook gewoon een bepaald bedrag opzij laten zetten. Zonder een organisatie als Dela zou ik niet eens geweten hebben waar te beginnen om heel eerlijk te zijn.
pi_199895970
Vorig jaar was mijn grootmoeder overleden, en toen heb ik mijn moeder geholpen met het regelen van de laatste zaken (samen met twee ooms). Geen van hen drieën had echt een helder beeld van hoe de crematie het beste zou kunnen gaan; liedjes uitkiezen en wie moest spreken en zo.
Het scheelde wel dat oma al in een verzorgingshuis zat (dementerend) en een boel terug geschaald was, dus in dat opzicht hoefde er nog weinig geregeld te worden. Maar ik heb er nu wel een beetje een beter beeld bij. Wat ik vooral weet is dat ik geen enkel idee heb hoe elk van mijn ouders hun uitvaart/crematie zouden willen, of überhaupt wie we op de hoogte zouden moeten stellen :P
Komt misschien ook door mijn eigen instelling: als ik kom te overlijden, dan zoek je het maar uit. Van mijn part doe je afstand en bespaar je op de uitvaartkosten. Ik ben dood en merk er toch niets van :+

Op basis van gezondheid zou ik verwachten dat mijn vader het eerste is die overlijdt. Dat zal waarschijnlijk makkelijker verlopen dan als mijn moeder als eerste zou komen te overlijden (mits mijn moeder dan nog aardig bij de tijd is).
  Vis een optie? woensdag 16 juni 2021 @ 21:42:08 #12
70532 loveli
N
pi_199918155
Kopieën van sleutels, samen met je laatste ouder op de en/of rekening zodat je lopende zaken kunt afhandelen zonder de bank in te lichten, set nette kleren om na overlijden aan te trekken (geloof me, het is lastig als je op het juiste moment niets anders kunt vinden dan een pyjama).

En uit ervaring, degene van wie je verwacht dat hij/zij het eerste gaat, heeft die memo niet gekregen en sukkelt nog even langer door.
crap in = crap out
pi_200078924
@Dingest
quote:
...Op basis van gezondheid zou ik verwachten dat mijn vader het eerste is die overlijdt...
Dat heb ik meegemaakt... Alleen was het mijn moeder die als eerste ging. Serieus, je weet het niet, als je je mentaal daarop instelt kan het een behoorlijke klap zijn als het anders is dan in je verwachting

@loveli
Nuttige tips, de en/of rekening en de praktische tip van nette kleren
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')