Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.quote:Op donderdag 27 mei 2021 22:55 schreef Scuidward het volgende:
Als je het niet vertrouwt kun je de bank altijd opbellen. Maar ik lees op de site van de ABN dat men dit doet.
https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
Wellicht een steekproef, of een verdachte transactie.
Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:04 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.
Vind het maar een beetje vaag dit.
Als ze al vastgesteld hebben wie je bent, doet een extra kopie van een ID niets tegen witwassen. Daarvoor stel je vragen als: "waar komt dit geld vandaan? Heb je daar bonnetjes van?", "waar heb je dit geld voor gepind?"quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op
toevallig veel cash gepind?
Ja ik zal morgen eens bellen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.
Uiteindelijk ben je natuurlijk verplicht hierop in te gaan want anders wenst de ABN geen zaken met je te doen.
Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op
toevallig veel cash gepind?
Dit kan ook wel het geval zijn misschien ik weet niet. Hun kantoor dat ze hier in mijn stad hadden staan is paar maanden geleden dwfinitief op slot gegaan.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet in ieder geval van iemand anders die eind vorig jaar hetzelfde verzoek kreeg. Was volgens mij een kwestie van de bank die de administratie niet helemaal op orde heeft.
https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Ja goed, wel even vervelend maar viel allemaal wel mee. Ze zullen het wel moeten doen uit veiligheidsoverwegingen denk ik.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Daar heeft bij mij jaaaaren geleden de ING ook moeilijk om gedaan. Met hele vervelende telefoontjes. Ik moest maar even vrij nemen zodat ik mij kon komen legitimeren, want anders zouden ze mijn rekening blokkeren.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Het gaat er niet om dat jij verdacht bent of zoiets. Dat is niet waar dit om gaat. Het gaat erom dat banken een wettelijke verplichting hebben om te weten wie hun klanten zijn. In de bankwereld heet dit "KYC" - Know your customer.quote:Op donderdag 27 mei 2021 23:38 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?
Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
Niet overdrijven, je betaalt de gebruikelijke belkosten, niet 1 euro per minuut ofzo.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 00:00 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordtquote:Op zondag 30 mei 2021 12:48 schreef MWP het volgende:
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
Zeker wel, je hebt de media niet gevolgd?quote:Op zondag 30 mei 2021 13:22 schreef Serinde het volgende:
[..]
Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt
Nog niet, zit ook al jaren bij de ABN...quote:Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Ik heb dit, geloof ik vorig jaar, ook gehad, maar dan bij de Triodos bank. Daar zitten we al meer dan 15 jaar.quote:Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.
Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...quote:Op donderdag 27 mei 2021 22:48 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.
Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.
Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
Ik weet nog wel dat toen ik klein was (medio jaren '80) je gewoon het bankkantoor kon binnenlopen en geld kon opnemen. Als iemand van het personeel je kende, was het allemaal prima, zonder legitimatie of iets anders. Omdat je overal wel een bankkantoor had, werkte er altijd wel een buurman of lid van de voetbalclub die je kent.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 22:55 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Heb inmiddels ook het verzoek gehad.... Zit ook al decennia bij de ABN...
Heb geen idee hoe toen de opening van een bankrekening ging.... Ik neem aan dat ik mij toen aan de balie gemeld heb met verzoek van opening betaalrekening... Er zullen wel kopieën paspoort gemaakt zijn toen... of dat allemaal bewaard is en later gedigitaliseerd betwijfel ik... en dus vragen ze iedereen maar denk ik opnieuw... krijgen ze het alsnog digitaal op een presenteerblaadje! (Het heeft wel met het witwassen te maken...)
Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...quote:Op woensdag 9 juni 2021 08:53 schreef herverwijderd het volgende:
Ik had dat een paar maanden terug ook, ook bij de ABN. Ik ben een schaap dus heb toen gewoon die shit gefotografeerd en geupload via die bankieren app, daarna nooit meer iets van gehoord.
Ik weet dat een vriendin die niet zo technisch aangelegd is er gewoon een afspraak voor kon maken op het dichtstbijzijnde kantoor.quote:Op woensdag 9 juni 2021 10:29 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Ik meen op radar site staat een hele discussie inzake het niet hebben van een smartphone en hoe dan verder...
Mocht je niet een foto kunnen uploaden dan komt er iemand aan je deur om je identiteit vast te stellen en zij doen dan de rest voor je... (Zal wel een hele operatie zijn... en ook wel een paar stuivers kosten...)
quote:Moet een bank een kopie van mijn paspoort maken en bewaren?
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Financiële instelling doet verplicht cliëntenonderzoek
Voor financiële instellingen geldt de verplichting om in bepaalde gevallen een cliëntenonderzoek te doen. Bijvoorbeeld als u klant wordt van een bank of een verzekeraar. Daarom controleert de instelling uw identiteit en legt deze vast. Vaak maakt de bank of verzekeraar een kopie van uw paspoort of uw Europese identiteitskaart.
Instellingen kunnen de gegevens van uw identiteitsbewijs ook op een andere manier in hun bedrijfssysteem opslaan.
Het cliëntenonderzoek is een belangrijk middel om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen. En criminele of terroristische geldstromen te traceren.
Haha ja succes.quote:Op vrijdag 28 mei 2021 06:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 16:45 schreef loveli het volgende:
Schopje omdat ik zelf niet zonodig een topic hoef te openen.
Kopie is niet verplicht, legitimeren wel. Doen banken er moeilijk over als je geen kopie stuurt, maar ze aan de balie persoonlijk op je paspoort laat kijken? Ik vraag dit voor een bejaarde met een gezonde kritische houding.
De overheid zegt dat ze niet verplicht zijn een kopie te maken, maar hoe moeilijk doen ze in de praktijk?
https://www.rijksoverheid(...)ort-maken-en-bewaren
[..]
Bij dezelfde bankquote:Op donderdag 27 mei 2021 23:09 schreef investeerdertje het volgende:
Heel flauw: Wen er maar aan. Ik had het laatst 4 keer in een maand. Nu al een tijdje niet meer gelukkig.
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitendquote:Op woensdag 13 oktober 2021 18:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik denk dat een deel van het praktische probleem is dat banken geen kopie hoeven te bewaren maar dat ze wel aantoonbaar moeten kunnen maken dat ze de legitimatie gezien hebben. Een kruisje bij 'gezien' is waarschijnlijk niet voldoende om aan te tonen dat je als bank compliant bent (of de interne juristen twijfelen daar over). Dus dan is het voor de bank veiliger om gewoon een kopie te eisen in plaats van vriendelijk naar een paar kritische klanten te zijn en het risico op een miljoenenboete te lopen.
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 18:52 schreef baskick het volgende:
[..]
Het overnemen van de combinatie van naam, bsn, verloopdatum en documentnummer is vrij sluitend
Mja, ik lees dat ze die gegevens nodig hebben bij het aangaan van een nieuw contract, dus ze hebben gewoon zitten falen en nu verplichten ze klanten op te zitten en pootjes te geven.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 19:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook. Maar het toont naar mijn idee net iets minder onomstotelijk aan dat je inderdaad de controle hebt gedaan dan een kopie: je kunt de klant ook gewoon om die gegevens vragen, of een medewerker maakt een typefout in één van die gegevens waardoor je voor die klant niet meer kunt aantonen dat je een ID gezien hebt.
Ik kan me voorstellen dat een bank zelfs bij een 0,001% grotere kans op gezeik met de toezichthouder en een miljoenenboete, liever een paar extra klanten kwijtraakt dan een privacyvriendelijkere methode te kiezen. Althans, als ik de bank was zou ik voor better safe than sorry gaan.
quote:Ik ben al klant en wil me niet opnieuw legitimeren. Ben ik verplicht om mee te werken?
Dat is een beetje een grijs gebied.
Wettelijk gezien vindt de identificatie plaats op het moment dat je voor het eerst klant wordt. Tijdens de dienstverlening is een 'verversing' van het legitimatiebewijs niet meer nodig. De bank kan je niet verplichten om nogmaals een kopie van je paspoort aan te leveren.
Maar als de bank die nooit eerder heeft ontvangen, dan mag het waarschijnlijk wel. Bij sommige banken of creditcardmaatschappijen kon je klant worden zonder een legitimatiebewijs te overleggen.
De verificatie vond plaats door bijvoorbeeld ¤0,01 over te maken. Het is de vraag of de bank daarmee echt je identiteit kan vaststellen. Daarom nemen ze het zekere voor het onzekere en vragen ze alsnog om een legitimatiebewijs.
Tip: dien een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
Update juli 2021:
Het Kifid heeft een uitspraak gedaan over het (opnieuw) moeten identificeren. Een creditcardmaatschappij mag de klantrelatie beëindigen als de klant niet meewerkt aan de tussentijdse controle. De creditcardmaatschappij is namelijk wettelijk verplicht om de gegevens van haar klanten actueel te houden. Een tussentijdse controle van de identiteit van de klant is hiervoor noodzakelijk. Hiervoor hoeft geen speciale reden te zijn.
De wet verplicht financiële instellingen de identiteit van hun klanten te controleren. De wet schrijft niet voor hoe dat moet gebeuren. De controle mag dus ook alleen online gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |