abonnement Unibet Coolblue
pi_199649483
Hallo,

Ik was zojuist aan het internetbankieren en tot mijn grote verbazing staat er of ik mijn ID-bewijs wil aanleveren met een foto erbij.

Ik zit al jarenlang bij dezelfde bank en had toen bij aanmaken van een bankrekening al mijn ID-gegevens getoond.

Hebben jullie ook hetzelfde verzoek gekregen en ben je verplicht om hierin op te gaan? Ik zit bij de ABN.
  donderdag 27 mei 2021 @ 22:55:34 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_199649627
Als je het niet vertrouwt kun je de bank altijd opbellen. Maar ik lees op de site van de ABN dat men dit doet.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html

Wellicht een steekproef, of een verdachte transactie.
pi_199649770
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:55 schreef Scuidward het volgende:
Als je het niet vertrouwt kun je de bank altijd opbellen. Maar ik lees op de site van de ABN dat men dit doet.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html

Wellicht een steekproef, of een verdachte transactie.
Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.

Vind het maar een beetje vaag dit.
  donderdag 27 mei 2021 @ 23:08:03 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_199649831
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:04 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Het enige wat op mijn rekening komt is mijn salaris en geld verkeerd tussen mijn bank en mijn beleggingsrekening. Meer niet.

Vind het maar een beetje vaag dit.
Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.

Uiteindelijk ben je natuurlijk verplicht hierop in te gaan want anders wenst de ABN geen zaken met je te doen.
pi_199649838
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_199649860
Heel flauw: Wen er maar aan. Ik had het laatst 4 keer in een maand. Nu al een tijdje niet meer gelukkig.
pi_199649951
Ik las laatst ergens (FD?) dat ABN-AMRO nog steeds niet alle klantdossiers op orde heeft, van sommige klanten missen ze zelfs basale zaken zoals de voornaam of geboortedatum. Wellicht heeft dit te maken met de inhaalslag die ABN-AMRO moet maken.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
Als ze al vastgesteld hebben wie je bent, doet een extra kopie van een ID niets tegen witwassen. Daarvoor stel je vragen als: "waar komt dit geld vandaan? Heb je daar bonnetjes van?", "waar heb je dit geld voor gepind?"
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 27 mei 2021 @ 23:17:56 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199649967
Ik weet in ieder geval van iemand anders die eind vorig jaar hetzelfde verzoek kreeg. Was volgens mij een kwestie van de bank die de administratie niet helemaal op orde heeft.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
The love you take is equal to the love you make.
pi_199650175
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ook dat kan verdacht zijn. Maar niet onlogisch dat dit vaag overkomt. Vandaar dat ik even zou bellen bij gezonde argwaan.

Uiteindelijk ben je natuurlijk verplicht hierop in te gaan want anders wenst de ABN geen zaken met je te doen.
Ja ik zal morgen eens bellen.
pi_199650199
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:08 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
ze moeten allerlei maatregelen tegen witwassen nemen. wellicht heb je verdacht
je hebt recht op inzage dus vraag eventueel de documenten op

toevallig veel cash gepind?
Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?

Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
  donderdag 27 mei 2021 @ 23:40:16 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199650226
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
pi_199650238
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik weet in ieder geval van iemand anders die eind vorig jaar hetzelfde verzoek kreeg. Was volgens mij een kwestie van de bank die de administratie niet helemaal op orde heeft.

https://www.abnamro.nl/nl(...)-gegevens/index.html
Dit kan ook wel het geval zijn misschien ik weet niet. Hun kantoor dat ze hier in mijn stad hadden staan is paar maanden geleden dwfinitief op slot gegaan.
pi_199650243
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
  donderdag 27 mei 2021 @ 23:43:50 #14
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199650263
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Ja goed, wel even vervelend maar viel allemaal wel mee. Ze zullen het wel moeten doen uit veiligheidsoverwegingen denk ik.
  donderdag 27 mei 2021 @ 23:47:22 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199650294
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:42 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Serieus? Gaat toch nergens meer over zo.
Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.
The love you take is equal to the love you make.
pi_199650375
quote:
1s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je het linkje even aanklikt, dan kun je lezen waar het over gaat. En het zal ook wel worden uitgelegd in de brief die je kreeg.
Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
pi_199650880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Ik had ze bij mij thuis uitgenodigd. Ik ga mij niet inspannen om een fuckup hunnerzijds op te lossen.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_199653246
Heeft te maken met het Know Your Customer gedoe. Is iets wettelijks dat banken en andere financiele instellingen opnieuw moeten vaststellen wie hun klanten zijn en waarmee ze hun geld verdienen.

De laatste tijd dit al diverse malen moeten doen bij de banken waar ik een dienst van betrek(creditkaart, beleggen enz.).

Gewoon een foto van je paspoort opsturen en meestal een paar vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld waaruit je je inkomsten betrekt. Dienstverband of iets anders ofzo.
pi_199653338
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Keer gehad bij ING. Moest naar zo'n ING Servicepunt waar ze het verifieerden
Daar heeft bij mij jaaaaren geleden de ING ook moeilijk om gedaan. Met hele vervelende telefoontjes. Ik moest maar even vrij nemen zodat ik mij kon komen legitimeren, want anders zouden ze mijn rekening blokkeren.

Dikke lul doei, ik heb er niet aan meegedaan en kan nu, 10+ jaar later, nog altijd gewoon aan mijn rekening zonder problemen.

Destijds wilden ze per se een kleurenscan van mijn ID kaart maken, want dat stond zo in de wet dat ze verplicht waren om te doen.

Dat was die wet tegen terrorisme financiering en tegen witwassen, geen idee meer hoe die wet precies heette.

De hele grap was dat dat helemaal niet in die wet stond. Daar stond louter en alleen in dat ze mijn ID moesten vaststellen. Dat kan prima als ik langskom en mijn ID kaart laat zien. Zonder dat daar een scan van gemaakt wordt.

Dat heb ik ze destijds ook gezegd, echter gingen ze daar niet in mee en moest ik langskomen om mijn ID kaart te te laten scannen.

Ik heb ze vervolgens gezegd dat ze de vinkentering konden krijgen als ze denken buiten de wet om te moeten opereren en daarna heb ik er nooit meer wat van gehoord.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_199653658
Zou eerst bellen of de check wel klopt, klinkt ook wel een beetje als phishing.
Misschien is dat niet zo, maar de beller is sneller als het ware.

Kun je ook meteen vragen van goh waarom?
pi_199653969
Ik heb al 3x een brief hierover gehad in 20 jaar.
Ook voor mijn cc moest ik dit laatst opnieuw doen.

Doe je het niet dan blokkeren ze je rekening en sta je op een zwarte lijst.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199654157
Check of het een phishing mail is, waarschijnlijk niet. Ik zou bellen of naar de servicepunt van de bank gaan.
pi_199681880
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:38 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Gaan ze ook uitleg geven waarom ze iets verdacht hebben gevonden?

Ik pin haast nooit. Altijd via pinpas betalen.
Het gaat er niet om dat jij verdacht bent of zoiets. Dat is niet waar dit om gaat. Het gaat erom dat banken een wettelijke verplichting hebben om te weten wie hun klanten zijn. In de bankwereld heet dit "KYC" - Know your customer.

De ABN - andere banken trouwens ook - hebben dat in het verleden niet altijd even zorgvuldig bijgehouden. Dat was nooit echt een probleem, maar banken moeten nu een inhaalslag maken mede vanwege de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme".

Daarom nodigen ze klanten waarvan de administratie onvoldoende is uit om wat aanvullende vragen te beantwoorden. En soms vragen ze je om informatie die ze al hebben te bevestigen -- zoals een kopie van je paspoort of ID-kaart.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:00 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ja geen brief maar bankmail ontvangen. Zal morgen eens ff bellen. Hun 0900 lijn is ook zo duur pff.
Niet overdrijven, je betaalt de gebruikelijke belkosten, niet 1 euro per minuut ofzo.
pi_199681979
Is de ID die je destijds gebruikt hebt voor het openen van de rekening inmiddels verlopen? Dan is de bank wettelijk verplicht om je te vragen opnieuw te legitimeren en een kopie van je nieuwe identiteitsbewijs te bewaren in je dossier.
pi_199682270
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 12:48 schreef MWP het volgende:
Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme
Die viert z’n 12,5 jarig jubileum ongeveer dacht ik zo, dus ik mag hopen dat “de inhaalslag” op dit moment niet met die reden gemaakt wordt :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')