abonnement Unibet Coolblue
pi_199741365
Toen ik een paar jaar geleden dit appartement in trok moest ik ¤275,00 aftikken voor aanbetaling/contract- en administratiekosten. Prima, maar ik vond dat wel vrij fors. Nu zocht ik dat laatst op en kwam ik dit tegen:

quote:
Laat u een makelaar een woning voor uitzoeken? En vindt die een woning die nog niet in zijn aanbod zat? Dan betaalt u bemiddelingskosten. Werkt de makelaar voor de verhuurder? Om diens woning aan te bieden. Dan betaalt u geen bemiddelingskosten.

Bemiddelingskosten verboden
Werkt een makelaar al voor een verhuurder? En biedt hij namens de verhuurder een woning aan? Dan mag de makelaar geen bemiddelingskosten rekenen aan de huurder. Ook niet als de verhuurder zelf geen kosten aan de makelaar betaalt. Dit geldt voor sociale huurwoningen, vrije sectorwoningen en kamers.
https://www.rijksoverheid(...)-kamer-of-huurwoning
Vetgedrukte is van toepassing. Klopt dit en kan ik dit dus nog terugvragen?
pi_199741587
Daar lijkt het wel op. Via jouw link wordt er doorgelinkt naar deze site:
quote:
https://www.juridischloke(...)/bemiddelingskosten/
Administratiekosten

Soms vraagt de verhuurder of het bemiddelingsbureau u om bemiddelingskosten te betalen, maar noemen ze deze kosten anders. Ze noemen het bijvoorbeeld administratiekosten, contractkosten of makelaarskosten. U hoeft deze kosten niet te betalen als het bemiddelingsbureau voor de verhuurder werkt.

Moet u kosten betalen en staat er niet bij waarvoor? Vraag het bemiddelingsbureau of de verhuurder om uitleg. Doe dit via een e-mail of brief.

Gaat het niet om bemiddelingskosten? Dan mogen het alleen kosten zijn waarvoor u iets terugkrijgt. Het bemiddelingsbureau mag bijvoorbeeld administratiekosten rekenen voor het aanvragen van een huisvestigingsvergunning voor u.
Dus ik zou op zn minst beginnen met navragen waar de kosten precies voor waren. Het claimen kan altijd daarna nog.
pi_199741735
Redelijke administratiekosten zou nog kunnen, maar meer dan 75 euro is wel fors.
dag
  vrijdag 4 juni 2021 @ 15:44:07 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_199743888
Ik vraag me dan altijd af, waarom gaan mensen daar pas over miepen als ze betaald hebben en in het huis zitten? Blijkbaar had je dus geen moeite om het te betalen destijds, maar nu wil je het terug?

Ik dacht namelijk dat al enige tijd bekend was dat dergelijke betalingen niet mochten, dus dan zeg je toch al veel eerder nee?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_199744466
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:44 schreef karr-1 het volgende:
Ik vraag me dan altijd af, waarom gaan mensen daar pas over miepen als ze betaald hebben en in het huis zitten? Blijkbaar had je dus geen moeite om het te betalen destijds, maar nu wil je het terug?

Ik dacht namelijk dat al enige tijd bekend was dat dergelijke betalingen niet mochten, dus dan zeg je toch al veel eerder nee?
De site van het juridische loket raadt dat zelfs aan. Wel betalen maar later terugvragen.
De kans bestaat dat je om een BS reden toch niet het huis gegund wordt.
pi_199744530
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:44 schreef karr-1 het volgende:
Ik vraag me dan altijd af, waarom gaan mensen daar pas over miepen als ze betaald hebben en in het huis zitten? Blijkbaar had je dus geen moeite om het te betalen destijds, maar nu wil je het terug?

Ik dacht namelijk dat al enige tijd bekend was dat dergelijke betalingen niet mochten, dus dan zeg je toch al veel eerder nee?
Ik was mij tot op heden niet bewust van het feit dat dit onwettig is.

Toendertijd zag ik een appartement op een perfecte plek en die stond net op de website, dus het was meer wanhoop.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 16:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

De site van het juridische loket raadt dat zelfs aan. Wel betalen maar later terugvragen.
De kans bestaat dat je om een BS reden toch niet het huis gegund wordt.
Correct.
pi_199745125
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 15:44 schreef karr-1 het volgende:
Ik vraag me dan altijd af, waarom gaan mensen daar pas over miepen als ze betaald hebben en in het huis zitten? Blijkbaar had je dus geen moeite om het te betalen destijds, maar nu wil je het terug?

Ik dacht namelijk dat al enige tijd bekend was dat dergelijke betalingen niet mochten, dus dan zeg je toch al veel eerder nee?
Als je op voorhand gaat miepen, gaat de woning naar een ander. Voor jou 100 andere huurders.

Dus gewoon betalen en daarna, na tekenen van je huurcontract terugclaimen.
Kijk wel even na of je niet een tijdelijk huurcontract hebt, anders heb je alsnog kans dat ze de huur niet verlengen. Desnoods vorder je het terug incl. rente als je de huur opzegt, mocht dat in de nabije toekomst het geval zijn.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 23:11:48 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_199749275
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 16:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

De site van het juridische loket raadt dat zelfs aan. Wel betalen maar later terugvragen.
De kans bestaat dat je om een BS reden toch niet het huis gegund wordt.
Hmmm ja ik kan het me voorstellen dat het zo werkt, maar ik hoop stiekem toch dat het ondertussen algemeen bekend is.

Maar goed, weer wat bijgeleerd vandaag
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')