FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Bank vraagt opnieuw om ID gegevens?
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 22:48
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Scuidwarddonderdag 27 mei 2021 @ 22:55
Als je het niet vertrouwt kun je de bank altijd opbellen. Maar ik lees op de site van de ABN dat men dit doet.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html

Wellicht een steekproef, of een verdachte transactie.
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 23:04
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:55 schreef Scuidward het volgende:
Als je het niet vertrouwt kun je de bank altijd opbellen. Maar ik lees op de site van de ABN dat men dit doet.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html

Wellicht een steekproef, of een verdachte transactie.
Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.

Vind het maar een beetje vaag dit.
Scuidwarddonderdag 27 mei 2021 @ 23:08
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:04 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.

Vind het maar een beetje vaag dit.
Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.

Uiteindelijk ben je natuurlijk verplicht hierop in te gaan want anders wenst de ABN geen zaken met je te doen.
hertogjan_lekkermandonderdag 27 mei 2021 @ 23:08
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
investeerdertjedonderdag 27 mei 2021 @ 23:09
Heel flauw: Wen er maar aan. Ik had het laatst 4 keer in een maand. Nu al een tijdje niet meer gelukkig.
stavromulabetadonderdag 27 mei 2021 @ 23:16
Ik las laatst ergens (FD?) dat ABN-AMRO nog steeds niet alle klantdossiers op orde heeft, van sommige klanten missen ze zelfs basale zaken zoals de voornaam of geboortedatum. Wellicht heeft dit te maken met de inhaalslag die ABN-AMRO moet maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
Als ze al vastgesteld hebben wie je bent, doet een extra kopie van een ID niets tegen witwassen. Daarvoor stel je vragen als: "waar komt dit geld vandaan? Heb je daar bonnetjes van?", "waar heb je dit geld voor gepind?"
Lienekiendonderdag 27 mei 2021 @ 23:17
Ik weet in ieder geval van iemand anders die eind vorig jaar hetzelfde verzoek kreeg. Was volgens mij een kwestie van de bank die de administratie niet helemaal op orde heeft.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 23:36
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.

Uiteindelijk ben je natuurlijk verplicht hierop in te gaan want anders wenst de ABN geen zaken met je te doen.
Ja ik zal morgen eens bellen.
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 23:38
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?

Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
Frozen-assassindonderdag 27 mei 2021 @ 23:40
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 23:41
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet in ieder geval van iemand anders die eind vorig jaar hetzelfde verzoek kreeg. Was volgens mij een kwestie van de bank die de administratie niet helemaal op orde heeft.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
Dit kan ook wel het geval zijn misschien ik weet niet. Hun kantoor dat ze hier in mijn stad hadden staan is paar maanden geleden dwfinitief op slot gegaan.
Werkperddonderdag 27 mei 2021 @ 23:42
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Frozen-assassindonderdag 27 mei 2021 @ 23:43
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Ja goed, wel even vervelend maar viel allemaal wel mee. Ze zullen het wel moeten doen uit veiligheidsoverwegingen denk ik.
Lienekiendonderdag 27 mei 2021 @ 23:47
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.
Werkperdvrijdag 28 mei 2021 @ 00:00
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.
Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
Ridocarvrijdag 28 mei 2021 @ 06:35
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Glider76vrijdag 28 mei 2021 @ 11:08
Heeft te maken met het Know Your Customer gedoe. Is iets wettelijks dat banken en andere financiele instellingen opnieuw moeten vaststellen wie hun klanten zijn en waarmee ze hun geld verdienen.

De laatste tijd dit al diverse malen moeten doen bij de banken waar ik een dienst van betrek(creditkaart, beleggen enz.).

Gewoon een foto van je paspoort opsturen en meestal een paar vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld waaruit je je inkomsten betrekt. Dienstverband of iets anders ofzo.
vosssvrijdag 28 mei 2021 @ 11:16
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Daar heeft bij mij jaaaaren geleden de ING ook moeilijk om gedaan. Met hele vervelende telefoontjes. Ik moest maar even vrij nemen zodat ik mij kon komen legitimeren, want anders zouden ze mijn rekening blokkeren.

Dikke lul doei, ik heb er niet aan meegedaan en kan nu, 10+ jaar later, nog altijd gewoon aan mijn rekening zonder problemen.

Destijds wilden ze per se een kleurenscan van mijn ID kaart maken, want dat stond zo in de wet dat ze verplicht waren om te doen.

Dat was die wet tegen terrorisme financiering en tegen witwassen, geen idee meer hoe die wet precies heette.

De hele grap was dat dat helemaal niet in die wet stond. Daar stond louter en alleen in dat ze mijn ID moesten vaststellen. Dat kan prima als ik langskom en mijn ID kaart laat zien. Zonder dat daar een scan van gemaakt wordt.

Dat heb ik ze destijds ook gezegd, echter gingen ze daar niet in mee en moest ik langskomen om mijn ID kaart te te laten scannen.

Ik heb ze vervolgens gezegd dat ze de vinkentering konden krijgen als ze denken buiten de wet om te moeten opereren en daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

:)
TheoddDutchGuyvrijdag 28 mei 2021 @ 11:41
Zou eerst bellen of de check wel klopt, klinkt ook wel een beetje als phishing.
Misschien is dat niet zo, maar de beller is sneller als het ware.

Kun je ook meteen vragen van goh waarom?
sjorsie1982vrijdag 28 mei 2021 @ 12:16
Ik heb al 3x een brief hierover gehad in 20 jaar.
Ook voor mijn cc moest ik dit laatst opnieuw doen.

Doe je het niet dan blokkeren ze je rekening en sta je op een zwarte lijst.
Twintigvrijdag 28 mei 2021 @ 12:31
Check of het een phishing mail is, waarschijnlijk niet. Ik zou bellen of naar de servicepunt van de bank gaan.
MWPzondag 30 mei 2021 @ 12:48
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?

Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
Het gaat er niet om dat jij verdacht bent of zoiets. Dat is niet waar dit om gaat. Het gaat erom dat banken een wettelijke verplichting hebben om te weten wie hun klanten zijn. In de bankwereld heet dit "KYC" - Know your customer.

De ABN - andere banken trouwens ook - hebben dat in het verleden niet altijd even zorgvuldig bijgehouden. Dat was nooit echt een probleem, maar banken moeten nu een inhaalslag maken mede vanwege de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme".

Daarom nodigen ze klanten waarvan de administratie onvoldoende is uit om wat aanvullende vragen te beantwoorden. En soms vragen ze je om informatie die ze al hebben te bevestigen -- zoals een kopie van je paspoort of ID-kaart.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:00 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
Niet overdrijven, je betaalt de gebruikelijke belkosten, niet 1 euro per minuut ofzo.
Ivo1985zondag 30 mei 2021 @ 12:56
Is de ID die je destijds gebruikt hebt voor het openen van de rekening inmiddels verlopen? Dan is de bank wettelijk verplicht om je te vragen opnieuw te legitimeren en een kopie van je nieuwe identiteitsbewijs te bewaren in je dossier.
Serindezondag 30 mei 2021 @ 13:22
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 12:48 schreef MWP het volgende:
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
sjorsie1982zondag 30 mei 2021 @ 13:36
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:22 schreef Serinde het volgende:

[..]

Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
Zeker wel, je hebt de media niet gevolgd?
Serindezondag 30 mei 2021 @ 13:49
Bij het aangaan van de cliënt relatie moet onderzoek gedaan worden. Het is raar als een financiële instelling nu “vanwege de wwft” legitimatiegegevens gaat checken van een bestaande klant. Dat heeft dan eerder te maken met eigen gebrekkige processen en administratie. Er zijn wel wetswijzigingen maar die zorgen er m.i. niet voor dat er “zomaar” id gegevens opgevraagd moeten worden. Verschuilt de financiële instelling zich dan achter een wetswijziging?
Bocajzondag 30 mei 2021 @ 19:36
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Nog niet, zit ook al jaren bij de ABN...
Misschien dan toch een steekproef...?!
Jemoedernietmaandag 31 mei 2021 @ 12:18
Vorige week ben ik ook gebeld door de ABN.
Heb een aantal accounts bij cryptobedrijven en daar wilden ze meer van weten.
Laatste tijd flink gecasht dus ging er daar een belletje rinkelen.
Werkperdmaandag 31 mei 2021 @ 14:44
Heb ze even gebeld. Mevrouw geeft aan dat er niks bijzonders is en dat ze graag mijn gegevens willen updaten omdat mijn laatste aangeleverde ID gegevens uit 2002 afstamt.

Ik zal straks een kopie opsturen.
snabbimaandag 31 mei 2021 @ 20:49
Ik heb de betreffende bankmail niet gehad. Aangezien die bankmail in de app zit, zou ik hier niet snel aan phising denken.
Ik zie dat een paar mensen een suggestie geven om te bellen. Maar wat verwacht je dan als response? Ik zou alleen bellen wanneer de instructie onduidelijk is.

Op je vraag: ben je verplicht om mee te werken?
Op zich ben je niet verplicht om mee te werken, maar de bank is wel gerechtigd om hun diensten aan jou te beëindigen wanneer je het niet doet.
Essebesmaandag 31 mei 2021 @ 22:21
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Ik heb dit, geloof ik vorig jaar, ook gehad, maar dan bij de Triodos bank. Daar zitten we al meer dan 15 jaar.
Werd toegelicht dat ze inderdaad een aantal zaken tegenwoordig in hun dossier moeten hebben, waar dat vroeger minder was.

Denk niet dat er een speciale transactie aanleiding voor dit verzoek is, maar dat jouw dossier nu gewoon aan de beurt is.

In ons geval hebben we heel veel grote transacties in 2015 gehad, hadden ze toen eea gevraagd, dan had ik dat begrepen, maar vorig jaar gebeurde er niks afwijkends op onze rekening.
Gustaf86dinsdag 1 juni 2021 @ 22:26
Ik zal de laatste zijn die de boeven van ABN AMRO verdedigt, maar ik zie in dit topic een hoop onzin staan. Een bank moet gewoon haar 'know your customer' dossier op peil houden en een kopietje van een geldig ID-bewijs is redelijk basaal. Het is juist een grof schandaal dat ze hier niet al jarenlang om vragen.
Bocajdinsdag 8 juni 2021 @ 22:55
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
herverwijderdwoensdag 9 juni 2021 @ 08:53
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
stavromulabetawoensdag 9 juni 2021 @ 09:47
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
Ik weet nog wel dat toen ik klein was (medio jaren '80) je gewoon het bankkantoor kon binnenlopen en geld kon opnemen. Als iemand van het personeel je kende, was het allemaal prima, zonder legitimatie of iets anders. Omdat je overal wel een bankkantoor had, werkte er altijd wel een buurman of lid van de voetbalclub die je kent.

Zou zomaar kunnen dat je destijds ook een bankrekening kon openen zonder legitimatie, als je maar persoonlijk bekend was.
Bocajwoensdag 9 juni 2021 @ 10:29
quote:
81s.gif Op woensdag 9 juni 2021 08:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
herverwijderdwoensdag 9 juni 2021 @ 13:46
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:29 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
Ik weet dat een vriendin die niet zo technisch aangelegd is er gewoon een afspraak voor kon maken op het dichtstbijzijnde kantoor.
loveliwoensdag 13 oktober 2021 @ 16:45
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.

Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.

De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?

https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
quote:
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Voor financiële instellingen geldt de verplichting om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart.

Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.

Het cliëntenonderzoek is een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. En criminele of terroristische geldstromen te traceren.
FlippingCoinwoensdag 13 oktober 2021 @ 16:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Haha ja succes. ;(
FlippingCoinwoensdag 13 oktober 2021 @ 16:56
Ik heb dit ook gehad recent, is volgens mij inderdaad omdat de ABN het administratief allemaal niet op orde heeft.
stavromulabetawoensdag 13 oktober 2021 @ 18:11
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:45 schreef loveli het volgende:
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.

Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.

De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?

https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
[..]

Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.
Catatafishhwoensdag 13 oktober 2021 @ 18:12
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:09 schreef investeerdertje het volgende:
Heel flauw: Wen er maar aan. Ik had het laatst 4 keer in een maand. Nu al een tijdje niet meer gelukkig.
Bij dezelfde bank :?
baskickwoensdag 13 oktober 2021 @ 18:52
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitend :+
-Sigaartjewoensdag 13 oktober 2021 @ 18:54
Waarom staat er een vraagteken in TT?
investeerdertjewoensdag 13 oktober 2021 @ 18:59
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:12 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Bij dezelfde bank :?
Yup. Ze twijfelden over een en ander.
stavromulabetawoensdag 13 oktober 2021 @ 19:15
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitend :+
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.

Ik kan me voorstellen dat een bank zelfs bij een 0,001% grotere kans op gezeik met de toezichthouder en een miljoenenboete, liever een paar extra klanten kwijtraakt dan een privacyvriendelijkere methode te kiezen. Althans, als ik de bank was zou ik voor better safe than sorry gaan.
loveliwoensdag 13 oktober 2021 @ 20:10
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.

Ik kan me voorstellen dat een bank zelfs bij een 0,001% grotere kans op gezeik met de toezichthouder en een miljoenenboete, liever een paar extra klanten kwijtraakt dan een privacyvriendelijkere methode te kiezen. Althans, als ik de bank was zou ik voor better safe than sorry gaan.
Mja, ik lees dat ze die gegevens nodig hebben bij het aangaan van een nieuw contract, dus ze hebben gewoon zitten falen en nu verplichten ze klanten op te zitten en pootjes te geven.

https://www.consumentenbo(...)-en-heridentificatie
quote:
Ik ben al klant en wil me niet opnieuw legitimeren. Ben ik verplicht om mee te werken?
Dat is een beetje een grijs gebied.

Wettelijk gezien vindt de identificatie plaats op het moment dat je voor het eerst klant wordt. Tijdens de dienstverlening is een 'verversing' van het legitimatiebewijs niet meer nodig. De bank kan je niet verplichten om nogmaals een kopie van je paspoort aan te leveren.

Maar als de bank die nooit eerder heeft ontvangen, dan mag het waarschijnlijk wel. Bij sommige banken of creditcardmaatschappijen kon je klant worden zonder een legitimatiebewijs te overleggen.

De verificatie vond plaats door bijvoorbeeld ¤0,01 over te maken. Het is de vraag of de bank daarmee echt je identiteit kan vaststellen. Daarom nemen ze het zekere voor het onzekere en vragen ze alsnog om een legitimatiebewijs.

Tip: dien een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

Update juli 2021:

Het Kifid heeft een uitspraak gedaan over het (opnieuw) moeten identificeren. Een creditcardmaatschappij mag de klantrelatie beëindigen als de klant niet meewerkt aan de tussentijdse controle. De creditcardmaatschappij is namelijk wettelijk verplicht om de gegevens van haar klanten actueel te houden. Een tussentijdse controle van de identiteit van de klant is hiervoor noodzakelijk. Hiervoor hoeft geen speciale reden te zijn.

De wet verplicht financiële instellingen de identiteit van hun klanten te controleren. De wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. De controle mag dus ook alleen online gebeuren.
Munchkindonderdag 14 oktober 2021 @ 16:37
Precies dat laatste hebben mijn vrouw (ASN) en ik (SNS) met onze creditcard gehad: we moesten ons opnieuw indentificeren, en dat ging met een online procedure (binnen de ICS app geloof ik), waarin je een foto van je paspoort moest maken, en een foto van je zelf. Hoewel ik niet blij ben dat ze dus nu een kopie van mijn paspoort hebben, was dit wel een makkelijke manier om dit te regelen. Een analoog alternatief (identificatie bij de balie) was niet voorhanden, althans niet een die ik snel kon vinden op de website.
FFdonderdag 14 oktober 2021 @ 18:19
Je kan in ieder geval met de app 'KopieID' de belangrijkste gegevens afschermen.

"
Voor de identificatieplicht uit de Wwft mag uw bank, verzekeraar of creditcardmaatschappij uw BSN niet verwerken. Ook met een afgeschermde kopie van uw identiteitsbewijs kunnen financiële ondernemingen namelijk aantonen dat ze aan de identificatieplicht uit de Wwft voldoen.
"
https://www.autoriteitper(...)0de%20Wwft%20voldoen.

Echter als je de pagina leest zie je dat ze voor sommige doeleinden dit toch wel nodig hebben. Maar dat moeten ze dan toelichten.