abonnement Unibet Coolblue
pi_199745676
Helaas, ik ben opgelicht op marktplaats voor 5 tientjes en dat is 5 tientjes teveel. De verkoper reageert niet meer en dat is een bewuste keuze.

Nu wil ik graag de verkoper terugpakken en naast een aangifte zou ik m het liefst voor de kantonrechter slepen. Daar moet ik nog even naar kijken.

Nu zat ik er ook aan te denken, om elke maand of om de zoveel weken een cent naar 'm over te maken net zolang tot ie het bedrag terugbetaald heeft, zodat mocht ie ooit ergens zn rekeningafschriften moeten overleggen, dat daarop te zien is dat ie een internetoplichter is waar aangifte tegen gedaan is. Altijd leuk als je bijv. voor de bijstand of waar dan ook voor de instantie dit kan lezen. Lijkt me een uitstekend pressiemiddel en die 12 cent op jaarbasis, jaar in jaar uit boeit me dan niet.

Alleen vraag ik me even af, waar je tegenwoordig rekeningafschriften voor zou moeten kunnen overleggen? Ik dacht aan verhuurder of bij het afsluiten contracten? Hypotheek aanvraag, dat soort dingen?
pi_199745764
Het kan natuurlijk zijn dat hij/zij de rekening van een katvanger gebruikt.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 18:48:47 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_199745769
Ook als hij zn rekeningafschriften moet overleggen, zie ik niet in waarom die 50 euro voor vermoedens gaat zorgen?

Zou het er eerlijk gezegd mee doen... de politie gaat ook geen zaak van 50 euro oppakken.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_199745793
Aangifte doen - met de aangifte naar de bank voor de naw gegevens van rekeninghouder - kantonrechter.

Katvanger hoef je ook geen medelijden mee te hebben, alsof die niet weten wat er gaande is.
pi_199745815
En dan stort hij 1 cent terug met exact dezelfde mededeling. Waarschijnlijk heb jij meer te verliezen dan hij.
blablablabla
pi_199746053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 18:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het kan natuurlijk zijn dat hij/zij de rekening van een katvanger gebruikt.
Die katvanger is even fout bezig. En zelfs bij een katvanger geldt: op zijn rekening is het ontvangen.
Ik heb niet het idee dat het een katvanger is. Naam die ie opgaf daar heb ik een facebookprofiel bijgevonden, wat weer leidt naar een eenmanszaak en reviews van een paar jaar terug waarin ook wordt beticht van oplichting.

En ja, is maar 50 euro maar dat is nog steeds 50 euro teveel. Liefst ga ik gewoon naar de kantonrechter voor een vonnis en dan een beslag op zn bankrekening. Is ie in ieder geval na elk beslag de kosten kwijt die de bank in rekening brengt. Dat wordt direct ingehouden op het saldo en zal wel al rond de 100 euro zijn minimaal. Naast de kosten voor de deurwaarder.

Weet niet of er al deurwaarders zijn die dit soort dingen op no cure no pay basis aanbieden. Zij zijn ook de eerste die betaald worden immers, dus vrij lucratief om lekker de kosten op te laten lopen voor hun.
pi_199746066
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 18:52 schreef Elan het volgende:
En dan stort hij 1 cent terug met exact dezelfde mededeling. Waarschijnlijk heb jij meer te verliezen dan hij.
Nah, ik kan bij de storting het aangifte nummer meezenden natuurlijk.
Maar is natuurlijk een optie dat ie hetzelfde doet met mij.. maar dat verwacht ik niet eigenlijk.
pi_199746321
Sorry hoor maar er zijn belangrijkere dingen, leer ervan.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199746370
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:34 schreef halfway het volgende:
Sorry hoor maar er zijn belangrijkere dingen, leer ervan.
Onzinnig advies.

Dat jij er voor kiest je geld als onbelangrijk te beschouwen want relatief laag bedrag, betekent niet dat een ieder dat ook maar zo moet zien.

Belangrijk is nogal subjectief, er zijn ook nog gewoon principes in het leven.
Iets waar we al een groot tekort aan hebben tegenwoordig in de maatschappij.
pi_199746445
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:34 schreef halfway het volgende:
Sorry hoor maar er zijn belangrijkere dingen, leer ervan.
En wat zou ik ervan moeten leren?

Vooraf heb ik alles gecontroleerd. Rekeningnummer, naam, unieke foto's ontvangen waarvan ik mocht aannemen, dat de verkoper daadwerkelijk dat wat ie aanboodt aan mij in bezit had en dat dat het juiste onderdeel was.

Of, zal ik leren hoe ik zo'n oplichter terug kan pakken en hoe een rechtsgang verloopt in de praktijk? Naar dat laatste neig ik eigenlijk, al zal dat me een paar honderd euro kunnen kosten als het een kale kip is. Echter, heb ik 20 jaar de tijd dan om met een vonnis beslag te laten leggen, enz. Of een eventuele schuldsanering mocht ie dat willen aanvragen te blokkeren.

Jij zou zo'n typische oplichter kunnen zijn. Zo eentje die denkt dat iemand oplichten gewoon kan, want het heeft toch geen consequenties omdat niemand voor 50 euro actie onderneemt of zou moeten ondernemen.

En ik ben zo iemand, die de oplichter liever met een schuld van 500 euro achterlaat, terwijl ie had gerekend op 50 euro winst. En kan er dan ultiem van genieten als ie daardoor dus echt zelf moet kromliggen, of zn auto bijv. onder zn reet wordt verkocht voor een schijtprijsje.

Een van de belangrijkere dingen, die ik de oplichter zou willen leren is dat eerlijk werken voor je geld lonender is :/
pi_199746631
Wel een leuk idee. Een 1 cent overboeking elke twee weken laten herhalen. :Y
pi_199746898
Afschriften overleg je toch vooral vanwege het saldo? Dan mag je alle transacties zwart maken. Lijkt me sowieso dat niemand je transacties iets aangaat, dus dat idee van die 1 cent is leuk, maar werkt in de praktijk niet. Of misschien mis ik iets of begrijp ik het idee helemaal verkeerd?
pi_199746952
Maak er dan dagelijks van.
pi_199747068
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:20 schreef Polenbatser het volgende:
Afschriften overleg je toch vooral vanwege het saldo? Dan mag je alle transacties zwart maken. Lijkt me sowieso dat niemand je transacties iets aangaat, dus dat idee van die 1 cent is leuk, maar werkt in de praktijk niet. Of misschien mis ik iets of begrijp ik het idee helemaal verkeerd?
De levensverzekering zal dat niet accepteren.
pi_199747119
Laren we legaal advies geven!

[ Bericht 97% gewijzigd door Peejtur op 05-06-2021 17:54:48 ]
pi_199747418
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 18:43 schreef Inbox het volgende:
Helaas, ik ben opgelicht op marktplaats voor 5 tientjes en dat is 5 tientjes teveel. De verkoper reageert niet meer en dat is een bewuste keuze.

Nu wil ik graag de verkoper terugpakken en naast een aangifte zou ik m het liefst voor de kantonrechter slepen. Daar moet ik nog even naar kijken.

Nu zat ik er ook aan te denken, om elke maand of om de zoveel weken een cent naar 'm over te maken net zolang tot ie het bedrag terugbetaald heeft, zodat mocht ie ooit ergens zn rekeningafschriften moeten overleggen, dat daarop te zien is dat ie een internetoplichter is waar aangifte tegen gedaan is. Altijd leuk als je bijv. voor de bijstand of waar dan ook voor de instantie dit kan lezen. Lijkt me een uitstekend pressiemiddel en die 12 cent op jaarbasis, jaar in jaar uit boeit me dan niet.

Alleen vraag ik me even af, waar je tegenwoordig rekeningafschriften voor zou moeten kunnen overleggen? Ik dacht aan verhuurder of bij het afsluiten contracten? Hypotheek aanvraag, dat soort dingen?
Pressiemiddel? Als het een eigen rekeningnummer is dan stapt diegene gewoon over van bank. Of bij Bunq, maakt gewoon een nieuwe IBAN aan.
pi_199747509
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:20 schreef Polenbatser het volgende:
Afschriften overleg je toch vooral vanwege het saldo? Dan mag je alle transacties zwart maken. Lijkt me sowieso dat niemand je transacties iets aangaat, dus dat idee van die 1 cent is leuk, maar werkt in de praktijk niet. Of misschien mis ik iets of begrijp ik het idee helemaal verkeerd?
Nah, ooit heb ik in de bijstand gezeten. En vroeg ik kwijtschelding van de gemeentebelasting aan.
Een doorgehaald of zwartgelakt iets werd echt niet geaccepteerd.
pi_199747543
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:02 schreef Bucketlist het volgende:

[..]

Pressiemiddel? Als het een eigen rekeningnummer is dan stapt diegene gewoon over van bank. Of bij Bunq, maakt gewoon een nieuwe IBAN aan.
Moet ie dus wel van bank overstappen. En al zn incasso's en dergelijke ook overzetten.
En ik neem aan dat de betaling dan tijdelijk automatisch overgaat naar zn nieuwe bank. Nu zit ie bij ABN AMRO.

Wellicht dat een bank ook een kijkje neemt als er steeds betalingen van 0,01 euro binnenkomen op een rekening. Sowieso gaat er naar de bank ook een melding.
pi_199747606
De hamvraag is eigenlijk: waar moet je tegenwoordig nog weleens rekeninggegevens overleggen?
  vrijdag 4 juni 2021 @ 21:17:32 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199747645
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:09 schreef Inbox het volgende:

[..]

Moet ie dus wel van bank overstappen. En al zn incasso's en dergelijke ook overzetten.
En ik neem aan dat de betaling dan tijdelijk automatisch overgaat naar zn nieuwe bank. Nu zit ie bij ABN AMRO.

Wellicht dat een bank ook een kijkje neemt als er steeds betalingen van 0,01 euro binnenkomen op een rekening. Sowieso gaat er naar de bank ook een melding.
Waarom zou de bank daar aandacht aan besteden?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199747661
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom zou de bank daar aandacht aan besteden?
Afwijkend gedrag?
  vrijdag 4 juni 2021 @ 21:19:32 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199747683
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:18 schreef Inbox het volgende:

[..]

Afwijkend gedrag?
Waarom zou het overmaken van een cent naar een rekening op gezette tijden voor de bank afwijkend gedrag zijn waar zij belang bij hebben om daar meer van te weten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199747922
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom zou het overmaken van een cent naar een rekening op gezette tijden voor de bank afwijkend gedrag zijn waar zij belang bij hebben om daar meer van te weten?
Kriijg jij wekelijks, maandelijks betalingen van 1 cent binnen met bijv. de omschrijving 'oplichter, lever eens waar ik -datum- voor betaald hebt via marktplaats!' erin?

De vraag moet je aan de banken stellen. Ik weet niet hoe zij toezicht houden op frauduleus gedrag. Ik weet enkel dat betalingsverkeer op enige wijze gemonitord wordt of kan worden.

En je hebt best kans dat als er meerdere aangiften volgen (een ander account van 'm is ogenschijnlijk al gesloten door marktplaats) en er gekeken wordt naar de betalingen naar aanleiding van een melding van frauduleuze handeling, dat mijn 1 cent betalingen direct opvallen en het makkelijker maken de bankrekening al dan niet tijdelijk te bevriezen voor de bank.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 21:41:59 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199748038
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:34 schreef Inbox het volgende:

[..]

Kriijg jij wekelijks, maandelijks betalingen van 1 cent binnen met bijv. de omschrijving 'oplichter, lever eens waar ik -datum- voor betaald hebt via marktplaats!' erin?

De vraag moet je aan de banken stellen. Ik weet niet hoe zij toezicht houden op frauduleus gedrag. Ik weet enkel dat betalingsverkeer op enige wijze gemonitord wordt of kan worden.

En je hebt best kans dat als er meerdere aangiften volgen (een ander account van 'm is ogenschijnlijk al gesloten door marktplaats) en er gekeken wordt naar de betalingen naar aanleiding van een melding van frauduleuze handeling, dat mijn 1 cent betalingen direct opvallen en het makkelijker maken de bankrekening al dan niet tijdelijk te bevriezen voor de bank.

Een bank zal niet eens onderzoek instellen naar aanleiding van dit soort overschrijvingen, laat staan dat ze om die reden een rekening gaan bevriezen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199748087
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:34 schreef Inbox het volgende:

[..]

Kriijg jij wekelijks, maandelijks betalingen van 1 cent binnen met bijv. de omschrijving 'oplichter, lever eens waar ik -datum- voor betaald hebt via marktplaats!' erin?

De vraag moet je aan de banken stellen. Ik weet niet hoe zij toezicht houden op frauduleus gedrag. Ik weet enkel dat betalingsverkeer op enige wijze gemonitord wordt of kan worden.

En je hebt best kans dat als er meerdere aangiften volgen (een ander account van 'm is ogenschijnlijk al gesloten door marktplaats) en er gekeken wordt naar de betalingen naar aanleiding van een melding van frauduleuze handeling, dat mijn 1 cent betalingen direct opvallen en het makkelijker maken de bankrekening al dan niet tijdelijk te bevriezen.
Je hebt de verkeerde verwachtingen. Er zijn miljoenen transacties per dag, dan zijn transacties van 1 cent net de minst interessante transacties.

En gelukkig gaat een bank niet op eigen initiatief rekeningen bevriezen. Dat heeft enorm veel inpact en druist in tegen het bestaansrecht van de banken. Een bank mag niet zomaar iemand de toegang tot zijn geld ontzeggen. Zelfs bij onverschuldigde betalingen kan en mag de bank niks. De rekening is van de klant, niet van de bank

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2021 21:46:44 ]
pi_199748147
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een bank zal niet eens onderzoek instellen naar aanleiding van dit soort overschrijvingen, laat staan dat ze om die reden een rekening gaan bevriezen.
Nee, niet zonder reden zou je denken. Als die reden er wel is, bijvoorbeeld meerdere aangiften wegens oplichting, kan mijn melding wellicht handig zijn. Al komt er sowieso een aangifte van mij bij de politie, en gaat er een bericht naar de bank.

Overigens kunnen banken wel onderzoek instellen. Ooit jaren terug was er via een ander forum een inzameling om gerechtskosten te betalen om zo een oplichter voor de rechter te dagen om verantwoording af te leggen in inzicht te krijgen. Degenen op wiens naam die rekening stond waarop de donaties binnenkwamen voor de juridische kosten, moesten zich toch echt verantwoorden waar de betalingen voor waren. Dan zou je ook denken; was daar een aanleiding toe? Nee. Toch mochten ze 'op gesprek komen'. Dus ja, er vind controle plaats. Hoe en wanneer? Geen idee, dat zul je aan de bank moeten vragen vragen.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 21:53:33 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199748204
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:49 schreef Inbox het volgende:

[..]

Nee, niet zonder reden zou je denken. Als die reden er wel is, bijvoorbeeld meerdere aangiften wegens oplichting, kan mijn melding wellicht handig zijn. Al komt er sowieso een aangifte van mij bij de politie, en gaat er een bericht naar de bank.

Overigens kunnen banken wel onderzoek instellen. Ooit jaren terug was er via een ander forum een inzameling om gerechtskosten te betalen om zo een oplichter voor de rechter te dagen om verantwoording af te leggen in inzicht te krijgen. Degenen op wiens naam die rekening stond waarop de donaties binnenkwamen voor de juridische kosten, moesten zich toch echt verantwoorden waar de betalingen voor waren. Dan zou je ook denken; was daar een aanleiding toe? Nee. Toch mochten ze 'op gesprek komen'. Dus ja, er vind controle plaats. Hoe en wanneer? Geen idee, dat zul je aan de bank moeten vragen vragen.
Vaag verhaal over die donaties.ik zie de relevantie niet.

Enfin. Succes.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199748206
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:45 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]


Je hebt de verkeerde verwachtingen. Er zijn miljoenen transacties per dag, dan zijn transacties van 1 cent net de minst interessante transacties.

En gelukkig gaat een bank niet op eigen initiatief rekeningen bevriezen. Dat heeft enorm veel inpact en druist in tegen het bestaansrecht van de banken. Een bank mag niet zomaar iemand de toegang tot zijn geld ontzeggen. Zelfs bij onverschuldigde betalingen kan en mag de bank niks. De rekening is van de klant, niet van de bank
Een aantal aangiften van bijv. internetoplichting jegens de rekeninghouder zal idd helpen :)
Verwachtingen heb ik niet, wel hoop dat het opvalt als een medewerker een kijkje neemt naar aanleiding van meldingen
:)
De rekening is van de bank, maar zij hebben als bank wel plichten. En kunnen dus rekeningen -al dan niet- tijdelijk blokkeren. Net als dat de bank straks na mn aangifte bij de politie de rekeninghouder om uitleg zal vragen en als die weigert dan ontvang ik zn adresgegevens. Is nieuw, sinds begin dit jaar.

Edit: niet uitleg vragen, maar vragen het bedrag terug te storten. Wordt dat geweigerd, volgen de rekeninggegevens.
Zie ook: https://opgelicht.avrotro(...)-internetoplichting/

Enkel mijn 1ct overboeking zal weinig uitmaken, maar het kan hopelijk net de druppel zijn tot actie als er meerdere afwijkende dingen plaatsvinden met die rekening of als deze rekeninghouder wellicht al in de gaten gehouden wordt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Inbox op 04-06-2021 22:55:34 ]
pi_199748252
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Vaag verhaal over die donaties.ik zie de relevantie niet.

Enfin. Succes.
De relevantie: dat banken daadwerkelijke controleren op inkomende- en uitkomende bedragen op een bankrekeningen en soms nader onderzoek doen. Ook als er ogenschijnlijk geen aanleiding toe is voor een leek.. Kennelijk waren die binnenkomende betalingen afwijkend?

Het verzoek van de rekeninghouders was, om de donaties dan maar te voorzien van een omschrijving van een goed.
pi_199748264
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:53 schreef Inbox het volgende:

[..]

Een aantal aangiften van bijv. internetoplichting jegens de rekeninghouder zal idd helpen :)

De rekening is van de bank, maar zij hebben als bank wel plichten. En kunnen dus rekeningen -al dan niet- tijdelijk blokkeren. Net als dat de bank straks na mn aangifte bij de politie de rekeninghouder om uitleg zal vragen en als die weigert dan ontvang ik zn adresgegevens. Is nieuw, sinds begin dit jaar.

Enkel mijn 1ct overboeking zal weinig uitmaken, maar het kan hopelijk net de druppel zijn tot actie als er meerdere afwijkende dingen plaatsvinden met die rekening of als deze rekeninghouder wellicht al in de gaten gehouden wordt.
Rekening is niet van de bank.
pi_199748305
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 20:00 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Wel een leuk idee. Een 1 cent overboeking elke twee weken laten herhalen. :Y
Je moet er uiteraard wel een heel verhaal bijzetten.
Er zijn wat woorden die extra goed werken
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:02:51 #32
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199748369
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:56 schreef Inbox het volgende:

[..]

De relevantie: dat banken daadwerkelijke controleren op inkomende- en uitkomende bedragen op een bankrekeningen en soms nader onderzoek doen. Ook als er ogenschijnlijk geen aanleiding toe is voor een leek.. Kennelijk waren die binnenkomende betalingen afwijkend?

Het verzoek van de rekeninghouders was, om de donaties dan maar te voorzien van een omschrijving van een goed.
De vraag is wie in die zaak de rekeninghouder ter verantwoording riep. Lijkt me sterk dat het initiatief daartoe bij de bank lag.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199748405
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:57 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Rekening is niet van de bank.
Interesseert me niet van wie de rekening juridisch is. De bank heeft plichten vanuit de wetgever en heeft de bevoegdheid om onder andere rekeningen op te heffen of andere maatregelen te nemen als zij daar aanleiding toe ziet.

Overigens denk ik dat de rekening weldegelijk van de bank is. Het saldo erop echter niet. En een bank kan eenzijdig een rekening opheffen, ook als de rekeninghouder het daar niet mee eens is heeft zij die bevoegdheid.

[ Bericht 7% gewijzigd door Inbox op 04-06-2021 22:20:50 ]
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:10:41 #34
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199748482
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:53 schreef Inbox het volgende:

[..]

Een aantal aangiften van bijv. internetoplichting jegens de rekeninghouder zal idd helpen :)

De rekening is van de bank, maar zij hebben als bank wel plichten. En kunnen dus rekeningen -al dan niet- tijdelijk blokkeren. Net als dat de bank straks na mn aangifte bij de politie de rekeninghouder om uitleg zal vragen en als die weigert dan ontvang ik zn adresgegevens. Is nieuw, sinds begin dit jaar.

Enkel mijn 1ct overboeking zal weinig uitmaken, maar het kan hopelijk net de druppel zijn tot actie als er meerdere afwijkende dingen plaatsvinden met die rekening of als deze rekeninghouder wellicht al in de gaten gehouden wordt.
Ziet vetgedrukte. Heb je daar een bron bij? (Interesse.)
The love you take is equal to the love you make.
pi_199748499
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De vraag is wie in die zaak de rekeninghouder ter verantwoording riep. Lijkt me sterk dat het initiatief daartoe bij de bank lag.
Dat lag bij de bank, want de rekeninghouders waren nogal verbaasd over de brief die ze ontvingen.

De bank heeft kennelijk iets afwijkends gezien, want waarom zouden ze anders uitleg willen over betalingen van hooguit een paar tientjes per keer? Maar goed, ze zullen dr redenen hebben gehad. Net als een creditcardmaatschappij ook jou opeens kan bellen als ze opeens een buitenlandse betaling zien om te vragen of dat klopt.

Ach, zal wel iets zijn met algoritmes enzo. Boeit verder ook niet. Feit is en blijft dat banken betalingen in de gaten houden op een of andere wijze. Hoe, waarom en wanneer er 'actie' ondernomen wordt of moet worden, weet ik niet.
pi_199748537
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:10 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ziet vetgedrukte. Heb je daar een bron bij? (Interesse.)
Google even. Is nieuw, sinds dit jaar ingevoerd en werkt met 1 jaar terug. Juist bedoeld vanwege de vele oplichtingen die via marktplaats plaatsvinden. Het biedt de mogelijkheid om voor het slachtoffer van oplichting de zaak civiel te verhalen en dat makkelijker te maken. Voorheen werden die adresgegevens namelijk nooit vrijgegeven en kun je sowieso fluiten naar je centen. Nu ook nog, maar heb je dus wel een naam/adres na ik meen een drietal weken.

Maar vooruit: https://opgelicht.avrotro(...)-internetoplichting/
pi_199748586
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:53 schreef Inbox het volgende:

[..]

Een aantal aangiften van bijv. internetoplichting jegens de rekeninghouder zal idd helpen :)

De rekening is van de bank, maar zij hebben als bank wel plichten. En kunnen dus rekeningen -al dan niet- tijdelijk blokkeren. Net als dat de bank straks na mn aangifte bij de politie de rekeninghouder om uitleg zal vragen en als die weigert dan ontvang ik zn adresgegevens. Is nieuw, sinds begin dit jaar.

Enkel mijn 1ct overboeking zal weinig uitmaken, maar het kan hopelijk net de druppel zijn tot actie als er meerdere afwijkende dingen plaatsvinden met die rekening of als deze rekeninghouder wellicht al in de gaten gehouden wordt.
Ik kan me niet voorstellen dat een bank jou de adresgegevens mag geven. Heb je daar een bron voor?
pi_199748587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:05 schreef Inbox het volgende:

[..]

Interesseert me niet van wie de rekening juridisch is. De bank heeft plichten vanuit de wetgever en heeft de bevoegdheid om onder andere rekeningen op te heffen of andere maatregelen te nemen als zij daar aanleiding toe ziet.
Natuuurlijk interesseert het je niet wie de eigenaar van een rekening is, je verzint ook zaken zodat het voor jou gunstig uitpakt.

Er moet bijzonder veel aanleiding zijn om een rekening te blokkeren. Dat is de pest met die internet oplichters, die kunnen gerust 25 slachtoffers hebben voordat er echt iets gaat gebeuren, ondanks al die aangiftes bij de politie.

Een bank faciliteert en mag niet aan jouw geld komen. En terecht! Zo is jaaaren geleden een vrouw in bewaring gezet omdat zij weigerde een bedrag van rond de 400.000 terug te storten naar de gemeente. De gemeente had per ongeluk het duizendvoudige overgemaakt. De bank kon niks doen.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:18:53 #39
51385 baskick
Juist ja!
pi_199748600
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:05 schreef Inbox het volgende:

[..]

Interesseert me niet van wie de rekening juridisch is. De bank heeft plichten vanuit de wetgever en heeft de bevoegdheid om onder andere rekeningen op te heffen of andere maatregelen te nemen als zij daar aanleiding toe ziet.
Wellicht. Maar aantijgingen via een overboeking van een voor hen onbekende persoon, zonder enig bewijs, hoe frequent ook. Mwah.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 4 juni 2021 @ 22:21:16 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199748635
Maar goed, TS. Waarom dan nog geen aangifte gedaan?
The love you take is equal to the love you make.
pi_199748683
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:18 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]

Natuuurlijk interesseert het je niet wie de eigenaar van een rekening is, je verzint ook zaken zodat het voor jou gunstig uitpakt.

Er moet bijzonder veel aanleiding zijn om een rekening te blokkeren. Dat is de pest met die internet oplichters, die kunnen gerust 25 slachtoffers hebben voordat er echt iets gaat gebeuren, ondanks al die aangiftes bij de politie.

Een bank faciliteert en mag niet aan jouw geld komen. En terecht! Zo is jaaaren geleden een vrouw in bewaring gezet omdat zij weigerde een bedrag van rond de 400.000 terug te storten naar de gemeente. De gemeente had per ongeluk het duizendvoudige overgemaakt. De bank kon niks doen.
Dat zal vooral komen omdat de politie er geen reet aan doet wegens geen prioriteit en personeelstekort. Op het moment dat er meerdere aangifte zijn, denk ik dat de kans redelijk groot is dat de bank actie onderneemt. Sterker, dat doen ze sinds kort al na een aangifte al. En bij vermoedelijk frauduleus of afwijkend gedrag kan de rekening tijdelijk bevriezen weldegelijk. Kijk recent naar dhr. Willem Engel wiens bankrekening bij de ING geblokkeerd werd, Net als bij een bankbeslag zeg maar, kun je dan niet meer aan je centen komen. Wegsluizen van gelden is dan ook niet mogelijk. Maar daar zullen ze wel aanleiding voor moeten hebben, bijv. opdracht van het OM.

In jouw voorbeeld was het niet aan de bank om wat te doen. Wel aan de gemeente, die per direct beslag zou moeten laten leggen. Zou best kunnen dat een en ander nu anders is ivm terrorismewetgeving en witwassen en dergelijke.

[ Bericht 7% gewijzigd door Inbox op 04-06-2021 22:31:57 ]
pi_199748684
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 21:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom zou het overmaken van een cent naar een rekening op gezette tijden voor de bank afwijkend gedrag zijn waar zij belang bij hebben om daar meer van te weten?
Poging om gedurende enkele millennia een grote som geld wit te wassen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_199748724
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:18 schreef baskick het volgende:

[..]

Wellicht. Maar aantijgingen via een overboeking van een voor hen onbekende persoon, zonder enig bewijs, hoe frequent ook. Mwah.
Gestaafd door een aangifte uiteraard.

Bij een enkele aangifte, verwacht ik geen nader onderzoek. Maar gezien wat reviews en een al eerder opgeheven marktplaats account, verwacht ik dat er wel meerdere aangiften zijn gedaan eigenlijk.

Ik verwacht niet dat een bank actie onderneemt nalv mijn overboekingen. Hooguit hoop, dat het opvalt en een belletje doet rinkelen. Ik vind het vooral 'leuk' als bijv. een voedselbank of een verhuurder ziet dat degene ergens van beticht wordt.
pi_199748743
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 22:21 schreef Lienekien het volgende:
Maar goed, TS. Waarom dan nog geen aangifte gedaan?
Volgt vandaag of morgen eindelijk, omdat ik eerst een sms-controle moest instellen via DigiD voordat mn aangifte doorgevoerd kon worden :( Was paar jaar terug anders.. toen kon ik wel aangifte doen via enkel DigiD.

En uiteraard kwam dat bij stap 4 of 5 pas tevoorschijn in het online aangifte proces :(
pi_199748793
Doe maar niet

[ Bericht 80% gewijzigd door Peejtur op 05-06-2021 17:56:27 ]
pi_199748945
Als je die bankrekening onder aandacht wilt brengen moet je iets doen in omschrijving als van “huur unit” ofzo… dan moet die cdd analist alles uitpluizen 🤣waar die inkomsten vandaan komen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_199751289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:45 schreef Inbox het volgende:

[..]

En wat zou ik ervan moeten leren?

Vooraf heb ik alles gecontroleerd. Rekeningnummer, naam, unieke foto's ontvangen waarvan ik mocht aannemen, dat de verkoper daadwerkelijk dat wat ie aanboodt aan mij in bezit had en dat dat het juiste onderdeel was.

Of, zal ik leren hoe ik zo'n oplichter terug kan pakken en hoe een rechtsgang verloopt in de praktijk? Naar dat laatste neig ik eigenlijk, al zal dat me een paar honderd euro kunnen kosten als het een kale kip is. Echter, heb ik 20 jaar de tijd dan om met een vonnis beslag te laten leggen, enz. Of een eventuele schuldsanering mocht ie dat willen aanvragen te blokkeren.

Jij zou zo'n typische oplichter kunnen zijn. Zo eentje die denkt dat iemand oplichten gewoon kan, want het heeft toch geen consequenties omdat niemand voor 50 euro actie onderneemt of zou moeten ondernemen.

En ik ben zo iemand, die de oplichter liever met een schuld van 500 euro achterlaat, terwijl ie had gerekend op 50 euro winst. En kan er dan ultiem van genieten als ie daardoor dus echt zelf moet kromliggen, of zn auto bijv. onder zn reet wordt verkocht voor een schijtprijsje.

Een van de belangrijkere dingen, die ik de oplichter zou willen leren is dat eerlijk werken voor je geld lonender is :/
Leren niet te kopen op marktplaats, je weet nu dat het een risico kan zijn.
Tevens 2e hands spullen :')
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199751715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:45 schreef Inbox het volgende:

[..]

En wat zou ik ervan moeten leren?

Vooraf heb ik alles gecontroleerd. Rekeningnummer, naam, unieke foto's ontvangen waarvan ik mocht aannemen, dat de verkoper daadwerkelijk dat wat ie aanboodt aan mij in bezit had en dat dat het juiste onderdeel was.

Of, zal ik leren hoe ik zo'n oplichter terug kan pakken en hoe een rechtsgang verloopt in de praktijk? Naar dat laatste neig ik eigenlijk, al zal dat me een paar honderd euro kunnen kosten als het een kale kip is. Echter, heb ik 20 jaar de tijd dan om met een vonnis beslag te laten leggen, enz. Of een eventuele schuldsanering mocht ie dat willen aanvragen te blokkeren.

Jij zou zo'n typische oplichter kunnen zijn. Zo eentje die denkt dat iemand oplichten gewoon kan, want het heeft toch geen consequenties omdat niemand voor 50 euro actie onderneemt of zou moeten ondernemen.

En ik ben zo iemand, die de oplichter liever met een schuld van 500 euro achterlaat, terwijl ie had gerekend op 50 euro winst. En kan er dan ultiem van genieten als ie daardoor dus echt zelf moet kromliggen, of zn auto bijv. onder zn reet wordt verkocht voor een schijtprijsje.

Een van de belangrijkere dingen, die ik de oplichter zou willen leren is dat eerlijk werken voor je geld lonender is :/
:')

Wat een pedant toontje zeg voor iemand die net vijf tientjes uit de zak is geklopt. Zijn punt is dat als je zaken doet met onbekenden via een platform als marktplaats.nl dat bekend staat om dit soort praktijken je ook je les kunt leren en volgende keer je spullen gewoon ophaalt. Verwacht je nou echt dat de politie serieus werk hier van gaat maken?

En ja dat is een trieste constatering maar je staat (samen met duizenden anderen) gewoon in je hemdje als het gaat om internetoplichting. Tenzij je een of ander tv-programma of met technisch bewijs iets kunt aandragen waardoor ze wel moeten ingrijpen.

En dan nog dag gedoetje met die 1 cent overmaken en dat de onderste steen boven moet ... De zuurheid druipt er vanaf. Pak gewoon je verlies dat is beter dan je in allerlei bochten wringen en stressen voor die vijf luttele tientjes.
blablablabla
pi_199752806
Wie moet er iets bewijzen in dit geval? Als de oplichter verklaart het wel gewoon opgestuurd te hebben, zonder track en trace, wat gebeurt er dan?

En wat die 1 cent betreft vind ik je schattig naïef. Ik kan me niet herinneren ook maar ooit m'n bankrekening aan een instantie te hebben moeten overleggen.
Aanvang huur ging met overleg loonstroken ooit.
pi_199752905
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:34 schreef halfway het volgende:
Sorry hoor maar er zijn belangrijkere dingen, leer ervan.
Nee, als je er wat aan kan doen moet je dat zeker niet laten.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')