abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 juni 2021 @ 15:10:37 #1
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_199706767
Uit de muur van een stenen schuur hebben de vorige bewoners van het huis waar ik nu woon in de voegen een kabel in de muur verwerkt waar (denk ik) ooit een lamp op heeft gezeten. Nu vond ik deze kabel weer en zie dat er slechts drie draden in de kabel zitten: een zwarte, een blauwe en een groen/gele.

Als het even kan wil ik nu een buitenstopcontact aansluiten op dit punt. Nu ben ik geen held met elektra, maar moet ik ook niet een bruine kabel hebben? Of fungeert de zwarte als zowel schakel- als fasedraad?
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
  Moderator dinsdag 1 juni 2021 @ 16:04:39 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199707494
Meten is weten in dit geval. Al verwacht ik dat er in dit geval Bij deze kabel zwart als fasedraad is gebruikt.

Maar meten is weten. Tussen fase en nul dus tussen zwart en blauw zou 230V wisselspanning moeten staan.
pi_199711128
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 15:10 schreef MrManiak het volgende:
Of fungeert de zwarte als zowel schakel- als fasedraad?
Volgens mij kan een kabel niet én fase én schakel zijn.
Zit er niet ergens een schakelaar?
Of een weggewerkt overblijfsel van de schakelaar?

Maar zoals Vonkenboer zegt is meten weten.
Dan kun je ook meteen controleren of die groengele ook echt aarde is.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_199713992
Zwart is in de regel een schakeldraad daar komt pas spanning op als de schakelaar wordt bediend daar wordt bruin met zwart dan doorgeschakeld. Meet je niks op die zwarte. Zoek dan de doos op waar de schakelaar ooit heeft gezeten en daar kun je dan zwart met bruin doorverbinden voor een stopcontact van die aansluiting te maken.

Let wel wanneer het een oud huis is met oude stoppenkast dat het lichtnet doorgaans niet bekabeld is voor en niet gezekerd is met 16A zekering. En dat je dan dus geen zware apparatuur op dat stopcontact kunt aansluiten.

Dus lukt het om daar stopcontact van te maken, check kabeldiameter en zekering van de groep. Stel je vind een 4A zekering dan kun je daar max 4x220 = 880 Watt mee trekken. Alles wat meer verbruikt zal de zekering doorknallen. Ga je de zekering verzwaren check of de kabeldiameter dat toelaat. ^O^

Altijd checken, vooral bij ouwe kraam...
  woensdag 2 juni 2021 @ 09:11:12 #5
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_199714319
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:34 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Volgens mij kan een kabel niet én fase én schakel zijn.
Zit er niet ergens een schakelaar?
Of een weggewerkt overblijfsel van de schakelaar?

Maar zoals Vonkenboer zegt is meten weten.
Dan kun je ook meteen controleren of die groengele ook echt aarde is.
In de schuur heb ik vanmorgen een schakelaar gevonden waarvan ik het bestaan niet eerder wist :') . Een hele grote kans dat deze schakelaar van de kabels in de buitenmuur zijn, maar dat zou ik even moeten doormeten.
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_199715049
Bij mij was zwart 1,5mm2 gewoon zonder schakelaar een fase draad geworden met 17A automaat erachter.

Alles kan....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199716345
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bij mij was zwart 1,5mm2 gewoon zonder schakelaar een fase draad geworden met 17A automaat erachter.

Alles kan....
Nou ja alles? Vraag dat eens aan de verzekering... :') Maar dat kun je beter niet doen.. Houd je voor de domme en zeg heb ik niet gemaakt. :+

Onder de 25m lengte als kabelhaspel ok!? ^O^ Maar vergis je niet in kabellengte door het huis, daar kunnen wat metertjes in.

Losse kabel 2.5 kwadraat wordt gewaardeer als max. 16A belasting. Dus 1.5 zal daar beslist onder zitten.

Maar het zal inderdaad zo'n vaart niet lopen... Slechts even de groep opzoeken indien het ouwe zekeringkast is met fleszekeringen dan zit op lichtgroepen vaak maar 4 of 6A...

[ Bericht 10% gewijzigd door Watuntrik op 02-06-2021 12:25:24 ]
pi_199716704
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Nou ja alles? Vraag dat eens aan de verzekering... :') Maar dat kun je beter niet doen.. Houd je voor de domme en zeg heb ik niet gemaakt. :+

Onder de 25m lengte als kabelhaspel ok!? ^O^ Maar vergis je niet in kabellengte door het huis, daar kunnen wat metertjes in.

Losse kabel 2.5 kwadraat wordt gewaardeer als max. 16A belasting. Dus 1.5 zal daar beslist onder zitten.

Maar het zal inderdaad zo'n vaart niet lopen... Slechts even de groep opzoeken indien het ouwe zekeringkast is met fleszekeringen dan zit op lichtgroepen vaak maar 4 of 6A...
Een verzekering heeft er niks mee te maken.
Na de meter mag je doen wat je wilt met elektra als particulier.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199717715
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 12:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een verzekering heeft er niks mee te maken.
Na de meter mag je doen wat je wilt met elektra als particulier.
Dat is waar zolamg je maar niets claimed... ^O^ Doe wat je niet kunt laten...
  woensdag 2 juni 2021 @ 17:29:57 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199720047
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 14:15 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is waar zolamg je maar niets claimed... ^O^ Doe wat je niet kunt laten...
Dat ligt er aan wat er in de polis staat, als daarin niet wordt verwezen naar de NEN1010 norm is, is er niks aan de hand.

17A kan prima door 1,5mm2 en daarmee voldoe je nog steeds aan de EU richtlijn dat je componenten moet gebruiken die geschikt zijn voor het gebruiksdoel van de installatie. Geen verzekeringsmaatschappij die je daar op aan kan spreken bij brand in je huis.

Alleen de NEN1010 fetisjisten gaan dan stuiteren, want in hun boekje staat dat het 2,5mm2 moet zijn er dan niet eens een zekering hoger dan 16A voor mag zitten.

Het toepassen van de NEN1010 is niet verplicht op basis van welke wetgeving dan ook.
Toch wordt het vaak toegepast omdat een manier is om aan te tonen dat je voldoet aan de EU richtlijnen en daarom wordt het vaak vereist om juridisch touwtrek te voorkomen.
So we just called him Fred
pi_199748817
Fase of nul maakt toch voor een stopcontact niks uit?
.
pi_199813284
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:34 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Volgens mij kan een kabel niet én fase én schakel zijn.
Zit er niet ergens een schakelaar?
Of een weggewerkt overblijfsel van de schakelaar?

Maar zoals Vonkenboer zegt is meten weten.
Dan kun je ook meteen controleren of die groengele ook echt aarde is.
Nou, de zwarte draad heet geen fasedraad, maar dat is het in principe natuurlijk wel. De N en de Gnd lopen direct naar de lamp. De L komt normaalgesproken vanuit dezelfde kan de lasdoos binnen, waarop een schakelaar zit gemonteerd. Aan de andere kant van een schakelaar zit dan die zwarte schakeldraad die weer naar de lamp loopt, maar elektrisch gezien is dat gewoon fase (P). Hij zit namelijk ook gewoon aangesloten op de fase van de lamp. Alleen kan deze dus onderbroken worden door een schakelaar.



De meeste mensen lijken er vanuit te gaan dat OP in een lasdoos aan het kijken is en dan zou je inderdaad een bruine draad verwachten ipv de zwarte, om een geaard stopcontact te maken, maar hoogswaarschijnlijk is dit een kabel vanuit de centraaldoos naar een geschakelde lamp die niet op de centraaldoos zit. Dus in bovenstaand schema tussen de lamp en de lasdoos, waar blauw en zwart bij elkaar komen (en aarde dan). Dat is precies wat OP heeft.

Dus als je het netjes wilt doen dan zou ik de schakelaar weghalen en de zwarte draad vervangen door een bruine, maar als je ook tevreden bent met een minder nette oplossing dan kun je de fasedraad kortsluiten met de schakeldraad in de schakelaar en zwart dan gewoon als fase gebruiken in je buitenstopcontact. Of je sluit niks kort en je houdt er rekening mee dat je met die schakelaar het stopcontact in- of uit kunt schakelen. Misschien wil je dat juist.

[ Bericht 23% gewijzigd door Zandstrand op 09-06-2021 23:45:10 ]
pi_199814421
Ik had een keer geen draad meer over toen heb ik aardedraad als fasedraad gebruikt. Dus groen/geel maar het was eigenlijk bruin. Sterkte voor de volgende bewoner :') of kan ik daar problemen mee krijgen?
Facts don't care about your feelings
pi_199814456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had een keer geen draad meer over toen heb ik aardedraad als fasedraad gebruikt. Dus groen/geel maar het was eigenlijk bruin. Sterkte voor de volgende bewoner :') of kan ik daar problemen mee krijgen?
Ik hoop dat het een ongepaste grap is.
pi_199814537
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik hoop dat het een ongepaste grap is.
Nope, maar het zou iemand ook op moeten vallen dat er twee aardedraden worden gebruikt...
Facts don't care about your feelings
pi_199814550
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:41 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Nope, maar het zou iemand ook op moeten vallen dat er twee aardedraden worden gebruikt...
Ik rij in zo'n geval naar een bouwmarkt of vraag m'n buren of ze nog iets hebben liggen.
No way dat ik dit soort stunts ga uithalen.
pi_199827315
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had een keer geen draad meer over toen heb ik aardedraad als fasedraad gebruikt. Dus groen/geel maar het was eigenlijk bruin. Sterkte voor de volgende bewoner :') of kan ik daar problemen mee krijgen?
Verborgen gebrek.
pi_199827337
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:06 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Verborgen gebrek.
Waarom is het een gebrek, het werkt toch? Is er ergens een wet die mij verplicht welke kleur draad ik moet gebruiken?
Facts don't care about your feelings
pi_199827350
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:09 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom is het een gebrek, het werkt toch? Is er ergens een wet die mij verplicht welke kleur draad ik moet gebruiken?
Het bouwbesluit schrijf NEN 1010 voor.
pi_199827360
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:10 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Het bouwbesluit schrijf NEN 1010 voor.
En wat heb ik daar als particulier mee te maken?
Facts don't care about your feelings
pi_199827450
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

En wat heb ik daar als particulier mee te maken?
Het feit dat je het als particulier zo mag aanleggen, betekent niet dat je het ook zo op mag leveren bij verkoop. Maar leef je vooral uit hè.

In deze uitspraak is de gedaagde (verkoper) veroordeeld tot het betalen van mijn ¤7000 voor de hetstelwerkzaamheden. Het gaat hier expliciet ook om het niet volgen van de kleurcoderingen als in NEN 1010.

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHSHE:2015:3586

[ Bericht 0% gewijzigd door Zandstrand op 12-06-2021 17:42:15 ]
pi_199828660
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 08:12 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

En wat heb ik daar als particulier mee te maken?
Als je zo'n vraag stelt, doe dan ook wat met de reacties.
Die draden hebben niet voor niets kleuren, dat is letterlijk om het werk praktisch te maken maar vooral ook veilig.

Op het moment dat je aardedraad (waarvan je mag verwachten dat daar geen spanning op staat) gaat gebruiken voor je fase "omdat je draad op was" dan is dat een shortcut in het leven.

Je moet je serieus afvragen waarom je zo in elkaar steekt. Waarom niet even draad halen bij de bouwmarkt of even bij de buren / familie informeren of die nog een stukje draad hebben?

Het lijkt voor jou misschien een "handige oplossing" maar als je de vraag stelt, accepteer dan ook de kritiek en doe er wat mee en ga niet als een gekwetste ziel proberen je met dit soort argumenten te verdedigen.

Verder no hard feelings, ik ben nogal direct.
  Moderator vrijdag 11 juni 2021 @ 10:10:10 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199828693
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 08:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had een keer geen draad meer over toen heb ik aardedraad als fasedraad gebruikt. Dus groen/geel maar het was eigenlijk bruin. Sterkte voor de volgende bewoner :') of kan ik daar problemen mee krijgen?
Aarde draad dient nooit ergens anders voor gebruikt te worden vanwege de gevaarzetting die je creëert,zelfde situatie als je ergens een geaard stopcontact monteerd terwijl er helemaal geen aarde aanwezig is gewoon omdat je geen andere hebt..
pi_199835564
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je zo'n vraag stelt, doe dan ook wat met de reacties.
Die draden hebben niet voor niets kleuren, dat is letterlijk om het werk praktisch te maken maar vooral ook veilig.

Op het moment dat je aardedraad (waarvan je mag verwachten dat daar geen spanning op staat) gaat gebruiken voor je fase "omdat je draad op was" dan is dat een shortcut in het leven.

Je moet je serieus afvragen waarom je zo in elkaar steekt. Waarom niet even draad halen bij de bouwmarkt of even bij de buren / familie informeren of die nog een stukje draad hebben?

Het lijkt voor jou misschien een "handige oplossing" maar als je de vraag stelt, accepteer dan ook de kritiek en doe er wat mee en ga niet als een gekwetste ziel proberen je met dit soort argumenten te verdedigen.

Verder no hard feelings, ik ben nogal direct.
:') de enige die hier gekwetst overkomt ben jij. Ik stel hier gewoon vraag om er iets van te leren, dat zou ik niet doen als het me geen reet had geïnteresseerd. En dan heb ik weinig aan wat psychologisch geneuzel van jou met je shortcut in het leven.

Die rechtszaak van Zandstrand is interessanter, zal dat even doorlezen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:10 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Aarde draad dient nooit ergens anders voor gebruikt te worden vanwege de gevaarzetting die je creëert,zelfde situatie als je ergens een geaard stopcontact monteerd terwijl er helemaal geen aarde aanwezig is gewoon omdat je geen andere hebt..
Ben dat soort dingen ook vaak genoeg tegengekomen in mijn huis. Wie had ik daarvoor moeten aanklagen dan... lijkt me lastig te bewijzen tenzij ze een factuur van een elektricien kunnen aantonen. Maar die doen dat soort dingen niet :P
Facts don't care about your feelings
pi_199850199
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 19:24 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

:') de enige die hier gekwetst overkomt ben jij. Ik stel hier gewoon vraag om er iets van te leren, dat zou ik niet doen als het me geen reet had geïnteresseerd. En dan heb ik weinig aan wat psychologisch geneuzel van jou met je shortcut in het leven.

Die rechtszaak van Zandstrand is interessanter, zal dat even doorlezen.
[..]

Ben dat soort dingen ook vaak genoeg tegengekomen in mijn huis. Wie had ik daarvoor moeten aanklagen dan... lijkt me lastig te bewijzen tenzij ze een factuur van een elektricien kunnen aantonen. Maar die doen dat soort dingen niet :P
De verkoper dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')