Ik vind dat iedereen die dat wil, zich moet kunnen laten vaccineren, kosteloos en zonder lange wachtlijsten, en ik juich vaccinatie helemaal toe, zeker voor mensen die kwetsbaar zijn. Maar ik durf het zelf niet. Ik ben bang dat er over een paar jaar wordt ontdekt dat het net zo slecht is als asbest (waarvan iedereen vroeger dacht dat het veilig was, net als plastic) en dat er dan veel mensen doodgaan.
Verder ben ik niet voor niets een FOK!er, ik ben een trotse autist (zonder zolderkamer maar mét een eigen baan en universitair dipoma). Ik werk momenteel dus al meer dan een jaar 100% thuis en ben geen dag op kantoor geweest. Ik heb zelfs nog geen enkele collega ontmoet van mijn huidige baan. Natuurlijk ga ik er deels wel van achteruit qua mentale gezondheid, maar toch bevalt het me wel. Ik kan meer slapen, ik hoef niet meer door de regen te fietsen of een uur lang met de tram te gaan, ik hoef me minder zorgen te maken om mijn uiterlijk. Ik kan bijna al mijn werkzaamheden gewoon vanaf thuis doen, ik zie de meerwaarde wel in van bijvoorbeeld een teamuitje , een vergadering of seminar op locatie etc. maar dat zijn meer dingen die ik af en toe doe en ik zou niet weer elke dag naar kantoor willen. Ik vind een negatieve test halen om naar kantoor te komen ook geen probleem, maar ik verwacht eigenlijk wel dat mijn werkgever die gaat betalen. Als ik het zelf moet betalen dan doe ik dat ook wel maar alleen voor dagen waarbij er iets cruciaals is op kantoor. Als ze pizza bestellen, já dan kom ik wel bijvoorbeeld
Mijn werk pusht om begrijpelijke redenen sterk de vaccinatie. Vooralsnog is het nog niet verplicht om gevaccineerd te zijn om naar kantoor te komen, maar wie weet of dat verandert. Verder zijn er volgend jaar ook wel conferenties op lokatie, en de kans is groot dat ik daar zonder vaccinatie niet heen kan. Dat vind ik jammer maar ik ga niet voor een snoepreisje een vaccin nemen.
Ook zaken zoals dat je straks niet naar een festival kan zonder vaccinatie interesseren me niet. Ik ga toch nooit naar festivals. Het enige wat me nog wel leuk leek is het Eurovisie Songfestival maar ik ben niet gegaan omdat ik het nog veel te vroeg vond qua corona. Er wordt ook bangmakerij verspreid dat je straks niet naar de pub kan zonder vaccinatie, nou ik woon al 4 jaar hier in Ierland en ik kan je wel vertellen dat er zat publicans zijn die je maar al te graag binnenlaten al dan niet via de achterdeur en alleen cash betalen. Vaccinatie of niet.
Waarom plaats ik dit hier? Om aan te tonen dat niet iedereen die zich niet wil laten prikken een gek wappie is. Ik houd liever gewoon de situatie zoveel mogelijk bij het oude, nu kon dat met corona niet maar straks kan dat wel. Ik wil in de verdere toekomst misschien wel gevaccineerd worden, maar dan heb ik het over een paar jaar en niet een paar maanden zoals het er nu op lijkt. Als ik het vertrouwen heb dat dit vaccin veilig en werkzaam is. Ik vraag me ook af of er meerdere FOK!ers zijn die zich om deze redenen niet willen laten vaccineren.
-Niet mijn OP-