abonnement Unibet Coolblue
pi_199806866
Twee weken terug verhuisd (22 mei). 29 mei weer teruggekomen in de oude woning en de hele dag gepoetst, zodat het netjes zou zijn voor de volgende bewoner. Helaas troffen we toen een plasje water aan in de badkamer. 31 mei zou het opgeleverd worden. Geen idee waar dat water ook vandaan komt; er is verder nergens een lekkage te zien. Dit hebben we die ochtend van 31 mei ook opgeruimd en aangegeven tijdens de laatste inspectie. Ik kon mij herinneren dat we 5 jaar geleden ook wat water hadden daar, maar toen de wasmachine eenmaal stond nooit ergens nog last van gehad.

Dit ook wederom aangegeven. Nu heeft de nieuwe bewoner de wasmachine daar staan, maar het plasje water elke dag is gebleven.

Zwanenhals e.d. hebben zij vervangen, omdat die lek waren, wat waarschijnlijk ook dat probleem veroorzaakte bij ons vijf jaar geleden toen de wasmachine er nog niet was. Alleen als de waterdruk volledig afgesloten is, ligt er geen water.

Wat zijn nu mijn rechten en plichten? Ik heb voorgesteld om de loodgieterskosten te delen, ook op advies van de makelaar, want het water komt voor ons ook als een verrassing. Daar heeft men nog niet op gereageerd, maar wat als dat niet geaccepteerd wordt?
pi_199806917
Dat is toch voor de verhuurder? Een van de voordelen toch juist van huren zulke gebreken zijn niet jouw kosten toch?
Ik zwaai naar dieren.
pi_199806926
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:27 schreef Geerd het volgende:
Dat is toch voor de verhuurder? Een van de voordelen toch juist van huren zulke gebreken zijn niet jouw kosten toch?
Lijkt mij dat het om koop gaat. Bij huur inderdaad niet jouw probleem.
pi_199806964
De koper heeft een onderzoeksplicht waar zichtbare lekkages onder vallen. Als koper dit niet gezien heeft dan is dit dikke pech.
Plasjes water bij lekkages worden groter dus bij een lekkage wordt het een keer zichtbaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199806985
De verkoop was in november vorig jaar en toen was er natuurlijk nog niets te zien. Wij wisten overigens ook van niets tot afgelopen 29 mei.

Vandaar ook mijn voorstel om gedeeltelijk de kosten op mij te nemen, maar uiteraard niet alles.
pi_199807007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:36 schreef DjVero het volgende:
De verkoop was in november vorig jaar en toen was er natuurlijk nog niets te zien. Wij wisten overigens ook van niets tot afgelopen 29 mei.

Vandaar ook mijn voorstel om gedeeltelijk de kosten op mij te nemen, maar uiteraard niet alles.
Voor zover ik weet is de overdrachtdsdatum hier van belang, niet de datum waarop de koopovereenkomst getekend is.

Je hebt het aangegeven bij de gezamenlijke inspectie (verkoper, koper en makelaar) die gebruikelijk is juist voor de overdracht bij de notaris?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199807023
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is de overdrachtdsdatum hier van belang, niet de datum waarop de koopovereenkomst getekend is.
De overdrachtsdatum was 31 mei. Dus voor wie is het dan van belang?
pi_199807044
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Je hebt het aangegeven bij de gezamenlijke inspectie (verkoper, koper en makelaar) die gebruikelijk is juist voor de overdracht bij de notaris?
Ja, die inspectie was op 31 mei.
pi_199807109
Is er iets over afgesproken bij die inspectie? Volgens mij heb jij aan je meldingsplicht voldaan. De koper heeft het pand in die staat geaccepteerd. Je bent heel coulant dat je de helft van zijn kosten wil betalen.
pi_199807113
Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt, maar dan als koper / nieuwe bewoner, en toen heeft onze opstalverzekering alle kosten vergoed.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_199807153
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:47 schreef Tja..1986 het volgende:
Is er iets over afgesproken bij die inspectie? Volgens mij heb jij aan je meldingsplicht voldaan. De koper heeft het pand in die staat geaccepteerd. Je bent heel coulant dat je de helft van zijn kosten wil betalen.
Dit is wat de makelaar op het inspectieformulier heeft gezet:
"Verkoper heeft vocht op de vloer in de badkamer geconstateerd. Mogelijk vanuit wasmachine. Indien er lekkage zal zijn neemt koopster contact op."

En dat ik bereid ben de helft van de kosten te betalen is omdat ik er veel waarde aan hecht dat zo'n woning in goede staat afgeleverd wordt. Het is haar eerste woning en de woningmarkt is al zo verziekt, als in, ze heeft belachelijk veel overboden/moeten overbieden. Natuurlijk is dat niet mijn probleem, het is maar net wat de gek ervoor over heeft, maar dan hecht ik wel waarde aan dit soort dingen, ja.
pi_199807420
Geen verborgen gebrek.

Komt het water niet uit de ontluchter? Dat gaatje onder de kraan wat er overigens hoort te zitten.
Soms is dat lek en moet je het kraantje of het O ringetje vervangen van de ontluchter.

Verder weet ik het ook niet, als jij geen oorzaak weet en zij nergens mee aankomen dan houdt het op.
pi_199807617
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:40 schreef DjVero het volgende:

[..]

De overdrachtsdatum was 31 mei. Dus voor wie is het dan van belang?
Dat het moment van passeren de overdrachtsdatum is. Jij hebt vóór de overdracht verteld wat je wist. Ik zou zeggen dat het daarmee geen verborgen gebrek is.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:21 schreef DjVero het volgende:
Wat zijn nu mijn rechten en plichten? Ik heb voorgesteld om de loodgieterskosten te delen, ook op advies van de makelaar, want het water komt voor ons ook als een verrassing. Daar heeft men nog niet op gereageerd, maar wat als dat niet geaccepteerd wordt?
Ik zou zeggen dat je nu geen plichten meer hebt. Als zij niet instemmen met 50/50 van de kosten, dan is het aan hen om in actie te komen én aan te tonen dat het een verborgen gebrek is. Succes daarmee, gezien de aantekening op het inspectieformulier (kopietje dus bewaren).

quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:47 schreef Tja..1986 het volgende:
Is er iets over afgesproken bij die inspectie? Volgens mij heb jij aan je meldingsplicht voldaan. De koper heeft het pand in die staat geaccepteerd. Je bent heel coulant dat je de helft van zijn kosten wil betalen.
Dit dus :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 14:53 schreef DjVero het volgende:

[..]

Dit is wat de makelaar op het inspectieformulier heeft gezet:
"Verkoper heeft vocht op de vloer in de badkamer geconstateerd. Mogelijk vanuit wasmachine. Indien er lekkage zal zijn neemt koopster contact op."

En dat ik bereid ben de helft van de kosten te betalen is omdat ik er veel waarde aan hecht dat zo'n woning in goede staat afgeleverd wordt. Het is haar eerste woning en de woningmarkt is al zo verziekt, als in, ze heeft belachelijk veel overboden/moeten overbieden. Natuurlijk is dat niet mijn probleem, het is maar net wat de gek ervoor over heeft, maar dan hecht ik wel waarde aan dit soort dingen, ja.
Een hele dag poetsen en bijdragen in herstelkosten; dat siert je!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199807768
Nou, top, dank je wel. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het onze plicht zou zijn om hiervoor op te draaien. Dat is dus niet zo, goed om te weten.
pi_199814826
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 15:48 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat het moment van passeren de overdrachtsdatum is. Jij hebt vóór de overdracht verteld wat je wist. Ik zou zeggen dat het daarmee geen verborgen gebrek is.
[..]

Ik zou zeggen dat je nu geen plichten meer hebt. Als zij niet instemmen met 50/50 van de kosten, dan is het aan hen om in actie te komen én aan te tonen dat het een verborgen gebrek is. Succes daarmee, gezien de aantekening op het inspectieformulier (kopietje dus bewaren).
[..]

Dit dus :Y
[..]

Een hele dag poetsen en bijdragen in herstelkosten; dat siert je!
Is dat zo?
Koopt de verkoper niet de woning in de staat per koopovereenkomst? Evt. gebreken die daarna ontstaan moeten hersteld worden door TS.
Dan heb je wat mij betreft 3 optie's:

- Lekkage ontstaan na koopovereenkomst voor de overdracht is herstel door TS
- Lekkage bestond al voor de koopovereenkomst en TS wist hiervan. Dan geen verborgen gebrek en TS hield dit achter dus ook herstel door TS.
- Of daadwerkelijk verborgen gebrek. TS wist er niet van.
Maar hoe ga je dan bewijzen dat er al sprake was van lekkage zonder dat je wist van had? Dat moet technisch dan wel heel duidelijk zijn
Eerst denken, dan typen
pi_199814868
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 16:05 schreef DjVero het volgende:
Nou, top, dank je wel. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het onze plicht zou zijn om hiervoor op te draaien. Dat is dus niet zo, goed om te weten.
Ik zou zelf nooit zulke dingen doen behalve als een rechter zegt dat het moet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199815194
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 09:14 schreef Piger het volgende:

[..]

Is dat zo?
Koopt de verkoper niet de woning in de staat per koopovereenkomst? Evt. gebreken die daarna ontstaan moeten hersteld worden door TS.
Dan heb je wat mij betreft 3 optie's:

- Lekkage ontstaan na koopovereenkomst voor de overdracht is herstel door TS
- Lekkage bestond al voor de koopovereenkomst en TS wist hiervan. Dan geen verborgen gebrek en TS hield dit achter dus ook herstel door TS.
- Of daadwerkelijk verborgen gebrek. TS wist er niet van.
Maar hoe ga je dan bewijzen dat er al sprake was van lekkage zonder dat je wist van had? Dat moet technisch dan wel heel duidelijk zijn
Mh, misschien heb je gelijk!

Volgens https://www.eigenhuis.nl/(...)/eigendomsoverdracht:

quote:
Tref je met de koper een gebrek aan, maak dan duidelijke afspraken over het herstel ervan. Dat kan bij de notaris, tegelijk met het passeren van de leveringsakte. In het algemeen ben je als verkoper aansprakelijk voor de gebreken die in de periode tussen het sluiten van de koopovereenkomst en het passeren bij de notaris ontstaan.
En volgens https://www.eigenhuis.nl/(...)-bij-koop-en-verkoop:
quote:
Wie een bestaand huis koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Het is daarom van belang om de bouwkundige staat van de woning goed te kennen. Je hebt als koper namelijk een onderzoeksplicht.

De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken die hij kent mee te delen aan de (aspirant) koper.

Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:

• Bij een ernstig gebrek
• Bij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.
Bij het sluiten van de overeenkomst was het probleem er niet (of althans niet bekend bij verkoper). Voor het passeren was het wél bekend én gedeeld door verkoper.

De gemaakte afspraak is natuurlijk wel vaag:
quote:
Verkoper heeft vocht op de vloer in de badkamer geconstateerd. Mogelijk vanuit wasmachine. Indien er lekkage zal zijn neemt koopster contact op.
Koper vindt weer een plasje en neemt contact op. Oke. En dan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 10 juni 2021 @ 11:02:46 #18
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199815886
De koper is nu aan zet. Als zij er geen werk van maken in een afzienbare termijn, dan hebben ze zichzelf. Je hebt al een aanbod gedaan, maar als de koper niets onderneemt vervalt op den duur ook zijn recht op het verhalen van de mogelijke reparatie.

Ik zou als koper zijnde gelijk een loodgieter inschakelen, omdat alshet een echt gebrek is, hij jou gelijk helemaal aansprakelijk kan stellen (en jij mogelijk weer op je verzekering kan verhalen). Maar als het niet direct jou aan te reken is, dan heb je nu al aangeboden om de helft bij te dragen. Dat is het eerste verdiend.

Zitten ze misschien op de loodgieter te wachten? Want die zijn niet makelijk te vinden op korte termijn.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_199819545
Wij kwamen er na een week niet meer gebivakkeerd te hebben achter, vlak voor de sleuteloverdracht, dat er een plasje water lag. In eerste instantie dachten we dus dat het door de wasmachine kwam, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wij hebben hier de afgelopen vijf jaar nooit last van gehad, dus hoe hadden wij iets kunnen weten?

Ik heb geen idee of zij nu op een loodgieter zit te wachten. Dat zal wel moeten, want ik ben geen handige harry. Ik heb na mijn aanbod gisteren ook geen reactie meer gehad.

Ik heb vanochtend ook even mijn contactpersoon voor de verzekering (via de vve) aangeschreven. Hopelijk kunnen zij iets betekenen. Schade/Lekkage is immers ontstaan toen wij er nog 'woonden'.

[ Bericht 1% gewijzigd door DjVero op 10-06-2021 16:25:50 ]
pi_199824528
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 16:10 schreef DjVero het volgende:
Wij kwamen er na een week niet meer gebivakkeerd te hebben achter, vlak voor de sleuteloverdracht, dat er een plasje water lag. In eerste instantie dachten we dus dat het door de wasmachine kwam, maar dat blijkt niet zo te zijn. Wij hebben hier de afgelopen vijf jaar nooit last van gehad, dus hoe hadden wij iets kunnen weten?

Ik heb geen idee of zij nu op een loodgieter zit te wachten. Dat zal wel moeten, want ik ben geen handige harry. Ik heb na mijn aanbod gisteren ook geen reactie meer gehad.

Ik heb vanochtend ook even mijn contactpersoon voor de verzekering (via de vve) aangeschreven. Hopelijk kunnen zij iets betekenen. Schade/Lekkage is immers ontstaan toen wij er nog 'woonden'.
Doe eens lekker rustig man...wacht ff rustig af of de koper contact met je opneemt voor de oorzaak. Daarna eens rustig zien wat de volgende stap is. Dr gaat niemand dood ofzo. :o

Misschien is het een klein dingetje waardoor je er niks meer van hoort, tis de koper zijn probleem en die gaat het regelen. Als de koper denkt dat jij moet betalen hoor je het vanzelf wel :+
pi_199828239
Ja, rustig aan, jij gaat zitten wachten tot je straks een rekening op de mat krijgt van een paar duizend euro, omdat de vloer er bijv. uit moest. Kan ik het maar beter voor zijn. Die verzekering schrijf ik echt niet alleen uit de goedheid van mijn hart aan.
  vrijdag 11 juni 2021 @ 10:35:59 #22
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199829002
Loodgieters zijn druk. Voor een lekkage van de verwarming midden in de winter duurde het 3 dagen eer ik iemand had en toen nog dagen voordat tie kwam. Is nu volgens mij nog steeds niet anders. Dus, het gaat even duren.

En idd, als het een vette schade is, dan dekt je verzekering het waarschijnlijk. ben je mogelijk wel je eigen risico kwijt, maar meer niet. Afwachten. Uiteindelijk is het financieel net zo vervelend als de lakkage zelf hebben terwijl je er nog woont. Vervelend. Enige complicatie is dat er nu dus een ander woont en eigenaar is.

Goed dat je contact hebt opgenomen met je verzekering, want die willen de zaak nogal eens compliceren door hun eigen lekdetectie te willen inzetten.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_199829592
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 09:29 schreef DjVero het volgende:
Ja, rustig aan, jij gaat zitten wachten tot je straks een rekening op de mat krijgt van een paar duizend euro, omdat de vloer er bijv. uit moest. Kan ik het maar beter voor zijn. Die verzekering schrijf ik echt niet alleen uit de goedheid van mijn hart aan.
Die verzekering kan je ook aanschrijven als de eis er ligt. Je kan die lekkage niet meer verhelpen of achteraf voor verzekeren.

Zou in ieder geval geen beloftes doen om kosten te delen zonder dat er een duidelijke eis ligt. Dan checken of de eis redelijk is voordat je iets toezegd

Iemand achteraf matsen met de kosten kan altijd nog.
pi_199829670
Fair enough, maar ik ben gewend pro-actief te handelen. :)

De opstalverzekering van de vve heeft aangegeven "er mee aan de slag te gaan". Wat dat verder inhoudt, geen idee. Ik doe voorlopig even niets meer.
pi_199830765
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 09:29 schreef DjVero het volgende:
Ja, rustig aan, jij gaat zitten wachten tot je straks een rekening op de mat krijgt van een paar duizend euro, omdat de vloer er bijv. uit moest. Kan ik het maar beter voor zijn. Die verzekering schrijf ik echt niet alleen uit de goedheid van mijn hart aan.
Als de verkoper de schade eerst laat verergeren uit laksheid, kan die moeilijk met droge ogen de rekening daarvan bij jou indienen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')