abonnement Unibet Coolblue
pi_199682397
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 13:22 schreef Serinde het volgende:

[..]

Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
Zeker wel, je hebt de media niet gevolgd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199682528
Bij het aangaan van de cliënt relatie moet onderzoek gedaan worden. Het is raar als een financiële instelling nu “vanwege de wwft” legitimatiegegevens gaat checken van een bestaande klant. Dat heeft dan eerder te maken met eigen gebrekkige processen en administratie. Er zijn wel wetswijzigingen maar die zorgen er m.i. niet voor dat er “zomaar” id gegevens opgevraagd moeten worden. Verschuilt de financiële instelling zich dan achter een wetswijziging?
  zondag 30 mei 2021 @ 19:36:47 #28
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199686679
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Nog niet, zit ook al jaren bij de ABN...
Misschien dan toch een steekproef...?!
pi_199693222
Vorige week ben ik ook gebeld door de ABN.
Heb een aantal accounts bij cryptobedrijven en daar wilden ze meer van weten.
Laatste tijd flink gecasht dus ging er daar een belletje rinkelen.
pi_199695000
Heb ze even gebeld. Mevrouw geeft aan dat er niks bijzonders is en dat ze graag mijn gegevens willen updaten omdat mijn laatste aangeleverde ID gegevens uit 2002 afstamt.

Ik zal straks een kopie opsturen.
pi_199699486
Ik heb de betreffende bankmail niet gehad. Aangezien die bankmail in de app zit, zou ik hier niet snel aan phising denken.
Ik zie dat een paar mensen een suggestie geven om te bellen. Maar wat verwacht je dan als response? Ik zou alleen bellen wanneer de instructie onduidelijk is.

Op je vraag: ben je verplicht om mee te werken?
Op zich ben je niet verplicht om mee te werken, maar de bank is wel gerechtigd om hun diensten aan jou te beëindigen wanneer je het niet doet.
pi_199700757
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Ik heb dit, geloof ik vorig jaar, ook gehad, maar dan bij de Triodos bank. Daar zitten we al meer dan 15 jaar.
Werd toegelicht dat ze inderdaad een aantal zaken tegenwoordig in hun dossier moeten hebben, waar dat vroeger minder was.

Denk niet dat er een speciale transactie aanleiding voor dit verzoek is, maar dat jouw dossier nu gewoon aan de beurt is.

In ons geval hebben we heel veel grote transacties in 2015 gehad, hadden ze toen eea gevraagd, dan had ik dat begrepen, maar vorig jaar gebeurde er niks afwijkends op onze rekening.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_199711820
Ik zal de laatste zijn die de boeven van ABN AMRO verdedigt, maar ik zie in dit topic een hoop onzin staan. Een bank moet gewoon haar 'know your customer' dossier op peil houden en een kopietje van een geldig ID-bewijs is redelijk basaal. Het is juist een grof schandaal dat ze hier niet al jarenlang om vragen.
  dinsdag 8 juni 2021 @ 22:55:09 #34
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199801415
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
  woensdag 9 juni 2021 @ 08:53:37 #35
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199802831
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
pi_199803493
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 22:55 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! :Y (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
Ik weet nog wel dat toen ik klein was (medio jaren '80) je gewoon het bankkantoor kon binnenlopen en geld kon opnemen. Als iemand van het personeel je kende, was het allemaal prima, zonder legitimatie of iets anders. Omdat je overal wel een bankkantoor had, werkte er altijd wel een buurman of lid van de voetbalclub die je kent.

Zou zomaar kunnen dat je destijds ook een bankrekening kon openen zonder legitimatie, als je maar persoonlijk bekend was.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 9 juni 2021 @ 10:29:00 #37
65846 Bocaj
Vámonos!
pi_199803982
quote:
81s.gif Op woensdag 9 juni 2021 08:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
  woensdag 9 juni 2021 @ 13:46:41 #38
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199806480
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 10:29 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
Ik weet dat een vriendin die niet zo technisch aangelegd is er gewoon een afspraak voor kon maken op het dichtstbijzijnde kantoor.
  Vis een optie? woensdag 13 oktober 2021 @ 16:45:07 #39
70532 loveli
N
pi_201743029
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.

Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.

De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?

https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
quote:
Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Voor financiële instellingen geldt de verplichting om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart.

Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.

Het cliëntenonderzoek is een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. En criminele of terroristische geldstromen te traceren.
crap in = crap out
pi_201743149
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 06:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Haha ja succes. ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201743165
Ik heb dit ook gehad recent, is volgens mij inderdaad omdat de ABN het administratief allemaal niet op orde heeft.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201743943
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:45 schreef loveli het volgende:
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.

Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.

De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?

https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
[..]

Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201743955
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:09 schreef investeerdertje het volgende:
Heel flauw: Wen er maar aan. Ik had het laatst 4 keer in een maand. Nu al een tijdje niet meer gelukkig.
Bij dezelfde bank :?
pi_201744279
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitend :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201744298
Waarom staat er een vraagteken in TT?
pi_201744354
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:12 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Bij dezelfde bank :?
Yup. Ze twijfelden over een en ander.
pi_201744532
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 18:52 schreef baskick het volgende:

[..]
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitend :+
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.

Ik kan me voorstellen dat een bank zelfs bij een 0,001% grotere kans op gezeik met de toezichthouder en een miljoenenboete, liever een paar extra klanten kwijtraakt dan een privacyvriendelijkere methode te kiezen. Althans, als ik de bank was zou ik voor better safe than sorry gaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Vis een optie? woensdag 13 oktober 2021 @ 20:10:52 #48
70532 loveli
N
pi_201745362
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.

Ik kan me voorstellen dat een bank zelfs bij een 0,001% grotere kans op gezeik met de toezichthouder en een miljoenenboete, liever een paar extra klanten kwijtraakt dan een privacyvriendelijkere methode te kiezen. Althans, als ik de bank was zou ik voor better safe than sorry gaan.
Mja, ik lees dat ze die gegevens nodig hebben bij het aangaan van een nieuw contract, dus ze hebben gewoon zitten falen en nu verplichten ze klanten op te zitten en pootjes te geven.

https://www.consumentenbo(...)-en-heridentificatie
quote:
Ik ben al klant en wil me niet opnieuw legitimeren. Ben ik verplicht om mee te werken?
Dat is een beetje een grijs gebied.

Wettelijk gezien vindt de identificatie plaats op het moment dat je voor het eerst klant wordt. Tijdens de dienstverlening is een 'verversing' van het legitimatiebewijs niet meer nodig. De bank kan je niet verplichten om nogmaals een kopie van je paspoort aan te leveren.

Maar als de bank die nooit eerder heeft ontvangen, dan mag het waarschijnlijk wel. Bij sommige banken of creditcardmaatschappijen kon je klant worden zonder een legitimatiebewijs te overleggen.

De verificatie vond plaats door bijvoorbeeld ¤0,01 over te maken. Het is de vraag of de bank daarmee echt je identiteit kan vaststellen. Daarom nemen ze het zekere voor het onzekere en vragen ze alsnog om een legitimatiebewijs.

Tip: dien een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

Update juli 2021:

Het Kifid heeft een uitspraak gedaan over het (opnieuw) moeten identificeren. Een creditcardmaatschappij mag de klantrelatie beëindigen als de klant niet meewerkt aan de tussentijdse controle. De creditcardmaatschappij is namelijk wettelijk verplicht om de gegevens van haar klanten actueel te houden. Een tussentijdse controle van de identiteit van de klant is hiervoor noodzakelijk. Hiervoor hoeft geen speciale reden te zijn.

De wet verplicht financiële instellingen de identiteit van hun klanten te controleren. De wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. De controle mag dus ook alleen online gebeuren.
crap in = crap out
pi_201753568
Precies dat laatste hebben mijn vrouw (ASN) en ik (SNS) met onze creditcard gehad: we moesten ons opnieuw indentificeren, en dat ging met een online procedure (binnen de ICS app geloof ik), waarin je een foto van je paspoort moest maken, en een foto van je zelf. Hoewel ik niet blij ben dat ze dus nu een kopie van mijn paspoort hebben, was dit wel een makkelijke manier om dit te regelen. Een analoog alternatief (identificatie bij de balie) was niet voorhanden, althans niet een die ik snel kon vinden op de website.
  donderdag 14 oktober 2021 @ 18:19:44 #50
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_201754559
Je kan in ieder geval met de app 'KopieID' de belangrijkste gegevens afschermen.

"
Voor de identificatieplicht uit de Wwft mag uw bank, verzekeraar of creditcardmaatschappij uw BSN niet verwerken. Ook met een afgeschermde kopie van uw identiteitsbewijs kunnen financiële ondernemingen namelijk aantonen dat ze aan de identificatieplicht uit de Wwft voldoen.
"
https://www.autoriteitper(...)0de%20Wwft%20voldoen.

Echter als je de pagina leest zie je dat ze voor sommige doeleinden dit toch wel nodig hebben. Maar dat moeten ze dan toelichten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')