abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2021 @ 23:02:21 #1
88815 The_Emotion
98.3
pi_199857816
Hallo allemaal.

Wat mijn werk betreft zit ik nu nog wel fijn, maar dat duurt niet lang meer.

Hoe zit dat? Ik werk in de grafische industrie en in een vrij ambachtelijke tak. Dat wil zeggen, met oude doch onverwoestbare machines waarmee je veel kunstjes mee kunt dan slechts kopiëren en de allermooiste dingen kunt maken.

Het probleem waar ik tegenaan hik is het volgende, ik ben 39 en de jongste van de afdeling. Andere collega's zijn minstens 10 jaar ouder en nu beginnen sommigen al een beetje te dromen over hun ouwe dag.
Dat is ze ook van harte gegund, dat mag ook wel na jaren trouwe dienst.
Maar er komt niets nieuws voor terug om dit mooie, ambachtelijke vak te leren.

De afgelopen jaren heb ik wel aan hogere heren aangegeven, dat dit wel eens een dingetje gaat worden als er niet rondgekeken wordt.
Als standaard antwoord kreeg ik steevast het antwoord: Die jongelui wil alleen maar met computers werken.
Een dooddoener in mijn ogen, dan wordt er juist gericht op de verkeerde jongelui.

Afgelopen maand zijn er plots 2 collega's die opstappen om hun droom achterna te jagen, ik geef ze groot gelijk, maar de alarmbellen gaan weer af!
We hebben mensen nodig die met hun handen kunnen werken.
Ook deze keer heb ik mijn zorgen geuit bij mijn leidinggevende en de directie.

Het probleem nu is dat ze nergens mensen vandaan weten te halen, ook zijn grafische opleidingen doodgebloed.
Dus trekt men een blik oostblokkers open op een andere afdeling in de hoop dat daar een handige hand tussen zit die door kan groeien.

Ik vind het zo jammer dat zo'n mooi ambachtelijk vak uitsterft, omdat er gewoon geen animo voor lijkt te zijn.

Maar er zijn toch vast mensen voor te prikkelen, mensen die met hun handen werken en wel meteen resultaten zien van hun werk ipv 1 keer per maand?

Is dit verhaal ook bekend in andere sectoren?
En hoe zou dat aangepakt kunnen worden?
Want het gaat tenslotte om vergrijzende en weglopende vakkennis.

[ Bericht 4% gewijzigd door The_Emotion op 12-06-2021 23:14:37 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_199858061
Je kan het werk toegankelijker maken, bijvoorbeeld door veel handleidingen te maken die openbaar zijn.
Ze kunnen de salarissen verhogen wat het aantrekkelijker maakt om het vak te leren / het werk te doen..
Ze kunnen lobbyen bij de overheid en onderwijsinstellingen om er wat meer aandacht aan te geven.

Zelf maak ik me er niet zo zorgen om. Ik ben ICT'er en blijf ook niet eeuwig bij mijn huidige werkgever. Ze lijken daar helemaal geen rekening mee te houden ook al heb ik het wel af en toe vrij duidelijk gemeld (maar kunnen ze zich ook wel zelf bedenken). Sommige bedrijven moeten gewoon eerst flink op hun snater gaan en tot die tijd hebben ze mooi extra winst omdat ze jarenlang gewoon minder personeel in dienst hebben

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2021 23:14:40 ]
  zaterdag 12 juni 2021 @ 23:15:15 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199858135
quote:
9s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:02 schreef The_Emotion het volgende:

Hoe kan dit aangepakt worden?
Mensen betalen voor wat ze waard zijn.

Zit het bedrijf in het westen van het land?
pi_199858152
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:12 schreef Phoenyx-God het volgende:
Je kan het werk toegankelijker maken, bijvoorbeeld door veel handleidingen te maken die openbaar zijn.
Ze kunnen de salarissen verhogen wat het aantrekkelijker maakt om het vak te leren / het werk te doen..
Ze kunnen lobbyen bij de overheid en onderwijsinstellingen om er wat meer aandacht aan te geven.

Zelf maak ik me er niet zo zorgen om. Ik ben ICT'er en blijf ook niet eeuwig bij mijn huidige werkgever. Ze lijken daar helemaal geen rekening mee te houden ook al heb ik het wel af en toe vrij duidelijk gemeld (maar kunnen ze zich ook wel zelf bedenken). Sommige bedrijven moeten gewoon eerst flink op hun snater gaan en tot die tijd hebben ze mooi extra winst omdat ze jarenlang gewoon minder personeel in dienst hebben
Uiteindelijk zijn sommige banen gewoon overbodig en komen er nieuwe voor in de plaats. Iets kan o zo mooi zijn, maar geheel overbodig.
pi_199858203
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:16 schreef Pipaja het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn sommige banen gewoon overbodig en komen er nieuwe voor in de plaats. Iets kan o zo mooi zijn, maar geheel overbodig.
Klopt. Maar ja TS wou wat tips voor het behoud ervan dus tjah, dan geef je die ook als het in de praktijk onomkeerbaar is dat het vak verdwijnt
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2021 @ 23:21:31 #6
88815 The_Emotion
98.3
pi_199858254
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:15 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Mensen betalen voor wat ze waard zijn.

Zit het bedrijf in het westen van het land?
Ik verdien conform salaris, maar de grafische CAO was 20 jaar geleden prachtig, nu stelt het weinig voor.
En ja, het is in het westen gevestigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door The_Emotion op 12-06-2021 23:26:55 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 12 juni 2021 @ 23:22:23 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199858271
Het grafische vak was al aan het sterven toen ik nog naar de Grafische school ging ergens in de jaren 90, heb mijn vervolgopleiding dan ook niet in het grafische vak gevolgd en achteraf alleen maar blij om geweest ondanks dat het inderdaad erg leuk/voldoenend werk kan zijn. Maar de analoge kant van het grafische vak is gewoon vergaan tot een niche, kan je ook niet meer terugdraaien lijkt me. Net als dat analoge muziek stiekem veel mooier is maar zo'n platenspeler en platen te veel gedoe is dus neemt men genoegen met mp3 kwaliteit.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2021 @ 23:25:31 #8
88815 The_Emotion
98.3
pi_199858345
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:16 schreef Pipaja het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn sommige banen gewoon overbodig en komen er nieuwe voor in de plaats. Iets kan o zo mooi zijn, maar geheel overbodig.
Geheel overbodig is het vak zelf niet, want met de trucjes die ik kan, kan je in principe vele markten kunnen bedienen.
In het geval van mijn bedrijf is dat men op 1 paard wedt, een paard wat goed loopt overigens, want de werkvloer staat vol.
Capaciteit om het uit te voeren is het probleem, en dat is naar verluid over de hele sector.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_199858416
Kan je wat specifieker zijn? Waarover praten we?
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2021 @ 23:32:35 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_199858505
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:28 schreef Phoenyx-God het volgende:
Kan je wat specifieker zijn? Waarover praten we?
Ik doe foliedruk (goud, zilver en alles wat glimt), preeg (reliëf drukken) en stanswerk. Voornamelijk in kaarten en etiketten, maar het zou bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden voor verpakkingen.

Stel je bestelt een pizza, maar die pizza zit niet meer in een doos omdat niemand die kan maken?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 12 juni 2021 @ 23:33:41 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199858526
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:21 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Ik verdien conform salaris, maar de grafische CAO was 20 jaar prachtig, nu stelt het weinig voor.
En ja, het is in het westen gevestigd.
Ja daar was ik al een beetje bang voor.

Natuurlijk willen mensen dat ambacht uitvoeren of leren, maar je kunt mensen die met hun handen werken niet blijven uitbetalen alsof het arbeiders zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 12 juni 2021 @ 23:42:12 #12
88815 The_Emotion
98.3
pi_199858717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:33 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja daar was ik al een beetje bang voor.

Natuurlijk willen mensen dat ambacht uitvoeren of leren, maar je kunt mensen die met hun handen werken niet blijven uitbetalen alsof het arbeiders zijn.
Daar zit het hem ook in, het kan zo mooi zijn maar als je een karige boterham voor terugkrijgt dan ga je wat anders doen.
En toch vakmensen moet je koesteren.

Ik kan wel een mailtje sturen naar de FNV met dit heikele punt, omdat het niet alleen hier speelt.
Alleen verwacht ik niet dat er snel iets gebeurt.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 12 juni 2021 @ 23:52:31 #13
206731 Mortaxx
Doomer
pi_199858886
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:32 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Ik doe foliedruk (goud, zilver en alles wat glimt), preeg (reliëf drukken) en stanswerk. Voornamelijk in kaarten en etiketten, maar het zou bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden voor verpakkingen.

Stel je bestelt een pizza, maar die pizza zit niet meer in een doos omdat niemand die kan maken?
Zijn dit dan dingen die niet geautomatiseerd kunnen (en dus ook zullen) worden

Klinkt mij als leek niet als iets wat op lange termijn nog zal bestaan
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_199859031
Omdat het niet meer dan terecht is dat men dat vak niet kiest want het is stervende in NL.
Dit gaan we gewoon uitbesteden in Roemenië ofzo.
Niet omdat ik het wil maar das de tendens.

Wat ik erger vind ik dat ambachten als stukadoor ofzo helemaal lijken te verdwijnen.
Vakman pur sang
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2021 @ 00:06:10 #15
88815 The_Emotion
98.3
pi_199859101
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:52 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Zijn dit dan dingen die niet geautomatiseerd kunnen (en dus ook zullen) worden

Klinkt mij als leek niet als iets wat op lange termijn nog zal bestaan
Pizzadozen kunnen in bulkgoederen gestanst worden, dan sta je een maand lang hetzelfde ding te doen zonder iets aan de instellingen van de machine te klooien. Dus dat zie ik niet snel uitsterven, maar je hebt mannetjes nodig die een nieuwe vorm doos moet instellen voor de volgende bulk van een miljoen, op dat punt mag ik een uurtje rommelen om een groepje slapers bezig te houden.

Bepaalde labels zie ik in digitale vorm terugkomen, even met de QR code scannen en daar is je product.
Dranklabels sieren juist om hun etiket, zeker duurdere merken dat zie ik niet snel verdwijnen.
Maar zaken als kerstkaarten, dat is al overgenomen door likes op Facebook.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 13 juni 2021 @ 00:37:07 #16
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199859483
Waarom gaat het maken van stansvormen beter met de hand dan met de computer? Dat lijkt me nou juist een ideale toepassing om digitaal te doen, dan kan je alles simuleren, parametrische designs, herbruikbaarheid van design elementen, etc.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2021 @ 00:45:56 #17
88815 The_Emotion
98.3
pi_199859549
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 00:37 schreef puddingman het volgende:
Waarom gaat het maken van stansvormen beter met de hand dan met de computer? Dat lijkt me nou juist een ideale toepassing om digitaal te doen, dan kan je alles simuleren, parametrische designs, herbruikbaarheid van design elementen, etc.
Voor stansen heb je een mesvorm nodig die in de machine gaat en die moet toch iemand bedienen.
Het werkaanbod is het probleem niet momenteel, de capaciteit aan mensen wel.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 13 juni 2021 @ 00:50:03 #18
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199859592
quote:
2s.gif Op zondag 13 juni 2021 00:45 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Voor stansen heb je een mesvorm nodig die in de machine gaat en die moet toch iemand bedienen.
Het werkaanbod is het probleem niet momenteel, de capaciteit aan mensen wel.
Oh het is domme fabrieksarbeid... tja, dat is lastig ja. Nederland is al jaren geen productieland meer, en het is maar de vraag of dat zo erg is. Investeer en innoveer in een nieuw productieproces dat de operators elimineert zou ik zeggen.

Edit: arbeidsintensieve productie bedoel ik, er wordt natuurlijk genoeg gemaakt in NL, en het is ook door automatisering steeds meer een trend om outsourcing terug te draaien. Het is even investeren, maar dan heb je het beste van alle werelden: lage transportkosten, korte lijntjes en hoge kwaliteit producten tegen een lage prijs. Mensen in je fabriek wil je alleen hebben als dat goedkoper is dan machines.

Tuurlijk zijn er redenen te bedenken om ambacht levend te houden, kijk maar naar Japan. Maar of massaproductie van dozen dat nou is...

[ Bericht 25% gewijzigd door puddingman op 13-06-2021 00:57:00 ]
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2021 @ 01:46:03 #19
88815 The_Emotion
98.3
pi_199859943
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 00:50 schreef puddingman het volgende:

[..]

Oh het is domme fabrieksarbeid... tja, dat is lastig ja. Nederland is al jaren geen productieland meer, en het is maar de vraag of dat zo erg is. Investeer en innoveer in een nieuw productieproces dat de operators elimineert zou ik zeggen.

Edit: arbeidsintensieve productie bedoel ik, er wordt natuurlijk genoeg gemaakt in NL, en het is ook door automatisering steeds meer een trend om outsourcing terug te draaien. Het is even investeren, maar dan heb je het beste van alle werelden: lage transportkosten, korte lijntjes en hoge kwaliteit producten tegen een lage prijs. Mensen in je fabriek wil je alleen hebben als dat goedkoper is dan machines.

Tuurlijk zijn er redenen te bedenken om ambacht levend te houden, kijk maar naar Japan. Maar of massaproductie van dozen dat nou is...
Dat zou het mooiste zijn om met zo min mogelijk mensen het er meeste uit te halen. In het geval van dozen stansen zou je het met een paar man af kunnen.

In mijn geval stans ik geen dozen, maar vooral etiketten en zo nu en dan verpakkingsmateriaal in kleine en grote oplages. Maar ook foliedruk en preegwerk, wat een stuk meerwaarde geeft die je nooit uit een printer kan halen, een stuk specialiteit waar meer kennis voor nodig is dan een doosje stansen, ook niet iets waar je even een wajonger van straat plukt om het even snel te leren.
We kunnen alles wel sneller en goedkoper willen, maar het gouden randje zit er dan niet meer op.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 13 juni 2021 @ 01:49:06 #20
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199859951
quote:
9s.gif Op zondag 13 juni 2021 01:46 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Dat zou het mooiste zijn om met zo min mogelijk mensen het er meeste uit te halen. In het geval van dozen stansen zou je het met een paar man af kunnen.

In mijn geval stans ik geen dozen, maar vooral etiketten en zo nu en dan verpakkingsmateriaal in kleine en grote oplages. Maar ook foliedruk en preegwerk, wat een stuk meerwaarde geeft die je nooit uit een printer kan halen, een stuk specialiteit waar meer kennis voor nodig is dan een doosje stansen, ook niet iets waar je even een wajonger van straat plukt om het even snel te leren.
We kunnen alles wel sneller en goedkoper willen, maar het gouden randje zit er dan niet meer op.
Hoor je zelf de gigantische kans niet? Bedenk een machine die dat gouden randje wèl kan maken en verkoop ze over de hele wereld. :)
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2021 @ 01:59:45 #21
88815 The_Emotion
98.3
pi_199859973
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 01:49 schreef puddingman het volgende:

[..]

Hoor je zelf de gigantische kans niet? Bedenk een machine die dat gouden randje wèl kan maken en verkoop ze over de hele wereld. :)
Oh jazeker zie ik een gouden kans voor mezelf ;)

Dit topic is meer bedoeld over het brede plaatje. In het kort, mensen met bepaalde vakkennis die in het nauw lopen omdat de nieuwe generatie voor iets anders kiest.
Maar ook, waarom willen of zien de jongeren de schoonheid van bepaald vakwerk niet meer?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 13 juni 2021 @ 02:07:01 #22
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199859996
quote:
12s.gif Op zondag 13 juni 2021 01:59 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Oh jazeker zie ik een gouden kans voor mezelf ;)

Dit topic is meer bedoeld over het brede plaatje. In het kort, mensen met bepaalde vakkennis die in het nauw lopen omdat de nieuwe generatie voor iets anders kiest.
Maar ook, waarom willen of zien de jongeren de schoonheid van bepaald vakwerk niet meer?
Kijk eens wat video's van Chris Do over hoe je impact maakt met sociale media, ik denk dat je daar heel veel aan gaat hebben. Deze bijvoorbeeld:
Of deze:
Mensen kiezen het niet omdat ze het niet kennen, zo simpel is het. Benader de jonge generatie op de plekken waar ze toch al zijn, en inspireer en help i.p.v. proberen te verkopen. Aansprekende praktijkvoorbeelden kunnen dan ook helpen, en als kers op de taart goeie arbeidsvoorwaarden/maak duidelijk dat ambacht loont en veel leuker is dan een kantoorbaan. Want dat is het ook :)
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  † In Memoriam † zondag 13 juni 2021 @ 02:15:11 #23
88815 The_Emotion
98.3
pi_199860020
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 02:07 schreef puddingman het volgende:

[..]

Kijk eens wat video's van Chris Do over hoe je impact maakt met sociale media, ik denk dat je daar heel veel aan gaat hebben. Deze bijvoorbeeld:
Of deze:
Mensen kiezen het niet omdat ze het niet kennen, zo simpel is het. Benader de jonge generatie op de plekken waar ze toch al zijn, en inspireer en help i.p.v. proberen te verkopen. Aansprekende praktijkvoorbeelden kunnen dan ook helpen, en als kers op de taart goeie arbeidsvoorwaarden/maak duidelijk dat ambacht loont en veel leuker is dan een kantoorbaan. Want dat is het ook :)
Dit is een antwoord waar mee wat gedaan kan worden, top! ^O^

Doch een stuk ironie, want de drukpers heeft 500 jaar geleden de wereld op z'n kop gezet, nu doet social media dat :D
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zondag 13 juni 2021 @ 02:33:00 #24
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199860054
quote:
2s.gif Op zondag 13 juni 2021 02:15 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Dit is een antwoord waar mee wat gedaan kan worden, top! ^O^

Doch een stuk ironie, want de drukpers heeft 500 jaar geleden de wereld op z'n kop gezet, nu doet social media dat :D
Hopelijk helpt het, en zelfs als het niet helpt is het misschien inspiratie voor iets dat wel werkt :)
Het is jammer dat je zelf awareness moet creëren, daar laat het onderwijs echt steken vallen. Iets als iedere vrijdag bij een ander bedrijf op bezoek gaan voor basis-/middelbare scholen zou de jeugd niet alleen een brede oriëntatie en beter begrip van de maatschappij, maar ook veel beter overwogen studiekeuzes geven.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
pi_199860059
Ik denk dat je in een ei leeft. De grafische industrie is gedecimeerd en vrijwel alle grote drukkerijen staan op instorten.

Er is wel werk, maar de marges zijn minimaal. Ik vermoed dat de directie eerder bezig is met overleven en klaarmaken voor als de now kraan dicht gaat.

Bovendien zijn er ook digitale folie en snijmachines voor kleine en middelgrote producties in opkomst. Die ook eenvoudiger te bedienen zijn dan die oude Heidelberg.
.
  zondag 13 juni 2021 @ 02:44:58 #26
429814 puddingman
Slurp slurp
pi_199860063
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 02:40 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat je in een ei leeft. De grafische industrie is gedecimeerd en vrijwel alle grote drukkerijen staan op instorten.

Er is wel werk, maar de marges zijn minimaal. Ik vermoed dat de directie eerder bezig is met overleven en klaarmaken voor als de now kraan dicht gaat.

Bovendien zijn er ook digitale folie en snijmachines voor kleine en middelgrote producties in opkomst. Die ook eenvoudiger te bedienen zijn dan die oude Heidelberg.
Juist dan kan je jezelf in een niche positioneren, maar dan moet het product daar wel naar zijn. Als het om eenvoudige massaproductie gaat is het kansloos ja, dan tellen alleen de laagste prijs en de gunstigste voorwaarden. Ik denk dat TS wel goed zit wat dat betreft, anders was het bedrijf überhaupt allang failliet.
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  zondag 13 juni 2021 @ 03:12:28 #27
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_199860088
Wedden op 1 paard... En paard leeft ook naar 25 jaar...
Wakadoodle!
pi_199860699
Machines met AI doen dit straks op enorme schaal, nee je hebt er geen handen voor nodig.

Niet anders dan 3D printers.
pi_199862478
Zoals ik het ervaar is het juist heel moeilijk om ergens nog serieus te beginnen. De samenleving is zo vluchtig geworden en werkgevers zijn heel kritisch naar potentiële kandidaten. En al die afwijzing is ook niet gunstig voor je zelfvertrouwen.

Ik ben opgeleid voor de laboratoriumbranche, ik heb ook zo'n 1,5 jaar naar werk gezocht. Hoewel ik wel werk vond, heb ik nooit een baan in het lab kunnen vinden. De meest gegeven reden was dat ik de werkervaring miste of een bepaalde specialisatie miste. Ik ben zelfs opnieuw naar een hogeschool gegaan om me hierover te laten adviseren en heb 2 coachingstrajecten gedaan om m'n sollicitatie vaardigheden op te poetsen. Ik heb ook nog 2 keer een baan gehad in ondersteunende functies voor heb lab. Maar ik kwam niet binnen. Ondertussen zag ik op internet testimonials over hoe loopbaancoaches trots waren dat ze mijn leeftijdsgenoten op een ander pad hadden gezet. Ik voelde me gewoon niet welkom. En ik hoorde van bemiddelende uitzendbureaus dat ze maar weinig starters/juniors aan werk wisten te helpen. Soms zag ik op internet wel eens berichten dat er een schreeuwend tekort zou zijn aan lab personeel, dan kon mijn bloed zo ongeveer koken.

Wat mij betreft is de laboratoriumbranche echt uitstervende en ik vermoed dat dat over een jaar of 15-20 heel hard gaat bijten als bijna iedereen die er nog wel werkt met pensioen is. Persoonlijk denk ik dat werkgevers zich te star opstellen met policies waarin heel strak gespecificeerd wordt waar kandidaten aan moeten voldoen. Lijnmanagers hebben geen ruimte om hier vanaf te werken terwijl men in elk lab hoort te weten wat een pipet is en hoe deze werkt.

Ik ben gewoon verder gegaan met m'n leven buiten de laboratoriumbranche. Ik heb er voor gestudeerd, en dit was blijkbaar niet voldoende. Maar ik moet wel mijn rekeningen betalen. Mijn nieuwe carrière begon pas echt toen ik een baan vond als proces operator. Dat jongeren alleen maar achter de computer zitten klopt ook niet, in dit type baan vond ik heel veel leeftijdsgenoten. Ze hadden ook een enorme veelzijdigheid aan opleidingen, maar blijkbaar konden ze allemaal niets vinden dat bij hun opleiding past.
pi_199862530
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:32 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Ik doe foliedruk (goud, zilver en alles wat glimt), preeg (reliëf drukken) en stanswerk. Voornamelijk in kaarten en etiketten, maar het zou bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden voor verpakkingen.

Stel je bestelt een pizza, maar die pizza zit niet meer in een doos omdat niemand die kan maken?
Uit interesse, in Uithoorn?
  zondag 13 juni 2021 @ 12:01:44 #31
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_199862603
Mijn pa is sinds december met pensioen, komt ook uit de grafische industrie. Ze hebben hem deze week gevraagd om weer te komen werken, tijdelijk. Ze krijgen de vakanties niet rond.

En dat is een bedrijf dat voor een zéér groot deel draaide op vliegtuig labels voor corona. Het verval van de grafische industrie heb ik wel gezien. Broers van m'n pa zijn nog met de VUT gegaan, vervroegd pensioen, alles. Daar is allemaal niets meer van over. Net als overal overigens.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_199862641
Ga vloggen/video's maken van wat je doet. Misschien inspireer je een jongere. Die ambachtvideo's zijn behoorlijk populair op YT
Somebody that I used to know
  zondag 13 juni 2021 @ 12:24:46 #33
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199862831
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:15 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Mensen betalen voor wat ze waard zijn.

Zit het bedrijf in het westen van het land?
Dat is best lastig. Uiteindelijk bepaalt de eindklant de prijzen. Als die niet meer wil betalen, kunnen de lonen ook niet meer stijgen. Met name bij arbeidsintensieve diensten is dit echt een probleem is
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator zondag 13 juni 2021 @ 12:27:31 #34
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199862883
Laat ze eens contact opnemen met de sociale dienst van (omliggende) gemeentes. Ik heb best veel 'grafisch' opgeleidde cliëntele voorbij zien komen. Maar er is ook geen werk voor deze groep, dus ze gaan wat anders doen. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die het met behoud van uitkering in de eerste (of drie) maanden met een mooi jaarcontract in het vizier bij goed bevallen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199863149
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 12:24 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dat is best lastig. Uiteindelijk bepaalt de eindklant de prijzen. Als die niet meer wil betalen, kunnen de lonen ook niet meer stijgen. Met name bij arbeidsintensieve diensten is dit echt een probleem is
Totdat de bodem bereikt is en de leveranciers de prijzen gaan bepalen.
pi_199863303
Nemen jullie wel eens stagairs aan of zijn er uberhaupt geen opleidingen waar jullie stagairs vandaan kunnen trekken?

Ik zou het toch in die hoek gaan zoeken neem wat stagairs aan als het kan van verschillende scholen en verschillende niveau's mbo/hbo en probeer met de stagebegeleider af te spreken of je na de periode samen met de stagair een presentatie kan geven op die school.

Wat ook werkt is samen met een school een excursie opzetten binnen jullie bedrijf in overleg met een of meerdere scholen, een dag waarop een bus met leerlingen langs komt en waar je probeert jouw passie voor het vak over te brengen op hun.

Belangrijk om te onthouden wanneer je per se collega's wil met minimaal hbo werk- en denkniveau is dat je mbo-ers natuurlijk kan aanbieden om (deels) op jullie kosten die opleiding te volgen. Dus sluit ze niet op voorhand uit want met mbo instellingen valt echt veel meer in te regelen.
pi_199865488
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 00:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Omdat het niet meer dan terecht is dat men dat vak niet kiest want het is stervende in NL.
Dit gaan we gewoon uitbesteden in Roemenië ofzo.
Niet omdat ik het wil maar das de tendens.

Wat ik erger vind ik dat ambachten als stukadoor ofzo helemaal lijken te verdwijnen.
Is dat in de praktijk ook zo? Overal vind je advertenties van die bedrijven. Vul 1x je gegevens in op zo'n site en ze maken hele mooie prijzen. Echt niet duur.

Schilders schijnt wel schaarste van te zijn. Maargoed, die ik sprak zegt dat het uurtarief 40 is maar er zijn veel dode uren van reistijd, wachten op drogen, slecht weer etc etc.

En tja, drukwerk. Het product kan nog zo mooi zijn het is de vraag wat het werk echt is. Soort productiewerk. Vaak zijn de salarissen niet om over naar huis te schrijven.

Eerste levensbehoefte is het ook niet. Dan maar wat minder fraaie verpakkingen.

Vind het wel aardig dat TS zich drukker maakt om de toekomst van het bedrijf dan de leiding zelf:)

Wat ik overal zie is dat bedrijven van NL personeel een precies aansluitende opleiding verwachten. Maar als ze dan geen NL'er vinden dan komt er een Pool waarvan ik me afvraag of die wel de juiste opleiding heeft of dat het dan ineens niet meer uitmaakt.

Qua mooie producten zorgt de marketing er altijd wel voor dat mensen dingen mooi gaan vinden die goedkoop te maken zijn. 'industriele' inrichting is gewoon lekkerr goedkoop te maken. Meubels een 'stoere' look oftewel lekker weinig schuurwerk en makkelijk te bouwen. Vroeger wilden mensen nog fraaie vormen in het hout en ingelegde fineer. Nu vinden mensen dat oubollig. Maar een paar scheve planken met een stalen poot dat is helemaal hip. Zal met drukwerk mss ook zijn. Op trouwkaarten na dan.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 14 juni 2021 @ 12:34:24 #38
414785 sirdanilot
pi_199879520
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:32 schreef The_Emotion het volgende:

Ik doe foliedruk (goud, zilver en alles wat glimt), preeg (reliëf drukken) en stanswerk. Voornamelijk in kaarten en etiketten, maar het zou bijvoorbeeld ook ingezet kunnen worden vo
Dit is prachtig, maar is heel erg gespecialiseerd nichewerk, waar denk ik tegenwoordig ook veel minder vraag naar is dan vroeger. Dan ga je echt richting speciale publicaties, gedenkingspublicaties, of echt arthouse/hipsterachtige dingen. Zeer kleine markt, maar ook zeer weinig aanbod dus daar kun je veel geld voor vragen.

Ik zou zeggen je kan denk ik beter zelf je eigen bedrijfje beginnen waarbij je enkel dit soort gespecialiseerde dingen aanbiedt, en dan kun je getalenteerde leerlingen onder je hoede nemen om ze op te leiden.

Een groot grafisch bedrijf gaat niet de waarde zien van zoiets ambachtelijks met zeer hoge productiekosten, wat alleen een kleine markt bedient.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199879807
Ik zou ook liever met mijn handen willen werken, echter verdient een kantoor baantje gewoon meer en geeft meer zekerheid.

Daarnaast hou ik naast mijn simpele kantoor baantje achter de computer veel vrijetijd en energie over voor mijn hobby (wat wel degelijk met de handen werken is). Ik denk dat dit de insteek is van vele jongeren. Zeker als ik zo een beetje rondkijk. Geld verdienen met een simpel kantoor baantje en dan vervolgens lekker klussen aan huis, tuin of andere hobby.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199886989
Het klinkt eigenlijk iets waar heel Etsy mee vol zit. Genoeg jongeren die creatief aan de slag gaan met hun cricut en hun werk op Etsy verkopen. Kijk eens of je daar mensen kan recruiten.
pi_199890673
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:12 schreef Phoenyx-God het volgende:
Je kan het werk toegankelijker maken, bijvoorbeeld door veel handleidingen te maken die openbaar zijn.
Ze kunnen de salarissen verhogen wat het aantrekkelijker maakt om het vak te leren / het werk te doen..
Ze kunnen lobbyen bij de overheid en onderwijsinstellingen om er wat meer aandacht aan te geven.

Zelf maak ik me er niet zo zorgen om. Ik ben ICT'er en blijf ook niet eeuwig bij mijn huidige werkgever. Ze lijken daar helemaal geen rekening mee te houden ook al heb ik het wel af en toe vrij duidelijk gemeld (maar kunnen ze zich ook wel zelf bedenken). Sommige bedrijven moeten gewoon eerst flink op hun snater gaan en tot die tijd hebben ze mooi extra winst omdat ze jarenlang gewoon minder personeel in dienst hebben
Dat is ook het grote ding in Nederland. Ze springen om IT'ers maar komen niet met echt aantrekkelijke voorwaarden aan om mensen te lokken. Leuk dat je in je vacature zegt dat het salaris wel tot ¤4000,- gaat maar in de praktijk kom je niet verder dan ¤2800,- tot ¤3000,- als je geluk hebt (vooral bij die hippe detacheringsbedrijven met hun stomme pingpongtafel en pizzasessies). Daarbij stellen ze ook nog allerlei eisen waar ik denk "waar vind je die lui dan". Ja die zijn er wel maar zijn ZZP of werken voor een internationaal bedrijf met 100x betere voorwaarden en gaan niet in dienst bij hippe bedrijf A of minigemeente B.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_199895647
quote:
9s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 23:02 schreef The_Emotion het volgende:
Hallo allemaal.

Wat mijn werk betreft zit ik nu nog wel fijn, maar dat duurt niet lang meer.

Hoe zit dat? Ik werk in de grafische industrie en in een vrij ambachtelijke tak. Dat wil zeggen, met oude doch onverwoestbare machines waarmee je veel kunstjes mee kunt dan slechts kopiëren en de allermooiste dingen kunt maken.

Het probleem waar ik tegenaan hik is het volgende, ik ben 39 en de jongste van de afdeling. Andere collega's zijn minstens 10 jaar ouder en nu beginnen sommigen al een beetje te dromen over hun ouwe dag.
Dat is ze ook van harte gegund, dat mag ook wel na jaren trouwe dienst.
Maar er komt niets nieuws voor terug om dit mooie, ambachtelijke vak te leren.

De afgelopen jaren heb ik wel aan hogere heren aangegeven, dat dit wel eens een dingetje gaat worden als er niet rondgekeken wordt.
Als standaard antwoord kreeg ik steevast het antwoord: Die jongelui wil alleen maar met computers werken.
Een dooddoener in mijn ogen, dan wordt er juist gericht op de verkeerde jongelui.

Afgelopen maand zijn er plots 2 collega's die opstappen om hun droom achterna te jagen, ik geef ze groot gelijk, maar de alarmbellen gaan weer af!
We hebben mensen nodig die met hun handen kunnen werken.
Ook deze keer heb ik mijn zorgen geuit bij mijn leidinggevende en de directie.

Het probleem nu is dat ze nergens mensen vandaan weten te halen, ook zijn grafische opleidingen doodgebloed.
Dus trekt men een blik oostblokkers open op een andere afdeling in de hoop dat daar een handige hand tussen zit die door kan groeien.

Ik vind het zo jammer dat zo'n mooi ambachtelijk vak uitsterft, omdat er gewoon geen animo voor lijkt te zijn.

Maar er zijn toch vast mensen voor te prikkelen, mensen die met hun handen werken en wel meteen resultaten zien van hun werk ipv 1 keer per maand?

Is dit verhaal ook bekend in andere sectoren?
En hoe zou dat aangepakt kunnen worden?
Want het gaat tenslotte om vergrijzende en weglopende vakkennis.
Je maakt het zo groot. Kun je niet beginnen met de vraag wat jij zou kunnen doen om het vak waar je van houdt in ere te houden? Misschien is het wel een niche geworden, maar mijn indruk is dat er ook voor niches altijd wel ruimte blijft. Veel mensen luisteren muziek via Spotify maar er is een groepje liefhebbers dat nog platen draait en voor dat groepje is er ook een aanbod.

Je hebt het probleem aangekaart bij de directie. Je kunt blijven zeuren (zo zal dat wellicht voelen voor de directie) of je kunt iets doen! Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen:
- Vraag aan je leidinggevende om ruimte om zelf nieuwe medewerkers of stagiair(e)s te werven.
- Neem contact met een opleiding op en vraag om een samenwerking. Bied bijvoorbeeld een stageplek aan en/of geef een les/workshop.
- Bedenk een manier om jonge mensen voor het vak te interesseren. Ontvang bijvoorbeeld klassen voor een rondleiding en een workshop.
- Ga een samenwerking aan met een museum.

Als de leiding je geen ruimte geeft om dit te doen, dan kun je ook proberen om hier buiten je werk om mee aan de slag te gaan. Doe het op vrijwillige basis of probeer er juist als zelfstandig ondernemer mee bezig te zijn. Het kan al zoiets eenvoudigs zijn als een instagram beginnen waarin je al het moois dat je produceert laat zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 15-06-2021 13:25:33 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199895716
En TS is uiteraard nergens meer te bekennen...
  † In Memoriam † dinsdag 15 juni 2021 @ 23:38:17 #44
88815 The_Emotion
98.3
pi_199905643
quote:
0s.gif Op zondag 13 juni 2021 11:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Uit interesse, in Uithoorn?
Nee, maar ik weet wie je bedoelt, de concurrent. Zo ver ik weet lopen zij ook met hetzelfde euvel.

Verder zie ik in de afgelopen reacties gelukkig veel bruikbare tips en adviezen, voor het bedrijf en ook wat ik zelf kan doen. Bedankt daarvoor.
Ik ga sowieso het gesprek weer aan over hoe en wat, slim gebruik maken van social media is zeker een ding.
Verschillende modellen die de afgelopen tijd gemaakt zijn, hoeven niet altijd naar potentiële klanten te gaan, ook potentiële collega's.

Voor mezelf ben ik er wel uit hoe ik mijn toekomst in ga vullen.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_199905984
quote:
1s.gif Op zondag 13 juni 2021 00:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat ik erger vind ik dat ambachten als stukadoor ofzo helemaal lijken te verdwijnen.
Waarom zou dat gebeuren, volgens mij zijn gladde muren nog steeds gewild en als iemand lastig te vervangen is is het wel iemand die een muur fatsoenlijk glad kan trekken, juist bij dat soort klussen heb je altijd mensen nodig.
pi_199910156
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 00:18 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Waarom zou dat gebeuren, volgens mij zijn gladde muren nog steeds gewild en als iemand lastig te vervangen is is het wel iemand die een muur fatsoenlijk glad kan trekken, juist bij dat soort klussen heb je altijd mensen nodig.
Omdat er nogal weinig mensen in de “stukadoor” opleiding zitten, net zoals metselen, loodgieter en dergelijke.
Kan best dat over 10 jaar dit een vak is welke voor 80% door buitenlanders gedaan word.
Vakman pur sang
  woensdag 16 juni 2021 @ 17:22:01 #47
104963 ETA
European Travel Author
pi_199913205
Echt kennis van drukwerk is waardevol en schaars. Ik werk op de design afdeling van een groot multinational, wij ontwikkelen de verpakkingen en merchandise. Hierbij hebben we 1 expert op drukwerk bijzitten, hij beoordeelt voornamelijk proefdrukken en stuurt de drukkers bij. Niet extreem ingewikkeld, maar niet veel mensen hebben die specifieke kennis. Hiervoor wordt hij dan ook ruim beloond, met zijn jaren en salarisschaal, zit ie rond de 100k per jaar.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 20 juni 2021 @ 21:25:37 #48
496395 Harige_hont
Harig en zacht
pi_199982808
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 17:22 schreef ETA het volgende:
Echt kennis van drukwerk is waardevol en schaars. Ik werk op de design afdeling van een groot multinational, wij ontwikkelen de verpakkingen en merchandise. Hierbij hebben we 1 expert op drukwerk bijzitten, hij beoordeelt voornamelijk proefdrukken en stuurt de drukkers bij. Niet extreem ingewikkeld, maar niet veel mensen hebben die specifieke kennis. Hiervoor wordt hij dan ook ruim beloond, met zijn jaren en salarisschaal, zit ie rond de 100k per jaar.
Ik wist niet dat de salarissen in een drukkerij zo hoog lagen. Wat verdien jij dan ongeveer?
Als je mij likt krijg je haartjes in je mont :)
  zondag 20 juni 2021 @ 22:00:55 #49
104963 ETA
European Travel Author
pi_199983355
quote:
11s.gif Op zondag 20 juni 2021 21:25 schreef Harige_hont het volgende:

[..]

Ik wist niet dat de salarissen in een drukkerij zo hoog lagen. Wat verdien jij dan ongeveer?
Het is dan ook geen drukkerij, maar commerciële/marketing afdeling van een grote multinational. Dus een techneut tussen de commerciële mensen, dan ben je al snel "onmisbaar" omdat er intern niet veel anderen zijn die dezelfde kennis hebben. Ook belangrijk om goed te kunnen communiceren met zowel techneuten als commerciële mensen, dat is ook niet altijd vanzelfsprekend.

Betreft mijn inkomen: WGR / [FOK! Salaris-topic] Meer, meer, meer
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 20 juni 2021 @ 22:04:13 #50
496395 Harige_hont
Harig en zacht
pi_199983388
quote:
0s.gif Op zondag 20 juni 2021 22:00 schreef ETA het volgende:

[..]

Het is dan ook geen drukkerij, maar commerciële/marketing afdeling van een grote multinational. Dus een techneut tussen de commerciële mensen, dan ben je al snel "onmisbaar" omdat er intern niet veel anderen zijn die dezelfde kennis hebben. Ook belangrijk om goed te kunnen communiceren met zowel techneuten als commerciële mensen, dat is ook niet altijd vanzelfsprekend.

Betreft mijn inkomen: WGR / [FOK! Salaris-topic] Meer, meer, meer
Jouw salaris is bijna net zo lekker :D netjes hoor _O_
Ik moet het doen met een schamele 60-65k/jaar :')
Als je mij likt krijg je haartjes in je mont :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')