abonnement Unibet Coolblue
pi_200279217
Zul je toch een beetje in de Psychofarmaca moeten duiken. Solomon H. Snyeder heeft daar veel onderzoek naar gedaan en over geschreven.


En dan zou je hier eens kunnen beginnen.
https://www.deslegte.com/(...)_campaign=googlebase

Is mogelijk al redelijk verouderd en zullen er heel wat nieuwe inzichten zijn ontwikkeld. Maar het staat nog steeds behoorlijk in de kinderschoenen. Dit boek behandeld het menselijk brein onder invloed en geeft een goed begrijpelijk beeld van hoe het brein reageerd op en wat het doet met bepaalde stoffen. Ook stoffen die we zelf wel of niet aanmaken of dan wel met dagelijkse voeding tot ons nemen of als medicatie toegedient kunnen krijgen. In ons brein werken deze als Neurotransmitters en maak je bv zelf een specifieke cocktail van bepaalde neurotransmitters aan of mis je een deel dan zou dit bv in zoiets Schizofrenie kunnen resulteren.

De neurotransmissie laat je niet alleen bewegen maar ook voelen en denken uiteraard.

Parkinson is daar een goed voorbeeld van en daar zijn we al een stuk verder mee.. Men meent dat wanneer we meer van deze materie begrijpen misschien zelfs zoiets als Schizofrenie etc. goed te behandelen zijn.
pi_200403250
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Wie weet er wat hierover? Wie doet onderzoek naar schizofrenie en wat zal het definitief kunnen genezen dat je geen medicatie moet slikken en geen restverschijnselen heb zoals cognitieve problemen en negatieve symptomen?
Ik heb zelf nagedacht over een oplossing.


Mensen met Schizofrenie hebben verminderde activiteit in de prefrontale cortex. Mogelijk wordt er te weinig dopamine geproduceerd in dit hersendeel.
Andere hersendelen gaan dan meer dopamine aanmaken om contact te kunnen maken met de prefrontale cortex. Hierdoor is er teveel dopamine in de hersenen en treedt er Schizofrenie op.

Ik stel voor dat stamcellen worden gedifferentieerd naar dopamine producerende cellen (dopaminerge neuronen).

Deze cellen worden in de prefrontale cortex geplaatst. Nu wordt er meer dopamine geproduceerd in de prefrontale cortex waardoor de activiteit in dit deel toeneemt.

Andere hersendelen hoeven voortaan niet extra dopamine aan te maken om te compenseren. Er hoeft geen extra dopamine aangemaakt te worden om contact te kunnen krijgen met de prefrontale cortex. De Schizofrene symptomen verdwijnen.

Ik denk dat in dit gebied de oplossing gezocht moet worden.

[ Bericht 23% gewijzigd door polderturk op 17-07-2021 00:54:45 ]
pi_200403301
Edit
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 20 juli 2021 @ 14:05:43 #29
414785 sirdanilot
pi_200455133
Je moet gewoon elke dag een koude douche nemen en dan ben je zo van de schizofrenie af.

Elke dag koude douche en als het kan in een lokaal meer of in de zee.

Als het dan nóg niet gaat, dan pas eens kijken naar pillen. Dat is echt een laatste redmiddel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200484655
Bovenstaande comments zijn erg goed, maar focussen wel alleen op het neurotransmitter en biochemische aspect.

Ik denk dat je niet moet vergeten dat je bij schizofrenie niet alleen te maken hebt met een andere communicatie tussen delen van hersenen (neurotransmitters), maar in sommige gevallen ook wel degelijke met een structurele verandering van de hersenen (veranderde anatomie).

Die neurotransmitters kun je (enigszins) beïnvloeden met medicatie.
De structurele veranderingen in het brein niet. Wellicht dat je met de medicatie gericht op neurotransmitters veel kunt bereiken, maar dat is dan voor deze groep vaak wel levenslang.

Toch denk ik (hoop ik) dat er in de toekomst meer progressie wordt gemaakt op gebied van behandeling van dit ziektebeeld. Het is een erg variabel ziektebeeld met multifactoriële oorzaken. De ene schizofrene patiënt is de andere niet, zowel qua symptomatologie als etiologie. Zo kan er bij de ene patiënt bijvoorbeeld een zwaar traumatische ervaring aan ten grondslag liggen, bij de andere ligt de focus weer meer op genetica en dus aangeboren gevoeligheid, vaak wel i.c.m. omgevingsfactoren.

Ik denk niet dat er 1 pasklare oplossing is voor zo'n variabel (zowel etiologisch als symptomatologisch) ziektebeeld.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2021 11:48:55 ]
  zondag 25 juli 2021 @ 17:54:49 #31
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_200542008
Als ik het boek Wolfsklem van Piet Vroon goed begrepen heb is schizofrenie een ontwikkelings stoornis.

Duizenden jaren geleden waren alle mensen schizofreen. Ze begrepen niet dat die stemmen in hun hoofd hun eigen gedachten en herinneringen waren. Zat er iemand te vissen, dacht ie "ik heb honger" leek er voor die persoon een stem uit de rivier te komen die zei dat ie honger had. Als je dan eten in de rivier gooide, ving je meer vis en tadaaaa! De God van de Rivier was geboren.

Naarmate de mens verder ontwikkelde werden die stemmen steeds vager. Dat zie je terug in de ontwikkeling van religie. De Romeinen hadden goden op de berg Olympus, de Germanen hadden goden in de lucht en via een man met een baard in de hemel en het iets-isme, verdwijnen goden langzaam helemaal.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_200728984
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 21:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Wie weet er wat hierover? Wie doet onderzoek naar schizofrenie en wat zal het definitief kunnen genezen dat je geen medicatie moet slikken en geen restverschijnselen heb zoals cognitieve problemen en negatieve symptomen?
Er is in (vooral de Nederlandse psychiatrie) weinig aandacht voor de psychologische factoren; onverwerkt trauma, levenssituatie etc. die een trigger vormen voor een opleving.

Alles denkt men met pillen te kunnen oplossen (gebrek aan holistische beandering) en men is dan toch weer verbaasd als het wederom mis gaat. Te weinig stofjes aangemaakt ja, maar waarom dat gebeurt dat weet niemand. Als je stress hebt kom je namelijk ook in een chemisch onbelans.

Pillen werken natuurlijk wel, maar als je naar een echte oplossing wilt, moet je ook de omgevingsfactoren in beschouwing nemen.

Een goede vriend van mij heeft al 15 jaar de diagnose schizofrenie met om de 2 jaar ongeveer een terugval.

Aangezien er in Nederland geen psychoanalyse wordt toegepast (niet wetenschappelijk genoeg) worden zijn jeugdtrauma's ook nooit echt opgelost. Dan speelt nog mee dat hij alleen woont en ondanks zn intelligentie 0 kans maakt om ooit een betaalde baan te vinden. Enkel af en toe als vrijwilliger opdraven meer kan en mag hij niet.

Langdurig isolement is bij hem een belangrijk facet voor een terugval, dat gecombineerd met te weinig slaap, een stressvolle gebeurtenis en het is compleet.

Oplossing volgens de psychiatrie: opsluiten en volstampen met pillen oplappen, en zo gaat het al 15 jaar.

Het maakt het ook niet beter dat de overbelaste GGZ in Nederland bijna compleet gerund wordt door stagiaires en net afgestuurde met weinig levenservaring en de DSM5 als allesomvattende bijbel hanteren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jed1Gam op 04-08-2021 07:17:40 ]
pi_200778331
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zondag 8 augustus 2021 @ 18:56:29 #34
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_200818205
quote:
Hij werd beter vanwege anti-depressiva. Was hij überhaupt wel schizofreen?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_200819134
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 18:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hij werd beter vanwege anti-depressiva. Was hij überhaupt wel schizofreen?
Geen idee. De wetenschap ondersteunt het wel, dat schizofrenie mogelijk te behandelen is met aminozuren zoals beta-alanine. Bijvoorbeeld: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190626124940.htm
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16154544/

Het leuke is dat het vrij verkrijgbaar is en het het proberen waard is.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_201143825
In Amerika is deze discussie al langer gaande:
😜
pi_201162025
quote:
1s.gif Op woensdag 4 augustus 2021 06:54 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Er is in (vooral de Nederlandse psychiatrie) weinig aandacht voor de psychologische factoren; onverwerkt trauma, levenssituatie etc. die een trigger vormen voor een opleving.

Alles denkt men met pillen te kunnen oplossen (gebrek aan holistische beandering) en men is dan toch weer verbaasd als het wederom mis gaat. Te weinig stofjes aangemaakt ja, maar waarom dat gebeurt dat weet niemand. Als je stress hebt kom je namelijk ook in een chemisch onbelans.

Pillen werken natuurlijk wel, maar als je naar een echte oplossing wilt, moet je ook de omgevingsfactoren in beschouwing nemen.

Een goede vriend van mij heeft al 15 jaar de diagnose schizofrenie met om de 2 jaar ongeveer een terugval.

Aangezien er in Nederland geen psychoanalyse wordt toegepast (niet wetenschappelijk genoeg) worden zijn jeugdtrauma's ook nooit echt opgelost. Dan speelt nog mee dat hij alleen woont en ondanks zn intelligentie 0 kans maakt om ooit een betaalde baan te vinden. Enkel af en toe als vrijwilliger opdraven meer kan en mag hij niet.

Langdurig isolement is bij hem een belangrijk facet voor een terugval, dat gecombineerd met te weinig slaap, een stressvolle gebeurtenis en het is compleet.
@Keep_Walking: ik hoop dat je nog meeleest, Jed1Gam maakt namelijk een uitstekend punt. De reacties hier gaan voornamelijk over het biologische aspect terwijl het psychologische aspect zeker niet onderbelicht mag blijven. Sinds ik zelf 4 jaar geleden een psychose mee heb gemaakt lees ongeveer eens per jaar mee op dit forum. Hoewel het bij één psychose is gebleven heb ook ik het stempeltje “schizofrenie” mogen ontvangen. In de tussentijd heb ik er veel over gelezen en ben ik aan de slag gegaan met mijn herstel. Mogelijk heb ik daardoor (tot nu toe) nieuwe psychoses/terugval kunnen voorkomen. Helaas werk ik sinds de psychose niet betaald (contract werd kort voor de psychose niet verlengd= stressor), maar ik denk inmiddels wel een aardig beeld te hebben van wat herstel inhoudt en in welke richting je het moet zoeken. Dat gezegd hebbende: dit is mijn persoonlijke ervaring, maar wel een persoonlijke ervaring die door steeds meer studies wordt onderkend.

#1: reken niet op een wondermiddel. Werk aan je trauma’s.

Je zult echt zelf aan de slag moeten gaan. Psychische aandoeningen zijn voor iedereen anders, en zoals al werd gezegd spelen veel factoren zoals trauma, drugsgebruik, zelfbeeld, ambitie etc een rol. Al die dingen interacteren natuurlijk ook met elkaar, maar het begint volgens mij echt met trauma. Niet iedereen met een trauma wordt ernstig psychisch ziek, maar ik heb nog niemand ontmoet die met schizofrenie/bipolariteit/persoonlijkheidsstoornis etc. is gediagnosticeerd die geen een kras op z’n ziel heeft. Het is hard werken, liefst samen met een therapeut met wie je een goede klik ervaart, om erachter te komen hoe je in elkaar steekt. Misschien ben je je er nog niet bewust van dat je een trauma hebt, maar wanneer ik jouw posts lees heb ik het gevoel dat je bang bent om afgewezen en buitengesloten te worden. Komt dat niet ergens vandaan? Uitsluiting, of het gevoel van uitsluiting kan een traumatische ervaring zijn en draag sterk bij aan het krijgen van psychoses..

#2: Leer loslaten.

Verschillende studies suggereren dat mensen met een migratieachtergrond die een hoge maatschappelijke status ambiëren, en daar niet in slagen, een aanzienlijk hoger risico lopen op psychoses. Ik denk dat wij beiden in deze categorie vallen. Er is denk ik wel meer aan de hand bij deze groep, maar als je bijvoorbeeld advocaat wilt worden, kan je beter maar heel scherp voor jezelf hebben waarom. “Omdat ik het kan” was mijn argument om door te blijven modderen tijdens mijn studie op de uni. Dat was nog jaren voor ik een psychose kreeg, maar met de kennis van nu ging het in die periode al heel slecht met me. “Omdat ik het kan” betekende in mijn geval eigenlijk “Als ik geen mooi diploma heb ben ik niemand en tel ik niet mee”. Nu ik al een paar jaartjes gas terug heb kunnen nemen en door steeds meer met een open houding therapie te volgen, zie ik hoe waardevol en mooi werk ik kan doen zonder op HBO/WO niveau te werken. Dat wilt niet zeggen dat je dat nooit meer kan doen, maar persoonlijk ervaar ik dit echt als een wedergeboorte: ik mag weer vanaf 0 beginnen en een nieuwe “ik” creëren. Die “ik” is nog helemaal niet klaar voor een hele uitdagende functie. Ik leer met nieuwe ogen kijken en mezelf beter kennen. Ik voel meer, ben empathischer. Eigenlijk ben ik gewoon een fijner mens geworden, zowel voor mezelf als voor anderen. Dat is mij eigenlijk veel meer waar dan zo’n functie. Maar ik denk ook als ik dit punt eerder had bereikt het waarschijnlijk ook wel goed was gekomen met die ambities…

#3: zelfstigma maakt meer kapot dan je lief is..

Veel bezig zijn met wat anderen van je diagnose/gedrag etc vinden maakt de dingen alleen maar slechter, niet beter. Waarschijnlijk zijn die anderen helemaal niet zoveel met je bezig als je denkt. Ondertussen ben je zelf mentaal wel bezig met uit te vogelen wat ze denken en dan ook nog jouw antwoord daarop. Dit kost niet alleen heel veel energie, het is ook 99% kolder. Persoonlijk geloof ik ook dat die interne discussies in mijn geval bijdroegen aan het horen van stemmen en de waanideeën. Hoe bizar het allemaal ook was, het kwam wel ergens vandaan. Dat zelfstigma / negatief zelfbeeld was er in mijn geval dus al voordat ik een psychose kreeg. Ik geloof dan ook dat psychoses maar het topje van de ijsberg zijn: onder de oppervlakte is en gebeurt er nog veel meer (misschien drugspsychoses etc daargelaten). Dit is een beetje hetzelfde als #1, met als verschil dat door zelfstigma een hele vervelde situatie sneeuwbalt en nog veel vervelender wordt. Mijn tip: probeer hier niet de goedkeuring (of afkeuring) van anderen te krijgen. Zij begrijpen jou niet. Ze hebben jouw leven niet geleefd. Maar bovenal: je hebt het niet nodig. Ondanks alles ben je zelf in charge.

#4: neem de juiste middelen tot je.

Dus geen drugs, minimaal/geen alcohol, eet gezond, praat met je arts over wat voor jou de juiste medicatie(dosering) is. Probeer dit trouw vol te houden. Misschien kan je uiteindelijk van de medicatie af. Misschien niet. Een mooi leven is hoe dan ook mogelijk :)

Misschien was het bovenstaande een warrig verhaal en komt het wat belerend over, maar het komt uit het hart en ik zit nu in een hotel op mijn vakantieadres. Het is hier nu 02:47 en ik vind het voorlopig wel goed zo. Owja, slaap. Niet onbelangrijk ;)
  woensdag 1 september 2021 @ 12:40:48 #38
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_201165583
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 02:50 schreef A_Bessa het volgende:

[..]
@:keep_walking: ik hoop dat je nog meeleest, Jed1Gam maakt namelijk een uitstekend punt. De reacties hier gaan voornamelijk over het biologische aspect terwijl het psychologische aspect zeker niet onderbelicht mag blijven. Sinds ik zelf 4 jaar geleden een psychose mee heb gemaakt lees ongeveer eens per jaar mee op dit forum. Hoewel het bij één psychose is gebleven heb ook ik het stempeltje “schizofrenie” mogen ontvangen. In de tussentijd heb ik er veel over gelezen en ben ik aan de slag gegaan met mijn herstel. Mogelijk heb ik daardoor (tot nu toe) nieuwe psychoses/terugval kunnen voorkomen. Helaas werk ik sinds de psychose niet betaald (contract werd kort voor de psychose niet verlengd= stressor), maar ik denk inmiddels wel een aardig beeld te hebben van wat herstel inhoudt en in welke richting je het moet zoeken. Dat gezegd hebbende: dit is mijn persoonlijke ervaring, maar wel een persoonlijke ervaring die door steeds meer studies wordt onderkend.

#1: reken niet op een wondermiddel. Werk aan je trauma’s.

Je zult echt zelf aan de slag moeten gaan. Psychische aandoeningen zijn voor iedereen anders, en zoals al werd gezegd spelen veel factoren zoals trauma, drugsgebruik, zelfbeeld, ambitie etc een rol. Al die dingen interacteren natuurlijk ook met elkaar, maar het begint volgens mij echt met trauma. Niet iedereen met een trauma wordt ernstig psychisch ziek, maar ik heb nog niemand ontmoet die met schizofrenie/bipolariteit/persoonlijkheidsstoornis etc. is gediagnosticeerd die geen een kras op z’n ziel heeft. Het is hard werken, liefst samen met een therapeut met wie je een goede klik ervaart, om erachter te komen hoe je in elkaar steekt. Misschien ben je je er nog niet bewust van dat je een trauma hebt, maar wanneer ik jouw posts lees heb ik het gevoel dat je bang bent om afgewezen en buitengesloten te worden. Komt dat niet ergens vandaan? Uitsluiting, of het gevoel van uitsluiting kan een traumatische ervaring zijn en draag sterk bij aan het krijgen van psychoses..

#2: Leer loslaten.

Verschillende studies suggereren dat mensen met een migratieachtergrond die een hoge maatschappelijke status ambiëren, en daar niet in slagen, een aanzienlijk hoger risico lopen op psychoses. Ik denk dat wij beiden in deze categorie vallen. Er is denk ik wel meer aan de hand bij deze groep, maar als je bijvoorbeeld advocaat wilt worden, kan je beter maar heel scherp voor jezelf hebben waarom. “Omdat ik het kan” was mijn argument om door te blijven modderen tijdens mijn studie op de uni. Dat was nog jaren voor ik een psychose kreeg, maar met de kennis van nu ging het in die periode al heel slecht met me. “Omdat ik het kan” betekende in mijn geval eigenlijk “Als ik geen mooi diploma heb ben ik niemand en tel ik niet mee”. Nu ik al een paar jaartjes gas terug heb kunnen nemen en door steeds meer met een open houding therapie te volgen, zie ik hoe waardevol en mooi werk ik kan doen zonder op HBO/WO niveau te werken. Dat wilt niet zeggen dat je dat nooit meer kan doen, maar persoonlijk ervaar ik dit echt als een wedergeboorte: ik mag weer vanaf 0 beginnen en een nieuwe “ik” creëren. Die “ik” is nog helemaal niet klaar voor een hele uitdagende functie. Ik leer met nieuwe ogen kijken en mezelf beter kennen. Ik voel meer, ben empathischer. Eigenlijk ben ik gewoon een fijner mens geworden, zowel voor mezelf als voor anderen. Dat is mij eigenlijk veel meer waar dan zo’n functie. Maar ik denk ook als ik dit punt eerder had bereikt het waarschijnlijk ook wel goed was gekomen met die ambities…

#3: zelfstigma maakt meer kapot dan je lief is..

Veel bezig zijn met wat anderen van je diagnose/gedrag etc vinden maakt de dingen alleen maar slechter, niet beter. Waarschijnlijk zijn die anderen helemaal niet zoveel met je bezig als je denkt. Ondertussen ben je zelf mentaal wel bezig met uit te vogelen wat ze denken en dan ook nog jouw antwoord daarop. Dit kost niet alleen heel veel energie, het is ook 99% kolder. Persoonlijk geloof ik ook dat die interne discussies in mijn geval bijdroegen aan het horen van stemmen en de waanideeën. Hoe bizar het allemaal ook was, het kwam wel ergens vandaan. Dat zelfstigma / negatief zelfbeeld was er in mijn geval dus al voordat ik een psychose kreeg. Ik geloof dan ook dat psychoses maar het topje van de ijsberg zijn: onder de oppervlakte is en gebeurt er nog veel meer (misschien drugspsychoses etc daargelaten). Dit is een beetje hetzelfde als #1, met als verschil dat door zelfstigma een hele vervelde situatie sneeuwbalt en nog veel vervelender wordt. Mijn tip: probeer hier niet de goedkeuring (of afkeuring) van anderen te krijgen. Zij begrijpen jou niet. Ze hebben jouw leven niet geleefd. Maar bovenal: je hebt het niet nodig. Ondanks alles ben je zelf in charge.

#4: neem de juiste middelen tot je.

Dus geen drugs, minimaal/geen alcohol, eet gezond, praat met je arts over wat voor jou de juiste medicatie(dosering) is. Probeer dit trouw vol te houden. Misschien kan je uiteindelijk van de medicatie af. Misschien niet. Een mooi leven is hoe dan ook mogelijk :)

Misschien was het bovenstaande een warrig verhaal en komt het wat belerend over, maar het komt uit het hart en ik zit nu in een hotel op mijn vakantieadres. Het is hier nu 02:47 en ik vind het voorlopig wel goed zo. Owja, slaap. Niet onbelangrijk ;)
Dank! Goede post.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_201169525
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Dank! Goede post.
Ik hoop dat je er iets mee kan :)

Mocht je ergens over willen praten kan je me een pm sturen. Ik neem aan dat ik dan een notificatie per e-mail krijg?

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door A_Bessa op 01-09-2021 18:21:04 (Spelling) ]
pi_201169758


[ Bericht 100% gewijzigd door -Sigaartje op 01-09-2021 19:21:23 ]
pi_201170398


[ Bericht 100% gewijzigd door A_Bessa op 01-09-2021 19:54:54 (Overbodig) ]
pi_201170427
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 19:19 schreef A_Bessa het volgende:

[..]
Beetje lullig om zo te reageren. Dit topic is al meer dan 2 maanden oud.
Oeps.. ik verwijder mijn post.
pi_201301938
In veel gevallen: EMDR. Een significant deel van de schizofreniediagnoses betreffen in werkelijkheid namelijk misdiagnoses van PTSS.
  zondag 3 oktober 2021 @ 12:15:00 #44
488589 witwitwit
zingeenseenpirbidliedjevoormij
pi_201615552
In het handboek hoe extra denkschors te maken vanwege hallucinerende doorstapel dingen die al opkroppende en verstoppende ,hersencellen af lieten slijten en de weerstand meenamen en het persoon overnamen.hoe het vormpje van drukbalg naar beweegvorm naar gewicht naar drukbalg beweegt moet je zelf helemaal bekijken🌋🌋van condensatie naar vaste vormen.vooral tandwiel haken op snelheid gebracht met vormende huidpastas komen daarbij kijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')