quote:Geen kermis in Ursem, noodverordening uit angst voor rellen
De burgemeester van Koggenland heeft voor het Noord-Hollandse dorp Ursem een noodverordening afgekondigd, uit vrees voor "wanordelijkheden" dit Pinksterweekend. Voorgaande jaren was er daar in het Pinksterweekend een kermis, maar vanwege de coronapandemie zijn kermissen momenteel niet toegestaan.
Uit informatie van politie, gemeente en signalen van burgers blijkt dat mogelijk voorbereidende handelingen gaande zijn voor het organiseren van illegale feesten, dan wel wanordelijkheden in Ursem tijdens Eerste en Tweede Pinksterdag, schrijft de burgemeester in het besluit. "Daarbij zou men bereid zijn geweld toe te passen."
Noodverordening
Met de noodverordening is het verboden om zonder "redelijk doel" aanwezig te zijn op verschillende plekken in Ursem. Ook mogen mensen daar geen gezichtsbedekkende kleding dragen. Verder geldt een vuurwerk- en brandstofverbod. "Daarbij is het een ieder in heel Ursem verboden om zich te manifesteren als (potentiële) deelnemer met de kennelijke bedoeling de openbare orde te verstoren", aldus de gemeente.
Er wordt toezicht gehouden met camera’s. De politie zet een droneteam in. De noodverordening geldt tot en met maandag 24 mei 23.59 uur.
Eerder raak in De Goorn
In april was het raak in De Goorn, dat onder dezelfde gemeente valt. Het kermisweekend daar ging toen ook niet door. Enkele tientallen politiemensen moesten toen een einde maken aan een straatfeest, waar naar schatting drie- tot vierhonderd mensen op af waren gekomen. Het feestende publiek gooide met glas toen de politie ingreep.
https://www.hartvannederl(...)it-angst-voor-rellen
quote:Tientallen boetes in Ursem na angst voor rellen
In het Noord-Hollandse Ursem hebben tientallen mensen een noodverordening overtreden. De politie is daartegen opgetreden en heeft tientallen boetes opgelegd, meldde een woordvoerster.
De noodverordening werd eerder op de dag afgekondigd uit vrees voor 'wanordelijkheden' dit Pinksterweekend. In voorgaande jaren was daar in het Pinksterweekend een kermis, maar vanwege de coronapandemie zijn kermissen momenteel niet toegestaan.
Uit informatie van politie, gemeente en signalen van burgers was gebleken dat mogelijk voorbereidende handelingen gaande waren voor het organiseren van illegale feesten, dan wel wanordelijkheden in Ursem tijdens Eerste en Tweede Pinksterdag, zo schreef de burgemeester in het besluit. "Daarbij zou men bereid zijn geweld toe te passen."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)irus-covid19-hugo-de
------------------quote:ME verdrijft kermisgangers uit straten Ursem, tientallen boetes uitgedeeld [video]
De Mobiele Eenheid (ME) heeft zondag ingegrepen in Ursem waar enkele tientallen jongeren zich hadden verzameld. Zonder pandemie stond het dorp dit weekend in het teken van kermis. De politie deelde tientallen boetes uit, meldt een woordvoerster.
Burgemeester Monique Bonsen van de gemeente Koggenland, waar Ursem onder valt, had eerder die dag een noodverordening afgekondigd uit angst voor ’wanordelijkheden’. Voor delen van het dorp werd een samenscholings- en gebiedsverbod afgekondigd. De burgemeester deed dat ’op basis van berichten en signalen die de gemeente en politie hebben ontvangen, waarin wordt opgeroepen om tegen de regels in met grote groepen bij elkaar te komen’.
Dat verbod werd door tientallen jongeren genegeerd. Bij de Ursemmerbrug, net buiten het dorp, werd massaal bier gedronken en stond men dichtbij elkaar, net als tijdens een kermis in normale omstandigheden.
Tegen zes uur ’s avonds verzamelden daarop de politie aan twee kanten van het dorp en werden de jongeren door agenten met wapenstokken uit de straten verdreven.
VIDEO BIJ BRON
Agenten waren eerder op de dag al met meerdere busjes en een droneteam in Ursem aanwezig. Hier en daar staken mensen vuurwerk af.
Zondagavond leek de rust weergekeerd, maar de politie houdt de situatie in de gaten, aldus de woordvoerster.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210523_99906430?
Wat schandalig. Dit gedrag kan echt niet!quote:Bij de Ursemmerbrug, net buiten het dorp, werd massaal bier gedronken en stond men dichtbij elkaar
Texaanse praktijken.quote:Ook mogen mensen daar geen gezichtsbedekkende kleding dragen.
De angst zit er meer in bij voetbalsupporters.quote:Op maandag 24 mei 2021 06:13 schreef Hamzoef het volgende:
In principe vind ik het goed dat er opgetreden wordt, de regels zijn er immers niet voor niets.
Als ik ik echter tegelijkertijd dat in Nijmegen duizenden mensen de regels erger overtreden bij NEC, en daar wordt niets tegen gedaan, dan deugt deze actie echt niet.
Actie in Nijmegen werd nota bene gedoogd door die speknek die normaliter altijd in het nieuws met geblér over handhaving vanuit zijn rol al voorzitter Veiligheidsraad .
Verschrikkelijk, tientallen maar liefst!quote:De Mobiele Eenheid (ME) heeft zondag ingegrepen in Ursem waar enkele tientallen jongeren zich hadden verzameld.
Was er niet, er stonden wat groepen jongeren buiten bier te drinken, meer niet. Zonder politie of ME was er niks aan de hand geweest.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |