abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 4 juni 2021 @ 00:49:33 #1
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_199738291
Hallo fok!kers,

Even een vraagje voor de handigen onder jullie. Recent heb ik een Fiat Panda uit 2010 (1100cc - 54pk :')) aangekocht voor een aantrekkelijke prijs. Nu maakt de wagen bij het koud starten een soort krassend geluid dat blijft voor circa een halve seconde, daarna loopt de wagen gewoon prima. Hoe warmer de motor wordt hoe zachter het geluid. Als de motor na 5 minuten éénmaal is opgewarmd komt het geluid niet meer voor.

Nu vroeg ik me af wat het eventueel kan zijn? Startmotor? Multiriem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_199738649
Die startmotor kan het haast niet zijn want zodra je de sleutel terugdraait haakt die motor als t goed is meteen af.
Of dat is juist de storing.

Ik zou het zelf eerst zoeken in olie. Wanneer voor het laatst ververst? Als olie ouder wordt, wordt ie ook dikker vaak. Net als veel mensen overigens, maar dat daargelaten. Als dan de olie opwarmt wordt ie weer dunner waardoor het beter gaat smeren. Dus dat kan verklaren dat je op den duur minder krasgeluid hoort.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2021 07:55:23 ]
pi_199739138
Heb je de auto bij een particulier gekocht of van een bedrijf?
In het laatste geval heb je minimaal recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper..
pi_199739343
Lijkt er op dat de bendix van de startmotor niet goed terug komt na het starten van de motor.
Dan gaat het tandwiel tandenpoetsen tegen de vertanding op het vliegwiel.
  vrijdag 4 juni 2021 @ 10:38:21 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_199740398
Maak es een filmpje en post het hier..

Klinkt domweg als een gillende snaar.. als je net gestart hebt gaat je dynamo aan het werk om de gebruikte stroom terug te proppen in de accu, dat levert wat weerstand op. Snaar is koud en misschien een beetje versleten of staat te slap, dan slipt hij en dan gaat hij even krijsen. als je gas geeft wordt dat erger. Na een tijdje slippen wordt de snaar warm en ietwat plakkerig en dan houdt het op.

Is een theorie he.. het kan ook iets anders zijn.

Die 'sticky bendix' theorie kan ook, maar dat klinkt heel anders, en dat sloopt je startmotor met een redelijk hoog tempo..

Motorkap open, starten, uitstappen en een filmpje maken.. dan kunnen we even meeluisteren. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 4 juni 2021 @ 10:41:51 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199740442
Dat is de motor. Bij een Fiat Panda klinkt die nu eenmaal zo. Maar je bent waarschijnlijk niet gewend dat de motor inderdaad start als je de sleutel omdraait, dus denk je dat het een raar geluid is.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zaterdag 5 juni 2021 @ 15:08:19 #7
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_199755891

Alvast Bedankt voor jullie reactie's, ik heb vanmorgen even een video opgenomen. Ik hoop dat alles zo even wat duidelijker is.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 15:10:01 #8
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_199755911
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:08 schreef meneerfiets het volgende:

Alvast Bedankt voor jullie reactie's, ik heb vanmorgen even een video opgenomen. Ik hoop dat alles zo even wat duidelijker is.
Dit is als hij één minuutje heeft gedraaid. Helemaal niets meer van te merken dan.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 17:07:41 #9
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_199757400
Klinkt toch wel als een plakkende bendix ja.
pi_199758328
Ook ik denk dat de bendix een beetje plakt.
Als de boel een beetje warm is wordt het vet of ander smeermiddel dat in de startmotor zit ook wat warmer en dus soepeler waardoor de bendix dan wél op tijd terugtrekt.
Als ik jou was zou ik de startmotor er af halen, schoonmaken en het asje van de bendix na het schoonmaken opnieuw een smeermiddel geven, effe nét iets soepeler laten gaan.
  zaterdag 5 juni 2021 @ 19:08:38 #11
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_199758638
Heel erg bedankt voor jullie adviezen. Als ik me niet vergis is de startmotor demonteren een hele klus bij deze generatie Panda's. Ik hou jullie alvast op de hoogte. ;)
  woensdag 16 juni 2021 @ 23:12:56 #12
396222 meneerfiets
Voormalig wielerexpert
pi_199920265
Even een kleine update over de Panda, het was dus wel degelijk een 'plakkende bendix'. Bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Nu blijkt dat beide draagarmen niet in uitstekende conditie zijn, dus die ga ik ook maar even laten vervangen. Garagist (geen merkdealer) wist we echter niet te vertellen wat de kosten hiervan zouden zijn. Wat denken jullie? ik zou denken 300 euro voor twee draagarmen inclusief plaatsing?
pi_199922700
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juni 2021 23:12 schreef meneerfiets het volgende:
Even een kleine update over de Panda, het was dus wel degelijk een 'plakkende bendix'. Bedankt voor jullie deskundige uitleg.

Nu blijkt dat beide draagarmen niet in uitstekende conditie zijn, dus die ga ik ook maar even laten vervangen. Garagist (geen merkdealer) wist we echter niet te vertellen wat de kosten hiervan zouden zijn. Wat denken jullie? ik zou denken 300 euro voor twee draagarmen inclusief plaatsing?
Even snel gekeken of die dezelfde constructie hebben als de 500 / Ford Ka (want die staan op hetzelfde platform), en die hebben nog een stuk subframe/bumperbalk dat er eerst voor weg moet en waarvoor de bumper ook aan de kant moet. Gelukkig heeft de Panda die zo te zien niet, dat scheelt ^O^

Wiel eraf, fusee los en twee bouten los en dat zou het moeten zijn. Zolang het niet muurvast zit zal dat niet al te veel werk kosten. Prijs van de draagarm bij je garage durf ik niet te zeggen (van de Ka weet ik dat ze 75-100e zijn per stuk) maar voor 300 euro zou het inderdaad dan op zich wel moeten kunnen.
pi_199925790
39 Euro per draagarm (Febi)
55 als je het beste soul wilt (Meyle)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')