abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199885523
Mijn moeder (langstlevende) is ruim een jaar geleden overleden. Mijn broer en ik zijn de enige twee erfgenamen. De excuteur heeft de erfbelasting afgewikkeld en nu moeten we beslissen wat te doen met het aan ons nagelaten huis.

Eigenlijk willen we huis gewoon aanhouden en verhuren. Mag dat zomaar (en hoe lang?) of moet het huis offcieel op onze naam worden gezet en moeten we daarvoor bijvoorbeeld ook naar de notaris?
  maandag 14 juni 2021 @ 19:39:46 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199885565
quote:
Verklaring van erfrecht inschrijven in het Kadaster
Als iemand komt te overlijden, krijgen de erfgenamen de bezittingen (en schulden). In de verklaring van erfrecht staat wie is overleden en wie zijn of haar erfgenamen zijn. Bezat de overledene een huis, stuk grond of boot (registergoed)? Dan is het verstandig om de verklaring van erfrecht door de notaris in te laten schrijven bij het Kadaster. Het Kadaster zet de eigendommen dan op naam van de erfgenamen. Iedereen die de registratie van het Kadaster raadpleegt, kan zo zien wie de eigenaar is. Het kadaster neemt hierbij de gegevens over uit de verklaring van erfrecht en vermeldt ook ieders aandeel in het onroerend goed.
https://verklaringvanerfr(...)nschrijven-kadaster/
The love you take is equal to the love you make.
pi_199885637
quote:
Dat inschrijven in kadaster is niet zo duur. Als er verder geen hypotheek op zit zou het gewoon kunnen
No bitch to me
pi_199885955
Bedankt voor die link en de toelichtingen.

En de OZB moeten we die dan beiden voor de helft opnemen in onze opgaven inkomensbelasting? En de waterschapslasten etc. worden die dan gericht aan de "erven van" en dat kunnen we dit dan zo jaren door laten lopen?
pi_199886530
Ozb is onroerend zaak belasting. Daar kun je niks mee in de aangifte.
Je moet wel je aandeel in de waarde opgeven in box 3 (maar dat moet je nu ook dus dat is geen verschil)

Waarom zou je niet gewoon gezamenlijk eigenaar willen zijn?
pi_199886606
Wellicht ook goed om een exitplan vast te leggen.
pi_199890756
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 20:08 schreef Kroonpennetje het volgende:
Bedankt voor die link en de toelichtingen.

En de OZB moeten we die dan beiden voor de helft opnemen in onze opgaven inkomensbelasting? En de waterschapslasten etc. worden die dan gericht aan de "erven van" en dat kunnen we dit dan zo jaren door laten lopen?
Zou je die niet automatisch op één van de namen van jullie als eigenaar krijgen, zodra dat bij Kadaster verwerkt is?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199892142
Kunnen we gewoon niks doen (tot in lengte van dagen) en dan gezamenlijk eigenaar zijn van mijn moeders huis?
  dinsdag 15 juni 2021 @ 08:35:28 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199892180
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 23:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Zou je die niet automatisch op één van de namen van jullie als eigenaar krijgen, zodra dat bij Kadaster verwerkt is?
Ja, afhankelijk van de gemeente op naam van de oudste (mannelijke) eigenaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:10:13 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199892535
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 08:30 schreef Kroonpennetje het volgende:
Kunnen we gewoon niks doen (tot in lengte van dagen) en dan gezamenlijk eigenaar zijn van mijn moeders huis?
Niks doen in welke zin?

Volgens mij kun je prima gezamenlijk eigenaar zijn, zolang jullie het eens zijn over wat erbij komt kijken.

Je kunt eens kijken wat er zou kunnen gebeuren en welke afspraken je daar nu over zou willen maken. Hoe gaan jullie kosten voor onderhoud regelen? Stel iemand heeft financiële problemen: gaan jullie het huis dan alsnog verkopen? Stel een van jullie komt te overlijden: wie erft dan het aandeel in het huis?
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 09:13:16 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199892570
Huis moet op jullie beider namen geschreven worden en dan kan je er mee doen wat je wilt (aangenomen dat er geen hypo meer op zit).

Ik zou wel heeeeeel goede afspraken maken over het betalen van belastingen, eigendom en onderhouds en overige kosten.

Geld en zaken en familie mixen zelden zonder gezeik zonder goede afspraken op papier.

Denk er bijv. aan om een gezamelijk potje ergens te hebben, onder een juridische entiteit, en daarvan jullie zelf en de kosten te betalen.

Qua rendement is 1 huis trouwens maar meh, kosten zijn relatief hoog. Verkopen levert veeeel meer op (zeker nu) en dat kan je dan voor meer rendement beleggen in andere zaken.

En denk ook maar eens na over hoe het moet als een van jullie niet meer wilt. Of het huis afbrandt. Of de CV ketel vervangen moet worden. Of als de keuken vervangen moet worden. Of als de huurders een muur ertussenuit halen.
Dum de dum
pi_199892624
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 08:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, afhankelijk van de gemeente op naam van de oudste (mannelijke) eigenaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SGP gemeentes?
pi_199893181
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 08:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, afhankelijk van de gemeente op naam van de oudste (mannelijke) eigenaar.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja, de volgorde ligt gewoon vast en het heeft geen enkel praktisch nut om vrouwen voor mannen te laten gaan (en andersom ook geen probleem om het om te draaien, behalve dat het werk is en geen nut heeft).

Voor gebruikersbelastingen is dat in mijn gemeente de oudste bewoner; geen verdere criteria. Vraag me af hoe ze dat doen wanneer de gebruikers op dezelfde dag geboren zijn (denk aan tweelingen of partners met flink toeval).

Voor eigenarenbelasting is er een vaste volgorde:
1. diegene die ook gebruiker is
2. diegene met grootste aandeel eigendom
3. natuurlijk persoon boven rechtspersoon
4. ouder boven jonger
5. geregistreerd als genothebbende of gebruiker
6. eerstgenoemde eigenaar bij Kadaster

Toch lijken ze zich hier niet aan te houden gezien de tenaamstelling.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:11:18 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199893307
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, de volgorde ligt gewoon vast en het heeft geen enkel praktisch nut om vrouwen voor mannen te laten gaan (en andersom ook geen probleem om het om te draaien, behalve dat het werk is en geen nut heeft).

Maar blijkbaar hebben ze die volgorde dan niet in alle gemeenten op dezelfde manier vastgelegd.

Dat vind ik wel opmerkelijk.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 10:28:02 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199893533
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:01 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, de volgorde ligt gewoon vast en het heeft geen enkel praktisch nut om vrouwen voor mannen te laten gaan (en andersom ook geen probleem om het om te draaien, behalve dat het werk is en geen nut heeft).

Voor gebruikersbelastingen is dat in mijn gemeente de oudste bewoner; geen verdere criteria. Vraag me af hoe ze dat doen wanneer de gebruikers op dezelfde dag geboren zijn (denk aan tweelingen of partners met flink toeval).

Voor eigenarenbelasting is er een vaste volgorde:
1. diegene die ook gebruiker is
2. diegene met grootste aandeel eigendom
3. natuurlijk persoon boven rechtspersoon
4. ouder boven jonger
5. geregistreerd als genothebbende of gebruiker
6. eerstgenoemde eigenaar bij Kadaster

Toch lijken ze zich hier niet aan te houden gezien de tenaamstelling.
Ik stel ook niet dat vrouwen voor mannen moeten gaan, het is alleen bizar dat er nog gemeentes zijn die mannen voor laten gaan, ook als ze niet de oudste eigenaar (of gebuiker) zijn.

Het geslacht zou er helemaal niet toe moeten doen bij het vaststellen van de aanslagplichtige.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199894257
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:11 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar blijkbaar hebben ze die volgorde dan niet in alle gemeenten op dezelfde manier vastgelegd.

Dat vind ik wel opmerkelijk.
Ja. Lokale regelgeving. Historisch, wellicht.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 10:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik stel ook niet dat vrouwen voor mannen moeten gaan, het is alleen bizar dat er nog gemeentes zijn die mannen voor laten gaan, ook als ze niet de oudste eigenaar (of gebuiker) zijn.

Het geslacht zou er helemaal niet toe moeten doen bij het vaststellen van de aanslagplichtige.
Eens. Maar dat is ooit zo bepaald. En daar op enig moment in shuffelen voegt in praktisch niet zoveel toe.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 15 juni 2021 @ 11:34:57 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199894276
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Eens. Maar dat is ooit zo bepaald. En daar op enig moment in shuffelen voegt in praktisch niet zoveel toe.
Waarom is het dan in de meeste gemeenten inmiddels wel ‘oudst bekende eigenaar krijgt aanslag’?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199894303
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom is het dan in de meeste gemeenten inmiddels wel ‘oudst bekende eigenaar krijgt aanslag’?
Geen idee. Wellicht doordat veel gemeenten samen optrekken in belastingsamenwerkingen en de regels gelijk trekken en opnieuw vormgeven.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199894625
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 09:13 schreef Fe2O3 het volgende:
Huis moet op jullie beider namen geschreven worden en dan kan je er mee doen wat je wilt (aangenomen dat er geen hypo meer op zit).

Ik zou wel heeeeeel goede afspraken maken over het betalen van belastingen, eigendom en onderhouds en overige kosten.

Geld en zaken en familie mixen zelden zonder gezeik zonder goede afspraken op papier.

Denk er bijv. aan om een gezamelijk potje ergens te hebben, onder een juridische entiteit, en daarvan jullie zelf en de kosten te betalen.

Qua rendement is 1 huis trouwens maar meh, kosten zijn relatief hoog. Verkopen levert veeeel meer op (zeker nu) en dat kan je dan voor meer rendement beleggen in andere zaken.

En denk ook maar eens na over hoe het moet als een van jullie niet meer wilt. Of het huis afbrandt. Of de CV ketel vervangen moet worden. Of als de keuken vervangen moet worden. Of als de huurders een muur ertussenuit halen.
En voor je zelf ook inschatten hoeveel gezeik je verwacht met je familie lid over deze uitgaven. De een is zakelijker als de ander. Als je geen eigen bedrijf zou willen beginnen met je familie lid moet je al gaan twijfelen of je deze contructie wil.

Zou me dan eerder laten uitkopen of mijn familielid uitkopen om te voorkomen dat je al dit juridische geregel hebt.

Wat als je broer ineens werkloos raakt (geen bijstand want eigen vermogen), evt schulden opbouwt en dat een deurwaarde ineens verhaal komt halen en beslag legt. Of in een scheiding terrecht komt en zijn ex wil hem leegplukken.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:13:58 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199894734
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 11:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Geen idee. Wellicht doordat veel gemeenten samen optrekken in belastingsamenwerkingen en de regels gelijk trekken en opnieuw vormgeven.
Het blijft opmerkelijk.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 15 juni 2021 @ 13:02:37 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199895424
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het blijft opmerkelijk.
Mooi voorbeeld van iets wat landelijk geregeld zou moeten worden dmv een wet, in plaats van in lokale wetgeving. Iets met ambtenaren, overheid en efficient werken :)
Dum de dum
pi_199921886
Bedankt voor alle informatie en wijze raad. Het stemt me wel tot nadenken en als we dit "gezamenlijk aanhouden" zo gaan doorzetten zullen we onderling zaken zeker moeten gaan vastleggen.

We hebben nu de overgenomen gezamenlijke rekening van mijn moeder waar vandaan we alle huislasten betalen. Kan je zo'n rekening inderdaad zomaar zo aanhouden? En moeten we voor de vermogensbelasting dan de waarde door twee delen voor onze aangiften inkomstenbelasting?

En moeten we dan de WOZ waarde ook delen door twee voor onze aangiften inkomstenbelasting?
  donderdag 17 juni 2021 @ 09:31:30 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199922290
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 08:57 schreef Kroonpennetje het volgende:
We hebben nu de overgenomen gezamenlijke rekening van mijn moeder waar vandaan we alle huislasten betalen. Kan je zo'n rekening inderdaad zomaar zo aanhouden?
Ja, heb die van mijn moeder ook nog op de 'erven van', meer omdat ik te lui ben om hem op te heffen. Maar kost toch 2 euro oid elke maand? kwartaal?

Als het bezit gedeeld is naar rato, maar ik kan me voorstellen dat de belastingdienst niet wilt dat alle vrijstellingen dan maar zo worden 'verdubbeld', dus geen idee eigenlijk :D Bel met de belastingdienst, die zijn echt best wel goed bereikbaar aan de telefoon.
Dum de dum
pi_199927810
quote:
0s.gif Op maandag 14 juni 2021 19:36 schreef Kroonpennetje het volgende:
(...)

Eigenlijk willen we huis gewoon aanhouden en verhuren. Mag dat zomaar (en hoe lang?) of moet het huis offcieel op onze naam worden gezet en moeten we daarvoor bijvoorbeeld ook naar de notaris?
Gecondoleerd.

Voor zover ik weet mag je het op naam van de erflater laten staan. Op de Antillen zie je dit heel veel: onroerend goed staat vaak op naam van mensen die al decennia of langer zijn overleden. Dan valt het onroerend goed in een onverdeelde nalatenschap. Op een gegeven moment is de familie zo groot dat niemand meer weet wie allemaal rechthebbende zijn. Je krijgt er geen hypotheek meer op, de boel vervalt, en de sterkste incasseert de huur. Als je een hekel aan je kinderen hebt moet je het zeker op deze manier aanpakken want je geeft ze een enorme lading hoofdpijn en gezeik.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')