abonnement Unibet Coolblue
pi_200061430
Ik kom nog niet op kantoor :D
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200089092
Crosspost: Ik heb zojuist de inhoud van de compostton gecombineerd met de voorraad uit bak 1 tot laagjes in bak 2. Totaal een kuub denk ik. Het begon er al goed uit te zien, niet alles meer herkenbaar, dus mijn eerste poging compost maken gaat nog steeds de goede kant uit. Mijn shirt is inmiddels wel volledig doorweekt.

Hoe vaak doen jullie zoiets? Of doe je het überhaupt?
  zondag 27 juni 2021 @ 14:41:40 #78
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200090132
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 13:20 schreef Tuindier het volgende:
Crosspost: Ik heb zojuist de inhoud van de compostton gecombineerd met de voorraad uit bak 1 tot laagjes in bak 2. Totaal een kuub denk ik. Het begon er al goed uit te zien, niet alles meer herkenbaar, dus mijn eerste poging compost maken gaat nog steeds de goede kant uit. Mijn shirt is inmiddels wel volledig doorweekt.

Hoe vaak doen jullie zoiets? Of doe je het überhaupt?
Ik laat het allemaal in dezelfde ton. Daar doe ik enkel keukenafval in, dus duurt eeuwen voordat hij vol is.
Tuinafval gooi ik zo op een composthoop
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200100241
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 18:16 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dit.
Alleen pluk ik niet genoeg, ik krijg het gewoon niet weg, dus ze schimmelen hier ondanks de zandgrond toch ook aan de plant.
Invriezen en later jam van maken kan ook.. zo doen wij het ook met grote hoeveelheden
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 29 juni 2021 @ 10:58:37 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200123383
Mijn kastomaten hebben allerlei problemen. Het is de eerste keer dat ik in een kas kweek, dus ik heb er nog geen ervaring mee.

Op de eerste plaats staan ze deels tegen het glas, waardoor ik ze slecht heb kunnen dieven. Door overdadige bladgroei is er te weinig lucht doorheen gewaaid (en ook omdat ze in een kas staan), waardoor er schimmel op bladeren zit. Dan zitten er nog van die kleine witte vliegjes die ik niet uitgeroeid krijg en bladeren leegzuigen. De tomaten worden ook niet eerder rijp dan buiten de kas.

Nu heb ik er heel drastisch in gesnoeid, heel drastisch, om dan toch nog een aantal tomaten rijp te laten worden.

Mijn paprika en aubergine in de kas doen het tot nu toe wel heel goed.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_200136850
Hoe ik het al jaren doe in de kas;
Ik knip bij mijn tomaten de eerste 50cm van de grond alle bladeren sowieso weg.

Daarna knip ik de bladeren om en om wegz en als er schimmel op een overgebleven blad zit, knip ik dat stuk van de bladeren ook weg.

Let wel, de tomatenplant heeft wel bladeren nodig, je kan ze niet bladloos maken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_200136889
Blad tegen de wand knip ik sowieso weg, dat blijft nat. Maar ook hier beduidend meer snoeiwerk idd, geïnspireerd op Diana.
Ik zou eens bij Diana's mooie moestuin kijken hoe zij met tomatenblad omgaat, daar heeft ze nogal uitgebreid over geschreven, @LXIV. Http://www.mooiemoestuin.nl

Waarom werkt die @ nou niet. De . ?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 30 juni 2021 @ 06:59:56 #83
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200137002
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 06:29 schreef Vanyel het volgende:
Blad tegen de wand knip ik sowieso weg, dat blijft nat. Maar ook hier beduidend meer snoeiwerk idd, geïnspireerd op Diana.
Ik zou eens bij Diana's mooie moestuin kijken hoe zij met tomatenblad omgaat, daar heeft ze nogal uitgebreid over geschreven, @:LXIV. Http://www.mooiemoestuin.nl

Waarom werkt die @ nou niet. De . ?
Maakt niet uit, ik heb je gevonden.

Die website ken ik ook en daar staan inderdaad altijd veel goede tips!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator zaterdag 3 juli 2021 @ 22:11:44 #84
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_200192963
Slakken. :r zo veel slakken, nog maar een jaar eerder gehad dat het er zoveel waren. M'n arme spitskolen. :'(
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zondag 4 juli 2021 @ 16:25:48 #85
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200203201
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 22:11 schreef ijs_beer het volgende:
Slakken. :r zo veel slakken, nog maar een jaar eerder gehad dat het er zoveel waren. M'n arme spitskolen. :'(
Hier ook. Echt niet normaal. Mijn zaad wordt opgegeten door muizen, alle bladgroenten door slakken. Nul sla, spinazie, snijbiet, knolvenkel, knolselderij, stokbonen, etc.

Gwlukkig gaan er ook dingen goed. Tomaten, pepers, courgette, zoete aardappel, bloemkool doet het prima.
Spoilers!
  zondag 4 juli 2021 @ 16:35:50 #86
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_200203515
Tomaten flink moeten snoeien, goede hoop dat ze het redden

Daarnet de laatste tuinbonen geoogst en gedopt. Hebben al paar keer op, verwacht nog minstens 8 kilo in te vriezen

Aardbeien gaan ook best goed. Sla is continue onder vuur door woelmuis, slakken, mussen en duiven.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_200203668
Groeit als kool :7

Al zoveel lol om die bloemkool gehad. Ik heb in ieder geval 1 ding geleerd: een bloemkool groeit blijkbaar niet onder de grond :@
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_200204079
Wow, een heuze bloemkool! :o Mijn bloemkolen op 1 na stierven allemaal, maar ik heb nog steeds alleen maar blad en geen kool. ;(

Wij worden niet zozeer geteisterd door slakken, maar vooral door een miljoen coloradokevers in de moestuin. Die stomme aardappels moeten echt verdomd lekker zijn om het dit gedoe waard te maken. :(

Gelukkig zijn er nog de tomaten, paprika, augurk en courgette die mij blij maken. En de braam begint echt te groeien, de framboos maakt de eerste vruchten en fijne sla en bonen. O+

Voor een eerste jaar gaat het echt boven al mijn verwachtingen. Zo leuk! *O*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_200204434
Die coloradokevers hebben wij hier ook veel. Slakken ook wel trouwens.
pi_200211151
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:00 schreef Nanuke het volgende:
Die stomme aardappels moeten echt verdomd lekker zijn om het dit gedoe waard te maken.
Welk gedoe? Vang je ze?
Ik wel. Larven knijp ik dood, kevers vang ik in een potje dat ik daarna in de diepvries zet en daarna leeggooi.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200211153
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 16:41 schreef mascara-klodder het volgende:
Groeit als kool :7

Al zoveel lol om die bloemkool gehad. Ik heb in ieder geval 1 ding geleerd: een bloemkool groeit blijkbaar niet onder de grond :@
[ link | afbeelding ]
Bloemkool wordt wat gelig van zonlicht, volgens de boekjes zou je je prachtige kooltje nu even wat moeten afdekken met wat van de omliggende koolbladeren zodat ie mooi sneeuwwit blijft.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 5 juli 2021 @ 07:31:33 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200211220
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 17:00 schreef Nanuke het volgende:
Wow, een heuze bloemkool! :o Mijn bloemkolen op 1 na stierven allemaal, maar ik heb nog steeds alleen maar blad en geen kool. ;(

Wij worden niet zozeer geteisterd door slakken, maar vooral door een miljoen coloradokevers in de moestuin. Die stomme aardappels moeten echt verdomd lekker zijn om het dit gedoe waard te maken. :(

Gelukkig zijn er nog de tomaten, paprika, augurk en courgette die mij blij maken. En de braam begint echt te groeien, de framboos maakt de eerste vruchten en fijne sla en bonen. O+

Voor een eerste jaar gaat het echt boven al mijn verwachtingen. Zo leuk! *O*
Decis van Bayer is werkzaam tegen coloradokever. Mijn opa had altijd een derde van de moestuin vol aardappels, maar Coloradokevers kan ik me echt niet herinneren.

Slakken had ik vorige week ook veel last van ineens, maar na wat slakkenkorrels niet meer.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200212294
quote:
5s.gif Op maandag 5 juli 2021 06:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Welk gedoe? Vang je ze?
Ik wel. Larven knijp ik dood, kevers vang ik in een potje dat ik daarna in de diepvries zet en daarna leeggooi.
Ik vang ze in een emmer met water. De grote larven ook, de kleine druk ik ook dood. Maar wij hebben eh 36? planten. Ik was gister met 2 uurtjes ongeveer de helft door. :X

@derLudolf volgens mij ligt het ook een beetje aan waar je woont. En vriendin van mij heeft ook nog nooit een coloradokever gezien en die heeft al jaren een moestuin.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_200212552
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 09:52 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Ik vang ze in een emmer met water. De grote larven ook, de kleine druk ik ook dood. Maar wij hebben eh 36? planten. Ik was gister met 2 uurtjes ongeveer de helft door. :X

@:derLudolf volgens mij ligt het ook een beetje aan waar je woont. En vriendin van mij heeft ook nog nooit een coloradokever gezien en die heeft al jaren een moestuin.
Maar in die emmer zwemmen ze dan toch nog dagen rond? Mijn Coloradokever willen nauwelijks dood in elk geval.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200212904
Maar de emmer heeft een deksel, dus dat is niet erg. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  Moderator zaterdag 10 juli 2021 @ 20:58:08 #96
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_200303902
Misschien wel even tof om te crossposten:

Zie hier een overzichtje van de tuinkas die ik tot m'n beschikking heb. Met het natte en ietwat koude voorjaar was dat echt een life saver dit jaar. Afgelopen jaren was hierin de grond helaas volledig uitgepierd en overgenomen door rode klaver. Met een combinatie van karton, verhoogde bakken, compost en aarde van elders uit de tuin weer leven in gekregen. Al veel sla, aardbeien en kruiden zoals dille, koriander en peterselie hier uit gegeten.

Zoals je misschien kunt zien is het nu vooral wachten totdat de tomaten gaan rijpen. Heb drie soorten staan. Achterin en rechts staan de "gewone" en San Marzano en links staan de later gezaaide cherrytomaten, dat zijn helaas wat ielere plantjes. Ook zie je peperplanten staan (probeer die dit jaar voor het eerst), en helemaal achteraan groeit een komkommer aan her rek. Ik heb er ook een meloen in staan, maar die overtuigd nog niet helemaal helaas.


Close-up van de nog onrijpe tomaten.


Hier zie je San Marzano's, en de krulsla waar de fut wel uit begint te geraken.


Een van de vier peperplanten, zitten best pepertjes aan. *O* Tot nu toe gaat het best goed voor een eerste poging ze te kweken. Moet niet vergeten om er steunstokken bij te zetten, want ze beginnen wat wiebelig te worden.


Heb overigens ook best nog wat planten buiten staan, diverse soorten aardappelen oa. (Maar daar post ik pas foto's van als daar het onkruid weer weg heb. :+ ) Heb al een ras geoogst, Alouette, altijd lekker verse vroege aardappelen. Prima geschikt om in de schil te bakken. Eigenlijk is het helemaal geen vroeg ras. :@ Dus lekker tegen de teeltinstructies in gewerkt. Ach, straks komen er hopelijk nog genoeg andere.

Nog wat fototjes van dingen die wat meer "toonbaar" zijn dan m'n aardappelbedden momenteel:

Spitskolen van de AH-moestuintjes. Helaas vorige week veel vraat van slakken gehad. Gelukkig lijken ze nog prima verder te groeien:


Gisteren eindelijk de eerste courgette geoogst, voor m'n gevoel echt later door het matige voorjaar. Er zit al weer een volgende aan. Ook heb ik gele courgettes staan, maar die blijven helaas nog wat meer achter dan deze. Ras: Black Beauty:


Ja, dit is een beetje een rommelbakje geworden. :') :D
Beetje doorgeschoten spinazie, andijve, krulpeterselie en op de voorgrond een paar oranje bietjes:


En hier alvast wat opvolging voor oogsten later in het jaar, op de plek waar eerst de Alouette aardappelen stonden, gisteren wat Boerenkool en sla uitgeplant.


Ik teel overigens niet alleen in bakken hoor. Elders heb ik ook nog verschilldende droog- en sperziebonen, spruiten, worteltjes en tomaten staan. Gaat nu vrij redelijk, maar eerder dit jaar is zoveel opgegeten door de slakken. Achja, hoort erbij zullen we maar zeggen. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door ijs_beer op 10-07-2021 22:13:32 ]
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_200304715
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:58 schreef ijs_beer het volgende:

_O_
Spoilers!
  Moderator zaterdag 10 juli 2021 @ 21:58:59 #98
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_200304925
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

_O_
Hoe gaat het bij jou? (Buiten de slakken schade) :P
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  zaterdag 10 juli 2021 @ 22:00:58 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200304954
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:58 schreef ijs_beer het volgende:
Misschien wel even tof om te crossposten:

Zie hier een overzichtje van de tuinkas die ik tot m'n beschikking heb. Met het natte en ietwat koude voorjaar was dat echt een life saver dit jaar. Afgelopen jaren was hierin de grond helaas volledig uitgepierd en overgenomen door rode klaver. Met een combinatie van karton, verhoogde bakken, compost en aarde van elders uit de tuin weer leven in gekregen. Al veel sla, aardbeien en kruiden zoals dille, koriander en peterselie hier uit gegeten.

Zoals je misschien kunt zien is het nu vooral wachten totdat de tomaten gaan rijpen. Heb drie soorten staan. Achterin en rechts staan de "gewone" en San Marzano en links staan de later gezaaide cherrytomaten, dat zijn helaas wat ielere plantjes. Ook zie je peperplanten staan (probeer die dit jaar voor het eerst), en helemaal achteraan groeit een komkommer aan her rek. Ik heb er ook een meloen in staan, maar die overtuigd nog niet helemaal helaas.
[ afbeelding ]

Close-up van de nog onrijpe tomaten.
[ afbeelding ]

Hier zie je San Marzano's, en de krulsla waar de fut wel uit begint te geraken.
[ afbeelding ]

Een van de vier peperplanten, zitten best pepertjes aan. *O* Tot nu toe gaat het best goed voor een eerste poging ze te kweken. Moet niet vergeten om er steunstokken bij te zetten, want ze beginnen wat wiebelig te worden.
[ afbeelding ]

Heb overigens ook best nog wat planten buiten staan, diverse soorten aardappelen oa. (Maar daar post ik pas foto's van als daar het onkruid weer weg heb. :+ ) Heb al een ras geoogst, Alouette, altijd lekker verse vroege aardappelen. Prima geschikt om de schil te bakken. Eigenlijk is het helemaal geen vroeg ras. :@ Dus lekker tegen de teeltinstructies in gewerkt. Ach, straks komen er hopelijk nog genoeg andere.

Nog wat fototjes van dingen die wat meer "toonbaar" zijn dan m'n aardappelbedden momenteel:

Spitskolen van de AH-moestuintjes. Helaas vorige week veel vraat van slakken gehad. Gelukkig lijken ze nog prima verder te groeien:
[ afbeelding ]

Gisteren eindelijk de eerste courgette geoogst, voor m'n gevoel echt later door het matige voorjaar. Er zit al weer een volgende aan. Ook heb ik gele courgettes staan, maar die blijven helaas nog wat meer achter dan deze. Ras: Black Beauty:
[ afbeelding ]

Ja, dit is een beetje een rommelbakje geworden. :') :D
Beetje doorgeschoten spinazie, andijve, krulpeterselie en op de voorgrond een paar oranje bietjes:
[ afbeelding ]

En hier alvast wat opvolging voor oogsten later in het jaar, op de plek waar eerst de Alouette aardappelen stonden, gisteren wat Boerenkool en sla uitgeplant.
[ afbeelding ]

Ik teel overigens niet alleen in bakken hoor. Elders heb ik ook nog verschilldende droog- en sperziebonen, spruiten, worteltjes en tomaten staan. Gaat nu vrij redelijk, maar eerder dit jaar is zoveel opgegeten door de slakken. Achja, hoort erbij zullen we maar zeggen. :P
Je tomatenplant ziet er geweldig uit. Hier overal rot, binnen en buiten. Komt van het natte weer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 17:45:45 #100
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_200347684
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 21:58 schreef ijs_beer het volgende:

[..]

Hoe gaat het bij jou? (Buiten de slakken schade) :P
Goed!
Ik probeer maar niet te denken aan alles dat mislukt is. Ik geniet gewoon van alles dat wel goed gaat.

Ik heb voor het eerst bloemkool en dat gaat prima. We hebben er al een op, over een paar dagen nog een.


Er beginnen pompoenen te ontstaan. Dat is ook de eerste keer, ik heb er enorm veel zin in.


Binnenkort heb ik veel kruisbessen. We hebben deze plant in oktober uitgegraven bij een buurman.


De komkommers (linksvoor) en augurken (rest) doen het prima. Vandaag voor het eerst geoogst.


De pepers (7 soorten), paprika's (5 soorten) en een deel van de aardappels staan in speciekuipen. Ze doen het prima. We hebben overigens al een paar keer eigen aardappels gegeten :9~






Hier staat het grootste deel van de tomaten. Helemaal vooraan een paar aubergines, helemaal achteraan een bak met komkommers en de augurken. In deze bakken staan dus 14 stamtomaten. De meeste saustomaten plus 2 cherry en 2 normale/tros. Elders staan nog 5 hangende microtomaten en 4 struikcherry's.






Dan nog wat oogstfoto's:






Takken van de karwijplant. In zakken gestopt om zo te zaden te oogsten om mee te koken.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')