abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199861521
Zoveelste topic natuurlijk... maar wat als je er niet uitkomt?

Eigenlijk doe ik altijd wat klusjes in huis. Soms met de nodige geluidsoverlast. Niet hele dagen, gewoon dan eens een uurtje, dan eens 3 uur. Ene buren vinden het prima. Die andere vind dat ik het snel moet afmaken en dan klaar.

Maar zodra het binnen klaar is wil ik in de schuur verder met hobby, beetje meubels maken enzo.

Wat is nu redelijk van hoevaak en hoelang je lawaai mag maken? Ik bedoel niet perse wettelijk. Want daar schijn je heel veel te mogen zolang het maar overdag is. Maar wat is redelijk dat buren eigenlijk geen reden mogen hebben om te klagen maar ik wel kan hobby'en.

Een serie van 20 steigerhouten tuinsets maken om op mp te verkopen ik snap dat dat niet de bedoeling is. Maar in de schuur klooien en af en toe wat gaatjes boren en stukjes zagen in hoeverre is dat redelijk? En hoeveel uren/dagdelen in de week is dan redelijk?
Buurman kan niet aangeven wat hij wil. Die zit altijd thuis.
pi_199861561
Gewoon overdag beetje rommelen moet kunnen. Jouw buurman klinkt als een zeikerd
Hallo
pi_199861606
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:30 schreef tstile het volgende:
Zoveelste topic natuurlijk... maar wat als je er niet uitkomt?

Eigenlijk doe ik altijd wat klusjes in huis. Soms met de nodige geluidsoverlast. Niet hele dagen, gewoon dan eens een uurtje, dan eens 3 uur. Ene buren vinden het prima. Die andere vind dat ik het snel moet afmaken en dan klaar.

Maar zodra het binnen klaar is wil ik in de schuur verder met hobby, beetje meubels maken enzo.

Wat is nu redelijk van hoevaak en hoelang je lawaai mag maken? Ik bedoel niet perse wettelijk. Want daar schijn je heel veel te mogen zolang het maar overdag is. Maar wat is redelijk dat buren eigenlijk geen reden mogen hebben om te klagen maar ik wel kan hobby'en.

Een serie van 20 steigerhouten tuinsets maken om op mp te verkopen ik snap dat dat niet de bedoeling is. Maar in de schuur klooien en af en toe wat gaatjes boren en stukjes zagen in hoeverre is dat redelijk? En hoeveel uren/dagdelen in de week is dan redelijk?
Buurman kan niet aangeven wat hij wil. Die zit altijd thuis.
Mja als je elke dag 1-3 uur de cirkelzaag aan hebt, dan gaat dat natuurlijk wel vlot vervelend worden. Is het niet een optie om van je eerste project betere isolatie te maken als je het vooral wil oplossen?
pi_199861647
Gewoon tussen 1000 en 1700 uur zit je safe.
  zondag 13 juni 2021 @ 10:41:08 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199861682
Wat zou je omgekeerd redelijk vinden? Als je buurman al jaren probeert de saxofoon / viool / drums onder de knie te krijgen, of een dier heeft wat veel herrie maakt ofzo.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199861759
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mja als je elke dag 1-3 uur de cirkelzaag aan hebt, dan gaat dat natuurlijk wel vlot vervelend worden. Is het niet een optie om van je eerste project betere isolatie te maken als je het vooral wil oplossen?
Het is meer dingen als de boormachine gebruiken in de tuin om gips aan te maken. Dat is dan een minuut mengen ofzo. Of in huis wat kleine stukjes beton moeten wegtikken om de vloer egaal te krijgen. Omvang hiervan: totaal minder dan 2 m2 waar 1cm vanaf is gegaan. Sleuven gemaakt met de slijptol en dan maar tikken met de hamer.

Daar wordt die buurman dus horendol van. Heb gevraagd op welke tijden hij het rustig wil hebben maar daar kan hij geen antwoord op geven want hij is altijd thuis.

Een zaagmachine is ook niet uren achter elkaar. Maar bijv. af en toe een paar seconde en toegeven, het geeft wel een teringherrie.
pi_199861774
Als je echt dagelijks wilt klussen kun je beter je schuur isoleren lijkt me persoonlijk ook erg vervelend.

Juridisch zal je wel veilig zitten maar er is een verschil tussen incidenteel geluidsoverlast en structureel. Meerdere keren per week of zelfs dagelijks uren lang boren timmeren zagen en ander kabaal kan op een gegeven moment wel storend worden voor het woongenot van je buren.

Stel je zit ik de tuin en er is altijd kabaal (blaffende hond, muziekinstrumenten, jankend kind) van dezelfde mensen, hoe zou je dat denk je zelf ervaren?
blablablabla
pi_199861786
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:38 schreef hoechst het volgende:
Gewoon tussen 1000 en 1700 uur zit je safe.
Ik las op internet dat voor langdurige gedoe het wel verboden kan worden. Wat zou redelijk zijn wbt de lange termijn?

Lijkt me dat een hobby met lawaai toch toegestaan moet zijn, muziekinstrumenten geven soms ook herrie of sleutelen aan brommers etc.
pi_199861787
Als je nu verplicht thuiswerkt is een buurman met zo'n hobby wel kut ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199861821
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:49 schreef tstile het volgende:

[..]

Ik las op internet dat voor langdurige gedoe het wel verboden kan worden. Wat zou redelijk zijn wbt de lange termijn?

Lijkt me dat een hobby met lawaai toch toegestaan moet zijn, muziekinstrumenten geven soms ook herrie of sleutelen aan brommers etc.
Heb je geen ouders of schoonouders met een vrijstaand huis?
pi_199861822
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:41 schreef Tyr80 het volgende:
Wat zou je omgekeerd redelijk vinden? Als je buurman al jaren probeert de saxofoon / viool / drums onder de knie te krijgen, of een dier heeft wat veel herrie maakt ofzo.
Tja ik heb mijn buurman aangeboden, schrijf m'n nummer op en stuur een berichtje als je er last van hebt. Maar dat wou die niet.

Misschien bepaalde tijdsvakken het beste. Dan weet 'ie waar ie aan toe is en gaat ie maar een wandeling maken ofzo. Tenminste ik vond het zelf met geluidsoverlast het meest irritant dat je niet weet wanneer het stopt.
pi_199861839
quote:
16s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:49 schreef FlippingCoin het volgende:
Als je nu verplicht thuiswerkt is een buurman met zo'n hobby wel kut ja.
Hij werkt helemaal niet :D
andere buurman ook niet, maar die is relaxt. Die zegt toen ik hier kwam wonen duurde het jaren voordat alles naar m'n zin was. Heb bij hem zitten aandringen dat 'ie tijden zou noemen en toen zei 'ie 'alles prima maar stop aub om 20:00
pi_199861852
Hier is iedereen zijn huis/tuin aan het verbouwen.

Zolang het schappelijke tijden zijn (7-20 oid) heb ik er persoonlijk weinig problemen mee.

Beetje leven en laten leven
pi_199861854
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:51 schreef hoechst het volgende:

[..]

Heb je geen ouders of schoonouders met een vrijstaand huis?
Helaas niet en ben nu nog in huis bezig.
pi_199861864
Jouw buurman klinkt als iemand die er altijd last van zal hebben... Ik denk dat je genoeg gedaan hebt om hem tegemoet te komen.
pi_199861883
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:55 schreef Pap89 het volgende:
Hier is iedereen zijn huis/tuin aan het verbouwen.

Zolang het schappelijke tijden zijn (7-20 oid) heb ik er persoonlijk weinig problemen mee.

Beetje leven en laten leven
Er is wel een verschil tussen functioneel in/met je huis bezig zijn en hobbymatig 200-300 dagen per jaar bezig zijn met van alles.
blablablabla
pi_199861888
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:53 schreef tstile het volgende:

[..]

Hij werkt helemaal niet :D
andere buurman ook niet, maar die is relaxt. Die zegt toen ik hier kwam wonen duurde het jaren voordat alles naar m'n zin was. Heb bij hem zitten aandringen dat 'ie tijden zou noemen en toen zei 'ie 'alles prima maar stop aub om 20:00
Ah nouja, denk idd als het een vast moment is het heel redelijk is gewoon. Je kan niet verwachten dat iemand nooit geluid maakt.

Maar als de mogelijkheid bestaat je schuur goed te isoleren denk ik dat het voor jullie beide veel fijner gaat worden. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_199861962
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:58 schreef Elan het volgende:

[..]

Er is wel een verschil tussen functioneel in/met je huis bezig zijn en hobbymatig 200-300 dagen per jaar bezig zijn met van alles.
En als die twee door elkaar lopen, gaat het vanzelf hinderlijk worden
pi_199861967
Als mijn buurman met een project bezig is dat een kop en een staart heeft vind ik dat prima. Een buurman die elke dag een teringherrie produceert, puur omdat dat een hobby is vind ik niet prima.
pi_199861985
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 10:58 schreef Elan het volgende:

[..]

Er is wel een verschil tussen functioneel in/met je huis bezig zijn en hobbymatig 200-300 dagen per jaar bezig zijn met van alles.
Ben nu alleen nog maar functioneel bezig op de dagen dat ik niet werk.... 1 tot 3 dgn per week dat ik wat doe. Eigenlijk meestal maar 1 dag en dan nooit langer dan een dagdeel. Meestal korter. Maar wel al lange tijd.
pi_199862011
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:04 schreef NightDancert het volgende:
Als mijn buurman met een project bezig is dat een kop en een staart heeft vind ik dat prima. Een buurman die elke dag een teringherrie produceert, puur omdat dat een hobby is vind ik niet prima.
Stel dat je buurman in de fanfare speelt dan zal die toch wel thuis moeten kunnen spelen ook lijkt mij zo.

Dat heeft geen kop en staart, dat is wat iemand doet voor vele jaren lang. Je kan toch niet eisen dat die thuis z'n hobby niet mag doen lijkt me.
pi_199862099
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:07 schreef tstile het volgende:

[..]

Stel dat je buurman in de fanfare speelt dan zal die toch wel thuis moeten kunnen spelen ook lijkt mij zo.

Dat heeft geen kop en staart, dat is wat iemand doet voor vele jaren lang. Je kan toch niet eisen dat die thuis z'n hobby niet mag doen lijkt me.
Ik ben blij dat mijn buren geen instrumenten spelen. Mijn insteek is dat je geen structureel overlast moet veroorzaken met je hobby’s. Anders ga je maar buiten de bebouwde kom wonen.
pi_199862103
Ik zou denk ik om de dag een uurtje herrie wel acceptabel vinden. Mits het hoorbaar maar niet echt keihard is (als in: als de buurman in zijn eigen huis of tuin een gesprek voert, moet dat niet door jouw geklus overstemd worden). Elke dag urenlang harde herrie, daar zou ik moeite mee hebben.

Maar het ligt er ook aan hoe hard het is. Hier speelt de buurvrouw elke avond wel een uur klarinet, maar dat hoor ik maar heel zacht als ik zelf geen muziek aan heb. Tegen de jankende schuurmachines en multitools die hier elke zonnige zaterdagmiddag te horen zijn, is mijn tolerantie een stuk lager.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199862143
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:07 schreef tstile het volgende:

[..]

Stel dat je buurman in de fanfare speelt dan zal die toch wel thuis moeten kunnen spelen ook lijkt mij zo.

Dat heeft geen kop en staart, dat is wat iemand doet voor vele jaren lang. Je kan toch niet eisen dat die thuis z'n hobby niet mag doen lijkt me.
Speelde jaren in een bandje en heb in die tijd altijd iets gehuurd volgens mij is dat vrij gebruikelijk, niet dat je thuis de boel op stelten zet. Of een kelder/schuur isoleert. Maar goed ieder z'n meug zal ook opvoeding zijn.
blablablabla
pi_199862168
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:16 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik zou denk ik om de dag een uurtje herrie wel acceptabel vinden. Mits het hoorbaar maar niet echt keihard is (als in: als de buurman in zijn eigen huis of tuin een gesprek voert, moet dat niet door jouw geklus overstemd worden). Elke dag urenlang harde herrie, daar zou ik moeite mee hebben.

Maar het ligt er ook aan hoe hard het is. Hier speelt de buurvrouw elke avond wel een uur klarinet, maar dat hoor ik maar heel zacht als ik zelf geen muziek aan heb. Tegen de jankende schuurmachines en multitools die hier elke zonnige zaterdagmiddag te horen zijn, is mijn tolerantie een stuk lager.
Hoorbare gesprekken van buren in de tuin *brrrr* de tolerantie naar verschillende soorten geluid verschillen snel. Mja. Het is lastig iedereen blij te houden. En als @TS echt functioneel bouwwerk doet. Dan kan je dat volgens mij beter meerdere dagdelen op 1 dag doen, dan elk, weekend, weer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')