abonnement Unibet Coolblue
pi_199692033
Onze woning is een van de 5 rijtjeswoningen die aangesloten zijn op 1 overpad die door onze tuinen loopt. Het pad komt uit aan de straat aan de voorzijde. De tuinen zijn middels poorten met elkaar verbonden. De buurman helemaal aan het einde van het pad zou dus door 4 tuinen moeten om bijv met container aan de straat te komen. Wij hebben woning nr 3 en moeten dus door 2 tuinen. Nu hebben alle 4 de buren zelf een poort gecreeërd in de achtertuin. De tuinen grenzen daar aan groenstrook. De grond is verkocht aan het projectontwikkelaar waar over een paar jaar wordt gebouwd. Volgens dat plan komt er geen gebouw pal tegen onze tuinen aan, maar een stukje groen en een pad.

Alleen wij maken nog gebruik van het overpad en hebben geen achter uitgang, maar zouden dit wel willen. Vanwege ons tuinontwerp is het wenselijk om de poorten naar de tuinen van de buren dicht te maken en dan dus het overpad definitief te blokkeren.

- Is het wel toegestaan om zelf een achterom poort te maken zoals de buren dit hebben gedaan?
- Vervalt het recht van overpad als iedereen een achter uitgang heeft?
- Of moeten we dit met 5en vastleggen als iedereen akkoord is?
- Wat als de projectonwikkelaar zijn plannen wijzigt en er bijv. een obstakel wordt geplaatst recht voor de poort? Of zou dat nooit gebeuren gezien de poorten er nu al zitten?

Alvast bedankt aan degenen die mee willen denken.
pi_199692191
quote:
De tuinen grenzen daar aan groenstrook. De grond is verkocht aan het projectontwikkelaar waar over een paar jaar wordt gebouwd. Volgens dat plan komt er geen gebouw pal tegen onze tuinen aan, maar een stukje groen en een pad.
- Wie wordt de eigenaar van dat stukje groen?

- Is dat pad straks officieel openbaar toegankelijk?

- Kan het pad worden bereikt zonder dat je door gepland aangeplant groen hoeft, of zijn er bijvoorbeeld bosjes tegen jullie erven ontworpen?

- Wat zegt het bestemmingsplan over deze grond?

Als het openbare ruimte wordt die in beheer en eigendom van de gemeente komt zou het geen probleem moeten zijn dat jullie een achterom creëren. Voor de zekerheid zou ik contact zoeken met de projectontwikkelaar en/of gemeente.
pi_199692224
Begrijp ik het goed dat je een stuk land wil claimen en daar 'recht van overpad' op wil gaan gebruiken. Van een stuk land wat nu nog niet in jullie bezit is of nog niet gebruikt word?
  maandag 31 mei 2021 @ 11:09:53 #4
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_199692232
Kun je een paint maken van de situatie?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_199692456
De huidige eigenaar van die grond blijft de eigenaar, en je kan prima een steeg maken in je eigen tuin, op de grens waar het recht van overpad begint en eindigt, zolang het maar jouw grond is.
Net zoals je met poorten ook je eigen tuin mag indelen in hokjes als je dat leuk vindt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 31 mei 2021 @ 11:27:10 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199692461
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:09 schreef SillyWalks het volgende:
Kun je een paint maken van de situatie?
Dit

Begrijp er geen zak van

Of ik begrijp het wel, maar vindt het bijzonder onlogisch

De buren mogen te pas en te onpas door de achtertuin oid?
Dum de dum
pi_199692477
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:09 schreef SillyWalks het volgende:
Kun je een paint maken van de situatie?
Dit. Geen touw aan vast te knopen zo.

Wil je een achterom creëren (en heb je al recht van overpad) of wil je een achterom creëren én recht van overpad realiseren?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199692487
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:27 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dit

Begrijp er geen zak van

Of ik begrijp het wel, maar vindt het bijzonder onlogisch

De buren mogen te pas en te onpas door de achtertuin oid?
Binnen het recht van overpad was dat vroeger gebruikelijk.
Ik heb ook een recht van overpad op mijn grond. Ik mag er doen wat ik wil en poorten maken wat ik wil, mits mijn buurman er maar langs kan.
Dat weet je als je het huis koopt omdat het zo in het kadaster staat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 31 mei 2021 @ 11:29:41 #9
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_199692501
I.p.v. dat er een achterom is waarbij je over een algemeen stukje grond loopt, heeft dus een ieder de tuin tot helemaal achteraan? Lever allemaal 1 meter in en creëer zo je achterom, lijkt me handiger?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 31 mei 2021 @ 11:31:52 #10
51385 baskick
Juist ja!
pi_199692542
quote:
17s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:29 schreef Debsterr het volgende:
I.p.v. dat er een achterom is waarbij je over een algemeen stukje grond loopt, heeft dus een ieder de tuin tot helemaal achteraan? Lever allemaal 1 meter in en creëer zo je achterom, lijkt me handiger?
Niet zo handig als er bijvoorbeeld schuurtjes staan die tegen de grenzen van de kavels staan :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199692569
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet zo handig als er bijvoorbeeld schuurtjes staan die tegen de grenzen van de kavels staan :+
Je mag de strook van recht van overpad niet hinderen voor de gerechtigden. Die schuur moet dan gesloopt worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 31 mei 2021 @ 11:34:08 #12
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_199692579
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet zo handig als er bijvoorbeeld schuurtjes staan die tegen de grenzen van de kavels staan :+
Oh ja, das waar.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  maandag 31 mei 2021 @ 11:34:39 #13
51385 baskick
Juist ja!
pi_199692589
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je mag de strook van recht van overpad niet hinderen voor de gerechtigden. Die schuur moet dan gesloopt worden.
Dat was precies waar mijn "niet zo handig" op sloeg, ja.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 31 mei 2021 @ 11:40:33 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199692690
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:34 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat was precies waar mijn "niet zo handig" op sloeg, ja.
Mwoah als de schuur in het midden staat niks wat een goeie trap of 2 niet kan oplossen :D

Maar het klinkt idd alsof iedereen zijn tuin tot aan de perceel grens heeft, en er dus geen brandpad is.

Lig je lekker met je naakte anus te zonnen, of je bijna meerderjarige dochter, komt de buurman 4x langs met z'n kliko ... je moet er maar op zitten te wachten.
Dum de dum
pi_199692729
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:40 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Mwoah als de schuur in het midden staat niks wat een goeie trap of 2 niet kan oplossen :D

Maar het klinkt idd alsof iedereen zijn tuin tot aan de perceel grens heeft, en er dus geen brandpad is.

Lig je lekker met je naakte anus te zonnen, of je bijna meerderjarige dochter, komt de buurman 4x langs met z'n kliko ... je moet er maar op zitten te wachten.
Als je dat doet dan vind je dat leuk, anders zou je dat niet willens en wetens doen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199693103
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:40 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Mwoah als de schuur in het midden staat niks wat een goeie trap of 2 niet kan oplossen :D

Maar het klinkt idd alsof iedereen zijn tuin tot aan de perceel grens heeft, en er dus geen brandpad is.

Lig je lekker met je naakte anus te zonnen, of je bijna meerderjarige dochter, komt de buurman 4x langs met z'n kliko ... je moet er maar op zitten te wachten.
Als je ze nietsverhullend in je achtertuintje wilt zitten en je niet wilt dat de buurman of buurvrouw langs wandelt, zul je een andere woning moeten kopen dan eentje waarbij het recht van overpad op deze manier is ingericht. Je moet je dan wel ook meteen afvragen of een rijtjeshuis überhaupt wel geschikt voor je is, want bij het doorsnee rijtjeshuis hebben de buren vanaf hun eigen bovenverdieping sowieso al prima zicht op jouw achtertuintje.

En ja, de manier waarop het overpad is ingericht bij TS, komt in vooroorlogse wijken nog regelmatig voor. Bij mij gaat het gelukkig maar om één tussenwoning waarvan de bewoners door mijn tuin mogen (rijtje van 3). Aan de andere kant van de gang tussen de woningen betreft het echter wel 5 woningen op rij die door elkaars tuin mogen/moeten. Moeten, omdat er voor het huis geen fatsoenlijke plek is voor de kliko's en fietsen.

Terugkomend op de vraag van TS: een recht van overpad kan van rechtswege komen te vervallen wanneer er vanaf het 'heersend perceel' op redelijke wijze een rechtstreekse toegang tot de openbare weg ontstaat voor het deel van het erf wat nu via het overpad ontsloten wordt.

In de situatie die je schetst is echter de grond momenteel in privaat eigendom bij een ontwikkelaar. Het is vooralsnog daarmee maar de vraag of de grond achter jullie tuinen straks als 'openbaar' bestempeld kan worden. Om terug te vallen op de situatie hier in de straat: achter onze huizen was ooit sprake van bedrijvigheid. In de jaren 80 zijn die bedrijfspercelen opgekocht en heeft een woningcorporatie daar een groot complex met 3 en 4-laags blokken met appartementen gezet, geheel onderkelderd met pakeerkelder. Tussen de tuinen van onze straat en de terrassen van de appartementen op de begane grond loopt een brandgang. Deze is echter aan begin en eind afgesloten met een poort en alléén toegankelijk voor de bewoners van de appartementen. Daarmee is het pad, hoe geschikt ook, geen openbaar terrein en geen 'achter uitgang' voor de percelen in mijn straat. Dus ondanks de aanwezigheid van een brandgang achter de percelen, blijft het recht van overpad wat door de tuinen heen loopt nog altijd bestaan.

Ook is het nog maar de vraag of die grond straks wel zodanig ingericht wordt, dat er een pad langs jullie tuinen loopt, mocht er sprake van zijn dat de strook openbaar wordt.
pi_199693178
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 11:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Maar het klinkt idd alsof iedereen zijn tuin tot aan de perceel grens heeft, en er dus geen brandpad is.
Dan is de oplossing toch dat je je achterschutting 1 meter naar binnen zet?
Dan heeft de buurman zijn overpad en jij je privacy.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 31 mei 2021 @ 12:33:30 #18
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_199693438
Ik wil toch nog steeds graag een paint :'(
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  maandag 31 mei 2021 @ 14:37:25 #19
51385 baskick
Juist ja!
pi_199694911
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 12:13 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan is de oplossing toch dat je je achterschutting 1 meter naar binnen zet?
Dan heeft de buurman zijn overpad en jij je privacy.
Dat is dan niet alleen verzetten van de achterschutting, maar ook een aanpassing aan de twee lange zijden. En idealiter doet het hele rijtje dat dan, anders moet je slalommend door de tuinen. En dat kan alleen als er geen schuur staat tegen de achtergrens. Die verzet je niet 'even'. Het was in zo'n geval handig geweest als ze dit bij oplevering voorzien hadden :+

quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 12:33 schreef SillyWalks het volgende:
Ik wil toch nog steeds graag een paint :'(
Als ik het goed begrijp, is het zo:



Waarbij:

• Groen: percelen (voor zover het de tuin betreft) van TS (midden) en de twee buren aan weerszijden.

• Grijs: bestaand recht van overpad (exacte positie niet duidelijk) met doorgangen op de lange zijde van de tuinen. Slechts aan één kant mogelijk om naar de voorkant te gaan.

• Bruin: schuttingen op of tegen grens achterzijde perceel. Alle 4 de buren hebben een doorgang (wit) gemaakt. TS wil dat doen (zwart).

• Rood: andermans grond

TS wil af van de doorgangen (dichtmaken) aan de twee kanten van haar perceel op het deel waarop nu recht van overpad rust én officieel af van het recht van overpad.

Klopt mijn beeld, @carlijnsaskia?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 31 mei 2021 @ 15:05:54 #20
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199695199
Effectief zijn die van TS al dicht als links en rechts al via de achterkant gaan.

Beste voor alle 5 hier is het hek 1.5m achteruit, en daar een pad creeren (en daar weer een dik hek om te voorkomen dat de aannemer straks hun stuk bebouwt.)
Dum de dum
pi_199695584
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 12:07 schreef Ivo1985 het volgende:

In de situatie die je schetst is echter de grond momenteel in privaat eigendom bij een ontwikkelaar. Het is vooralsnog daarmee maar de vraag of de grond achter jullie tuinen straks als 'openbaar' bestempeld kan worden.
Beide is mogelijk.

Het komt veel voor dat een projectontwikkelaar een stuk grond koopt, er huizen op bouwt, grond tussen de kavels inricht als openbare ruimte bestaande uit wegen, paden en/of groen en die openbare ruimte vervolgens overdraagt aan de gemeente.

Het komt ook voor dat een projectontwikkelaar een stuk grond koopt, er één of meerdere appartementengebouwen op zet, en de omliggende grond inricht als privé parkeerplaatsen en wat groen. In dat geval blijft doorgaans de VVE (vereniging van eigenaren) van het complex eigenaar van de ruimte rondom de gebouwen.

In het eerste scenario is het kansrijk dat TS en zijn buren eigen achteruitgangen kunnen creëren. In het tweede scenario is die kans niet geheel uitgesloten maar wel minimaal.

TS, leg je vraag voor aan de ontwikkelaar en/of de gemeente. Wie weet zijn er naast toestemming zelfs nog aanpassingen in het plan mogelijk om jullie wens op een nette manier mogelijk te maken.

Ga je zonder overleg te werk dan kan de gemeente danwel de eigenaar van de grond daar t.z.t. een probleem van maken.
pi_199702641
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 10:54 schreef carlijnsaskia het volgende:
- Is het wel toegestaan om zelf een achterom poort te maken zoals de buren dit hebben gedaan?
Grijs gebied. Zolang de grondeigenaar geen bezwaar maakt is er nog niets aan de hand. (Of deze situatie is al 20 jaar zo, dan kan er recht van overpad zijn ontstaan.)
quote:
- Vervalt het recht van overpad als iedereen een achter uitgang heeft?
Niet als dit in het koopcontract/kadaster staat.
quote:
- Of moeten we dit met 5en vastleggen als iedereen akkoord is?
Dan zal dit inderdaad bij het kadaster (door een notaris) aangepast moeten worden.
quote:
- Wat als de projectonwikkelaar zijn plannen wijzigt en er bijv. een obstakel wordt geplaatst recht voor de poort? Of zou dat nooit gebeuren gezien de poorten er nu al zitten?
De projectontwikkelaar staat in zijn recht als hij zijn hele erf gebruikt, als er geen recht van overpad over zijn terrein is natuurlijk.

Kans is groot dat de projectontwikkelaar denkt dat jullie nu recht van overpad hebben (en daarom een stukje groen en een pad in het ontwerp heeft.) Het kan zijn dat de projectontwikkelaar dit aanpast als hij er achter komt dat er geen recht van overpad is (dat er al een andere oplossing is dan een padje achterlangs.)
pi_199702696
Wat ik in et hele verhaal nog mis is dat een achteruitgang geen recht of plicht is. De term brandgang is al helemaal niet van toepassing voor deze situatie. Kennelijk staat in het originele koopcontract het recht van overpad, in die zin is het wel een recht. Echter stat nergens in het bouwbesluit dat een woning of erf meerder uitgangen moet hebben. Een achtertuin die alleen via het huis bereikbaar is mag juridisch dus gewoon.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 08:40:30 #24
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_199702709
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 08:38 schreef qajariaq het volgende:
Wat ik in et hele verhaal nog mis is dat een achteruitgang geen recht of plicht is. De term brandgang is al helemaal niet van toepassing voor deze situatie. Kennelijk staat in het originele koopcontract het recht van overpad, in die zin is het wel een recht. Echter stat nergens in het bouwbesluit dat een woning of erf meerder uitgangen moet hebben. Een achtertuin die alleen via het huis bereikbaar is mag juridisch dus gewoon.
Er zijn genoeg van dit soort woningen waarbij die achteringang de enige ingang is van de woning :)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 09:04:59 #25
51385 baskick
Juist ja!
pi_199702835
quote:
0s.gif Op maandag 31 mei 2021 15:05 schreef Fe2O3 het volgende:
Effectief zijn die van TS al dicht als links en rechts al via de achterkant gaan.

Beste voor alle 5 hier is het hek 1.5m achteruit, en daar een pad creeren (en daar weer een dik hek om te voorkomen dat de aannemer straks hun stuk bebouwt.)
Klein detail: de grond achter de bestaande schutting is niet van TS (en/of haar buren).

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 08:27 schreef hhornee het volgende:
Kans is groot dat de projectontwikkelaar denkt dat jullie nu recht van overpad hebben (en daarom een stukje groen en een pad in het ontwerp heeft.) Het kan zijn dat de projectontwikkelaar dit aanpast als hij er achter komt dat er geen recht van overpad is (dat er al een andere oplossing is dan een padje achterlangs.)
Zou een recht van overpad (of het ontbreken ervan) zo'n professionele ontwikkelaar niet opvallen in de akte, denk je?

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 08:38 schreef qajariaq het volgende:
Wat ik in et hele verhaal nog mis is dat een achteruitgang geen recht of plicht is. De term brandgang is al helemaal niet van toepassing voor deze situatie. Kennelijk staat in het originele koopcontract het recht van overpad, in die zin is het wel een recht. Echter stat nergens in het bouwbesluit dat een woning of erf meerder uitgangen moet hebben. Een achtertuin die alleen via het huis bereikbaar is mag juridisch dus gewoon.
Er is toch ook niemand die dat claimt of suggereert?

Waar is TS in dit hele verhaal eigenlijk :o?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')