abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 juni 2021 @ 23:31:53 #26
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199749483
Mag ie prima vragen, maar als je al uit dienst bent laat je hem dat lekker regelen met de IT afdeling toch?
pi_199750971
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:32 schreef Mishu het volgende:
Mag een ex-werkgever een week na uitdiensttreding om de code van je werktelefoon en je werkaccount vragen? Als je het geeft mogen ze dan in je mailbox enzo kijken? :?
hebben ze geen verklaring van toegang tot je gegevens gevraagd ivm de privacywetgeving? Bij mijn laatste werkgever moest je er voor tekenen dat ze in de mailbox mochten kijken. de telefoon werd sowieso helemaal gereset.
ik heb trouwens gewoon mijn manager toen toegangsrechten gegeven via het systeem, nadat ik alle privemail verwijderd had.

ze mogen niet zomaar erin kijken, of er moet een gegronde reden zijn (wat vertrek niet is volgens mij).
pi_199751168
Ja dat mag het is immers werktelefoon en je werkaccount. Eigendom van de werkgever. Niks meer dan logisch. Het hoeft niet per se wantrouwen te zijn, maar gewoon praktisch.
pi_199751211
Code voor werkaccount vind ik een rare vraag, die kan in principe gewoon gereset worden.

Qua telefoon hangt het er een beetje vanaf waar het over gaat. Bij ons moet je bij het inleveren van een iPhone ter plekke de boel resetten. Dat kan de ICT afdeling niet zelf.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_199751298
"ik heb geen actieve herinnering aan dat wachtwoord"
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_199760244
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 05:20 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

hebben ze geen verklaring van toegang tot je gegevens gevraagd ivm de privacywetgeving? Bij mijn laatste werkgever moest je er voor tekenen dat ze in de mailbox mochten kijken. de telefoon werd sowieso helemaal gereset.
ik heb trouwens gewoon mijn manager toen toegangsrechten gegeven via het systeem, nadat ik alle privemail verwijderd had.

ze mogen niet zomaar erin kijken, of er moet een gegronde reden zijn (wat vertrek niet is volgens mij).
Vertrek niet, bedrijfscontinuiteit wel.
Die verklaring is meer om gezeik van jou te voorkomen dan dat ze het echt nodig hebben.
pi_199762355
Niemand krijgt mijn wachtwoorden, al is het maar omdat dat vanuit security oogpunt onwenselijk is. Als hij in m’n mail moet laat hij het wachtwoord maar resetten.
pi_199762411
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 23:00 schreef NightDancert het volgende:
Niemand krijgt mijn wachtwoorden, al is het maar omdat dat vanuit security oogpunt onwenselijk is. Als hij in m’n mail moet laat hij het wachtwoord maar resetten.
Wat maakt het afgeven van jouw willekeurig gegenereerde 200 bits wachtwoord van 30 tekens uit dan?
pi_199762640
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 23:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat maakt het afgeven van jouw willekeurig gegenereerde 200 bits wachtwoord van 30 tekens uit dan?
Heel simpel, iemand kan inloggen met jouw gegevens en zich feitelijk voor doen als jou. Als je wachtwoord gereset wordt kan dat niet meer, even er van uit gaan dat een wachtwoordreset gelogd wordt.
pi_199763797
Alles dat in werktijd wordt geproduceerd is van werkgever. Als je privé en zakelijk niet gescheiden kunt houden dan is dat jouw probleem. Sterker, als er door gebrekkige overdracht derving wordt veroorzaakt (ik noem maar wat, een belangrijke mail die nog binnenkomt die niet gelezen wordt) kunnen de kosten worden verhaald op jou.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_199764580
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 21:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vertrek niet, bedrijfscontinuiteit wel.
Die verklaring is meer om gezeik van jou te voorkomen dan dat ze het echt nodig hebben.
als het om bedrijfscontinuiteit gaat doe je als bedrijf ook wel wat verkeerd, dan moet je gewoon een groepsmailbox gebruiken of in ieder geval een niet persoonlijke mailbox.
pi_199765342
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 23:21 schreef NightDancert het volgende:

[..]

Heel simpel, iemand kan inloggen met jouw gegevens en zich feitelijk voor doen als jou. Als je wachtwoord gereset wordt kan dat niet meer, even er van uit gaan dat een wachtwoordreset gelogd wordt.
Joh, een mailtje sturen uit jouw naam is het hele wachtwoord niet voor nodig. Dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.

quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 05:11 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

als het om bedrijfscontinuiteit gaat doe je als bedrijf ook wel wat verkeerd, dan moet je gewoon een groepsmailbox gebruiken of in ieder geval een niet persoonlijke mailbox.
Nee, dat is onzin. Klanten en dergelijke hebben op een gegeven moment gewoon een accountmanager met daarbij behorend persoonlijk contact.

Interne communicatie onderling over bedrijfsdoelen gaan ook niet via groepsmailboxen. Die zijn eigenlijk alleen echt boeiend voor het draaien van productie. Dat *iemand* iets maar op kan pakken.

Plus een mailbox die je naam draagt is niet direct je persoonlijke mailbox 😉
pi_199766552
De IT persoon reset de wachtwoorden maar. Mijn wachtwoorden zijn van mij.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199766557
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 23:00 schreef NightDancert het volgende:
Niemand krijgt mijn wachtwoorden, al is het maar omdat dat vanuit security oogpunt onwenselijk is. Als hij in m’n mail moet laat hij het wachtwoord maar resetten.
Dit inderdaad.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199782789
Het enige wat ik me kan voorstellen is als betrokkene uit naam van het bedrijf wachtwoorden bij b.v. leveranciers heeft. Die wil je dan wel weten als zal een enkel telefoontje per leverancier/klant het ook wel weer laten werken.

Feitelijk is het dan ook verstandiger ook dan wachtwoorden te wijzigen als een en ander niet in prettige sfeer verloopt.

Mocht betrokkene als enige wachtwoorden weten op bepaalde systemen dan is het bedrijf sowieso niet zo slim bezig geweest.
pi_199801024
Ik denk gewoon dat ze 'm nodig hebben om je telefoon te kunnen resetten, je zou het kunnen vragen. Elk bedrijf dat geen eenpitter is en gebruik maakt van bijv. Office 365 daarvan kan de IT afdeling sowieso elke mailbox en onedrive benaderen zonder ook maar een wachtwoord in te voeren.
pi_199924190
Een wachtwoord is altijd persoonlijk en mag/hoef je nooit af te geven, het is ook by default al een security flaw als men dat nodig heeft.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199924210
Sterker nog bij een goede werkgever word al het ingeleverde materiaal direct gewiped en netjes klaar gezet met een schone installatie voor een eventuele volgende gebruiker.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 17 juni 2021 @ 17:01:13 #44
414785 sirdanilot
pi_199929751
Lijkt erop alsof hun IT administratie niet de juiste privileges heeft om gewoon je account te verwijderen/archiveren. Rare gang van zaken.

als ik daar goed zou weg zijn gegaan zou ik het ze wellicht nog wel geven, maar als ik daar na ee nconflict weggegaan was absoluut niet. Het is namelijk hun probleem dat ze dit technisch niet goed op orde hebben.

Bij geen enkel bedrijf waar ik gewerkt heb heb ik deze vraag gehad toen ik wegging. Die hadden dat gewoon zelf op orde. Moeten gewoon standaardprocedures voor zijn ook.

Persoonlijke zaken doen met je werkmail lijkt me soweiso een slecht idee dus dat zou niet van toepassing moete nzijn.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199929877
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:42 schreef Lienekien het volgende:
Een slimme manager geeft ICT tijdig opdracht tot maken van/bewaren van back-ups van o.a. mailboxen, zodat een rancuneuze aanstaande ex-werknemer geen vitale info kan deleten.
Voor dit soort basale dingen heeft een IT afdeling echt geen manager nodig hoor.

De meeste managers zijn compleet overbodig, maar als jij serieus denkt wat je zegt dan zijn er 2 opties:
1. Je begrijpt dat niet.
2. Je bent zelf een manager.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 17 juni 2021 @ 17:12:32 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199929940
quote:
3s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:09 schreef vosss het volgende:

[..]

Voor dit soort basale dingen heeft een IT afdeling echt geen manager nodig hoor.

De meeste managers zijn compleet overbodig, maar als jij serieus denkt wat je zegt dan zijn er 2 opties:
1. Je begrijpt dat niet.
2. Je bent zelf een manager.
Tut, tut, tut. Wat een slappe poging tot iemand op de kast krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199930078
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 11:53 schreef raptorix het volgende:
Een wachtwoord is altijd persoonlijk en mag/hoef je nooit af te geven, het is ook by default al een security flaw als men dat nodig heeft.
Ze mogen mij best bellen voor m'n wachtwoord. Dan zeg ik, heb je ff. Dan lees ik hem "even" voor 😂
  donderdag 17 juni 2021 @ 17:35:24 #48
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199930273
Ik zou sowieso niet het wachtwoord van een account doorgeven.

Dan moeten ze hun IT maar in orde maken. Een fatsoenlijke IT afdeling kan een wachtwoord van een managed telefoon eraf halen als dat nodig is. En jouw account zou disabled moeten zijn na uitdiensttreding. Als ze dan toch jouw data willen bekijken dan resetten ze toch gewoon je password of loggen met een admin account in? Of maken een export van jouw mailbox. Genoeg manieren.

Klikt in ieder geval niet pluis, meestal moeten ze dit soort zaken via HR/Legal laten goedkeuren en dat willen ze nu skippen zo lijkt het. En als je het wachtwoord zomaar weggeeft en er komt een datalek dan kan je daar ook nog in de problemen mee komen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:07 schreef Resistor het volgende:
Het hoort bij een goede werkoverdracht dat je zelf die dingen geeft. Net als de sleutels die bij je leaseauto horen.
Misschien wel de grootste onzin die ik tot nu toe heb gelezen op dit forum
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199934254
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 17:21 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ze mogen mij best bellen voor m'n wachtwoord. Dan zeg ik, heb je ff. Dan lees ik hem "even" voor 😂
Berenpak01!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199934751
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juni 2021 21:00 schreef raptorix het volgende:

[..]

Berenpak01!
Hehehe nee, hunter22.

Maar nee. Als ze 128 tekens in mijn tempo mee willen tikken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')