abonnement Unibet Coolblue
pi_199770072
Hoi allemaal,

Na het afronden van mijn studie ben ik in oktober begonnen met mijn eerste full time baan. Dat ging uiteindelijk vrij rap en al snel kreeg ik tot mijn grote verbazing een contract aangebonden in de verzekeringsbranche. Ik merkte al snel dat de vraag, ook in coronatijd, best groot is in de specifieke verzekeringsbranche waarin ik opereer.

Ik heb een éénjarig contract getekend en komende zomer zal in het teken staat van de onderhandelingen over het vervolg. Van beide kanten is het al positief heb ik vernomen, mijn directeur gaf zelfs al meermaals aan en hitte op salarisverhoging aan te bieden en zelfs een vast contract. Dit bleef uiteraard nog bij woorden dus er staat nog niets op papier, maar dat zal binnenkort hopelijk komen. Nu verdien ik 3300 bruto p/m en ik wil proberen om dit te verhogen. Voor mezelf heb ik in mijn hoofd om 4000 bruto p/m voor te stellen tijdens de onderhandelingen. Natuurlijk is dit hoog gooien en kan dit zomaar worden afgewezen, maar ik merk dat alles van beide kanten goed klikt en ik ook al behoorlijke verantwoordelijkheden heb. Mijn directeur gaf zoals gezegd al heel graag aan dat ik verder kon groeien en wil mij graag binnen boord halen. Alles is positief.

Wat zijn de beste tips om de contractonderhandelingen aan te gaan? Is het 'arrogant' om meteen hoog te gooien of is het verstandiger om pas hoog te gooien als zij een (lager) voorstel doen? Is 700 bruto p/m meer vragen absoluut onrealistisch en moet ik dit bijspijkeren?

Groet,

PP.
-
pi_199770252
Mijn ervaring is dat een salarisverhoging van 20%+ eigenlijk alleen maar mogelijk is dmv een promotie of verkassen naar een andere werkgever. Je zal met een heel goed verhaal moeten komen waarom je zo’n salarisverhoging verdient, maar als men tevreden over je is kun je het altijd proberen. In het ergste geval word je uitgelachen.
  zondag 6 juni 2021 @ 15:59:16 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199770309
Gaat niet lukken. Met veel mazzel krijg je eur 250 per maand extra. Waarschijnlijker is eur 150.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 6 juni 2021 @ 16:56:25 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199771441
Eh, je kan het proberen maar 700¤ extra voor iemand die nog geen jaar werkzaam is lijkt me erg hoog gegrepen, al heb ik de ballen verstand van de arbeidsmarkt in de verzekeringsbranche.

Verder is een vast contract natuurlijk goud waard.
  zondag 6 juni 2021 @ 17:02:38 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199771514
Je kunt vast uitleggen waarom je 20% meer waard bent na een jaar, toch?

Zo niet, dan zou ik mijn verwachtingen iets bijstellen. 3400 a 3500 max.
Dum de dum
pi_199771928
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 16:56 schreef Twiitch het volgende:
Eh, je kan het proberen maar 700¤ extra voor iemand die nog geen jaar werkzaam is lijkt me erg hoog gegrepen, al heb ik de ballen verstand van de arbeidsmarkt in de verzekeringsbranche.

Verder is een vast contract natuurlijk goud waard.
Op jonge leeftijd moet je geen vast contract willen, tenzij je in een waardeloze branch werkzaam bent. De meeste werknemers met een vast contract worden laks en halen niet meer alles uit zichzelf omdat ze weinig meer te bewijzen denken te hebben.
pi_199771946
Wat heb je te verliezen? Beter dat je een nee hoort bij 4k en vervolgens een voorstel krijgt voor 3700 dan dat je een ja hoort bij 3600
  zondag 6 juni 2021 @ 18:07:07 #8
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199772453
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:31 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Op jonge leeftijd moet je geen vast contract willen
Dit is wel de domste post die ik vandaag gelezen heb. Dank.
pi_199772535
ga maar uit van een verhoging tussen de 50 en 100 euro per maand bruto
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 6 juni 2021 @ 18:37:00 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199772970
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:32 schreef jameshond7 het volgende:
Wat heb je te verliezen? Beter dat je een nee hoort bij 4k en vervolgens een voorstel krijgt voor 3700 dan dat je een ja hoort bij 3600
Gevolg kan zijn een geïrriteerde werkgever die vindt dat je overvraagt. Zeker als je ook direct deadlines gaat zetten en dreigt met vertrek (ik heb er 2 van rondlopen, het zijn goede jongens maar dit is wel een beetje jammer)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_199773729
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:37 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Gevolg kan zijn een geïrriteerde werkgever die vindt dat je overvraagt. Zeker als je ook direct deadlines gaat zetten en dreigt met vertrek (ik heb er 2 van rondlopen, het zijn goede jongens maar dit is wel een beetje jammer)
Ik denk niet dat een werkgever er wakker van ligt en zeker in grote bedrijven zal zo'n werkgever het snel vergeten zijn want je bent echt niet de enige. Deadlines en dreigen met vertrek is natuurlijk een heel ander verhaal.
pi_199773761
quote:
6s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:07 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dit is wel de domste post die ik vandaag gelezen heb. Dank.
Een vast contract is leuk, maar als je toch een baantjesjager bent is een tijdelijk contract ook prima. Een vast contract is dan in ieder geval geen reden om genoegen te nemen met een veel lager salaris

[ Bericht 15% gewijzigd door jameshond7 op 06-06-2021 19:25:24 ]
  zondag 6 juni 2021 @ 20:02:35 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_199774548
quote:
1s.gif Op zondag 6 juni 2021 17:31 schreef jameshond7 het volgende:
Op jonge leeftijd moet je geen vast contract willen
Dat is echt met afstand het meest slechte advies ooit. Een vast contract geeft wat meer zekerheid, opzeggen kan altijd nog.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 6 juni 2021 @ 20:05:23 #14
387249 exelletor
exelleren?
pi_199774593
Was 3300 je aanvangssalaris of heb je al een verhoging gehad? Als je daarmee begonnen bent, dan lijkt mij dat 3800 ook moet lukken. 50-100 lijkt mij meer voor als je bijvoorbeeld 40 bent en redelijk uitontwikkeld.

Stiekem ben ik wel jaloers op zo'n startsalaris.
pi_199774832
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 20:02 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat is echt met afstand het meest slechte advies ooit. Een vast contract geeft wat meer zekerheid, opzeggen kan altijd nog.
En die zekerheid is juist hetgeen waardoor jongeren geen risico durven te nemen en dat terwijl je (bijna) alleen met risico grote stappen vooruit maakt. Door zo'n vast contract heb je sneller de houding van 'ja het is wel goed zo'.
  zondag 6 juni 2021 @ 21:04:44 #16
51385 baskick
Juist ja!
pi_199775299
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 20:24 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

En die zekerheid is juist hetgeen waardoor jongeren geen risico durven te nemen en dat terwijl je (bijna) alleen met risico grote stappen vooruit maakt. Door zo'n vast contract heb je sneller de houding van 'ja het is wel goed zo'.
Grote stappen is geen doel op zich. En je kunt niet elk jaar grote stappen verwachten. In de tussenliggende jaren is een vast contract zeer comfortabel. Zeg ik als jongere. Die elke paar jaar een klapper maakte. Niet alleen bij een overstap.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 6 juni 2021 @ 21:16:04 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199775471
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 15:48 schreef ParadisePalms het volgende:
Hoi allemaal,

Na het afronden van mijn studie ben ik in oktober begonnen met mijn eerste full time baan. Dat ging uiteindelijk vrij rap en al snel kreeg ik tot mijn grote verbazing een contract aangebonden in de verzekeringsbranche. Ik merkte al snel dat de vraag, ook in coronatijd, best groot is in de specifieke verzekeringsbranche waarin ik opereer.

Ik heb een éénjarig contract getekend en komende zomer zal in het teken staat van de onderhandelingen over het vervolg. Van beide kanten is het al positief heb ik vernomen, mijn directeur gaf zelfs al meermaals aan en hitte op salarisverhoging aan te bieden en zelfs een vast contract. Dit bleef uiteraard nog bij woorden dus er staat nog niets op papier, maar dat zal binnenkort hopelijk komen. Nu verdien ik 3300 bruto p/m en ik wil proberen om dit te verhogen. Voor mezelf heb ik in mijn hoofd om 4000 bruto p/m voor te stellen tijdens de onderhandelingen. Natuurlijk is dit hoog gooien en kan dit zomaar worden afgewezen, maar ik merk dat alles van beide kanten goed klikt en ik ook al behoorlijke verantwoordelijkheden heb. Mijn directeur gaf zoals gezegd al heel graag aan dat ik verder kon groeien en wil mij graag binnen boord halen. Alles is positief.

Wat zijn de beste tips om de contractonderhandelingen aan te gaan? Is het 'arrogant' om meteen hoog te gooien of is het verstandiger om pas hoog te gooien als zij een (lager) voorstel doen? Is 700 bruto p/m meer vragen absoluut onrealistisch en moet ik dit bijspijkeren?

Groet,

PP.
Absoluut onrealistisch, je zet jezelf een beetje voor lul met een jaartje ervaring en ik zou als jouw leidinggevende ook echt iets vinden van de mate waarin je zelfreflectie toe kunt passen (+ dan zou ik ook denken dat je zeker nog niet toe bent aan een volgende stap). Een vast contract is ook een heel mooi gebaar. Reken op hooguit een paar honderd euro erbij. Veel bedrijven hebben trouwens ook een regel dat niemand meer dan 10% groeit bij promotie :') .

Wat je wél kunt doen is de onderhandeling beklinken. Zorg dat zij eerst een bod doen en gooi daar 200 euro bovenop zodat je 100 euro boven het bedrag dat zij voor ogen hebben uitkomt. Dat verwachten ze. En daarna kun je vragen wat jij nog moet doen/ontwikkelen om door te groeien naar rol X, omdat je dat over een paar jaar wel ziet zitten. Elke leidinggevende zal dat waarderen. En over een paar jaar ga je dan van 3500-ish naar iets in de buurt van 4000 euro.

Meer geld = meer verantwoordelijkheid.
Resistance is futile.
  zondag 6 juni 2021 @ 21:17:04 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199775488
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 20:05 schreef exelletor het volgende:
Was 3300 je aanvangssalaris of heb je al een verhoging gehad? Als je daarmee begonnen bent, dan lijkt mij dat 3800 ook moet lukken. 50-100 lijkt mij meer voor als je bijvoorbeeld 40 bent en redelijk uitontwikkeld.

Stiekem ben ik wel jaloers op zo'n startsalaris.
Alsof je op je 40ste klaar bent met je ontwikkeling :') .
Resistance is futile.
  zondag 6 juni 2021 @ 22:25:49 #19
387249 exelletor
exelleren?
pi_199776655
quote:
81s.gif Op zondag 6 juni 2021 21:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

Alsof je op je 40ste klaar bent met je ontwikkeling :') .
Goed, ik had het anders moeten verwoorden. Als ik kijk naar mijn werkgever, dan liggen de verwachtingen bij "oudere" werknemers met een royaal salaris veel hoger. Gewoon je werk doen is niet voldoende om een significante salarisstijging te krijgen.
  zondag 6 juni 2021 @ 22:42:31 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_199776856
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 20:24 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

En die zekerheid is juist hetgeen waardoor jongeren geen risico durven te nemen en dat terwijl je (bijna) alleen met risico grote stappen vooruit maakt. Door zo'n vast contract heb je sneller de houding van 'ja het is wel goed zo'.
Als je dat denkt met een vast contract ben je sowieso niet goed bezig
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 6 juni 2021 @ 23:21:50 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199777317
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 22:25 schreef exelletor het volgende:

[..]

Goed, ik had het anders moeten verwoorden. Als ik kijk naar mijn werkgever, dan liggen de verwachtingen bij "oudere" werknemers met een royaal salaris veel hoger. Gewoon je werk doen is niet voldoende om een significante salarisstijging te krijgen.
No worries. Of veertigers nog significante stijgingen meemaken, ligt voornamelijk aan de ambities. Als veertigers willen groeien, dan vegen ze 9 van de 10 keer de vloer aan met twintigers.
Resistance is futile.
  maandag 7 juni 2021 @ 10:37:50 #22
51385 baskick
Juist ja!
pi_199779928
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
ga maar uit van een verhoging tussen de 50 en 100 euro per maand bruto
Afgaande op je post ben je niet bekend binnen de verzekeringsbranche. Klopt dat?

Mijn ervaring binnen de verzekeringsbranche is dat de periodieken vaak wat groter zijn dan dit. Uiteraard hangen die wel af van de inschaling (de schaal, maar ook de trede en welke cao), maar gezien het salaris van TS zal een reguliere periodiek dit waarschijnlijk al overstijgen.

Ter referentie uit een willekeurige verzekeraars-cao (Achmea) die ik makkelijk kon vinden: in schaal F is de periodiek al > ¤100 per maand en die schaal is wel het absolute minimum waar je als hoogopgeleide starter in zou moeten komen. TS zou met 3300 op een RSP van ~90 zitten en dát is niet gebruikelijk voor starters (en ook niet wenselijk voor starters). Vermoedelijk dus in een hogere schaal (met een lagere RSP). Aangezien TS streeft naar 4000, zal de bandbreedte van die schaal sowieso van 3300-4000 lopen (aanname, anders overspeel je m.i. je hand wel een beetje). Opnieuw ter referentie: in de eerste schaal uit dezelfde Achmea-cao vergelijkbaar met die bandbreedte is de periodiek ¤118. Bij hoger ingeschaalden kan een periodiek rustig > ¤250 zijn.

Als je zoals TS wil onderhandelen met als doel te stijgen, dan ga je niet inzetten op 1 periodiekje :N Het is doorgaans gebruikelijk om hoger in te zetten dan waar op op uit wilt komen.

quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 15:48 schreef ParadisePalms het volgende:
Nu verdien ik 3300 bruto p/m en ik wil proberen om dit te verhogen. Voor mezelf heb ik in mijn hoofd om 4000 bruto p/m voor te stellen tijdens de onderhandelingen. Natuurlijk is dit hoog gooien en kan dit zomaar worden afgewezen, maar ik merk dat alles van beide kanten goed klikt en ik ook al behoorlijke verantwoordelijkheden heb. Mijn directeur gaf zoals gezegd al heel graag aan dat ik verder kon groeien en wil mij graag binnen boord halen. Alles is positief.
Check je wel even je eigen cao voordat je een voorstel doet wat niet eens binnen je schaal past? Anders moet je het gesprek wellicht anders insteken en aansturen op verlenging met promotie :+

Heb je al nagedacht wat je gaat doen als het voorstel 'gewoon' een vast contract met 1 periodiek is en het niet-onderhandelbaar is? Dan kom je waarschijnlijk bij lange na niet in de buurt van die 4k. Als jullie te ver uit elkaar liggen, moet je normaliter in onderhandeling ook bereid zijn te bedanken.

[ Bericht 20% gewijzigd door baskick op 07-06-2021 11:01:45 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199780463
Hmmm, als je het hebt over "onderhandelen" vraag ik me af, wat voor jou de ondergrens is wat je er minimaal uit wilt halen, en wat je doet als je dat niet krijgt. Loop je dan weg en zie je af van het vaste contract ?

Als dat nee is, dat is het geen onderhandelen, maar je handje ophouden ....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 7 juni 2021 @ 11:23:20 #24
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_199780553
Hahahah die millennials toch, denken altijd dat ze binnen een paar jaar gouden bergen verdienen.

Nee vriend, dit gaat je niet lukken, je werkt er net een jaar.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 7 juni 2021 @ 11:23:42 #25
51385 baskick
Juist ja!
pi_199780558
quote:
0s.gif Op maandag 7 juni 2021 11:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hmmm, als je het hebt over "onderhandelen" vraag ik me af, wat voor jou de ondergrens is wat je er minimaal uit wilt halen, en wat je doet als je dat niet krijgt. Loop je dan weg en zie je af van het vaste contract ?

Als dat nee is, dat is het geen onderhandelen, maar je handje ophouden ....
Precies wat ik ook bedoelde met de vraag of TS bereid is om weg te lopen, ja :Y Maar ach, een eerste voorstel voor verhoging doen is de onderhandeling inzetten. En een tegenvoorstel doen op een voorstel van werkgever is m.i. ook onderhandelen. Maar ja, je hebt niet echt een ideale positie natuurlijk, want als het tegenvalt, bedank je doorgaans niet (maar ga je wel snel verder zoeken).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')