quote:DEN HAAG - Een meerderheid van de Nederlanders wil overdag harder kunnen rijden op de snelweg. Bijna 52 procent van de bevolking is de maatregel beu om al bij 100 kilometer per uur het gas in te houden.
quote:Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek door het Centraal Bureau voor de Statistiek onder 3600 Nederlanders naar hun opinie over mobiliteit en klimaat. Sinds 17 maart 2020 is de oude maximumsnelheid van 130 km/u verlaagd naar 100 km/u tussen 06.00 uur en 19.00 uur. De uitslag is een duidelijk signaal aan het nieuw te vormen kabinet.
Peter Staal, directeur van de KNAC, is niet verbaasd dat de vaderlandse automobilist het gaspedaal weer wil intrappen.
„Dat willen wij altijd al, want wij zijn een club van autoliefhebbers die daar waar het kan hard willen rijden. Liever 130 dan 120 km/u, want snelheid is onderdeel van plezierig autorijden.”
Ook brancheorganisatie Bovag is voorstander van het verhogen van de maximumsnelheid.
Je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:52 schreef recursief het volgende:
Ik vind overal 100 eerlijk gezegd een verademing. Het rijdt zoveel relaxter en ik rij 20% verder op een tank. Lekker cc aan en cruisen, heerlijk.
Zeg ik dat?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:56 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden.
Het maakt je post niet relevantquote:
Okayquote:
52% was voor de Britten genoeg om te vinden dat de hele bevolking uit de EU wilde, dus….quote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:10 schreef Basp1 het volgende:
De Bovag die 52% die harder willen rijden een duidelijk signaal vindt. Als het nu 70%was dan is het duidelijk, dit is weer niets meer als een wij van wc eend bericht.
quote:Voor 40 procent van de Nederlanders is 100 op de snelweg hard zat.
Veel Nederlanders vinden het prima dat er op snelwegen overdag niet sneller gereden mag worden dan 100 kilometer per uur. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar het Nederlandse denken over klimaatverandering en energietransitie.
https://www.volkskrant.nl(...)nd-blijven~b8e15855/
Vroegah had je op de linkerbaan een polonaise van 130-rijders, waar je je tussen moet wurmen om een vrachtwagen in te halen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:56 schreef Mr.Ping het volgende:
De rechter baan op de snelweg is nu een polonaise van 100 rijders en vrachtwagens geworden, waar je tussen moet wurmen om in- of uit te voegen.
Bij 130 heb je meer ruimte op de gehele snelweg.
Ons snelwegennet is veel drukker dan bij de Duitsers en we hebben de op- en afritten veel dichter bij elkaar.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:15 schreef Bocaj het volgende:
Tja, 100 of 130...
Als ik naar mijzelf kijk en via de oprit de snelweg oprijd, dan zit je al gauw aan de 100 en dan moet je, je toch ff inhouden om niet ineens 120-130 te rijden... Toch jammer!
Maar ik kan ook begrijpen dat 100 relaxt rijden kan zijn...
Eigenlijk zou 110 of 120 beter zijn... 130 hoeft van mij niet...
Ach, was het hier maar zo als in Germania... Zoek het ff lekker zelf uit!
Ja, meer dan de helft hoeft niet harder dan 110 km per uur.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:33 schreef Bocaj het volgende:
De uitslag is een duidelijk signaal aan het nieuw te vormen kabinet.
Als iedereen 100 rijdt is het relaxed, niet als een deel 130 gaat rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:56 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden.
40% vindt 100 hard genoeg, dus 60% niet. Ik concludeer dat de Volkskrant de verkeerde conclusies trekt.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:52 schreef Arcee het volgende:
Het is maar net hoe je dat onderzoek interpreteert. De Volkskrant concludeert juist dat we 100 hard zat vinden.
[..]
[ afbeelding ]
Slechts één op de zeven Nederlanders wil terug naar 130.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:02 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
40% vindt 100 hard genoeg, dus 60% niet. Ik concludeer dat de Volkskrant de verkeerde conclusies trekt.
krantje maken.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:11 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Slechts één op de zeven Nederlanders wil terug naar 130.
Je kunt zoveel conclusies trekken met dezelfde cijfers...
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:52 schreef recursief het volgende:
Ik vind overal 100 eerlijk gezegd een verademing. Het rijdt zoveel relaxter en ik rij 20% verder op een tank. Lekker cc aan en cruisen, heerlijk.
Ik herken dit wel. Als je 130 mag wint bij mij de wens om vlot door te rijden. Wanneer het niet mag accepteer ik de iets langere eindtijd maar en vind ik de voordelen best fijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:56 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden.
Als slechts 40% het hard genoeg vindt en 60% dus niet kun je in elk geval zeker niet de conclusie trekken dat Nederlanders 100kph hard genoeg vinden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:11 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Slechts één op de zeven Nederlanders wil terug naar 130.
Je kunt zoveel conclusies trekken met dezelfde cijfers...
Je en moeten we dan net zo dom als Britten zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
52% was voor de Britten genoeg om te vinden dat de hele bevolking uit de EU wilde, dus….
52% is dus blijbaar een voldoende meerderheid. Dus ook voor dit.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je en moeten we dan net zo dom als Britten zijn.
Jij snapt democratie niet?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je en moeten we dan net zo dom als Britten zijn.
Net nog 7.8 seconden plankgas op je zusje gegaan.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:08 schreef Haags het volgende:
Lang leve flitsmeister. Gewoon vol gas waar het kan. Houdoe
Klopt ....quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:26 schreef Andromache het volgende:
Wij rijden altijd 100, ook na 19:00. Relaxt. Cruise control aan. Je bent nauwelijks later op je bestemming, je spaart
brandstof en er is veel minder milieuschade. Wij blijven het lekker zo doen. Zolang we nog geen elektrische auto hebben.
Nee klopt, maar met 30 km onder de maxim snelheid ben je wel lekker irritant bezig.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:56 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Je bent niet verplicht om 130 te gaan rijden.
Daarom is de maximum snelheid van 100 ook beter voor iedereen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:54 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee klopt, maar met 30 km onder de maxim snelheid ben je wel lekker irritant bezig.
De Volkskrant kopt (slim) dat veel Nederlanders 100 hard zat vinden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:37 schreef Hahug13 het volgende:
Als slechts 40% het hard genoeg vindt en 60% dus niet kun je in elk geval zeker niet de conclusie trekken dat Nederlanders 100kph hard genoeg vinden.
Ik zie liever een apart wegennet voor vrachtwagens.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:45 schreef Zorro het volgende:
Ik zie liever een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens.
Ah ja, de maximumsnelheid moet omhoog omdat mensen niet kunnen autorijden. Duidelijk.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:16 schreef spectrumanalyser het volgende:
de topictitel is overdreven. plankgas is 200 kilometer per uur.
bij 100 op de A2 krijg je het idee stil te staan. automobilisten gaan andere dingen doen in de auto en daardoor slingeren.
Dramaqueenquote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Klopt ....
Haastige spoed is zelden goed.
Bij 130 heb je misschien 5 minuten tijdwinst, maar heb je bij aankomst een uur nodig om te ontstressen.
Nee dat is alleen met waterstofauto’s.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoe harder je met een Tesla rijdt, hoe schoner de lucht. Toch?
Nee, jij hebt dan een uur nodig om te ontstressen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Klopt ....
Haastige spoed is zelden goed.
Bij 130 heb je misschien 5 minuten tijdwinst, maar heb je bij aankomst een uur nodig om te ontstressen.
Of dat het vooral nachtwagens worden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zie liever een apart wegennet voor vrachtwagens.
Nee ik snap wel wat hij bedoelt, bij een normale snelheid en verkeerssituatie heeft men doorgaans alle aandacht bij het verkeer.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:18 schreef recursief het volgende:
[..]
Ah ja, de maximumsnelheid moet omhoog omdat mensen niet kunnen autorijden. Duidelijk.
Niet waarquote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dan die kutterige boetes ook. dat je bij 3 km/uur boven de snelheid even 19 euro mag lappen. plus 9 euro administratiekosten uiteraard.
Moest ¤50 neertikken voor 7 km te hard (na correctie).quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dan die kutterige boetes ook. dat je bij 3 km/uur boven de snelheid even 19 euro mag lappen. plus 9 euro administratiekosten uiteraard.
In Krommenie staat een flitspaal die echt alleen maar geld staat op te halen. meest productieve flitspaal van de provincie.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:59 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Moest ¤50 neertikken voor 7 km te hard (na correctie).
Zo een staat er ook in Delft idd. Dat is volgens mij zelfs de meest productieve van het hele land.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
In Krommenie staat een flitspaal die echt alleen maar geld staat op te halen. meest productieve flitspaal van de provincie.
op dat punt mag je 50, je ziet het bord 80 al voor je. het is bij verkeerslichten.
als die lichten op oranje springen moet je gewoon altijd stoppen. gas bijgeven geeft je een boete.
Die op de Prinses Beatrixlaan zeker.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zo een staat er ook in Delft idd. Dat is volgens mij zelfs de meest productieve van het hele land.
OK, maar als iemand (als jij bv) 130 naar links en naar rechts al die 100-km-rijders slalommend voorbijgaat hebben andere weggebruikers wellicht wel uren ontstressing nodig.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Nee, jij hebt dan een uur nodig om te ontstressen.
En dat allemaal omdat we 1 boerderij niet willen uitkopen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:12 schreef BasEnAad het volgende:
Het is inderdaad wel weer leuk geweest met deze ridicule maatregel.
Zou het niet zo kunnen zijn dat diegene die moet slingeren tussen het verkeer door dat doet omdat de anderen niet opletten en gewoon onnodig links blijven rijden, terwijl er een baan rechts genoeg ruimte is?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
OK, maar als iemand (als jij bv) 130 naar links en naar rechts al die 100-km-rijders slalommend voorbijgaat hebben andere weggebruikers wellicht wel uren ontstressing nodig.
Onder aan de streep doet 130 km rijden wellicht meer kwaad dan goed.
Tijdwinst is er nauwelijks. Welke winst dan wel. Ego'tje etaleren wellicht.
Zeker, en die bij dezelfde stoplichten maar dan de andere kant op scoort ook goed.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:17 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die op de Prinses Beatrixlaan zeker.
Je ziet daar heel veel mensen vol in de ankers gaan als z'n 'm zien net na de bocht.
Als deze auto's 100 rijden maakt t niet uit dat ie links blijft rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat diegene die moet slingeren tussen het verkeer door dat doet omdat de anderen niet opletten en gewoon onnodig links blijven rijden, terwijl er een baan rechts genoeg ruimte is?
Dat zie ik heel veel gebeuren, zeker op drie/vierbaans wegen. Mensen die op de ena linkse baan blijven rijden.
Je vergiste je.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:22 schreef junkiesietze het volgende:
Lekker boeiend of de limiet 100 of 130 is, ik ga toch 140, harder dan 150 gaat mn auto scooter niet.
Die op de N470 bij de laatste afslag richting Tanthof is ook zo'n fucking irritante. Je komt aanrijden met 80, moet je in eens in je ankers omdat je bij het kruispunt 50 moet....quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zeker, en die bij dezelfde stoplichten maar dan de andere kant op scoort ook goed.
Er zijn belachelijk veel autorijders die voor elke 10 meter die ze weer na rechts kunnen, beginnen te slalommen omdat... ze het leuk vinden? Niet vooruit kijken? Omdat ze de reden niet snappen van het naar rechts gaan, en dus voor elk minimaal stukje weer rechts invoegen terwijl hun snelheid aanzienlijk hoger is? Onnodig in- en uitvoegen is echt een probleem.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Zou het niet zo kunnen zijn dat diegene die moet slingeren tussen het verkeer door dat doet omdat de anderen niet opletten en gewoon onnodig links blijven rijden, terwijl er een baan rechts genoeg ruimte is?
Dat zie ik heel veel gebeuren, zeker op drie/vierbaans wegen. Mensen die op de ena linkse baan blijven rijden.
Afgelopen jaar niet meer. Maar verder is het wel een toppertje ja.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zo een staat er ook in Delft idd. Dat is volgens mij zelfs de meest productieve van het hele land.
En dat stoplicht lijkt zo afgesteld te staan dat hij op oranje gaat als je het nét nog kunt redden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die op de N470 bij de laatste afslag richting Tanthof is ook zo'n fucking irritante. Je komt aanrijden met 80, moet je in eens in je ankers omdat je bij het kruispunt 50 moet....
Maar het mag wel.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hij hoeft geen rekening te houden met automobilisten die zich niet aan de regels houden.
Auto's rijden tegenwoordig geen 100km/u meer als de wijzer 100km/u aanwijst.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als deze auto 100 rijdt maakt t niet uit dat ie links blijft rijden.
Hij hoeft geen rekening te houden met automobilisten die zich niet aan de regels houden.
Maar wat is "links blijven rijden".
Sommigen gaan eerder naar links om een 80-km-rijdende vrachtwagen voorbij te gaan. Wellicht ben jij dan wat sneller daarin. Maar een andere automobilist neemt daar wellicht wat langer de tijd voor. Niet iedereen is hetzelfde.
OK, als er in de verste verte niks in te halen valt, kun je natuurlijk naar rechts gaan.quote:
Het gaat mij niet om die honderd meter, maar om ettelijke kilometers die ze onnodig links blijven rijden terwijl er rechts niemand rijd.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Er zijn belachelijk veel autorijders die voor elke 10 meter die ze weer na rechts kunnen, beginnen te slalommen omdat... ze het leuk vinden? Niet vooruit kijken? Omdat ze de reden niet snappen van het naar rechts gaan, en dus voor elk minimaal stukje weer rechts invoegen terwijl hun snelheid aanzienlijk hoger is? Onnodig in- en uitvoegen is echt een probleem.
Goed verhaal. Alleen is het momenteel nergens legaal om in Nederland 130km/h te rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:32 schreef Netsplitter het volgende:
Daarbij is het gewoon fucking irritant als je aan komt rijden met een legale 130km/u op de teller
Je kunt ook je tijd rustig besteden door 100km/u te blijven rijden en tegelijkertijd een cursus "Nederlandse taal" aan te horen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om die honderd meter, maar om ettelijke kilometers die ze onnodig links blijven rijden terwijl er rechts niemand rijd.
neehoor, want mijn scooter gaat wel harder dan 150quote:
Niet? Beter opletten.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Goed verhaal. Alleen is het momenteel nergens legaal om in Nederland 130km/h te rijden.
Als je al 110 rijdt en er zit nog steeds iemand achter je te drammen zoekt ie het maar lekker uit met z'n frustraties.
Zal ik doen als ik weer 130 rij.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je kunt ook je tijd rustig besteden door 100km/u te blijven rijden en tegelijkertijd een cursus "Nederlandse taal" aan te horen.
rijd moet zijn rijdt.
homo gespot ontstressen als je auto hebt gereden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Klopt ....
Haastige spoed is zelden goed.
Bij 130 heb je misschien 5 minuten tijdwinst, maar heb je bij aankomst een uur nodig om te ontstressen.
I stand corrected. Al zie ik dat soort bordjes dan nooit op de A6 waar ik regelmatig vertoef. Zal er eens extra op letten maar ik zie vooral die van 120.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:39 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Niet? Beter opletten.
Je mag op de A12 tussen Utrecht en Gouda weer 130 na 19:00.
Zelfde geldt op de A4 tussen Schiphol en Leiden, en na Leiden en Delft geloof ik.
Volgens het kaartje wat ik heb gepost zou de A6 ook tot de wegen behoren waar je na 19:00 op bepaalde stukken 130km/u mag.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:42 schreef Gunner het volgende:
[..]
I stand corrected. Al zie ik dat soort bordjes dan nooit op de A6 waar ik regelmatig vertoef. Zal er eens extra op letten maar ik zie vooral die van 120.
(plaatje was hotlinked, maar heb even de bron opgezocht). Zal vanmiddag eens op dat groene stuk checken of ik dat soort bordjes zie.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Volgens het kaartje wat ik heb gepost zou de A6 ook tot de wegen behoren waar je na 19:00 op bepaalde stukken 130km/u mag.
Als je met je telefoon gaat pielen omdat je rustig rijdt ben je een slechte chauffeur.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:51 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Nee ik snap wel wat hij bedoelt, bij een normale snelheid en verkeerssituatie heeft men doorgaans alle aandacht bij het verkeer.
Als je met 3 of meer rijstroken zonder al te veel drukte max 100 mag. Ben je veel sneller afgeleid door andere dingen. Zoals in tas graaien, toch even telefoon pakken ,
bijrijder lastig vallen etc, en daar krijg je juist onveilige situaties door. Want ondanks dat je het gevoel hebt bijna stil te staan, is een aanrijding met 100km/u niet echt gezond.
Jawel hoor. Hier mag het.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Goed verhaal. Alleen is het momenteel nergens legaal om in Nederland 130km/h te rijden.
Als je al 110 rijdt en er zit nog steeds iemand achter je te drammen zoekt ie het maar lekker uit met z'n frustraties.
Eens. Alleen sommige mensen hebben de aandachtsspanne van een goudvis helaas.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:50 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je met je telefoon gaat pielen omdat je rustig rijdt ben je een slechte chauffeur.
yup. en er zijn er zo vreselijk veel van op de openbare weg.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:50 schreef recursief het volgende:
[..]
Als je met je telefoon gaat pielen omdat je rustig rijdt ben je een slechte chauffeur.
Met een grasmaaier motor snap ik wel dat je geen 130 wil rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:58 schreef Hyperdude het volgende:
120 vond ik wel prima. Als je wil kan je 130 rijden, en je komt wat vlotter langs vrachtwagens dan bij max. 100.
Vrachtwagens inhalen met 100 op de teller van je 3-cilinder.
Oh gewoon nog even volhouden ja. Dat niet iedereen ooit in een elektrische auto gaat rijden maakt verder niet uit.quote:Dat burgers van die maatregel af willen, noemt Van Nieuwenhuizen „geen verrassing.” „Maar ja, we hebben het ingesteld vanwege de stikstofcrisis en dat is nog niet opgelost.” Volgens haar is de stikstofuitstoot ook nog niet op andere manieren gecompenseerd, bijvoorbeeld doordat iedereen een (dure) elektrische auto rijdt. „We moeten nog even volhouden”, is haar boodschap
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Met een grasmaaier motor snap ik wel dat je geen 130 wil rijden.
https://www.climategate.n(...)iler-dat-is-er-niet/quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:06 schreef Haags het volgende:
[..]
Oh gewoon nog even volhouden ja. Dat niet iedereen ooit in een elektrische auto gaat rijden maakt verder niet uit.
Hahahahaquote:
Tja, die administratie kosten waren bij de invoering gewoon een ongeziene prijsverhoging. De goedkoopste boetes waren op dat moment volgens mij ¤ 14,00 en daar kwamen ¤ 6,00 administratiekosten bij. Iedereen was compleet doorgedraaid als de boetes ineens met 43% waren verhoogd. Maar hé, dit was geen prijsverhoging maar administratiekosten.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 11:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
en dan die kutterige boetes ook. dat je bij 3 km/uur boven de snelheid even 19 euro mag lappen. plus 9 euro administratiekosten uiteraard.
Tja, je zal je maar eens aan de wet houden. Veel te veel mensen, zeker op wegen met meer dan 2 rijstroken, hebben bepaald dat die regel niet voor hen geldt, dat tuig moeten ze aanpakken. Gewoon zo veel mogelijk rechts rijden en geen flauwekulletjes.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Er zijn belachelijk veel autorijders die voor elke 10 meter die ze weer na rechts kunnen, beginnen te slalommen omdat... ze het leuk vinden? Niet vooruit kijken? Omdat ze de reden niet snappen van het naar rechts gaan, en dus voor elk minimaal stukje weer rechts invoegen terwijl hun snelheid aanzienlijk hoger is? Onnodig in- en uitvoegen is echt een probleem.
Als je een gevaar op de weg wil zijn wel ja.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:18 schreef DX11 het volgende:
Iedereen die zegt dat het wel prettig is, als het straks toch weer 120 of 130 is, dan kan je toch gewoon 100 blijven rijden? Of 80 of 90 mag ook gewoon als je dat fijner vindt?
Maar anderen, die graag 130 zouden willen rijden, zijn wel verplicht om 100 aan te houden.quote:
Ik wil ook wel eens aan de linkerkant van de weg rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:13 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar anderen, die graag 130 zouden willen rijden, zijn wel verplicht om 100 aan te houden.
Wat vind je daarvan?
Waarom "wil" je dat?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik wil ook wel eens aan de linkerkant van de weg rijden.
Tsja, hoe lossen we dat op?
Als 100 de legitieme maximum snelheid is, is dat gewoon de wet, klaar.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:13 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar anderen, die graag 130 zouden willen rijden, zijn wel verplicht om 100 aan te houden.
Wat vind je daarvan?
Waar bordjes staan "100" met als onderbord "7-19 uur" mag je (dus) na 19:00 uur 130.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:47 schreef Gunner het volgende:
[..]
(plaatje was hotlinked, maar heb even de bron opgezocht). Zal vanmiddag eens op dat groene stuk checken of ik dat soort bordjes zie.
Moet ik echt overal wat van vinden?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:13 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar anderen, die graag 130 zouden willen rijden, zijn wel verplicht om 100 aan te houden.
Wat vind je daarvan?
Waarom?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:57 schreef Dimachaerus het volgende:
Een snelheidslimiet van 100 km/h is levensgevaarlijk.
Sterker nog, drie van de vijf onderzoekscategorieën gebruiken de snelweg “nooit tot een enkele keer per maand”.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:08 schreef Piles het volgende:
Als je in de onderliggende data kijkt (tabel H5, tabblad 3 Max snelheid snelwegen) zie je groot verschil tussen dagelijkse snelweg-gebruikers en niet-dagelijks.
De media vegen dat weer mooi op een hoop natuurlijk, anders is het allemaal veel te moeilijk en genuanceerd
Dat heb je zelf in de hand met de rechtervoet.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:42 schreef Mezano02 het volgende:
In de spits zou ik toch graag de maatregel behouden. Op mijn dagelijkse traject steeg de gemiddelde snelheid fors ondanks dat de maximum snelheid daalde. Zelfs voordat de eerste lockdown inging.
Het is wel situatie afhankelijk, op lange rustige trajecten kan ik me de frustratie goed voorstellen, maar op trajecten met veel vrachtverkeer is het prettig. Met de tijd en techniek zullen statische snelheidslimieten ook gaan verdwijnen.
Gelukkig kan je dat zelf bepalen en is 100 ook geen minimale snelheid op de snelweg.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:33 schreef Jordy-B het volgende:
100 overdag vind ik eigenlijk wel een prettige ontwikkeling.
Dankzij de kleinere snelheidsverschillen is de doorstroom veel beter en een tank benzine gaat een stuk langer mee.
Idd de menselijke reactiesnelheid is gebaseerde op hoe hard we kunnen sprintwn dus 20km/u zou het veiligst zijn.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:57 schreef Dimachaerus het volgende:
Een snelheidslimiet van 100 km/h is levensgevaarlijk.
Precies, en die gaan we dan meewegenquote:Op vrijdag 4 juni 2021 16:34 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Sterker nog, drie van de vijf onderzoekscategorieën gebruiken de snelweg “nooit tot een enkele keer per maand”.
Wat een verschrikkelijk simplistisch antwoord.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als 100 de legitieme maximum snelheid is, is dat gewoon de wet, klaar.
Overal? Zeg ik dat?quote:
Ooit was 120/130 de wet.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 16:49 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Wat een verschrikkelijk simplistisch antwoord.
Ooit was 120/130 de wet. Maar toen was het blijkbaar ook niet klaar.
[..]
Overal? Zeg ik dat?
Nee.
?
We kunnen ook allemaal gewoon gaan lopen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 16:50 schreef Beathoven het volgende:
Je kunt ook net iets eerder vertrekken. 100 is prima.
Dit sowiesoquote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:45 schreef Zorro het volgende:
Ik zie liever een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens.
Maar het is nu wel irritant dat de een 99 rijdt, de ander 103, de volgende 101 en een paar variëren 95-110.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als iedereen 100 rijdt is het relaxed, niet als een deel 130 gaat rijden.
Max snelheid 120/130 vs 100 vergelijken met het verbranden van heksen of kinderen laten rijden, en dan denken dat je een punt maakt.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 17:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ooit was 120/130 de wet.
Ooit mocht je overal roken.
Ooit mocht je overal jagen.
Ooit werden heksen verbrand.
Als er toch een bepaald wet is, of norm, dan kun je dat toch gewoon erkennen.
Waarom dan verder zeuren: "Ja maar, als je het toch anders wil"...
Stel je wil als 13 jarige auto rijden, kan ook niet.
Ja, maar mijn neefje van 13 rijdt beter dan meninge volwassene, dus.....
Helemaal niet "dus....". Gewoon de wet handhaven. Is niets simplistisch aan.
Niemand dwingt je om harder dan 100 te rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:58 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Toen ik als volwassene net kwam kijken vond ik het ook super belangrijk dat ik overal zo snel mogelijk kon en moest kunnen rijden. Dat is er inmiddels af.
Ik moet bekennen dat ook de 100 km/u mij helemaal niet dwars zit. Sterker nog, het is veel relaxter rijden. Bij veel mensen lijkt het net alsof ze onderweg zijn naar de eerste maaltijd in 3 dagen. Blind gejakker, elkaar geen cm gunnen uit 'principes', heel boos kijken of juist niet durven kijken en weet ik niet wat allemaal meer.
Nee, geef mij maar lekker rustig tuffen en een relaxte sfeer op de weg. Daar komen we allemaal verder meer.
De lockdown was al een aantal weken oud toen deze symboolmaatregel actief werd.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:42 schreef Mezano02 het volgende:
In de spits zou ik toch graag de maatregel behouden. Op mijn dagelijkse traject steeg de gemiddelde snelheid fors ondanks dat de maximum snelheid daalde. Zelfs voordat de eerste lockdown inging.
Het is wel situatie afhankelijk, op lange rustige trajecten kan ik me de frustratie goed voorstellen, maar op trajecten met veel vrachtverkeer is het prettig. Met de tijd en techniek zullen statische snelheidslimieten ook gaan verdwijnen.
Nee.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 19:25 schreef Nattekat het volgende:
De lockdown was al een aantal weken oud toen deze symboolmaatregel actief werd.
quote:Sinds 17 maart 2020 is de oude maximumsnelheid van 130 km/u verlaagd naar 100 km/u tussen 06.00 uur en 19.00 uur.
Bron.quote:Op 23 maart werden door het kabinet strengere maatregelen afgeroepen. Rutte noemde deze maatregelen een intelligente lockdown.
Dat lijkt me niet heel gezond als je daar stress van krijgt. Ik heb nog nooit stress gehad van hard rijden ook niet van 220 op de duitse snelweg. Waarom zou je er stress van krijgen?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Bij 130 heb je misschien 5 minuten tijdwinst, maar heb je bij aankomst een uur nodig om te ontstressen.
Dus alle vrachtwagens zijn gevaarlijk? Neehoor, als jij rustig wilt rijden ga je toch lekker tussen de vrachtwagens hangen? Kunnen de mensen die wel sneller willen er gewoon vloeiend voorbij. Voor niemand een probleem.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 14:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je een gevaar op de weg wil zijn wel ja.
kloptquote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:52 schreef recursief het volgende:
Ik vind overal 100 eerlijk gezegd een verademing. Het rijdt zoveel relaxter en ik rij 20% verder op een tank. Lekker cc aan en cruisen, heerlijk.
Ah, zal wel wat anders zijn geweest.quote:
Na 19:00 wel.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 12:37 schreef Gunner het volgende:
[..]
Goed verhaal. Alleen is het momenteel nergens legaal om in Nederland 130km/h te rijden.
Als je al 110 rijdt en er zit nog steeds iemand achter je te drammen zoekt ie het maar lekker uit met z'n frustraties.
Zoveel mogelijk rechts rijden is niet het doel. Rechts rijden doe je niet als je binnen 10 seconden weer moet inhalen. Dat is onnozel en gevaarlijk. Maar mensen kunnen niet nadenken blijkbaar, tis zwart of wit.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:37 schreef maan_man het volgende:
[..]
Tja, die administratie kosten waren bij de invoering gewoon een ongeziene prijsverhoging. De goedkoopste boetes waren op dat moment volgens mij ¤ 14,00 en daar kwamen ¤ 6,00 administratiekosten bij. Iedereen was compleet doorgedraaid als de boetes ineens met 43% waren verhoogd. Maar hé, dit was geen prijsverhoging maar administratiekosten.
[..]
Tja, je zal je maar eens aan de wet houden. Veel te veel mensen, zeker op wegen met meer dan 2 rijstroken, hebben bepaald dat die regel niet voor hen geldt, dat tuig moeten ze aanpakken. Gewoon zo veel mogelijk rechts rijden en geen flauwekulletjes.
Met 220 invoegen op een drukke uitvoegstrook die tegelijkertijd een invoegstrook is en niet langer dan een meter of 20, kan toch best adrenalineverhogend werken.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 19:47 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet heel gezond als je daar stress van krijgt. Ik heb nog nooit stress gehad van hard rijden ook niet van 220 op de duitse snelweg. Waarom zou je er stress van krijgen?
[..]
Dus alle vrachtwagens zijn gevaarlijk? Neehoor, als jij rustig wilt rijden ga je toch lekker tussen de vrachtwagens hangen? Kunnen de mensen die wel sneller willen er gewoon vloeiend voorbij. Voor niemand een probleem.
Als je een vrachtwagen aan het inhalen bent, kun je wel wat meer gas geven. De kans dat je dan net een flitser passeert is minimaal.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 17:23 schreef Sodeknetters het volgende:
Mag van mij wel weer naar 130. En een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens.
Als ik nu met 100 een vrachtwagen wil inhalen duurt dat een eeuwigheid. En dan rij ik niet 100 op de teller.
Daar denkt de wetgever anders over:quote:Op vrijdag 4 juni 2021 20:57 schreef Cockwhale het volgende:
Zoveel mogelijk rechts rijden is niet het doel. Rechts rijden doe je niet als je binnen 10 seconden weer moet inhalen. Dat is onnozel en gevaarlijk. Maar mensen kunnen niet nadenken blijkbaar, tis zwart of wit.
Bron.quote:Artikel 3
1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Het enige punt wat ik eruit haal is dat hij het prima vindt als er weer heksen gaan verbranden. Tenslotte is het een onderdeel van de wet geworden en de wet moet je respecteren.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 19:03 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Max snelheid 120/130 vs 100 vergelijken met het verbranden van heksen of kinderen laten rijden, en dan denken dat je een punt maakt.
Een goede avond nog.
Adrenaline is niet het zelfde als stress. En een uur bij moeten komen van 130 rijden vind ik vrij bizar.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:05 schreef Fcu030 het volgende:
[..]
Met 220 invoegen op een drukke uitvoegstrook die tegelijkertijd een invoegstrook is en niet langer dan een meter of 20, kan toch best adrenalineverhogend werken.
Ik sta nergens meer van te kijken als ik mij bedenk waar ze de rest voor hebben moeten behoeden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:36 schreef DX11 het volgende:
[..]
Adrenaline is niet het zelfde als stress. En een uur bij moeten komen van 130 rijden vind ik vrij bizar.
De wegen waren al eerder compleet leeg nadat de Brabanders was gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 20:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ah, zal wel wat anders zijn geweest.
Hoe dan ook, tot de dag van vandaag kunnen we geen conclusies trekken. 4 dagen is niet genoeg om conclusies te trekken, dat kan ook gewoon het weer zijn geweest of de al genomen maatregelen.
Valt me ook wel op hoe veel meer je van die mafkezen ziet sinds de vmax 100 is.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:58 schreef Dimachaerus het volgende:
Lekker met zijn allen 100 km/h rijden op de middelste rijbaan met telefoon in de hand hèhè.
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:12 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Daar denkt de wetgever anders over:
[..]
Bron.
Ik denk dat jij beter met de bus kan gaan.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Bij 130 heb je misschien 5 minuten tijdwinst, maar heb je bij aankomst een uur nodig om te ontstressen.
Het kan niet, omdat er wetgeving is die dat verbiedt. Net als 13-jarigen laten rijden. Bij autorijden denkt menigeen zelf de norm te kunnen bepalen, ongeacht de wetgeving. Geldt ook vaak voor de mate van alcoholgebruik in combinatie met verkeer.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 01:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik denk dat jij beter met de bus kan gaan.
En het is een algehele misconceptie van degenen die rijden als slakken, dat mensen die harder rijden dat doen om tijd te winnen. Mensen rijden gewoon harder, omdat dat kan. Niet omdat het moet.
Mag ook op steeds minder plekken. Sowieso met al die wegwerkzaamheden . Die hele Autobahn is al meer dan 10 jaar één grote bouwput .quote:Op zaterdag 5 juni 2021 00:11 schreef Erasmus het volgende:
100 is prima zo, vooral in de ring van R’dam, A’dam en Utrecht maar ook stuk A4 tov Schiphol, A13 Rotterdam - Den Haag, A2 Amsterdam - Utrecht, ga zo maar door.
130 gaat niet efficiënt zijn maar ook niet in de rest van NL gezien onze groeiende bevolkingsdichtheid. Dan heb ik het nog niet eens over het milieu en de tank waar je langer mee kan.
Persoonlijk bezwaar: anders worden mijn weekendjes Duitsland ook weer zo saai, het gaspedaal indrukken op de Autobahn zodra ik de grens over ben is mijn nummer 1 attractie.
Voor de overheid is Nederland het gebied van 50km rondom Den Haag, alles daar buiten is het buitengebiedquote:Op zaterdag 5 juni 2021 09:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mag ook op steeds minder plekken. Sowieso met al die wegwerkzaamheden . Die hele Autobahn is al meer dan 10 jaar één grote bouwput .
Wetgeving is ook niet meer dan de mening van de grootste bullebak van het schoolplein dat Nederland heet.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 08:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Het kan niet, omdat er wetgeving is die dat verbiedt. Net als 13-jarigen laten rijden. Bij autorijden denkt menigeen zelf de norm te kunnen bepalen, ongeacht de wetgeving. Geldt ook vaak voor de mate van alcoholgebruik in combinatie met verkeer.
Waarom kun je niet gewoon zeggen: "Ik rij 100 en niet harder, omdat dat de wetgeving is."
Stuk a4 richting Schiphol was altijd een prima stuk om je gas tot ver over de 130 in te trappen (buiten de spits om uiteraard). Is daar geloof ik ook 6 rijbanen. Ik mis dat wel.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 00:11 schreef Erasmus het volgende:
100 is prima zo, vooral in de ring van R’dam, A’dam en Utrecht maar ook stuk A4 tov Schiphol, A13 Rotterdam - Den Haag, A2 Amsterdam - Utrecht, ga zo maar door.
130 gaat niet efficiënt zijn maar ook niet in de rest van NL gezien onze groeiende bevolkingsdichtheid. Dan heb ik het nog niet eens over het milieu en de tank waar je langer mee kan.
Persoonlijk bezwaar: anders worden mijn weekendjes Duitsland ook weer zo saai, het gaspedaal indrukken op de Autobahn zodra ik de grens over ben is mijn nummer 1 attractie.
Nou ja, je mag toch 1x in de 4 jaar je favoriete bullebak kiezen.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 13:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wetgeving is ook niet meer dan de mening van de grootste bullebak van het schoolplein dat Nederland heet.
Inderdaad Het is nu wel veel makkelijker inhalen.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:21 schreef Jordy-B het volgende:
Vroegah had je op de linkerbaan een polonaise van 130-rijders, waar je je tussen moet wurmen om een vrachtwagen in te halen.
Interpretaties die als waarheid worden gezien.....quote:
Is het toch? Wat is het precies, die drang tot inhalen en altijd de grenzen verkennen en overschrijden? Denk je daar weleens over na?quote:Op zaterdag 5 juni 2021 20:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Interpretaties die als waarheid worden gezien.....
Hier haal je twee dingen door elkaar.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 20:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
die drang tot inhalen en altijd de grenzen verkennen en overschrijden?
Is het toch?! Waar twijfel je aan dat je mij om een bevestiging vraagt. Je wist het toch allemaal zo goed toen je het net opschreef.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 20:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Is het toch? Wat is het precies, die drang tot inhalen en altijd de grenzen verkennen en overschrijden? Denk je daar weleens over na?
Nee het valt allemaal samen. King of te Hill/Road gedrag. Testosteron. Geldingsdrang. Dat is wat het is.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 20:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hier haal je twee dingen door elkaar.
Inhalen heeft daar helemaal niets mee te maken, wat een onzinquote:Op zaterdag 5 juni 2021 21:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee het valt allemaal samen. King of te Hill/Road gedrag. Testosteron. Geldingsdrang. Dat is wat het is.
Daar heb je zeker een punt. Als ik zie hoeveel mensen de voorrangsregels volledig aan hun laars lappen. Zeker op de snelweg bij invoegen en wisselen van rijstrook. Vaak krijg je dan het argument 'je mag toch niet harder dan xxx', alsof dat een soort verantwoording is om alle andere regels volledig overboord te gooien. Gevaarlijke instelling is dat.quote:Op zaterdag 5 juni 2021 08:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Bij autorijden denkt menigeen zelf de norm te kunnen bepalen, ongeacht de wetgeving.
Tijd is geld.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:52 schreef recursief het volgende:
Ik vind overal 100 eerlijk gezegd een verademing. Het rijdt zoveel relaxter en ik rij 20% verder op een tank. Lekker cc aan en cruisen, heerlijk.
Daar heb je theoretisch wel gelijk in, maar in de praktijk rijden er zoveel vrachtwagens dat ik bijna constant te hard moet rijden.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 21:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als je een vrachtwagen aan het inhalen bent, kun je wel wat meer gas geven. De kans dat je dan net een flitser passeert is minimaal.
quote:
Joh , die hele snelheidsbeperking is gewoon oorlog tussen de overheid en de provincies,quote:Op zondag 6 juni 2021 09:02 schreef DarkwingDuck het volgende:
100 is gewoon net vol te houden. Ook al heb ik geen haast, hoef ik nergens te zijn dan nog staat er al 110 tot 120 op mijn teller. Verassend genoeg nog geen boete ontvangen, maar dat komt misschien ook omdat ik stukken minder rij ivm thuiswerken en corona.
Aangezien het geen noemenswaardig effect heeft gehad lijkt me de tijd rijp om de snelheidsbeperking er weer vanaf te halen.
Hoezo is 100 net vol te houden?quote:
Het is niet vol te houden omdat het te langzaam is. De alertheid gaat achteruit en het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en personenauto's is te laag.quote:
Wat een jankerds in dit topic die keer op keer aantonen dat we als Nederland om de 5 jaar mensen opnieuw moeten laten afrijden en een punten rijbewijs moeten invoeren. Allemaal persoonlijke drogredenen geven waarom hogere snelheden toch veiliger zouden zijn terwijl de statistieken juist het tegendeel bewijzen.quote:Op zondag 6 juni 2021 09:47 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het is niet vol te houden omdat het te langzaam is. De alertheid gaat achteruit en het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en personenauto's is te laag.
Ok jankert. Dankje voor je gejank.quote:Op zondag 6 juni 2021 09:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een jankerds in dit topic die keer op keer aantonen dat we als Nederland om de 5 jaar mensen opnieuw moeten laten afrijden en een punten rijbewijs moeten invoeren. Allemaal persoonlijke drogredenen geven waarom hogere snelheden toch veiliger zouden zijn terwijl de statistieken juist het tegendeel bewijzen.
Al die jankerds vinden zich waarschijnlijk ook de beste chauffeur van Nederland.
Bron?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:52 schreef Mikeytt het volgende:
Als onderzoek laat zien dat je met een maximumsnelheid van 130 snellet op je bestemming bent dan met een snelheid van 100, dan zou ik wel voorstander zijn.
Maar dat is simpelweg niet zo. Je hebt geen tijdwinst.
Vooral dat ja; het Nederlandse snelwegennet is anno 2021 een onafgebroken file van vrachtwagens.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 10:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zie liever een apart wegennet voor vrachtwagens.
ze zouden willen dat dit referendum nogmaals gehouden kon wordenquote:Op vrijdag 4 juni 2021 07:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
52% was voor de Britten genoeg om te vinden dat de hele bevolking uit de EU wilde, dus….
Door die stikstofhoax ligt de woningbouw in Nederland op zijn gat en mag je maar 100 op de snelweg, maar distributiecentra schieten nog altijd als paddestoelen uit de grond en veroorzaken enorme hoeveelheden vracht-, vlieg- en scheepvaartverkeer zonder dat er een haan naar kraait.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:06 schreef Haags het volgende:
[..]
Oh gewoon nog even volhouden ja. Dat niet iedereen ooit in een elektrische auto gaat rijden maakt verder niet uit.
De alertheid gaat achteruit? Dus eigenlijk zeg je dat de snelheid omhoog moet, omdat je een slechte chauffeur bent. Word gewoon een betere chauffeur.quote:Op zondag 6 juni 2021 09:47 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Het is niet vol te houden omdat het te langzaam is. De alertheid gaat achteruit en het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en personenauto's is te laag.
Ja, idd dat is letterlijk wat ik zeg...quote:Op zondag 6 juni 2021 11:05 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
De alertheid gaat achteruit? Dus eigenlijk zeg je dat de snelheid omhoog moet, omdat je een slechte chauffeur bent. Word gewoon een betere chauffeur.
precies.quote:Op zondag 6 juni 2021 11:39 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ja, idd dat is letterlijk wat ik zeg...
Je bedoelt gewoon:quote:Op vrijdag 4 juni 2021 19:03 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Max snelheid 120/130 vs 100 vergelijken met het verbranden van heksen of kinderen laten rijden, en dan denken dat je een punt maakt.
Een goede avond nog.
Wat een onzin. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een lagere snelheid voor betere doorstroming en daardoor minder reistijd zorgt. Uit m'n hoofd was 95 km/h de ideale snelheidquote:Op zondag 6 juni 2021 10:53 schreef Kreator het volgende:
100 is leuk als je 1x per week naar je schoonouders gaat.
Ik rij tussen de 40 en 50k per jaar en het kost me ontzettend veel tijd dat ik overal 30kph minder hard mag.
Van mij mag het zo snel mogelijk weer harder.
Best hoor. Maar dan ook niet verongelijkt gaan janken als ik je rechts voorbij ga.quote:
Sinds zo'n 4 weken voor de verkiezingen tot aan de verkiezingsavond.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:38 schreef Metalfrost het volgende:
Sinds wanneer luistert de politiek naar wat de burger wil
Laat maar zien dat 'wetenschappelijk' onderzoek. Als je veel kilometers maakt dan weet je wel beter.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:33 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een lagere snelheid voor betere doorstroming en daardoor minder reistijd zorgt. Uit m'n hoofd was 95 km/h de ideale snelheid
Je doet je best maar.quote:Op zondag 6 juni 2021 13:37 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Best hoor. Maar dan ook niet verongelijkt gaan janken als ik je rechts voorbij ga.
https://www.nu.nl/binnenl(...)maximumsnelheid.htmlquote:Op zondag 6 juni 2021 14:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Laat maar zien dat 'wetenschappelijk' onderzoek. Als je veel kilometers maakt dan weet je wel beter.
Inderdaad. Ik merk ook dat ik sneller thuis ben sinds de snelheidsverlaging. Wat ik al eerder aangaf rijdt iedereen nu keurig rechts waardoor ik met minder hindernissen kan passeren. Je kan 2 dingen doen: strenger handhaven op links- en middenplakken of de maximumsnelheid vrijgeven zoals in Duitsland waardoor men eerder geneigd is naar rechts te gaan c.q. beter op te letten.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:13 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)maximumsnelheid.html
Topic mag dicht
quote:Op zondag 6 juni 2021 14:13 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)maximumsnelheid.html
Topic mag dicht
Prima uit te leggen. De capaciteit verandert niet veel als je uit gaat van een volgafstand van 2 seconden maar hogere snelheden zorgen voor veel grotere verschillen tussen langzaam en snel verkeer. Dus meer verstoringen.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik merk ook dat ik sneller thuis ben sinds de snelheidsverlaging. Wat ik al eerder aangaf rijdt iedereen nu keurig rechts waardoor ik met minder hindernissen kan passeren. Je kan 2 dingen doen: strenger handhaven op links- en middenplakken of de maximumsnelheid vrijgeven zoals in Duitsland waardoor men eerder geneigd is naar rechts te gaan c.q. beter op te letten.
Wat zij wetenschappelijk onderzoek noemen, noem ik anekdotisch bewijs want je mist een hoop parameters waardoor hun testsituatie elders anders uitpakt. Het is natuurkundig niet uit te leggen dat je met een lagere snelheid sneller bent. Een lagere snelheid zorgt bij een deel van de automobilisten voor gedragsverandering, terwijl gedragsverandering ook op andere manieren te bereiken is met behoud van snelheid.
Even verder redeneren. Hoe minder druk het is op de weg, des te makkelijker het is om een verstoring op te vangen. Je gaat er nu van uit dat het constant druk is om een max. snelheid van 100 km/u te rechtvaardigen. De praktijk is dat het niet altijd druk is... Daarmee is het onderzoek niet objectief, want je moet veel meer parameters meerekenen.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:38 schreef Drekkoning het volgende:
Prima uit te leggen. De capaciteit verandert niet veel als je uit gaat van een volgafstand van 2 seconden maar hogere snelheden zorgen voor veel grotere verschillen tussen langzaam en snel verkeer. Dus meer verstoringen.
Nu klagen over anekdotisch bewijs terwijl je zelf continu vanuit je onderbuik postquote:Op zondag 6 juni 2021 14:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik merk ook dat ik sneller thuis ben sinds de snelheidsverlaging. Wat ik al eerder aangaf rijdt iedereen nu keurig rechts waardoor ik met minder hindernissen kan passeren. Je kan 2 dingen doen: strenger handhaven op links- en middenplakken of de maximumsnelheid vrijgeven zoals in Duitsland waardoor men eerder geneigd is naar rechts te gaan c.q. beter op te letten.
Wat zij wetenschappelijk onderzoek noemen, noem ik anekdotisch bewijs want je mist een hoop parameters waardoor hun testsituatie elders anders uitpakt. Het is natuurkundig niet uit te leggen dat je met een lagere snelheid sneller bent. Een lagere snelheid zorgt bij een deel van de automobilisten voor gedragsverandering, terwijl gedragsverandering ook op andere manieren te bereiken is met behoud van snelheid.
Wetenschappelijk onderzoek dat niet eens de moeite neemt om oorzaak en gevolg te benoemen Onderbuik bla bla.quote:Op zondag 6 juni 2021 15:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Nu klagen over anekdotisch bewijs terwijl je zelf continu vanuit je onderbuik post
Er is tal van wetenschappelijk onderzoek naar optimale snelheid gedaan. Als dat wordt weggewuifd is de discussie hier wel klaar
Nee joh, dat is onderbuikgevoel!quote:Op zondag 6 juni 2021 17:38 schreef Kreator het volgende:
Volgens mij is vooral wetenschappelijk aangetoond dat je 30km verder bent in je rit, als je een uur hebt gereden met 130 ipv 100.
zo dat is wel 10 minuut extra koffietijd en 6 euro minderquote:Op zondag 6 juni 2021 17:38 schreef Kreator het volgende:
Volgens mij is vooral wetenschappelijk aangetoond dat je 30km verder bent in je rit, als je een uur hebt gereden met 130 ipv 100.
18 minuten winst. Per rit. 36 per dag. Dik 2.5 uur per week.quote:Op zondag 6 juni 2021 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo dat is wel 10 minuut extra koffietijd en 6 euro minder
Dat is helemaal prima, dan kan en mag ook gewoon altijd al.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 06:52 schreef recursief het volgende:
Ik vind overal 100 eerlijk gezegd een verademing. Het rijdt zoveel relaxter en ik rij 20% verder op een tank. Lekker cc aan en cruisen, heerlijk.
Ik weet niet waar jij rondrijdt, maar mijn ervaring is echt anders. Er wordt vaak met een veel kleiner snelheidsverschil en daardoor over veel langere afstanden ingehaald. Blijkbaar is met de invoering van 100km/h het inhalen met een verschil van 1 km per uur de norm geworden.quote:Op zondag 6 juni 2021 14:35 schreef ACT-F het volgende:
Wat ik al eerder aangaf rijdt iedereen nu keurig rechts waardoor ik met minder hindernissen kan passeren.
bron?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:52 schreef Mikeytt het volgende:
Als onderzoek laat zien dat je met een maximumsnelheid van 130 snellet op je bestemming bent dan met een snelheid van 100, dan zou ik wel voorstander zijn.
Maar dat is simpelweg niet zo. Je hebt geen tijdwinst.
tankpas, boeiendquote:Op zondag 6 juni 2021 19:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zo dat is wel 10 minuut extra koffietijd en 6 euro minder
Het is wetenschappelijk aangetoond, dat als je een uur lang 130 rijdt, je 30 km verder bent, dan als je een uur lang 100 rijdt.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 09:52 schreef Mikeytt het volgende:
Als onderzoek laat zien dat je met een maximumsnelheid van 130 snellet op je bestemming bent dan met een snelheid van 100, dan zou ik wel voorstander zijn.
Maar dat is simpelweg niet zo. Je hebt geen tijdwinst.
https://eenvandaag.avrotr(...)p-je-bestemming-aan/quote:
Net zoals die wetenschap aantoont dat je verbruik 20 a 30% meer is op die afstand met die snelheden. Verbruik gaat samen met vervuiling. Dus alle raceneuzen hier willen bewust meer vervuilen.quote:Op maandag 7 juni 2021 04:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is wetenschappelijk aangetoond, dat als je een uur lang 130 rijdt, je 30 km verder bent, dan als je een uur lang 100 rijdt.
Waar kun je een uur 130 rijden?quote:Op maandag 7 juni 2021 04:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het is wetenschappelijk aangetoond, dat als je een uur lang 130 rijdt, je 30 km verder bent, dan als je een uur lang 100 rijdt.
Marginaal. het is vooral een papieren winst, omdat ze het niet uit de veeteelt en industrie durven te halen.quote:Op maandag 7 juni 2021 06:32 schreef Basp1 het volgende:
Dus alle raceneuzen hier willen bewust meer vervuilen.
Als je een uur over de afsluitdijk rijdt, scheelt het 30km.quote:Op maandag 7 juni 2021 08:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Waar kun je een uur 130 rijden?
Over de afsluitdijjk scheelt 100 of 130 geloof ik 5 minuten.
Afdluitdijk = 32 kmquote:Op maandag 7 juni 2021 12:55 schreef Kreator het volgende:
[..]
Als je een uur over de afsluitdijk rijdt, scheelt het 30km.
Verder rij ik elke dag een uur heen en een uur terug. Dat kan in 99.5% van de gevallen gewoon met 130 als dat zou mogen. Het is maar zelden dat het te druk is. Bovendien, áls het al te druk is dan komt dat omdat onze overheid in alle wijsheid heeft besloten om een rijbaan af te kruizen.
Interesseert mij toch geen ene ruk, die afsluitdijk. Het voegt echt niks toe aan de discussie. Als je er 30kph harder mag rijden, scheelt dat procentueel net zoveel tijd. Het is echt zinloos om te zeggen dat het 'maar 4 minuten' scheelt.quote:Op maandag 7 juni 2021 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Afdluitdijk = 32 km
Bij 100 km/u 0,32 uur
Bij 130 km/u 0,246 uur
Scheelt dus 0,074 uur
Dat is 4,43 minuten.
Nog geen 4 en een halve minuut.
Enkele rit.quote:Op maandag 7 juni 2021 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Afdluitdijk = 32 km
Bij 100 km/u 0,32 uur
Bij 130 km/u 0,246 uur
Scheelt dus 0,074 uur
Dat is 4,43 minuten.
Nog geen 4 en een halve minuut.
nou laat ons dan de berekening maar zien. Het verschil in uitstoot tussen 100 en 130. Dat je er de industrie en landbouw bij moet halen is een zwaktebod om de extra vervuiling bij 130 te downplayen. Krijgen we hier dadelijk ook nog de argumenten china vervuilende kolencentrales.quote:Op maandag 7 juni 2021 12:54 schreef Kreator het volgende:
[..]
Marginaal. het is vooral een papieren winst, omdat ze het niet uit de veeteelt en industrie durven te halen.
Die cijfers zijn er echt wel, maar verandert het iets aan je standpunt als ik dat weer helemaal uit ga zoeken?quote:Op maandag 7 juni 2021 13:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
nou laat ons dan de berekening maar zien. Het verschil in uitstoot tussen 100 en 130. Dat je er de industrie en landbouw bij moet halen is een zwaktebod om de extra vervuiling bij 130 te downplayen. Krijgen we hier dadelijk ook nog de argumenten china vervuilende kolencentrales.
Stikstof is een lokaal probleem.quote:Op maandag 7 juni 2021 13:51 schreef Basp1 het volgende:
Krijgen we hier dadelijk ook nog de argumenten china vervuilende kolencentrales.
Zelfs indien waar moeten we dus alsnog het verschil in uitstoot maar voor lief en het gevaarlijker wegverkeer op de koop toenemen omdat 'een klein gedeelte' van de mensen zo nodig 130 (wat in de regel al 135 wordt) wil rijden? Kom zeg. Dat is dan dus echt helemaal nergens voor nodig, het is voor die paar mensen die zich om het marginale verschil druk maken de moeite gelukkig echt niet waard.quote:Op maandag 7 juni 2021 14:00 schreef Piles het volgende:
[..]
Die cijfers zijn er echt wel, maar verandert het iets aan je standpunt als ik dat weer helemaal uit ga zoeken?
Grootste oorzaak van het kleine verschil in uitstoot:
1. Vrachtverkeer stoot heel veel uit in wegverkeer: die gaan niet harder rijden
2. De meeste personenauto's gaan niet 130 rijden, maar blijven rond de 110. Zoals het nu ook is.
Als jij 67,3% van de dagelijkse auto-bestuurders als 'klein gedeelte' en 'paar mensen' wil wegzetten, dan klopt dat ja. En dat is overdag. 's Nachts gaat dat naar 86,9%. Qua mensen die harder dan 100 willen (dus 110+).quote:Op maandag 7 juni 2021 16:12 schreef Dven het volgende:
Zelfs indien waar moeten we dus alsnog het verschil in uitstoot maar voor lief en het gevaarlijker wegverkeer op de koop toenemen omdat 'een klein gedeelte' van de mensen zo nodig 130 (wat in de regel al 135 wordt) wil rijden? Kom zeg. Dat is dan dus echt helemaal nergens voor nodig, het is voor die paar mensen die zich om het marginale verschil druk maken de moeite gelukkig echt niet waard.
quote:Op vrijdag 4 juni 2021 13:08 schreef Piles het volgende:
Als je in de onderliggende data kijkt (tabel H5, tabblad 3 Max snelheid snelwegen) zie je groot verschil tussen dagelijkse snelweg-gebruikers en niet-dagelijks.
Jij zegt nota bene zelf dat de meeste geen 130 zullen gaan rijden. En dan mij veroordelen omdat ik het vervolgens over het kleine gedeelte dat 130 wil rijden heb. Wat voor een slechte grap ben jij danquote:Op maandag 7 juni 2021 16:21 schreef Piles het volgende:
[..]
Als jij 67,3% van de dagelijkse auto-bestuurders als 'klein gedeelte' en 'paar mensen' wil wegzetten, dan klopt dat ja.
Kunnen/mogen vs het daadwerkelijk doen. Ik veroordeel je niet, ik ben het alleen niet met je eensquote:Op maandag 7 juni 2021 16:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Jij zegt nota bene zelf dat de meeste geen 130 zullen gaan rijden. En dan mij veroordelen omdat ik het vervolgens heb over het kleine gedeelte heb 130 wil rijden.
Ik probeer een inhoudelijke discussie te voeren o.b.v. de cijfers, maar laat ook maar.quote:Wat voor een slechte grap ben jij dan
Wat is het probleem dat het "traag en stroperig" is bij het inhalen van vrachtwagens?quote:Op vrijdag 4 juni 2021 08:36 schreef Red_85 het volgende:
100 gaat nergens over. Vooral enorm traag en stroperig bij inhalen van vrachtwagens.
Omdat het niet prettig is om lang naast een vrachtwagen te zitten en op een of andere wijze is het een vangnet voor opstoppingen.quote:Op maandag 7 juni 2021 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is het probleem dat het "traag en stroperig" is bij het inhalen van vrachtwagens?
Je mag toch niet harder dus je houdt niemand op.
Aangezien de rijbanen in Nederland afgescheiden zijn is er inderdaad niet echt een probleem. In landen met niet afgescheiden eenbaanswegen kan het daarentegen wel een dingetje zijn. Gelukkig is het voor die dingen dan vaak weer in de drukke periodes verboden om overdag over bepaalde wegen te rijdenquote:Op maandag 7 juni 2021 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is het probleem dat het "traag en stroperig" is bij het inhalen van vrachtwagens?
Je mag toch niet harder dus je houdt niemand op.
De grootste ergernis is volgens mij ook dat de automobilist z'n navigatie niet meer kan verslaan.quote:Op maandag 7 juni 2021 13:08 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Afdluitdijk = 32 km
Bij 100 km/u 0,32 uur
Bij 130 km/u 0,246 uur
Scheelt dus 0,074 uur
Dat is 4,43 minuten.
Nog geen 4 en een halve minuut.
Gekkenhuis is dat je een uur van je werk woont.quote:Op maandag 7 juni 2021 13:31 schreef Kreator het volgende:
Ik heb even wetenschappelijk onderzoek gedaan en als je in Spanje werkt, maar in Nederland op de afsluitdijk woont, dan moet je elke dag 2000 km heen en 2000km terug.
Dat kost:
2000 / 130 = 15,4 uur
2000 / 100 = 20,0 uur
Dat scheelt dus op een enkele rit dik 4.5 uur. Dat is 9 uur per dag!!!!1111111! Als ik dus 5x per week met 130kph naar spanje en terug rij, dan komt dat exclusief 4 weken vakantie in Spanje op 2160 uur (90 dagen) winst, door gewoon 130 te rijden.
Gekkenhuis.
Gedeeltelijk. Het gedrag van andere weggebruikers heb je niet in de hand. De snelheid van het vrachtverkeer is een gegeven, en het snelheidsverschil van dat vrachtverkeer met het andere verkeer is voor een groot deel bepalend voor de doorstroming. Naarmate dat verschil toeneemt wordt de rechterbaan minder gebruikt en krijg je extra druk op de linkerbaan en zorgt invoegend verkeer voor meer remacties.quote:Op vrijdag 4 juni 2021 16:43 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dat heb je zelf in de hand met de rechtervoet.
Deze indruk heb ik anders totaal nog niet meegemaakt op de weg, linkerbaan is nog net zo druk als anders maar door Covid is het in algemeen veel rustiger.quote:Op woensdag 9 juni 2021 11:21 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
Gedeeltelijk. Het gedrag van andere weggebruikers heb je niet in de hand. De snelheid van het vrachtverkeer is een gegeven, en het snelheidsverschil van dat vrachtverkeer met het andere verkeer is voor een groot deel bepalend voor de doorstroming. Naarmate dat verschil toeneemt wordt de rechterbaan minder gebruikt en krijg je extra druk op de linkerbaan en zorgt invoegend verkeer voor meer remacties.
Ik heb juist de ervaring dat de ruimtes op rechts veel meer gebruikt worden. Voor Covid ging niemand naar rechts als er een paar honderd meter tussen vrachtwagens zat omdat het moeilijk was om weer naar links te komen.quote:Op woensdag 9 juni 2021 15:23 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Deze indruk heb ik anders totaal nog niet meegemaakt op de weg, linkerbaan is nog net zo druk als anders maar door Covid is het in algemeen veel rustiger.
En algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avondsquote:Op donderdag 10 juni 2021 11:22 schreef Mezano02 het volgende:
[..]
Ik heb juist de ervaring dat de ruimtes op rechts veel meer gebruikt worden. Voor Covid ging niemand naar rechts als er een paar honderd meter tussen vrachtwagens zat omdat het moeilijk was om weer naar links te komen.
Wat mij betreft mag het vrachtvervoer naar 100 km uur. Dat scheelt ook.
Waarom? Dat negeren ze toch, net zoals ze dat nu al negeren op de stukken waar dit geldt.quote:Op donderdag 10 juni 2021 11:33 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
En algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds
Dat heeft denk ik meer te maken met de Nür Links traditie van Nederland.quote:Op woensdag 9 juni 2021 15:23 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Deze indruk heb ik anders totaal nog niet meegemaakt op de weg, linkerbaan is nog net zo druk als anders maar door Covid is het in algemeen veel rustiger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |