abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  zondag 23 mei 2021 @ 14:33:39 #1
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_199581184
Hallo, dag.

Ik ben dus half Nederlands en half Indo, maar ik voel me geen van beide.

Voel mij niet Indo, omdat ik er helemaal niks mee heb, qua taal, opvoeding en ben er zelfs nog nooit geweest. Het enige waaruit je het kan afleiden is wellicht mijn lengte en huidskleur.

Ik voel mij niet Nederlands, door een aantal subtiele/minder subtiele zaken:

Voorbeeld: de "Waar kom je vandaan?" vraag. Geef ik altijd aan dat ik in Delft geboren ben. "Ok, maar waar kom je echt vandaan, bedoel ik". Krijg ik altijd het gevoel bij dat men toch je niet als Nederlander ziet op voorhand.

Ook met vrienden waar ik het in eerste instantie niet achter gezocht had, konden ineens onverwacht uit de hoek komen met: "Allochtoon, ga terug naar je eigen land". Weliswaar was dit wel onder invloed, en dat neem ik wel mee, maar desalniettemin stak het me wel erg.

Los van bovenstaande ook wel andere incidenten meegemaakt, een die me het meest meebleef:

Was ooit, toen het nog kon, uitgeweest met mijn ex ergens, zij ging daar vreemd, waarop ik toen voorstelde om naar huis te gaan, omdat ik wel klaar toen met de avond was.

Zij wilde echter nog blijven en moest toen huilen, waarop vervolgens wat gasten kwamen die mij van alles en nog wat uitmaakte (kk Marokkaan dit en dat, we zijn al eerder in de bajes geweest en zouden zo weer teruggaan). Zij dachten namelijk dat ik haar geslagen had. Met hun handen op mijn keel, moest mijn ex hun toen smeken om me te laten gaan en hen verzekeren dat ik haar niks gedaan had.

Als ik ook de social media een beetje volg, doet mij dat ook pijn om te lezen hoe makkelijk er wordt gesproken over "terug naar eigen land". Het is dat momenteel anderen de spotlight claimen, maar dat kan in de toekomst anders zijn.

Als je mening niet strookt met wat het zou moeten zijn, dan is al heel snel "terug naar eigen land".

Maak mij ernstige zorgen over een trend die ik lijk waar te nemen: de aftakeling van de empathie over de gehele linie en de verrechtsing die zich onvermindert doorzet.

Eigenlijk voel ik dat als het erop aan komt, de meerderheid nooit zal kiezen voor de minderheid. Wat ik mezelf voorhoud is dat het op dit moment nog te goed gaat, om de ware gezichten van velen te zien.

Begrijp me overigens niet verkeerd: ik ben heel blij in Nederland geboren te zijn en dat ik hier een toekomst mag opbouwen, net zoals jij dat hoort te zijn.

Hoe voelen jullie je? Hoe beleven jullie dit?

Gegroet.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  zondag 23 mei 2021 @ 15:03:57 #2
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199581679
Ik ben blank, voel me echt wel Nederlands.

Maar ik kom uit een gemixt gezin en heb van zeer dichtbij dit ook wel gezien en ook mee te maken gehad.
Ik was rond de 4 jaar toen mensen me begonnen te vragen waarom mijn (oudere) broer donker was. Waar komt hij vandaan? Is hij geadopteerd?
Gewoon uit Nederland en nee, niet geadopteerd. En dan dat doorvragen, hoe komt hij dan donker?

Toen ik 4 was had ik echt geen idee. Adoptie wist ik niets van, wist ik veel waarom hij donkerder was? Ik stond met mijn mond vol tanden.
Heeft mijn broer nog wel een leuk geintje mee uitgehaald, die was erbij en zei heel droog dat dat kwam omdat onze moeder teveel melk had gedronken toen ze zwanger was van mij. Argeloos als ik was vroeg ik of dat echt zo was. Heel serieus vertelde mijn broer dat dat idd zo was en dat als ik melk zou blijven drinken ik net zo wit als een spook zou worden, mensen zouden denken dat ik een spook was.
Ik heb twee weken geen melk gedronken. En dat tijdens de melk, de witte motor tijd. Ben ontzettend boos op de kleuterjuf geweest omdat die me melk wilde laten drinken. Die heeft toen met mijn moeder gepraat, waardoor het geintje van mijn broer uitkwam.

Sinds dien is het grapje van melk en later chocomelk gebleven. Domme vragen krijgen domme antwoorden.
Maar ernstiger, ik heb gezien en gehoord hoe mijn broer ook die ga dan terug opmerking kreeg, hoe hij enkel om zijn kleur geweigerd werd.
Hij is er altijd relaxed onder geweest, wist dat velen niet zo denken en dat degene die wel zo denken idioten zijn. Ik vond het erger dan hij het vond, had moeite met dat onrecht.

De les die ik van mijn broer heb geleerd is verspil niet teveel tijd en moeite aan idioten. Richt je op wat wel ok is, op die velen die wel ok zijn. En lach idioten uit, geef ze domme antwoorden met een knipoog. Het is zeer humorvol ze dat zien te verwerken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 23 mei 2021 @ 15:07:32 #3
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_199581744
Voel me 100% Nederlands ongeacht het feit dat ik in Limburg woon. Met Duitsers heb ik niks (te formeel/hiërarchisch) en met Belgen al helemaal niet (achterbaks).

[ Bericht 3% gewijzigd door Twiitch op 23-05-2021 16:23:16 ]
pi_199581845
Ik voel me volledig Nederlands. Mijn hele familie heeft lichte ogen en licht haar, ik ook dus ik kan er waarschijnlijk niet over meepraten. Tenminste hoe het voelt om donker te zijn in dit land
  zondag 23 mei 2021 @ 15:14:05 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_199581861
Ja. Maar ik woon in Duitsland en Nederlanders vinden mij vaak Duits.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_199582117
Ik voel me Nederlander en ben dit dan ook voor 100%. Mijn vriendin vind vaak dat ik Belgisch lijk, qua mentaliteit enzo. Ik houd dan wel van Belgisch snoepgoed en als ik al eens een biertje drink is het vaak Belgisch. Het zou ook mijn onderdanigheid kunnen zijn dat ik Belgisch zou lijken. Ik vind België ook wel een leuke uitstraling hebben.
pi_199582274
Ik voel mij gewoon een mens, een individu. Voel me totaal niet 'Nederlands' oid. Heb een beetje een hekel aan dat type identiteit.
pi_199582599
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 14:33 schreef Steef121 het volgende:
Hallo, dag.

Voel mij niet Indo, omdat ik er helemaal niks mee heb, qua taal, opvoeding en ben er zelfs nog nooit geweest. Het enige waaruit je het kan afleiden is wellicht mijn lengte en huidskleur.

Ik voel mij niet Nederlands, door een aantal subtiele/minder subtiele zaken:

Voorbeeld: de "Waar kom je vandaan?" vraag. Geef ik altijd aan dat ik in Delft geboren ben. "Ok, maar waar kom je echt vandaan, bedoel ik". Krijg ik altijd het gevoel bij dat men toch je niet als Nederlander ziet op voorhand.

Ook met vrienden waar ik het in eerste instantie niet achter gezocht had, konden ineens onverwacht uit de hoek komen met: "Allochtoon, ga terug naar je eigen land". Weliswaar was dit wel onder invloed, en dat neem ik wel mee, maar desalniettemin stak het me wel erg.

Los van bovenstaande ook wel andere incidenten meegemaakt, een die me het meest meebleef:

Was ooit, toen het nog kon, uitgeweest met mijn ex ergens, zij ging daar vreemd, waarop ik toen voorstelde om naar huis te gaan, omdat ik wel klaar toen met de avond was.

Zij wilde echter nog blijven en moest toen huilen, waarop vervolgens wat gasten kwamen die mij van alles en nog wat uitmaakte (kk Marokkaan dit en dat, we zijn al eerder in de bajes geweest en zouden zo weer teruggaan). Zij dachten namelijk dat ik haar geslagen had. Met hun handen op mijn keel, moest mijn ex hun toen smeken om me te laten gaan en hen verzekeren dat ik haar niks gedaan had.

Als ik ook de social media een beetje volg, doet mij dat ook pijn om te lezen hoe makkelijk er wordt gesproken over "terug naar eigen land". Het is dat momenteel anderen de spotlight claimen, maar dat kan in de toekomst anders zijn.

Als je mening niet strookt met wat het zou moeten zijn, dan is al heel snel "terug naar eigen land".

Maak mij ernstige zorgen over een trend die ik lijk waar te nemen: de aftakeling van de empathie over de gehele linie en de verrechtsing die zich onvermindert doorzet.

Eigenlijk voel ik dat als het erop aan komt, de meerderheid nooit zal kiezen voor de minderheid. Wat ik mezelf voorhoud is dat het op dit moment nog te goed gaat, om de ware gezichten van velen te zien.

Begrijp me overigens niet verkeerd: ik ben heel blij in Nederland geboren te zijn en dat ik hier een toekomst mag opbouwen, net zoals jij dat hoort te zijn.

Hoe voelen jullie je? Hoe beleven jullie dit?

Gegroet.
Ik zou me niks aantrekken van mensen die zeggen dat je een buitenlander bent. Die zijn meestal zo dom als het achtereind van een varken. Voorbeeld:

- Als je geboren bent in NL ben je Nederlander!!!11
- Max Verstappen is Nederlander!!!111 (geboren in België uit een Belgische moeder)
- Iemand ontstaan uit 2 Nederlanders in het buitenland: Nederlander!!11
- Stefania Liberakakis is Nederlandse!!!111 (geboren in NL uit twee Griekse ouders)

Zoals je ziet zeggen veelal diezelfde mensen gelijktijdig tegenstrijdige dingen. Niet serieus te nemen en dat is precies wat je met ze moet doen: niet serieus nemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gruj0 op 23-05-2021 15:59:33 ]
pi_199582604
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 15:37 schreef Discombobulate het volgende:
Ik voel mij gewoon een mens, een individu. Voel me totaal niet 'Nederlands' oid. Heb een beetje een hekel aan dat type identiteit.
Dit.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199582657
Ik voel me Nederlands en als het uitkomt of een beetje gein wil maken voel ik me Fries. In Friesland geboren maar voor ik kon lopen al verhuisd.
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 14:33 schreef Steef121 het volgende:
Daar ben je niet uniek in dus. In die situatie zou ik me Nederlander voelen met een Indische achtergrond. Niets mis mee.
  zondag 23 mei 2021 @ 15:57:07 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_199582789
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 15:48 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Dit.
Dat zei ik ook best lang. Maar hoe meer ik in het buitenland was en hoe meer mensen uit het buitenland ik kende hoe meer ik me besefte dat ik echt een Nederlander ben.

Ik moet inmiddels dan ook lachen om (sorry maar vooral) ventjes die hier geboren en getogen zijn en die zich zo niet Nederlands voelen.
Die hebben op z’n ‘best’ wat niet Nederlandse trekjes, maar hebben veel meer Nederlands dan ze lief is.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_199582933
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 15:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dat zei ik ook best lang. Maar hoe meer ik in het buitenland was en hoe meer mensen uit het buitenland ik kende hoe meer ik me besefte dat ik echt een Nederlander ben.

Ik moet inmiddels dan ook lachen om (sorry maar vooral) ventjes die hier geboren en getogen zijn en die zich zo niet Nederlands voelen.
Die hebben op z’n ‘best’ wat niet Nederlandse trekjes, maar hebben veel meer Nederlands dan ze lief is.
Oh, dat zal best.
Maar ik heb niet zo veel met mijn blanke, Nederlandse identiteit.
Ik ben gewoon een bewoner van de aardkloot die wij de Aarde noemen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199583048
Geboren en getogen in Nederland met een blanke huidskleur en voor zover ik weet, waren mijn voorouders ook allemaal Nederlands. Dus ik voel me 100% Nederlands.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met wat hier gebeurt. Inderdaad de kortzichtigheid die ik op social media van mijn eigen landgenoten lees, hebben mij in negatieve zin verrast.

Bijvoorbeeld die zwarte piet discussie. Ik begrijp het helemaal dat autochtonen vrezen dat mensen van allochtone afkomst de Nederlandse identiteit gaan verdringen en dat Nederland uiteindelijk een land wordt van allemaal diverse bevolkingsgroepen en dat er niks Nederlands meer overblijft. Maar idd, bij uitspraken als "En als het jou niet bevalt, dan ga je maar terug naar jouw eigen land!"

Dan denk ik: "Pardon?!!! Heb jij enig idee wat je nu eigenlijk zegt?" Als iemand een Nederlands paspoort heeft, dan is hij/zij Nederlands en heeft hij/zij dezelfde rechten en plichten als ieder ander in Nederland. Verder is er niks wat mensen met een blanke huidskleur meer Nederlands maakt dan iemand met een donkere huidskleur en een andere etnische afkomst. Eén van die rechten is vrijheid van meningsuiting. Ik hoef het niet eens te zijn met iemand die bijvoorbeeld tegen zwarte piet is, maar ik zal nooit roepen dat hij terug moet naar zijn eigen land.

Stel je maar eens voor dat het allemaal dit soort mensen zijn met hun kortzichtige uitspraken. :D Als de meerderheid zo zou zijn, dan zou Nederland bijlange na niet zo welvarend zijn, want bij welvaart moet je het niet hebben van mensen die zo achterlijk zijn. _O-

Ik stoor me ook regelmatig aan die kneuterige boerenkool-met-worst mentaliteit. Het moet allemaal maar 'gewoon' zijn. Ik vind Nederlanders vaak arrogant en zeikerig.

Het positieve vind ik wel dat Nederlanders ook snel open, behulpzaam en betrokken zijn. En die positieve kanten kom ik vaak in real life tegen. Het negatieve wordt nmm in stand gehouden en aamgewakkerd door de media.
pi_199583176
Ik heb vrij weinig met Nederland als zodanig, wel met Brabant.
pi_199583203
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:05 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Oh, dat zal best.
Maar ik heb niet zo veel met mijn blanke, Nederlandse identiteit.
Ik ben gewoon een bewoner van de aardkloot die wij de Aarde noemen.
Het gaat fout daar waar mensen menen voor anderen hun identiteit te moeten bepalen. :r
pi_199583235
Nee, khou niet zo van stroopwafels en haring
pi_199583372
Nederland doet jammergenoeg weinig aan binding zoals ik in andere landen heb ervaren.

Volgens Wilders ben je Nederlander als je hard werkt, de taal spreekt en belasting betaald. Maar als dat het is...

Als je al wat meer laat zien dan oppervlakkigheid qua trots zijn in Nederland dan val je in extremistische hoek.

Misschien moeten buitenstaanders Hazes Senior gaan luisteren en een vlaggetje in de auto plakken om geaccepteerd te worden door bepaalde groepen.(?)
pi_199583467
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 15:37 schreef Discombobulate het volgende:
Idem dito. Racisme en discriminatie zal er helaas altijd zijn. Hier moet je ook niet te lang over nadenken. Juist nu is het de beste tijdperk om in te leven omdat nu er een trend heerst dat alles rondom racisme en discriminatie onder een vergrootglas wordt gelegd
  zondag 23 mei 2021 @ 16:55:17 #19
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_199583931
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:29 schreef Beathoven het volgende:
Nederland doet jammergenoeg weinig aan binding zoals ik in andere landen heb ervaren.

Volgens Wilders ben je Nederlander als je hard werkt, de taal spreekt en belasting betaald. Maar als dat het is...

Als je al wat meer laat zien dan oppervlakkigheid qua trots zijn in Nederland dan val je in extremistische hoek.

Misschien moeten buitenstaanders Hazes Senior gaan luisteren en een vlaggetje in de auto plakken om geaccepteerd te worden door bepaalde groepen.(?)
Denk dat ik ook een stukje broederschap hier mis ja. Wat je soms wel ziet bij andere culturen.

Wat veel mensen met bv Marokkanen hebben: is dit een goede of een slechte, heb ik dat bij Nederlanders.

Zou hij, als het erop aankomt, voor mij vechten of mij laten vallen als een baksteen. Dat stuk ligt ook bij mij, ben daar wantrouwend in geworden. Wat vindt hij nou echt van mij? Ziet hij mij echt als gelijke? Of niet?

Eigenlijk een groep mensen die je blind kan vertrouwen en iets gemeenschappelijks mee hebt.

Ik ben op zich wel een Einzelgänger
, maar zelfs deze Einzelgänger voelt zich soms erg alleen.

Wat ik het dichtstbij qua broederschap heb meegemaakt was op een of ander feest met pillen ten overvloede.. dat gevoel zou ik het liefst nuchter met een groep mensen hebben.

Wellicht join ik wel een motorgang, waarschijnlijk niet omdat ik een pussy ben haha.

Wat ik ook ervaar is een enorme compensatiedrang tegenover mijn mede lichtgetinten die "onze" naam zo ten grabbel gooien, waardoor ik vaak heel overdreven aardig doe, wat ook zeer vermoeiend is.

Eigenlijk probeer ik heel zeer beperkte mate, in mijn eentje, dat draagvlak omhoog te houden, alhoewel ik me niet zo zou moeten voelen en dat ook niet mijn taak is.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
pi_199584014
Ik ben half Nederlands en half Frans, opgegroeid in Nederland en in totaal maar een jaar of zes in Frankrijk gewoond. Ik voel me Nederlands, maar soms als ik Frankrijk ben voel ik me ineens Frans. Maar over het algemeen ben ik een zeikende lompe Nederlander.
  zondag 23 mei 2021 @ 17:03:38 #21
339901 LordofLeaves
Planeswalker
pi_199584123
Ik voel mij 100% Drents.
Like Shangri-la beneath the summer moon
I will return again
As the dust that floats finds you
We're moving through Kashmir
pi_199584556
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:55 schreef Steef121 het volgende:

[..]

Denk dat ik ook een stukje broederschap hier mis ja. Wat je soms wel ziet bij andere culturen.

Wat veel mensen met bv Marokkanen hebben: is dit een goede of een slechte, heb ik dat bij Nederlanders.

Zou hij, als het erop aankomt, voor mij vechten of mij laten vallen als een baksteen. Dat stuk ligt ook bij mij, ben daar wantrouwend in geworden. Wat vindt hij nou echt van mij? Ziet hij mij echt als gelijke? Of niet?

Eigenlijk een groep mensen die je blind kan vertrouwen en iets gemeenschappelijks mee hebt.

Ik ben op zich wel een Einzelgänger
, maar zelfs deze Einzelgänger voelt zich soms erg alleen.

Wat ik het dichtstbij qua broederschap heb meegemaakt was op een of ander feest met pillen ten overvloede.. dat gevoel zou ik het liefst nuchter met een groep mensen hebben.

Wellicht join ik wel een motorgang, waarschijnlijk niet omdat ik een pussy ben haha.

Wat ik ook ervaar is een enorme compensatiedrang tegenover mijn mede lichtgetinten die "onze" naam zo ten grabbel gooien, waardoor ik vaak heel overdreven aardig doe, wat ook zeer vermoeiend is.

Eigenlijk probeer ik heel zeer beperkte mate, in mijn eentje, dat draagvlak omhoog te houden, alhoewel ik me niet zo zou moeten voelen en dat ook niet mijn taak is.
Nederlanders kennen inderdaad helaas geen homogene maatschappij of broederschap als volledig volk.

Dat "vechten" voor elkaar zie ik ook niet in figuurlijke zin gaan gebeuren. Als we door financiele problemen naast de boot vallen, dan hoef je niet te verwachten dat je buren in Amsterdam voor je knokken, dan leven we op straat.

Het zou zo tof zijn als een volkse Hollander zich druk zou maken om het onrecht van een NL'er met Marokkaanse roots of andersom, maar het blijft allemaal in die hokjes sluimeren, waardoor je met een heterogene maatschappij zit. In België en Frankrijk leeft men nog meer langs elkaar heen.

Waar ik wel blij mee ben is dat Nederland stabiel is en altijd wel een mate van stabiliteit weet te garanderen. Democratie zit in de wortels en we kennen geen geschiedenis van een dictatuur die ons om de zoveel tijd weer om de nek vliegt zoals bij vele andere landen.

Het is daarom dat ik bijvoorbeeld meer vertrouwen heb in de Nederlandse politiek en diplomatie tov andere landen als ik of iemand anders ergens onterecht vast zit in het buitenland.

Ik denk trouwens dat iedereen wel wat aardiger doet dan iedereen zou willen doen, maar dat is gelukkig allemaal nog net iets oprechter dan in de VS.
  zondag 23 mei 2021 @ 17:42:11 #23
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_199584830
Geen idee wat ik me moet vooratellen bij 'Nederlander voelen'
  zondag 23 mei 2021 @ 18:04:06 #24
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_199585172
Geboren en getogen in Rotterdam met Turkse ouders. Ik voel me niet Turks en ook niet Nederlands, daarom noem ik mezelf Nederturk :P

Discriminatie op de arbeidsmarkt heb ik nauwelijks gekend. Alleen 1 geval waar ik het gevoel kreeg dat ik gediscrimineerd werd obv afkomst tegenover 10+ keren van niet.

De reden dat ik me geen Turk voel is dat ik heel anders ben en denk vergeleken met Turkse Turken of Turkse Nederlanders. Simpel voorbeeld: ik ben een pacifist die walgt van nationalisme.

De reden dat ik me geen Nederlander voel is dat ik ondanks het prima meedoen toch altijd anders gezien en behandeld word. Als iemand die is opgegroeid in Nederland ben ik ook iemand die niet bang is om kritiek te uiten of te reflecteren op mijzelf en het land waar ik in leef. Echter krijg ik ook vaak te horen "ga dan naar turkije als het je niet bevalt". Terwijl deze mensen niet doorhebben dat ik als landverrader word gezien door de gemiddelde Turk door mijn kritiek op Turken en Turkije.

Dus aan beide kanten word ik niet volledig geaccepteerd en moet ik mijn bek houden.

Maar zal ik je wat zeggen? Ik vind het ondanks de moeilijkheden prima dat ik als Turkse Nederlander ben geboren. Het heeft geholpen bij het worden van een persoon die niet is gebonden is aan nationalisme of andere onzin. Ik kom uit een Turks nationalistisch gezin. Als ik in Turkije was geboren had ik zomaar een grijze wolf kunnen zijn lol. En als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander omgaat met problematiek van allochtonen, zou de kans groter zijn dat ik als Nederlander empathie tekort zou komen voor minderheden, zeker in deze tijd van spanningen en politieke spelletjes. Ik ken vele autochtonen die wel empathie kennen voor allochtonen, maar ook teveel die het niet kennen.

Conclusie: ik ben een wereldburger met zowel Nederlandse als Turkse opvoeding die ook uit andere culturen dingen haalt, zolang het maar mijn gevoel goed is.
pi_199586154
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 18:04 schreef Nederturk het volgende:
Geboren en getogen in Rotterdam met Turkse ouders. Ik voel me niet Turks en ook niet Nederlands, daarom noem ik mezelf Nederturk :P

Discriminatie op de arbeidsmarkt heb ik nauwelijks gekend. Alleen 1 geval waar ik het gevoel kreeg dat ik gediscrimineerd werd obv afkomst tegenover 10+ keren van niet.

De reden dat ik me geen Turk voel is dat ik heel anders ben en denk vergeleken met Turkse Turken of Turkse Nederlanders. Simpel voorbeeld: ik ben een pacifist die walgt van nationalisme.

De reden dat ik me geen Nederlander voel is dat ik ondanks het prima meedoen toch altijd anders gezien en behandeld word. Als iemand die is opgegroeid in Nederland ben ik ook iemand die niet bang is om kritiek te uiten of te reflecteren op mijzelf en het land waar ik in leef. Echter krijg ik ook vaak te horen "ga dan naar turkije als het je niet bevalt". Terwijl deze mensen niet doorhebben dat ik als landverrader word gezien door de gemiddelde Turk door mijn kritiek op Turken en Turkije.

Dus aan beide kanten word ik niet volledig geaccepteerd en moet ik mijn bek houden.

Maar zal ik je wat zeggen? Ik vind het ondanks de moeilijkheden prima dat ik als Turkse Nederlander ben geboren. Het heeft geholpen bij het worden van een persoon die niet is gebonden is aan nationalisme of andere onzin. Ik kom uit een Turks nationalistisch gezin. Als ik in Turkije was geboren had ik zomaar een grijze wolf kunnen zijn lol. En als ik zie hoe de gemiddelde Nederlander omgaat met problematiek van allochtonen, zou de kans groter zijn dat ik als Nederlander empathie tekort zou komen voor minderheden, zeker in deze tijd van spanningen en politieke spelletjes. Ik ken vele autochtonen die wel empathie kennen voor allochtonen, maar ook teveel die het niet kennen.

Conclusie: ik ben een wereldburger met zowel Nederlandse als Turkse opvoeding die ook uit andere culturen dingen haalt, zolang het maar mijn gevoel goed is.
Voor wie ben je als NL tegen Turkije moet in de WK voetbal finale?
pi_199586511
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 18:04 schreef Nederturk het volgende:

Dat is iets waar alle allochtonen last van hebben, uit welk land van oorsprong ze ook komen.
pi_199586530
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 19:06 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Voor de scheidsrechter: dat het recht mag zegevieren.
  Moderator zondag 23 mei 2021 @ 19:58:29 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199587219
Surinaamse ma en Nederlandse pa en ik voel me 100% Nederlands

Nooit niet welkom gevoeld al herken ik sommige genoemde voorbeelden wel als irritant
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 23 mei 2021 @ 21:26:08 #29
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_199588693
Ik voel me "klootzak" want dat ben ik gewoon. De rest kan me gestolen worden. :P
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
pi_199588716
Strikt gezien ben ik ook een buitenlander, geboren in Canada maar wel uit Nederlandse ouders.
Ik ben hartstikke blank, ben als 3 maanden oude/jonge baby naar Nederland gekomen en voel me dus ook gewoon een Nederlander. En dat ben ik ook.
Maar aan de andere kant vind ik het diep triest dat iemand zich dit af moet vragen, als je gewoon meedraait in de maatschappij, waar komt dan die twijfel vandaan?
Intolerante figuren die zichzelf graag verheffen ten koste van een ander denk ik.
Ik heb het "geluk" dat ik blank ben en heel jong naar Nederland ben gekomen want nu merk je niks aan me.

Ik vind het enorm storend dat de maatschappij dusdanig is ingericht dat mesne zich geroepen voelen om hun afkomst te verantwoorden. Houdt mij niet van.
In de 1e plaats ben je mens, afkomst onbelangrijk.
Het gaat er om wie je als persoon bent, hoe functioneer jij, wat draag jij bij.
En de rest kan me gestolen worden, afkomst is onbelangrijk. Hoe je als persoon bent is wél belangrijk.
pi_199589074
Autistisch, voel me serieus buitenaards dus ook geen Nederlandse
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 23 mei 2021 @ 22:40:02 #32
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199590200
1. Nederlander 2. Hollander 3. Naam dorp 4. Germaan 5. Nordic 6. Europeaan.
  zondag 23 mei 2021 @ 22:42:31 #33
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199590260
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 21:27 schreef vannelle het volgende:
Strikt gezien ben ik ook een buitenlander, geboren in Canada maar wel uit Nederlandse ouders.
Ik ben hartstikke blank, ben als 3 maanden oude/jonge baby naar Nederland gekomen en voel me dus ook gewoon een Nederlander. En dat ben ik ook.
Maar aan de andere kant vind ik het diep triest dat iemand zich dit af moet vragen, als je gewoon meedraait in de maatschappij, waar komt dan die twijfel vandaan?
Intolerante figuren die zichzelf graag verheffen ten koste van een ander denk ik.
Ik heb het "geluk" dat ik blank ben en heel jong naar Nederland ben gekomen want nu merk je niks aan me.

Ik vind het enorm storend dat de maatschappij dusdanig is ingericht dat mesne zich geroepen voelen om hun afkomst te verantwoorden. Houdt mij niet van.
In de 1e plaats ben je mens, afkomst onbelangrijk.
Het gaat er om wie je als persoon bent, hoe functioneer jij, wat draag jij bij.
En de rest kan me gestolen worden, afkomst is onbelangrijk. Hoe je als persoon bent is wél belangrijk.
Voor mij ben je een Hollander als je bloedlijnen voor vele generaties in Nederland hebt wonen, er uit ziet als een Nederlander die zijn voorouders hier eeuwen heeft wonen, de voor-en achternaam. Ben je gemixt, ben je een halve Nederlander. Of het nou half Pools of Ghanees is doet er niet toe. Ben je 4e generatie Nederturk, ben je een Turk.
pi_199590521
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 22:42 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Voor mij ben je een Hollander als je bloedlijnen voor vele generaties in Nederland hebt wonen, er uit ziet als een Nederlander die zijn voorouders hier eeuwen heeft wonen, de voor-en achternaam. Ben je gemixt, ben je een halve Nederlander. Of het nou half Pools of Ghanees is doet er niet toe. Ben je 4e generatie Nederturk, ben je een Turk.
Ik ken dorpen waar je als tiende generatie nog import bent. Dat slaat net als jouw verhaal nergens op.
  Moderator zondag 23 mei 2021 @ 23:07:24 #35
441859 crew  Lenny77
pi_199590659
Ik voel me 0% Nederlands, hoewel ik echt wel een zwak heb voor Nederland O+

Ik voel me 100% Vlaams *O* *O* *O*
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 23 mei 2021 @ 23:23:34 #36
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199590895
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 22:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik ken dorpen waar je als tiende generatie nog import bent. Dat slaat net als jouw verhaal nergens op.
Dat is jouw mening
  zondag 23 mei 2021 @ 23:30:40 #37
459912 FlippingCoin
OPPER ZAKAZULU
pi_199590991
Ik voel mij zeker volledig een Nederlander, en als je daar moeite mee hebt lik je maar lekker mijn zak ajuus.
uw moeder is een schele kaketoe
pi_199591079
Mijn gevoel of identiteit koppelen of mijzelf zulke vragen stellen, omdat ik toevallig op dit stukje - ooit door mensen afgebakend en vervolgens Nederland genoemd - grond ben geboren vind ik totaal irrelevant.

Alsnog juich ik nog wel eens als Nederland ver komt op het WK voetbal ofzo, maar daar dat dat is gewoon leuk en verder vrij makkelijk te relativeren. Dus voel ik mij als Nederlander? Nee. Heb ik het een en ander gemeen met andere Nederlanders. Vast wel.
  zondag 23 mei 2021 @ 23:41:18 #39
459912 FlippingCoin
OPPER ZAKAZULU
pi_199591167
Mja je hebt het voorrecht hier geboren te worden in een mooi welvarend land enkel en alleen omdat je voorouders hard gewerkt hebben dit hier van te maken, anders was het nog een moeras; mag je daar niet content mee zijn of zelfs trots op zijn dan?
  zondag 23 mei 2021 @ 23:53:49 #40
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_199591331
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 19:06 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Voetbal interesseert mij niet, maar als ik voor iemand ben selecteer ik obv hoe sympathiek de spelers zijn ipv land ofso.
  zondag 23 mei 2021 @ 23:56:10 #41
459912 FlippingCoin
OPPER ZAKAZULU
pi_199591360
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 23:53 schreef Nederturk het volgende:

[..]

Voetbal interesseert mij niet, maar als ik voor iemand ben selecteer ik obv hoe sympathiek de spelers zijn ipv land ofso.
Dan gaat Nederland hem niet worden ouwe dibbes. :P
  zondag 23 mei 2021 @ 23:56:52 #42
274840 Graf-Schweinhund
Ein hund ein schwein ein Fürst
pi_199591372
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 21:45 schreef Vimbavimba het volgende:
Autistisch, voel me serieus buitenaards dus ook geen Nederlandse
:D
Bij het veelvuldig trekken van bepaalde conclusies bij het zien van evenzo veelvuldig malle fratsen die de mensheid uithaalt kan ik me ergens wel hierin vinden ja.
''I challange you to a game of paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker!''
  maandag 24 mei 2021 @ 00:15:52 #43
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_199591570
quote:
0s.gif Op zondag 23 mei 2021 19:23 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Dat is iets waar alle allochtonen last van hebben, uit welk land van oorsprong ze ook komen.
Ja dat geloof ik best.
  maandag 24 mei 2021 @ 00:30:30 #44
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_199591681
quote:
16s.gif Op zondag 23 mei 2021 23:41 schreef FlippingCoin het volgende:
Mja je hebt het voorrecht hier geboren te worden in een mooi welvarend land enkel en alleen omdat je voorouders hard gewerkt hebben dit hier van te maken, anders was het nog een moeras; mag je daar niet content mee zijn of zelfs trots op zijn dan?
Niet alles is welvaart he. Wat mij de afgelopen jaren emotioneel het meest heeft geraakt zijn de stemmen op VVD NA de toeslagenaffaire. Ik wist het altijd al, maar echt meemaken dat we in een land leven waarin de burgers kennelijk 0 empathie kennen voor hun medeburgers is voor mij erg pijnlijk. Ik ben best emotioneel en raak toch wel verdrietig door dit besef. Tegelijkertijd ben ik ook dankbaar voor de sociale zekerheden.

Wat ik iig wil zeggen is dat welvaart niet persé gelijk is aan geluk. Het is dat ik hier ben geboren en van nature best snel heimwee heb, maar anders was ik allang al verhuisd, zelfs als ik autochtoon was.

Voordat ik moet "vertrekken naar mijn eigen land" door het benoemen van hetgeen wat me dwarszit in Nederland: Turkije is kutter :P
  maandag 24 mei 2021 @ 00:32:55 #45
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_199591702
quote:
16s.gif Op zondag 23 mei 2021 23:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dan gaat Nederland hem niet worden ouwe dibbes. :P
Ik volg voetbal niet meer echt maar het elftal met Sneijder, vd Vaart, van Persie en Robben had bij mij veel gunfactor. Deels door hun persoonlijkheden en deels door hoe goed ze speelden met elkaar. Die finale tegen Spanje :'(
pi_199591757
Ik voel mij 100% Nederlands (dus geen Hollander!!) en Europees.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_199591770
quote:
1s.gif Op zondag 23 mei 2021 16:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Geboren en getogen in Nederland met een blanke huidskleur en voor zover ik weet, waren mijn voorouders ook allemaal Nederlands. Dus ik voel me 100% Nederlands.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met wat hier gebeurt. Inderdaad de kortzichtigheid die ik op social media van mijn eigen landgenoten lees, hebben mij in negatieve zin verrast.

Bijvoorbeeld die zwarte piet discussie. Ik begrijp het helemaal dat autochtonen vrezen dat mensen van allochtone afkomst de Nederlandse identiteit gaan verdringen en dat Nederland uiteindelijk een land wordt van allemaal diverse bevolkingsgroepen en dat er niks Nederlands meer overblijft. Maar idd, bij uitspraken als "En als het jou niet bevalt, dan ga je maar terug naar jouw eigen land!"

Dan denk ik: "Pardon?!!! Heb jij enig idee wat je nu eigenlijk zegt?" Als iemand een Nederlands paspoort heeft, dan is hij/zij Nederlands en heeft hij/zij dezelfde rechten en plichten als ieder ander in Nederland. Verder is er niks wat mensen met een blanke huidskleur meer Nederlands maakt dan iemand met een donkere huidskleur en een andere etnische afkomst. Eén van die rechten is vrijheid van meningsuiting. Ik hoef het niet eens te zijn met iemand die bijvoorbeeld tegen zwarte piet is, maar ik zal nooit roepen dat hij terug moet naar zijn eigen land.

Stel je maar eens voor dat het allemaal dit soort mensen zijn met hun kortzichtige uitspraken. :D Als de meerderheid zo zou zijn, dan zou Nederland bijlange na niet zo welvarend zijn, want bij welvaart moet je het niet hebben van mensen die zo achterlijk zijn. _O-

Ik stoor me ook regelmatig aan die kneuterige boerenkool-met-worst mentaliteit. Het moet allemaal maar 'gewoon' zijn. Ik vind Nederlanders vaak arrogant en zeikerig.

Het positieve vind ik wel dat Nederlanders ook snel open, behulpzaam en betrokken zijn. En die positieve kanten kom ik vaak in real life tegen. Het negatieve wordt nmm in stand gehouden en aamgewakkerd door de media.
Ik vind het nog wel meevallen. Het zijn vaak de kleine groepjes die het voor de meerderheid verpesten.
Ik ben HSG-Bomber niet.
  Moderator maandag 24 mei 2021 @ 00:54:53 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199591807
Europees echt totaal niet

Sommige landen in Europa vind ik wel leuk (Letland _O_) en sommigen (Spanje :Y) vind ik niks

Maar sowieso altijd blij als ik weer thuis ben
  maandag 24 mei 2021 @ 01:47:29 #49
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199591923
Jooo TS, ik wil best eerst iets over mijzelf vertellen. Mijn pa en mij ma zijn helemaal Nederlands, dus ik ben dat ook.
Ik ben Nederlands en heb ook echt een Nederlands blotebillengezicht.

Maare TS, je kunt niet half-indo zijn he. Als je pa of je ma Indisch is, of zelfs je opa/oma, dan ben jij Indo. Ik heb veel indo-vrienden en ze zijn stuk voor stuk ontzettend trots op hun afkomst. Heb jij geen familie aan die kant waar je op terug kunt vallen?
  Moderator maandag 24 mei 2021 @ 01:52:15 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_199591933
Waarom zou dat niet kunnen?
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')