abonnement Unibet Coolblue
pi_199726065
Ik kreeg deze reactie op mijn post in de “vriend is blijven hangen in studentenleven” trilogie.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 02:59 schreef Nederturk het volgende:
Ik snap echt precies war je bedoelt. We leven in zo een systeem dat als je alle dingen die je "moet" doen echt gaat doen, hou je geen tijd meer over voor jezelf. Ik heb ook fases dat ik mijn huis even een tijdje niet schoonmaak. Alles wat we moeten doen zoals jij opsomt neemt zoveel tijd in dat je niets overhoudt qua tijd. Deprimerend :'(
(Als dit niet de bedoeling is haal ik het weg excuses)
Ik was erg blij met deze reactie want ikzit hier best wel mee maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat dit nou eenmaal normaal is (en het iig qua resultaat dat het oplevert/omstsndigheden beter is in Nederland dan in veel andere landen) .
. Daarnaast zijn er altijd van die kleine dingetjes zijn die moeten maar toch op de 1 of andere manier altijd meer tijd in beslag nemen dan je verwachtte. Bijv. boodschappen doen maar portemonnee vergeten en weer terug moeten, rekeningen tussendoor die je moet betalen, iets morsen, enz.
Zelf heb ik ee nu redelijk vrede mee. Ik heb al mijn hobby matige activiteiten voor mezelf jaren geleden al aan de kant geschoven omdat het toch niks meer ging worden. Ik probeer me te concentreren op hoe ik bij lichaamsbeweging, relax oefeningen en afspraken met anderen meer ontspannen kan zijn.

POLL

[ Bericht 2% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 03-06-2021 02:05:11 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199726281
Komt omdat een ideologisch zelfstandig huishouden is gebaseerd op minimaal twee mensen.
Het is een van de dingen die niet meegegroeid zijn met het idee dat een enkel individu één huishouden kan runnen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_199726314
Beetje herkenbaar!
Wil, als ik de energie heb, ook wel eens doorgaan met huishoudelijke shit tot het opeens 23 uur is. :+
Of op een zaterdag een paar dingen willen doen en dan is het opeens al aan het einde van de middag..

Ik probeer regelmatig gewoon schijt te hebben en begin dan de zaterdag met een hobby/ontspanning en zie wel hoe laat het wordt. Of heb s avonds echt geen energie en kruip lekker achter de pc. Maar soms knaagt dat schuldgevoel wel een beetje.

Mijn huishoudelijke taken doe ik vooral naar prioriteit:
- Stofzuigen/afwassen/reiniger in toilet mikken
- Stof verwijderen/dingen afnemen met een doekje
- Grote projecten als de badkamer goed schoonmaken

Meestal kom ik niet verder dan het tweede punt. :P
Wat mij ook helpt is een rooster in Excel waarin staat wat ik wanneer wil doen en heb gedaan. Dan zie ik met één oogopslag welk klusje het langst geleden is en wat ik moet gaan doen.
Heb ik geen tijd of zin, dan open ik het rooster gewoon niet.
  donderdag 3 juni 2021 @ 06:47:04 #4
80382 manny
30 is best veel
pi_199726315
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 05:34 schreef Metalfrost het volgende:
Komt omdat een ideologisch zelfstandig huishouden is gebaseerd op minimaal twee mensen.
Het is een van de dingen die niet meegegroeid zijn met het idee dat een enkel individu één huishouden kan runnen.
Wat in hemelsnaam bedoel je met die 2 zinnen ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_199726320
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 01:51 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik kreeg deze reactie op mijn post in de “vriend is blijven hangen in studentenleven” trilogie.
[..]

(Als dit niet de bedoeling is haal ik het weg excuses)
Ik was erg blij met deze reactie want ikzit hier best wel mee maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat dit nou eenmaal normaal is (en het iig qua resultaat dat het oplevert/omstsndigheden beter is in Nederland dan in veel andere landen) .
. Daarnaast zijn er altijd van die kleine dingetjes zijn die moeten maar toch op de 1 of andere manier altijd meer tijd in beslag nemen dan je verwachtte. Bijv. boodschappen doen maar portemonnee vergeten en weer terug moeten, rekeningen tussendoor die je moet betalen, iets morsen, enz.
Zelf heb ik ee nu redelijk vrede mee. Ik heb al mijn hobby matige activiteiten voor mezelf jaren geleden al aan de kant geschoven omdat het toch niks meer ging worden. Ik probeer me te concentreren op hoe ik bij lichaamsbeweging, relax oefeningen en afspraken met anderen meer ontspannen kan zijn.

[poll=2516]
Wat ik probeer aan compensatie is...zoveel mogelijk lichaamsbeweging, (trap ipv lift, fiets ipv of auto, elke pauze rondje lopen) want dan hoef ik verder niet te sporten (vind sport niet leuk ook), scheelt wat tijd. En koken voor meer dagen. Sowieso kook ik snel en gezond, nooit uren in de keuken. Maar eens per week boodschappen doen. Scheelt ook geld en je bent in een keer klaar. Poetsen sla ik ook regelmatig over, want en hekel aan en mij boeit het niet zo of je van de vloer kunt eten. Verder doe ik ontspanningsoefeningen etc vaak ook gecombineerd met wat anders, bv mindful groente hakken en de wandeling in de pauze, en een ademhalingsoefening met oortjes in in de trein. Heb ik nog steeds vaak het idee tijd tekort te komen...maar dit helpt iig om ietsje meer tijd over te houden. No way dat ik ga skippen in hobby’s, want dat is waar de lol vandaan komt, de andere dingen zijn verplichtingen en als ik slechts leef om verplichtingen te doen dan vind ik het leven niet leuk.
pi_199726329
quote:
19s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:47 schreef manny het volgende:

[..]

Wat in hemelsnaam bedoel je met die 2 zinnen ?
Ik denk dat hier gezegd wordt, vroeger was een zelfstandig huishouden...de man ging werken, de vrouw deed het huishouden en voedde de kinderen grotendeels op, de taken werden dus verdeeld. En meer mensen waren niet single, dus hoefden niet alles zelf te doen. Nu zijn er meer singles en ook bij stellen moeten meestal beide partners werken. Soms parttime, maar steeds vaker beide fulltime, dan is er minder tijd over.
pi_199726334
Ik heb andersom, om me heen hoor ik deze geluiden dat het leven zo druk is enz terwijl ik voor mn gevoel alleen maar loop te lanterfanten. Ben wel eens bang dat ik ineens geconfronteerd ga worden met de gevolgen hiervan, dat ik denk shit hier had ik die andere 50% mijn tijd aan moeten spenderen ipv te lanterfanten.
Aan de andere kant, ik heb geen gezin zoals veel leeftijdsgenoten wel hebben, geen groot huis om te onderhouden, dus logisch dat ik tijd over heb.
What's the name of the game?
pi_199726340
quote:
19s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:47 schreef manny het volgende:

[..]

Wat in hemelsnaam bedoel je met die 2 zinnen ?
Zin 1.
Komt omdat = uitleg volgend
een ideologisch zelfstandig huishouden = een door de maatschappij omkaderd belangenpakket omtrent het runnen van een huishouden
is gebaseerd op = fundament gelegd met
minimaal twee mensen = een samenwonend, wellicht getrouwd stel met gezinsuitbreiding in de planning
De zin houdt een klassiek beeld aan in de visie op het runnen van een huishouden.

Zin 2.
Het is een van de dingen = onder andere naast gezamenlijk loon, voordelen van huwelijk, voordelen van samenwonen, enzovoort
die niet meegegroeid zijn = het is een vrij nieuw concept dat ongeveer 30 jaar geleden zijn intrede maakte, in vergelijking met minstens 1500 jaar huishoudens met twee of meer personen
met het idee = met betrekking tot
een enkel individu = één iemand
één huishouden = alle taken die moeten worden verricht om als bewoner in een woning te kunnen gedijen
kan runnen = mogelijk te maken.
De zin vergelijkt vroeger en nu.
Google is your friend, abuse your friends
pi_199726354
Best wel herkenbaar. Ik ‘worstelde’ hier de eerste jaren na m’n studententijd ook best wel mee. Werk, sport, sociale activiteiten slurpte al m’n tijd op.

Ik had toen de mazzel dat ik 4 dagen per week werkte en op m’n vrije doordeweekse dag de rotklusjes kon doen. Toch verklootte ik die dag altijd voor m’n gevoel. Ik moest hem van mezelf zo efficiënt mogelijk indelen, wat er voor zorgde dat ik eigenlijk helemaal niet genoot van m’n vrije dag.

Daarbij komt dat ik ADD heb en dan ben je meestal een ster in het inefficiënt omgaan met je tijd. Inmiddels heb ik dat wel achter me gelaten en geleerd dat lummelen gewoon belangrijk voor me is. En dat ik het stofzuigen oid. best een dagje uit mag stellen.

Ik deel het huishouden nu sowieso op in mini-klusjes om het zo maar te noemen. Elke dag ff iets kleins doen, zodat het minder lijkt. Overigens helpt corona ook wel. Minder sociale activiteiten, meer tijd voor mezelf.
  donderdag 3 juni 2021 @ 07:57:19 #10
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_199726552
Nee, ik herken het niet bij mezelf.

Ik vind het zelf altijd maar apart als mensen claimen bijzonder druk te zijn met 'dagelijkse dingen', of eigenlijk vrijwel altijd als ze claimen heel druk te zijn. Volgens mij is dat namelijk meer een state of mind dan dat je daadwerkelijk tijd tekort komt.
Als ik opsom wat ik doe op een dag, dan zeggen mensen vaak dat ik het vast heel druk moet hebben. Maar intussen ervaar ik vrij veel ruimte op een dag om te ontspannen of dingen te doen die voor mij niet zo belangrijk zijn (en om te FOKken natuurlijk, want dat is heel belangrijk). En dan nog baal ik soms dat ik teveel tijd heb verspild aan het meedoen in kansloze internetdiscussies ofzo.
WFPB!
  donderdag 3 juni 2021 @ 08:19:48 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199726662
Als je wel tijd zou kunnen vrijhouden/vrijmaken, dan heb je dus eigenlijk niks leuks om die tijd aan te besteden omdat je je hobbymatige activiteiten helemaal hebt opgegeven. Dus dan ga je iets onbevredigends doen zoals discussies voeren op FOK! Er blijft dus blijkbaar wel tijd over…
The love you take is equal to the love you make.
pi_199727856
Bedankt voor de reacties. Interessant dat het tot nu toe bijna gelijk verdeeld is hoe mensen hun leven op gebied van vrije tijd ervaren.

quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 05:34 schreef Metalfrost het volgende:
Komt omdat een ideologisch zelfstandig huishouden is gebaseerd op minimaal twee mensen.
Het is een van de dingen die niet meegegroeid zijn met het idee dat een enkel individu één huishouden kan runnen.
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 07:00 schreef Metalfrost het volgende:
Zin 1.
Komt omdat = uitleg volgend
een ideologisch zelfstandig huishouden = een door de maatschappij omkaderd belangenpakket omtrent het runnen van een huishouden
is gebaseerd op = fundament gelegd met
minimaal twee mensen = een samenwonend, wellicht getrouwd stel met gezinsuitbreiding in de planning
De zin houdt een klassiek beeld aan in de visie op het runnen van een huishouden.

Zin 2.
Het is een van de dingen = onder andere naast gezamenlijk loon, voordelen van huwelijk, voordelen van samenwonen, enzovoort
die niet meegegroeid zijn = het is een vrij nieuw concept dat ongeveer 30 jaar geleden zijn intrede maakte, in vergelijking met minstens 1500 jaar huishoudens met twee of meer personen
met het idee = met betrekking tot
een enkel individu = één iemand
één huishouden = alle taken die moeten worden verricht om als bewoner in een woning te kunnen gedijen
kan runnen = mogelijk te maken.
De zin vergelijkt vroeger en nu.
:D maar als single zonder gezin heb je ook minder taken.

quote:
2s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:43 schreef DJKoster het volgende:
Beetje herkenbaar!
Wil, als ik de energie heb, ook wel eens doorgaan met huishoudelijke shit tot het opeens 23 uur is. :+
Of op een zaterdag een paar dingen willen doen en dan is het opeens al aan het einde van de middag..

Ik probeer regelmatig gewoon schijt te hebben en begin dan de zaterdag met een hobby/ontspanning en zie wel hoe laat het wordt. Of heb s avonds echt geen energie en kruip lekker achter de pc. Maar soms knaagt dat schuldgevoel wel een beetje.

Mijn huishoudelijke taken doe ik vooral naar prioriteit:
- Stofzuigen/afwassen/reiniger in toilet mikken
- Stof verwijderen/dingen afnemen met een doekje
- Grote projecten als de badkamer goed schoonmaken

Meestal kom ik niet verder dan het tweede punt. :P
Wat mij ook helpt is een rooster in Excel waarin staat wat ik wanneer wil doen en heb gedaan. Dan zie ik met één oogopslag welk klusje het langst geleden is en wat ik moet gaan doen.
Heb ik geen tijd of zin, dan open ik het rooster gewoon niet.
Ja, ik hanteer dezelfde aannpak. Kan idd snel 23.00 worden. Maar ik kijk vooral hoe vies iets is, want een excelbestand bijhouden kost ook weer extra tijd. Badkamer maak ik alleen schoon als het vuil en de vlekken zich zichtbaar hebben opgehoopt , maar dat is misschien ook niet goed.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:50 schreef BeauCis het volgende:
Wat ik probeer aan compensatie is...zoveel mogelijk lichaamsbeweging, (trap ipv lift, fiets ipv of auto, elke pauze rondje lopen) want dan hoef ik verder niet te sporten (vind sport niet leuk ook), scheelt wat tijd. En koken voor meer dagen. Sowieso kook ik snel en gezond, nooit uren in de keuken. Maar eens per week boodschappen doen. Scheelt ook geld en je bent in een keer klaar. Poetsen sla ik ook regelmatig over, want en hekel aan en mij boeit het niet zo of je van de vloer kunt eten. Verder doe ik ontspanningsoefeningen etc vaak ook gecombineerd met wat anders, bv mindful groente hakken en de wandeling in de pauze, en een ademhalingsoefening met oortjes in in de trein. Heb ik nog steeds vaak het idee tijd tekort te komen...maar dit helpt iig om ietsje meer tijd over te houden. No way dat ik ga skippen in hobby’s, want dat is waar de lol vandaan komt, de andere dingen zijn verplichtingen en als ik slechts leef om verplichtingen te doen dan vind ik het leven niet leuk.
Dat doe ik ook allemaal wel al, scheelt idd weer iets maar niet genoeg, ja ik denk dat in het leven van veel mensen weinig lol te beleven kan vallen

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:57 schreef BeauCis het volgende:
Ik denk dat hier gezegd wordt, vroeger was een zelfstandig huishouden...de man ging werken, de vrouw deed het huishouden en voedde de kinderen grotendeels op, de taken werden dus verdeeld. En meer mensen waren niet single, dus hoefden niet alles zelf te doen. Nu zijn er meer singles en ook bij stellen moeten meestal beide partners werken. Soms parttime, maar steeds vaker beide fulltime, dan is er minder tijd over.
Klopt maar tegenwoordig heeft niet iedereen kinderen en de huizen zijn dan kleiner

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:59 schreef -marz- het volgende:
Ik heb andersom, om me heen hoor ik deze geluiden dat het leven zo druk is enz terwijl ik voor mn gevoel alleen maar loop te lanterfanten. Ben wel eens bang dat ik ineens geconfronteerd ga worden met de gevolgen hiervan, dat ik denk shit hier had ik die andere 50% mijn tijd aan moeten spenderen ipv te lanterfanten.
Aan de andere kant, ik heb geen gezin zoals veel leeftijdsgenoten wel hebben, geen groot huis om te onderhouden, dus logisch dat ik tijd over heb.
Wat denk je dat de gevolgen kunnen zijn dan? Heb zelf ook geen gezin en geen groot huis maar ervaar hetzelfde als die mensen, dus denk niet dat het daaraan ligt. Gek hoe het per persoon kan verschillen.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 07:04 schreef Tommeke het volgende:
Best wel herkenbaar. Ik ‘worstelde’ hier de eerste jaren na m’n studententijd ook best wel mee. Werk, sport, sociale activiteiten slurpte al m’n tijd op.

Ik had toen de mazzel dat ik 4 dagen per week werkte en op m’n vrije doordeweekse dag de rotklusjes kon doen. Toch verklootte ik die dag altijd voor m’n gevoel. Ik moest hem van mezelf zo efficiënt mogelijk indelen, wat er voor zorgde dat ik eigenlijk helemaal niet genoot van m’n vrije dag.

Daarbij komt dat ik ADD heb en dan ben je meestal een ster in het inefficiënt omgaan met je tijd. Inmiddels heb ik dat wel achter me gelaten en geleerd dat lummelen gewoon belangrijk voor me is. En dat ik het stofzuigen oid. best een dagje uit mag stellen.

Ik deel het huishouden nu sowieso op in mini-klusjes om het zo maar te noemen. Elke dag ff iets kleins doen, zodat het minder lijkt. Overigens helpt corona ook wel. Minder sociale activiteiten, meer tijd voor mezelf.
Krijg je medicatie of therapie voor je AdHD? Hoe uit het zich bij jou dan? Ik was getest maar men vond me uiteindelijk alleen een aansteller.
Je hebt misschien ontspanning nodig, maar als het ervoor zorgt dat je nooit lange termijn doelen haalt is dat ook niet fijn. Maargoed, ik heb dat perspectief idd ook maar aangenomen. Als ik zelf weer kostbare tijd heb verkloot dan zeg ik tegen mezelf: een mens dwingt zichzelf onbewust om te ontspannen. Leuk is anders maar ook dat heb ik idd in zekere mate geaccepteerd. Je moet wel anders ben je de hele dag boos en dat staat ook weer het hervatten van het functioneren hoe men verwacht in de weg. Mini klusjes probeer ik ook, is iig iets motiverender dan 1 grote berg, maar ik vergeet het vaak,

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 07:57 schreef Dizorn het volgende:
Nee, ik herken het niet bij mezelf.

Ik vind het zelf altijd maar apart als mensen claimen bijzonder druk te zijn met 'dagelijkse dingen', of eigenlijk vrijwel altijd als ze claimen heel druk te zijn. Volgens mij is dat namelijk meer een state of mind dan dat je daadwerkelijk tijd tekort komt.
Als ik opsom wat ik doe op een dag, dan zeggen mensen vaak dat ik het vast heel druk moet hebben. Maar intussen ervaar ik vrij veel ruimte op een dag om te ontspannen of dingen te doen die voor mij niet zo belangrijk zijn (en om te FOKken natuurlijk, want dat is heel belangrijk). En dan nog baal ik soms dat ik teveel tijd heb verspild aan het meedoen in kansloze internetdiscussies ofzo.
Hoe zorgt jouw state of mind ervoor dat je meer tijd over hebt?
Heb je een concreet voorbeeld over hoe je eerst heel veel taken had en na verandering van je state of mind minder?
Dat laatste probeer ik ook te verminderen en lukt me op zich wel wat beter. Ten minste, wanneer ik niets nuttigs bij te dragen heb en alleen mening wil ventileren.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 08:19 schreef Lienekien het volgende:
Als je wel tijd zou kunnen vrijhouden/vrijmaken, dan heb je dus eigenlijk niks leuks om die tijd aan te besteden omdat je je hobbymatige activiteiten helemaal hebt opgegeven. Dus dan ga je iets onbevredigends doen zoals discussies voeren op FOK! Er blijft dus blijkbaar wel tijd over…
Er zit wat in maar de tijd op fok gaat altijd ten koste van iets verplichts, vaak slaap of mijn planning. Het is op dit moment niet echt tijd dat ik zou hebben als ik voldoende slaap nam die ik nodig heb en echt alle huishoudelijke taken goed zou doen. In dit geval bijvoorbeeld ging het ten koste van vergeten boodschappen halen die ik gepland had op de vroege ochtend, zodat het minder druk in de winkel zou zijn. Nu moet ik ze alsnog in de drukte straks of morgenochtend gaan halen. Eigen keuze, net als het openen van dit topic. de gedachtengang was:
- wou op tijd reageren omdat bericht anders niet actueel meer was
- als ik niet snel op reacties reageer verlies ik helemaal de motivatie

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 03-06-2021 10:41:14 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199728179
Tuurlijk is dit wel deels herkenbaar, maar het probleem is meer maatschappelijk vind ik. We zijn teveel verwend. Om het maar even te illustreren:

- 3 uur per dag op sociaal media: "geen probleem, moet kunnen"
- 1 uur per week stofzuigen: "drama, past niet in m'n agenda, geen zin, andere dingen gaan voor"

Het probleem is niet zoiets als tijd management, maar prioriteiten kunnen stellen en jezelf een schop onder de reet kunnen geven.

Vooral leuk bij de types die niet of part time werken en stofzuigen de enige activiteit in een middag omvat en ze zelfs dat niet kunnen bekokstoven zonder te morren. First world problems zijn het.
pi_199728632
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 11:02 schreef Justinn het volgende:
Tuurlijk is dit wel deels herkenbaar, maar het probleem is meer maatschappelijk vind ik. We zijn teveel verwend. Om het maar even te illustreren:

- 3 uur per dag op sociaal media: "geen probleem, moet kunnen"
- 1 uur per week stofzuigen: "drama, past niet in m'n agenda, geen zin, andere dingen gaan voor"

Het probleem is niet zoiets als tijd management, maar prioriteiten kunnen stellen en jezelf een schop onder de reet kunnen geven.

Vooral leuk bij de types die niet of part time werken en stofzuigen de enige activiteit in een middag omvat en ze zelfs dat niet kunnen bekokstoven zonder te morren. First world problems zijn het.
Deze reactie is gelijk alweer populair, zoals het met afzeikreacties en “kijk anderen eens aanstellers zijn” reacties altijd zo is. Terwijl ik
- letterlijk in mijn op aangeef dat het in NL nog luxe is
- letterlijk aangeef dat ik dus wel met het huishouden bezig ben en dat ik begrijp dat fok tijd ten koste gaat van andere dingen
- letterlijk aangeef dat stofzuigen dus niet mijn enige verplichte activiteit in een middag is, lol dat slaat nergens op.. dat is toch bij niemand zo?

Maar goed, ik begrijp dat bovenstaande spartaan ook geen enkele vrije tijd voor zichzelf heeft maar er daarnaast alleen maar trots over voelt en daarom superieur is.
Je hebt wel gelijk dat we in NL nog verwend zijn maar dat is iets wat iedereen zich denk ik heus wel realiseert.
Deels kun je daar positief van worden, stel je niet aan het kan erger kan idd motiverend zijn
Maar deels is het ook deprimerend dat het beter dan dit nooit kan worden, alleen nog maar slechter.
Tenzij je heel innovatief bent en op de toekomst vooruitloopt, maar dan heb je mazzel.
Of als je heel snel bent , als het je is gelukt om jezelf te trainen om zo snel mogelijk alles af te werken. Ik denk dat mensen die sporten of van nature veel energie hebben dit beter kunnen dan anderen. Mensen die hun hele leven als een sport zien en dat volhouden
Je moet ook voor het creeren van vrije tijd je best doen, dat snap ik wel, het is alleen wel een moeilijke uitdaging.
Vooral om jezelf er ook goed bij te blijven voelen want een gevoel van onrust en gejaagdheid komt ook al snel om de hoek kijken wanneer je alles te snel doet. Iig dat heb ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 03-06-2021 15:22:49 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199728743
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 06:59 schreef -marz- het volgende:
Ik heb andersom, om me heen hoor ik deze geluiden dat het leven zo druk is enz terwijl ik voor mn gevoel alleen maar loop te lanterfanten. Ben wel eens bang dat ik ineens geconfronteerd ga worden met de gevolgen hiervan, dat ik denk shit hier had ik die andere 50% mijn tijd aan moeten spenderen ipv te lanterfanten.
Aan de andere kant, ik heb geen gezin zoals veel leeftijdsgenoten wel hebben, geen groot huis om te onderhouden, dus logisch dat ik tijd over heb.
Dit.
pi_199730979
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juni 2021 11:48 schreef Fugue het volgende:
Dit.
Heb jij ook geen gezin? En waar had jij dan je tijd aan moeten besteden wat je nu niet doet? Voel je je daar soms ook angstig over zoals -marz-?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  donderdag 3 juni 2021 @ 15:25:31 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199731051
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 07:57 schreef Dizorn het volgende:
Nee, ik herken het niet bij mezelf.

Ik vind het zelf altijd maar apart als mensen claimen bijzonder druk te zijn met 'dagelijkse dingen', of eigenlijk vrijwel altijd als ze claimen heel druk te zijn. Volgens mij is dat namelijk meer een state of mind dan dat je daadwerkelijk tijd tekort komt.
Als ik opsom wat ik doe op een dag, dan zeggen mensen vaak dat ik het vast heel druk moet hebben. Maar intussen ervaar ik vrij veel ruimte op een dag om te ontspannen of dingen te doen die voor mij niet zo belangrijk zijn (en om te FOKken natuurlijk, want dat is heel belangrijk). En dan nog baal ik soms dat ik teveel tijd heb verspild aan het meedoen in kansloze internetdiscussies ofzo.
Precies dit. Ik werk 50-55 uur en we hebben een baby van 8 maanden waar m'n man voor zorgt. Hier nooit het gevoel dat ik 'geen tijd' heb. Mijn werk is wel echt ontzettend druk en gejaagd, dus daarin ervaar ik dat wel. Huishouden laat ik 1x per week doen, boodschappen laat ik 1x per week bezorgen. 1 of 2 bezoekjes aan familie of vrienden per week, soms lang weekendje weg of een dagje helemaal niets doen. Elke avond zeker 2-3 uurtjes schermtijd. Prima leventje zo.
Resistance is futile.
pi_199731104
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 10:28 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Wat denk je dat de gevolgen kunnen zijn dan? Heb zelf ook geen gezin en geen groot huis maar ervaar hetzelfde als die mensen, dus denk niet dat het daaraan ligt. Gek hoe het per persoon kan verschillen.
Geen idee. Het is een soort FOMO kwestie denk ik.

Het straalt wel iets van belangrijkheid uit, als je het altijd als een razende malle druk hebt met van alles en nog wat, je baan/bedrijf aan het runnen, een gezinsleven en huishouden aan het draaiende houden, een sociaal leven aan het bijhouden en dat alles op een planmatige/efficiënte manier. Productief zijn is volgens mij best een belangrijke drijfveer voor veel mensen.

Mijn leven verloopt meer als een boemeltreintje op een enkel spoor. De dingen die ik meemaak lijken eerder een stroom aan random momenten, dan dat ik iets bewust aan het doen of nastreven ben. Daardoor vrees ik wel eens dat ik iets mis. Aan de andere kant waardeer ik die stroom van toevalligheden en de rust wel steeds meer en leer ik erop te vertrouwen dat niet alles zo random is als het lijkt. Ik stuur meer op een onbewust niveau in de gewenste richting denk ik.

Eerder had ik wel dat ik heel veel dingen altijd nog moest doen, of VOND dat ik moest doen, en constant achter de feiten aan liep. En vooral erg teleurgesteld was in mezelf, en daardoor boos. Vanuit filosofisch oogpunt vind ik dan dat ik mijn leven aan het vergooien ben en energie aan het verspillen ben door strijd aan te gaan met mezelf. Wat als ik morgen doodga, dan heb ik de helft van de tijd mezelf lopen haten omdat ik suffe dingen niet ging doen waarvan ik zelf had bedacht dat ik ze moest doen, super random eigenlijk. Als een gevangene van mezelf.

Toen ben ik dat moeten consequent gaan vervangen in "ik wil ... doen" een semantisch verschil maar het maakt dat ik minder strijd heb rondom dingen die nog eigenlijk moeten. Als ik iets echt niet wil doen, zoals stofzuigen, doe ik het soms ook gewoon 2 weken niet. En daarna wel gewoon weer een paar keer per week. Koken doe ik soms een week of twee gewoon niet als ik er geen zin in heb. Ik heb ook wel eens een halfjaar niet gekookt. Blijkbaar moest ik nog een of andere opstandige fase doorleven om iets te verwerken ofzo. Maar onderaan de streep kook en stofzuig ik nu veel vaker dan toen ik er nog strijd over had met mezelf, en nu heb ik ook nog oprecht plezier in de dingen die ik doe en geen stress meer.

Voor mij was de oplossing dus stoppen met strijd voeren tegen jezelf. Zelfde met eten en gewicht, ik probeerde altijd om slank te blijven en stond mezelf daardoor weinig toe. Dat heb ik losgelaten en mezelf beloofd dat ik gewoon alles mocht eten wat ik wou. Toen werd ik eerst 20kg zwaarder maar na een halfjaar begon dat weer om te draaien en nu eet ik ineens gezonder dan ooit en ben ik weer slank, maar nu zonder moeite. Strijd voeren met jezelf houdt je heel erg tegen in je ontwikkeling denk ik. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik merk wel dat je vanuit je gedachten/ratio weinig te willen/eisen hebt van jezelf wat op de lange termijn werkbaar is.

Het is ook proberen los te komen van een bepaalde norm, want ik vraag me af of de Nederlandse norm qua leefstijl erg gezond is.
What's the name of the game?
  donderdag 3 juni 2021 @ 15:40:23 #19
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_199731225
Erg herkenbaar. Maar vooral door het feit dat ik zojuist ben afgestudeerd, nu een baan van 40 uur heb en op mezelf ben gaan wonen, waarbij ik nu ineens meer zelf moet koken, boodschappen doen en moet schoonmaken. Ja, dat is behoorlijk tijdrovend ineens.
pi_199731537
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:30 schreef -marz- het volgende:

[..]

Geen idee. Het is een soort FOMO kwestie denk ik.

Het straalt wel iets van belangrijkheid uit, als je het altijd als een razende malle druk hebt met van alles en nog wat, je baan/bedrijf aan het runnen, een gezinsleven en huishouden aan het draaiende houden, een sociaal leven aan het bijhouden en dat alles op een planmatige/efficiënte manier. Productief zijn is volgens mij best een belangrijke drijfveer voor veel mensen.

Het is ook proberen los te komen van een bepaalde norm, want ik vraag me af of de Nederlandse norm qua leefstijl erg gezond is.
Denk idd dat veel mensen teveel ballen hoog proberen te houden omdat het zo lijkt te horen. Vraag me wel af of de motivatie ervoor imago is, of dat mensen zich mee laten sleuren in wat voor mensen om heb heen de norm lijkt te zijn.

Daarnaast zijn er ook een boel dingen die daadwerkelijk moeten, die niet iedereen perse wil, maar die misschien in een iets ander jasje gegoten beter bij iemand zouden passen. Sommige dingen als werken op kantoor, of bij een ander bedrijf zijn de norm terwijl een boel mensen mentaal beter af zijn met thuiswerken. Niet alleen sparen ze reistijd uit, maar ze ervaren meer rust. Doordat ze meer rust hebben hoeven ze minder te compenseren met gedrag als tv kijken of internetten (wat vaak vluchtmethodes zijn om een te druk brein tot rust te krijgen, of je gevoel niet te voelen).

Ik denk dat de Nederlandse norm voor sommige mensen wel goed werkt en voor anderen niet, wat meer maatwerk zou gewenst zijn, want iedereen is anders en iedereen kan shinen in de juiste omstandigheden. Kost soms wel meer moeite de voor jou betere omstandigheden te creëren.
pi_199731644
Ik ben docent dus ik heb zeeën van tijd 8-)
  donderdag 3 juni 2021 @ 16:38:36 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199731881
Als je huishoudelijke activiteiten zo extreem veel tijd kosten dan geen tijd voor andere dingen hebt gaat er toch echt wat verkeerd. Dan ben je gewoon heel inefficient bezig en/of te perfectionistisch. Dat kost me per dag nog geen uur.

Maargoed, ik heb wel eens mensen meegemaaktdie al vinden dat ze het "druk" hebben als ze op een ochtend twee dingen moeten doen die ieder 10 minuten tijd kosten
pi_199732013
Ja ik herken het maar dat is ook te ondervangen. Ik heb bijvoorbeeld een schoonmaakster. Nu begrijp ik dat niet iedereen zich een schoonmaakster kan veroorloven maar je huis schoon maken lijkt me toch een behoorlijke prioriteit.

Ik weet niet wat jij verstaat onder een tijd niet schoonmaken maar dat voelt als vrij lang. Je kunt best een keer het stofzuigen een keer overslaan of uitstellen maar dan houdt het wat mij betreft ook wel op.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_199732090
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:18 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Heb jij ook geen gezin? En waar had jij dan je tijd aan moeten besteden wat je nu niet doet? Voel je je daar soms ook angstig over zoals -marz-?
Nee en aan voor kinderen zorgen denk ik? Scheelt dat ik voor corona een interieurverzorgster had die over een paar weken weer komt dus ik voel me ook niet geroepen zelf elke dag schoon te maken ofzo. Voel me er prima bij.
pi_199732513
Dit is onzin. Je kan altijd tijd voor iets maken. Je moet gewoon een beetje goed plannen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_199732589
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:44 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is onzin. Je kan altijd tijd voor iets maken. Je moet gewoon een beetje goed plannen.
Ik denk dat niet alles aangaande druk hebben te maken heeft met of je daadwerkelijk druk bent, maar ook met de druk die bepaalde zaken met zich meebrengen. Wanneer je iets met plezier of zonder druk doet zul je meer energie overhouden dan wanneer je iets tegen je zin doet, en/of onder druk. Daarbij gebruiken mensen dan ter compensatie van de druk of gebrek aan plezier die ze ervoeren, bv tijdslurpende zaken als tv kijken of internetten. Daardoor ontladen ze weliswaar, me ze zijn er ook tijd mee kwijt die ze ook aan iets anders hadden kunnen besteden.
pi_199732621
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:51 schreef BeauCis het volgende:

[..]

Ik denk dat niet alles aangaande druk hebben te maken heeft met of je daadwerkelijk druk bent, maar ook met de druk die bepaalde zaken met zich meebrengen. Wanneer je iets met plezier of zonder druk doet zul je meer energie overhouden dan wanneer je iets tegen je zin doet, en/of onder druk. Daarbij gebruiken mensen dan ter compensatie van de druk of gebrek aan plezier die ze ervoeren, bv tijdslurpende zaken als tv kijken of internetten. Daardoor ontladen ze weliswaar, me ze zijn er ook tijd mee kwijt die ze ook aan iets anders hadden kunnen besteden.
Routine en plannen helpt ook mee op een bepaalde manier mbt energie. Ik kon me nooit voorstellen dat ik 4 keer één uur in de week krachttraining zo kunnen doen met een drukke 9 to 5 baan. Even aanleren, gewoonte worden en maakt deel uit van je systeem.

Zelfde als met een boek lezen, gewoon even plannen, gewoonte aanleren.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_199733320
Ik heb het gevoel wel bij vlagen gehad. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de periode waarin ik voor het eerst fulltime werkte, 75 minuten reistijd met het openbaar vervoer had (enkele reis) en daarnaast buiten de deur sportte. Ik had vaak het gevoel dat ik aan het einde van de dag nauwelijks tijd voor mezelf had en bovendien te moe was om nog iets wezenlijks te doen. Vrije momenten gingen op aan wat moest gebeuren: schoonmaken, boodschappen halen, administratie, verplicht sociaal bezoek.

Nu heb ik het niet meer terwijl ik in feite meer soorten activiteiten onderneem. Dat zit in een combinatie van tijd slimmer indelen, hogere eisen kunnen stellen aan werk en schijt hebben aan sociale verplichtingen. Ik bezoek familie als ik het leuk vind en niet als het alleen als een verplichting voelt. Ik heb werk in de buurt uitgezocht zodat ik minder reistijd heb. Ik ben een dag minder gaan werken en heb ander soort werk gezocht omdat ik de werkdruk te hoog vond. Ik sport niet meer buiten de deur als een aparte activiteit omdat mijn reis naar mijn werk m'n beweging vormt (mijn werk heb ik zelfs zo uitgezocht dat ik dat precies op de manier kan doen die ik wil met een fietsroute die net lang genoeg en bovendien prachtig is).

En ook niet onbelangrijk: dat wat een verplichting of saaie routine is, probeer ik te waarderen, leuk te maken of uit te besteden. M'n kinderen naar school brengen zie ik als gezellige tijd samen. Tijdens het schoonmaken luister ik naar muziek of naar podcasts. Klussen waar ik geen zin in heb, laat ik door iemand doen die ik ervoor betaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199733497
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:51 schreef BeauCis het volgende:

[..]

Ik denk dat niet alles aangaande druk hebben te maken heeft met of je daadwerkelijk druk bent, maar ook met de druk die bepaalde zaken met zich meebrengen. Wanneer je iets met plezier of zonder druk doet zul je meer energie overhouden dan wanneer je iets tegen je zin doet, en/of onder druk. Daarbij gebruiken mensen dan ter compensatie van de druk of gebrek aan plezier die ze ervoeren, bv tijdslurpende zaken als tv kijken of internetten. Daardoor ontladen ze weliswaar, me ze zijn er ook tijd mee kwijt die ze ook aan iets anders hadden kunnen besteden.
Mee eens. Sporten is een mooi voorbeeld van een dogma. Veel mensen hebben het idee dat ze het zouden moeten doen om gezond te blijven en dat ze er bovendien van zouden moeten genieten en het zouden moeten zien als tijd voor zichzelf en als ontspanning. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Het was voor mij verfrissend om te lezen dat het belang van sporten wordt overschat, dat vooral een actief leven belangrijk is om gezond te blijven en dat je sport daar niet voor nodig hebt. In de tijd die ik voorheen gebruikte om te sporten doe ik nu dingen waar ik wél van geniet en die voor mij bovendien voelen als tijd voor mezelf. Een voorbeeld daarvan is tuinieren, waar ik ook nog eens actief door bezig ben. M'n televisietijd gaat onder andere op aan onderzoek doen naar planten en tuinieren, wat veel nuttiger voelt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199733602
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 20:00 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Mijn huis is een zwijnenstal en ik voel me er iedere dag slecht over maar als ik het zou schoonmaken dan zou ik nergens anders meer aan toekomen. Ik zou letterlijk alleen maar bezig zijn met werken, eten, schoonmaken, was doen, af en toe een sociale afspraak (waarbij ik dan ook niet meer kan ontspannen) , verplichte beweging en relax oefeningen en slapen. Dat deprimeert mij zo erg dat ik het schoonmaken vaak te veel laat versloffen. Het zal inderdaad wel met verantwoordelijkheid te maken hebben. Wie niet 100% als een robot verplichtingen afwerkt en niks anders, is onverantwoordelijk. Heb de verantwoordelijkheid zelf ook niet van hus uit meegekregen en herken me daarmee wel in Hans aangezien ik zelf ook best verwend ben.
Ik denk dat het gebrek aan tijd niet je probleem is. Gebrek aan overzicht wel en het kunnen stellen van prioriteiten wel.

Waarom zou je huis schoon houden enorm veel tijd moeten kosten? Je woont toch alleen? Verder is ook dat een kwestie van prioriteiten stellen. Zo veel mogelijk eenpansgerechten koken voor meerdere dagen, omdat dat vaat scheelt kun je doen als je dat waard is. En iets als ramen lappen vind ik zelf bijvoorbeeld niet zo belangrijk, dus dat doe ik vast minder dan gemiddeld.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_199733881
Ik heb dit ook wel, dat ik tijd tekort kom. Maar dat komt ook door slecht tijdmanagement.
pi_199733991
Minder rukken, hou je meer tijd over voor andere hobbies.
pi_199734694
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 07:04 schreef Tommeke het volgende:
Best wel herkenbaar. Ik ‘worstelde’ hier de eerste jaren na m’n studententijd ook best wel mee. Werk, sport, sociale activiteiten slurpte al m’n tijd op.

Ik had toen de mazzel dat ik 4 dagen per week werkte en op m’n vrije doordeweekse dag de rotklusjes kon doen. Toch verklootte ik die dag altijd voor m’n gevoel. Ik moest hem van mezelf zo efficiënt mogelijk indelen, wat er voor zorgde dat ik eigenlijk helemaal niet genoot van m’n vrije dag.

Daarbij komt dat ik ADD heb en dan ben je meestal een ster in het inefficiënt omgaan met je tijd. Inmiddels heb ik dat wel achter me gelaten en geleerd dat lummelen gewoon belangrijk voor me is. En dat ik het stofzuigen oid. best een dagje uit mag stellen.

Ik deel het huishouden nu sowieso op in mini-klusjes om het zo maar te noemen. Elke dag ff iets kleins doen, zodat het minder lijkt. Overigens helpt corona ook wel. Minder sociale activiteiten, meer tijd voor mezelf.
Herkenbaar, nu ik een paar jaar verder ben, voelen de dagelijkse verplichtingen meer als 'part of life'. Al blijf ik nog steeds moeite houden met de balans tussen werk en vrije tijd.
pi_199735586
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:59 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Herkenbaar, nu ik een paar jaar verder ben, voelen de dagelijkse verplichtingen meer als 'part of life'. Al blijf ik nog steeds moeite houden met de balans tussen werk en vrije tijd.
Ja, ik soms ook nog hoor. Maar dat komt deels omdat ik m’n werk heel erg leuk vind. En ik zit met deadlines, dan is het soms echt wel ff doorbuffelen. Voordeel is wel dat ik na een deadline weer wat rustiger aan kan doen. Maar ik ben er ook echt beter in geworden om de boel de boel te laten.
pi_199735814
@TS: met betrekking tot ADD: ik had heel erg veel moeite m’n studie af te ronden en toen ben ik eens om me heen gaan kijken. Zo ben ik bij een psycholoog beland.

Verder kan ik best een dromer zijn, heb ik last van uitstelgedrag, ben ik vrij slecht in de tijd inschatten (ben altijd te laat) en erg snel afgeleid. Daarom kost het huishouden me veel tijd, omdat ik steeds afgeleid ben en andere dingen ga doen. Verder ben ik redelijk verstrooid en doe ik veel dingen vrij gedachteloos waardoor ik spullen altijd kwijt ben of de helft van de boodschappen vergeet.

Het klinkt vrij dramatisch als ik het zo opsom, maar het valt allemaal best mee. Heb een tijdje ritalin geslikt, maar vond dat maar rommel. Wat me wel goed heeft geholpen, was een paar sessies met ‘lotgenoten’. Daar heb ik goed geleerd m’n valkuilen te signaleren en te omzeilen. (Lees: voor mezelf hameren op structuur).

Normaals, als ik het zo teruglees, klinkt het allemaal best dramatisch en overdreven, want zo heel veel verschil je niet met een ‘normaal’ persoon.
pi_199735988
Ik vind het niet zo dramatisch klinken, @Tommeke . Bijna iedereen die ik ken heeft last van uitstelgedrag, kan slecht de tijd inschatten en is eenvoudig afgeleid. Dingen meteen doen en afmaken, een realistisch beeld hebben van eigen mogelijkheden, goed plannen en focus houden zijn - zeker gecombineerd - een zeldzaamheid.

Ik denk dat mensen doorgaans overschatten hoezeer anderen hun zaakjes op orde hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199737500
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het niet zo dramatisch klinken, @:Tommeke . Bijna iedereen die ik ken heeft last van uitstelgedrag, kan slecht de tijd inschatten en is eenvoudig afgeleid. Dingen meteen doen en afmaken, een realistisch beeld hebben van eigen mogelijkheden, goed plannen en focus houden zijn - zeker gecombineerd - een zeldzaamheid.

Ik denk dat mensen doorgaans overschatten hoezeer anderen hun zaakjes op orde hebben.
Helemaal met je eens, alleen heb je het als ADD’er een beetje erger misschien. That’s it. Ik vind het allemaal best meevallen dus en hou ook helemaal niet van het etiketje ADD.

En vooral dat laatste idd. Helemaal mee eens!
pi_199737814
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mee eens. Sporten is een mooi voorbeeld van een dogma. Veel mensen hebben het idee dat ze het zouden moeten doen om gezond te blijven en dat ze er bovendien van zouden moeten genieten en het zouden moeten zien als tijd voor zichzelf en als ontspanning. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Het was voor mij verfrissend om te lezen dat het belang van sporten wordt overschat, dat vooral een actief leven belangrijk is om gezond te blijven en dat je sport daar niet voor nodig hebt. In de tijd die ik voorheen gebruikte om te sporten doe ik nu dingen waar ik wél van geniet en die voor mij bovendien voelen als tijd voor mezelf. Een voorbeeld daarvan is tuinieren, waar ik ook nog eens actief door bezig ben. M'n televisietijd gaat onder andere op aan onderzoek doen naar planten en tuinieren, wat veel nuttiger voelt.
Theorie is dat o.a. door de industriële revolutie de menselijke evolutie langzamer ging dan de techniek en onze lijven nog op standje jagen en verzamelen staan, maar onze leefwereld niet. We bewegen minder dan we zouden hebben gedaan wanneer de techniek niet zo snel gegaan was en proberen dat de compenseren in de sportschool. Inderdaad is veel meer beweging toch best makkelijk te implementeren in ons dagelijks leven. Dat scheelt tijd en je hoeft er niet zo tegenaan te hikken omdat het natuurlijker gaat en dus meer vanzelf lijkt gaan...
  donderdag 3 juni 2021 @ 23:26:06 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199737885
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mee eens. Sporten is een mooi voorbeeld van een dogma. Veel mensen hebben het idee dat ze het zouden moeten doen om gezond te blijven en dat ze er bovendien van zouden moeten genieten en het zouden moeten zien als tijd voor zichzelf en als ontspanning. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Het was voor mij verfrissend om te lezen dat het belang van sporten wordt overschat, dat vooral een actief leven belangrijk is om gezond te blijven en dat je sport daar niet voor nodig hebt. In de tijd die ik voorheen gebruikte om te sporten doe ik nu dingen waar ik wél van geniet en die voor mij bovendien voelen als tijd voor mezelf. Een voorbeeld daarvan is tuinieren, waar ik ook nog eens actief door bezig ben. M'n televisietijd gaat onder andere op aan onderzoek doen naar planten en tuinieren, wat veel nuttiger voelt.
Ik háát sporten, met name het stukje competitie en te behalen doelen. Enige uitzondering daarop is yoga, dat doet me echt goed en daar kijk ik naar uit. Ik zie het ook niet als sport want je ligt puur op zo'n mat om de grens van het moment te zoeken, zowel mentaal als fysiek. Het is de uitdaging die grens niet over te gaan.
Resistance is futile.
pi_199738464
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:25 schreef Seven. het volgende:
Precies dit. Ik werk 50-55 uur en we hebben een baby van 8 maanden waar m'n man voor zorgt. Hier nooit het gevoel dat ik 'geen tijd' heb. Mijn werk is wel echt ontzettend druk en gejaagd, dus daarin ervaar ik dat wel. Huishouden laat ik 1x per week doen, boodschappen laat ik 1x per week bezorgen. 1 of 2 bezoekjes aan familie of vrienden per week, soms lang weekendje weg of een dagje helemaal niets doen. Elke avond zeker 2-3 uurtjes schermtijd. Prima leventje zo.
Wel goed dat je zoveel doet maar dat gevoel toch niet hebt. 2-3 uurtjes schermtijd? :o Zit je zo lang op fok of ook andere sites?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:30 schreef -marz- het volgende:
Geen idee. Het is een soort FOMO kwestie denk ik.

Het straalt wel iets van belangrijkheid uit, als je het altijd als een razende malle druk hebt met van alles en nog wat, je baan/bedrijf aan het runnen, een gezinsleven en huishouden aan het draaiende houden, een sociaal leven aan het bijhouden en dat alles op een planmatige/efficiënte manier. Productief zijn is volgens mij best een belangrijke drijfveer voor veel mensen.

Mijn leven verloopt meer als een boemeltreintje op een enkel spoor. De dingen die ik meemaak lijken eerder een stroom aan random momenten, dan dat ik iets bewust aan het doen of nastreven ben. Daardoor vrees ik wel eens dat ik iets mis. Aan de andere kant waardeer ik die stroom van toevalligheden en de rust wel steeds meer en leer ik erop te vertrouwen dat niet alles zo random is als het lijkt. Ik stuur meer op een onbewust niveau in de gewenste richting denk ik.

Eerder had ik wel dat ik heel veel dingen altijd nog moest doen, of VOND dat ik moest doen, en constant achter de feiten aan liep. En vooral erg teleurgesteld was in mezelf, en daardoor boos. Vanuit filosofisch oogpunt vind ik dan dat ik mijn leven aan het vergooien ben en energie aan het verspillen ben door strijd aan te gaan met mezelf. Wat als ik morgen doodga, dan heb ik de helft van de tijd mezelf lopen haten omdat ik suffe dingen niet ging doen waarvan ik zelf had bedacht dat ik ze moest doen, super random eigenlijk. Als een gevangene van mezelf.

Toen ben ik dat moeten consequent gaan vervangen in "ik wil ... doen" een semantisch verschil maar het maakt dat ik minder strijd heb rondom dingen die nog eigenlijk moeten. Als ik iets echt niet wil doen, zoals stofzuigen, doe ik het soms ook gewoon 2 weken niet. En daarna wel gewoon weer een paar keer per week. Koken doe ik soms een week of twee gewoon niet als ik er geen zin in heb. Ik heb ook wel eens een halfjaar niet gekookt. Blijkbaar moest ik nog een of andere opstandige fase doorleven om iets te verwerken ofzo. Maar onderaan de streep kook en stofzuig ik nu veel vaker dan toen ik er nog strijd over had met mezelf, en nu heb ik ook nog oprecht plezier in de dingen die ik doe en geen stress meer.

Voor mij was de oplossing dus stoppen met strijd voeren tegen jezelf. Zelfde met eten en gewicht, ik probeerde altijd om slank te blijven en stond mezelf daardoor weinig toe. Dat heb ik losgelaten en mezelf beloofd dat ik gewoon alles mocht eten wat ik wou. Toen werd ik eerst 20kg zwaarder maar na een halfjaar begon dat weer om te draaien en nu eet ik ineens gezonder dan ooit en ben ik weer slank, maar nu zonder moeite. Strijd voeren met jezelf houdt je heel erg tegen in je ontwikkeling denk ik. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik merk wel dat je vanuit je gedachten/ratio weinig te willen/eisen hebt van jezelf wat op de lange termijn werkbaar is.

Het is ook proberen los te komen van een bepaalde norm, want ik vraag me af of de Nederlandse norm qua leefstijl erg gezond is.
Maar als ik het goed begrijp wil je helemaal niet zo’n druk leven. Of wou je het wel maar heb je geaccepteerd dat het niet lukt? Wat waren dan die dingen die je eerst vond dat je moest doen? Ik snap dat dubbele gevoel wat je beschrijft wel hoor, dat heb ik ook met een relatie en gezin.. ik heb nu al besloten dat ik dat nooit ga hebben omdat ik gewoon niet voor me zie hoe dat ooit samen zou kunnen gaan met mijn moeilijke karakter. Maar de FOMO gedachten daarover zijn makkelijk te weerleggen omdat het ook over andere (theoretische) mensen gaat, als het leven van anderen een puinhoop zou worden vanwege mijn verkeerde keuze zou ik dat erger vinden dan wanneer ik alleen sterf ofzo. Dus dan is de keuze gauw gemaakt. Natuurlijk denk ik ook wel eens: wat nou als het toch wel goed zou gaan, maar als ik gewoon realistisch ben dan weet ik dat ik na dag 1 al een zenuwinzinking zou krijgen. Bij andere dingen heb ik ook nauwelijks dat gevoel, want ik ben tevreden met mijn leven zoals het is.
Dat dingen moeten vervangen door dingen willen moet ook wel wil je niet iedere dag jezelf opvreten uit boosheid. Het werkt daar idd wel goed tegen. Dat doe ik ook standaard met daarbij de consequentie wat er gebeurt als ik het niet doe. Meestal maak ik er dan zo’n zin van als “Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om de afwas te doen, zodat ik van schoon bestek kan eten en niet ziek wordt door bacterieen of ongedierte, zoals in landen waarin ze geen schoon water of afwasmiddel hebben”. Afgrijselijk om te lezen, maar het helpt wel om niet boos te zijn dat zoiets nou eenmaal moet gebeuren en tijd inneemt. De vuile vaat kan daar immers ook niks aan doen. Dieet verhaal herken ik, bij mij is het ook zo gegaan. Knap dat het je ook lukt om gezond te eten op een positieve manier.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 15:40 schreef warp995 het volgende:
Erg herkenbaar. Maar vooral door het feit dat ik zojuist ben afgestudeerd, nu een baan van 40 uur heb en op mezelf ben gaan wonen, waarbij ik nu ineens meer zelf moet koken, boodschappen doen en moet schoonmaken. Ja, dat is behoorlijk tijdrovend ineens.
Goed dat je iig een studie hebt afgerond en werk hebt gevonden. Heb je nog wel tijd voor jezelf over? Of helemaal niet?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 16:07 schreef BeauCis het volgende:
Denk idd dat veel mensen teveel ballen hoog proberen te houden omdat het zo lijkt te horen. Vraag me wel af of de motivatie ervoor imago is, of dat mensen zich mee laten sleuren in wat voor mensen om heb heen de norm lijkt te zijn.

Daarnaast zijn er ook een boel dingen die daadwerkelijk moeten, die niet iedereen perse wil, maar die misschien in een iets ander jasje gegoten beter bij iemand zouden passen. Sommige dingen als werken op kantoor, of bij een ander bedrijf zijn de norm terwijl een boel mensen mentaal beter af zijn met thuiswerken. Niet alleen sparen ze reistijd uit, maar ze ervaren meer rust. Doordat ze meer rust hebben hoeven ze minder te compenseren met gedrag als tv kijken of internetten (wat vaak vluchtmethodes zijn om een te druk brein tot rust te krijgen, of je gevoel niet te voelen).

Ik denk dat de Nederlandse norm voor sommige mensen wel goed werkt en voor anderen niet, wat meer maatwerk zou gewenst zijn, want iedereen is anders en iedereen kan shinen in de juiste omstandigheden. Kost soms wel meer moeite de voor jou betere omstandigheden te creëren.
Mij interesseert imago niets en wat mensen om mij heen vinden dat ik moet doen in mindere mate. Er zijn nou eenmaal standaard dingen die iedereen gewoon moet/wil doen omdat het niet doen nog veel meer negatieve consequenties met zich meebrengt. Dus werken (en daarnaast de bijbehorende dingen zoals “een leven lang leren” en op de hoogte blijven van het laatste relevante nieuws), huishouden, administratie, slapen, sociale contacten onderhouden. Als je dan in plaats daarvan andere dingen doet voelt het hoe dan ook slecht.
Thuiswerken scheelt idd tijd. Het zou mooi zijn als mensen straks meer te kiezen hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 16:16 schreef DjVero het volgende:
Ik ben docent dus ik heb zeeën van tijd 8-)
Dus je hebt niet vaak dat je nog s a vonds laat aan het nakijken bent of helemaal uitgeput bent van de drukte overdag ofzo?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 16:38 schreef Hexagon het volgende:
Als je huishoudelijke activiteiten zo extreem veel tijd kosten dan geen tijd voor andere dingen hebt gaat er toch echt wat verkeerd. Dan ben je gewoon heel inefficient bezig en/of te perfectionistisch. Dat kost me per dag nog geen uur.

Maargoed, ik heb wel eens mensen meegemaaktdie al vinden dat ze het "druk" hebben als ze op een ochtend twee dingen moeten doen die ieder 10 minuten tijd kosten
Ik ben dan ook niet alleen maar daarmee bezig.. en ik ben ook niet efficient, mijn gedachten gaan alle kanten op en heel vaak dan zit ik op het toilet en denk ik 10min later “oh ja ik had hier niet 10 min negatief moeten zitten denken over 1 of andere mogelijke gebeurtenis”. Ik heb het gevoel alsof ik erg veel tijd nodig heb om emotioneel bij te komen van echte activiteiten. Maar vandaag dacht ik ook: het leven uitvoeren dat zit gewoon niet in mijn aard. Laat dat maar aan anderen over. Ben beter in dingen bedenken die ik wil doen en vervolgens nooit uitvoeren. Maar dat maakt niet uit tot nu toe want niemand heeft me er gelukkig ooit op aangesproken. Dat kan natuurlijk altijd veranderen, dan moet ik misschien ook mee veranderen maar nu nog niet.
Ja , heb je echt zulke mensen meegemaakt? Het komt namelijk meer over als iets dat verzonnen is om een soort steek onder water mee te kunnen geven.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 16:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ja ik herken het maar dat is ook te ondervangen. Ik heb bijvoorbeeld een schoonmaakster. Nu begrijp ik dat niet iedereen zich een schoonmaakster kan veroorloven maar je huis schoon maken lijkt me toch een behoorlijke prioriteit.

Ik weet niet wat jij verstaat onder een tijd niet schoonmaken maar dat voelt als vrij lang. Je kunt best een keer het stofzuigen een keer overslaan of uitstellen maar dan houdt het wat mij betreft ook wel op.
Wel goed dat je iemand durft te vertrouwen in je huis als je er niet bent, maar je moet wel voor je huis. Je hebt wel gelijk, het kan verloedering veroorzaken en dan ben je verder van huis. Je moet het serieus nemen en als je geen zin hebt met tegenzin doen. Toen ik R&P / Goede vriend zit vast in studentenfase met smerig huis, wat te doen las, was ik ook gelijk begonnen met stofzuigen.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 16:59 schreef Fugue het volgende:
Nee en aan voor kinderen zorgen denk ik? Scheelt dat ik voor corona een interieurverzorgster had die over een paar weken weer komt dus ik voel me ook niet geroepen zelf elke dag schoon te maken ofzo. Voel me er prima bij.
Het is wel mooi als je een betrouwbare interieurverzorgster hebt gevonden. Maar dat is vooral aan de orde als je een groot huis hebt, gehandicapt bent of meer dan 50 uur werkt ofzo denk ik. Zou me anders iig zelf heel lui voelen.


quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:44 schreef Discombobulate het volgende:
Dit is onzin. Je kan altijd tijd voor iets maken. Je moet gewoon een beetje goed plannen.
Ik plan al, namelijk dat ik vooral de belangrijkste dingen doe die prioriteit hebben (op fok na dan, maar ik had dus ook geen tijd gehad voor fok als ik nu gewoon op normale tijd naar bed was gegaan).

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:51 schreef BeauCis het volgende:
Ik denk dat niet alles aangaande druk hebben te maken heeft met of je daadwerkelijk druk bent, maar ook met de druk die bepaalde zaken met zich meebrengen. Wanneer je iets met plezier of zonder druk doet zul je meer energie overhouden dan wanneer je iets tegen je zin doet, en/of onder druk. Daarbij gebruiken mensen dan ter compensatie van de druk of gebrek aan plezier die ze ervoeren, bv tijdslurpende zaken als tv kijken of internetten. Daardoor ontladen ze weliswaar, me ze zijn er ook tijd mee kwijt die ze ook aan iets anders hadden kunnen besteden.
Ja, het is bij mij en bij velen denk ik zo dat zodra ik het gevoel heb dat iets “moet” dat ook het moment is dat ik automatisch stop het leuk te vinden. Gelukkig lukt het mij nu steeds meer om deze weerzin tegen dingen “opgedragen” worden van me af te zetten en in te zien dat het vaak ook gewoon leuke bezigheden zijn, ook al moeten ze en dat vaak als ik zelf zou kunnen kiezen m’n tijd achteraf gezien ook niet beter zou zijn besteed ofzo. Dat laatste klopt zeker ja.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:55 schreef Discombobulate het volgende:
Routine en plannen helpt ook mee op een bepaalde manier mbt energie. Ik kon me nooit voorstellen dat ik 4 keer één uur in de week krachttraining zo kunnen doen met een drukke 9 to 5 baan. Even aanleren, gewoonte worden en maakt deel uit van je systeem.

Zelfde als met een boek lezen, gewoon even plannen, gewoonte aanleren.
Ik heb ook vaste rituelen, maar ik krijg daar geen energie van helaas. Misschien komt het omdat je aan krachttraining doet dat je daar energie van krijgt, iig mooi dat je iets hebt gevonden wat niet alleen energie kost maar ook oplevert.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:03 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb het gevoel wel bij vlagen gehad. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de periode waarin ik voor het eerst fulltime werkte, 75 minuten reistijd met het openbaar vervoer had (enkele reis) en daarnaast buiten de deur sportte. Ik had vaak het gevoel dat ik aan het einde van de dag nauwelijks tijd voor mezelf had en bovendien te moe was om nog iets wezenlijks te doen. Vrije momenten gingen op aan wat moest gebeuren: schoonmaken, boodschappen halen, administratie, verplicht sociaal bezoek.

Nu heb ik het niet meer terwijl ik in feite meer soorten activiteiten onderneem. Dat zit in een combinatie van tijd slimmer indelen, hogere eisen kunnen stellen aan werk en schijt hebben aan sociale verplichtingen. Ik bezoek familie als ik het leuk vind en niet als het alleen als een verplichting voelt. Ik heb werk in de buurt uitgezocht zodat ik minder reistijd heb. Ik ben een dag minder gaan werken en heb ander soort werk gezocht omdat ik de werkdruk te hoog vond. Ik sport niet meer buiten de deur als een aparte activiteit omdat mijn reis naar mijn werk m'n beweging vormt (mijn werk heb ik zelfs zo uitgezocht dat ik dat precies op de manier kan doen die ik wil met een fietsroute die net lang genoeg en bovendien prachtig is).

En ook niet onbelangrijk: dat wat een verplichting of saaie routine is, probeer ik te waarderen, leuk te maken of uit te besteden. M'n kinderen naar school brengen zie ik als gezellige tijd samen. Tijdens het schoonmaken luister ik naar muziek of naar podcasts. Klussen waar ik geen zin in heb, laat ik door iemand doen die ik ervoor betaal.
Mooi dat je dat gevoel nu niet meer hebt. Die dingen die jij doet doe ik ook en dat helpt inderdaad wel op zich.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:18 schreef Claudia_x het volgende:
Mee eens. Sporten is een mooi voorbeeld van een dogma. Veel mensen hebben het idee dat ze het zouden moeten doen om gezond te blijven en dat ze er bovendien van zouden moeten genieten en het zouden moeten zien als tijd voor zichzelf en als ontspanning. Ik heb daar altijd moeite mee gehad. Het was voor mij verfrissend om te lezen dat het belang van sporten wordt overschat, dat vooral een actief leven belangrijk is om gezond te blijven en dat je sport daar niet voor nodig hebt. In de tijd die ik voorheen gebruikte om te sporten doe ik nu dingen waar ik wél van geniet en die voor mij bovendien voelen als tijd voor mezelf. Een voorbeeld daarvan is tuinieren, waar ik ook nog eens actief door bezig ben. M'n televisietijd gaat onder andere op aan onderzoek doen naar planten en tuinieren, wat veel nuttiger voelt.
Ik trek me ook niets aan van dit dogma , sport zelf ook niet meer buitenshuis. Teamsport ben ik nooit goed in geweest en vond ik ook niet leuk, dus dat word het zoiezo niet. Ik geloof wel dat lichaamsbeweging goed kan zijn, maar doe geen dingen die echt heel erg tegen mijn zin in zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:28 schreef Stepperoller het volgende:
Ik denk dat het gebrek aan tijd niet je probleem is. Gebrek aan overzicht wel en het kunnen stellen van prioriteiten wel.

Waarom zou je huis schoon houden enorm veel tijd moeten kosten? Je woont toch alleen? Verder is ook dat een kwestie van prioriteiten stellen. Zo veel mogelijk eenpansgerechten koken voor meerdere dagen, omdat dat vaat scheelt kun je doen als je dat waard is. En iets als ramen lappen vind ik zelf bijvoorbeeld niet zo belangrijk, dus dat doe ik vast minder dan gemiddeld.
Waarom is gebrek aan overzicht en het niet kunnen stellen van prioriteiten een probleem van mij? Want wat jij aangeeft doe ik ook.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:48 schreef Gruj0 het volgende:
Ik heb dit ook wel, dat ik tijd tekort kom. Maar dat komt ook door slecht tijdmanagement.
Vervelend. Wat kan er verbeterd worden aan je time management dan?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 19:58 schreef Cockwhale het volgende:
Minder rukken, hou je meer tijd over voor andere hobbies.
Zucht... moet ik hier echt nog op reageren? jij denkt altijd maar dat ik een troll ben.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 20:59 schreef 01100101 het volgende:
Herkenbaar, nu ik een paar jaar verder ben, voelen de dagelijkse verplichtingen meer als 'part of life'. Al blijf ik nog steeds moeite houden met de balans tussen werk en vrije tijd.
Ja bij mij is het ook part of life geworden en nu ik dit topic lees realiseer ik me ook meer dat het onderscheid tussen wel of geen verplichting eigenlijk niet echt veel uitmaakt. Waarom heb je moeite met die balans?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:32 schreef Tommeke het volgende:
Ja, ik soms ook nog hoor. Maar dat komt deels omdat ik m’n werk heel erg leuk vind. En ik zit met deadlines, dan is het soms echt wel ff doorbuffelen. Voordeel is wel dat ik na een deadline weer wat rustiger aan kan doen. Maar ik ben er ook echt beter in geworden om de boel de boel te laten.
Deadlines vind ik zelf echt heel erg vervelend. Knap dat je je daar aan kunt houden zonder in de stress te raken en teveel over te werken of het juist uit te stellen ofzo.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:42 schreef Tommeke het volgende:
@:TS: met betrekking tot ADD: ik had heel erg veel moeite m’n studie af te ronden en toen ben ik eens om me heen gaan kijken. Zo ben ik bij een psycholoog beland.

Verder kan ik best een dromer zijn, heb ik last van uitstelgedrag, ben ik vrij slecht in de tijd inschatten (ben altijd te laat) en erg snel afgeleid. Daarom kost het huishouden me veel tijd, omdat ik steeds afgeleid ben en andere dingen ga doen. Verder ben ik redelijk verstrooid en doe ik veel dingen vrij gedachteloos waardoor ik spullen altijd kwijt ben of de helft van de boodschappen vergeet.

Het klinkt vrij dramatisch als ik het zo opsom, maar het valt allemaal best mee. Heb een tijdje ritalin geslikt, maar vond dat maar rommel. Wat me wel goed heeft geholpen, was een paar sessies met ‘lotgenoten’. Daar heb ik goed geleerd m’n valkuilen te signaleren en te omzeilen. (Lees: voor mezelf hameren op structuur).

Normaals, als ik het zo teruglees, klinkt het allemaal best dramatisch en overdreven, want zo heel veel verschil je niet met een ‘normaal’ persoon.
Ik denk dat wij inderdaad weinig verschillen, want ik heb van dezelfde dingen last, ben steeds aan het afdwalen met mn gedachten en vaak te laat en vergeetachtig etc. Maar het is bij mij niet zo erg dat men zegt “er iets mis met je” omdat de omgeving het ook heeft. Ik vind het zeer bijzonder om te lezen dat iemand die daadwerkelijk ADD heeft ritalin troep vind. Ik vond het ook troep, want het verergerde alleen mijn klachten. Mooi dat het lotgenotencontact je heeft geholpen.
Ik vind dat er iets wezenlijk mis is met het hele concept van psychische aandoeningen. Ik vind dit de schuld van de GGZ. Zij diagnosticeren mensen zonder hersenscan of enig ander individueel lichamelijk bewijs met een levenslange hersenaandoening. Vaak gewoon gebaseerd op wat diegene zegt, of hoe diegene op ritalin reageert. Ik vind dat armoedig. Het kan best zijn dat dit lichamelijke bewijs individueel niet gegeven kan worden maar waarom dan wel in generieke zin en wordt dat zomaar geprojecteerd op een individu? Als ze toch afgaan op wat mensen zeggen, dan kunnen ze net zo goed geen diagnose geven. Maar ja, dat kan dan weer niet omdat het te duur wordt om te vergoeden. Terwijl ik dan denk, als het zo simpel is als lotgenotencontact, waarom zou het dan zo duur moeten zijn dat het alleen door de verzekering te betalen valt?

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 21:52 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het niet zo dramatisch klinken, @:Tommeke . Bijna iedereen die ik ken heeft last van uitstelgedrag, kan slecht de tijd inschatten en is eenvoudig afgeleid. Dingen meteen doen en afmaken, een realistisch beeld hebben van eigen mogelijkheden, goed plannen en focus houden zijn - zeker gecombineerd - een zeldzaamheid.

Ik denk dat mensen doorgaans overschatten hoezeer anderen hun zaakjes op orde hebben.
Maar de meeste mensen kunnen wel normaal functioneren, ze doen wat ze moeten doen . Ze zijn niet zo afgeleid dat ze onder een brug slapen. Maar goed, dat zijn mensen met ADHD ook niet. Maar het moet wel echt problemen in het werk of in extreme mate prive opleveren, anders krijg je die diagnose niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 23:18 schreef BeauCis het volgende:
Theorie is dat o.a. door de industriële revolutie de menselijke evolutie langzamer ging dan de techniek en onze lijven nog op standje jagen en verzamelen staan, maar onze leefwereld niet. We bewegen minder dan we zouden hebben gedaan wanneer de techniek niet zo snel gegaan was en proberen dat de compenseren in de sportschool. Inderdaad is veel meer beweging toch best makkelijk te implementeren in ons dagelijks leven. Dat scheelt tijd en je hoeft er niet zo tegenaan te hikken omdat het natuurlijker gaat en dus meer vanzelf lijkt gaan...
Klopt en het bespaart ook geld als het gratis is.
Je zal wel betere lichaamsbeweging hebben met die apparaten enzo, maar alleen al het erheen moeten en de kosten zijn een erg hoge drempel.

quote:
7s.gif Op donderdag 3 juni 2021 23:26 schreef Seven. het volgende:
Ik háát sporten, met name het stukje competitie en te behalen doelen. Enige uitzondering daarop is yoga, dat doet me echt goed en daar kijk ik naar uit. Ik zie het ook niet als sport want je ligt puur op zo'n mat om de grens van het moment te zoeken, zowel mentaal als fysiek. Het is de uitdaging die grens niet over te gaan.
Ja de competitie van sport is ook wat mij eraan tegenstaat, ik word er niet blij van ofzo. Van yoga ook niet, maar mooi dat het jou wel iets om naar uit te kijken geeft. Denk ook dat als je al 55 uur per week druk bent met werk dat het logisch is dat je in vrije tijd iets “ontspannenders” zoekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 04-06-2021 03:29:14 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199739257
Elke dag gaan schoonmaken :')

1x per week is meer dan genoeg. Het probleem is dat mensen zulke gigantische aanstellers zijn geworden betreft hygiëne. Daarnaast, willen ze alleen maar meer meer meer op materialistisch gebied; een groter huis, een dikke auto, allerlei onnodige luxe die weinig toevoegt aan levenservaringen... Veel mensen doen het zichzelf aan.
pi_199739885
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 03:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

Dus je hebt niet vaak dat je nog s a vonds laat aan het nakijken bent of helemaal uitgeput bent van de drukte overdag ofzo?

Nee, nooit. Ik werk tussen half negen en een uurtje of 4 á 5. Wat vandaag niet af komt, komt morgen wel. Of overmorgen. Of drie dagen later. Studenten weten dat van mij en accepteren dat. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Ook als dat betekent dat hun cijfer pas véél later komt of dat ik een les niet heb voorbereid, dan maar improviseren. Hetzelfde geldt voor appjes/mails. Ze kunnen me altijd appen, maar buiten werktijden reageer ik niet. En daarmee houd ik dus genoeg tijd over voor huishoudelijke taken (max. halfuur per dag, soms alleen in het weekend) én ontspanning/sport.
pi_199740032
Deels herkenbaar. Wat betreft opruimen en huishouden niet, want mijn vriendin werkt niet en heeft dus mooi de tijd om dat te doen.

Maar een vrije dag is wel zo voorbij, dat herken ik dan wel. Is het ontbijten, rustig wakker worden met kopje koffie. Dan wil je bijvoorbeeld even naar het tuincentrum, op de terugweg boodschappen doen en wanneer je dan thuis komt kun je bijna direct beginnen met het avondeten. Misschien nog net even tijd voor een glaasje port oid.

Natuurlijk kun je eerder opstaan en gewoon snel de deur uit, maar daar heb ik dan ook geen zin in.
  Moderator vrijdag 4 juni 2021 @ 10:51:12 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_199740549
Je hebt je hobbymatige dingen al lang geleden aan de kant geschoven? Dus je zit tegen je zin hier ellenlange posts te plaatsen die ook veel tijd kosten en dus ten koste gaan van iets anders?

Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, begrijp me niet verkeerd maar blijkbaar tijd hebben om dag en nacht te posten en dan vervolgens zeggen dat je geen tijd hebt voor (leuke) dingen vind ik eigenlijk een klein beetje apart? Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_199740554
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:12 schreef Sapstengel het volgende:
Natuurlijk kun je eerder opstaan
Goed punt. Vroeg opstaan is imo gezond en goed om de taken overdag zonder gejaagd en gehaast gevoel af te ronden.

Door iemand was al eerder gezegd dat het probleem in dit topic ook een 'state of mind' betreft. Tja, als je pas rond 11 uur 's ochtends wat actiefs gaat doen (bij wijze van spreken) zijn je dagen gevoelsmatig kort en concentreer alle dagelijkse 'drukte' in de middag.
pi_199740653
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juni 2021 11:39 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

ik begrijp dat bovenstaande spartaan ook geen enkele vrije tijd voor zichzelf heeft maar er daarnaast alleen maar trots over voelt en daarom superieur is.
Lees mijn posts nog eens pop. Ik illustreer e.e.a. en jij maakt er iets letterlijk van.

Maargoed als we op de man gaan spelen is dat ook goed: als er iemand op dit forum belachelijk veel tijd en energie steekt in alle psychische struikelstukken in haar hoofd, bent u het wel. Minder daar eens mee, dat lost het aangekaarte probleem in dit topic direct op.

[ Bericht 8% gewijzigd door Justinn op 04-06-2021 12:09:25 ]
  vrijdag 4 juni 2021 @ 11:18:41 #47
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199740911
Smoesjes
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199746132
Ik herken het niet. Naast mijn werk, hobbies, sociale leven en huishouden heb ik tijd zat voor mezelf.

Ik ben wel benieuwd TS hoe een dag van jou eruit ziet en hoeveel tijd je aan werken, eten, slapen, huishouden en ontspanning besteedt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_199747587
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 09:05 schreef Cockwhale het volgende:
Elke dag gaan schoonmaken :')

1x per week is meer dan genoeg. Het probleem is dat mensen zulke gigantische aanstellers zijn geworden betreft hygiëne. Daarnaast, willen ze alleen maar meer meer meer op materialistisch gebied; een groter huis, een dikke auto, allerlei onnodige luxe die weinig toevoegt aan levenservaringen... Veel mensen doen het zichzelf aan.
Wat verzin jij nu weer joh? Ik maak helemaal niet elke dag schoon. De rest van die dingen heeft ook geen betrekking op mij maar misschien op anderen uit dit topic, geen idee.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:01 schreef DjVero het volgende:
Nee, nooit. Ik werk tussen half negen en een uurtje of 4 á 5. Wat vandaag niet af komt, komt morgen wel. Of overmorgen. Of drie dagen later. Studenten weten dat van mij en accepteren dat. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Ook als dat betekent dat hun cijfer pas véél later komt of dat ik een les niet heb voorbereid, dan maar improviseren. Hetzelfde geldt voor appjes/mails. Ze kunnen me altijd appen, maar buiten werktijden reageer ik niet. En daarmee houd ik dus genoeg tijd over voor huishoudelijke taken (max. halfuur per dag, soms alleen in het weekend) én ontspanning/sport.
Tja, het lijkt me best een zwaar beroep mentaal gezien de drukte en dat er verwacht wordt dat je altijd vrolijk bent en orde houdt en zeurende ouders...dus goed dat je je grenzen duidelijk kunt aangeven zonder schuldgevoel...

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:12 schreef Sapstengel het volgende:
Deels herkenbaar. Wat betreft opruimen en huishouden niet, want mijn vriendin werkt niet en heeft dus mooi de tijd om dat te doen.

Maar een vrije dag is wel zo voorbij, dat herken ik dan wel. Is het ontbijten, rustig wakker worden met kopje koffie. Dan wil je bijvoorbeeld even naar het tuincentrum, op de terugweg boodschappen doen en wanneer je dan thuis komt kun je bijna direct beginnen met het avondeten. Misschien nog net even tijd voor een glaasje port oid.

Natuurlijk kun je eerder opstaan en gewoon snel de deur uit, maar daar heb ik dan ook geen zin in.
Gelukkig, ben blij dat er iemand is die begrijpt hoeveel tijd dingen kosten als je niet snel bent maar dat haasten ook vervelend is. Nou ja soms niet, dat opgejaagde gevoel is vervelend maar dat heb ik gelukkig niet altijd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
Je hebt je hobbymatige dingen al lang geleden aan de kant geschoven? Dus je zit tegen je zin hier ellenlange posts te plaatsen die ook veel tijd kosten en dus ten koste gaan van iets anders?

Moet je natuurlijk helemaal zelf weten, begrijp me niet verkeerd maar blijkbaar tijd hebben om dag en nacht te posten en dan vervolgens zeggen dat je geen tijd hebt voor (leuke) dingen vind ik eigenlijk een klein beetje apart? Maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Ja, het is ook apart. Ik vind Fok wel leuk maar vaak plaats ik idd teveel info over mezelf die ook nog eens nergens toe leidt en vaak alleen frustratie is wat ook niet echt een compleet beeld geeft van de werkelijkheid, bij GGZ demoniseren dit is een reactie op alle eenzijdige halleluja verhalen maar daarin laat ik ook dingen die wel goed gaan weg, omdat het er zo weinig waren maar toch.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:51 schreef Justinn het volgende:
Goed punt. Vroeg opstaan is imo gezond en goed om de taken overdag zonder gejaagd en gehaast gevoel af te ronden.

Door iemand was al eerder gezegd dat het probleem in dit topic ook een 'state of mind' betreft. Tja, als je pas rond 11 uur 's ochtends wat actiefs gaat doen (bij wijze van spreken) zijn je dagen gevoelsmatig kort en concentreer alle dagelijkse 'drukte' in de middag.
Dat klopt wel omdat je s ochtends toch meer energie hebt

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:00 schreef Justinn het volgende:
Lees mijn posts nog eens pop. Ik illustreer e.e.a. en jij maakt er iets letterlijk van.

Maargoed als we op de man gaan spelen is dat ook goed: als er iemand op dit forum belachelijk veel tijd en energie steekt in alle psychische struikelstukken in haar hoofd, bent u het wel. Minder daar eens mee, dat lost het aangekaarte probleem in dit topic direct op.
Dat probeer ik ook, maar iedere keer als ik niet op fok zit dan is het wel 1 of andere andere site. En als ik niet online mijn tijd aan het verdoen ben dan staar ik wel een half uur voor me uit ofzo. Maar ja, minder bezig zijn met het beschrijven van mijn psychische problemen op fok is sowieso wel al goed als begin.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 11:18 schreef airconditioning het volgende:
Smoesjes
Waarom zou iemand hierover liegen? :?

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 19:18 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik herken het niet. Naast mijn werk, hobbies, sociale leven en huishouden heb ik tijd zat voor mezelf.

Ik ben wel benieuwd TS hoe een dag van jou eruit ziet en hoeveel tijd je aan werken, eten, slapen, huishouden en ontspanning besteedt.
Maar besteed je die tijd voor jezelf ook goed? Ben je dan nooit moe?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar bijv wat ik nu doe is idd heel lang op fok zitten. Ik opende dit topic zelf dus dat is anders. Maar soms zit ik ook wel eens op fok of andere sites zonder doel. Ik refresh ze gewoon steeds en ik klik lukraak wat topics aan. Dan als ik bijv de 15min heb overschreden die ik eraan wilde besteden, kan ik er op de 1 of andere manier vaak niet mee stoppen. Maar dat ligt aan mezelf. Want als ik dan op zo’n moment online niet nutteloos aan het scrollen ben dan staar ik wel voor me uit ofzo. Het lukt me gewoon niet om in vrije tijd aan 1 stuk door iets nuttigs aan het doen te zijn. Denk ook niet dat dit kan of mogelijk is zonder gejaagd gevoel.

[ Bericht 0% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 04-06-2021 21:34:22 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_199747758
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 10:51 schreef Justinn het volgende:

[..]

Goed punt. Vroeg opstaan is imo gezond en goed om de taken overdag zonder gejaagd en gehaast gevoel af te ronden.
Ja precies. Maarja als ik een dag vrij ben wil ik niet de wekker om 8 uur zetten, snel even eten, omkleden en dan weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')