abonnement Unibet Coolblue
pi_199807061
Ik ben sinds kort weer begonnen met fitnessen. Vorig jaar al ooit begonnen maar toen gingen na 3 maanden desportscholen dicht. Nu weer een frisse start gemaakt.

Als 'beginner' en slapjanus ben ik begonnen met een 3x per week full body schema. So far so good. Alleen ik lees conflicterende informatie over het volgende.

De ene zegt dat je elke set zo'n beetje 'maximaal' moet gaan, tot het gaatje. Anders heb je een te laag gewicht of te weinig reps. Ik hoor ook vaak dat je 'tot failure' moet trainen of in ieder geval daar dichtbij in de buurt.
Weer anderen zeggen dit allemaal niet zoveel uitmaakt en zolang je maar 'progressief' de gewichten kunt verhogen het goed is.

Wat is nou wijsheid voor een 'natural' lifter. (dus geen steroids)

Bijvoorbeeld vandaag, op het programma 2 sets hammer curls. Bij de laatste set waren de laatste 2 reps qua vorm al niet goed meer. Kreeg ze bijna niet meer omhoog. Dat is dus zo'n beetje 'tot failure' denk ik. Toen ben ik gestopt en naar de volgende oefening gegaan.

Maar van de andere kant, ik had bijvoorbeeld nog een set tot failure kunnen doen. Wellicht had ik er nog 7 reps uit geperst. En wie weet na een minuutje rust nog een set. Misschien had ik er dan nog 4-5 uit geperst.

Ik heb als ik naar huis ga in ieder geval niet het idee dat ik mijn spieren heb gesloopt. Ik zal het morgen wel voelen, maar er zit nog meer in de tank. Hoewel op dat moment de oefening al tot failure was gedaan.

Hoe doen jullie dat? Wat is nou het beste?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 9 juni 2021 @ 14:45:45 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199807088
Nooit tot failure gaan, dan krijg je gegarandeerd blessures.
Niet meer omhoog is niet meer omhoog.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199807091
3x8/10 setjes waarbij je de laatste net kunt doen...bankdrukken (met spotter) vaak ff max voor de leuk..
Wissel ook weleens af 3x5 setjes dus stukje zwaarder trainen..
Ik zwaai naar dieren.
pi_199807328
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:45 schreef Netsplitter het volgende:
Nooit tot failure gaan, dan krijg je gegarandeerd blessures.
Niet meer omhoog is niet meer omhoog.
Misschien bedoel ik meer 'tot de max' gaan. Die ene set hammer curls was tot de max. Maar 2 minuten later had ik wel weer wat reps kunnen doen.

Dus wanneer stop je nou? Als je biceps tot moes zijn? Of stop je na de set die failde?
  woensdag 9 juni 2021 @ 15:19:36 #5
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_199807375
3x full body tot failure, welke wappie heeft dat gezegd? Dan moet je wel lekker aan de saus zitten of je gaat binnen de kortste keren plafonneren en blesseren.

Zelfs als je niet tot faillure gaat is 3x week full body redelijk frequent dus moet je zowiezo een beetje in de tank laten wil je op lange termijn progressie blijven maken. Het is niet omdat je je helemaal gesloopt voelt dat je dan ook optimaal getraind hebt. Dat zit tussen de oren.
pi_199807623
Altijd tot failure gaan zou ik niet doen. Maar als je b.v. je training afsluit met zoiets als hammercurls dan kun je best tot failure gaan. Geerd zegt het goed setjes doen waar de laatste eigenlijk maar net lukt. Vaak kun je veel meer of zwaarder dan je denkt, en daar kom je alleen achter door op sommige momenten de grenzen van het maximaal haalbare op te zoeken.

Techniek is wat mij betreft belangrijker dan hoe zwaar je traint. Dus merk je dat je vooral op techniek inlevert op het moment dat het (te) zwaar wordt dan kun je beter iets terug gaan in gewicht en met een goede vorm je oefeningen doen.
pi_199808339
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 15:48 schreef Questular het volgende:
Altijd tot failure gaan zou ik niet doen. Maar als je b.v. je training afsluit met zoiets als hammercurls dan kun je best tot failure gaan. Geerd zegt het goed setjes doen waar de laatste eigenlijk maar net lukt. Vaak kun je veel meer of zwaarder dan je denkt, en daar kom je alleen achter door op sommige momenten de grenzen van het maximaal haalbare op te zoeken.

Techniek is wat mij betreft belangrijker dan hoe zwaar je traint. Dus merk je dat je vooral op techniek inlevert op het moment dat het (te) zwaar wordt dan kun je beter iets terug gaan in gewicht en met een goede vorm je oefeningen doen.
Nee precies, ik ga op 'grote oefeningen' ook niet tot failure. Maar inderdaad zoiets als curls of andere isolatie oefeningen wil ik daar wel bij in de buurt komen.

Echter is mijn vraag nog niet geheel beantwoord. Ik doe nu namelijk 2 sets van 12 reps hammercurls op de woensdag. Maar ik zou ook 10 sets kunnen doen bij wijze van spreken. Waarbij ik de laatste set nog maar 1-2 reps zou halen. Ook al was de 2e set een failure, ik zou 2 minuten later wel nog opnieuw kunnen beginnen.

Even theoretisch voorbeeld, maar wanneer stop je? Ik heb namelijk nu echt het gevoel dat ik nog veel 'over' heb na het trainen en ik vraag me af of dit het meest optimale is.
  Moderator woensdag 9 juni 2021 @ 17:18:12 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199808562
Nope.
Altijd ietsjes overhouden. Anders dagen verdriet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199809158
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:53 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Nee precies, ik ga op 'grote oefeningen' ook niet tot failure. Maar inderdaad zoiets als curls of andere isolatie oefeningen wil ik daar wel bij in de buurt komen.

Echter is mijn vraag nog niet geheel beantwoord. Ik doe nu namelijk 2 sets van 12 reps hammercurls op de woensdag. Maar ik zou ook 10 sets kunnen doen bij wijze van spreken. Waarbij ik de laatste set nog maar 1-2 reps zou halen. Ook al was de 2e set een failure, ik zou 2 minuten later wel nog opnieuw kunnen beginnen.

Even theoretisch voorbeeld, maar wanneer stop je? Ik heb namelijk nu echt het gevoel dat ik nog veel 'over' heb na het trainen en ik vraag me af of dit het meest optimale is.
Dat is lastig voor iemand anders te bepalen :) ik zelf doe altijd 3 verschillende biceps oefeningen en dan 3 setjes van 10/12. Niet zwaar, niet tot failure maar eenmaal klaar dan heb ik ook echt genoeg gedaan.
  woensdag 9 juni 2021 @ 20:54:47 #10
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_199810932
Het moet niet te makkelijk zijn maar ook niet te zwaar dat je moet forceren. Liever te makkelijk dan te zwaar want trainen doet het toch wel. Het zit niet in de kg maar in de discipline en de herhaling en een goed herstel (minstens 2 dagen tussen traingen). Veel yoghurt eten tussendoor.

De oefening moet vooral ook goed uitgevoerd worden met beheersing en controle.

Ik zou 2 setjes van 10 reps doen per apparaat.
pi_199811938
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:46 schreef Geerd het volgende:
3x8/10 setjes waarbij je de laatste net kunt doen...bankdrukken (met spotter) vaak ff max voor de leuk..
Wissel ook weleens af 3x5 setjes dus stukje zwaarder trainen..
Dit dus. 1x tot de max en daar met 80% je setjes doen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 9 juni 2021 @ 22:15:32 #12
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_199812077
Je moet het dusdanig aanpakken dat je bij het begin (fase 1) geen pijn voelt en het goed aankan, maar wanneer je langer doorgaat voelt dat het moeilijker wordt (fase 2) en dat het niet meer zal gaan (fase 3) als je nog langer doorpakken.

De bedoeling is dat je ver in fase 2 pas stopt en niet bij het begin van fase 3.

Als je al heel snel fase 3 bereikt is het te zwaar. Als je heel lang in fase 1 blijft is het te licht.

Bedoeling is om een massa te kiezen waarmee je zo lang mogelijk tussen fase 2 en 2,5 zit, snel uit 1 raakt, maar uit te buurt blijft van 3.
pi_199819184
Als het goed is geeft je programma dat aan. Welke gebruik je?
  zondag 13 juni 2021 @ 09:35:08 #14
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199860935
Ik zou dit vraagstuk vanuit een andere kant willen belichten.

Beginners hebben meestal niet écht een idee waar hun max ligt. er zijn namelijk verschillende soorten 'failure'.
- Technical failure: Je kan geen rep meer doen MET GOEDE TECHNIEK. Beste voorbeeld hiervan is denk ik een barbell row of een barbell curl waarbij je lekker met je heupen zwaait om het gewicht nog omhoog te krijgen. Je kan het gewicht nog wel verplaatsen, maar niet met de spieren die je eigenlijk wilde trainen

- Volitional failure: Het moment dat jij denkt "pff ik kan niet meer". Nogal individueel hoe ver je jezelf pusht en dat kan ook per set of per workout verschillen; gebruik je pre-workout en heb je je favoriete knalmuziek op, zal je verder gaan dan als je met klassieke muziek op de achtergrond rustig aan doet.

- Concentric failure: Je kan letterlijk geen beweging meer krijgen in het gewicht (zelfs al zou iemand je een pistool tegen je hoofd drukken om je te pushen)

In het geval van beginners en waarschijnlijk zelfs iets meer gevorderde mensen kan je prima tot technical failure gaan. Dat zit waarschijnlijk best een stukje af van je daadwerkelijke concentrische failure. Het kan ook juist goed zijn om jezelf te leren pushen, dus niet te snel opgeven, dus volitional failure is misschien niet zo nuttig. Echt tot concentric failure gaan of beyond failure (mensen die je helpen met je bench bijvoorbeeld) is meestal niet heel nuttig. Al kunnen spiergroepen als schouders en kuiten dat over het algemeen prima aan, keihard af te raden bij squatten enzo.

Gegeven dat je bij bandrukken of squatten (of eventuele andere 'gevaarlijke' oefeningen) wel moet zorgen dat je een uitweg hebt als het echt even niet meer lukt natuurlijk.
WFPB!
pi_199865542
Dit is ook een beetje afhankelijk van welke spiergroep je traint, maar over het algemeen kun je aanhouden dat je het gewicht gebruikt waar je max 6-10 goed uitgevoerde reps per set kunt uitvoeren, als spiergroei je doel is. Gaat het puur om kracht, kun je tussen de 4-6 reps aanhouden. 4 a 5 sets per oefening, vooral als je ze meermaals per week uitvoert. Dit geldt voor mannen overigens.

Voor vrouwen zou ik meer reps aanraden, tussen de 8-14, voor maximale effectiviteit.

[ Bericht 15% gewijzigd door Cockwhale op 13-06-2021 15:49:37 ]
pi_199893280
quote:
3s.gif Op zondag 13 juni 2021 09:35 schreef Dizorn het volgende:
Ik zou dit vraagstuk vanuit een andere kant willen belichten.

Beginners hebben meestal niet écht een idee waar hun max ligt. er zijn namelijk verschillende soorten 'failure'.
- Technical failure: Je kan geen rep meer doen MET GOEDE TECHNIEK. Beste voorbeeld hiervan is denk ik een barbell row of een barbell curl waarbij je lekker met je heupen zwaait om het gewicht nog omhoog te krijgen. Je kan het gewicht nog wel verplaatsen, maar niet met de spieren die je eigenlijk wilde trainen

- Volitional failure: Het moment dat jij denkt "pff ik kan niet meer". Nogal individueel hoe ver je jezelf pusht en dat kan ook per set of per workout verschillen; gebruik je pre-workout en heb je je favoriete knalmuziek op, zal je verder gaan dan als je met klassieke muziek op de achtergrond rustig aan doet.

- Concentric failure: Je kan letterlijk geen beweging meer krijgen in het gewicht (zelfs al zou iemand je een pistool tegen je hoofd drukken om je te pushen)

In het geval van beginners en waarschijnlijk zelfs iets meer gevorderde mensen kan je prima tot technical failure gaan. Dat zit waarschijnlijk best een stukje af van je daadwerkelijke concentrische failure. Het kan ook juist goed zijn om jezelf te leren pushen, dus niet te snel opgeven, dus volitional failure is misschien niet zo nuttig. Echt tot concentric failure gaan of beyond failure (mensen die je helpen met je bench bijvoorbeeld) is meestal niet heel nuttig. Al kunnen spiergroepen als schouders en kuiten dat over het algemeen prima aan, keihard af te raden bij squatten enzo.

Gegeven dat je bij bandrukken of squatten (of eventuele andere 'gevaarlijke' oefeningen) wel moet zorgen dat je een uitweg hebt als het echt even niet meer lukt natuurlijk.
^O^
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')