abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 juni 2021 @ 23:39:40 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199841945
Ik heb hier een pc met op dit moment van schrijven Windows 10 er op in geinstalleerd. Deze pc zit in een kubusvormige kast en is feitelijk mijn homeserver, de plek waar ik al mijn films, series en backups neer zet.

Maar Windows 10 is zo vermoeiend, omdat het niet ophoudt met zeuren. Ook moet je een virusscanner hebben anders neemt zit je met Windows Defender en die zeurt ook steeds. Ik ga al heel wat jaren mee in de Windows scene en ik dacht dat ik wel wist welke opstart programma's (agents/scheduled tasks/services) e.d. ik kan uitschakelen en welke niet. Nu loop ik tegen een rollback aan waarin Windows 10 zegt dat het een update niet kan installeren omdat er "een" service niet aan staat. Probeer maar eens te achterhalen welke service dat is.

Windows 10 herinstalleren is op zich op niet zo moeilijk, maar kun je ook Windows 10 installeren en dan vervolgens het systeem aan het netwerk koppelen en vervolgens NIET aan het internet koppelen? Voor zover ik weet zou ik dat zo doen:

Netwerk \ eigenschappen \ IP4 eigenschappen \ Interne IP : 192.168.178.xxx (submask gaat automagisch, default gateway weet je ook), maar dan vervolgens bij DNS alles leeg laten. Ik denk dat op die manier je de computer wel in het netwerk houd, maar niet online komt. De vraag is alleen is, gaat Windows 10 dan weer niet ongelooflijk lopen zeiken? Ik heb ook wel eens gedacht aan een downgrade naar een ouder OS, Windows 7, een OS dat niet zo veel zeurt, EN je hebt de optie om automatische updates gewoon uit te schakelen.

Mijn HTPC in de woonkamer draait ook Windows 10 (pfff), dus de gedeelde mappen met de films en series etc moet wel door die pc (en ook mijn eigen pc) gelezen en veranderd kunnen worden. Tevens moet ik via remote desktop de optie hebben om via de HTPC de Homeserver te kunnen uitschakelen. Normaal werkt dit niet via Remote Desktop maar ik heb een snelkoppeling op het bureaublad staan met een shutdown commando.

Andere suggesties zijn uiteraard welkom. :-)
  vrijdag 11 juni 2021 @ 23:44:32 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199842008
windows 10 pro heeft in de lokale group policy de optie om de updates uit te schakelen.

https://www.windowscentra(...)matically-windows-10

Heb ik ook gedaan op mijn media NUC en doet het geweldig.

edit: en het internet verkeer tegenhouden zou ik zo mogelijk via de modem/router doen eerlijk gezegd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199842276
gateway leeg laten en hij komt niet op het internet

maar waarom zou je in 2021 nog een dedicated pc willen hebben voor films enzovoorts? tegenwoordig stream je toch alles?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2021 00:04:00 ]
pi_199842278
Waarom dan nog vasthouden aan Windows eigenlijk? Klinkt alsof je minder zelfmoordneigingen gaat hebben met FreeNAS TrueNAS op je storage machine en een Raspberry Pi met LibreELEC die de boel er vanaf streamt naar je tv. Zet je de boel gewoon uit via SSH, en veel beter dan ZFS vind je ook niet om je gegevens heel te houden (mag er nu wel al een schijf kapot gaan in je storage machine zonder gevolgen?)
pi_199843032
Wat veel tekst zo laat op de avond en op scherm 2 staat de tv op 7 met tieten; wordt ik toch door afgeleid :)

Bedacht opeens; wat als je routeerbare protocollen eraf flikkert?
Dus, TCP/IP eraf flikkeren en bijvoorbeeld (als win het nog slikt; ja sorry hoor, 2e scherm :P ) NETBEUI installeert. Is niet routeerbaar en kan je op andere pc's naast TCP/IP installeren; althans zo ging dat froega.
Het protocol kan je zo kopiëren van een Win 95 cd.

Zou het? Zou het werken.... :)
  zaterdag 12 juni 2021 @ 06:59:05 #6
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199843475
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 00:03 schreef Banaanvragen het volgende:
gateway leeg laten en hij komt niet op het internet

maar waarom zou je in 2021 nog een dedicated pc willen hebben voor films enzovoorts? tegenwoordig stream je toch alles?
Misschien ben ik nog van de oude stempel die graag thuis alles in eigen beheer wil houden, films en series gewoon op een thuisserver hebben staan, aanzetten wanneer ik (of we) een filmpje of serie willen zien en ideaal ook voor het maken van een backup. De server is met 20TB aan opslag niet megagroot, maar groot genoeg voor wat ik er mee doe. En het is toch 'streamen' wat ik doe, van de homeserver naar de HTPC :7 :+ Uiteraard kijk ik ook wel Netflix. :-)
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 23:44 schreef jogy het volgende:
windows 10 pro heeft in de lokale group policy de optie om de updates uit te schakelen.

https://www.windowscentra(...)matically-windows-10

Heb ik ook gedaan op mijn media NUC en doet het geweldig.

edit: en het internet verkeer tegenhouden zou ik zo mogelijk via de modem/router doen eerlijk gezegd.
Oke, dank je, nuttige informatie. Dan even zoeken hoe je exact in de 'group policy' zoals jij het noemt de updates uit te schakelen. En ja, het was de gateway leeg laten, niet de dns om 'offline' te blijven.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 00:03 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarom dan nog vasthouden aan Windows eigenlijk? Klinkt alsof je minder zelfmoordneigingen gaat hebben met FreeNAS TrueNAS op je storage machine en een Raspberry Pi met LibreELEC die de boel er vanaf streamt naar je tv. Zet je de boel gewoon uit via SSH, en veel beter dan ZFS vind je ook niet om je gegevens heel te houden (mag er nu wel al een schijf kapot gaan in je storage machine zonder gevolgen?)
Helaas, ik ben teveel gewend aan Windows dat alles buiten Windows om voor mij letterlijk bijna buitenaards is. Termen zoals SSH en ZFS zegggen mij niets, alhoewel ZFS heb ik wel eens van gehoord, is volgens mij een bestandsindelingstype (vergelijkbaar met MBR en GPT in Windows)?

Ik heb 20TB opslag. 5 schijven van 4TB. 4 schijven staan in 2 setjes in raid 0, dus 2 x 2x2 zijn twee 'volumes' van 8TB (eentje voor de films de andere voor de series) en een losse 4TB voor backup en installatie bestanden. Mag het falen? In principe bij de films kan ik me er niet zo druk om maken, die download je zo weer. Series, sommige althans, zijn wat moeilijker terug te krijgen, maar sommige van mijn kennissen en vrienden hebben die series ook. En verder heb ik ongeveer 100 Blu Rays vol gebrand met series, tot mijn blu ray brander er geen zin meer in had. :-) Tot op heden heb ik ook nog geen nieuwe gekocht. Ik zat nog wel te denken aan een losse externe schijf van 4TB die ik bij m'n pc neer kan zetten waar ik alle series op kan bewaren.

[ Bericht 31% gewijzigd door TechnoCat op 12-06-2021 07:06:39 ]
  zaterdag 12 juni 2021 @ 07:05:20 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199843487
Zelf zou ik voor een NAS gaan met een media server. Scheelt ook veel wat stroom gebruik aangaat en dergelijke.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_199845390
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 07:05 schreef Megumi het volgende:
Zelf zou ik voor een NAS gaan met een media server. Scheelt ook veel wat stroom gebruik aangaat en dergelijke.
Kan.
Ik heb alles op m'n primare pc aangesloten; 8 SATA poorten en een zooitje USB's. Ongeveer 18 TB. totaal. Het meeste draait in een RAID1 configuratie. Scheelt ook weer een slok op de borrel.
  zaterdag 12 juni 2021 @ 13:03:28 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199846191
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 11:42 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Kan.
Ik heb alles op m'n primare pc aangesloten; 8 SATA poorten en een zooitje USB's. Ongeveer 18 TB. totaal. Het meeste draait in een RAID1 configuratie. Scheelt ook weer een slok op de borrel.
Plaats wel de kanttekening dat een RAID configuratie geen back-up is. Maar redundantie wat technisch kan falen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 12 juni 2021 @ 13:10:07 #10
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199846260
Persoonlijk heb ik een Synology voor de data, het verwerken ervan en afspelen maar het binnenhalen kan het niet geweldig dus daar heb ik de media pc voor maar het is idd wel frustrerend als Windows vindt dat het nu wel lang genoeg gewacht heeft op de updates en gewoon een reboot erin gooit :').

Overigens is het voordeel wel dat wanneer internet er ff minder of geen zin in heeft omdat Ziggo ik gewoon nog dingen af kan spelen. En ik heb 0 data beveiliging op mijn media, alles wat bewaard zou moeten worden wordt extern veilig gesteld.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199849093
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 13:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Plaats wel de kanttekening dat een RAID configuratie geen back-up is. Maar redundantie wat technisch kan falen.
Back-ups worden bij mij elke zondag automatisch gemaakt op een aparte USB-schijf. En dan alleen van de systeemschijf.

Vroeger had ik vele oude schijven, die ik in RAID1 zette. Telkens grotere schijven gekocht. Die ouwetjes, pakweg van 10 á 15 jaar oud, gaven allemaal op een gegeven moment de geest. Was simpelweg een nieuwe inpluggen en de RAID1 werd automatisch weer opgebouwd. (aan Raid0, 5 of 10 begin ik niet).

Een aparte Marvell-chip op m'n mobo regelt de Raid en in win 10 wordt die gecontroleerd/bijgehouden door Inntel Optane Memory and Storage Manager. Haast geen omkijken naar :)
pi_199861579
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 06:59 schreef TechnoCat het volgende:

alhoewel ZFS heb ik wel eens van gehoord, is volgens mij een bestandsindelingstype (vergelijkbaar met MBR en GPT in Windows)?
Nee, is een opslagsysteem bestaande uit een filesystem, logische volumbeheer en RAID in 1 pakket. Dus zeg maar soort NTFS, dynamische volumes en RAID in 1 als je in Windows termen praat, maar dan ook nog met checksums tegen stille corruptie, transparante compressie, snapshots die je ook kan kopiëren naar andere machines voor backupdoeleinden, e.d. Komt oorspronkelijk bij Solaris vandaan, en wordt voornamelijk ingezet voor storage arrays in servers.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 06:59 schreef TechnoCat het volgende:
4 schijven staan in 2 setjes in raid 0, dus 2 x 2x2 zijn twee 'volumes' van 8TB (eentje voor de films de andere voor de series)
Zoiets heb ik ook, alleen dan met 6 schijven: twee keer een mirror (ZFS taal voor RAID-1) van twee 2 TB schijven en 1 keer een mirror van twee 4 TB schijven, bij elkaar gepropt in 1 storage pool (dan worden de mirrors gestriped à la RAID-0), dus totaal ook 8 TB effectieve storage :) Voor mij voorlopig nog voldoende, ik doe ook nog niet aan 4K media, dat scheelt. :D

Backups doe ik door af en toe een 8 TB schijf via een SATA dock eraan te hangen die een snapshot synchroniseert (met alle wijzigingen sinds de vorige snapshot). Al 1 keer wat aan gehad toen een schijf kapot ging en precies op dat moment ook een paar sectoren op de andere schijf in de betreffende mirror, toen moest ik de bestanden waar die sectoren deel van uitmaakten even terugzetten van de backup.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fleischmeister op 13-06-2021 10:42:09 ]
pi_199878445
Truenas is idd heel handig, je kunt makkelijk een tutorial opzoeken op youtube.

Heb zelf een thuis server gemaakt met 250TB aan schijfruimte en was makkelijk te doen
  dinsdag 15 juni 2021 @ 12:41:16 #14
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199895122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 07:05 schreef Megumi het volgende:
Zelf zou ik voor een NAS gaan met een media server. Scheelt ook veel wat stroom gebruik aangaat en dergelijke.
Ja maar een beetje NAS waar je 4 of meer schijven in kunt stoppen kost al gauw een halve rooitje.... :X
pi_199906188
scoor een 2dehands windows server licentie en installeer die?

ja je zit zonder updates in het ergste geval maar zolang je dat ding alleen lokaal voor wat streaming gebruikt mag dat weinig issues opleveren
  woensdag 16 juni 2021 @ 07:16:10 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_199906407
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juni 2021 12:41 schreef TechnoCat het volgende:

[..]

Ja maar een beetje NAS waar je 4 of meer schijven in kunt stoppen kost al gauw een halve rooitje.... :X
Een Windows server dag en nacht draaien kost je een vermogen aan stroom.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_199906443
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 07:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een Windows server dag en nacht draaien kost je een vermogen aan stroom.
dat ligt echt aan de hardware die je erin propt
  donderdag 17 juni 2021 @ 12:51:31 #18
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_199925017
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 07:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een Windows server dag en nacht draaien kost je een vermogen aan stroom.
Doet ie dus niet, hooguit een paar uur per 2 a 3 dagen als ik even zin heb om een paar uurtjes wat te bekijken. Het is dan ook meer een backup/archief pc dan feitelijk een 'server'. :-)
pi_199956044
Ik zie het probleem niet. Zelf gebruik ik ook Windows 10 en overal werkt het als een tierelier.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juni 2021 00:03 schreef Fleischmeister het volgende:
Waarom dan nog vasthouden aan Windows eigenlijk? Klinkt alsof je minder zelfmoordneigingen gaat hebben met FreeNAS TrueNAS op je storage machine en een Raspberry Pi met LibreELEC die de boel er vanaf streamt naar je tv. Zet je de boel gewoon uit via SSH, en veel beter dan ZFS vind je ook niet om je gegevens heel te houden (mag er nu wel al een schijf kapot gaan in je storage machine zonder gevolgen?)
Heb ik ook gedaan. Raspberry PI met LibreELEC zodat ik KODI kan gebruiken. Vervolgens op een Synology NAS alles films erop gezet en een MariaDB voor een gecentraliseerd database zodat alle apparaten met KODI gebruik maken van dezelfde instellingen. Of je kan de voortgang van een film of serie op een ander apparaat verder oppakken. Erg handig. :)
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200004940
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 07:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een Windows server dag en nacht draaien kost je een vermogen aan stroom.
Dat valt wel mee hoor, het OS maakt niet heel veel verschil uit. Zie: https://mrmrmr.tweakblogs(...)ige-productie-server. Op tweakers loopt een heel draadje met zuinige homeservers en heb er zelf ook 1 draaien. Helaas op Ubuntu Server dus kan TS niet helpen met Windows. :)
Uitvinder van de biersmiley.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')