abonnement Unibet Coolblue
pi_199648932
Jaarlijks terugkomende overweging, maar de onbalans lijkt elk jaar extremer te worden. Hogere huizenprijzen, lagere rente, meer spaargeld.

Situatie vermogen:
- Waarde woning, ca. 500k
- Hypotheek, 150k
- Spaargeld, 50k
- Pensioenwaarde, 15k in beleggingen (net mee gestart), verder nog wat andere potjes via oude werkgevers.

Situatie inkomen / uitgaven:
- Maandelijks inlegpensioen: 600
- Maandelijkse hypotheekbetaling: 680 (420 aflossing / 260 rente)
- Maandelijks over: 1.500 - 2.000 (na alle kosten, incl inlegpensioen, vaste en standaard variabele lasten)
- Incidentele grote uitgaven zijn min of meer gelijk aan vakantiegeld plus belastingteruggaaf

Heb weleens zitten kijken naar een ander huis, maar dat zou ik voornamelijk doen als investering. Ik woon behoorlijk goed momenteel, het enige wat ik extra zou willen is een garage en minder buren / meer vrij uitzicht. Dat lijkt echter nauwelijks mogelijk voor onder de 750k in deze omgeving en meer kan ik niet betalen.

Meer inleggen in pensioen kan, alleen denk ik dat niet nodig te hebben later en ik wil ook spreiden qua inlegmoment. Meer sparen kan, maar de rente is nul en in principe heb ik nu voldoende buffer om niet bang te hoeven zijn voor problemen met inkomsten. Aflossen kan, dat heb ik de afgelopen jaren voornamelijk gedaan, maar ergens ben ik bang dat er ooit een heel nadelige wijziging in het belastingstelsel komt. Verder ben ik met m'n huidige tempo over een jaar of 5-6 ook wel klaar, nog voor m'n 40e.

Andere opties: Crypto; geen verstand van, voelt als een bubbel. In vastgoed gaan, te weinig vermogen voor. Sparen voor een sabbatical: doe ik nu min of meer en een paar jaar terug ook al eens een aantal maanden onbetaald verlof genomen. Minder werken: kan, maar ik heb voorlopig voldoende vakantiedagen staan en niet perse de behoefte om veel minder te werken.

Beetje luxeprobleem, maar toch maakt het me onrustig. Wat zouden jullie doen met je geld in deze situatie?
pi_199649419
Wat is het totaalbedrag op mijnpensioenoverzicht procentueel ten opzichte van je huidige netto loon? (Geven ze netjes aan die twee bedragen, zelf even rekenen voor privacydoeleinden).

Als je daarvan prima verwacht rond te komen, helemaal als je je woning hebt afbetaald, dan zou ik gewoon voor de kortste klap gaan. Kiezen om te leven. Je bent straks 40 en hebt alles prima voor elkaar, kiez er dan voor om rustig aan te kijken naar meer tijd voor jezelf om te gaan leven :)

Wil je echt perse een nog groter vermogen. Tja, dan is het afhankelijk hoe je pensioen er voor staat. Als je er prima van kunt rondkomen straks: investeren in korter lopende zaken waarmee je ook als je je later bedenkt weer lekker kunt gaan leven. Als het niet het geval is, eerst je pensioen op orde maken.

Misschien nog iets aan estate planning doen?
pi_199649707
Bedrag op mijnpensioenoverzicht is nagenoeg nul, alleen wat van oude bijbaantjes. Heb drie potjes bij pensioenaanbieders (geen pensioenfondsen) wat via oud werkgevers is opgebouwd. De bedragen die ik daar heb opgebouwd zijn niet heel groot. Maar met de huidige individuele opbouw zou ik al 250k inleggen en met rendement zou dat op 400k uit moeten kunnen komen over een jaar of 30. Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn.

Als ik naar mijn huidige uitgaven kijk en pensioeninleg en hypotheek niet meeneem, dan zou ik eigenlijk al van alleen AOW rond kunnen komen. Dat wordt wel krap en wil ik zeker wat ruimer hebben, vandaar de inleg nu, maar ik vraag me of ik dan nog eens extra moet gaan opbouwen bovenop wat ik al doe.
pi_199649755
Estate planning bedoel je als nalatenschap? Dat is niet van toepassing, ben alleenstaand en kinderen zullen er dus ook niet komen.
pi_199649799
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:03 schreef Schuifpui het volgende:
Estate planning bedoel je als nalatenschap? Dat is niet van toepassing, ben alleenstaand en kinderen zullen er dus ook niet komen.
Zeker als in nalatenschap. kan ook zijn voor kinderen van familieleden, het is immers zonde het aan de belastingdienst over te maken toch?
pi_199649812
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Bedrag op mijnpensioenoverzicht is nagenoeg nul, alleen wat van oude bijbaantjes. Heb drie potjes bij pensioenaanbieders (geen pensioenfondsen) wat via oud werkgevers is opgebouwd. De bedragen die ik daar heb opgebouwd zijn niet heel groot. Maar met de huidige individuele opbouw zou ik al 250k inleggen en met rendement zou dat op 400k uit moeten kunnen komen over een jaar of 30. Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn.

Als ik naar mijn huidige uitgaven kijk en pensioeninleg en hypotheek niet meeneem, dan zou ik eigenlijk al van alleen AOW rond kunnen komen. Dat wordt wel krap en wil ik zeker wat ruimer hebben, vandaar de inleg nu, maar ik vraag me of ik dan nog eens extra moet gaan opbouwen bovenop wat ik al doe.
Het belangrijkste is dat je een bepaald bedrag gaat vaststellen, maar daarin ook enige indexering meeneemt. Je bent immers straks je eigen fonds ;-)
pi_199649938
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Zeker als in nalatenschap. kan ook zijn voor kinderen van familieleden, het is immers zonde het aan de belastingdienst over te maken toch?
Die zijn er ook niet, doodlopende familielijn. :P
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het belangrijkste is dat je een bepaald bedrag gaat vaststellen, maar daarin ook enige indexering meeneemt. Je bent immers straks je eigen fonds ;-)
Klopt. Sommen maken over die termijn is wel heel lastig, kan je eindeloos op blijven Excellen zonder antwoord te krijgen. Blijf het wel in de gaten houden. Voor nu heb ik dat bedrag op 400k vastgesteld. Eventueel zou ik m'n inleg kunnen verhogen als het nodig blijkt, maar daar is voldoende ruimte voor. Als je even simpel rekent en het rendement gelijk stelt aan inflatie, dan zou ik 250k hebben uitgedrukt in de waarde van nu. Als ik daar 25 jaar van moet leven, is dat 10k per jaar bovenop AOW. Zonder hypotheek en vermogensopbouw, zou dat wel genoeg moeten zijn.
  Knapste mannelijke user 2022 donderdag 27 mei 2021 @ 23:18:34 #8
206731 Mortaxx
Doomer
pi_199649972
Zou toch een paar uurtjes vrijmaken om je in crypto te verdiepen en hier wat instoppen. Al is het maar als een hedge voor als we naar hyperinflatie gaan
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_199649974
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:15 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Die zijn er ook niet, doodlopende familielijn. :P
[..]

Klopt. Sommen maken over die termijn is wel heel lastig, kan je eindeloos op blijven Excellen zonder antwoord te krijgen. Blijf het wel in de gaten houden. Voor nu heb ik dat bedrag op 400k vastgesteld. Eventueel zou ik m'n inleg kunnen verhogen als het nodig blijkt, maar daar is voldoende ruimte voor. Als je even simpel rekent en het rendement gelijk stelt aan inflatie, dan zou ik 250k hebben uitgedrukt in de waarde van nu. Als ik daar 25 jaar van moet leven, is dat 10k per jaar bovenop AOW. Zonder hypotheek en vermogensopbouw, zou dat wel genoeg moeten zijn.
Als je er van uitgaat dat aow gemiddeld 10 jaar voor overlijden is. Yup
pi_199650022
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:17 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Andere opties: Crypto; geen verstand van, voelt als een bubbel.
Het verstandigste is ieder kwartaal voor een vast bedrag aan bitcoin kopen en dat naar een wallet sturen waar je niet aan komt. Stijgt het, dan heb je wat minder dat kwartaal, daalt het dan heb je wat meer.

Uiteraard alleen doen als je (net als ik) gelooft dat bitcoin ooit meer dan $250.000 waard wordt.
En je moet het absoluut niet doen met geld dat je vandaag of morgen nodig kan hebben.
pi_199650292
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het verstandigste is ieder kwartaal voor een vast bedrag aan bitcoin kopen en dat naar een wallet sturen waar je niet aan komt. Stijgt het, dan heb je wat minder dat kwartaal, daalt het dan heb je wat meer.

Uiteraard alleen doen als je (net als ik) gelooft dat bitcoin ooit meer dan $250.000 waard wordt.
En je moet het absoluut niet doen met geld dat je vandaag of morgen nodig kan hebben.
Doet me pijn dat een mens als jij denkt dat de bitcoin intrinsieke waarde heeft.

Bubbel item.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199650587
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Doet me pijn dat een mens als jij denkt dat de bitcoin intrinsieke waarde heeft.

Bubbel item.
Bitcoin heeft waarde, ik heb nergens beweerd dat dat intrinsieke waarde is, dat is je eigen invulling.

Bitcoin is sinds 2011 van ¤1 naar ¤32 naar ¤111 naar ¤264 naar ¤3.300 naar naar ¤14.000 naar ¤58.000 gegaan en er is geen reden waarom het op termijn niet naar ¤250.000 of meer kan gaan.

Ik hoor al 10 jaar dat bitcoin een bubbel is, dus dat maakt weinig indruk meer.







[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-05-2021 00:42:49 ]
  vrijdag 28 mei 2021 @ 00:49:21 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199650634
Lekker man! Ik zou een tweede woning kopen voor de verhuur.
Resistance is futile.
pi_199650662
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bitcoin heeft waarde, ik heb nergens beweerd dat dat intrinsieke waarde is, dat is je eigen invulling.

Bitcoin is sinds 2011 van ¤1 naar ¤32 naar ¤111 naar ¤264 naar ¤3.300 naar naar ¤14.000 naar ¤58.000 gegaan en er is geen reden waarom het op termijn niet naar ¤250.000 of meer kan gaan.

Ik hoor al 10 jaar dat bitcoin een bubbel is, dus dat maakt weinig indruk meer.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Er is idd geen reden waarom de bubbel niet nog extremer kan worden, maar zonder functie is het op lange termijn game over voor bitcoin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199650685
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er is idd geen reden waarom de bubbel niet nog extremer kan worden, maar zonder functie is het op lange termijn game over voor bitcoin.
Nee.

Het heeft al meerdere functies.
pi_199652346
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 01:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee.

Het heeft al meerdere functies.
Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".

Totaal 1:1 gecorreleerd met de bubbel op de echte beurs. Niet bepaald goud dus. Geen hedge.

Transacties duur.

Het voorziet als ruilmiddel op slecht toegankelijke plekken blijkbaar, dat is leuk, geen bank dnodig, maar daar heb je ook geen bitcoin voor nodig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199652502
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".
BTC / Bitcoin verbieden in Europa?

quote:
Totaal 1:1 gecorreleerd met de bubbel op de echte beurs. Niet bepaald goud dus. Geen hedge.
Onzin.

quote:
Transacties duur.
Offchain transacties doe ik voor een fractie van een cent en onchain transacties heb ik recent nog gedaan voor 20 cent. :?

quote:
Het voorziet als ruilmiddel op slecht toegankelijke plekken blijkbaar, dat is leuk, geen bank dnodig, maar daar heb je ook geen bitcoin voor nodig.
Bah de arrogantie vanaf de ivoren toren.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199652571
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die oneindig repliceerbaar en al beter zijn bij andere crypto's. Bitcoin is naar ik weet het energieverslindende hebbe dingetje dat zijn waarde ontleent aan "de eerste zijn".

Totaal 1:1 gecorreleerd met de bubbel op de echte beurs. Niet bepaald goud dus. Geen hedge.

Transacties duur.

Het voorziet als ruilmiddel op slecht toegankelijke plekken blijkbaar, dat is leuk, geen bank dnodig, maar daar heb je ook geen bitcoin voor nodig.
Voor mij ben je 1 van de velen die me de afgelopen 10 jaar verveeld hebben met die argumenten.
De koers spreekt voor zich, we staan 10x hoger dan vorig jaar, 150x hoger dan in 2014, 40.000x hoger dan in 2011.

Misschien heb je al die tijd je besluit om niet in bitcoin te investeren gebaseerd op die niet originele argumenten maar het heeft je financieel niet in het gelijk gesteld.

Ik vind het dus allemaal wel prima en gun je jouw gelijk.
pi_199652673
Etfs kopen en dan kan je eerder met pensioen

Minder werken

Cryptocurrency schommelen mij teveel en ik wil spreiden. Dan zijn fondsen de enige simpele oplossing.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199652730
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Etfs kopen en dan kan je eerder met pensioen

Minder werken

Cryptocurrency schommelen mij teveel en ik wil spreiden. Dan zijn fondsen de enige simpele oplossing.
Ik zit in bitcoin.
Maar ik zit ook in ETF's en enkele aandelen.

Dus op zich spreid ik op die manier ook.

De ETF's heb ik deels in S&P, AEX , NASDAQ maar ook in "fallen angels", "emerging markets" en "Global Real Estate". Obligaties vind ik minder interessant, het rendement is dermate laag dat ik dat deel dan liever gewoon in Euro's hou.

Bitcoin is geen race, het is een marathon. Over een half jaar gezien kan je verschrikkelijke dalingen zien maar over 3, 5, en 10 jaar gezien een extreme stijging die je met aandelen (en zeker ETF's) niet haalt.
pi_199652751
Ik zou een paar streefbedragen bepalen. Zoals wat wil ik aan spaargeld hebben, wil ik een bepaalde belegging wel of niet aanhouden etc. Buiten de streefbedragen zou ik vooral kijken naar of je nu ook een beetje kan genieten. Dat kan bijv met wat verbeteringen in je huidige woning, auto, eten, kleding whatever. Je hebt het goed dus je mag er van genieten, ook als dingen toch efficienter kunnen.
pi_199653751
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zit in bitcoin.
Maar ik zit ook in ETF's en enkele aandelen.

Dus op zich spreid ik op die manier ook.

De ETF's heb ik deels in S&P, AEX , NASDAQ maar ook in "fallen angels", "emerging markets" en "Global Real Estate". Obligaties vind ik minder interessant, het rendement is dermate laag dat ik dat deel dan liever gewoon in Euro's hou.

Bitcoin is geen race, het is een marathon. Over een half jaar gezien kan je verschrikkelijke dalingen zien maar over 3, 5, en 10 jaar gezien een extreme stijging die je met aandelen (en zeker ETF's) niet haalt.
Ik hou van simpel spreiden. Dus met 1 aankoop, niet dat ik allerlei verschillende potjes heb, dat is veelst te ingewikkeld voor mij.

De volaliteit van cryptos hou ik niet van. Dat is mijn mening.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199654022
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 11:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik hou van simpel spreiden. Dus met 1 aankoop, niet dat ik allerlei verschillende potjes heb, dat is veelst te ingewikkeld voor mij.
Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn toch?

quote:
De volaliteit van cryptos hou ik niet van. Dat is mijn mening.
Daarom ook het advies om ieder kwartaal wat in te leggen, daarmee vang je stijgingen en dalingen op.
Maar dat is ook maar een mening ;)
pi_199654319
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 23:00 schreef Schuifpui het volgende:
Bedrag op mijnpensioenoverzicht is nagenoeg nul, alleen wat van oude bijbaantjes. Heb drie potjes bij pensioenaanbieders (geen pensioenfondsen) wat via oud werkgevers is opgebouwd. De bedragen die ik daar heb opgebouwd zijn niet heel groot. Maar met de huidige individuele opbouw zou ik al 250k inleggen en met rendement zou dat op 400k uit moeten kunnen komen over een jaar of 30. Dat zou in principe ruim voldoende moeten zijn.

Als ik naar mijn huidige uitgaven kijk en pensioeninleg en hypotheek niet meeneem, dan zou ik eigenlijk al van alleen AOW rond kunnen komen. Dat wordt wel krap en wil ik zeker wat ruimer hebben, vandaar de inleg nu, maar ik vraag me of ik dan nog eens extra moet gaan opbouwen bovenop wat ik al doe.
Hoe kom je op die ¤400k voor pensioen uit? Lijkt mij aan de krappe kant. Ik hou voor mezelf een veel hoger bedrag aan ($2-3M). Het lijkt me flink kloten om op je 90e in eens naar een sobere levensstijl te moeten.
Jesus saves but death prevails.
pi_199654451
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 12:46 schreef Shivo het volgende:

[..]

Hoe kom je op die ¤400k voor pensioen uit? Lijkt mij aan de krappe kant. Ik hou voor mezelf een veel hoger bedrag aan ($2-3M). Het lijkt me flink kloten om op je 90e in eens naar een sobere levensstijl te moeten.
Hangt van je levensstandaard af natuurlijk.
Als je 2 miljoen hebt staan ad 7% rendement mag je 140k per jaar opmaken ONEINDIG lang, (veel) meer als je het in 50 jaar op wil/mag maken

met 400k is dat 28k oneindig lang bij 7%, is 2k per maand + AOW... dat is al best veel.
Nog meer als je het over 50 jaar op mag maken.
pi_199654469
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199654561
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor mij ben je 1 van de velen die me de afgelopen 10 jaar verveeld hebben met die argumenten.
De koers spreekt voor zich, we staan 10x hoger dan vorig jaar, 150x hoger dan in 2014, 40.000x hoger dan in 2011.
Jij verveelt me precies met hetzelfde want dit is natuurlijk geen goed argument om "Het is een bubbel" te ontkrachten, eigenlijk bevestig je hem daar alleen maar mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199654606
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Misschien heb je al die tijd je besluit om niet in bitcoin te investeren gebaseerd op die niet originele argumenten maar het heeft je financieel niet in het gelijk gesteld.

Ik vind het dus allemaal wel prima en gun je jouw gelijk.
Het kan prima rationeel zijn om er geld in te stoppen als je denkt dat je first mover bent en je de kans hoog acht dat er een bigger fool zal zijn.

Gezien de interesse in bitcoin als puur speculatiemiddel sta ik totaal niet te kijken dat de prijs verdubbeld danwel x4 gaat. Het punt is alleen... Hoe zorg je ervoor dat je op tijd je winst hebt genomen. De hele aandelenmarkt is overgewaardeerd, huizen zijn overgewaardeerd, allemaal gevolg van lage rente, als die rente straks gaat stijgen gaat alles naar beneden, zeker bitcoin. Maar dat is inderdaad mijn voorspelling, ik brand mijn handen er liever niet aan. Maar als je denkt dat 'HODL" de beste methode is bij bitcoin dan denk ik dat je beter naar Bernie Maddoff moet gaat luisteren.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199654613
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij verveelt me precies met hetzelfde want dit is natuurlijk geen goed argument om "Het is een bubbel" te ontkrachten, eigenlijk bevestig je hem daar alleen maar mee.
Het is voornamelijk dat jij je niet kan voorstellen dat het waarde heeft en dat het daarom wel een bubbel moet zijn.
pi_199654699
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het is voornamelijk dat jij je niet kan voorstellen dat het waarde heeft en dat het daarom wel een bubbel moet zijn.
Het hele leuke van bitcoin is er wel vanaf als mensen massaal hun verliezen moeten gaan nemen en wonden gaan likken.

Klopt, er is geen waarde aan bitcoin, hoe gaat bitcoin rendement behalen, er zit geen onderliggende business onder het is puur fictief. :D

De functie: Transacties met ledger: kan je oneindig scalen, maar is eigenlijk ook pas interessant als het een stabiele waarde krijgt anders heb je "valuta risico". En de transactie moet natuurlijk wel goedkoop zijn.

Naja als transactiemiddel is het eigenlijk wel klaar ik zie er geen argumenten voor, politiek gezien is bitcoin als wereldmunt een risico voor de eigen valuta, dat wordt niet geaccepteerd.

Crypto's lopen dus ook gewoon nog het risico om verboden te worden. :D
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199654798
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het hele leuke van bitcoin is er wel vanaf als mensen massaal hun verliezen moeten gaan nemen en wonden gaan likken.

Klopt, er is geen waarde aan bitcoin, hoe gaat bitcoin rendement behalen, er zit geen onderliggende business onder het is puur fictief. :D

De functie: Transacties met ledger: kan je oneindig scalen, maar is eigenlijk ook pas interessant als het een stabiele waarde krijgt anders heb je "valuta risico". En de transactie moet natuurlijk wel goedkoop zijn.

Naja als transactiemiddel is het eigenlijk wel klaar ik zie er geen argumenten voor, politiek gezien is bitcoin als wereldmunt een risico voor de eigen valuta, dat wordt niet geaccepteerd.

Crypto's lopen dus ook gewoon nog het risico om verboden te worden. :D
Dit is een deel van de argumenten die al ruim 10 jaar gebruikt worden, het is niet alsof je iets nieuws aandraagt.
pi_199654818
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dit is een deel van de argumenten die al ruim 10 jaar gebruikt worden, het is niet alsof je iets nieuws aandraagt.
Draai hem is om, je bent al 10 jaar niet in staat om goede argumenten te geven wat de functie is van een bitcoin om anderen te overtuigen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199654910
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Draai hem is om, je bent al 10 jaar niet in staat om goede argumenten te geven wat de functie is van een bitcoin om anderen te overtuigen.
De ervaring met het geven van argumenten is dat ieder argument vervolgens weer ontleed wordt en na 20 reacties over en weer geen van de 2 partijen van mening is veranderd.
Dat was de eerste paar jaar leuk maar inmiddels laat ik de bitcoin koers het werk voor me doen.

Je komt hier oeverloos drammen vanwege een advies dat ik gegeven heb en dwingt me daar min of meer op te blijven reageren en aan dat spel ga ik even niet meer meedoen.

Wil je weten wat de functie van bitcoin is dan zijn daar diverse sites aan geweid en filmpjes over gemaakt.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-05-2021 13:39:16 ]
pi_199655082
Even afgezien van dat hele crypto gewauwel.

Als het voor een aanvulling op je pensioen is: zorg voor periodieke uitkering.
Dat kan zijn dividend aandelen, of peer to peer geld uitlenen tegen 8-12%.

Bereken hoeveel je jaarlijks nodig hebt, en bepaal aan de hand daarvan de grootte van je portefeuille.
pi_199655132
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:41 schreef MisChrartin het volgende:
Even afgezien van dat hele crypto gewauwel.

Als het voor een aanvulling op je pensioen is: zorg voor periodieke uitkering.
Dat kan zijn dividend aandelen, of peer to peer geld uitlenen tegen 8-12%.

Bereken hoeveel je jaarlijks nodig hebt, en bepaal aan de hand daarvan de grootte van je portefeuille.
Het nadeel van dividend aandelen is wel dat je ziet dat de uitkeringen dit jaar fors lager zijn dan voorgaande jaren. Je kan er daardoor niet echt op bouwen als een betrouwbare inkomstenbron. Zo heb ik van Shell dit kwartaal maar ¤1480 na aftrek van dividendbelasting, waar dat in 2019 bijna 3x zoveel zou zijn geweest.

Evengoed is beleggen over een langere periode vaak wel winstgevend, zeker als je je portefeuille wat spreidt en tussentijds niet gaat handelen.
pi_199655408
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De ervaring met het geven van argumenten is dat ieder argument vervolgens weer ontleed wordt en na 20 reacties over en weer geen van de 2 partijen van mening is veranderd.
Dat was de eerste paar jaar leuk maar inmiddels laat ik de bitcoin koers het werk voor me doen.

Je komt hier oeverloos drammen vanwege een advies dat ik gegeven heb en dwingt me daar min of meer op te blijven reageren en aan dat spel ga ik even niet meer meedoen.

Wil je weten wat de functie van bitcoin is dan zijn daar diverse sites aan geweid en filmpjes over gemaakt.
Ik zal, als men bitcoins "adviseert" daar fel op reageren want het is zwendel. het is ook veelzeggend dat je na 10 jaar discussies nog steeds niet iedereen hebt kunnen overtuigen. :7
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199655932
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 12:59 schreef namliam het volgende:

[..]

Hangt van je levensstandaard af natuurlijk.
Als je 2 miljoen hebt staan ad 7% rendement mag je 140k per jaar opmaken ONEINDIG lang, (veel) meer als je het in 50 jaar op wil/mag maken

met 400k is dat 28k oneindig lang bij 7%, is 2k per maand + AOW... dat is al best veel.
Nog meer als je het over 50 jaar op mag maken.
Ik ben misschien conservatief maar ga liever uit van 4% rendement en wil graag 200k per jaar kunnen opnemen plus een kleine aanpassing voor inflatie. Dan kom ik op 14 jaar uit en ik hoop met 67 met pensioen te gaan. Gaat behoorlijk snel. Overigens lijkt 200k misschien veel maar waar ik woon in de VS is dat het niet, en op AOW heb ik geen recht.
Jesus saves but death prevails.
pi_199656065
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:24 schreef ludovico het volgende:

[..]

Draai hem is om, je bent al 10 jaar niet in staat om goede argumenten te geven wat de functie is van een bitcoin om anderen te overtuigen.
De functie is toch financiering van de onderwereld?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199656289
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 13:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het nadeel van dividend aandelen is wel dat je ziet dat de uitkeringen dit jaar fors lager zijn dan voorgaande jaren. Je kan er daardoor niet echt op bouwen als een betrouwbare inkomstenbron. Zo heb ik van Shell dit kwartaal maar ¤1480 na aftrek van dividendbelasting, waar dat in 2019 bijna 3x zoveel zou zijn geweest.

Evengoed is beleggen over een langere periode vaak wel winstgevend, zeker als je je portefeuille wat spreidt en tussentijds niet gaat handelen.
Klopt, ik zit zelf ook in shell maar ik verwacht dat het dividend wel weer gaat stijgen.
Als je kijkt naar Total dan zie je dat dividend vrijwel ongewijzigd is gebleven.
Om die reden: spreiden in verschillende dividend aandelen in verschillende sectoren (of koop uitkerende dividend ETFs).

Ik ben met een paar duizend euro aan het experimenteren op Mintos. Kijken hoe dat bevalt, gemiddelde rente ligt rond de 11%. Ik ben nu twee jaar aan het klooien daarmee maar nog geen defaults gehad. Ik doe alleen kortlopende leningen (Max 3 maanden) en heb aan het begin van de Coronacrisis alles van het platform gehaald. Anderen hebben daar wel slechtere ervaringen mee als ik zo reviews lees.
Als ik jaarlijks 10% kan halen vind ik dat meer dan prima trouwens.
pi_199656327
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 14:41 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik ben misschien conservatief maar ga liever uit van 4% rendement en wil graag 200k per jaar kunnen opnemen plus een kleine aanpassing voor inflatie. Dan kom ik op 14 jaar uit en ik hoop met 67 met pensioen te gaan. Gaat behoorlijk snel. Overigens lijkt 200k misschien veel maar waar ik woon in de VS is dat het niet, en op AOW heb ik geen recht.
4% rendement start kapitaal 2 miljoen, dan klopt die 14 jaar ongeveer wel.

Wonen in de VS waardoor je geen recht op AOW hebt is maakt het plaatje wel iets anders natuurlijk.... Toch 200k NETTO per jaar is "niet weinig"
pi_199661772
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 15:14 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Klopt, ik zit zelf ook in shell maar ik verwacht dat het dividend wel weer gaat stijgen.
Als je kijkt naar Total dan zie je dat dividend vrijwel ongewijzigd is gebleven.
Om die reden: spreiden in verschillende dividend aandelen in verschillende sectoren (of koop uitkerende dividend ETFs).

Ik ben met een paar duizend euro aan het experimenteren op Mintos. Kijken hoe dat bevalt, gemiddelde rente ligt rond de 11%. Ik ben nu twee jaar aan het klooien daarmee maar nog geen defaults gehad. Ik doe alleen kortlopende leningen (Max 3 maanden) en heb aan het begin van de Coronacrisis alles van het platform gehaald. Anderen hebben daar wel slechtere ervaringen mee als ik zo reviews lees.
Als ik jaarlijks 10% kan halen vind ik dat meer dan prima trouwens.
Ik heb ook wel een aantal uitkerende ETF's en aandelen en de dividend investeer ik weer terug. Waarin? Dat hangt af van wat er op dat moment interessant is.
  vrijdag 28 mei 2021 @ 22:00:12 #42
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_199662791
Volgens mij is de manier om gelukkig te worden van geld, het te gebruiken om het leven van andere mensen aangenamer te maken. Veel mensen doen dat voor hun eigen kinderen, hoewel ze daar soms zo mee overdrijven dat het averechts werkt. Maar goed, die heb je niet.

Waarom ga je niet minder werken en gebruik je je tijd en expertise die je eventueel hebt bij vrijwilligerswerk ? Of onderneem iets waarmee je mensen die het qua kansen minder hebben getroffen dan jij, wat blijer kan maken. Er zijn genoeg mensen, kinderen en dieren die (financieel) jouw hulp kunnen gebruiken.

Het levert je geen grotere oprit waar je een tweede auto neer kunt zetten op, maar ik denk dat je op zo`n manier "echte" rijkdom vergaart.

Tja, investeren in Crypto`s, ETF`s of wat dan ook is ook een optie; maar.... then what ??? Aan je uitgavepatroon te zien ben je er volgens mij al achter dat luxe niet gelukkiger maakt; doet dat cijfertje op je bank- of beleggingsrekening of die "veiligheid" die je daarmee koopt, dat wel ?
pi_199663307
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 00:49 schreef Seven. het volgende:
Lekker man! Ik zou een tweede woning kopen voor de verhuur.
Daar heb ik het geld dan weer niet voor. Financiering gaat waarschijnlijk ook niet lukken en als dat al lukt, dan zal het voor mezelf vooral voelen als schulden erbij met het risico dat je met slechte huurders zit.
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Etfs kopen en dan kan je eerder met pensioen

Minder werken

Cryptocurrency schommelen mij teveel en ik wil spreiden. Dan zijn fondsen de enige simpele oplossing.
Ik zou inderdaad buiten pensioen om ook nog kunnen beleggen. Zou je dat verkiezen boven versneld een woning aflossen?
pi_199663418
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:23 schreef snabbi het volgende:
Ik zou een paar streefbedragen bepalen. Zoals wat wil ik aan spaargeld hebben, wil ik een bepaalde belegging wel of niet aanhouden etc. Buiten de streefbedragen zou ik vooral kijken naar of je nu ook een beetje kan genieten. Dat kan bijv met wat verbeteringen in je huidige woning, auto, eten, kleding whatever. Je hebt het goed dus je mag er van genieten, ook als dingen toch efficienter kunnen.
Streefbedragen heb ik een tijdje gehad, maar ik merk dat ik elke keer de grens ga verleggen voor mezelf. Waarschijnlijk als ik m'n huis heb afgelost, en ik bedenk dat ik snel een ton kan sparen, dan wordt dat automatisch in m'n hoofd mijn nieuwe streefbedrag.

Ik probeer m'n uitgaven te verhogen (als in, makkelijker te denken over uitgaven en gewoon af en toe doen), maar ik ben eigenlijk al snel tevreden met dingen. Heb pas sinds kort een auto bijvoorbeeld, gewoon een simpele auto tweedehands. Dat voelt al heel luxe. Natuurlijk kan ik een nieuwe bak van ¤50k kopen, maar ik heb er geen behoefte aan en denk dat ik er alleen maar ongelukkiger van word. Idem voor kleding, ik zorg dat ik er fatsoenlijk bijloop, maar ik hoef echt geen schoenen van ¤200. Vakantie is voor mij een vliegticket kopen en ergens een trekking doen, dan moet je ook je best doen om meer dan ¤1000 uit te geven voor een paar weken.
pi_199663542
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 12:46 schreef Shivo het volgende:

[..]

Hoe kom je op die ¤400k voor pensioen uit? Lijkt mij aan de krappe kant. Ik hou voor mezelf een veel hoger bedrag aan ($2-3M). Het lijkt me flink kloten om op je 90e in eens naar een sobere levensstijl te moeten.
Ben uitgegaan van een jaar of 20 leven na AOW (nog niemand in mijn familie heeft de 80 gehaald). Boven de 80 heb je waarschijnlijk toch niet veel geld meer nodig. Het wordt dan een verpleeghuis wat je zelf betaalt of een verpleeghuis waar je bijdrages voor krijgt. Ze laten je niet wegrotten ga ik vanuit. Dat is versimpeld mijn argumentatie voor de duur van 20 jaar.

Verder dus gekeken naar wat ik nu uitgeef naast hypotheek / pensioeninleg en dat lijk ik niet zoveel nodig te hebben. Mijn uitgaven ex hypotheek en pensioeninleg zijn nu zo'n ¤900/maand. Daarmee is AOW al bijna genoeg.

Naast die ¤400k die ik opspaar voor pensioen, heb ik ongetwijfeld ook wat regulier spaargeld zoals nu en heb ik een afgelost huis. Goedkoper wonen of zelfs huren zou ook een optie zijn, wat ook weer geld vrij maakt.
pi_199664263
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 22:33 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Streefbedragen heb ik een tijdje gehad, maar ik merk dat ik elke keer de grens ga verleggen voor mezelf. Waarschijnlijk als ik m'n huis heb afgelost, en ik bedenk dat ik snel een ton kan sparen, dan wordt dat automatisch in m'n hoofd mijn nieuwe streefbedrag.

Ik probeer m'n uitgaven te verhogen (als in, makkelijker te denken over uitgaven en gewoon af en toe doen), maar ik ben eigenlijk al snel tevreden met dingen. Heb pas sinds kort een auto bijvoorbeeld, gewoon een simpele auto tweedehands. Dat voelt al heel luxe. Natuurlijk kan ik een nieuwe bak van ¤50k kopen, maar ik heb er geen behoefte aan en denk dat ik er alleen maar ongelukkiger van word. Idem voor kleding, ik zorg dat ik er fatsoenlijk bijloop, maar ik hoef echt geen schoenen van ¤200. Vakantie is voor mij een vliegticket kopen en ergens een trekking doen, dan moet je ook je best doen om meer dan ¤1000 uit te geven voor een paar weken.
Ik snap je prima hoor. Je moet het ook niet verkwisten. Het is voor mij ook lastig te bepalen waar je huidige irritaties of fun zit. En of het nu een beetje onderhoud aan je huis is, of iemand die je huis schoon maakt. Iedereen heeft zo z'n eigen dingen die ze gelukkig maakt.

Ik wilde je vooral ook een ander geluid geven dan de vaste beleggingsdiscussie hier. Het halen van een resultaat lijkt daar belangrijker te worden dan wat ze met geld willen doen. Daar zou ik in ieder geval ook niet gelukkig van worden.
pi_199668479
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 22:41 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ben uitgegaan van een jaar of 20 leven na AOW (nog niemand in mijn familie heeft de 80 gehaald). Boven de 80 heb je waarschijnlijk toch niet veel geld meer nodig. Het wordt dan een verpleeghuis wat je zelf betaalt of een verpleeghuis waar je bijdrages voor krijgt. Ze laten je niet wegrotten ga ik vanuit. Dat is versimpeld mijn argumentatie voor de duur van 20 jaar.

Verder dus gekeken naar wat ik nu uitgeef naast hypotheek / pensioeninleg en dat lijk ik niet zoveel nodig te hebben. Mijn uitgaven ex hypotheek en pensioeninleg zijn nu zo'n ¤900/maand. Daarmee is AOW al bijna genoeg.

Naast die ¤400k die ik opspaar voor pensioen, heb ik ongetwijfeld ook wat regulier spaargeld zoals nu en heb ik een afgelost huis. Goedkoper wonen of zelfs huren zou ook een optie zijn, wat ook weer geld vrij maakt.
Voor een verpleeghuis heb je een fikse indicatie nodig, dus daar zou ik niet op rekenen. Maar met AOW en een afgelost huis kom je best een eind mocht je spaargeld na 20 jaar op zijn.
  zaterdag 29 mei 2021 @ 19:04:28 #48
189961 ex
aperture science
pi_199671319
Ik had vorig jaar hetzelfde "probleem" maar kan geen huis kopen (nog) vanwege visum redenen. Ik heb alles geīnvesteerd. Momenteel hou ik per jaar zo'n $120k 'over' en koop rustig elke maand aandelen bij. Voornamelijk in de bekendere ETF's en ben sinds kort in zee gegaan met een vermogensmanagement partij die alles met robot investments voor je doet (en persoonlijk advies) en ben zelf wel tevreden over die keuze.

Ik heb ook nog zo'n 30k in cash in NL, en 50k in cash hier (de US).

Het idee is: Blijf ik hier, dan koop ik er over 4/5 jaar een huis van. Blijf ik niet hier, dan koop ik er in de EU een huis van. Wil ik tegen die tijd niet kopen maar een tijd reizen heb ik er meer dan genoeg geld voor.

Ik heb niet geīnvesteerd met het idee ooit weer echt alles te verkopen maar langzaam geld onttrekken zo rond m'n pensioen en leven van rendement.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement

tl;dr: Ik zou naar investeren kijken.
The cake is a lie!
pi_199671613
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 22:28 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Daar heb ik het geld dan weer niet voor. Financiering gaat waarschijnlijk ook niet lukken en als dat al lukt, dan zal het voor mezelf vooral voelen als schulden erbij met het risico dat je met slechte huurders zit.
[..]

Ik zou inderdaad buiten pensioen om ook nog kunnen beleggen. Zou je dat verkiezen boven versneld een woning aflossen?
Aflossen vs beleggen levert vaak een stevige discussie op.
Het is net wat je fijner vindt.

Ik heb m'n woningen zo snel mogelijk afgelost en ben nu wat aan het beleggen.
Het rendement op beleggen kan (!) hoger zijn, aflossen biedt meer zekerheid.
Nadeel van aflossen is dat je geld in stenen zit en je het niet zo makkelijk beschikbaar kan maken.
Voordeel is dat je vaste lasten fors dalen en sparen makkelijker is.

Bij het maken van keuzes is het vaak "gemoedsrust" vs "rendement".

Als je toch gaat beleggen zijn ETF's wel een redelijk veilige keuze, je zit dan in pakketjes aandelen waarbij je eigenlijk alleen verliest als de hele markt keldert. Maar over het algemeen herstelt dat ook wel weer, dus als je niet in paniek raakt en het geld tussentijds niet nodig hebt kan je dat uitzitten.
pi_199671675
quote:
0s.gif Op donderdag 27 mei 2021 22:17 schreef Schuifpui het volgende:
Andere opties: Crypto; geen verstand van, voelt als een bubbel. In vastgoed gaan, te weinig vermogen voor. Sparen voor een sabbatical: doe ik nu min of meer en een paar jaar terug ook al eens een aantal maanden onbetaald verlof genomen. Minder werken: kan, maar ik heb voorlopig voldoende vakantiedagen staan en niet perse de behoefte om veel minder te werken.
Er zijn verhuur hypotheken 30% eigen geld nodig voor verhuur ongeveer.
Je zit niet ver van een klein appartement als ik je spaargeld zie.
Arrr!
pi_199671789
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:45 schreef longasleep het volgende:

[..]

Er zijn verhuur hypotheken 30% eigen geld nodig voor verhuur ongeveer.
Je zit niet ver van een klein appartement als ik je spaargeld zie.
Als je dat voor een familielid kan doen die geen woning kan/wil kopen dan kan dat best goed werken.

Maar als je er onbekenden in krijgt is het maar afwachten hoe dat verloopt, of ze de boel niet slopen, of ze op tijd betalen, etc. Je moet er wel echt zin in hebben.

Ik verhuur overigens een woning aan m'n moeder, die ken ik lang genoeg om dat zonder problemen aan te durven ;)
pi_199732547
Waarom ben je onrustig? Je hebt het gewoon goed voor elkaar, joh. Als je geen specifieke dromen hebt om eerder te stoppen met werken of een droomhuis te bouwen, tel je zegeningen dan. En als je geen zin hebt om je te verdiepen in beleggen of speculeren, geef dan een beetje geld uit aan een financieel adviseur om die voor je te laten regelen dat je zoveel mogelijk uit je geld haalt.

Wij hebben een nieuw huis gekocht en verbouwd, lossen onze hypotheek af, doen verdere investeringen in ons huis en investeren in en speculeren met crypto's.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199738852
Het klinkt alsof je financiën goed op orde zijn en je een strak plan hebt.

Zelf zou ik kijken naar wat je mentale rust geeft + wat je gelukkig maakt. Je geeft al aan dat je doelen qua sparen steeds verspringen, dat heb ik ook en dat is volgens mij heel normaal. Hierdoor is het alleen wel lastig om gelukkig te worden van sparen. Waar kan je dan wel gelukkig van worden? Dat verschilt maar,

Voor mij zou dat zijn:
Geen schulden, los alles af wat je kan van je hypotheek en eventuele overige schulden. Ik hoor niks over een studieschuld maar mocht je die hebben dan zou ik dat soort dingen asap aflossen. Daarmee gaan je vaste lasten ook omlaag. Bij je hypotheek zit er vaak een aflos boete op boven een bepaald bedrag dus dat veranderd de zaak als je het idee van schuldenvrij niet heel belangrijk vindt.

Kijk daarnaast naar waar je blij van wordt. Beleg misschien in een (locale?) onderneming die je zelf hebt uitgekozen en waar jij in het doel van de onderneming gelooft. Doe misschien een extra donatie aan de tennis club waar je lid van bent of de kerk/voedselbank/bibliotheek. Dat levert je financieel niks op maar kan je wel gelukkiger maken dan extra geld waar je niks mee doet.
pi_199761315
Sorry voor de late reactie, weinig online geweest de laatste weken met het mooie weer.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juni 2021 08:05 schreef soeverein het volgende:
Het klinkt alsof je financiën goed op orde zijn en je een strak plan hebt.

Zelf zou ik kijken naar wat je mentale rust geeft + wat je gelukkig maakt. Je geeft al aan dat je doelen qua sparen steeds verspringen, dat heb ik ook en dat is volgens mij heel normaal. Hierdoor is het alleen wel lastig om gelukkig te worden van sparen. Waar kan je dan wel gelukkig van worden? Dat verschilt maar,
Dat is misschien wel een beetje het 'probleem'. Ik word niet perse gelukkig van nieuwe spullen. Ik dacht altijd dat ik gelukkig werd van het gevoel van vrijheid, waar spaargeld en lage lasten een handig middel voor zijn. Dat is de reden geweest dat ik tot nu toe heb afgelost en een vrij hoge buffer aanhoud. Puur om mezelf de mogelijkheid te geven te kunnen stoppen met werken voor een paar jaar.

Dat dit nu kan, voelt fijn. Alleen kun je dit blijven doortrekken. Ik heb nu genoeg geld en lasten die laag genoeg zijn om 2 tot 2.5 jaar niet te hoeven werken. Maar ja, nu heb ik liever nog meer, zodat ik 3 tot 4 jaar niet hoef te werken, want dat is meer vrijheid.
quote:
Voor mij zou dat zijn:
Geen schulden, los alles af wat je kan van je hypotheek en eventuele overige schulden. Ik hoor niks over een studieschuld maar mocht je die hebben dan zou ik dat soort dingen asap aflossen. Daarmee gaan je vaste lasten ook omlaag. Bij je hypotheek zit er vaak een aflos boete op boven een bepaald bedrag dus dat veranderd de zaak als je het idee van schuldenvrij niet heel belangrijk vindt.
Studieschuld en overige schulden heb ik gelukkig niet. Ik mag tot 20% van de hoofdsom van m'n hypotheek boetevrij aflossen en dat ik bijna 50k/jaar, dus dat red ik over het algemeen toch niet.
quote:
Kijk daarnaast naar waar je blij van wordt. Beleg misschien in een (locale?) onderneming die je zelf hebt uitgekozen en waar jij in het doel van de onderneming gelooft. Doe misschien een extra donatie aan de tennis club waar je lid van bent of de kerk/voedselbank/bibliotheek. Dat levert je financieel niks op maar kan je wel gelukkiger maken dan extra geld waar je niks mee doet.
Zou kunnen. Heb niet direct iets of iemand die ik ken of waar ik bij aangesloten ben.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juni 2021 17:46 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom ben je onrustig? Je hebt het gewoon goed voor elkaar, joh. Als je geen specifieke dromen hebt om eerder te stoppen met werken of een droomhuis te bouwen, tel je zegeningen dan. En als je geen zin hebt om je te verdiepen in beleggen of speculeren, geef dan een beetje geld uit aan een financieel adviseur om die voor je te laten regelen dat je zoveel mogelijk uit je geld haalt.

Wij hebben een nieuw huis gekocht en verbouwd, lossen onze hypotheek af, doen verdere investeringen in ons huis en investeren in en speculeren met crypto's.
Ik weet niet waarom ik onrustig ben, wellicht bang om iets fout te doen, wat te missen of zoiets.

Ik heb wel wat vage dromen, maar realistisch gezien heb ik daar niet perse meer geld voor nodig, eerder het lef om het een keer te doen. Meer geld zou het makkelijker maken, maar ook als ik nu 200k extra zou hebben, zou ik dat argument blijven gebruiken.
pi_199761435
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:45 schreef longasleep het volgende:

[..]

Er zijn verhuur hypotheken 30% eigen geld nodig voor verhuur ongeveer.
Je zit niet ver van een klein appartement als ik je spaargeld zie.
Ik ken twee mensen die heel veel problemen met huurders hebben gehad, dus ik weet niet of ik dat als (financieel) risicomijdend persoon dat aan zou durven.

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Aflossen vs beleggen levert vaak een stevige discussie op.
Het is net wat je fijner vindt.

Ik heb m'n woningen zo snel mogelijk afgelost en ben nu wat aan het beleggen.
Het rendement op beleggen kan (!) hoger zijn, aflossen biedt meer zekerheid.
Nadeel van aflossen is dat je geld in stenen zit en je het niet zo makkelijk beschikbaar kan maken.
Voordeel is dat je vaste lasten fors dalen en sparen makkelijker is.

Bij het maken van keuzes is het vaak "gemoedsrust" vs "rendement".

Als je toch gaat beleggen zijn ETF's wel een redelijk veilige keuze, je zit dan in pakketjes aandelen waarbij je eigenlijk alleen verliest als de hele markt keldert. Maar over het algemeen herstelt dat ook wel weer, dus als je niet in paniek raakt en het geld tussentijds niet nodig hebt kan je dat uitzitten.
Als ik zou gaan beleggen buiten het pensioendeel om, dan zou ik voor zoiets als ETFs gaan. Voor pensioenbeleggen ben ik vrij rustig en blijf steady inleggen, ik word niet zenuwachtig van dalingen bijv.

Nu is de keuze vooral aflossen of beleggen. Het voelt voor mij nog steeds raar om te gaan beleggen, zolang ik nog schulden heb. Anderzijds zou een duurdere woning kopen ook kunnen, al zou dit ook een vorm van beleggen voor mij zijn. Mijn huidige woning vind ik naar verhouding extreem overpriced momenteel. Voor een ton of twee meer, heb je in dezelfde regio meer waar voor je geld en dat lijkt zelf een goede investering.

Enige nadeel van verhuizen naar een duurdere woning, is dat ik minder spaargeld zal hebben en hogere lasten en dat betekent in ieder geval de eerste jaren veel minder financiele onafhankelijkheid dan dat ik nu heb.
pi_199761553
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 19:04 schreef ex het volgende:
Ik had vorig jaar hetzelfde "probleem" maar kan geen huis kopen (nog) vanwege visum redenen. Ik heb alles geīnvesteerd. Momenteel hou ik per jaar zo'n $120k 'over' en koop rustig elke maand aandelen bij. Voornamelijk in de bekendere ETF's en ben sinds kort in zee gegaan met een vermogensmanagement partij die alles met robot investments voor je doet (en persoonlijk advies) en ben zelf wel tevreden over die keuze.

Ik heb ook nog zo'n 30k in cash in NL, en 50k in cash hier (de US).

Het idee is: Blijf ik hier, dan koop ik er over 4/5 jaar een huis van. Blijf ik niet hier, dan koop ik er in de EU een huis van. Wil ik tegen die tijd niet kopen maar een tijd reizen heb ik er meer dan genoeg geld voor.

Ik heb niet geīnvesteerd met het idee ooit weer echt alles te verkopen maar langzaam geld onttrekken zo rond m'n pensioen en leven van rendement.

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement

tl;dr: Ik zou naar investeren kijken.
Ik ken het FIRE verhaal. Ben er niet op die manier bewust mee bezig geweest, maar eigenlijk is het wel wat ik doe. Dit is wel heel herkenbaar, want zo reken ik ook altijd:
quote:
FIRE is achieved through aggressive saving, far more than the standard 10–15% typically recommended by financial planners.[6] Assuming expenses are equal to income minus savings, and neglecting investment returns, observe that:

At a savings rate of 10%, it takes (1-0.1)/0.1 = 9 years of work to save for 1 year of living expenses.
At a savings rate of 25%, it takes (1-0.25)/0.25 = 3 years of work to save for 1 year of living expenses.
At a savings rate of 50%, it takes (1-0.5)/0.5 = 1 year of work to save for 1 year of living expenses.
At a savings rate of 75%, it takes (1-0.75)/0.75 = 1/3 year = 4 months of work to save for 1 year of living expenses.

From this example, it can be concluded that the time to retirement decreases significantly as savings rate is increased. For this reason, those pursuing FIRE attempt to save 50% or more of their income.[7] At a 75% savings rate, it would take less than 10 years of work to accumulate 25 times the average annual living expenses suggested by 'the 4% safe withdrawal' rule.
Ik zit rond die 50% momenteel. Alleen zou ik nooit van die 4% rendement durven uit te gaan, lijkt me veel te spannend over een periode van een jaar of 50 die ik waarschijnlijk nog te gaan heb.
  zondag 6 juni 2021 @ 18:19:15 #57
189961 ex
aperture science
pi_199772656
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 22:17 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ken het FIRE verhaal. Ben er niet op die manier bewust mee bezig geweest, maar eigenlijk is het wel wat ik doe. Dit is wel heel herkenbaar, want zo reken ik ook altijd:
[..]

Ik zit rond die 50% momenteel. Alleen zou ik nooit van die 4% rendement durven uit te gaan, lijkt me veel te spannend over een periode van een jaar of 50 die ik waarschijnlijk nog te gaan heb.
Ja, ik ben ook meer geīnteresseerd in FI en minder in RE. Ik hoef niet zo nodig met pensioen (vind m'n werk veel te leuk!) maar wil wel graag keuze vrijheid.
The cake is a lie!
pi_199772857
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 22:11 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ken twee mensen die heel veel problemen met huurders hebben gehad, dus ik weet niet of ik dat als (financieel) risicomijdend persoon dat aan zou durven.

Welk segment en welke problemen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199772947
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 22:11 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik ken twee mensen die heel veel problemen met huurders hebben gehad, dus ik weet niet of ik dat als (financieel) risicomijdend persoon dat aan zou durven.
[..]

Als ik zou gaan beleggen buiten het pensioendeel om, dan zou ik voor zoiets als ETFs gaan. Voor pensioenbeleggen ben ik vrij rustig en blijf steady inleggen, ik word niet zenuwachtig van dalingen bijv.

Nu is de keuze vooral aflossen of beleggen. Het voelt voor mij nog steeds raar om te gaan beleggen, zolang ik nog schulden heb. Anderzijds zou een duurdere woning kopen ook kunnen, al zou dit ook een vorm van beleggen voor mij zijn. Mijn huidige woning vind ik naar verhouding extreem overpriced momenteel. Voor een ton of twee meer, heb je in dezelfde regio meer waar voor je geld en dat lijkt zelf een goede investering.

Enige nadeel van verhuizen naar een duurdere woning, is dat ik minder spaargeld zal hebben en hogere lasten en dat betekent in ieder geval de eerste jaren veel minder financiele onafhankelijkheid dan dat ik nu heb.
Je zult gelijk hebben met dat relatief overpriced maar ga er maar vanuit dat je in absolute waarde grotere dalingen gaat krijgen bij duurdere huizen dan de goedkopere.

Maar dat is mijn onderbuik, misschien zit ik fout.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_199789093
quote:
0s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:31 schreef ludovico het volgende:

[..]

Welk segment en welke problemen?
Twee heel verschillende. Een vrijstaande woning verhuurd aan Amerikaanse expats. Andere kleine bovenwoning in binnenstad van een middelgrote stad in de randstad. Eerste was het halve huis afgebroken, tweede waren wanbetalers. Beide hebben forse verliezen geleden en zijn uiteindelijk gestopt met verhuren.

Uiteraard gaat het vaak ook gewoon goed, maar het lijkt me nogal een zorg en uiteindelijk voelt verhuren net als het wedden op één paard, vol inzetten op een aandeel. Je kan niet of moeilijk spreiden tussen verschillende woningen, gebieden en segmenten.

quote:
11s.gif Op zondag 6 juni 2021 18:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je zult gelijk hebben met dat relatief overpriced maar ga er maar vanuit dat je in absolute waarde grotere dalingen gaat krijgen bij duurdere huizen dan de goedkopere.

Maar dat is mijn onderbuik, misschien zit ik fout.
Ja wellicht wel of in ieder geval vergelijkbaar in absolute zin. Toch zou van 500k naar 300k voor een tussenwoning een stuk vervelender voelen als van 700k naar 500k in een ruime tweekapper of bescheiden vrijstaand huisje. MAar inderdaad als je het puur over geld of investering hebt, dan is het misschien niet voordeliger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')